Asijské víkendové (ú)lety (novinka - Zima ve Vnitřním Mongolsku)

Odpovědět
persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - hranice s KLD

Příspěvek od persona »

Měl bych tip na výpad, který by se zaměřil na čínskou Paříž a další podobné kuriozity. Jak to vůbec s podobnými projekty a realitním boomem/bublinou v Číně nyní vypadá?

http://bydleni.idnes.cz/na-vychode-ciny ... ektura_web
http://www.mdnphoto.com/blog/2011/05/22 ... -of-china/


mikefreem
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 23
Registrován: 27. 08. 2008, 17:37
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - hranice s KLD

Příspěvek od mikefreem »

Fakt zajimavý cestopis týpka, který jel vlakem z Vídně do Pchjongjangu.....
http://vienna-pyongyang.blogspot.com/

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - hranice s KLD

Příspěvek od cocik »

Čínský větrný tunel

Ačkoliv zlé jazyky tvrdí, že je Čína jedno velké adrenalinové sportoviště, kde na vás každý den číhá nekonečně mnoho překvapení a často i smrtelných nebezpečí, Číňané si s adrenalinovými sporty nerozumí. Už když jsem se do Šanghaje stěhoval, bylo mi jasné že kombinace parašutismus a sportovní paintball nemá v Lidové republice na růžích ustláno. O to větší bylo mé překvapení, když jsem se dozvěděl, že kdesi uprostřed provincie Sichuan existuje větrný tunel, ve kterém se dá trénovat volný pád.

Pokud jste ještě nikdy nic takového neviděli, představte si klasický větrný tunel, kde se ofukují formule, letadla nebo kastle od Fabie – prostě dlouhou rouru s větrákem na jednom konci. No a teď milou rouru otočte z vodorovné do svislé polohy a nechte větrák foukat tak 200 km/h, tedy stejnou rychlostí, jakou má člověk ve volném pádu, a máte super trenažér pro skydivery. Podobný tunel se nedávno také otevřel v Praze v Letňanech, takže pokud máte zájem, můžete si tenhle zážitek vyzkoušet na vlastní kůži. Jenom pozor na peňěženku – začátečníci si mohou koupit několikaminutové ukázkové lety, ale pokud to s tímhle sportem myslíte vážně, počítejte s tím, že budete muset nakupovat čas po hodinách. A jedna taková hodina přijde na dvacet až třicet tisíc korun...

Ale zpátky do Šanghaje. Přítelkyně mi pomohla kontaktovat provozovatele tunelu, vědeckotechnický park v městě Mianyang, a dohodnout rezervaci slotů. Zbývalo ještě vyřešit dopravu. Ze Šanghaje do Mianyangu létá přímá linka Shanghai Airlines, ale zpáteční let byl už bohužel vyprodaný, takže jsme museli trochu improvizovat a vzít spojení z Chengdu s tím, že těch něcelých 200 kilometrů přesunu dořešíme až operativně na místě. Nebyl to zas až takový problém – přeneseno do českých reálií jsme letěli z Prahy do Valmezu a zprátky se vraceli z Rožnov pod Radhoštěm International Airport. Sečuánec je totiž takový čínský ekvivalent Valacha z Beskyd.

Obrázek
Downstairs?

