Argentina (jaro 22)
Argentina (jaro 22)
Celkem se mně během celosvětové pandemie podařilo - zejména s využitím možností změny nebo zrušení letenek na poslední chvíli a vrácením celé částky bez poplatků - realizovat 6 mezikontinentálních výletů. Z každé cesty mám stručné poznámky, které jsem se snažil přetavit v jakž takž smysluplný článek. Čtvrtou epizodu jsem dopsal jako první z prostého důvodu: v Argentině jsem první dva týdny působil v rámci home-office, kdy jsem musel být schopný v rozumném časovém úseku odpovědět na příchozí maily, a tak jsem měl zároveň čas sepsat následující řádky.
Na jaře 2020, těsně před vypuknutím celosvětové pandemie, jsem měl v plánu vyrazit z brazilské Curitiby do argentinské Mezopotámie, napříč rozlehlým Chaco pokračovat na úpatí And, přeletět do Santiago de Chile a zpátky do Evropy. Než jsem se ale stihnul do Argentiny dostat, začaly se zavírat hranice a přeplavit se na pravobřežní část řeky Paraná tak trochu neoficiálně (ne, že by to nešlo) mně za dané situace nepřišlo jako nejlepší nápad. Postupem času se protiepidemická opatření ve většině zemí začala zavádět, rušit, zavádět zrušené a rušit zavedené v duchu zásad chaotického mikromanagementu víceméně nahodile, Argentina však v tomto směru postupovala konzistentně: hranice zůstaly zavřené test-netest, očkování-neočkování, covid-necovid až do listopadu 2021. Příjmy plynoucí z cestovního ruchu se ale bankrotující argentinské ekonomice přeci jen hodí, a tak vláda na podzim rozhodla, že ke vstupu do země stačí očkování a 48 hodin negativní AG test, v případě testu pozitivního je možné prokázat se proděláním koronaviru v posledních 90 dnech a… Bienvenidos!
Ačkoli jsem na jaře žádný delší výlet neplánoval, nějak se stalo, že jedinci na straně zadavatele projektu, kteří měli dodat podklady pro realizaci nic nedodali, co víc, oni si dokonce nějaké podklady zapomněli objednat. Jak už to bývá, ti, co měli přijít, nepřišli… Cíl výletu byl jasný, měsíc v režimu volno-home office domluvený, zbývalo najít letenku za rozumnou cenu, což se necelé tři týdny před odletem s přihlédnutím k – na jaře stále ještě aktuální – matematice platnosti covid testů ukázalo jako ne úplně jednoduchá hádanka. Ve vyhledávačích se objevovaly promo akce Air Europa z Milána do Montevidea a pravděpodobně chybové tarify LATAMU na stejné trase se 17 hodinovou noční přestávkou v Brazílii, a tím pádem nutností – alespoň teoreticky – absolvovat covidový test na cestě. Do Sao Paulo občas létá za rozumné ceny i portugalský TAP, jenže zde zase nevycházela testovací matematika kvůli přesunu na brazilsko-argentinskou hranici a riskovat pozitivní test během cesty se mně nechtělo (zbytek viru bez dalších příznaků mně z nosu vyšťourali už v zimě, kdy jsem si následně užil poslední období 14 denní izolace). Iberia a KLM se pro změnu nachází od března 2020 a prosince 2021 na mém soukromém blacklistu pro naprostou neschopnost a diletantství při řešení zcela banálních komplikací (zrušení letu ze strany aerolinií) a požadavků (změna data odletu ze strany cestujícího).
Aerolineas Argentinas mají napříč internetem rozporuplná hodnocení. Skytrax sice uvádí 3 hvězdičky, nicméně recenze se hemží stížnostmi na častá zpoždění a špatnou komunikaci, cestující z US and A si užívají obstarožní 17 a 18 leté kousky dálkové flotily v čele s téměř 22 letým veteránem LV-FNK, který zahájil svoji pestrou kariéru na přelomu tisíciletí u Air Afrique. Z Madridu do Buenos Aires ale podle flightradar24.com létají nové Airbusy A330-200 vyrobené přímo pro aerolinie v letech 2015 a 2016 (registrace LV-GIF, LV-FVI, LV-GHQ, LV-FVH). Letenka v základním tarifu base zahrnuje standardní příruční zavazadlo, osobní věc a výběr sedadla zdarma, a tak za 8 000 Kč jednosměrně dostaly Aerolíneas dva týdny před odletem šanci…
pokračování dodám průběžně...
Na jaře 2020, těsně před vypuknutím celosvětové pandemie, jsem měl v plánu vyrazit z brazilské Curitiby do argentinské Mezopotámie, napříč rozlehlým Chaco pokračovat na úpatí And, přeletět do Santiago de Chile a zpátky do Evropy. Než jsem se ale stihnul do Argentiny dostat, začaly se zavírat hranice a přeplavit se na pravobřežní část řeky Paraná tak trochu neoficiálně (ne, že by to nešlo) mně za dané situace nepřišlo jako nejlepší nápad. Postupem času se protiepidemická opatření ve většině zemí začala zavádět, rušit, zavádět zrušené a rušit zavedené v duchu zásad chaotického mikromanagementu víceméně nahodile, Argentina však v tomto směru postupovala konzistentně: hranice zůstaly zavřené test-netest, očkování-neočkování, covid-necovid až do listopadu 2021. Příjmy plynoucí z cestovního ruchu se ale bankrotující argentinské ekonomice přeci jen hodí, a tak vláda na podzim rozhodla, že ke vstupu do země stačí očkování a 48 hodin negativní AG test, v případě testu pozitivního je možné prokázat se proděláním koronaviru v posledních 90 dnech a… Bienvenidos!
