Argentina (jaro 22) Argentinská Mezopotámie

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Jak na letenky v Argentině?
(Zpátky v Buenos Aires)

„Máš štěstí, seš poslední, komu tenhle týden měním dolary“, podotknul pouliční bankéř Jimmy v San Telmo, zatímco odpočítával 38 000 pesos v zelených pětistovkách s jaguárem. „Na Calle Florida dneska už nikdo pesos nemá, arbolitos odpoledne měnili tři, maximálně čtyři tisíce (pesos). Během velikonočního týdne přijeli Brazilci na fotbal, Uruguayci na nákupy a všichni se chtěli levně najíst“, vysvětluje. Na recepci se všichni smějeme, že tohle je poprvé, kdy někdo v Argentině nemůže vyměnit dolary.

Víc už na konci velikonočního týdne můj osobní pouliční bankéř dohromady nedal a u potetovaných veksláků na Calle Florida jsem měnit nechtěl...
Víc už na konci velikonočního týdne můj osobní pouliční bankéř dohromady nedal a u potetovaných veksláků na Calle Florida jsem měnit nechtěl...

Zbývalo vyřešit cestu na sever do Salty a návrat do Evropy. Dvacetihodinovou štreku autobusem jsem zavrhnul a raději vyrazil do města a nad sklenkou džusu z maracuji a řemeslného piva z domácí produkce postupně zahájil průzkum argentinského civilního letectví. Zatímco v Chile, Peru nebo Kolumbii na mnoha trasách panuje konkurenční prostředí a oblohu křižují low-cost aerolinie, v Argentině se open skies snažil v rámci reforem prosadit pouze president Macri v letech 2015-19. Po návratu de facto vládnoucí viceprezidentky Kirchnerové a dalších zkorumpovaných perónistů k moci se vše vrátilo do starých kolejí. Provoz na domácích linkách ukončily LATAM i argentinská odnož Norwegianu (mluvilo se mimo jiné i o lince z Bs As na Tahiti) a monopol si udržely štědře dotované Aerolíneas Argentinas, do kterých stát k pokrytí ztráty v letech 2008-21 nalil 8 miliard dolarů. V první polovině roku 2023 Aerolíneas vykázaly ztrátu 50 milionů dolarů a nový prezident Milei již oznámil záměr aerolinie privatizovat. Obstojí Aerolíneas Argentinas v konkurenci LATAMu, Aviancy a dravých low-cost aerolinií úspěšně napodobujících obchodní modely low cost dopravců v Evropě?

Pokud jde o samotnou letenku, tak ve většině zemí Jižní Ameriky – a vlastně i na světě – stačí otevřít prohlížeč, vybrat nejlepší nabídku, zaplatit kartou a letenka během několika minut přistane v mailu. V Argentině má ovšem nákup letenek jistá specifika.

Cestu z Buenos Aires do Evropy nemělo smysl řešit, cokoli kamkoli bylo dvakrát dražší než obdobné lety z okolních zemí. S trochou poctivé české chytrosti – rozuměj vyčuranosti – mě napadlo, že bych mohl provést rezervaci letenky přes internet a zaplatit v hotovosti na pobočce některé z cestovních kanceláří v Bs As. Obešel jsem několik cestovek s rozpačitými výsledky. Menší agentury sice přijímaly platby v hotovosti, ale prodávaly jen domácí lety nebo uměly vystavit pouze mezinárodní letenky s odletem z Argentiny. Jinde se zase netvářili nadšeně z představy placení skoro 70 tisíc pesos v pětistovkách a upřednostňovali platbu kartou. Až jedna z největších jihoamerických cestovek Almundo dokázala vystavit letenku s odletem z Brazílie a platbou v hotovosti. Jenže jsme v Argentině a koupit letenku není jako vyměnit peníze na černém trhu.

Let Sao Paulo – Doha – Budapešť s Qatar Airways:
Qatar Airways: 2 997 brazilských reálů (platba kartou, v přepočtu zhruba 569 euro)
Expedia: 69 000 argentinských pesos (platba kartou, v přepočtu zhruba 561 euro)
Almundo na internetu: 69 000 argentinských pesos (platba kartou, v přepočtu zhruba 561 euro)
Almundo na pobočce v Bs As s možností platby v hotovosti: 128 000 argentinských pesos (zhruba 557 euro v kurzu blue)

Na přepážce ukazuji v mobilu letenku za 69 tisíc. „No jo, ale to je cena na internetu a mimo Argentinu, v Argentině jsou navíc impuestos, poplatky“, omluvně vysvětluje jinak ochotný prodejce a pro jistotu rozpis ceny ukazuje na monitoru. „Cože, poplatky 59 tisíc pesos? Ale to je skoro 260 euro! Euro BLUE!“, vyhrknul jsem. „Jo, nařídila to vláda, tohle je Argentina“. Večer jsem letenku koupil normálně na stránkách Qatar Airways. Do Sao Paulo se už ze severu Argentiny nějak protluču. A taky to je nejspíš naposledy, kdy jsem do Jižní Ameriky přiletěl s jednosměrnou letenkou…

v centru Bs As
v centru Bs As
svačina na Mercado de San Telmo
svačina na Mercado de San Telmo
na café s Evitou
na café s Evitou
Policejní terárium jako prevence kriminality?
Policejní terárium jako prevence kriminality?
každá z pěti linek subte má ve stanicích tematickou výzdobu. Zde linka C zvaná "Spanish line", více na https://turismo.buenosaires.gob.ar/en/article/going-underground-discover-urban-art-buenos-aires-subte
každá z pěti linek subte má ve stanicích tematickou výzdobu. Zde linka C zvaná "Spanish line", více na https://turismo.buenosaires.gob.ar/en/article/going-underground-discover-urban-art-buenos-aires-subte
Metro v Bs As. "Subte" je první systém metra na Jižní polokouli.
Metro v Bs As. "Subte" je první systém metra na Jižní polokouli.
"když je někde voda, může tam být i horečka dengue", nabádání ke každodenní výměně vody pro zvířata k omezení množení komárů
"když je někde voda, může tam být i horečka dengue", nabádání ke každodenní výměně vody pro zvířata k omezení množení komárů
Naposledy upravil(a) trentino dne 01. 09. 2024, 21:45, celkem upraveno 5 x.


jonapet
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 335
Registrován: 22. 08. 2011, 08:52
Oblíbené typy letadel: ATR 42
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha & Ostrava, ČR
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od jonapet »

Skvělý a praktický report! Díky za něj!

