Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Odpovědět
Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1253
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Příspěvek od Orus-x »

VIE - DOH - SIN - KUL - BWN - KCH - JHB; SIN - DOH - VIE
s odbočkou SZB - PKG - SZB 2009

K opožděnému sepsání tohoto reportu mě po dlouhých dvou letech po uskutečnění inspiroval trip report zde uživatele sever2, který mě donutil vytáhnout své staré poznámky a zapátrat v paměti. Proto prosím omluvte, pokud se vám budou zdát některé skutečnosti neodpovídající aktuálním zážitkům při cestování v oné části světa z doby zcela nedávné (typy letadel, směrování linek se mění, letiště přestavují) a mé zážitky, zejména co se jídla na palubě týče za ne-příliš podrobné (nepatřím k nadšeným palubním jedlíkům). Rovněž nepatřím k nadšeným palubním fotografům, takže fotek bude poskrovnu.

QR 96 VIE - DOH 7.3.2009 - A320-200 - A7-ADC


Naše cesta začala v sobotu ráno v Ostravě a po obstojně rychlé cestě vlakem + busem po trase Ostrava - Přerov - Břeclav - Vídeň Südbahnhof - Letiště Schwechat jsme se ocitli okolo poledne v restauraci vídeňského letiště s výhledem na plochu a přistávací dráhu, kde kulinářské rozloučení se starým kontinentem obstaral zcela nenápaditě Wiener Schnitzel + Erdäpfeln, při jehož konzumaci vidíme dosedat náš A320 A7-ADC ještě ve starším zbarvení (oryx v kruhovém znaku na směrovce + logo Qatar Airways, nikoliv pouze velké Qatar). Odlet je v 15:00 a po 13:00 hodině jsme jako jedni z prvních odbaveni a dostáváme palubní vstupenku i na navazující let do Singapuru. Nemám vídeňské letiště moc v lásce, neboť neoplývá ani uživatelským komfortem, ani dostatkem místa k jakékoli aktivitě, ani možnostmi pozorování pohybů letadel z tranzitu. Naštěstí čas nástupu z jednoho z východů v okrouhlém zakončení prstu A (nyní jsou tyto východy značeny jako D) je stanoven už na 13:50. Qatar Airways mě na tuto cestu zlákaly cenou (jsem economy class traveller), pověstí 5* aerolinky a možností načtení mílí do Miles & More, což považuju při konkurenčním srovnání s Emirates taky za jednu z výhod.

IMG_8555.jpg

IMG_8557.jpg


Let byl zaplněn tak zhruba z 60 % a většina lidí si vybrala / byla check-inem usazena spíše do přední části letadla, takže v okolí mé v A320 oblíbené 28. řady k mému velkému uspokojení pusto - prázdno. Z dálkového letu (celkem 5:10 čistého času) v A320 jsem strach sice neměl - ale tento let prostě překonal mé očekávání, byť možná jakkoli dopředu skromné . IFE sice sestávalo z obrazovek nad hlavami cestujících asi tak v každé 4. řadě, zato servis mě opravdu příjemně překvapil. Opožděný oběd sestával z výběru z dvou teplých jídel, pamatuji si na velmi dobré bílé víno (z fotky identifikuju Savignon Blanc Reserva). Výkon palubního personálu hodnotím jako velmi profesionální (úslužnost, úsměvy - místy možná trochu strojené, nicméně tento styl je mi rozhodně sympatičtější než výkřiky "Budětě rýbu íli kúricu" blahé paměti na palubě Aeroflotu).

IMG_8560.jpg

IMG_8568.JPG

Přílet na Doha International Airport je 10 minut po desáté večer a tady začala ta méně přívětivá tvář cestování s Qatar Airways. V tuto dobu přistává většina linek z Evropy, ze kterých odhadem 99,7 % (ta desetina je opravdu střelená od boku :-)) cestujících směřuje na tranzit, kde se jim postaví do cesty bezpečnostní kontrola. Masa lidí je ohromná, kontrola důkladná, naštěstí je to poměrně slušně organizováno formou jedné jediné přístupové fronty, která se chvílemi i (relativně) svižně hýbe. I tak jsme v ní stávili odhadem okolo hodiny. Je pravda, že pokud má někdo "tight connection" občas se ozývají pokřiky typu "Ahmedabad - this way" a dotčení jsou protlačeni kamsi dopředu. O tranzitu DOH tady již bylo napsáno dost, kromě úrovně hygieny mě nepříjemně překvapují i ceny v jednom z mála barů (vždycky jsem věděl, že katarský rijál je přes 5 Kč a proto jsem se u cen kávy mírně přes 20 opravdu ujišťoval, že za cenou je zkratka QTR). Veškerá aktivita se dá omezit na pochodování mezi free-shopem a nepříjemně zaplněným prostorem haly nad schody, odkud je navíc mizerný pohled na provoz - všechny letadla stojí někde v dálce a to znamená, že nástup a výstup se koná prostřednictvím autobusu.