PVG-MIG. FM9407, B737-700
Linka FM9407 měla pravidelný odlet něco po sedmé hodině večerní, což bylo na jednu stranu fajn, protože jsem mohl ještě odpoledne zvládnout pár věcí v práci, ale na druhé straně je tu riziko, že jestli nabereme moc velké zpoždění, tak cílové letiště zavřou. No, uvidíme, bude to risk. Takže rychle jedenáct stanic metrem, na stanici maglevu nabrat přítelkyni a honem na check-in. Shanghai Airlines provozují pokrokové samoobslužné terminály, před kterými ale stála slečna ve stejnokroji a silně nepokrokově nás nasměrovala k přepážče, kde díkybohu postávalo jenom pár zmatených sečuánských vesničanů. Check-in tedy proběhl až podezřele rychle a my sjížděli o patro níž, kde jsou vnitrostátní odlety. Cestou jsem ještě přítelkyni ukázal majestátní Airbus 380 Emirates (tímto se omlouvám, že jsem v předchozím trip reportu použil slovo „zablešený“, ale dokud nebudou mít EK na Skytraxu pět hvězdiček, tak si z nich budu čas od času utahovat) a po čtvrthodinové procházce jsme konečně dorazili na konec terminálu, kde byl společný nástupní prostor pro vnitrostátní linky, mezi kterými nechyběly vyložené šlágry jako Guiyang, Kunming, Shenyang... a samozřejmě náš Mianyang.

Čekání na přílet našeho letadla jsem se rozhodl strávit na internetu. To se ukázalo jako taktický omyl, protože se ztrácela víc než polovina paketů, což je přesně na hranici toho, kdy nic pořádně nefunguje, ale čas od času zableskne jiskra naděje, kterou v zápětí uhasí další packet loss. Po půlhodině experimentování jsem to vzdal a podobně jako přítelkyně vytáhnul iPod a pustil si nějakou muziku. V playlistu mi padnul do oka „Best of Team“ a zrovna když nesmrtelný showman Paľo Habera kňučel cosi o bytu naplněném krásným tichem z dovozu, objevil se u našeho gatu Boeing 737-700 v barvách Shanghai Airlines. Stovka Sečuánců to vzala jako pokyn k nástupu a já si mohl se slovenskou pop-star zanotovat, že „pred Boeingom stojí rad, dľhý pomalý...“. Koukám, kde je přítelkyně, a zjišťuju, že zatímco jsem se věnoval muzice, strategicky zabrala místo na začátku fronty. Boarding začal na minutu přesně a za chvíli už jsme rovnali příručáky do přihrádek v relativně novém a útulném interiéru s decentními rozestupy mezi sedačkami.

Shanghai Airlines sice v Číně hrají až třetí ligu (ta první je sólo pro Hainan Airlines, v druhé jsou pak Eastern, Southern a Air China), ale na servis ani pohodlí na palubě si nemůžu stěžovat. Stewardky usadily zmatené vesnické cestující v rekordním čase, nikdo mi nekrkal do ucha ani neuroticky nekopal do sedačky a velmi nadprůměrný počet LCD obrazovek nad sedačkami vzbuzoval asociace na pořad MTV „Pimp my ride“. Snad jenom to jídlo by mohlo vypadat líp než jako podivná verze kuře na kari s pytlíkem nakládané zeleniny, která by si zasloužila nálepku „biohazard“.

Necelé tři hodiny letu uběhly jako voda a my začali klesat k Mianyangu. Tedy aspoň to kapitán říkal, protože za oknem byla tma jako v pytli a přes hustou oblačnost nebylo vidět skoro nic. Když už byly venku plné klapky i podvozek, začal jsem být trochu nervózní, protože jsem pořád ještě neviděl žádná světla. O to víc jsem ale zadkem v sedačce vnímal, jak piloti pokládají pravé křídlo pod vítr a nohama se snaží stabilizovat přiblížení. Na poslední chvíli se kolem nás vynořily z mraků a hustého deště siluety stromů a letištních světel. No to bude super, počasí na minimech a ostrý boční vítr. A taky že jo – přistání nejdřív na pravý podvozek, par rána jako z děla když došlo i na ten levý a znova pecka, tentokrát od příďáku. Pár ženských na palubě začalo pištět, ale jejich hlasy zanikly v tvrdém reverzu, který trval na můj vkus až příliš dlouho. Nakonec jsme to ale na mokré dráze ubrzdili a za chvíli jsme už zastavili před relativně novým terminálem.