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Buenos Aires (EZE) – Salta (SLA)
Aerolíneas Argentinas, Boeing 737-800

Na trase Buenos Aires – Salta nějaká konkurence přece jen existuje, a tak je možné i několik dní před odletem sehnat letenky za solidní cenu. Kromě Aerolínes Argentinas zde působí chilský JetSmart (většinový vlastník je stejný jako u Wizzairu a stránky jsou nápadně podobné), Flybondi a charterové Andes líneas aéreas. Poslední jmenované aerolinie donedávna provozovaly dva MD-83, které však již nahradily novějšími Boeingy 737-800. JetSmart rovnou nabízel platbu v dolarech, nicméně lety do Salty i Resistencie jsem nakonec koupil na jakési od pohledu zastaralé nebo záložní verzi stránek Aerolíneas Argentinas, kde se z nějakého důvodu objevovaly nižší ceny než na stránkách nových: Buenos Aires – Salta za 7 035 pesos a Salta – Resistencia za 4 795 pesos v tarifu „base“ s 8 kg příručním a 15 kg odbaveným zavazadlem. Obě částky se z karty strhly v oficiálním kurzu (dolar tarjeta/turista platil pro nákupy v zahraničí placené argentinskou kartou) a letenky tak vyšly 57 a 39 euro.

Jedinou nevýhodou byl odlet už v 5:05 ráno, což buď znamenalo přivolat si místní obdobu Uberu Remis už ve tři ráno, nebo v deset večer nasednout na poslední León Express z Puerto Madero a noc přečkat na letišti. Vstávat uprostřed noci mě zrovna moc nebaví...

Na terminálu jsem obhlédnul obchody s občerstvením a pohotově zabral místo u stolku nad odletovou halou. V improvizované kanceláři jsem půl hodiny věnoval poslednímu home-office a nadšeně konstatoval, že od okamžiku, kdy jsme s kolegy odmítli řešit problémy okecáváním, začali klást jasně formulované otázky typu „jak“ a „proč“ a k tomu striktně vyžadovali jednoznačné odpovědi, kleslo množství příchozích mailů na minimum.

EZE
EZE
EZE
EZE
kancelář...
kancelář...
duben 2022: Arcipizda z Kremlu hrozí světu jadernou válkou.
duben 2022: Arcipizda z Kremlu hrozí světu jadernou válkou.

Vzlétli jsme ještě za tmy a ve svitu měsíce zamířili na severovýchod. Tlumený zvuk motorů a monotónní klid v potemnělé kabině narušila jen posádka roznášející občerstvení. Horký nápoj zdarma potěšil, půl druhé hodiny letu uplynulo jako voda a za rozbřesku piloti zahájili přiblížení na letiště v Saltě. Nad Andami pomalu začínalo svítat a já jsem už věděl, že cesta do Salty byl dobrý nápad.

předměstí Bs As
předměstí Bs As
EZE-SLA
EZE-SLA
EZE-SLA
EZE-SLA
na letišti v Saltě
na letišti v Saltě
9 sla.jpg
10 sla.jpg
11 sla.jpg
interiér letiště v Saltě
interiér letiště v Saltě
letiště v Saltě
letiště v Saltě
Salta
Salta

Po příletu jsem se vydal na kruhový objezd před vjezdem do areálu letiště, nasedl na autobus do centra a vydal se sehnat něco k snídani.
Naposledy upravil(a) trentino dne 23. 03. 2024, 00:00, celkem upraveno 2 x.

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Na sever
(týden v Andách)

Můj plán na první den v Saltě má dva body: okouknout místní gastronomickou scénu a sehnat auto na cestu do hor. Za prvé, Salta je domovem pravých empanadas. V Mendoze o tom možná začnou polemizovat, v Chile nesouhlasně kroutit hlavou a sem tam se najdou i zmínky, že salteňas vlastně pochází z Bolívie. Když si ale v Chile, Peru, Bolívii, Kolumbii nebo ve venezuelském bistru objednáte empanadas, většinou dostanete závitek z těsta plněný směsí rýže, vejce a kousků masa, který nenadchne ani neurazí a zbytky sem tam potěší pouliční psy. O výjimečném chuťovém zážitku ale nemůže být řeč. Ne, opravdu nemůže. Když chcete opravdové empanadas s mozzarellou, caprese, lilkem, kouskem poctivé mortadely nebo kořeněnou směsí masa, doplněné třeba grilovanou zeleninou, musíte hledat empanadas argentinas nebo rovnou salteňas. Dokonce i vegetariánka z Mendozy byla i přes svůj lokální patriotismus ochotná připustit, že empanadas mají původ v Saltě. Nedaleké Cafayate je vyhlášenou vinařskou oblastí a v San Carlos vaří řemeslné pivo minipivovar Me Echó La Burra. V doslovném překladu asi něco jako „kopla mě oslice“ (?), v Argentině používané s významem zhruba „a teď už mám volno, takže si dám kopyta nahoru a na všechno kašlu“. Jejich triple IPA je skvělá a neztratila by se ani mezi Zíchovci, Clocky nebo Sebeeriemi. A když přijde chuť na kus masa? V Argentině se vždycky sežene...

Ve zkrácené verzi bych mohl napsat, že se mně v Saltě líbí a dokázal si představit strávit tady třeba dva týdny na home-office. Nemůžu se ale přece celé dny jen cpát, když jsou Andy za rohem. Jenže ceny autopůjčoven nejsou zrovna příznivé. Naštěstí – domorodci však v tomto případě o štěstí rozhodně nemluví – je zde euro blue a místní pobočka Hertzu umožňuje platbu v hotovosti. Třicet tisíc pesos na tři dny není zrovna lidová cena, i s euro blue je to pořád přes 40 euro na den a to jsem chtěl dní pět. Jenže co na plat, vyjma větších a dražších SUV je Chevrolet Joy s manuálním převodovkou (kterou mám kdekoli mimo město radši) poslední volné auto na nadcházející dny.

