Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes SIN"
-
- Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
- Příspěvky: 2211
- Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Palma de Mallorca
- Stav: Offline
Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes SIN"
Původně jsem ani neplánoval report psát, protože tu už máme jeden velmi podobný výlet (Low-costem z Drážďan do Singapuru a na Phuket od uživatele dejavu) i řádku reportů z Thajska, taky pro mě cesta nepředstavovala žádné nové navštívené letiště a neshledával jsem ji pro report dost atraktivní, a navíc jsem tu o řadě věcí v této rubrice při různých příležitostech už psal dříve. Ale poté, co jsem zjistil, že lze napsat report vyvolávající velké ohlasy z pouhé cesty dálkovým letem Lufthansou, rozhodl jsem se počkat si, jestli budou mé dojmy podobné jako cocikovy, a v každém případě se s nimi podělit na fóru.
Loni jsem si říkal, že mi při všech cestách bude zbývat ještě týden dovolené, který bych si třeba mohl vybrat ještě letos v únoru. A protože se mi koncem roku 2009 v Thajsku moc líbilo, napadlo mě, že si výlet, jen tak relaxačně, zopakujeme. (Vůbec mi nějak ujela ruka, tři daleké cesty během tři čtvrtě roku… Asi mi moji úchylku nakupovat letenky a zařizovat cesty teď trochu přibrzdí ekonomická krize tady ve Španělsku, kterou jsem pocítil po místních volbách v druhé půlce loňského roku; uvidíme, každopádně mám ještě třeba letenky na Madeiru na letošní Velikonoce.)
Navnadila mě loni v květnu akce Malaysia Airlines z Londýna do Kuala Lumpur, ale jak se ukázalo, byla jen pro ty nejrychlejší. Taky se mi moc nepozdává létat v zimě z LHR, známe přece, jaké překvapení vždycky nastane, když napadne sníh. V červnu se pak objevila akce Lufthansy ze Španělska za 480 EUR do Singapuru. Protože jsem těsně předtím celkem v pohodě přežil let dokonce jumbem Lufthansy a cena se mi zdála velmi atraktivní, neodolal jsem (unáhlil se?) a letenky koupil. V průběhu roku se pak dal za podobnou cenu koupit do JV Asie třeba i let s Qatar Airways (ty musím vyzkoušet, až budou mít nové letiště) a dokonce na závěr roku daly akci i Singapore Airlines na let z Frankfurtu do Singapuru za fantastickou cenu 388 euro, přičemž stejným typem se i letí. Pak jsem se utěšoval, že by to musely být dvě letenky, nocleh či spíše dva ve FRA a nutnost tahat s sebou zimní oblečení.
Koupil jsem letenku z Barcelony, protože při cestě z Palmy by se muselo dlouho čekat v zimním Frankfurtu – cestu tam s 343 s přestupem v Mnichově a zpět s 388 přes Frankfurt kvůli delšímu přestupu v Mnichově. Neočekával jsem sice žádnou úžasnou zkušenost, ale byl jsem toho názoru, že za těchto okolností by cestování zase nemuselo být úplně nepříjemné.
Do Barcelony jsem po rezidentsku koupil tam Spanair a zpět Iberii (let operovaný Vuelingem). V Thajsku jsem chtěl nejlépe na letiště v Krabi, a protože tam ze Singapuru létají jenom Tiger Airways, nebylo co vymýšlet.
PMI-BCN, Air Berlin (AB7526)
Airbus A321, D-ABCB
202 km, 0:33 hod
Přesně 14 dní bez sedmi hodin před odletem oznámil Spanair, že končí s létáním. (Budu se muset podívat, jak je to s těmi kompenzacemi podle nařízení Evropského parlamentu a rady, ale obávám se, že v tomto případě mám asi tak jako tak smůlu.) Tak jsem honem zakoupil letenku na Air Berlin, ale neměl jsem z toho úplně dobrý pocit. Měli jsme letět původně ve 14:15 z Palmy a let Lufthansy z Barcelony byl v 18:20. Po krachu Spanairu zůstal z Palmy do Barcelony poslední let Vuelingu něco po jedenácté dopoledne (to se mi zase nechtělo čekat 6 hodin v Barceloně na letišti) a pak až onen Air Berlin v 15:00. Navíc Spanair létal na stejný terminál (T1) jako Lufthansa a skoro jistě by mně přeložili zavazadla na další let aliančního partnera; Air Berlin létá na T2, ze kterého se musí okružní jízdou kolem letiště na nový terminál. Air Berlin naštěstí létá většinou přesně, jejich letadla přilítnou do Palmy mezi jednou a druhou odpolední a pak všechna odletí v krátkém časovém intervalu až kolem třetí odpoledne, ale mohla být klidně nepříznivá situace na některých letištích v Evropě a hned by byl problém. (A to pomíjím extrémní situaci, kdy tu začátkem února i v Palmě jeden den nasněžilo a lety měly až několikahodinová zpoždění; prý letiště nemělo dostatek odmrazovací kapaliny, ale to AENA pak popřela.)