Ačkoli jsem na jaře žádný delší výlet neplánoval, nějak se stalo, že jedinci na straně zadavatele projektu, kteří měli dodat podklady pro realizaci nic nedodali, co víc, oni si dokonce nějaké podklady zapomněli objednat. Jak už to bývá, ti, co měli přijít, nepřišli… Cíl výletu byl jasný, měsíc v režimu volno-home office domluvený, zbývalo najít letenku za rozumnou cenu, což se necelé tři týdny před odletem s přihlédnutím k – na jaře stále ještě aktuální – matematice platnosti covid testů ukázalo jako ne úplně jednoduchá hádanka. Ve vyhledávačích se objevovaly promo akce Air Europa z Milána do Montevidea a pravděpodobně chybové tarify LATAMU na stejné trase se 17 hodinovou noční přestávkou v Brazílii, a tím pádem nutností – alespoň teoreticky – absolvovat covidový test na cestě. Do Sao Paulo občas létá za rozumné ceny i portugalský TAP, jenže zde zase nevycházela testovací matematika kvůli přesunu na brazilsko-argentinskou hranici a riskovat pozitivní test během cesty se mně nechtělo (zbytek viru bez dalších příznaků mně z nosu vyšťourali už v zimě, kdy jsem si následně užil poslední období 14 denní izolace). Iberia a KLM se pro změnu nachází od března 2020 a prosince 2021 na mém soukromém blacklistu pro naprostou neschopnost a diletantství při řešení zcela banálních komplikací (zrušení letu ze strany aerolinií) a požadavků (změna data odletu ze strany cestujícího).
Aerolineas Argentinas mají napříč internetem rozporuplná hodnocení. Skytrax sice uvádí 3 hvězdičky, nicméně recenze se hemží stížnostmi na častá zpoždění a špatnou komunikaci, cestující z US and A si užívají obstarožní 17 a 18 leté kousky dálkové flotily v čele s téměř 22 letým veteránem LV-FNK, který zahájil svoji pestrou kariéru na přelomu tisíciletí u Air Afrique. Z Madridu do Buenos Aires ale podle flightradar24.com létají nové Airbusy A330-200 vyrobené přímo pro aerolinie v letech 2015 a 2016 (registrace LV-GIF, LV-FVI, LV-GHQ, LV-FVH). Letenka v základním tarifu base zahrnuje standardní příruční zavazadlo, osobní věc a výběr sedadla zdarma, a tak za 8 000 Kč jednosměrně dostaly Aerolíneas dva týdny před odletem šanci…
pokračování dodám průběžně...
Naposledy upravil(a) trentino dne 28. 03. 2023, 00:04, celkem upraveno 1 x.
Argentina (Aerolíneas Argentinas)
Vídeň – Madrid – Buenos Aires
VIE-MAD, Laudamotion, A320
Všechny způsoby, jak se dostat z Prahy, Vídně nebo Bratislavy do Madridu jsou na první dubnový víkend buď nekřesťansky drahé, nebo odlétají v nekřesťanskou hodinu ráno ještě za tmy. Přesněji se jedná o kombinaci obou možností bez ohledu na klasické nebo nízkonákladové aerolinie. Nebo snad aerolinie klasicky nízkonákladové, aneb ať tě ani nenapadne vzít si na cestu cokoli většího než pytlík se svačinou? Navyklý na solidní úroveň Railjetů ČD a ÖBB jsem k cestě do Vídně s mírnou nelibostí využil noční Flixbus a zbytek noci strávil na letišti ve společnosti plechovek Zíchovce a Sibeerie, před cestou chytře koupených za účelem zpříjemnění několikahodinového čekání na odlet. Nápad s pivem od obou řemeslných pivovarů se navíc zpětně dočkal povýšení z „chytrého“ na „geniální“ při pohledu na zavřený letištní Spar a cenu 1,90 euro za 0,5 litru vody v ostatních automatech a obchodech.
Jak popsat let z Vídně do Madridu s Ryanairem nebo některou z jím podrobených aerolinií, v tomto případě Laudamotion? Palubní vstupenka v mobilu pípne u turniketu, následuje bezpečnostní kontrola a průchod napříč duty-free obchody k odletové bráně, kde se pár desítek minut před odletem postupně formuje had méně trpělivých cestujících. Kulturní vložka v podobě hádky nepozorného pasažéra s personálem ohledně velikosti zavazadel se dnes nekoná, očkování ani covidový test nikoho nezajímá a k letadlu jezdí autobus. Krátce po vzletu se posádka autobusu s křídly snaží pasažérům prodat kousek jídla, něco k pití a sem tam prochází s palubní nabídkou parfémů, losů a další zbytečností osvobozených od DPH, které lze koupit na internetu včetně DPH a k tomu levněji. Úplně stejně jako v Jižní Americe, kde řidiči denních dálkových autobusů bez křídel obvykle během cesty čas od času zastaví pouličním prodejcům, kteří cestujícím na palubě nabídnou různé občerstvení, aby o několik kilometrů dále vystoupili a počkali na spoj v opačném směru. Jihoamerická cateringová nabídka bývá ovšem většinou čerstvě upečená (nikoli rozpečená), často i poctivě uvařená (nikoli ohřátá) a za zlomek ceny letecké. Během úvah o jídle jsem pozvolna upadl do hibernace a probral se až nad Iberským poloostrovem krátce před přistáním. V ranním slunci dlouze pojíždíme okolo odstavených A380 British Airways a barevného terminálu 4 na starší Terminál 1, odkud večer odlétají Aerolíneas Argentinas do Buenos Aires.
Ačkoli by se mohlo zdát, že v Evropě se na jaře 2022 už na covid moc nehraje, cestou do příletové haly upoutaly mojí pozornost obrazovky chlubící se 5 hvězdičkovým hodnocením opatření proti koronaviru od Skytraxu. Čistě z laické zvědavosti jsem na internetu vyhledal, jak se kontrola takových opatření provádí: Skytrax na svých stránkách (https://skytraxratings.com/atp-testing- ... by-skytrax) uvádí, že k testování čistoty povrchů na letištích a v letadlech využívá bioluminiscenční metodu ATP běžně využívanou v potravinářském průmyslu. Bioluminiscenční metoda umí zjistit, zda jsou přítomna rezidua mikroorganismů, zejména bakterií. Drobnou vadou ovšem je, že není určená k detekci RNA (o principu metody si lze přečíst například v online studijních materiálech brněnských univerzit VFU a MUNI), takže nelze s jistotou říct, že byly z daného povrchu odstraněny i viry (jakkoli lze předpokládat, že s odstraněním bakterií došlo i k zničení virů). Z metodiky Skytraxu není jasné ani za jakých podmínek a jak často se hodnocení provádí, ale na detaily se ale cestující přece ptát nebudou. Důležité je přece ukázat nějaký certifikát…
Za 10 euro nechávám batoh v úschovně naproti terminálu a přemýšlím, jak strávit den v Madridu. Madridské bulváry jistě osloví řadu návštěvníků svojí rozlehlostí, nachází se zde vyhlášené galerie, muzea a parky, jenže mně se skoro všechna velká západní města postupně slila v jedno do jisté míry unifikované euroměsto. Když už jednou za čas vyrazím na kratší výlet po Evropě, obvykle se snažím vybírat méně známá místa v Itálii nebo na Balkáně se svojí nezaměnitelnou atmosférou, a tak metropole žijící ze zašlé slávy španělského impéria není nic, o čem bych vyprávěl se zaujetím. Čokoláda a churros k snídani v Chocolatería Valor na Plaza de Callao ale chutnají dobře, tak aspoň něco. Plaza Mayor i okolní ulice jsou už v 10 ráno plné lidí, v parku Retiro se střídají selfíčkáři s domorodci na odpolední siestě a mě už nějak nenapadá, co bych tady chtěl ještě vidět. Nedaleko nádraží Atocha si zajdu na oběd do řecké taverny a potom zamířím zpátky na letiště.