QR 638 DOH - SIN 8.3.2009 - A330-300 A7-AEI


Boarding na tento let byl synonymem pro peklo. Odlet má být sice až ve 02:05, nicméně již kolem půl jedné je jeden z východů uprostřed haly (východ ústí do útrob o patro níže, kde probíhá přes malou místnost boarding do autobusů) obsypán neproniknutelnou hradbou těl, z nichž jen málo které má výšku přes 160. Let totiž pokračoval ze Singapuru do Jakarty, obsazenost byla 100% a odhadem 90 % tvořili indonézští gastarbaiteři, zřejmě vracející se s "pohádkovými" výdělky (a miliony přiručních ranců) ze Zálivu domů. Z nich velká převaha zahalených žen (skoro všechny poslušně třímaly v rukou svou cestovatelskou složku papírů s boarding passy vydanými v Abu Dhabi). Všichni cestovali ve velkých partách, v nichž většina byla i stejně oblečená a řadili se do dlouhých špalírů, tělo na tělo, stylem ruce na ramena předcházejícího ve frontě. Tyto fronty se v místě vstupu do gatu sbíhaly a tvořily vřavu schopnou Evropou odkojeného cestovatele rozšalapat.

Asi za hodinu nás dav odnesl do čekárny na autobus a za další půl se po nástupu autobusem Airbus rozjel po ploše. V tuto chvíli se obávaní spolucestující proměnili v poslušné beránky, kteří po narvání ranců do binů (tady se jim samozřejmě pomoc přes 180 cm vysokého Evropana hodila !) v sedačkách (po problémech i v těch, na kterých mají sedět) okamžitě usínají a až na výjimky až do konce letu nic nevyžadují, nevstávají, nejedí, nesledují IFE, prostě nic.

Palubní personál tentokrát předvádí výkon sice profesionální, ale těch úsměvů už je méně, a rozdíl v chování vůči Indonésanům a nám ostatním byl zřetelný, v neprospěch Indonésanů. Pamatuju si večeři (jako existenci časového úseku, nikoliv jeho náplň), pak dlouho nic a někde nad Sumatrou snídani, víc prostě nic, nastalo těžké kóma. Ve chvílích mimo kóma zprovozňuju na obrazovce IFE na sedadle přede mnou pěkně udělanou mapu letu. Všechna sedadla B a J, tedy vnější sedadla do uličky na dvojce u oken měla instalovanou v prostoru pro nohy pod předchozím sedadlem krabici od IFE, což znamenalo limitovaný prostor pro natažení nohou, ale OK, dalo se přežít. V jiných A330-300 jsou to ale pro změnu sedadla A a K, takže pro budoucí cesty a rezervaci místa v předstihu je každá rada drahá :-(

Pokud přiletíte na letiště Singapur - Changi z Doha International Airport, neochvějně se dostaví pocit, že cesta z pekla do ráje trvá přesně 7 hodin 35 minut. Rozdíl mezi oběma letišti se totiž nedá vyjádřit škálou od 1 do 10 - osobně na mě Changi udělalo dojem, který se za ty dva roky zatím žádnému letišti překonat nepodařilo. Prosvětlené interiéry, všude kilometry (čistých) koberců, možnost dobrého levného jídla (vyzkoušeno až na odletu do DOH), bar s Tiger Beer, všude interiérová zeleň, naprosto bezproblémová, příjemná a korektní imigrační kontrola, perfektní spojení metrem do centra - nablýskaná výkladní skříň Singapuru.
IMG_8573.jpg

IMG_8578.jpg
IMG_8960.jpg
IMG_8962.jpg
IMG_8963.jpg


Děkuji za pozornost, pokračování bude


Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1253
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Re: Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Příspěvek od Orus-x »

Díl druhý.....