V ten pátek naštěstí všechna letadla Air Berlinu a Niki přilétla do Palmy s dostatečným předstihem před svými následujícími lety (podle plánovaného typu letadla a libhomeradaru jsem vydedukoval, že do BCN asi poletí letadlo z Hamburku kolečko HAM-PMI-BCN-PMI-HAM a tak jsem v napětí sledoval stránky hamburského letiště, jak na tom let je: měl mít dvacetiminutové zpoždění, asi s půlhodinovým zpožděním odjel od brány, pak se dlouho na stránkách letiště neobjevovala nová informace, asi letadlo odmrazovali, ale pak už jsem ho uviděl na flightradaru a byl tedy reálný předpoklad, že se vše stihne).
Airbus A321 byl zřejmě zaplněn do posledního místa. Vytlačili nás pár minut po třetí hodině a jako jedni z posledních z odpolední vlny Air Berlinu jsme odstartovali z dráhy 06R.
Udělali jsme zatáčku doleva směrem k pohoří Serra de Tramuntana a tak jsme se mohli kochat výhledem na přehradní nádrže Gorg Blau i Cúber (na fotce je jen ta prvně jmenovaná) a nejvyšší horu Mallorky pod křídlem – Puig Major (1445 m). Je zde vojenský prostor a tak nejvyšší hora ostrova není přístupná, světlá kulička vojenského radaru není na zasněžené hoře na fotce moc patrná.
I na tak krátkém letu posádka Air Berlinu rozdala cestujícím občerstvení – dostali jsme místní výrobek, sýrové sušenky Quely, a malou láhev vody.
Jako obvykle jsem si při přiblížení z pravého sedadla užíval vyhlídkový let nad Barcelonou a těsně po přistání jsem na chvilku zahlédl tak dvanáct odstavených letadel Spanairu na letištní ploše.
Terminál působil opuštěně, a když jsme přišli pro zavazadla, už na pásu vyjížděla. Teď se ještě přesunout autobusem, který jezdí mezi terminály, a jehož téměř nekonečná cesta musí dohánět spěchající cestující k nepříčetnosti, a odbavit se do Singapuru. Naštěstí krásně všechno vyšlo, v pohodě jsme stíhali.
BCN-MUC, Lufthansa (LH1815)
Airbus A321, D-AISL
1 095 km, 1:45 hod
Na lety do Singapuru jsme byli odbavení online, a tak jsme se vydali rovnou k přepážce odevzdat zavazadla. A pouze zde jsem se jedinkrát za celé cestování s Lufthansou setkal s osobou, která by mohla být podle zažitých stereotypů považována za typickou německou Gertrudu. Houkla na nás ukazujíc na žlutou samoodbavovací bednu, jestli prý máme palubní vstupenky, a následně akceptovala fakt, že je již máme vytištěné z domu, i naše zavazadla. (Lufthansa neměla vůbec přepážku pro cestující ekonomické třídy: ti se museli sami odbavit ve zmíněné bedně a pak jen odevzdat zavazadla.)
Po bezpečnostní kontrole nám za okny terminálu, zřejmě pro naštvání, pustili krátký film, tady je z něho jedno políčko:
(Přímý let SQ do Singapuru)
Lufthansa měla po šesté hodině večerní z Barcelony tři lety: do Mnichova, čtvrt hodiny po něm do Frankfurtu, a ještě jeden těsně po sedmé hodině do Düsseldorfu. Když přijel A321 Lufthansy, zaradoval jsem se, ale ukázalo se, že to je letadlo z Frankfurtu. I let do DUS byl načas, jen ten náš měl zpoždění. V plánovaném čase odletu ještě vystupovali poslední cestující.