Obrázek
Emirates A380 s blechama

Obrázek
Hala v odpoledním slunci

Obrázek
Nikde nikdo, ale času dost

Obrázek
Naše letadlo

Obrázek
Internet funguje/nefunguje

Obrázek
Agenti předstírají činnost

Obrázek
Na palubě

Obrázek
Detail sedaček

Obrázek
Začal servis

Obrázek
Skromná porce jídla

Obrázek
Na ploše v Mianyangu

Fulejiuzhou International Hotel, Mianyang
Mianyang nepatří k městům s velkým vyskytem cizinců, takže nepřipraveného cestovatele překvapí kupou kulturních odlišností. Začíná to už východem z letiště, kde je nutné prodrat se drsným davem naháněčů do hotelů a černých taxikářů, kteří se chovají velice vtíravě až agresivně. Naštěstí jsme uličku hrůzy přežili a vzali taxík normální, který nás měl zavézt do relativně rozumného hotelu poblíž tunelu. Přítelkyně, která hotel rezervovala, prohlásila, že podle čínského spotřebitelkého webu jde o vyhlášené pětihvězdičkové zařízení, ale jaksi se zapomněla zmínit, že web hodnotí podle čínských měřítek. Taxík tak zastavil před něčím, co vzdáleně připomínalo zotavovnu vedení SSM. Jediné, na co hotel kladl důraz, byl počet vítajícího personálu a velikost restaurací. Když jsem se opovážil zavolat na recepci, že nefunguje internet, uzemnila mne odpověď, že o tom ví a že to příští týden opraví.

Dojem z Mianyangu mám každopádně velice pozitivní. Ano, je to naprostý čínský zapadákov, ale centrum města vypadá i přes ničivé zemětřesení z roku 2008 upraveně, lidé jsou velice přátelští a jídlo vizuálně přitažlivé (ale jíst se nedá – sečuánská kuchyně je spolu s hunanskou v Číně absolutně nejvíc pálivá). S hotelovým řidičem jsme se navíc dohodli, že nás za velmi přijemnou cenu odveze do Chengdu a k našemu obrovskému překvapení se ve smluvený den a hodinu objevil s vozem Da Zhong Ming Rui, což nebylo nic jiného než Škoda Octavia. Samozřejmě na hlínách, s fialkama, bez švihadel, sesle vepř a paluba kaštan, pyčo...

Obrázek
Klasická čínská pětihvězda...

Obrázek
...s prosklenou kukaní se záchodem

Obrázek
Hotelová zahrada

Obrázek
Schody do restaurace

Obrázek
Vstupní brána


Shangri-La Hotel, Chengdu
Hotel v Chengdu jsem raději vybral sám, protože jsme v tomhle městě nedávno otevřeli novou pobočku a já měl reference na místa, kterých se vyvarovat (překvapivě Kempinski), a která stojí za to (Shangri-La a pak dlouho nic). Hotel Shangri-La stojí na břehu řeky hned vedle paláce postaveného na mostu a protože mě zajímalo, jak Chengdu vůbec vypadá, požádali jsme o upgrade do Horizon Club v třiatřicátém patře. Což o to, výhled byl super, ale že by se bylo na co dívat, to se říct nedá (tedy pokud nepatříte ke skalním příznivcům panelové architektury). Pokud se nějakým zázrakem objevíte v Chengdu, můžu Shangri-La víc než doporučit stejně jako zoologickou zahradu spojenou se stanicí pro odchov sečuánského národního pokladu, medvídka pandy.