SQ 116 SIN - KUL 10.3.2009 - A330-300 9V-STC

Po dvou dnech strávených v Singapuru se odebíráme metrem opět na letiště Changi. Na tenhle let jsem se dost těšil, Singapurce jsem si vybral jen proto, abych zkusit let s kvalitní společností s jednou z nejlepších pověstí, i když jednosměrná letenka do Kuala Lumpur mě přišla webu SQ cca na 6 300 Kč pro dva na a dalo se v podstatě letět méně než za polovinu s konkurenty Air Asia, Tiger Airways nebo Jet Star. Další motivací byl samozřejmě stroj nasazený na tuto hodinovou linku, plánovaný byl B777-200, který standardně do KUL nasazují a já ho v té době ještě neměl ve statistice letů. Na přelomu let 2008 a 2009 ale SQ zařadily do flotily první A330-300, které před pravidelným využitím především na australských linkách v rámci "zkušebního" provozu posílaly hlavně na nejkratší linku vůbec, do KUL. I po změně typu letadla, o které jsem se dozvěděl s předstihem při brouzdání na webu SQ nám zůstali naše zarezervovaná místa 47J a K.
IMG_8572.JPG

Tak tady se nadalo vytknout naprosto nic. Vše perfektní, přes proces odbavení, nástup do letadla až po pověstnou kvalitu servisu - let ovšem trval pouze 55 min (gate to gate time), tak všichni CC naprosto koordinovaně kmitali co mohli, ale i tak stačili na tváři kouzlit úsměvy. Každý v economy dostal poměrně slušnou kávu a jakousi čokoládovou tyčinku (dobře, to není zrovna kulinářský olymp, ale kafe odpoledne pomůže). Letadlo bylo dodáno SQ 24/2/2009, takže interiér se doslova leskl a voněl novotou. Zajímavé je, že začátkem 80. let Singapore Airlines provozovaly A300 se stejnou registrací. S KrisWorld IFE jsem si vzhledem k délce letu mohl hrát jen pár minut, zájem směřoval opět na mapu letu.
IMG_8971.jpg
IMG_8974.jpg
IMG_8983.jpg
IMG_8977.jpg

Let proběhl naprosto načas a v 17:55 jsme zaparkovali u terminálu na KLIA vedle, jak jinak, A330 Qatar Airways. Jízda vláčkem do příletové haly byla dalším zpestřením a vlakem jsme pokračovali i do centra KUL, naprosto liduprázdným a cenově mastným, ale hi-tech a nablýskaným KLIA Expressem na hlavní nádraží, odkud rychle taxíkem ven z města do hotelu v Petaling Jaya, blízko starého letiště Kuala Lumpur - Subang. Náš odlet s Berjaya Air na ostrov Pangkor byl naplánován hned na dopoledne a bylo ještě nutno zaplatit letenky, takže prohlídku města necháváme až na čas po návratu z Pangkoru.
IMG_8986.jpg


Berjaya Air, J8 288 SZB - PKG 11.3.2009 - Dash DHC-7 9M-TAK


Letiště Kuala Lumpur - Subang, jinak Sultan Abdul Aziz Shah Airport, má doby největší slávy za sebou, po otevření KLIA daleko jižně od města z něho provozují pravidelné linky jen 2 společnosti: Berjaya Air a low-cost Firefly.
IMG_8998.jpg
IMG_9001.jpg


Nejprve je třeba zajít do kanceláře Berjaya Air a směnit ušmudlaný e-mail s kouzelným slůvkem Status: Confirmed za letenku. Po zaplacení ekvivalentu cca 2 300 Kč za dva za zpáteční letenky SZB - PKG - SZB se nám dostává práva letět. Berjaya Air má ve flotile 3 kusy obstarožních čtyřmotorových DHC-7 a na tento let se opravdu těším.
IMG_9008.jpg
IMG_9011.jpg
IMG_9013.jpg
IMG_9016.jpg


Jedná se o tak trochu "privat-taxi", letí nás celkem 9. 170 km dlouhý let trvá přesně 40 min, dokonce každý cestující dostane vlhký osvěžující ubrousek a půl-litrovou láhev vody. V 11.20 přistáváme na úžasném letišti Pulau Pangkor, ostrov Pangkor - otevřená dřevěná malá budova letiště nás vítá na malém ostrově, 8 km čtverečních, 25 000 lidí, jedna okružní pobřežní silnice, uprostřed ostrova neproniknutelná džungle. Nevím přesně proč, ale táhlo mě to sem víc, než na Langkawi nebo Penang (johnczech promine :-)). Provoz na letišti v r. 2009 obstarával pouze 5x týdně spoj Berjaya Air na Subang.
IMG_9018.jpg
IMG_9029.jpg
IMG_9035.jpg
IMG_9037.jpg
IMG_9042A.jpg
IMG_9047.jpg
IMG_9131.jpg
IMG_9149.jpg
IMG_9256.jpg