MAD – EZE, Aerolíneas Argentinas, A332
Dálkové odlety jsou v Madridu rozházené mezi staré terminály T1, T2 a nový T4, Aerolíneas létají z T1, takže se nemusím třepat vlakem na druhou stranu letiště a s palubním lístkem v mobilu a batohem o velikosti většího příručního zavazadla stačí dorazit k odletové bráně s hodinovým předstihem. Odlet je ve 20 hodin, ve 23:55 letí ještě codeshare Air Europa a ve 23:59 konkurenční Iberia, která na stejné trase vypravuje i dopolední let. Celkem tak mezi Madridem a Buenos Aires létají 4 wide-body letadla denně. Na palubu nastupuji jako obvykle mezi posledními, očkování a negativní test je víceméně formalita, QR kódy nikdo nekontroluje. Jen jsem zapomněl na Declaracion Jurada, on-line čestné prohlášení vyžadované ke vstupu do Argentiny. Nic se neděje, vyplňte si to v mobilu, počkáme. Napiš tam letiště, radí slečna u odbavovací brány ohledně místa přečkání první noci po příletu, které jsem ještě neřešil. Zbývá jen dohledat směrovací číslo městské části Ezeiza a můžu na palubu.
Decentně šedý modře osvětlený interiér Airbusu A330-200 LV-GIF se sedačkami v rozestavení 2-4-2 působí na první pohled příjemně a i letušky jsou tak nějak o poznání lidštější než strojově odměřené Gertrudy u KLM nebo protivné cikánky od Iberie. A aniž bych chtěl obě evropské aerolinie hanit, tenhle dojem jsem měl zatím na všech letech do zemí Jižní Ameriky. Práce pro aerolinie je zde považovaná za relativně prestižní zaměstnání, nadto každodenní jihoamerická realita nabízí celou řadu příležitostí vyměnit práci v oblacích třeba za prodej cetek na pouličních trzích v Buenos Aires…
Pošo o pasta, ptá se letuška šišlavou argentinskou španělštinou. Dávám si kuře a v duchu si říkám, že i v otázce jídla dávají jihoamerické aerolinie těm evropským - alespoň v ekonomické třídě pro plebs – na frak. Přitom jde o obyčejný kuřecí plátek a ve slupce opečené brambory dochucené tymiánem. Oproti rozvařené pastě z laboratoří KLM nebo zbytkům masa zalitých břečkou od malých chemiků z Iberie, aby to mělo aspoň nějakou chuť, je ovšem jídlo u Aerolíneas z oboru gastronomie. K snídani potěší řecký jogurt, není toho sice moc, ale jak zaznělo v pořadu Ano, šéfe, kvalitních surovin se spotřebuje míň, protože jsou výraznější.
IFE nemá cenu rozebírat, filmů je málo, v nabídce jsou všeho všudy 3 epizody Teorie velkého třesku a několik béčkových filmů. Tak ještě než svoje západní sousedy zatlačíte do moře, zeptejte se kolegů z LATAMu, jak na IFE v letadlech (jeden argentinský vtip říká, že Chile je úzká nudle proto, že se ji Argentina snaží zatlačit do moře).
Během 13 hodinového letu střídám spánek a další z maratonů Červeného trpaslíka, až konečně přichází žlutý poplach (červený by nejspíš vyžadoval vyměnit žárovku), přesněji řečeno se kabina zabarvuje do denního jemně žlutého osvětlení a následuje hlášení před přistáním ve španělštině a angličtině. Na Ezeize je ještě noc, imigrační kontrola pouhá formalita, důvod cesty, očkování ani test nikoho nezajímá. Bienvenidos!
VIE-MAD, Laudamotion, A320
Všechny způsoby, jak se dostat z Prahy, Vídně nebo Bratislavy do Madridu jsou na první dubnový víkend buď nekřesťansky drahé, nebo odlétají v nekřesťanskou hodinu ráno ještě za tmy. Přesněji se jedná o kombinaci obou možností bez ohledu na klasické nebo nízkonákladové aerolinie. Nebo snad aerolinie klasicky nízkonákladové, aneb ať tě ani nenapadne vzít si na cestu cokoli většího než pytlík se svačinou? Navyklý na solidní úroveň Railjetů ČD a ÖBB jsem k cestě do Vídně s mírnou nelibostí využil noční Flixbus a zbytek noci strávil na letišti ve společnosti plechovek Zíchovce a Sibeerie, před cestou chytře koupených za účelem zpříjemnění několikahodinového čekání na odlet. Nápad s pivem od obou řemeslných pivovarů se navíc zpětně dočkal povýšení z „chytrého“ na „geniální“ při pohledu na zavřený letištní Spar a cenu 1,90 euro za 0,5 litru vody v ostatních automatech a obchodech.