Nakonec nás ale vytlačili jen s pětadvacetiminutovým zpožděním. Ještě jsme měli štěstí – jeden let BCN-MUC měl ten den hodinu zpoždění a druhý dvě.
Po cestě nám dali sýrový croissant, nalili nápoje, a pak sbírali odpadky. Chtěl jsem si nechat kelímky, že bych si ještě třeba dal trochu vody, ale prostě mi je sebrali. Pak se padesát minut nic nedělo.
Měli jsme na přestup v Mnichově podle plánu hodinu a pět minut. Všude se píše, jak je místní letiště přívětivé pro přestupující cestující, a tak jsem byl celkem v pohodě, když jsme po několika zatáčkách v závěrečné fázi letu přistáli a do odletu navazujícího spoje zbývalo 50 minut. Co se ale nestalo? Odvezli nás na plochu (chtělo by se napsat do pole, ale to by bylo nespravedlivé, byl to prostor mezi terminálem 1 a 2) a do terminálu se jelo autobusem. S touto variantou jsem jaksi nepočítal, měl jsem jenom svetr, a když kapitán říkal, že je venku -10 °C, měl jsem pramalou radost. Vzpomněl jsem si, jak se mi předloni chtělo skoro brečet, když jsem jel na Vánoce domů a ve Vídni se otevřely dveře letadla; a to bylo jenom -7. Kupodivu tentokrát jsem zimu tak silně nevnímal. Výstup autobusem má tu nevýhodu, že se musí čekat na ostatní cestující a většinou se najdou tací, kteří nikam nespěchají. I tady jsme čekali chvilku na mraze s otevřenými dveřmi.
MUC-SIN, Lufthansa (LH790)
Airbus A340-300, D-AIFF
10 069 km, 11:06 hod
Po výstupu z letadla následovala okružní jízda po nočním mnichovském letišti a čas k odletu letadla do Singapuru se povážlivě krátil. Nakonec jsme (mimo jiné poté, co jsme jeli podjezdem pod pojížděcí dráhou) dojeli k terminálu a rychlou chůzí se dostali do vzdálené brány; do plánovaného odletu nechyběla víc jak čtvrthodinka. Usadili jsme se, přivítal nás kapitán s typickou (pro mě už trochu překvapivou) německou pünktlichkeit, a že budeme mít zpoždění, protože ještě čekáme na pár cestujících; a to jsme přitom odjeli od terminálu jen se zpožděním 16 minut.
Dalších 31 minut nám zabralo, než jsme dojeli k dráze a než nás odmrazili.
Bylo celkem zajímavé to pozorovat, tady jsou poslední okamžiky, když ještě z okna bylo něco vidět.
Odstartovali jsme pozvolna, jak se na správný A340 sluší a patří. Po vystoupání jsme dostali krekry, pití, pak následovaly horké ubrousky a večeře. Na výběr bylo hovězí nebo ryba; před konzumací ryby v letadle se obecně varuje, aspoň co jsem četl.
Nebylo to vůbec špatné, ale jak se později ukázalo, bylo to během celé cesty nejlepší a skoro jediné poživatelné jídlo.
Po večeři palubní personál (měli jsme do Singapuru i zpět opět povětšinou mladé sympatické holky) ještě roznášel digestiv, nebo spíše šláftruňk – koňak nebo Baileys.
Místa jsem měl relativně dost, A340-300 má o palec větší rozestupy v economy než A340-600. I když bednu jsem měl pod nohama taky.
V zábavním systému mě nic výrazně nezaujalo, taky jsem ho ale nějak výrazně nezkoumal, protože jsme letěli v noci. Jen snad, že ovládání bylo v sedadle, bylo na pevno, nemělo konzoli a nedaly se tam tak dát hry, a taky že bylo značně nepraktické, protože se člověk loktem jen tak opřel a nechtěně hned zavolal letušku. Vypadalo ale, že už jsou na to zvyklé.
Víno, nedospalost z předchozího dne a 5 mg zolpidemu způsobilo, že jsem po večeři krásně usnul. Někteří se teda pokoušeli spát i před večeří. Až jsem se lekl.
Tak dobře jsem ještě v letadle nespal – minimálně šest hodin v kuse, probudilo mě až rozsvícení kabiny na snídani. Měl jsem jen osezenou kostrč. Tady je ta snídaně.
Vajíčko chutově působilo, jako kdyby bylo s menším přídavkem umělé hmoty.