Dopoledne jsem s majiteli hostelu vyměnil posledních 50 dolarů (bez smlouvání podle aktuálního kurzu blue) a u bazénu na zahrádce si v hřejivých paprscích podzimního slunce ujasnil plán cesty. Jakmile bude v Hertzu připravené auto, vyrazím do Cachi. Horská obec se 2 tisíci obyvatel leží na slavné, 5 200 kilometrů dlouhé silnici Ruta Nacional 40, která začíná u ústí Magalhaesova průlivu a po úpatí And protíná celou Argentinu až k hranici s Bolívií. Zítra ráno se vydám na 145 kilometrový nezpevněný úsek Ruta 40 z Cachi do San Antonio de Los Cobres. V dubnu zde končí deštivé období, za poslední týden nepršelo vůbec a tak by cesta měla být sjízdná i malým autem bez náhonu 4x4.

prachy si dej do pořádný ruličky (zhruba 300 euro)
prachy si dej do pořádný ruličky (zhruba 300 euro)

Po krátké poradě u mapy v kanceláři Hertzu ohledně sjízdnosti nezpevněných cest v horách můžu vyrazit. Po 20 minutách sledování GPS a 10 kilometrech bloudění v jednosměrkách a hledání správného pruhu k odbočení jsem navigaci zahodil a raději si osvojil jedno ze základních pravidel provozu na argentinských komunikacích, které zní „bylo tam volno, tak sem tam vjel“. Během chvilky jsem se vymotal z města, v El Carill koupil pár empanadas a odbočil na okresku do Valle Encantado, v překladu půvabného údolí.

„Uvědomte si, že máte mokré brzdy“, „Užívejte si cestu a neodhazujte odpadky“, „Co dvě hodiny odpočívejte 15 minut“, upozorňují cedule u krajnice. Asfalt se mění na šotolinu, začínají první serpentiny a vlhké nížinné lesy postupně přechází v horské křoviny. Ve 3 tisících metrech nad mořem by se už oblačnost dala krájet. Půl druhého kilometru za nejvyšším bodem cesty u Piedra del Molino přejíždím na suchou stranu And, mraky mizí a pod modrou oblohou se rozléhají horské pláně národního parku Los Cardones. Je temporada baja (mimo sezónu) a liduprázdné ticho prořezává jen vítr svištící mezi kaktusy. Silnice je zase asfaltová a na horizontu se tyčí zasněžené šestitisícové vrcholy Nevado de Cachi.
Do Cachi přijíždím až za tmy. V restauraci na návsi spláchnu tradiční andskou polévku z quinoi a dvě empanady džusem z ovoce cherimoya, chvilku sedím na wi-fi a po desáté večer vyjíždím do kopců nad městem. Ne, že by v Cachi nebyly hotely, naopak, za čistý pokoj s koupelnou a teplou vodou bych se vešel do 15 euro (blue). Přespat v chladném horském vzduchu v autě – venku už je na můj letní minispacák docela chladno – pod hvězdnou oblohou mně ten večer prostě přišlo jako skvělý nápad.

Valle Encantado
Valle Encantado
Los Cardones
Los Cardones
Nevado de Cachi
Nevado de Cachi
Cachi
Cachi

Ráno mě probudily až ostré paprsky horského slunce. Na sytě modré obloze couvá šedobílý měsíc (na jižní polokouli je na obloze všechno naopak, takže měsíc couvá ve tvaru písmene D a dorůstá jako C), je jen několik stupňů nad nulou a všude okolo ticho. Nádherné horské ticho. Po nezbytné hygieně a chvilce cvičení na nedaleké hrazdě se zdravíme se skupinkou běžců doprovázených stejně početnou smečkou psů a hned nato sjíždím dolů do vsi na snídani. Ospalé Cachi se pomalu probouzí do dalšího slunečného podzimního dne. Na jedné z venkovních zahrádek kaváren-jídelen vysedává biker ze Španělska, který před dvěma a půl roky vyrazil na horském kole z Patagonie. „Chtěl jsem projet celou Panamericanu až na Aljašku, ale zamiloval jsem se do Argentiny“. Během pandemie si v Saltě našel holku a už zde zůstal. Na kole teď jezdí po okolí a zrovna se vrací z výšlapu na jednu z okolních šestitisícovek. „Líbí se mně tady, pracuju na dálku a platí mě v eurech. Ale pro Argentince je to fakt těžký“, popisuje tvrdou argentinskou realitu. Trochu mu závidím horské vybavení včetně maček a cepínu, které celou cestu vezl s sebou. „Ale na kole bych se s tím takovou dálku táhnout nechtěl“, podotýkám se smíchem. Ještě se musím stavit do místních obchůdků o velikosti vietnamské večerky pro pětilitrové balení vody, šišku salámu z lamy a malý pytlík lístků koky (kdyby náhodou nesedla nadmořská výška) a můžu (konečně) vyrazit. Původní plán sice říkal cosi o odjezdu brzy ráno, jenže než jsme nad ranním maté probrali ekonomickou situaci, vysokohorské treky a severoargentinské holky, je skoro poledne. Nevadí, přespím po cestě někde v horách.

Zbytek dne jsem strávil v údolí Calchaquí, pojmenovaném po kmeni domorodých indiánů, který v 15. století pohltila Incká říše. Horské bystřiny, pozůstatky incké civilizace, kaktusy, vyhaslé sopky a tak. Do 60 kilometrů vzdálené vesnice La Poma s pěti sty obyvateli na úpatí kopců přijíždím v podvečer. Dva hotely a kemp nejeví známky provozu a jediné otevřené ubytování je Comedor y hospedaje El Acay. V typickém přízemním stavení se směrem k ulici nachází restaurace s kuchyní, po pravé straně je několik jednoduše zařízených pokojů s venkovním posezením pro turisty, naproti žijí majitelé Margarita a Miguel. Na zatravněném části dvorku pěstují víno a na všechno dohlíží mladá fenka Bella.