Jak popsat let z Vídně do Madridu s Ryanairem nebo některou z jím podrobených aerolinií, v tomto případě Laudamotion? Palubní vstupenka v mobilu pípne u turniketu, následuje bezpečnostní kontrola a průchod napříč duty-free obchody k odletové bráně, kde se pár desítek minut před odletem postupně formuje had méně trpělivých cestujících. Kulturní vložka v podobě hádky nepozorného pasažéra s personálem ohledně velikosti zavazadel se dnes nekoná, očkování ani covidový test nikoho nezajímá a k letadlu jezdí autobus. Krátce po vzletu se posádka autobusu s křídly snaží pasažérům prodat kousek jídla, něco k pití a sem tam prochází s palubní nabídkou parfémů, losů a další zbytečností osvobozených od DPH, které lze koupit na internetu včetně DPH a k tomu levněji. Úplně stejně jako v Jižní Americe, kde řidiči denních dálkových autobusů bez křídel obvykle během cesty čas od času zastaví pouličním prodejcům, kteří cestujícím na palubě nabídnou různé občerstvení, aby o několik kilometrů dále vystoupili a počkali na spoj v opačném směru. Jihoamerická cateringová nabídka bývá ovšem většinou čerstvě upečená (nikoli rozpečená), často i poctivě uvařená (nikoli ohřátá) a za zlomek ceny letecké. Během úvah o jídle jsem pozvolna upadl do hibernace a probral se až nad Iberským poloostrovem krátce před přistáním. V ranním slunci dlouze pojíždíme okolo odstavených A380 British Airways a barevného terminálu 4 na starší Terminál 1, odkud večer odlétají Aerolíneas Argentinas do Buenos Aires.
Ačkoli by se mohlo zdát, že v Evropě se na jaře 2022 už na covid moc nehraje, cestou do příletové haly upoutaly mojí pozornost obrazovky chlubící se 5 hvězdičkovým hodnocením opatření proti koronaviru od Skytraxu. Čistě z laické zvědavosti jsem na internetu vyhledal, jak se kontrola takových opatření provádí: Skytrax na svých stránkách (https://skytraxratings.com/atp-testing- ... by-skytrax) uvádí, že k testování čistoty povrchů na letištích a v letadlech využívá bioluminiscenční metodu ATP běžně využívanou v potravinářském průmyslu. Bioluminiscenční metoda umí zjistit, zda jsou přítomna rezidua mikroorganismů, zejména bakterií. Drobnou vadou ovšem je, že není určená k detekci RNA (o principu metody si lze přečíst například v online studijních materiálech brněnských univerzit VFU a MUNI), takže nelze s jistotou říct, že byly z daného povrchu odstraněny i viry (jakkoli lze předpokládat, že s odstraněním bakterií došlo i k zničení virů). Z metodiky Skytraxu není jasné ani za jakých podmínek a jak často se hodnocení provádí, ale na detaily se ale cestující přece ptát nebudou. Důležité je přece ukázat nějaký certifikát…
Za 10 euro nechávám batoh v úschovně naproti terminálu a přemýšlím, jak strávit den v Madridu. Madridské bulváry jistě osloví řadu návštěvníků svojí rozlehlostí, nachází se zde vyhlášené galerie, muzea a parky, jenže mně se skoro všechna velká západní města postupně slila v jedno do jisté míry unifikované euroměsto. Když už jednou za čas vyrazím na kratší výlet po Evropě, obvykle se snažím vybírat méně známá místa v Itálii nebo na Balkáně se svojí nezaměnitelnou atmosférou, a tak metropole žijící ze zašlé slávy španělského impéria není nic, o čem bych vyprávěl se zaujetím. Čokoláda a churros k snídani v Chocolatería Valor na Plaza de Callao ale chutnají dobře, tak aspoň něco. Plaza Mayor i okolní ulice jsou už v 10 ráno plné lidí, v parku Retiro se střídají selfíčkáři s domorodci na odpolední siestě a mě už nějak nenapadá, co bych tady chtěl ještě vidět. Nedaleko nádraží Atocha si zajdu na oběd do řecké taverny a potom zamířím zpátky na letiště.
MAD – EZE, Aerolíneas Argentinas, A332
Dálkové odlety jsou v Madridu rozházené mezi staré terminály T1, T2 a nový T4, Aerolíneas létají z T1, takže se nemusím třepat vlakem na druhou stranu letiště a s palubním lístkem v mobilu a batohem o velikosti většího příručního zavazadla stačí dorazit k odletové bráně s hodinovým předstihem. Odlet je ve 20 hodin, ve 23:55 letí ještě codeshare Air Europa a ve 23:59 konkurenční Iberia, která na stejné trase vypravuje i dopolední let. Celkem tak mezi Madridem a Buenos Aires létají 4 wide-body letadla denně. Na palubu nastupuji jako obvykle mezi posledními, očkování a negativní test je víceméně formalita, QR kódy nikdo nekontroluje. Jen jsem zapomněl na Declaracion Jurada, on-line čestné prohlášení vyžadované ke vstupu do Argentiny. Nic se neděje, vyplňte si to v mobilu, počkáme. Napiš tam letiště, radí slečna u odbavovací brány ohledně místa přečkání první noci po příletu, které jsem ještě neřešil. Zbývá jen dohledat směrovací číslo městské části Ezeiza a můžu na palubu.
Decentně šedý modře osvětlený interiér Airbusu A330-200 LV-GIF se sedačkami v rozestavení 2-4-2 působí na první pohled příjemně a i letušky jsou tak nějak o poznání lidštější než strojově odměřené Gertrudy u KLM nebo protivné cikánky od Iberie. A aniž bych chtěl obě evropské aerolinie hanit, tenhle dojem jsem měl zatím na všech letech do zemí Jižní Ameriky. Práce pro aerolinie je zde považovaná za relativně prestižní zaměstnání, nadto každodenní jihoamerická realita nabízí celou řadu příležitostí vyměnit práci v oblacích třeba za prodej cetek na pouličních trzích v Buenos Aires…
Pošo o pasta, ptá se letuška šišlavou argentinskou španělštinou. Dávám si kuře a v duchu si říkám, že i v otázce jídla dávají jihoamerické aerolinie těm evropským - alespoň v ekonomické třídě pro plebs – na frak. Přitom jde o obyčejný kuřecí plátek a ve slupce opečené brambory dochucené tymiánem. Oproti rozvařené pastě z laboratoří KLM nebo zbytkům masa zalitých břečkou od malých chemiků z Iberie, aby to mělo aspoň nějakou chuť, je ovšem jídlo u Aerolíneas z oboru gastronomie. K snídani potěší řecký jogurt, není toho sice moc, ale jak zaznělo v pořadu Ano, šéfe, kvalitních surovin se spotřebuje míň, protože jsou výraznější.
IFE nemá cenu rozebírat, filmů je málo, v nabídce jsou všeho všudy 3 epizody Teorie velkého třesku a několik béčkových filmů. Tak ještě než svoje západní sousedy zatlačíte do moře, zeptejte se kolegů z LATAMu, jak na IFE v letadlech (jeden argentinský vtip říká, že Chile je úzká nudle proto, že se ji Argentina snaží zatlačit do moře).