Myslím, že jsme pak letěli nad Kuala Lumpur, ale Petronas Twin Towers jsem neviděl. Nakonec se pod námi objevila spousta lodí a panorama Singapuru, jen byl dost opar,
a přistáli jsme na dráhu 02C, což byla vlastně jediná moje dráha při této cestě – obě přistání i oba starty jsem měl právě zde. Let LH790 pak ještě pokračoval do Jakarty.
Kufry i přes krátký čas na přestup v Mnichově dorazily, a tak mě čekalo první setkání se singapurskou organizovaností: uniformovaný pracovník na imigračním po cestujících dosti autoritativně a až nepříjemně vyžadoval, aby ve frontě k přepážkám stáli v zákrytu.
Pak jsem si připomněl, že v Singapuru jezdí SMRT,
a tímto dopravním prostředkem jsem se dostal do města. Jen mě přepadl po cestě nepříjemný pocit, když vemlouvavý ženský hlas ve vlaku co chvíli hlásil, že jestli uvidíme podezřele vypadající osobu nebo předmět, máme to ihned nahlásit.
O Singapuru se nebudu moc zmiňovat, protože tu máme výborný personův report s velmi zajímavou následnou diskusí. Na první pohled mě ale zaujalo množství zeleně a okouzlila mě National Orchid Garden v místní botanické zahradě.
Singapur byl v podstatě bonus na cestě za odpočinkem v Thajsku; tři noci tam mi daly dva celé dny (jeden po příletu a jeden před odletem) na poznávání města a taky nárazníkový čas pro případ nějaké komplikace s lety. Jen mě trochu zamrzelo, že Singapore Air Show se konala zrovna o víkendu, kdy jsem byl ze Singapuru odjetý.
SIN-KBV,Tiger Airways (TR2182)
Airbus A320, 9V-TAN
933 km, 1:19 hod
Nedlouho poté, co jsem koupil letenky, byly Tiger Airways v Austrálii na víc jak měsíc uzemněny. Trochu mě to zarazilo, ale s opětovným povolením k létání jsem se uklidnil.
Tiger Airways létají v Singapuru z nízkonákladového Budget terminálu, který oproti terminálům 1-3 vypadá jako příbuzný úplně na mizině.
Odbavit jsme se museli na přepážce v hale, Tiger Airways měly na několik letů společný check-in a k němu frontu asi na dvacet minut. Palubní vstupenka ve dvojím provedení vypadala jako účtenka vyjetá z pokladny, na jednu kopii jsme se museli podepsat. Poprvé v životě jsem se podepisoval na boarding pass.
No a tady jsem viděl i jedno z nejabsurdnějších zaměstnání – poté, co jsme se odbavili, odcházeli jsme od přepážky cestou kolem dvou uniformovaných mužů: Ti všem kontrolovali právě vydané palubní vstupenky a udělali na nich nějakou značku na znamení, že kontrolu provedli; čerstvě odbavení cestující přitom byli stále ve veřejné části terminálu. Normální kontrola pak samozřejmě následovala.
Po kontrole a imigračním následuje zóna s občerstvením a obchody a také s cedulí, že za tímto bodem je zbytečné hledat toaletu. Až tak nízkonákladový je nízkonákladový terminál. Přilehlá budova s bránami je přitom dlouhá skoro půl kilometru. Představa, že čekám u té nejzazší brány a v případě nucení na fyziologickou potřebu by mě čekala minimálně desetiminutová procházka, by mě asi nenaplňovala nadšením.
Vím, o čem mluvím, protože jsem oknem na konci chodby zahlédl Airbus A380 Qantasu s registrací VH-OQA a vydal se ho vyfotit.
VH-OQA je totiž letadlo, které bylo 4. listopadu 2010 silně poškozeno při doposud nejvážnější nehodě Airbusu A380 – při poruše motoru č. 2 pár minut po startu letu QF32 ze singapurského letiště, kdy nouzově přistálo o necelé dvě hodiny později zpátky v Singapuru; nehoda a nouzové přistání se naštěstí obešly bez zranění. Od té doby je letadlo pořád v Singapuru a snad by už brzo zase mělo létat. Jen mě překvapilo, že opravy zřejmě probíhají i na svislé ocasní ploše.
Taky mě napadlo, že je asi dobře, že se průkopnice australské aviatiky paní Nancy-Bird Walton dožila předání prvního Airbusu A380 Qantasu s jejím jménem a jeho prvních letů, ale ne už té dramatické situace.