K večeři připravila paní Margarita lomo a lo pobre. U jídla jsem se dal do řeči s jediným dalším turistou, argentinským vojákem, který během dovolené vyrazil na motorce až z Neuquénu a po Ruta 40 už ujel 2 tisíce kilometrů. Vzhledem k množství plakátů, billboardů a dalších zmínek o statusu Falklandských/Malvínských ostrovů napříč Argentinou mě docela zajímalo, co si o tom všem jako voják může myslet (navíc když ostrovy jsou na mém seznamu míst v Jižní Americe, kam bych se chtěl podívat, hodně vysoko). „To bylo během nadvlády vojenské junty“, vyprávěl o válce z roku 1982. Tehdejší diktatura se snažila odvrátit pozornost od hospodářských problémů a obsazení ostrovů mělo posloužit k posílení nacionalismu v zemi. „Vláda to řeší diplomatickou cestou, ale v Argentině máme spoustu důležitějších problémů“. Každopádně se ani trochu netvářil, že by se mu chtělo o ostrovy znovu bojovat, jak čas od času zazní od některého z argentinských nacionalistů s IQ na úrovni π-tomia. Měnit falklandské libry (pevně navázané na libry šterlinků v poměru 1:1) za balíky téměř bezcenných argentinských pesos by přece chtěl každý. Akorát, že vůbec. V roce 2013 o budoucnosti ostrovů proběhlo referendum, kdy 1 116 obyvatel hlasovalo pro zachování statusu „Zámořského území Spojeného království“, 3 hlasy byly proti. Tehdejší prezidentka Kirchnerová (v letech 2019-23 de facto vládnoucí z pozice viceprezidentky, protože argentinská ústava třetí volební období nepovoluje) referendum označila za parodii, zatímco podle mezinárodních pozorovatelů proběhlo v pořádku. Jak vidno, rétorika dřívější vojenské junty a skandály opředené, trestně stíhané (a na konci roku 2023 i odsouzené) populistky s neutuchající touhou po moci se moc neliší.

Po setmění se venku ochladilo jen na několik málo stupňů nad nulou a ticho pod hvězdnou oblohou sem tam narušil jen štěkot psů. Dopili jsme plechovkové Quilmesy (argentinské pivo) a šli na kutě. Zítra mě čeká přejezd průsmyku Abra del Acay, nejvyššího bodu celé Ruta 40 v nadmořské výšce 4 895 m.

Ráno vstávám před sedmou a po snídani stihnu prohodit pár slov s majitelem ubytování. Stejně jako všichni domorodci ze severu Argentiny je i pan Miguel menší postavy a v horským sluncem opáleném obličeji má vepsané výrazné indiánské rysy. „Sííí, Checoslovaqía, nedávno se u nás ubytovala skupina Čechů. S velkým autem uvízli v horách a k tomu měli někteří problémy s výškou“, vykládá a dodává výmluvné locura (pomatenost), zatímco se fenka Bella dožaduje pokračováním souboje s hadrovou hračkou. O ilegální cestovce TKS2, která si hraje na expedici, protože si přivlastnila jméno první tatrovácké výpravy z konce 90. let, si myslím své. Nabrat platící klienty do několikatunové Tatry a vydat se na úzké nezpevněné cesty do téměř 5 tisícové nadmořské výšky bez předchozí aklimatizace může jenom blbec.

Ve sluncem zalitém údolí Calchaquí mířím k prvním serpentinám. Při pohledu na vysokohorské louky na úpatí hor se mně vybavují slova ze skladby Lo fragil de la locura od argentinské rockové skupiny La Renga: „Y aquel verano al norte partí para olvidarme mí rutina y sentirme liberado al fin. Ver la tierra baňada del sol, respirar aire de las alturas“… Ve 4 tisících metrech auto začíná na šotolině „plavat“ a záhy se ukazuje, že příčinou je píchlé kolo, nejspíš následek brodění nedalekého mělkého potoku. Společnost při výměny levé zadní pneumatiky mně dělá zvědavá alpaka. Na rezervě se píše: „Jen na dojezd do nejbližšího servisu, maximální rychlost 80 km/h“. V prudkých serpentýnách pojedu ani ne dvacítkou, navíc má auto náhon na přední kola. S trochou štěstí bych mohl dojet až do Salty, aniž bych musel hledat gomería (prodejnu pneumatik) v San Antoniu. Tenká dojezdovka vypadá divně, ale auto je opět provozuschopné. S narůstající výškou je cesta užší, zatáčky ostřejší a srázy strmější. Louky se proměnily v nízké křoviny a žlutohnědé chomáče a trávy a i ty s blížícím se průsmykem postupně ubývají. V průsmyku Abra del Acay se nezdržím dlouho. Přestože jsem o 87 výškových metrů výše než Mont Blanc, v dubnu je zde sucho a sněžná čára leží ještě o tisíc metrů výš. Fouká ale silný, mrazivý vítr. Vzájemně se fotíme s posádkou druhého projíždějícího auta a za několik okamžiků mířím k táhlým sjezdům na níže položené altiplano. Že jsou všude okolo dechberoucí výhledy snad psát nemusím…

Valle Calchaquí - La Poma
Valle Calchaquí - La Poma
7.jpg
cestou do Abra del Acay
cestou do Abra del Acay
Abra del Acay
Abra del Acay
liška patagonská / pes horský / Culpeo v Abra del Acay
liška patagonská / pes horský / Culpeo v Abra del Acay
altiplano
altiplano


Do setmění zbývá ještě hodina, a tak ze San Antonia jedu ještě k viaduktu La Polvorilla ve 4 220 m n. m., po kterém dvakrát týdně projíždí slavný Tren a las Nubes. Jednotlivé železné dílce byly ve 40. letech vyrobeny v loděnicích v italském Monfalcone a viadukt byl součástí trati z Buenos Aires přes Saltu až na sever Chile. San Antonio de los Cobres s 5 tisíci obyvatel leží v západní části pouště Atacama v nadmořské výšce 3 750 m. Zdejší nehostinné vysokohorské pláně patří k nejsušším místům na planetě. Přesto byla oblast navzdory drsným podmínkám osídlena již před 11 tisíci lety. Sopečné horniny a voda z podzemních pramenů obsahují 20x vyšší koncentraci arsenu, než jaká je běžně považovaná za bezpečnou ke konzumaci. Podle vědeckých studií provedených na současných obyvatelích a analýz vzorků z až 7 tisíc let starých mumií došlo u domorodců v průběhu času ke genetické mutaci vedoucí k rychlejšímu metabolismu a efektivnějšímu odvodu jedovatého arsenu z těla. V noci už mrzne a několik vlněných dek přes peřinu přijde vhod.

