Palestina a Izrael na křídlech Austrian - napínavé dobrodružství s nudnou aerolinkou

Odpovědět
tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Palestina a Izrael na křídlech Austrian - napínavé dobrodružství s nudnou aerolinkou

Příspěvek od tristadvacitka »

Západní břeh Jordánu a Izrael jsou místa, kde se setkává starodávná historie, několik náboženství, ale také dlouholtý konflikt. Pro někoho může znamenat Izrael dovolenou u moře a biblické památky, pro mě to vždy byla spíš cesta za politikou a hlavně setkáváním.

Pro poslední cestu jsem zvolil Austrian jen proto, že letenka byla “dirty cheap”. Cenu 4500 Kč z Prahy do Tel Avivu nepřekonal nikdo. Přílet před 1. hodinou ranní ovšem trochu bolel. Obzvlášť, když jsem musel z letiště přejíždět do Jeruzaléma.

PRG-VIE
E195
LF: 99 %

Let z Prahy bude operovat tradiční E195. Embraer mám hodně rád kvůli sezení 2+2. Letiště je ve všední den odpoledne celkem prázdné. Kontrolou procházím velice rychle a sedám si na pivo s výhledem na plochu.

Že bude let plný až po střechu naznačuje dlouhá fronta před nástupem. Než se všichni naskládají na svá místa, míjíme plánovaný čas odletu. Vytlačují nás se zpožděním, pojíždíme na holding point dráhy 30 a start. Vznášíme se nad Kladnem, točíme doleva a míříme na Vídeň. Servis na palubě se skládá jen z malé čokolády a nápoje. I tak na půlhodinový let dobrý.

Jak jsme v Praze nastupovali mostem, tak ve Vídni jedeme autobusem. Nicméně celý přesun z části Schengen do Non-Schengen je plynulý a za 30 minut sedím v restauraci. Ve Vídni mám přestup zhruba 3 hodiny.
1_PRG.jpg
2_PRG.jpg
3_OS.jpg
VIE-TLV
A321
LF: 75 %

Posouvám se ke gatu, ale už vím, že linka OS 859 je opožděná. Dnešní let bude operovat 24 let starý Airbus 321. Dávám ještě jedno pivo a pozoruji dění. Dnes s námi poletí hodně palestinských rodin, které se míchají s ortodoxními židy v dlouhých černých kabátech a s kloboukem na hlavě. Boarding je nakonec svižný i proto, že letadlo rozhodně není plné. Nakonec si jeden cestující odsedá na jiné místo, takže mám spoustu volného prostoru.
4_OS.jpg
Venku pomalu sedá tma a naše třistadvacet jednička startuje na dráze 29. Let trvá 3,5 hodiny, takže součástí letenky je i menší občerstvení. Rozhodně nejde o klasický tác plnohodnotné večeře, ale mám takový hlad, že panini rozhodně nepohrdnu. Párkrát projede ještě trolley s pitím a už se stáčíme nad Netanyou ke dráze 30, kde za pár minut také přistáváme.

Vystupuji po schodech na “horkou” izraelskou půdu a těším se na dobrodružství. Vstup do Izraele bývá (pro mě) vždy jednodušší než odlet. Tentokrát je procedura navíc automatizovaná, takže se nekoná žádná manuální pasová kontrola. Člověk přistoupí ke kameře, přiloží na scanovací plochu pas, vyjede vytištěná karta se vstupním povolením a imigrační procedura je hotová. Izrael nedává do pasu razítka a vystavuje jen karty, které si cestující vloží do pasu. Zbývá už jen najít sherut směřující do Jeruzaléma a dlouhý den bude za mnou.
5_TLV.jpg
V Palestině a Izraeli

Na úvod cesty se rozehřívám ve Starém městě Jeruzaléma. Mířím k Západní zdi a procházím se uličkami křesťanské, arménské, arabské i židovské části. Je pátek a to každý týden v Izraeli se západem slunce začíná šabat. Celé město se vylidní, zastaví se hromadná doprava, obchody zavřou a židé dodržují den klidu. Proto jsem si naplánoval přesun na Západní Břeh, kde Arabové tento zvyk nedrží.
16_JER.jpg
Beru tedy arabský modrobílý autobus 234, který míří od Damašské brány k nechvalně proslulému Checkpointu 300. Ačkoli checkpoint leží hned na okraji města, jedeme dlouho, protože se proplétáme páteční zácpou.