Během 13 hodinového letu střídám spánek a další z maratonů Červeného trpaslíka, až konečně přichází žlutý poplach (červený by nejspíš vyžadoval vyměnit žárovku), přesněji řečeno se kabina zabarvuje do denního jemně žlutého osvětlení a následuje hlášení před přistáním ve španělštině a angličtině. Na Ezeize je ještě noc, imigrační kontrola pouhá formalita, důvod cesty, očkování ani test nikoho nezajímá. Bienvenidos!
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5861
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Argentina (jaro 22)
Těším se na pokračování a hned mám první otázku: Nakolik je ten Milk power hořký? Nikde jsem nedohledal IBU. Pivovar píše, že je tam mléčné kyseliny míň, než se běžně u těchto piv dělá, ale z toho nic nevyplývá. Díky.
Re: Argentina (jaro 22)
Chmelený je a je tam cítit hořkost, ale už je to takové "dezertní pivo", i když pořád ne tak sladké jako NEIPA. Je to jednou za čas na třetinku, přesně si chuť ale už nevybavím, většinou si dám spíš říznější Hotline 15° West Coast IPA nebo pitelnější Mosaic 12°APA. U Zíchovce ale asi nejde sáhnout úplně vedle...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5861
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Argentina (jaro 22)
Dík, pokud budu mít příležitost, zkusím (pokud nebudu mít příležitost točeného, koupím plechovku v nějaké pivotéce).
Re: Argentina (jaro 22)
Díky za čtivý trireport, včetně dobového popisu aktuálně platných anticovid opatření. Ač jsem C19 jako takový nezpochybňoval a nutnost určitých (ale zdaleka ne všech) protiopatření chápal, snažím se povědomě na tu dobu zapomenout a např. občasné televizní záběry lidí chodících v rouškách ve mě vyvolávají nepříjemné pocity v krajině břišní. Snad už celé to hnusné období bude už jen vzdalující se vzpomínka.
Re: Argentina (jaro 22)
v tom pripade rozhodne neodporucam cestovat do Japonska...Lkprak píše: ↑03. 11. 2023, 13:35Díky za čtivý trireport, včetně dobového popisu aktuálně platných anticovid opatření. Ač jsem C19 jako takový nezpochybňoval a nutnost určitých (ale zdaleka ne všech) protiopatření chápal, snažím se povědomě na tu dobu zapomenout a např. občasné televizní záběry lidí chodících v rouškách ve mě vyvolávají nepříjemné pocity v krajině břišní. Snad už celé to hnusné období bude už jen vzdalující se vzpomínka.
Re: Argentina (jaro 22)
Chápu, jak je to myšleno. A v plánu to (ale nikoliv z tohoto důvodu) není.whiskey píše: ↑03. 11. 2023, 14:23v tom pripade rozhodne neodporucam cestovat do Japonska...Lkprak píše: ↑03. 11. 2023, 13:35Díky za čtivý trireport, včetně dobového popisu aktuálně platných anticovid opatření. Ač jsem C19 jako takový nezpochybňoval a nutnost určitých (ale zdaleka ne všech) protiopatření chápal, snažím se povědomě na tu dobu zapomenout a např. občasné televizní záběry lidí chodících v rouškách ve mě vyvolávají nepříjemné pocity v krajině břišní. Snad už celé to hnusné období bude už jen vzdalující se vzpomínka.
Re: Argentina (jaro 22)
Z každé cesty mám poznámky, jenže než kvůli práci a sportu něco vytvořím a vytřídím fotky, tak to trvá...
Covid jsem taky nezpochybňoval, ale taky mně nad některými kroky vlád zůstával rozum stát a občas už to ani s rozumem nemělo nic společného (jako když mě v prosinci 2022 letuška Boliviany v úplně prázdném letadle upozornila, že musím mít náhubek po celou dobu letu). Nicméně chápu, že hodně lidem (včetně mě) covid způsobil v lepším případě díru do rozpočtu, v horším mohlo jít o zdraví.
Kdybych to ale vzal čistě z hlediska cestování, tak v létě 2021 už "pozitiva" (v uvozovkách) převažovaly: aerolinie se doslova podbízely levnými letenkami ve snaze nalákat cestující zpátky do letadel a až do léta 2022 umožňovaly změny bez poplatků nebo vrácení plné ceny letenky při zrušení do 48 hodin před odletem. Bez toho bych Argentinu ani následující Zimbabwe nejspíš vůbec nepodniknul. Navíc obvykle turisticky exponovaná místa, jako například Národní park Etosha, byla v sezoně téměř vylidněná a zejména v Namibii v létě 2021 byli domorodci opravdu vděční za každého turistu. V Evropě si jde jen těžko představit, kolik radosti může někomu udělat obyčejný pomeranč...
Jednoduše jsem to řešil tak, že jsem si vyhodnotil rizika a podle toho se rozhodnul (nakonec ve všech případech kladně). Navíc větší respekt jsem měl (a pořád mám) z malárie a horečky dengue.
Covid jsem taky nezpochybňoval, ale taky mně nad některými kroky vlád zůstával rozum stát a občas už to ani s rozumem nemělo nic společného (jako když mě v prosinci 2022 letuška Boliviany v úplně prázdném letadle upozornila, že musím mít náhubek po celou dobu letu). Nicméně chápu, že hodně lidem (včetně mě) covid způsobil v lepším případě díru do rozpočtu, v horším mohlo jít o zdraví.
Kdybych to ale vzal čistě z hlediska cestování, tak v létě 2021 už "pozitiva" (v uvozovkách) převažovaly: aerolinie se doslova podbízely levnými letenkami ve snaze nalákat cestující zpátky do letadel a až do léta 2022 umožňovaly změny bez poplatků nebo vrácení plné ceny letenky při zrušení do 48 hodin před odletem. Bez toho bych Argentinu ani následující Zimbabwe nejspíš vůbec nepodniknul. Navíc obvykle turisticky exponovaná místa, jako například Národní park Etosha, byla v sezoně téměř vylidněná a zejména v Namibii v létě 2021 byli domorodci opravdu vděční za každého turistu. V Evropě si jde jen těžko představit, kolik radosti může někomu udělat obyčejný pomeranč...
Jednoduše jsem to řešil tak, že jsem si vyhodnotil rizika a podle toho se rozhodnul (nakonec ve všech případech kladně). Navíc větší respekt jsem měl (a pořád mám) z malárie a horečky dengue.