Obrázek
Konečně něco západního

Obrázek
Okna hned u postele

Obrázek
Koupelna nic moc

Obrázek
Výhled byl opravdu... zajímavý

Obrázek
Lehké jídlo na přivítanou

CTU-SHA, FM9544. B737-800
Pár dní dovolené skončilo a před námi byl podlední úkol – dostat se v rámci možností a sportovních pravidel domů. Poddimenzované letiště v Chengdu je totiž notoricky známé svými zpožděními a rušením letů. Začátek byl celkem v pohodě – cesta taxíkem z centa až k terminálu trvala necelou půlhodinu a na check-inu byla fronta jenom pár lidí. Trochu mě zarazilo, že na palubní vstupence nemáme vytisnuté číslo gatu, a tak jsem vznesl opatrný dotaz, zda je s naším letem všechno v pořádku. „Jasně, žádný problém, ale možná bude mít chvíli zpoždění“, kontrovala agentka. Protože jsme měli ještě hodinu a půl do plánovaného času boardingu, rozhodli jsme se dá si kafe a zmrzlinu. V kavárně na konci terminálového „prstu“ jsem dokonce pocítil příjemné teplo domova, přesněji ruzyňského letiště. Dvě kafe a jeden malý zmrzlinový pohár totiž přišly na nějaké dvě stovky yuanů, tedy necelých 550 korun českých...

Dojedli jsme, dopili, se skřípěním zubů zaplatili a vyrazili hledat náš let. Na informačních tabulích nic, ale protože jsme poctivě sledovali všechny monitory u gatů v našem sektoru letiště, bylo nám jasné, že musíme hledat v druhé části. A skutečně – po půl hodině procházení jsme našli na jedné obrazovce naše číslo letu i s vysvětlivkou, že budeme mít dvě hodiny zpoždění. To by samo o sobě nebyl problém, kdyby z toho samého gatu neodlétala také linka do Urumqi nacpaná divokými Ujgury. Uhájit před nimi aspoň kousek místa na sedačkách byl problém místy až nadlidský. To všechno ve mně jenom utvrdilo názor, že letiště CTU by bylo lepší zbourat, zahrnout, zasypat vápnem a postavit znova.

Samotný let proběhl bez větších závad. Přesně s dvouhodinovým zpožděním jsme nastoupili do dlouhé „osmistovky“ s winglety a spolucestující měli dle očekávání výrazně vyšší civilizační standard než na letu do Mianyangu. Tedy až na jednoho plešatého Číňana, který se neustále snažil proklouznout do byznysu – letuška ho v průběhu letu musela vykázat hned pětkrát. Obdivuju její trpělivost – kdybych byl na jejím místě já, nejspíš by to skončilo záznamem na avherald.com s dovětkem „unruly passenger taken into custody by local police“. Když se nad tím teď zamýšlím, možná se jenom snažil utéct před divokou kreací sečuánského cateringu v podobě neidentifikovatelných objektů s nudlemi a (jak jinak) nakládanou zeleninou, kterou netrénovaný žaludek udrží v lepším případě půl hodiny.

Po přistání na letišti Hongqiao jsme překvapivě odrolovali někam na mez, kde dávají lišky dobrou noc, a čekala nás přibližně patnáctiminutová cesta autobusem k terminálu, při které slabší povahy začaly podezřívat řidiče, že se nás snaží odvézt na Pudong, druhé šanghajské letiště. V tuhle chvíli mě to ale netrápilo - bylo celkem pozdě v noci a já se těšil domů do postele. Cestování po Číně mám rád, ale stejně tak se rád vracím do bezpečí šanghajské civilizace...

Obrázek
Check-in v Chengdu

Obrázek
Univerzální přepážka

Obrázek
Klasická Sečuánka

Obrázek
Ovoce-zelenina

Obrázek
Mapka letiště

Obrázek
Nejdražší zmrzlina v Číně

Obrázek
Cesta mezi gaty

Obrázek
Letenka, no

Obrázek
Čekání s Ujgury

Obrázek
Letadlo je konečně tady

Obrázek
Na palubě

Obrázek
Jídlo se nepovedlo

Obrázek
Výstup v Šanghaji

Obrázek
Čekání na taxi

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od cocik »

A pár cestovatelských fotek...

