Asi bych trasu ani do nadpisu psát nemusel - předpokládám, že tuhle linku tu každý zná. Měl jsem za to, že tu z ní byly aspoň dva reporty, ale při pátrání jsem našel jen tento od jifeho z roku 2014. Tak či tak, je téměř 10 let starý, takže se pojďme podívat, jak se to po letech změnilo.
Pro ty, co by náhodou neznali. EK lítají trojúhelník DXB-BKK-HKG-DXB, který operuje A380, obvykle ve třítřídové konfiguraci. BKK-HKG na páté svobodě, který má papírovou délku letu 02.55, se dá už dlouhé roky koupit za cca 13-14 tisíc, což z něj, pokud se nemýlím, činí nejlevnější dostupný produkt v plnohodnotné First Class. Než mě někdo opraví, z pochopitelných důvodů nepočítám nákupy bonusovek za míle a samozřejmě ani vnitrostátní americkou “First”.
Než jsem koupil, udělal jsem ještě průzkum dalších možností. Stejný let v opačném směru je o 20 minut delší, ale o 65 % dražší (čistá cena na následující měsíce - 22.759 Kč v třídě A, levnější ze dvou firstkových).
Zajímavou pátou svobodu od EK najdeme v Evropě - LCA-MLA a naopak. Délka letu je 02.20, resp. 02.50 v opačném směru, cena ve firstce je cca 37.000 Kč a let operuje B777, takže to moc trhák není. Pár pátých svobod taky najdeme v Africe (CKY-DSS, HRE-LUN, ACC-ABJ, k tomu pak MLE-CMB. Všechno to jsou ale kratičké lety do 90 min, s cenovkami za First mezi 60.000 a 100.000 Kč.
Zajímavá je pak linka GIG-EZE, která už má skoro 3.5 hodiny, ale EK tam posílají dvoutřídovou B777. Cena jednosměrného businessu je necelých 28.000 Kč.
Jedinou další “relativně levnou” firstku v A380 od EK jsem našel ještě na CHC-SYD, kde je cena cca 23 tis, doba letu 03.20.
Jen lehce jsem koukal na regionální firstky z DXB (CAI, MCT, ADD, IKA…), ale tady už vás ani sebe s rozepisováním trápit nebudu. Většina linek je operována B777 a ceny za oneway skáčou od 50.000 do 100.000 Kč, žádný zajímavý sweet spot jsem nenašel.
Plánování cesty
V červnu jsem měl pracovní cestu do BKK, až ve chvíli, kdy byla letenka koupená, jsem si vzpomněl na tuhle linku, kterou jsem si říkal, že bych někdy rád proletěl. Nevá, letenky na další cestu jsem kupoval jen pár týdnů po návratu, takže volba byla jasná - namísto BKK kupuju návrat z HKG, a rovnou za 13.809 Kč beru BKK-HKG ve F, která je v tuhle chvíli zcela prázdná, takže rovnou rezervuju sedačku 1A.
Zklamání přichází někdy v půlce října, kdy přijde info o downgrade - koukám do letového řádu a v období 15 JAN - 15 FEB letí A380 se dvěma třídami. Já mám letenku na 15 JAN, bohužel 14 JAN mám ještě pracovní povinnosti a let nestíhám. Letenku ještě nechávám pár týdnů, během kterých se smiřuji, že holt to asi vezmu přímým TG za 3.000 v economy, protože žádnou jinou zajímavou alternativu na téhle trase nenacházím. Teda ET v Dreamlineru v businessu (konfigurace bohužel 2-2-2) by možná zajímavé bylo, ale ne za 16.000 Kč, které za to chtějí.
Když to teda chci po čase konečně poslat na refund, zkusím ještě posté kouknout do leťáku, jestli se něco nezměnilo. Změnilo - firstka se opět objevila. O tisícovku zdražila (aktuální cena je 14.516 Kč), ale to nevá - stále platnou letenku po downgradu nechávám invol převystavit zpět do First a opět zabírám 1A.
15. 1. 2024, 13.45-17.40, EK384, BKK-HKG, Airbus A380-800, First Class
Chaffeur service na tenhle přískok bohužel nejde objednat, takže se z centra Bangkoku dopravuju komerčním taxíkem. Na přepážce First Class odkládám svoji krosnu decentně ušmudlanou po třech týdnech backpackování po Číně, beru boarding pass a upaluju do salonku. Příjemné v BKK je nejen prioritní security, ale i imigrace, na druhou stranu je pro priority nejen pro business, firstky a kartičkáře, ale pro seniory. Kapacita těchto prioritních přepážek je podstatně menší než v hlavní části, takže je otázka, jak moc času to ve výsledku ušetří.