Trochu jsem se rozepsal, protože mi letadlo není úplně lhostejné, letěl jsem s ním totiž i já, rok před tou nehodou.
Ale zpátky k letošnímu roku a letu do Krabi:
Zatímco odbavovací hala nízkonákladového terminálu připomínala nádraží, chodby k bránám pak čekárnu u doktora.
Stejný gate, ze kterého letěl i persona:
Co se mi ale líbilo, byla organizace nástupu. Cestující rozdělili do skupin a letadlo nechali nastupovat odzadu. (Při checkinu přidělovali sedadla.)
Letadla Tiger Airways, v popředí zajímavý artefakt.
Airbus A320 byl v maximální možné sardinkové konfiguraci pro 180 cestujících.
Letadlo nebylo úplně plné, díval jsem se, že ještě den předem se daly koupit letenky v podstatě za stejně výhodnou cenu, jako jsem kupoval já dlouho dopředu.
Před námi odstartoval Airbus A330 Air Berlinu,
nevím teda, co tam dělal, Air Berlin myslím do Singapuru normálně nelétá. Při startu jsme prosvištěli kolem pokaženého Airbusu A380 VH-OQA a tentokrát byl vidět i motor č. 2 a nějaká činnost na něm;
pak jsme se vznesli a mohli si tak prohlídnout letiště svrchu.
Let byl v pohodový, posádka příjemná, měli i celkem dobré bílé víno, jen před přistáním jsme ten sestup vzali nějak dost rychle. Kapitán byl prošedivělý běloch jménem Richard a byl společně v kokpitu s mladým Indem.
Po přistání v Krabi jsem si hned všiml jednoho rozdílu. Zatímco loni jsem tu dával fotku rozestavěného nového terminálu, letos už byl skoro hotový.
Bude to mezinárodní terminál vedle toho dosavadního s thajskými vlaječkami, a má taky jen jeden, ale za to pořádně dlouhý nástupní prst.
V Thajsku se mi zase líbilo.
A původně jsem se zde jen tak mimochodem chtěl zeptat, jestli někdo nevíte, co je to za opici.
Nakonec mi to ale přišlo na tomto fóru lehce nepatřičné a našel jsem si to sám – opice se jmenuje hulman tmavý.
Loni jsem si říkal, že mi při všech cestách bude zbývat ještě týden dovolené, který bych si třeba mohl vybrat ještě letos v únoru. A protože se mi koncem roku 2009 v Thajsku moc líbilo, napadlo mě, že si výlet, jen tak relaxačně, zopakujeme. (Vůbec mi nějak ujela ruka, tři daleké cesty během tři čtvrtě roku… Asi mi moji úchylku nakupovat letenky a zařizovat cesty teď trochu přibrzdí ekonomická krize tady ve Španělsku, kterou jsem pocítil po místních volbách v druhé půlce loňského roku; uvidíme, každopádně mám ještě třeba letenky na Madeiru na letošní Velikonoce.)
Navnadila mě loni v květnu akce Malaysia Airlines z Londýna do Kuala Lumpur, ale jak se ukázalo, byla jen pro ty nejrychlejší. Taky se mi moc nepozdává létat v zimě z LHR, známe přece, jaké překvapení vždycky nastane, když napadne sníh. V červnu se pak objevila akce Lufthansy ze Španělska za 480 EUR do Singapuru. Protože jsem těsně předtím celkem v pohodě přežil let dokonce jumbem Lufthansy a cena se mi zdála velmi atraktivní, neodolal jsem (unáhlil se?) a letenky koupil. V průběhu roku se pak dal za podobnou cenu koupit do JV Asie třeba i let s Qatar Airways (ty musím vyzkoušet, až budou mít nové letiště) a dokonce na závěr roku daly akci i Singapore Airlines na let z Frankfurtu do Singapuru za fantastickou cenu 388 euro, přičemž stejným typem se i letí. Pak jsem se utěšoval, že by to musely být dvě letenky, nocleh či spíše dva ve FRA a nutnost tahat s sebou zimní oblečení.
Koupil jsem letenku z Barcelony, protože při cestě z Palmy by se muselo dlouho čekat v zimním Frankfurtu – cestu tam s 343 s přestupem v Mnichově a zpět s 388 přes Frankfurt kvůli delšímu přestupu v Mnichově. Neočekával jsem sice žádnou úžasnou zkušenost, ale byl jsem toho názoru, že za těchto okolností by cestování zase nemuselo být úplně nepříjemné.