Mianyang
Obrázek
Budova tunelu (vypadá spíš jak UFO)

Obrázek
Ulice v Mianyangu

Obrázek
Žádné auto nebylo čisté

Obrázek
Tunel (pořád to vypadá spíš jako UFO)

Obrázek
Zajímavá nabídka zážitků

Obrázek
Rychloměr (teď zrovna jde tunel na volnoběh)

Obrázek
Bez helmy dovnitř nelez!

Obrázek
Pro srovnání velikostí...

Obrázek
Tohle radši nezkoušejte, nebo si nabijete čumák...

Obrázek
Klasické létání

Obrázek
Sklad jídla před restaurací

Obrázek
Nábřeží

Obrázek
Uvnitř jedné z restaurací

Obrázek
Jídlo vypadá krásně, ale je neskutečně ostré

Chengdu
Obrázek
Momentka ze Zoo

Obrázek
Tady vaří pandy?

Obrázek
...no tak teda ne, co se dá dělat

Obrázek
Líná panda

Obrázek
Průchod zahradou

Obrázek
Ještě línější panda

Obrázek
Ještě o něco línější panda

Obrázek
Čínané se s číslovkami nepářou

Obrázek
Úplně nejlínější panda

Obrázek
Noční Chengdu

jankre
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 61
Registrován: 25. 03. 2010, 14:10
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od jankre »

:twisted: Ogaři, esli si z nás bude ten Pražák dělat srandu, tož mu dáme po čuni, enem jak sa tu na Valachoch objeví ja ? :lol:
Šak enem dočkaj, až otevřů Kunovice International Terminal 1... :geek:


cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od cocik »

jankre píše::twisted: Ogaři, esli si z nás bude ten Pražák dělat srandu, tož mu dáme po čuni, enem jak sa tu na Valachoch objeví ja ? :lol:
Šak enem dočkaj, až otevřů Kunovice International Terminal 1... :geek:


Budejcak :D Ale kolem Roznova to mam rad, s Valachama se skvele pije a holky jsou tam taky super :wink:

jankre
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 61
Registrován: 25. 03. 2010, 14:10
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od jankre »

...a za těch Y 150,- je to na jak dlouho ?
(kdybych tam - kvůli ceně - chtěl zajet místo těch Letňan :lolno: )

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od cocik »

jankre píše:...a za těch Y 150,- je to na jak dlouho ?
(kdybych tam - kvůli ceně - chtěl zajet místo těch Letňan :lolno: )


150 rmb za 2 minuty letu :D

Poly
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 369
Registrován: 18. 12. 2006, 12:08
Oblíbené typy letadel: B747-400, B777-300, A330-300, A340-600
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od Poly »

Nádhera. Fakt pěkné.

wampa
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 386
Registrován: 12. 09. 2005, 20:46
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od wampa »

Skoro si ríkam zdali Cocikovi nedoporucit nejakou zotavovnu vedení SSM, ten hotel oproti te, co jsem nedavno zazil, vypada uzasne.

Ale jinak super fotky a report.

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od persona »

Líbilo se mi to. Hlavně ty sociokulturní postřehy. Ty já nejraději. I pěkné fotky kempů :-)

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2863
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od alesesl »

Moc hezke, zvlast ta druha updatovana cast.

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od cocik »

Flieg mein Lied nach Fukushima, aneb víkend v radioaktivním Japonsku

Ačkoliv je vztah mnohých Číňanů k alkoholu více než pozitivní, způsob jeho konzumace představuje pro Středoevropana nepřekonatelný kulturní rozdíl. V praxi to vypadá tak, že zatímco vy líným tlachavým způsobem dopíjíte třetí půllitr piva, vaši čínští kolegové se válí pod stolem totálně na mol, protože do sebe klopili panáky zběsilým tempem (podobně jako puberťáci, kteří se chtějí opít rychleji, než pinglovi dojde, že by jim měl zkontrolovat občanky). Není proto divu, že když se mě někdo zeptá, jak daleko to mám do nejbližší pořádné hospody, odpovídám, že asi tak tři hodiny cesty. Přes vodu. Letadlem. Do Japonska.

