Z Brna do Vídně na letiště jsem jel vlakem (tuto možnost mám nejradši - je nejrychlejší a nejpohodlnější). Ve Vídni je ale bohužel výluka, takže na Wien Sudbahnhof jsme přijeli s téměř 45 min. zpožděním. Naštěstí rezerva před odletem byla dostatečná a bez problémů jsem vše stíhal.
VIE-IST
15.6.2009
let TK1888
odlet 18:30
typ Boeing 737-800 (reg. TC-JFH)
místo 08F
U check-inu jsem měl krátkou diskuzi o tom, zda potřebuji do Singapuru víza - já jsem říkal že ne, slečna u přepážky si nebyla jistá a chvíli hledala v počítači, než mi vydala boarding passy. Po odbavení jsem se přesunul do "čekárny" terminálu A. Půl hodiny před odletem jsem prošel bezpečnostní kontrolou a šel si sednout ke gatu A18.
Autobus nás pak odvezl k letadlu v livery Star Alliance. Celkem dlouho jsme u letadla čekali v autobusu, než byly otevřeny dveře a mohli jsme nastoupit do letadla. Moje místo bylo v řadě 8, dvě řady za business class, takže místa na nohy byl poměrně dostatek. Z okna jsem se díval na nakládání zavazadel, které bylo zpestřeno příjezdem vysokozdvižného vozíku se zahalenou rakví, která byla vzápětí taky naložena

Během pojíždění byly na LCD displejích promítnuty bezpečnostní instrukce a s mírným zpožděním jsme odstartovali. Krátce po startu jsem obdržel kartičku s menu pro tento let. Dost mě to překvapilo, s tištěným menu jsem se setkal zatím jenom na dálkových letech. Taková pozornost určitě potěší. Dokonce byl výběr ze dvou variant - turecký hovězí kebab s kuřecím masem (moje volba) nebo ravioli s houbami, k tomu salát a zákusek. Jídlo o několika chodech s teplým hlavním chodem mě hodně překvapilo, na tak krátkém letu (1:50) bych to rozhodně nečekal.
Během letu byla na displejích promítána airshow přerušovaná statickými reklamami bez zvuku. Asi v polovině letu se začalo stmívat a než zapadlo slunce, objevil se pod námi Dunaj a hranice Rumunska a Bulharska. K Istanbulu jsme se pak blížili už za tmy od severu podél pobřeží Černého moře s výhledem na svítící bulharská přímořská letoviska.
Před přistáním museli všichni ještě vyplnit formulář pro turecké úřady, ve kterém byly otázky na navštívené země v posledních dnech, kontakt s nemocnými prasečí chřipkou apod. Vyplnění formuláře bylo povinné i pro tranzitní cestující.
Po přistání jsme zaparkovali na vzdálené stojánce a do terminálu nás zavezl autobus. Přesun po letišti byl rychlý a během čtvrt hodiny jsem už seděl poblíž gatu 208, ze kterého byl další let do Singapuru.
IST-SIN
15.6.2009
let TK66
odlet 23:50
typ Boeing 777-300 (reg. VT-JEE)
místo 61K
Asi hodinu před odletem začala bezpečnostní kontrola před vstupem do gatu. U kontroly se vytvořila dlouhá fronta, která se pohybovala jen velmi pomalu. Pro celý let byl v provozu jen jeden rám, což mi na B777 připadá dost málo. Naštěstí po nějaké době začali používat i rám u vedlejšího gatu, odkud mezitím odletělo letadlo do Baku.
Let byl operován letadlem pronajatým od Jet Airways. Přímo na letadle byl nápis "Operated by Jet Airways for Turkish Airlines". Piloti byli od Jet Airways, cabin crew pak Turkish Airlines. Mé místo bylo v úplně poslední řadě na jednom z jediných dvou dvojsedadel, za což jsem byl velmi rád.
U vstupu do letadla jsem dostal Entertainment Guide, taštičku s výbavou na dlouhý let (ponožky, kartáček se zubní pastou, klapky na oči, špunty do uší a lžíce na boty), mohl jsem si také vybrat noviny, všechny ale byly pouze turecky.
Nadchl mě dostatek místa a vybavení sedadel. Mohl jsem si pohodlně natáhnout nohy bez jakéhokoliv omezení. Sedadla byla velmi pohodlně tvarovaná, dostatečně široká s velkým LCD. IFE box pod sedadlem byl poměrně malý a vůbec neomezoval prostor pro nohy (byl až u zdi). Kladně taky hodnotím síťku pod sedadlem, do které jdou odložit další věci tak, aby nezavazely na zemi a člověk si mohl natáhnout nohy.
Let byl zaplněný z cca 60-70%, celkem hodně míst bylo volných.
Odstartovali jsme opět s mírným zpožděním. Po startu se po prudké otočce naskytl krásný pohled na noční Istanbul a Bospor. Krátce po startu začaly středně silné turbulence, ale po chvíli se vše uklidnilo.
LCD monitory a IFE byly aktivovány až po startu. Na výběr byl dostatek filmů (nic pro mě