Berjaya Air, J8 287 PKG - SZB 14.3.2009 - Dash DHC7 9M-TAH

Tenhle let se podobal tomu předchozímu jako vejce vejci, až na počet cestujících, letělo nás celkem 5. Slušná vytíženost :-) Alespoň letíme druhým ze 3 strojů ve flotile Berjaya Air s lehce pozměněným barevným vyvedením. Po třídenním válení se na liduprázdných plážích na Pangkoru a okružní cyklistice (místní si klepali na čelo) je čas vydat se vstříc džungli velkoměsta Kuala Lumpur.
IMG_9299.jpg
IMG_9305.jpg

mojenakupy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 67
Registrován: 12. 02. 2011, 23:46
Stav: Offline

Re: Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Příspěvek od mojenakupy »

Krásný report - doufám, že ještě není konec :) JV Asie je moje oblíbená oblast a moc se mi líbí ta malá exotická letiště. :)
Co se týče Vídně, tak nejvíc času trávím právě v té restauraci s výhledem na letadla, protože jinak tam toho k vidění až zas tolik není. A Wiener Schnitzel je klasika :lol:

kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2109
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Stav: Offline

Re: Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Příspěvek od kuba.biker »

Díky za TR. Je Berjaya Air důvěryhodná? Váhám mezi nimi a FireFly na lince Koh Samui-Subang.....DHC-7 mne láká víc než nudné ATRko..... :wink:

Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1253
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Re: Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Příspěvek od Orus-x »

kuba.biker: v případě Berjaya Air je letecká doprava jenom taková přidružená výroba...Berjaya je mj. cestovka a vlastník řetězce hotelů a resortů (kromě jejich investičních, developerských a loterijních aktivit). Já bych se toho nebál, ale pozor, dostali ATR72. I v případě Pangkoru se jednalo vlastně o linku do luxusního resortu na severu ostrova. Bohužel už je tato minulostí (od léta 2010) a teď tam nelítá nic.


johnczech
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 217
Registrován: 09. 04. 2010, 11:28
Oblíbené typy letadel: L 410 a vetsi
Pohlaví: muž
Bydliště: Malajsie - LGK
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Příspěvek od johnczech »

Pro autora, tak já ti to promíjím, že jsi neletěl na Langkawi... John.

Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1253
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Re: Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Příspěvek od Orus-x »

Díl třetí...Destination Brunei - Darussalaam

Kuala Lumpur na mě působila sice trochu chaoticky a neuspořádaně, ale během dvou dnů jsem si zvykl a začal objevovat skrytý půvab města, např. jednu z posledních starých čtvrtí Kampung Baru v těsném sousedství Twin Towers. Nadšený jsem byl také z Monorailu, který jezdí na vyvýšeném tělese na piliřích v širším středu města - dokonce jsem natrefil na soupravu v reklamních barvách Malaysia Airports a konferenci Routes KL 2008.
IMG_9414.jpg
IMG_9542.jpg
IMG_9720.jpg
IMG_9721.jpg


Air Asia, AK 796 KUL-BWN 17.3.2009 - A320-200 9M-AHO

Ale je třeba hnout se zase o kus dál - směrem na Borneo a do sultanátu Brunej. Přiznávám, že do této země mě spíše než poznávání krás měst a přírody přilákala zvědavost, jak vypadá stát pod vládou jednoho z nejbohatších jedinců na světě a touha vlastnit v pase exotické razítko. Čekal jsem druhou Dubaj, nakonec jsem však byl docela příjemně překvapen, ropné bohatství je sice na první pohled hmatatelné a viditelné, nicméně není tak okázale stavěno na odiv a je hlavně přítomno v detatailech - hlavní město Bandar Seri Begawan působí pořád jako lehce ospalá, přerostlá vesnice, sem tam s nablýskanou mešitou, obchoďákem nebo veřejnou budovou, které jsou poněkud nepatřičně umístěny v kombinaci s rozsáhlými plovoucími vodními vesnicemi plných jakýchsi dřevěných a plechových staveb eklektických stavebních slohů, čínskými budhistickými chrámy a tržišti. Nakonec dva dny strávené v BSB byly klidnou a pohodovou zastávkou v příjemném městě, kde jsme pro nedostatek jiných turistických atrakcí detailně prosmýčili místní muzea a došlo i na tu luxusní mešitu s eskalátorem nahoru na ženskou galerii.