Čas od času proto vyrazím do Tokia na víkend, abych si mohl v klidu dát pivo a abych si v tokijské ranní špičce odpočinul od agresivních čínských tlačenic, ve kterých jde mnohdy o život. Když proto začátkem března kamarádi volali, abych přiletěl na tradiční svátek Hanami (zjednodušeně přeloženo jako „čumění na rozkvetlé kytky“) následovaný party Sonar Sound ve špičkovém klubu Ageha, neváhal jsem ani minutu a hned šel bookovat letenky. Evidentně jsem nebyl jediný s podobným nápadem, protože ceny letenek na první dubnový víkend vyšplhaly do dříve nepoznaných výšin. Nejlevnejší zpáteční lístek byl s Air China v economy za nějakých patnáct tisíc českých, kdybych chtěl letět s ANA, musel bych zaplatit skoro pětadvacet. Ale co, letenky jsem měl v kapse, rezervaci oblíbeného hotelu přímo nad kultovní křižovatkou Shibuya potvrzenou, takže jsem šel desátého března spát s pocitem, že se nemůže nic stát.

Jenže hned druhý den přišlo zemětřesení, tsunami a o víkendu exploze ve fukušimské jaderné elektrárně. Média zapracovala, takže po celé Asii vypukla panika, kdy lidé začali hromadně skupovat „zaručené protijedy“ jako mořská sůl nebo rybí konzervy. Kamarádi z Tokia ale vytrvale hlásili, že je všechno v pořádku a lidi jenom zbytečně blbnou, takže jsem v práci ohlásil, že si beru na Hanami volno, protože letím do Japonska. Někteří bojácnější kolegové samozřejmě začali pochybovat o mém duševním zdraví a dál hledali v online obchodech dozimetry, zatímco v Šanghaji přistávalo jedno letadlo plné evakuovaných Číňanů za druhým. V podobném duchu se nesly další dva týdny a teprve posledních pár dní před odletem histerie začala pomalu opadat, protože se očekávaná apokalypsa ne a ne dostavit.

Obrázek
Ranní fronta na odlet

PVG-NRT, CA929, B777-200

Odlétat v pátek v deset ráno, znamená chytnout ranní špičku jak na letišti Pudong, tak uprostřed šanghajských ulic. Taxík proto nepřipadá v úvahu, takže je potřeba přežít našlapané metro a maglev plný uřvaných obézních amerických turistů. Od přepážek pro mezinárodní lety Air China se vlnil dlouhý dav lidí, který končil kdesi v nedohlednu a překvapivě dusno bylo i na červeném koberci, kde se strkali pasažéři zapadající do profilu „nižší stranický úředník z vnitrozemské provincie“, tedy ta absolutně nejhorší civilizací nepolíbená zvěř, která je z domovského města zvyklá na absolutní pohrdání všemi kolem. S takovými lidmi je obecně velmi těžké pořízení, protože velmi málo cestují, a tak je právě mezinárodní letiště většinou první místo v jejich životě, kde by měli dodržovat základní společenská pravidla. Počkal jsem tedy nějakých dvacet minut, než po zuřivém dohadování a gestikulování dostali palubní vstupenky, a pak v klidu nafasoval boarding pass na svůj let.