San Antonio
San Antonio
viadukt La Polvorilla
viadukt La Polvorilla
lama
lama
San Antonio
San Antonio
cestou ze San Antonio do Salty
cestou ze San Antonio do Salty


Ráno musím odmrazit auto a vyrazit. Do Salty zbývá 170 kilometrů. Nová asfaltová silnice sice postrádá kouzlo včerejší horské cesty, výhledy na barevné skalní formace jsou ale neméně působivé. „Na tom jedeš až ze San Antonia?“, ptá se s mírnými rozpaky týpek v Hertzu. Z udiveného výrazu v jeho obličeji usuzuji, že není vhodná chvíle zmiňovat dalších 100 „dojezdových“ kilometrů po šotolině. Vrácení ne zrovna čistého auta nakonec proběhlo bez problémů.

Odlet do Resistecie v provincii Chaco mám až pozítří odpoledne. Můžu si tak jít v klidu zaběhat, okouknout tradiční artesanías a dokončit gastronomický průzkum z prvního dne. K tomu se mně při výběhu na vyhlídku na Cerro San Bernardo povedlo zničit displej telefonu. Ale co, hlavní je, že jsem zase „viděl zemi zalitou sluncem a dýchal vzduch ve výškách“.

cerveza artesanal
cerveza artesanal
kráva
kráva
Salta
Salta
"třídíme odpad", Salta
"třídíme odpad", Salta
Naposledy upravil(a) trentino dne 01. 09. 2024, 22:47, celkem upraveno 5 x.

trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22)

Příspěvek od trentino »

Salta (SLA) – Resistencia (RES)
Aerolíneas Argentinas, Boeing 737-800

Zjistil jsem, že kromě finanční úspory mně euro blue umožňuje cestovat jako civilizovaný Evropan. Bez zbytečného čekání a beze spěchu. Remis od Plaza 9 de Julio na letiště vychází na 900 pesos, jinými slovy na necelá 4 eura (blue). Samozřejmě, že by šlo za 50 pesos využít místní MHD. Během postávání na zastávce a vyhlížení autobusové linky č. 6 bych do sebe nejspíš stihnul nacpat dva sladké alfajores, dvě empanady, trochu zmrzliny a kelímek ovocné šťávy od pouličních prodejců. Jízda by se kvůli zastávkám protáhla nejméně na 45 minut, na letiště bych dorazil zpocený, na poslední chvíli a k tomu se záložním plánem v podobě 12 hodinové cesty do Resistencie autobusem, narychlo vytvořeným pro případ uvíznutí v odpolední zácpě a prošvihnutí letadla. Remis je na letišti za 15 minut, do odletu zbývá něco přes hodinu. Můžu si v klidu udělat check-in, v restauraci v odletové hale si v klidu objednat oschlé tramezzini, v klidu se přemístit ke kontrole a pomalu pokračovat ke gatu.

Letiště „El aeropuerto internacional Martín Miguel de Güemes“, pojmenované po dalším z bojovníků za argentinskou nezávislost z počátku 19. století, je svojí velikostí srovnatelné s letištěm v Brně. Má však dvě dráhy, za rok 2022 odbavilo 1,2 milionu pasažérů a stalo se 6. nejvytíženějším v Argentině. Většina provozu se vzhledem k vzdálenostem logicky odehrává na vnitrozemských linkách. Dnes odpoledne a večer míří všechna letadla do Buenos Aires, včetně mého, které bude z Resistencie pokračovat tamtéž. O žádnou velkou leteckou exotiku se však nejedná. Cestující s palubními vstupenkami v mobilu tiše prochází kontrolou zavazadel a čas do odletu tráví připojeni na wi-fi, zatímco na stojánce je už připravený úplně obyčejný Boeing 737-800. Usazuji se do sedačky na levé straně u okna, posádka za několik okamžiků předvádí bezpečnostní instrukce a během pojíždění na ploše míjíme konkurenční JetSmart. Těsně po vzletu míříme nad severní vilové předměstí Salty na úpatí hor a ještě během stoupání piloti stáčí kurz na východ nad zalesněné předhůří na vlhké straně And. Nad nížinou se oblačnost protrhává a objevuje barevná mozaika obdélníkových polí a farem v rovinaté části provincie Salta, kterou postupně střídají pusté lesy a savany v provincii Cacho. Klesání zahajujeme nad Saenz Peňa a se západem slunce zastavujeme u terminálu letiště „El aeropuerto internacional José de San Martín“.

Ze všeho nejdřív jdu ven z klimatizované letištní haly. Teplý vzduch mě plácne přes obličej, zatímco nad přistávací plochou se odehrává nádherný rudo-oranžový západ slunce. Všude okolo je nezvyklý klid a ticho, ostatně na dnešek jsou naplánované všehovšudy dva přílety a dva odlety. Domorodci z nedaleké Resistencie si sem chodí zaběhat, k vyjížďce na kole, na rande nebo na večerní procházku, ke které v Argentině neodmyslitelně patří maté. Je tady – na letišti – krásně. Nebo spíš bylo by, nebýt komárů. Krvelačné bestie mě během deseti minut zahání zpátky do terminálu pro repelent.