Checkpoint je betonová stavba obehnaná plotem, s instalovanými kamerami a dalšími bezpečnostními opatřeními. Dovnitř se vstupuje branou s točitými turnikety. Průchozí se proplétají labyrintem chodeb a po krátké chvíli vystupují v Betlémě.

Mojí první zastávkou na Palestinských územích je Betlém, resp. uprchlický tábor Dheisheh, kde mám domluvený nocleh. U vstupu do tábora stojí velká brána s portrétem Jásira Arafata a nasprejovanou podobiznou George Habaše na vedlejším domě.

Betlém je jedním ze středobodů nejen biblické historie, ale také palestinsko-izraelského konfliktu. Při mé návštěvě nevynechávám proto zeď a její blízké okolí, které slouží jako umělecké plátno. Ostatně i slavný Banksy zde vytvořil několik známých děl. Dalším zajímavým místem je The Walled Off Hotel s výstavou (Banksyho) uměleckých děl a malým muzeem věnovaným konfliktu.

Mrkněte na moji starší reportáž o Palestině

6_BET.jpg
Zeď v Betlémě
7_BET.jpg
Uvnitř The Walled Off Hotelu
8_DHE.jpg
Vstup do tábora Dheisheh

Z Betléma se přesouvám mikrobusem na jih do Hebronu. Zde mám domluvené ubytování u jedné starousedlice, jejíž dům stojí přímo na hranici rozděleného města. Přes ulici, jen pár metrů ode mně, jsou instalované kamery a stojí vojáci na hlídce. Vlastně vojáci stojí na střechách podél celé "hranice" táhnoucí se městem.

Druhý den vyrážím do města, ale také se díky paní domácí seznámuji s jedním palestinským aktivistou, který žije v obležení židovských osadníků. Ti se jej snaží dostat pryč po dobrém i silou. Každý den na jeho dům hází kameny a on musí mít proto svůj pozemek obehnaný vysokým pletivem.
9_HEB.jpg
Moje bydlení na střeše

Abych měl vyváženější pohled na situaci na Západním břehu, vydal jsem se i do jedné z nelegálních židovských osad nedaleko města Nabulus, poslechnout si příběhy a úhel pohledu tamějších lidí. Z Hebronu chci na sever přejet židovským autobusem. Nejprve musím projít checkpoint mezi hebronskými zónami H1 a H2. Za ním mě znovu zastavují vojáci, ale po zjištění že se snažím stíhnout spoj na Jeruzalém a jsem z Evropy, mě nechávají jít. Na poslední chvíli naskakuji do autobusu, který je tentokrát osazený neprůstřelným sklem a vyrážíme. Ťukám na okenní tabuli a pocitově je to jako ťukat na led. Tedy ne že by to bylo tak studené, ale ta tvrdost je ohromná.

Do osady vjíždím branou střeženou bezpečákem se samopalem. Celé sídliště je postavené na vrcholu kopce. Když vystupuji, překvapuje mě, jak čisto zde je. V osadě jsou postavené nové domy, míjím moderní školu i několik dětských hřišť, ale také vysoký plot a žiletkový ostnatý drát.
10_SET.jpg
Zelené kopce kolem osady

Z osady se přesunuji do kosmopolitního Ramalláhu. Těším se, že si dám po nějaké době zase pivo, ale celé město drží tryznu za šahída, tedy mučedníka. Izraelská armáda totiž zastřelila jednoho malého kluka, takže obchody jsou zavřené až do večera.

Na několik příštích dní se mojí základnou stane Jeruzalém. Z Ramalláhu přejíždím autobusem přes checkpoint Kalandia. Zastavujeme u brány a do vozidla nastupují po zuby ozbrojení “vojáci”. Překvapuje mě, že nejde ani o členy armády, ani pohraniční policie. Jsou to pracovníci soukromé bezpečnostní agentury s vojenským výcvikem, automatickými zbraněmi a pravomocemi.