Jelikož s EK prakticky nelítám a nemám žádný status, v EK salonku jsem nikdy nikde nebyl. EK salonek v BKK hodnotím docela dobře. Kdyby to byl hub aerolinky, tak řeknu, že to není žádný zázrak (je poměrně malý, bez baru, výběr jídla a pití bych cca srovnal s LH Senator salonky), ale když vezmeme v úvahu, že zde EK žádný hub nemá a je to salonek prakticky pro jednoho dopravce, tak je velmi dobrý a není si vůbec na co stěžovat.
Let je asi o půl hodiny zpožděný, takže boarding přichází asi po hodině a půl pobytu v salonku. Zajímavý mi na boarding passu přijde boarding time 13.15 a gate closes 13.25. Nevšiml jsem si u jiných dopravců, že by boarding time na boarding passu byl vytištěn s ohledem na kabinu (ale možná mě jen nikdy nenapadlo se nad tím zamýšlet). Teda alespoň předpokládám, že to tak bylo. Ač economy asi nebyla úplně plná (jen hádám, vzhledem k množství přímých letů BKK-DXB a taky množství jiných letů BKK-HKG), nepředpokládám naboardování A380 za 10 minut.
Při vstupu na horní palubu personál klasicky směruje lidi k jejich sedačkám, při pohledu na 1A slyším jen: "sir, you look like you know your way". Vskutku.
Při čtení recenzí jsem se sice doslechl, že 1A není úplně nejlepší sedačka, a to z důvodu, že má o okno méně než řady dále vzadu. To mi ale nijak zásadně nevadí, na koukání ven mi dvě okna stačí a vlastně mi to i trochu usnadňuje focení, takže se od 1A nenechávám odradit.
Před odletem přichází welcome drink v podobě Moët & Chandon (Dom Pérignon až ve vzduchu) a rovnou dotaz na jídlo, jelikož let je krátký. Musím říct, že jsem mírně zklamán výběrem hlavních jídel (ocenil bych nějaký seafood, jehněčí či hovězí), ale to je snad jediná drobnost, která mi nesedla.
Vzápětí přichází dotaz na velikost papučí, které vzápětí přicházejí i s krásnou a velkou plátěnou taškou, a ještě porce arabské kávy a datlí. Na výběr je datle bez náplně, s mandlí či pomerančovým želé.
Pod velkou IFE obrazovkou najdeme dvě přihrádky - v jedné z nich najdeme zápisník s logem Emirates a pero, což mě přiměje k uvědomění, že vlastně málo co z toho, co vidím, je brandováno. Polštář nemá logo žádné, kosmetika či skleničky taktéž ne, příbory mají logo ze spodní strany. Ne že bych si vedl statistiky, ale mám pocit, že u ostatních aerolinek jsem těch log minimálně v businessu zvyklý vídat více.
Kosmetická polička očividně supluje amenity kit, který tady chybí - předpokládám, že jen na krátkém letu a na dlouhém k dispozici je. Je to pochopitelné, ale škoda, to by byl hezký suvenýr.
Odlétáme.
První skleničku Dom Pérignonu 2013 přináší purser, kterého se rovnou ptám na možnost sprchy. Ten se tváří mírně zaskočen, že jde o krátký let, ale že se zeptá a dá vědět. To zase trochu překvapuje mě, protože bych čekal, že zrovna na téhle lince se pár podobných magorů vždy najde. Po chvilce přichází letuška s kaviárem a oznamuje, že sprcha pro mě bude přichystána hodinu před přistáním.
Spolu s dezertem a další skleničkou mi letuška oznamuje, že sprcha je připravená. Já souběžně vyjadřuju zklamání, že zrovna dolila láhev Domu, že jsem si ji chtěl na chvíli půjčit na fotku. Nevadí, že donese novou. Během minuty dostávám na stolek celou čerstvě otevřenou flašku, a až do příprav na přistávání ji očividně nikdo nepostrádá.
Přichází čas na sprchu, k té asi netřeba nic komentovat. Asi je to jedna z věcí, co jsem v životě chtěl vyzkoušet
Po sprše už je jediná věc, kterou chci alespoň v rychlosti vyzkoušet - bar. Za chvíli jdeme přistávat, crew mi na dotaz odpovídá, že už bude dost možná zavřeno. Nevadí, zkusím to. Bar je skoro plný a panuje trochu chaos se sklízením, ale personál se akorát ptá na poslední objednávku. Vida, stihl jsem nakonec všechno, snad kromě polohování sedačky, ale to mě zrovna netrápí.