Salta
Salta
JetSMART a jeho A320 "Cardenal"
JetSMART a jeho A320 "Cardenal"
severní předměstí Salty
severní předměstí Salty
4 sla-res.jpg
SLA-RES
SLA-RES
5 sla-res.jpg
východní část provincie Salta
východní část provincie Salta
Chaco
Chaco


Ještě dnes večer bych chtěl autem z půjčovny vyrazit směrem na východ a před desátou se ubytovat v nějakém hotelu po cestě. Kvůli bezpečnosti nechci v řídce osídlené a chudé oblasti (Chaco patří mezi nejchudší argentinské provincie) řídit pozdě v noci. Zítra dopoledne mám v plánu Saenz Peňa a po obědě budu pokračovat dalších 220 kilometrů do národního parku El Impenetrable. Presidencia Roque Saenz Peňa je stotisícové město na Ruta Nacional 16, protínající celou oblast Chaco z Corrientes až do Salty. Během hospodářské krize ve 30. letech se k daleké cestě na sever Argentiny odhodlalo na 30 tisíc Čechoslováků, kteří se rozhodli využít nabídku k získání pozemků od tehdejší argentinské vlády ve snaze zalidnit a zúrodnit nehostinné Cacho. Dnes žije v Saenz Peňa největší československá komunita v celé Jižní Americe. Potomci prvních osadníků dodnes vzpomínají na svůj původ, v místním komunitním centru se vyučuje čeština a působí zde mimo jiné moravský folklorní soubor nebo Club Deportivo Morava. Za kajmany, tapíry a mravenečníky bych mohl vyrazit i do některé z menších a blíže položených chráněných oblastí. Mě ale láká sluncem rozpálená pustina, zelené peklo, kde několik měst dostalo „poetické“ názvy jako Tostado nebo Pampa del Infierno. Do El Impenetrable je to z Resistencie necelých 400 kilometrů a jak už jsem psal v pampě, na jihoamerické poměry je to kousek. Aspoň takový je plán…

Resistencia
Resistencia
11 res.jpg
12 res.jpg
13 res.jpg
14 res.jpg


V kanceláři Lorient ukazuji potvrzení rezervace auta. Všechno je v pořádku, jen karetní terminál nechce přečíst moji debetku od Equabank, která se zatím pokaždé zvládla tvářit jako kreditka. Kartu jsem bez problémů využíval v autopůjčovnách v Kolumbii, Namibii a před několika dny na ni půjčil auto v Saltě. Jedinou podmínkou byl vždy dostatečný zůstatek na účtu, požadovaná částka se zablokovala a po vrácení auta byla opět uvolněná. Jenže teď jsou všechny žádosti autopůjčovny o blokaci zhruba 200 euro přes čip, magnetický proužek i zadané manuálně jedna po druhé zamítnuté. Navíc se nedostanu ani na internetbanking, protože rozbitý displej u mobilu. Musím si půjčit něčí telefon, přehodit simky a zkontrolovat nastavení účtu. Všechny možné transakce jsou povolené a limity dostačující, jenže terminál si ani nadále s kartou neporadí a zálohu v hotovosti v půjčovně odmítají.

V sedm večer už je venku skoro tma. Ve 20:45 odletí spoj do Cordoby a letiště krátce poté pro dnešek ukončí provoz. Vracím se do vzdušné restaurace s výhledem na přistávací plochu. Naplánoval jsem si El Impenetrable a Esteros de Iberá, tak to tak bude. Snad. Možná. Otevírám prohlížeč a rychle mířím na stránky Hertzu, když už jsem u nich před pár dny auto se stejnou kartou půjčil. V Resistencii, Corrientes i v Posadas jsou všechna menší auta buď rezervovaná, nebo bych musel zaplatit podstatně vyšší částku. Jediné volné vozidlo za rozumnou cenu je až v Puerto Iguazú. No, rozumnou, 9 tisíc pesos (39 euro blue) na den je pořád hodně, v Lorientu chtěli 6 tisíc. V Hertzu ale není problém s blokací peněz na kartě a auto bude za čtyři dny připravené. Každopádně dnes večer už nic nevymyslím, a tak před terminálem nasedám do jednoho z posledních remisů do města. Bez mobilu si aspoň vyzkouším, jak se cestovalo před příchodem internetu.

16 res.jpg
18 res.jpg
17 res.jpg
Bienvenidos a Resistencia!
Bienvenidos a Resistencia!
Naposledy upravil(a) trentino dne 02. 09. 2024, 09:17, celkem upraveno 2 x.


trentino
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 36
Registrován: 10. 02. 2014, 10:26
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22) SLA-RES

Příspěvek od trentino »

V Mezopotámii
(radosti a strasti u řeky Paraná)

Po setmění spadla teplota na snesitelnou úroveň a svěží vánek dal zapomenout, že se nacházím na východním okraji „zeleného pekla“. Objíždíme hotely, ale pokaždé se stejnou odpovědí: máme plno. Jak můžou být obsazené všechny hotely ve městě na okraji rovinaté, sluncem spalované savany plné komárů? Vysvětlení přichází záhy: na místním autodromu se o víkendu konají automobilové závody a do Resistencie se sjeli příznivci motorsportu z celého okolí. Jízda po pravoúhlých ulicích se prodlužuje a taxikář decentně naznačuje, že za chvilku vyčerpáme dohodnutých 1500 pesos. Když už se smiřuji se zaplacením tučného příplatku za 20 kilometrový přejezd do Corrientes na protějším břehu řeky Paraná, zastavujeme před hotelem Cavadonga. Je obsazeno, ale někdo na poslední chvíli zrušil rezervaci. Za 2500 pesos – necelých 11 euro blue – dostávám čistý, klimatizovaný pokoj v 3* hotelu s bazénem (který nevyužiju, protože jsem sem přece nepřijel válet se u vody).

Po snídani si vyrážím krátkou nedělní procházku. V Resistencii není žádné historické centrum, navzájem kolmé bulváry jsou vylidněné a otevřeno mají jen některé kavárny. V jedné se zastavuji na tiramisu a čerstvě vylisovaný džus z maracuji. Obsluhující slečnu poprosím o vložení simky do jejího mobilu a přes internetbanking napíšu oběma bankám zprávu co a jak. V poledne už slunce začíná pálit. Je podzim, v létě by horko bylo mnohem nepříjemnější.