Po pár minutách řeším zajímavé dilema. Sedím v lounge, mám hlad a nevím, co si dát k jídlu. Letmý pohled na stolky prozradí, že to bude buď pišingr s čokoládou, sladký toastový chleba s marmeládou, nějaké miniaturní zeleninové sendviče a nebo sushi, respektive jeho posledních pár zbytků, které nestihli sníst byznysmeni z ranní linky ANA. A právě poslední možnost vyhrála snídaňové výběrové řízení, částečně také proto, že zmlsaný čínskými cenami odmítám konzumovat předražené sushi v Japonsku. Pár minut jsem sledoval nástup davů cestujících do Airbusu 340 Air China, který jsem v té době považoval za ztělesněné cestovatelské peklo (na jaře jsem o muzeálním 747 stejných aerolinek ještě neměl potuchy) a v duchu se těšil na to, jakou mašinu nasadí Air China na linku do Tokia. Obecně totiž platí, že čínské aerolinky posílají do Japonska to nejlepší, aby aspoň trochu kompenzovaly mindrák, který Číňani z Japonců stále mají. O to větší bylo mé překvapení, když jsem viděl před naším gatem zaparkovaný Boeing 777-200 v livery z domácích tratí. V Air China evidentně nechtěli riskovat, a tak do japonského radioaktivního pekla poslali ten největší triple-seven humus, který vytáhli někde z kopřiv. Nabízí se analogie v podobě vyřazených vagónů ČD, kterými se kolega ragbysta vozí ve zvláštních vlacích pro fanoušky Baníku Ostrava.

Ale co už, těch pár hodin se dá přežít cokoliv. Takže honem do letadla, rychle se posadit, připravit na start a vzhůru přes moře. Odletěli jsme přesně podle letového řádu, částečně také proto, že byla místa na palubě zaplněná jen z nějakých padesáti procent, přičemž neAsiati jsme tam byli tak tři, čtyři. To však nebránilo Číňanům, aby vyjedli veškerou nabídku západních jídel, takže když ke mně konecně dorazil vozík s jídlem, dostal jsem podezřelé krevety se zeleninou a nějaký salát s uzenou rybou. Jíst se to bohužel nedalo, takže jsem musel vzít zavděk jenom moučníkem a sladkou bulkou pečiva. A protože palubní zábava na starých CRT obrazovkách představovala promítání jakési nudné estrády, začal jsem klimbat a trpělivě očekával přistání. Věděl jsem totiž, co s největší pravděpodobností přijde – silné turbulence, které bývají při přiblížení k NRT pravidlem. Vyklepalo nás to pěkně, ale nakonec jsme v pohodě dosednuli na runway tokijského letiště...

Přiznám se, že jsem byl trochu zmaten – čekal jsem apokalypsu, rozvaliny, nukleární mutanty a všeobecný chaos, ale nic z toho jsem kolem sebe neviděl. Imigrační úředník mi znuděně nalepil vstupní potvrzení do pasu, další dvojice celníků se zdvořile poptala na obsah mého příručáku a za pár minut jsem už mířil do příletové haly, abych si koupil lístek na vlak do centra. Jak mám Tokio a Japonsko obecně rád, je to právě cesta z letiště, která mě dohání k nepříčetnosti. V Číně nám jezdí Maglev do města sedm minut, ale v Tokiu musím koupit předražený lístek na Skyliner, který se courá skoro hodinu a při každé příležitosti zní z reproduktorů hlášení o tom, jak je Skyliner super, nejlepší, nejdokonalejší a vůbec. Teprve na Nippori, kde přestupuji ze Skylineru na JR, pro mě začíná to pravé Japonsko. Mírně chaotické, mírně ujeté, ale nesmírně slušné a efektivní.

Obrázek
Chaos i na červeném koberci

Obrázek
Snídaně v salónku

Obrázek
Tak tímhle naštěstí nepoletím

Obrázek
Tímhle už bohužel ano. Jak z deště pod okap.

Obrázek
Prastarý interiér

Obrázek
Sardinkózní místo na nohy

Obrázek
Dobrou chuť

Obrázek
Palubní zábava na CRT obrazovkách

Obrázek
Skyliner právě dorazil

Obrázek
Uvnitř vlaku

Obrázek
Pohled z okna hotelu

Obrázek
Hanami, část první

Obrázek
Hanami, část druhá (včetně oldschool pankáče)