Na úplný závěr pak mám na letušky ještě jednu prosbu. Před pár lety jsem se při cestě přes Dubaj setkal se svou bývalou spolužačkou z VŠ, která dnes létá jako letuška v businessu. Mimo jiné mi pověděla, jak jsou pro cabin crew nesmírně důležité reviews - pokud na vás osobně cestující podá stížnost, je to mnohdy opravdu velký problém, bez ohledu na pravdivost či oprávněnost stížnosti. A jedna z mála věcí, kterou to mohou vyvážit, je naopak osobně mířený pozitivní feedback. Od té doby se snažím, bez ohledu na kabinu a aerolinku, pokud je personál skvělý (a tady byl), jména personálu zaznamenat a věnovat doma těch pár minut vyplnění feedbacku. Letušku tedy poprosím o jména personálu ve F pro účely sepsání review, v čemž mi velmi vděčně vyhoví. Pokud jste někde opravdu spokojeni, zkuste si na cabin crew vzpomenout, nemají vůbec lehkou práci.
Poslední, co přistane na stolku krátce před přistáním, je krabička super čokolád, které nakonec poslouží jako zítřejší snídaně. A teď hurá vyrazit na procházku nočním Hong Kongem...
Závěrem:
Za zajímavé považuju, že se tahle letenka dá koupit už alespoň 10 let, a cena se prakticky nijak nehla - jife psal v reportu v roce 2014 cenu 14.348 Kč, já letenku kupoval v půlce roku 2023 za 13.809 Kč, aktuálně je v nabídce za 14.516 Kč. Oproti jifeho reportu mi přijde, že produkt zůstal prakticky nezměněn, Dom Pérignon je stále servírován z 11 let starého ročníku, jediná větší změna, kterou pozoruju, je, že přibyl kaviár, který před 10 lety očividně součástí menu nebyl.
EK není moje preferovaná aerolinka z několika důvodů - ať už od toho, že nerad lítám přes Záliv, přes to, že mi jejich design prostě přijde nevkusný (ve srovnání třeba se sousedy QR) až po to, že mám prostě status vylítaný jinde. Zároveň mám ale důvěru, že od EK dostanu kvalitu, a to myslím, že jsem tady dostal. Let byl krátký, ale pro jakožto člověk, co si lítání ve F dovolit běžně nemůže (a konkrétně na EK letenky nemá žádné míle), tak to bylo super na vyzkoušení. Let se mi líbil, bavil mě, a nelituju ani koruny.
Nejlevnější Firstka [BKK-HKG EK F]
Re: Nejlevnější Firstka [BKK-HKG EK F]
Tuhletu linku jsem měl léta jako takovou tu zálohu do "budoucna", kdyby se mi nepodařilo za rozumné penize pořídit F jinde na nějaké té 10+ hodin lince Což se mi tedy nakonec podařilo takže až kamsi do JV asie sem se kvůli tomu trmácet nemusel Každopádně super! A jsem rád že to pořád ještě funguje, navíc za defacto čím dál míň peněz
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 141
- Registrován: 21. 07. 2009, 21:29
- Bydliště: Praha->Čína->Japonsko
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Nejlevnější Firstka [BKK-HKG EK F]
Díky. Tak tak. Já už 10+hodinovou F vyzkoušel a snad ještě někde vyzkouším (i když s mými TK mílemi je to těžší a těžší...), ale EK F byla na mém seznamu zcela zvlášť (a tam se asi k 10h F nedostanu).
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 345
- Registrován: 17. 03. 2017, 18:56
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Nejlevnější Firstka [BKK-HKG EK F]
Gratuluji k hezkému zážitku a děkuji za rozšíření obzorů
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1886
- Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
- Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Svet
- Stav: Offline
Re: Nejlevnější Firstka [BKK-HKG EK F]
ako si tak pekne písal o krosne a lowcost cestovaní predtým, tak som si nejako spomenul na môj let vrtuľníkom, myslím že Sikorsky 76 Macao-Hong Kong. tiež miestni nechápali prečo nejdem loďou a čínski kufríkoví menežéri ohŕňali nos nad spolucestujúcim, čo ma nesmierne tešilo. asi nie veľa ľudí chodí mesiac stopom po Yun-nane aby za "ušetrené milióny" letelo 15 minút na pána. o to radšej mám fajnšmekrov, ktorí obrusujú hrany prehnaného pátosu "nepredstaviteľného luxusu". lebo aj tak sme v konečnom dôsledku všetci len ľudia, ktorí, ako hovorí môj kamarát plachtár Ludo - "tiež majú na rit-i díru"...