Musím uznat, že chodit po městě bez mobilu a bez GPS má své kouzlo. Člověk se víc kouká kolem sebe a na cestu se vždycky můžu zeptat některé z kolemjdoucích pohledných Argentinek. Na zastávce se od jedné dozvídám, že autobus do Corrientes „přijede za chvilku“. Teda měl by přijet. Po půl hodině čekání si znamenám místní jednotku času: 1 chvilka = půl hodiny. Jen nemám místní dopravní kartu na zaplacení jízdného. „Pasa“ (běž), odmítá hotovost autobusák s výrazem „neřeš to“ v obličeji. Za necelou další „chvilku“ vjíždíme na 1,7 kilometru dlouhý betonový most Puente General Manuel Belgrano přes řeku Paraná, která má v těchto místech průtok 15 tisíc m3/s, což je 100x více než na dolním toku Vltavy.

Levobřežní Corrientes bylo založené v roce 1588 a evropský vibe je zde mnohem patrnější než v pravobřežní Resistencii. I tady je ale místní costanera přes den vylidněná. Ruch na břehu řeky nastane až po setmění, kdy jednotlivci, páry i celé rodiny vyrazí na večerní procházku. Na ulicích vyrostou stánky s comida callejera (pouličním jídlem), zaplní se přilehlé restaurace a všude okolo budou skotačit děcka. Každý si přinese termosku s horkou vodu a kalabasu na maté, které se bude na terasách a campingových židlích popíjet dlouho do noci.

„Jídlo je v Argentině skvělé, ale naše vláda je hrozná“, podotknul starší pán na promenádě a vysvětlil, že masné výrobky odebírá přímo z farmy, zatímco společně s paní rozpalují na grilu dřevěné uhlí. Jako většina lidí, které jsem v Argentině potkal, i on zná Prahu a Československo. Na konci podvečerního běhání jsem si u něj koupil chlazenou coca-colu a slíbil, že se po sprše na hotelu stavím pro choripan. Grilované chorizo v housce s trochou zeleniny chutná skvěle. A taky je tady o poznání méně komárů.

Následující den mě čeká přesun do letoviska Ituzaingo. Poschoďák společnosti Puerto Tirol moc rakouské přesnosti nepobral a zpoždění se protáhlo na 4 „chvilky“, v přepočtu 2 hodiny. Do Ituzainga tak přijíždíme za tmy. Prázdné ulice jsou zahalené do mlžného oparu a nebýt teploty 20°C, připomínaly by spíš podzimní Londýn než subtropickou část Argentiny. I tady je období mimo sezónu, a tak prostorný pokoj v 3* hotelu CeZeta s fotkou Prahy na recepci, klimatizací a bazénem vychází na necelých 15 euro (blue) za noc. Ráno mě vítají sluneční paprsky a zářivě modrá obloha. Na zahrádkách v centru vysedávají domorodci spolu s několika argentinskými turisty a nedaleké sladkovodní pláže jsou opuštěné úplně. I tak je ale otevřené informační centrum, kde mají kontakt na dvě místní agentury zprostředkovávající výlety do národního parku Iberá. Jenže…

Na začátku roku 2022 vypukly v provincii Corrientes rozsáhlé požáry. Vítr, nízká vlhkost vzduchu a neobvykle velké sucho hnaly plameny napříč savanou a navzdory snaze 2600 hasičů z celé Argentiny shořelo 800 tisíc hektarů půdy, což odpovídá 10% rozlohy celé provincie, včetně 20% národního parku Iberá. O dva měsíce později nastaly v Corrientes pro změnu rozsáhlé záplavy. Všechny vstupy do parku jsou proto na konci dubna uzavřené, vyjma části u Colonia Carlos Pellegrini, a ani zde není jasné, jak velká oblast je přístupná. Veřejnou dopravou je to tak na den a půl cesty tam, další den a půl zpátky. Ani návštěva Esteros de Iberá, po Pantanalu druhého největšího mokřadu na světě, mně během tohoto výletu není souzená.

Dvacet kilometrů proti proudu řeky se nachází přehrada Yaciretá, jejíž 67 kilometrů dlouhá hráz zadržuje 21 miliard metrů krychlových vody. Zdejší vodní elektrárna za rok vyrobí 20 tisíc gigawatthodin elektrické energie a pokrývá 22% spotřeby celé Argentiny. Prohlídky jsou však na jaře 2022 kvůli covidu až do odvolání zrušené. Stejně je tomu i u třetí největší hydroelektrárny na světě na hrázi dále proti proudu položené přehrady Itaipú.

Západy slunce nad řekou jsou ale i tady nádherné. Až do chvíle, než zaútočí hejna krvelačných komárů, která neodradí ani repelent. S mizejícím rudo-oranžovým slunečním kotoučem selhává i moje osobní protivzdušná obrana. Jedním plácnutím sejmu tři až čtyři otravné náletníky najednou a na předloktí se mně rozprskne cizí krev z do sytosti napitého moskyta. Společně se skupinkou místňáků kvapně zahajujeme ústup z travnaté vyhlídky v ptačí rezervaci na pozice dále od vody. Štípance od místních komárů za den dva ztvrdnou do malých červených pupínků, což má jednu velkou výhodu: dají se přesně spočítat. Dosavadní tři roky starý rekord čítající 36 zásahů lýtek a nártů, dosažený v sousední provincii Misiones při přeplutí řeky na motorové pramici mezi argentinským Montecarlo a Ape Aime na paraguayském břehu, zatím odolává. Budoucí lékařka Danielle, toho času na stáži v nemocnici v Posadas, tehdy během lelkování na promenádě moje drbání svědivých pupínků se smíchem okomentovala slovy „proděláš horečku dengue a zase to bude dobrý“. Nedaleké Posadas je hlavním kulturním a ekonomickým centrem provincie Misiones. Desetikilometrová costanera s několika písčitými plážemi je skvělá na běhání a sladkovodní plavání. Ve svahu nad promenádou je několik restaurací a cervecerías s řemeslným pivem a výhledem na vodní hladinu přehrady Yaciretá.