NRT-PVG, CA930, B737-700

Tokijský víkend byl nesmírně hektický a musím se přiznat, že když jsem v neděli v pět ráno dorazil na hotel, pociťoval jsem klasické příznaky nemoci z ozáření – byl jsem malátný, s poruchami rovnováhy a drobnými výpadky paměti. Byl tedy nejvyšší čas zalézt na pár hodin do postele, po probuzení rychle sbalit věci a opět se vydat ze Shibuye přes Nippori na Naritu. Naneštěstí měl onen super dokonalý skvělý Skyliner asi desetiminutové zpoždění, takže jsem na nástupišti pěkně vymrznul, protože jarní vítr od moře dokáže být pěkný prevít. Nakonec jsem ale dorazil na letiště, kde na mě čekal zapeklitý rébus – kde najít přepážku Air China pro Star Alliance Gold kartičkáře. Vzhledem ke značně sníženému intelektu (ta radiace je fakt prevít) jsem ji hledal snad dvacet minut, ale bylo to pořád lepší než stát hodinovou frontu s davem Číňanů v economy sekci. Imigrační i bezpečností prohlídka opět proběhly nesmírně rychle a efektivně a já se odebral do lounge ANA. Přiznám se, že jsem nečekal žádné zázraky, ale jeho kvalita mě velmi přijemně překvapila – směle by dokázal konkurovat i těm nejlepším SilverKris salónům. Dal jsem si minerálku, usadil se do křesla a s hrůzou zjistil, že na mě dolehla únava z celého víkendu a já se nemůžu ani hnout. Chvíli jsem váhal, jestli se nemám dohodnout s holkami na recepci, aby mě přebookovaly na pozdější let (zaplať pánbůh za flexibilní letenku), ale nakonec zvítězil duch nad hmotou a já se vyvezl po eskalátorech o patro výš, kde zrovna boardoval náš let.

Trochu mě překvapilo, že tentokrát poletíme našlapaným narrow-body Boeingem 737, ale cestujících zkrátka nebylo dost na větší letadlo. Sedačky byly ale o něco příjemnější než na prvním segmentu a navíc mě potěšil palubní časopis s velkým článkem o Praze. Hlavní jídlo jsem pro jistotu opět neriskoval, i když vonělo moc pěkně – nakonec jsem snědl jenom sušenky a kus bramborového salátu s kolečkem salámu. Zbytek letu už nestál moc za řeč. Turbulence nebyly, spolucestující se chovali slušně, z okna se kvůli oblačnosti moc koukat nedalo, takže zbývala poslední otázka – naběhne na nás v Šanghaji eskadra Číňanů v protichemických oblecích jako během epidemie ptačí chřipky? Těšil jsem se na zajímavý zážitek, ale nakonec mě bezpečnostní personál zklamal, protože nepřišel vůbec nikdo.

Jako bychom snad ani nepřiletěli z toho radioaktivního pekla, které tak barvitě popisovali reportéři ve zprávách...

Obrázek
Ranní čekání na Nippori

Obrázek
Skyliner konečně dorazil

Obrázek
Salónek ANA

Obrázek
Čekání u gatu

Obrázek
Na palubě

Obrázek
Loučení s Japonskem

Obrázek
Tohle celkem potěší

Obrázek
I tomuhle se dá říkat oběd

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4156
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - větrný tunel)

Příspěvek od whiskey »

cocik píše:Obrázek
Loučení s Japonskem


Japonci maju v mavani lietadlam dlhorocnu tradiciu :lol:

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Asijské víkendové (ú)lety (aktualizováno - víkend v Toki

Příspěvek od persona »

Díky, vítám každou informaci o Tokiu. Nakonec jsem se už neovládl a koupil u Aeroflotu 10 dní na konci května 2012.

A jak jsem říkal kolegyni: Jestli Tokyo opravdu nebude zástavba, která se táhne donekonečna k horizontu ve všech směrech a jestli město nebude neuvěřitelně obrovské a gigantické, tak ať si mě Japonci nepřejí a budou muset ještě něco přistavět ;)


Odpovědět