Do Barcelony jsem po rezidentsku koupil tam Spanair a zpět Iberii (let operovaný Vuelingem). V Thajsku jsem chtěl nejlépe na letiště v Krabi, a protože tam ze Singapuru létají jenom Tiger Airways, nebylo co vymýšlet.
PMI-BCN, Air Berlin (AB7526)
Airbus A321, D-ABCB
202 km, 0:33 hod
Přesně 14 dní bez sedmi hodin před odletem oznámil Spanair, že končí s létáním. (Budu se muset podívat, jak je to s těmi kompenzacemi podle nařízení Evropského parlamentu a rady, ale obávám se, že v tomto případě mám asi tak jako tak smůlu.) Tak jsem honem zakoupil letenku na Air Berlin, ale neměl jsem z toho úplně dobrý pocit. Měli jsme letět původně ve 14:15 z Palmy a let Lufthansy z Barcelony byl v 18:20. Po krachu Spanairu zůstal z Palmy do Barcelony poslední let Vuelingu něco po jedenácté dopoledne (to se mi zase nechtělo čekat 6 hodin v Barceloně na letišti) a pak až onen Air Berlin v 15:00. Navíc Spanair létal na stejný terminál (T1) jako Lufthansa a skoro jistě by mně přeložili zavazadla na další let aliančního partnera; Air Berlin létá na T2, ze kterého se musí okružní jízdou kolem letiště na nový terminál. Air Berlin naštěstí létá většinou přesně, jejich letadla přilítnou do Palmy mezi jednou a druhou odpolední a pak všechna odletí v krátkém časovém intervalu až kolem třetí odpoledne, ale mohla být klidně nepříznivá situace na některých letištích v Evropě a hned by byl problém. (A to pomíjím extrémní situaci, kdy tu začátkem února i v Palmě jeden den nasněžilo a lety měly až několikahodinová zpoždění; prý letiště nemělo dostatek odmrazovací kapaliny, ale to AENA pak popřela.)
V ten pátek naštěstí všechna letadla Air Berlinu a Niki přilétla do Palmy s dostatečným předstihem před svými následujícími lety (podle plánovaného typu letadla a libhomeradaru jsem vydedukoval, že do BCN asi poletí letadlo z Hamburku kolečko HAM-PMI-BCN-PMI-HAM a tak jsem v napětí sledoval stránky hamburského letiště, jak na tom let je: měl mít dvacetiminutové zpoždění, asi s půlhodinovým zpožděním odjel od brány, pak se dlouho na stránkách letiště neobjevovala nová informace, asi letadlo odmrazovali, ale pak už jsem ho uviděl na flightradaru a byl tedy reálný předpoklad, že se vše stihne).
Airbus A321 byl zřejmě zaplněn do posledního místa. Vytlačili nás pár minut po třetí hodině a jako jedni z posledních z odpolední vlny Air Berlinu jsme odstartovali z dráhy 06R.
Udělali jsme zatáčku doleva směrem k pohoří Serra de Tramuntana a tak jsme se mohli kochat výhledem na přehradní nádrže Gorg Blau i Cúber (na fotce je jen ta prvně jmenovaná) a nejvyšší horu Mallorky pod křídlem – Puig Major (1445 m). Je zde vojenský prostor a tak nejvyšší hora ostrova není přístupná, světlá kulička vojenského radaru není na zasněžené hoře na fotce moc patrná.
I na tak krátkém letu posádka Air Berlinu rozdala cestujícím občerstvení – dostali jsme místní výrobek, sýrové sušenky Quely, a malou láhev vody.
Jako obvykle jsem si při přiblížení z pravého sedadla užíval vyhlídkový let nad Barcelonou a těsně po přistání jsem na chvilku zahlédl tak dvanáct odstavených letadel Spanairu na letištní ploše.
Terminál působil opuštěně, a když jsme přišli pro zavazadla, už na pásu vyjížděla. Teď se ještě přesunout autobusem, který jezdí mezi terminály, a jehož téměř nekonečná cesta musí dohánět spěchající cestující k nepříčetnosti, a odbavit se do Singapuru. Naštěstí krásně všechno vyšlo, v pohodě jsme stíhali.