Mým dalším cílem je Mrtvé moře. Zatímco autobus vyklesává do Levantské příkopové propadliny, venkovní teplota už hodně stoupá. Teploměr ukazuje hodnotu vysoko přes 30° C. V moři si dávám pár temp, jinak se vznáším na hladině jako korek. Nemohu si také nedat pivo v nejníže položeném baru na světě.
12_DDS.jpg
Nejníže položený bar na světě

Posledním cílem, který mám během této cesty v plánu, je Sderot. Místo, které leží 1 km od hranice s Pásmem Gaza, bývá pravidelně ostřelováno raketami Hamasu. Ve Sderotu jsem strávil fajn odpoledne s jedním místním rabínem, který mi popsal, jak náročné je žít pod každodenní hrozbou raketového útoku.

Bližší informace najdete v článku o Sderotu

17_SDE.jpg
Ochranný kryt před raketami v praku

TLV-VIE
A320
LF: 95 %

Přichází den odletu. Ráno jsem se chtěl jít ještě vykoupat do moře, ale je ošklivě, tak mířím rovnou na letiště. Ben Gurion Airport má napojení po železnici, cesta je tedy rychlá a nemusím se proplétat zácpami. Železniční stanice na letišti leží na hlavní trati na Jeruzalém a zastavují zde všechny spoje.
19_BG.jpg
Vystupuji z vlaku a mířím rovnou na odbavení. Ve skutečnosti jsem odbavený přes telefon a letiště v Tel Avivu naštěstí uznává mobilní boarding pass, ale nejprve musím absolvovat bezpečnostní pohovor. Stojím frontu pro cestující bez odbaveného zavazadla a dostávám se k pultíku, u kterého stojí striktní a už od pohledu nepříjemná úřednice. Podávám pas a odpovídám na zdánlivě triviální otázky, které se v různých obměnách opakují. Čekal jsem dotaz na navštívená místa, ale ten nepřichází. Úřednice bere pas a odchází. Stojím opřený o pultík dobrých 10 minut, po kterých se vrací, lepí na pas štítek a posílá mě dál. Dívám se na čárový kód a jen se usmívám: ”Zase pětka.” První čístlice na štítku totiž znamená bezpečnostní riziko daného cestujícího. Rozdávají se hodnoty od 1, kterou dostane Žid s pejzy, až po 6, kterou dostane izraelský Arab a další “nepřátelé státu”. Palestinci ze Západního břehu nesmí cestovat přes Tel Aviv a pokud chtějí vycestovat, musí vyrazit přes jordánský Ammán. Pětka znamená, že musím podstoupit zvýšený bezpečnostní screening. Bezpečnostní agentka vytahuje každou jednu věc z mého batohu a otírá ji stickem, který testuje v přístroji na stole. “S ponožkama a slipama si užije,” usmívám se v duchu. Kontrola je otravná, ponižující a k mému odletu z Tel Avivu patří.
20_BG.jpg
21_BG.jpg
22_BG.jpg
Let do Vídně bude operovat A320 a dá se čekat, že bude plný. Servis je fajn, stevardi roznáší nápoje a drobnost k jídlu. Odlétáme z dráhy 26. Pilot zatahuje podvozek a už se vznášíme nad plážemi Bat Yam. Přelétáme řecké ostrovy, kde právě začíná hlavní turistická sezona a pilot směřuje naše letadlo na sever. Ve Vídni přistáváme o necelé 4 hodiny později.
23_BG.jpg
24_BG.jpg
VIE-PRG
E195
LF 90 %

Zbývá poslední leg. Vídeňské letiště je plné, cestující se slétají z celého světa. Slunce zapadá, Embraer má naplno natočené motory a my směřujeme na Prahu.
26_VIE.jpg


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1886
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Palestina a Izrael na křídlech Austrian - napínavé dobrodružství s nudnou aerolinkou

Příspěvek od MEA »

pre mna zaujimave, vzdy som rad, ak je tam nieco viac, nez odfotena zemla a pohar vina. region je to zaujimavy a situacia - zial - neriesitelna, minimalne v sucasnom stave, ked sa ludia k sebe vzajomne spravaju tak ako sa spravaju. ak je v tejto kolazi este pritomna politika, konflikt o vodu, o podu a drbnute dogmaticke nabozenstva (jedno aj druhe), je vymalovane...

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4157
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Online

Re: Palestina a Izrael na křídlech Austrian - napínavé dobrodružství s nudnou aerolinkou

Příspěvek od whiskey »

tiez som letel OS A321 VIE-TLV a nazad, len to bolo v Jeruzalem meter snehu :)
dik za pripomenutie peknych spomienok!


Odpovědět