Naposledy upravil(a) trentino dne 14. 11. 2023, 00:08, celkem upraveno 1 x.
Re: Argentina (jaro 22)
„Argentinská ekonomika je jako korek (od vína): už je k ničemu, ale pořád plave.“
(dva týdny na home-office v Buenos Aires)
Asi bych občas měl trochu víc plánovat. Ne, že bych nic neplánoval, ale nějak mě unavila záplava vlogů a blogů na téma „Jak cestovat do Argentiny v roce 2022“, „20 věcí, které musíte v Argentině vyzkoušet“ nebo „10 míst, která nesmíte v Argentině minout“. Plán na následující měsíc proto tak trochu zněl „přistanu v Buenos Aires a pak se uvidí“. Kdybych se ale obtěžoval něco málo si před odletem zjistit, věděl bych, že nemám měnit peníze na letišti. Ne, že bych to nevěděl, jenže tady byl středový kurz EUR-ARS je 122 pesos, směnárna na letišti nabízí 117,5 pesos za euro bez poplatku, výpalné 3,7%. Na letišti…
O 100 euro lehčí a o 11 750 argentinských pesos těžší jsem nasedl do klimatizovaného autobusu Lion Express na 30 kilometrovou cestu z letiště Ezeiza do Puerto Madero na pobřeží Río de la Plata. Puerto Madero bývala špinavá přístavní čtvrť, která se dočkala přestavby na moderní odpočinkovou a rezidenční zónu. Dnes již nepoužívané přístavní jeřáby na promenádě z dlažebních kostek umocňují industriální atmosféru a ve skladech s cihlovou fasádou přeměněných na lepší restaurace jsem zběžně prozkoumal ceny vyhlášených hovězích steaků: 3000 pesos, to je skoro 25 euro. Něco je špatně, vždyť ještě rok před začátkem pandemie bylo provincii Misiones, kam jsem si odskočil ze sousední Paraguaye, tak levně. Mercado v nedaleké čtvrti San Telmo: asado za 900 pesos, 900 děleno 122 rovná se přes 7 euro. Za lepší street food v tržnici. Shawerma v centru necelých 7 euro? Tolik snad nestojí ani v Německu. Že by do Argentiny dorazila prezidentky Kirchnerové drahota?
„Vláda tě okradla, jako každého v Argentině“, začal vysvětlovat majitel hotelu s československým původem, když slyšel o výměně peněz na letišti a dodal, že dnes už nikdo v bance ani ve směnárně nemění. Vždyť v roce 2014 během stáže v Chile mně a jedna slečna z Mendozy vyprávěla o vládních opatřeních na „podporu“ domácího hospodářství. Omezení užívání cizích měn, clo na dovoz zahraničního zboží, šedá ekonomika a korupce. V roce 2014 se 1 dolar v oficiálním kurzu Argentinské centrální banky měnil za 7 pesos, v roce 2019 za 40 pesos, v dubnu 2022 za 114 pesos. S padající hodnotou pesa a zároveň rostoucí poptávkou po v zemi značně omezených eurech a dolarech postupně začal vzkvétat černý trh. Na ulici se už tehdy měnily dolary a eura za dvojnásobek oficiálního kurzu. A já si na ni vzpomněl, až když jsem se nechal takhle školácky napálit…
Dotazy turistů na současnou situaci a s tím spojenou výměnu peněz se na recepci hotelu v San Telmo staly stejnou rutinou, jako pořízení kopie pasu nebo občanky. Nad ranním čajem jsme dění v Argentině společně probírali s domorodou recepční (bere výplatu v argentinských pesos, takže je v Argentině je fakt draho), studentkou ze Santiago de Chile (vyměnila chilská pesa, takže je v Argentině fakt levně), několika Uruguayci na dovolené (vyměnili uruguayská pesa, takže je v Argentině fakt levně) a Rusákem, který drze podotknul, že v ČR všichni mluví rusky, proto jsme ho za trest škodolibě nechali vybrat peníze z bankomatu. Naštěstí (pro něj) včas sklapnul, protože jinak by nejspíš skončil s rozbitou tlamou (i když lepší rozbitá tlama v Buenos Aires než šrapnel na frontě).
Co z toho všeho plyne pro evropského turistu? Evropan si v současné argentinské realitě musí najít svého pouličního bankéře, který mu jeho eura a dolary (nebo chilská a uruguayská pesa, paraguayské guaraní, brazilské reály, prostě skoro cokoli) smění za tržní cenu na pesa argentinská. Výběr veksláků, v Bs As nazývaných arbolitos, je na Calle Florida v centru Buenos Aires široký, stejně jako pestrost jejich triků a kvalita padělků. Jeden z klasických fíglů zažil borec z Uruguaye, který si chtěl vyměnit 1000 dolarů. Vekslák si bankovky převzal a místo 191 tisíc pesos vydal o 38 tisíc méně s poznámkou, že přece přijal 8 dolarových stovek a 2 jednodolarovky a že on se drzým turistou od sousedů rozhodně okrást nenechá. Naštěstí má majitel hotelu svého prověřeného veksláka-bankéře Jimmyho, který ochotně směňuje cizí měny domorodcům i turistům v okolí za kurzy blue. Stačí poslat měnu a částku přes Whatsapp a do hodiny je Jimmy na hotelu s ruličkou argentinských pesos. A bez smlouvání, protože v Argentině se denně vypisují na ulici obchodované měnové kurzy blue pro nákup i prodej. Zítra bude tržní hodnota pesa zase o něco nižší…
Jihoamerický podzim – v období evropského jara – je asi nejlepší čas k návštěvě střední Argentiny. Stromy se zahalují do podzimních barev a slunečné počasí s teplotami okolo 25 stupňů vybízí k procházkám po městě nebo posezení na venkovních zahrádkách. Během nedávného lockdownu si i část Argentinců oblíbila home-office, a tak jsou jindy hlučné bulváry plné aut o něco klidnější, než jak v jihoamerických metropolích obvyklé. Jako základnu na první dva týdny jsem víceméně náhodou vybral čtvrť San Telmo v sousedství Puerto Madero a Microcentra. Ačkoli čtvrť může na první pohled zejména po setmění působit jako tak trochu zanedbaně, je San Telmo bezpečnou částí města s vyhlášenou kosmopolitní gastronomickou scénou. Domorodci zde v noci ve spoře osvětlených ulicích v klidu venčí své domácí mazlíčky a na zahrádkách postavených na chodnících před lokály je každý večer plno. Místní hospody mají v nabídce řemeslná piva a dřevěné stánky ve stylové tržnici Mercado de San Telmo nabízí tradiční asado a empanadas, španělskou paellu, francouzské quiche, řecké souvlaki, belgické vafle nebo italskou pastu.