Asi hodinu po startu byl nabídnut první drink a rozdány kartičky s menu pro tento let. Dal jsem si gin s tonicem a vybíral jídlo. Pro večeři byl výběr ze dvou možností - opět turecký hovězí kebab (moje volba) nebo sýrový a špenátový burek, k tomu jogurt, salát se sýrem a zákusek. Snídaně byla bez výběru - jogurt, sýry, míchaná vejce se žampiony a zeleninou. Jídlo bylo velmi chutné. S plným žaludkem a už poměrně unaven jsem se 2 hodiny po startu (tzn. přibližně o půl druhé ráno našeho času) uložil ke spánku. Na pohodlném sedadle se mi podařilo poměrně slušně vyspat (tak dobře jsem se v letadle snad ještě nevyspal) a vzbudil jsem se až na snídani po dalších cca 6 hodinách letu.
Snídaně mě příliš neoslovila. Nebylo to ale ani tak kvalitou jídla, spíš jsem jenom neměl chuť. Během snídaně jsme vletěli do velmi silných turbulencí, což mělo za následek vylitý čaj (nedalo se to udržet ani vypít, a to už jsem měl jenom půlku kelímku; turbulence byla tak silná, že se to prostě všechno vycákalo ven), naštěstí jenom po stolečku.
Asi hodinu před přistáním se vyjasnilo a bylo dobře vidět pobřeží Malajsie pod námi, stejně jako ostrov Sumatra trochu dál v moři. Během klesání jsme obkroužili malajský Johor Bahru a přistáli s krátkým zpožděním po 10 hodinách letu v Singapuru.
Malajsie
V pozadí Sumatra
Johor Bahru
Po přistání jsem prošel kolem termokamer a vystál frontu na pasové kontrole. Bez jediného slova (i bez pozdravu) jsem dostal razítko do pasu a vstoupil do Singapuru

SIN-IST
19.6.2009
let TK67
odlet 23:10
typ Boeing 777-300 (reg. VT-JEF)
místo 27H
Po třech dnech v Singapuru nastal čas k návratu. Odlet byl až pozdě večer, takže jsem na letiště jel už odpoledne, nechal kufr v úschovně a jel se ještě podívat do města. Na letiště jsem se vrátil celkem brzy, kdy ještě nebyl otevřený check-in (ten byl otevřen až 2 hodiny před odletem). Vyzvedl jsem kufr a šel k informační přepážce pro login a heslo do free wi-fi, abych se mohl připojit na internet.
Check-in proběhl bez problémů a postoupil jsem do tranzitního prostoru. Chtěl jsem si koupit něco na jídlo, ale zjistil jsem, že nic moc na výběr není. Měl jsem chuť na nějaké normální (asijské

Do odletu zbývalo ještě dost času, tak jsem se vydal na prohlídku Terminálu 1. Podíval jsem se do Cactus garden, Bamboo garden se mi ale najít nepodařilo.
Cactus Garden
Když jsem přišel k odletovému gatu D34, byla už u bezpečnostní kontroly fronta. Tak jako vždy jsem všechny kovové předměty spolu s batohem a notebookem položil na pás. Obsluhující slečna mi ale vytáhla peněženku s pasem, dala mi je do ruky a řekla, že mám projít rámem. Ram samozřejmě začal pípat, ale když viděli, že mám v ruce peněženku, tak mě nechali bez další kontroly jít. Takto to probíhalo téměř u všech. Tento systém jsem moc nepochopil