Pro přesun z KUL do BWN jsem zvolil low-cost, cena 1000,- Kč s Air Asia na osobu je příliš lákává, abych zkoušel složitější přesuny a Royal Brunei si vyzkoušíme při odletu z BWN. Odlet je v 17:30 a cesta ucpaným odpoledním městem taxíkem z hotelu na nádraží se protahuje na 45 min. Další zdrada nás čeká na Kuala Lumpur International Airport - po příjezdu vlakem do hlavního terminálu je potřeba přejet autobusem Air Asia na low-cost terminál, pověstný LCCT. Na autobus čekáme 10 minut, spolucestující Číňani se nehorázně cpou dovnitř a ven a moje nervy tečou. Přejezd na LCCT trvá dalších půl hodiny a k check-inu letu do Bruneje se přiřítíme 50 min. před odletem. Odměnou jsou nám přidělená sedadla 8B a 9B za sebou na prostředním sedadle s omluvným trvrzením, že v celém letadle už nejsou dvě místa vedle sebe k dispozici. Palubní vstupenka vypadá jako účtenka z Lidlu :-)

Jestliže hlavní terminál KLIA je jedno z nejhezších a nepříjemnějších letišť na světě a pravidelně soutěží s Changi v Singapuru v žebříčcích oblíbenosti, je LCCT takový o dost horší Stansted. Nepříjemné jsou hlavně nesnesitelné davy lidí v tranzitu, který je vypadá v podstatě jako prostor velkého hangáru, osázený lavičkami, jedním barem a stánkem s kávou. Výhled na plochu se nekoná, je zastíněn podivnými stavbičkami na ploše před vlastními stáními letadel. Náš A320 9M-AHO je ve speciálních barvách, připomínajících, že Air Asia byla Skytraxem vyhodnocena jako nejlepší low-cost dopravce v Asii.
IMG_9785.jpg
IMG_9787.jpg
IMG_8579.JPG


Nástup je lehce chaotický, způsobený tím, že v únoru 2009 Air Asia přešla ze systému free seeting na přidělování konkrétních míst v letadle a mnoho často létajících místních má problém si na tuto změnu zvyknout. Usedám na svoje místo 8B mezi zahalenou dámu u okýnka a mumlajícího, takého do jakési deky zabaleného spolucestujícího, připomínajícího muslimského duchovního. Po startu nám sympatická, věčně rozesmátá letuška dovoluje přesazení do úplně prázdné ! 5. řady - jak až se zpožděním zjišťuji, jedná se o tzv. Hot Seats, řady 1 až 5 a exitové řady 12 a 14 - s větším prostorem pro nohy, dostupné za poplatek. Tato nevědomá drzost je doprovázena přísnými pohledy většiny okolních spolucestujících :-). Palubnímu servisu ve stylu low-cost nelze nic vytknout, kdyby se na úroveň Air Asia vypracovala jakákoliv evropská nízkonákladová společnost, vůbec bych neprotestoval. Dopřál jsem si teplé jídlo, pikantní nudle s kuřecím masem za cenu ekvivalentu 30 korun, to jídlo si jde dokonce objednat už při rezervaci s 25% slevou. V palubním prodeji se nabízely modely A320 Air Asia a čepice a trička s logem společnosti. 1 500 km zvládáme v poklidu za 2 hodiny 15 minut a za tmy přistáváme na Brunei International Airport v Bandar Seri Begawanu.

Hodnocení Air Asia: nejlepší poměr cena - kvalita, který jsem kdy u low-costu zažil, lehké mínus dávám za LCCT terminál v KUL :-)

Pár ilustračních fotek z Bandar Seri Begawanu:
IMG_9852.jpg
IMG_9862.jpg
IMG_8580.JPG
IMG_9990.jpg
JMG_0010.jpg
JMG_0014.jpg

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Příspěvek od gr09 »

Skvely TR, perfektne vyvazene fotky, tesim se na pokracovani!

aziza
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 23
Registrován: 19. 10. 2009, 22:11
Stav: Offline

Re: Asie s Qatar Airways 2009 + přískoky s SQ, J8, AK, BI

Příspěvek od aziza »

Moc hezky fotky :). Tesim se na podobny TR.


Odpovědět