Dopolední home office jsem vzhledem k pětihodinovému časovému posunu trávil buď na hotelu, nebo v některé z okolních kaváren s wi-fi, a oblíbeným džusem a zákusky z mučenky. Odpoledne jsem obvykle věnoval procházkám po okolí nebo zamířil do Microcentra a z kavárenských zahrádek s oblibou pozoroval měnový ekosystém na Calle Florida. Každý vekslák má vlastní osobitý styl upozorňování na svoji přítomnost, ne nepodobný chování fauny v jihoamerických lesích. Cambio, cambio, cambio, štěbetala vysokým hláskem malá pouliční bankéřka, podsaditý vekslák opřený o zídku jak žába na pařezu čas od času pronesl svoje cambio hlubokým hlasem, zatímco další kolemjdoucím rovnou všem sděloval, že mění eura, dolary i brazilské reály. Když byl některý z veksláků dotěrný, zareagoval jsem trollením: „Kolik pesos je za rubl? Jak to, že neměníš rubly, však rubl je měna budoucnosti, psali to na internetu. Odpoledne donesu plnou igelitku rublů. Cože, ty měníš jenom koloniální eura a imperialistické dolary?“ Soudruzi ve velké zemi na východě, kde zítra znamená včera a která ani dnes neví, kde začíná a kde končí, nejspíš zase někde udělali chybu…
Na ranní rozcvičku a večerní běhání jsou ideální parky v Puerto Madero a Reserva Ecologica Costanera Sur na břehu Río de la Plata. Podél sedmikilometrového pěšího okruhu uprostřed mokřadu jsou rozmístěné lavičky a pozorovatelny ptactva, z vody pomalu stoupá mlžný opar, jen komárů by mohlo být o něco méně. Z nádraží Retiro jezdí příměstské vlaky do Tigre, odkud je možné podniknout plavby po kanálech a ramenech v deltě řeky Paraná. V Bs As se nemám špatně, přesto jsem naznal, že je na čase nakouknout do dalších částí Argentiny…
(dva týdny na home-office v Buenos Aires)
Asi bych občas měl trochu víc plánovat. Ne, že bych nic neplánoval, ale nějak mě unavila záplava vlogů a blogů na téma „Jak cestovat do Argentiny v roce 2022“, „20 věcí, které musíte v Argentině vyzkoušet“ nebo „10 míst, která nesmíte v Argentině minout“. Plán na následující měsíc proto tak trochu zněl „přistanu v Buenos Aires a pak se uvidí“. Kdybych se ale obtěžoval něco málo si před odletem zjistit, věděl bych, že nemám měnit peníze na letišti. Ne, že bych to nevěděl, jenže tady byl středový kurz EUR-ARS je 122 pesos, směnárna na letišti nabízí 117,5 pesos za euro bez poplatku, výpalné 3,7%. Na letišti…
O 100 euro lehčí a o 11 750 argentinských pesos těžší jsem nasedl do klimatizovaného autobusu Lion Express na 30 kilometrovou cestu z letiště Ezeiza do Puerto Madero na pobřeží Río de la Plata. Puerto Madero bývala špinavá přístavní čtvrť, která se dočkala přestavby na moderní odpočinkovou a rezidenční zónu. Dnes již nepoužívané přístavní jeřáby na promenádě z dlažebních kostek umocňují industriální atmosféru a ve skladech s cihlovou fasádou přeměněných na lepší restaurace jsem zběžně prozkoumal ceny vyhlášených hovězích steaků: 3000 pesos, to je skoro 25 euro. Něco je špatně, vždyť ještě rok před začátkem pandemie bylo provincii Misiones, kam jsem si odskočil ze sousední Paraguaye, tak levně. Mercado v nedaleké čtvrti San Telmo: asado za 900 pesos, 900 děleno 122 rovná se přes 7 euro. Za lepší street food v tržnici. Shawerma v centru necelých 7 euro? Tolik snad nestojí ani v Německu. Že by do Argentiny dorazila prezidentky Kirchnerové drahota?
„Vláda tě okradla, jako každého v Argentině“, začal vysvětlovat majitel hotelu s československým původem, když slyšel o výměně peněz na letišti a dodal, že dnes už nikdo v bance ani ve směnárně nemění. Vždyť v roce 2014 během stáže v Chile mně a jedna slečna z Mendozy vyprávěla o vládních opatřeních na „podporu“ domácího hospodářství. Omezení užívání cizích měn, clo na dovoz zahraničního zboží, šedá ekonomika a korupce. V roce 2014 se 1 dolar v oficiálním kurzu Argentinské centrální banky měnil za 7 pesos, v roce 2019 za 40 pesos, v dubnu 2022 za 114 pesos. S padající hodnotou pesa a zároveň rostoucí poptávkou po v zemi značně omezených eurech a dolarech postupně začal vzkvétat černý trh. Na ulici se už tehdy měnily dolary a eura za dvojnásobek oficiálního kurzu. A já si na ni vzpomněl, až když jsem se nechal takhle školácky napálit…
Dotazy turistů na současnou situaci a s tím spojenou výměnu peněz se na recepci hotelu v San Telmo staly stejnou rutinou, jako pořízení kopie pasu nebo občanky. Nad ranním čajem jsme dění v Argentině společně probírali s domorodou recepční (bere výplatu v argentinských pesos, takže je v Argentině je fakt draho), studentkou ze Santiago de Chile (vyměnila chilská pesa, takže je v Argentině fakt levně), několika Uruguayci na dovolené (vyměnili uruguayská pesa, takže je v Argentině fakt levně) a Rusákem, který drze podotknul, že v ČR všichni mluví rusky, proto jsme ho za trest škodolibě nechali vybrat peníze z bankomatu. Naštěstí (pro něj) včas sklapnul, protože jinak by nejspíš skončil s rozbitou tlamou (i když lepší rozbitá tlama v Buenos Aires než šrapnel na frontě).