BCN-MUC, Lufthansa (LH1815)
Airbus A321, D-AISL
1 095 km, 1:45 hod
Na lety do Singapuru jsme byli odbavení online, a tak jsme se vydali rovnou k přepážce odevzdat zavazadla. A pouze zde jsem se jedinkrát za celé cestování s Lufthansou setkal s osobou, která by mohla být podle zažitých stereotypů považována za typickou německou Gertrudu. Houkla na nás ukazujíc na žlutou samoodbavovací bednu, jestli prý máme palubní vstupenky, a následně akceptovala fakt, že je již máme vytištěné z domu, i naše zavazadla. (Lufthansa neměla vůbec přepážku pro cestující ekonomické třídy: ti se museli sami odbavit ve zmíněné bedně a pak jen odevzdat zavazadla.)
Po bezpečnostní kontrole nám za okny terminálu, zřejmě pro naštvání, pustili krátký film, tady je z něho jedno políčko:
(Přímý let SQ do Singapuru)
Lufthansa měla po šesté hodině večerní z Barcelony tři lety: do Mnichova, čtvrt hodiny po něm do Frankfurtu, a ještě jeden těsně po sedmé hodině do Düsseldorfu. Když přijel A321 Lufthansy, zaradoval jsem se, ale ukázalo se, že to je letadlo z Frankfurtu. I let do DUS byl načas, jen ten náš měl zpoždění. V plánovaném čase odletu ještě vystupovali poslední cestující.
Nakonec nás ale vytlačili jen s pětadvacetiminutovým zpožděním. Ještě jsme měli štěstí – jeden let BCN-MUC měl ten den hodinu zpoždění a druhý dvě.
Po cestě nám dali sýrový croissant, nalili nápoje, a pak sbírali odpadky. Chtěl jsem si nechat kelímky, že bych si ještě třeba dal trochu vody, ale prostě mi je sebrali. Pak se padesát minut nic nedělo.
Měli jsme na přestup v Mnichově podle plánu hodinu a pět minut. Všude se píše, jak je místní letiště přívětivé pro přestupující cestující, a tak jsem byl celkem v pohodě, když jsme po několika zatáčkách v závěrečné fázi letu přistáli a do odletu navazujícího spoje zbývalo 50 minut. Co se ale nestalo? Odvezli nás na plochu (chtělo by se napsat do pole, ale to by bylo nespravedlivé, byl to prostor mezi terminálem 1 a 2) a do terminálu se jelo autobusem. S touto variantou jsem jaksi nepočítal, měl jsem jenom svetr, a když kapitán říkal, že je venku -10 °C, měl jsem pramalou radost. Vzpomněl jsem si, jak se mi předloni chtělo skoro brečet, když jsem jel na Vánoce domů a ve Vídni se otevřely dveře letadla; a to bylo jenom -7. Kupodivu tentokrát jsem zimu tak silně nevnímal. Výstup autobusem má tu nevýhodu, že se musí čekat na ostatní cestující a většinou se najdou tací, kteří nikam nespěchají. I tady jsme čekali chvilku na mraze s otevřenými dveřmi.
MUC-SIN, Lufthansa (LH790)
Airbus A340-300, D-AIFF
10 069 km, 11:06 hod
Po výstupu z letadla následovala okružní jízda po nočním mnichovském letišti a čas k odletu letadla do Singapuru se povážlivě krátil. Nakonec jsme (mimo jiné poté, co jsme jeli podjezdem pod pojížděcí dráhou) dojeli k terminálu a rychlou chůzí se dostali do vzdálené brány; do plánovaného odletu nechyběla víc jak čtvrthodinka. Usadili jsme se, přivítal nás kapitán s typickou (pro mě už trochu překvapivou) německou pünktlichkeit, a že budeme mít zpoždění, protože ještě čekáme na pár cestujících; a to jsme přitom odjeli od terminálu jen se zpožděním 16 minut.
Dalších 31 minut nám zabralo, než jsme dojeli k dráze a než nás odmrazili.
Bylo celkem zajímavé to pozorovat, tady jsou poslední okamžiky, když ještě z okna bylo něco vidět.
Odstartovali jsme pozvolna, jak se na správný A340 sluší a patří. Po vystoupání jsme dostali krekry, pití, pak následovaly horké ubrousky a večeře. Na výběr bylo hovězí nebo ryba; před konzumací ryby v letadle se obecně varuje, aspoň co jsem četl.
Nebylo to vůbec špatné, ale jak se později ukázalo, bylo to během celé cesty nejlepší a skoro jediné poživatelné jídlo.