Puerto Iguazú, které už dobře znám z předchozí návštěvy, je nejmenší ze tří měst na soutoku řek Paraná a Iguazú v nejsevernějším cípu Misiones. Oproti Foz do Iguacú na brazilské straně hranice je tady bezpečno, oproti paraguayskému Ciudad del Este zase větší klid. Po setmění si můžu jít v klidu zaběhat k Triple Frontera, kde se kalná voda z řeky Iguazú vlévá do veletoku Paraná. O něco výše proti proudu se nachází slavné vodopády Iguazú. Během minulého výletu vykázaly dvounásobný průtok oproti průměru a hodně vody teče i letos. Za měsíc bude průtok ještě větší a přístup na lávky přes vodní hladinu správa národního parku kvůli bezpečnosti uzavře.
Naproti přes řeku ve Foz do Iguacú září placený skanzen s fast-foody, ruským kolem a dalšími atrakcemi k dojení turistů.

Na argentinském břehu mně místo hlučných brazilských výletníků, opilců a fetek dělá společnost několik pouličních psů. Chci konečně zase půjčit auto a vyrazit do méně navštěvované části Misiones. V lesích u vodopádů Moconá a Encantado bych s trochou štěstí mohl spatřit známky přítomnosti pumy. A s hóóóóódně velkou dávkou štěstí i přísně chráněného jaguára, kterých podle posledního sčítání za pomoci fotopastí žije v oblasti Misiones asi devadesát.

V kanceláři Hertzu na letišti v Puerto Iguazú by mně sice auto rádi půjčili, ochotní zaměstnanci v systému dokonce stále vidí aktivní blokaci peněz z pobočky v Saltě, ale karta se nedokáže znovu napojit na kreditní linku. Možná problém způsobila geoblokace Mastercard (kdo se o to prosil?), možná si s kartou neporadí argentinské karetní terminály. Jisté je, že bez auta bych se na odlehlejší místa v rozumném čase dostával obtížně, a tak si po národních parcích El Impenetrable a Iberá škrtám i vodopády Moconá a Encantado. Nezbývá, než se na několik dní stát líným koupákem a kavárenským povalečem v jedné osobě, potulujícím se po březích druhého největšího jihoamerického veletoku. Někde si musím spravit chuť…

T-bone, a punto. No, může být i trochu jugoso. Půlkilový kus masa chci uprostřed hezky syrový. Během oběda se číšník přišel zeptat, zda je maso správně (ne)propečené a všechno v pořádku, navíc jsem si během konzumace musel dvakrát vzít time-out a pohodlně se u stolu rozvalit. Po obědě celkem přesně vím, jak se asi cítí nažraná anakonda. Nejradši bych se rozvalil někam do bažiny a užíval si chladivé vody. Dneska už to na běhání k Triple Frontera nevypadá…

Ráno sháním na terminálu v centru Puerto Iguazú autobus zpátky do Posadas. Paní v okénku společnosti Horiansky mě posílá naproti na přepážku Crucero del Norte. Bus odjíždí za pár minut, už v 9. Akorát jsem se zapomněl zeptat, zda je spoj rapido a ve spěchu sednul do poschoďáku, který zajíždí do každé vesnice po cestě. 300 kilometrová cesta do Posadas se tak protáhne na šest a půl hodiny. Na jednom z pestrobarevných graffiti u silnice se píše, že „amor vence al odio“, láska přemůže nenávist, moje mysl však nezadržitelně míří na temnou stranu síly a riskovému oddělení banky slibuje krutou pomstu.

Projíždíme vesnice a městečka v deštných lesích selva misionera. Několik z nich jsem navštívil posledně. Zelená džungle zde ostře kontrastuje se sytě rezavou mazlavou hlínou, díky níž si Misiones vysloužilo přezdívku tierra colorada, barevná země. Zatímco Brazílie okolní lesy vytěžila a co mohla, to sežrala a Paraguay uplatňuje selektivní kácení, kde se zalesněné oblasti střídají s pastvinami a zemědělskou půdou, v argentinském Misiones je část selvy zatím relativně nedotčená. Ruiny jezuitských misií ze seznamu UNESCO už znám, stejně jako místní doly na piedras preciosas (acháty, ametysty a další drahokamy). Výlet proto zakončím v Encarnación na paraguayském břehu řeky Paraná...
Přílohy
Hnědá oblast jsou mokřady Iberá, tmavě zelená je zalesněná část provincie Misiones. Malý tmavě zelený výběžek vpravo nahoře pod městem Cascavel je brazilská část národního parku Iguacu. Všechno okolo Misiones bylo vykácené a přeměnené na ranče pro chov dobytka a zemědělskou půdu.
Hnědá oblast jsou mokřady Iberá, tmavě zelená je zalesněná část provincie Misiones. Malý tmavě zelený výběžek vpravo nahoře pod městem Cascavel je brazilská část národního parku Iguacu. Všechno okolo Misiones bylo vykácené a přeměnené na ranče pro chov dobytka a zemědělskou půdu.
požáry v Corrientes v únoru 2022 na snímku družice Copernicus
požáry v Corrientes v únoru 2022 na snímku družice Copernicus
požáry v Corrientes k 23. únoru 2022 na smínku CONAE (argentiská Národní agentura pro vesmírné aktivity)
požáry v Corrientes k 23. únoru 2022 na smínku CONAE (argentiská Národní agentura pro vesmírné aktivity)
23 pos.jpg
22 pos.jpg
21 igu.jpg
20 igu.jpg
19 igu.jpg
18 igu.jpg
17 ibe.jpg
16 pos.jpg
15 pos.jpg
14 pos.jpg
13 pos.jpg
12 pos.jpg
11 pos.jpg
10 itu.jpg
9 itu.jpg
8 itu.jpg
Ituzaingo
Ituzaingo
Ituzaingo
Ituzaingo
Corrientes
Corrientes
Corrientes
Corrientes
Corrientes
Corrientes
Resistencia
Resistencia
Resistencia
Resistencia
Naposledy upravil(a) trentino dne 08. 09. 2024, 11:31, celkem upraveno 1 x.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1814
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Argentina (jaro 22) Argentinská Mezopotámie

Příspěvek od hafi »

Díky, moc mi to baví


Odpovědět