Co z toho všeho plyne pro evropského turistu? Evropan si v současné argentinské realitě musí najít svého pouličního bankéře, který mu jeho eura a dolary (nebo chilská a uruguayská pesa, paraguayské guaraní, brazilské reály, prostě skoro cokoli) smění za tržní cenu na pesa argentinská. Výběr veksláků, v Bs As nazývaných arbolitos, je na Calle Florida v centru Buenos Aires široký, stejně jako pestrost jejich triků a kvalita padělků. Jeden z klasických fíglů zažil borec z Uruguaye, který si chtěl vyměnit 1000 dolarů. Vekslák si bankovky převzal a místo 191 tisíc pesos vydal o 38 tisíc méně s poznámkou, že přece přijal 8 dolarových stovek a 2 jednodolarovky a že on se drzým turistou od sousedů rozhodně okrást nenechá. Naštěstí má majitel hotelu svého prověřeného veksláka-bankéře Jimmyho, který ochotně směňuje cizí měny domorodcům i turistům v okolí za kurzy blue. Stačí poslat měnu a částku přes Whatsapp a do hodiny je Jimmy na hotelu s ruličkou argentinských pesos. A bez smlouvání, protože v Argentině se denně vypisují na ulici obchodované měnové kurzy blue pro nákup i prodej. Zítra bude tržní hodnota pesa zase o něco nižší…
Jihoamerický podzim – v období evropského jara – je asi nejlepší čas k návštěvě střední Argentiny. Stromy se zahalují do podzimních barev a slunečné počasí s teplotami okolo 25 stupňů vybízí k procházkám po městě nebo posezení na venkovních zahrádkách. Během nedávného lockdownu si i část Argentinců oblíbila home-office, a tak jsou jindy hlučné bulváry plné aut o něco klidnější, než jak v jihoamerických metropolích obvyklé. Jako základnu na první dva týdny jsem víceméně náhodou vybral čtvrť San Telmo v sousedství Puerto Madero a Microcentra. Ačkoli čtvrť může na první pohled zejména po setmění působit jako tak trochu zanedbaně, je San Telmo bezpečnou částí města s vyhlášenou kosmopolitní gastronomickou scénou. Domorodci zde v noci ve spoře osvětlených ulicích v klidu venčí své domácí mazlíčky a na zahrádkách postavených na chodnících před lokály je každý večer plno. Místní hospody mají v nabídce řemeslná piva a dřevěné stánky ve stylové tržnici Mercado de San Telmo nabízí tradiční asado a empanadas, španělskou paellu, francouzské quiche, řecké souvlaki, belgické vafle nebo italskou pastu.
Dopolední home office jsem vzhledem k pětihodinovému časovému posunu trávil buď na hotelu, nebo v některé z okolních kaváren s wi-fi, a oblíbeným džusem a zákusky z mučenky. Odpoledne jsem obvykle věnoval procházkám po okolí nebo zamířil do Microcentra a z kavárenských zahrádek s oblibou pozoroval měnový ekosystém na Calle Florida. Každý vekslák má vlastní osobitý styl upozorňování na svoji přítomnost, ne nepodobný chování fauny v jihoamerických lesích. Cambio, cambio, cambio, štěbetala vysokým hláskem malá pouliční bankéřka, podsaditý vekslák opřený o zídku jak žába na pařezu čas od času pronesl svoje cambio hlubokým hlasem, zatímco další kolemjdoucím rovnou všem sděloval, že mění eura, dolary i brazilské reály. Když byl některý z veksláků dotěrný, zareagoval jsem trollením: „Kolik pesos je za rubl? Jak to, že neměníš rubly, však rubl je měna budoucnosti, psali to na internetu. Odpoledne donesu plnou igelitku rublů. Cože, ty měníš jenom koloniální eura a imperialistické dolary?“ Soudruzi ve velké zemi na východě, kde zítra znamená včera a která ani dnes neví, kde začíná a kde končí, nejspíš zase někde udělali chybu…
Na ranní rozcvičku a večerní běhání jsou ideální parky v Puerto Madero a Reserva Ecologica Costanera Sur na břehu Río de la Plata. Podél sedmikilometrového pěšího okruhu uprostřed mokřadu jsou rozmístěné lavičky a pozorovatelny ptactva, z vody pomalu stoupá mlžný opar, jen komárů by mohlo být o něco méně. Z nádraží Retiro jezdí příměstské vlaky do Tigre, odkud je možné podniknout plavby po kanálech a ramenech v deltě řeky Paraná. V Bs As se nemám špatně, přesto jsem naznal, že je na čase nakouknout do dalších částí Argentiny…
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3028
- Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Argentina (jaro 22)
K vyse uvedenemu: blue dollar je nyni kolem 1000,-ARS; od lonska byl zaveden i dalsi kurs "turista" pro cizince, ten je kolem 700. Oficialni je asi 350. Kdyz jsem byl v Argentine pred 16? 17? lety poprve, byl kurs 4,-ARS/USD.
Re: Argentina (jaro 22)
Pred 2 tydny sem sam zamitl vyber z bankomatu podle nabidky v korunach s poplatkama pri prepoctu neco kolem 300, coz by mohlo byt tech oficialnich 350 za dolar. (o tom dvojim kurzu sem do ty doby jeste netusil, ale uz sem znal ceny v obchodech, takze me to malem porazilo
) Bufet vedle menil taky za 350, ale sami me varovali, ze skutecny kurz je jinde a poradili at zkusim taxikare. Ti menili za 600. Pak sem jeste narazil nekde ve meste na malou smenarnu kde meli vyvesenej kurz 850.
Tech 1000 sem nikde nezaznamenal, ale v tom pripade uz by se dalo rict, ze je v Argentine hodne levne, jako ta Chilanka v reportu
Nove zvoleny prezident mel v predvolebnim programu nahrazeni pesa dolarem a vubec, jestli bude realizovat svuj predvolebni program, tak se Argentine budou dit jeste veci.. dost mozny, ze pri dalsi navsteve treba za rok nebo dva, to bude opet uplne jina zeme.
Tesim se na zbytek reportu pro inspiraci

Tech 1000 sem nikde nezaznamenal, ale v tom pripade uz by se dalo rict, ze je v Argentine hodne levne, jako ta Chilanka v reportu

Nove zvoleny prezident mel v predvolebnim programu nahrazeni pesa dolarem a vubec, jestli bude realizovat svuj predvolebni program, tak se Argentine budou dit jeste veci.. dost mozny, ze pri dalsi navsteve treba za rok nebo dva, to bude opet uplne jina zeme.
Tesim se na zbytek reportu pro inspiraci