Boarding začal asi půl hodiny před plánovaným odletem. Opět letěl B777-300 od Jet Airways. Tentokrát jsem měl místo v přední části economy class, v sekci hned za business class, kde jsou jen 4 řady economy (následují ještě 2 velké sekce economy dále v letadle). Let byl opět obsazen jenom asi ze dvou třetin (každá trojsedačka měla zpravidla jedno sedadlo volné), takže prostřední sedadlo zůstalo volné a měl jsem dostatek místa.
Odstartovali jsme včas a naposled jsem si mohl prohlédnout Singapur. IFE bylo tentokrát v novější verzi vč. airshow a slíbené nabídky filmů a hudby. Bohužel krátce po startu přestalo fungovat a proběhlo několik neúspěšných restartů. Posádka se pak omluvila za problém a slíbila vyřešení během půl hodiny.
Vzápětí byl nabídnut úvodní drink a rozdáno menu pro tento let. Dal jsem si opět gin s tonicem a vybíral jídlo -kuřecí kousky s rýží na asijský způsob nebo ravioli s houbami (moje volba). K tomu byl opět salát a dezert.
Po jídle jsem se uložil ke spánku. Vzbudil jsem se zase až na snídani. IFE už bylo funkční, podle trasy letu na airshow to vypadalo, že se ho podařilo zprovoznit někde nad Indií, tzn. asi po 3 hodinách letu (kvůli tomu byly špatné údaje o uletěné vzdálenosti a času od startu).
Snídaně mě opět příliš neoslovila (jogurt, sýry, vaječná omeleta se žampiony a brambory), ale dávám to zase za vinu mé rozespalosti než kvalitě jídla

V Istanbulu jsme přistáli s více než hodinovým náskokem v cca 4:55 místního času.
IST-VIE
20.6.2009
let TK1883
odlet 7:35
typ Airbus 321 (reg. TC-JRF)
místo 20C
Transfer v Istanbulu byl opět bleskurychlý a dvě hodiny před odletem jsem už seděl poblíž gatu 303, odkud měl být navazující let do Vídně. Asi tři čtvrtě hodiny před plánovaným odletem začala bezpečnostní kontrola společná pro několik letů. Usadil jsem se v gatu a za chvíli začal sedící cestující obcházet zaměstnanec Turkish Airlines a kontroloval boarding passy a pasy, zřejmě aby se urychlil nástup do autobusu. Samozřejmě ale nestihl zkontrolovat všechny (byli tam navíc pomíchaní cestující z více letů), takže během nástupu bylo potřeba stejně většinu zkontrolovat.
Letadlo pro tento let byl A321, kterým jsem letěl poprvé. Interiér vypadal dost opotřebovaně, takže jsem odhadoval, že jde o starší stroj. K mému velkému překvapení jsem později zjistil, že byl dodán v červenci 2007. Podle zapomenutého útržku boarding passu v kapse sedadla mělo letadlo dnes za sebou už jeden let z tureckého Dalamanu.
Odstartovali jsme s asi půlhodinovým zpožděním. Kapitán se omlouval za "unexpected delay" způsobené prý špičkou na letišti v Istanbulu. Co jsem se díval na historii tohoto letu, tak je zpožděný prakticky vždy, takže bych to zpoždění asi nenazýval neočekávaným

Krátce po startu začala být servírována snídaně (míchaná vejce s toastem, jogurt, sýry). Tentokrát jsem si na ní pochutnal, i když šlo v podstatě o totéž jako na letu do Singapuru.
S mírným zpožděním jsme pak přistáli v relativně chladné a deštivé Vídni. K terminálu jsme byli opět zavezeni autobusem.
Vlak do Brna mi ujel jenom o asi 3 minuty, ale moc mi to nevadilo - nepočítal jsem, že bych ho stihl, a už od začátku jsem plánoval, že pojedu pozdějším.
Shrnutí:
Se všemi lety, pohodlím v letadlech a servisem jsem maximálně spokojen. S teplým jídlem na letech pod 2 hodiny se dnes člověk už moc nesetká