Po večeři palubní personál (měli jsme do Singapuru i zpět opět povětšinou mladé sympatické holky) ještě roznášel digestiv, nebo spíše šláftruňk – koňak nebo Baileys.
Místa jsem měl relativně dost, A340-300 má o palec větší rozestupy v economy než A340-600. I když bednu jsem měl pod nohama taky.
V zábavním systému mě nic výrazně nezaujalo, taky jsem ho ale nějak výrazně nezkoumal, protože jsme letěli v noci. Jen snad, že ovládání bylo v sedadle, bylo na pevno, nemělo konzoli a nedaly se tam tak dát hry, a taky že bylo značně nepraktické, protože se člověk loktem jen tak opřel a nechtěně hned zavolal letušku. Vypadalo ale, že už jsou na to zvyklé.
Víno, nedospalost z předchozího dne a 5 mg zolpidemu způsobilo, že jsem po večeři krásně usnul. Někteří se teda pokoušeli spát i před večeří. Až jsem se lekl.
Tak dobře jsem ještě v letadle nespal – minimálně šest hodin v kuse, probudilo mě až rozsvícení kabiny na snídani. Měl jsem jen osezenou kostrč. Tady je ta snídaně.
Vajíčko chutově působilo, jako kdyby bylo s menším přídavkem umělé hmoty.
Myslím, že jsme pak letěli nad Kuala Lumpur, ale Petronas Twin Towers jsem neviděl. Nakonec se pod námi objevila spousta lodí a panorama Singapuru, jen byl dost opar,
a přistáli jsme na dráhu 02C, což byla vlastně jediná moje dráha při této cestě – obě přistání i oba starty jsem měl právě zde. Let LH790 pak ještě pokračoval do Jakarty.
Kufry i přes krátký čas na přestup v Mnichově dorazily, a tak mě čekalo první setkání se singapurskou organizovaností: uniformovaný pracovník na imigračním po cestujících dosti autoritativně a až nepříjemně vyžadoval, aby ve frontě k přepážkám stáli v zákrytu.
Pak jsem si připomněl, že v Singapuru jezdí SMRT,
a tímto dopravním prostředkem jsem se dostal do města. Jen mě přepadl po cestě nepříjemný pocit, když vemlouvavý ženský hlas ve vlaku co chvíli hlásil, že jestli uvidíme podezřele vypadající osobu nebo předmět, máme to ihned nahlásit.
O Singapuru se nebudu moc zmiňovat, protože tu máme výborný personův report s velmi zajímavou následnou diskusí. Na první pohled mě ale zaujalo množství zeleně a okouzlila mě National Orchid Garden v místní botanické zahradě.
Singapur byl v podstatě bonus na cestě za odpočinkem v Thajsku; tři noci tam mi daly dva celé dny (jeden po příletu a jeden před odletem) na poznávání města a taky nárazníkový čas pro případ nějaké komplikace s lety. Jen mě trochu zamrzelo, že Singapore Air Show se konala zrovna o víkendu, kdy jsem byl ze Singapuru odjetý.
SIN-KBV,Tiger Airways (TR2182)
Airbus A320, 9V-TAN
933 km, 1:19 hod
Nedlouho poté, co jsem koupil letenky, byly Tiger Airways v Austrálii na víc jak měsíc uzemněny. Trochu mě to zarazilo, ale s opětovným povolením k létání jsem se uklidnil.
Tiger Airways létají v Singapuru z nízkonákladového Budget terminálu, který oproti terminálům 1-3 vypadá jako příbuzný úplně na mizině.
Odbavit jsme se museli na přepážce v hale, Tiger Airways měly na několik letů společný check-in a k němu frontu asi na dvacet minut. Palubní vstupenka ve dvojím provedení vypadala jako účtenka vyjetá z pokladny, na jednu kopii jsme se museli podepsat. Poprvé v životě jsem se podepisoval na boarding pass.
No a tady jsem viděl i jedno z nejabsurdnějších zaměstnání – poté, co jsme se odbavili, odcházeli jsme od přepážky cestou kolem dvou uniformovaných mužů: Ti všem kontrolovali právě vydané palubní vstupenky a udělali na nich nějakou značku na znamení, že kontrolu provedli; čerstvě odbavení cestující přitom byli stále ve veřejné části terminálu. Normální kontrola pak samozřejmě následovala.
Po kontrole a imigračním následuje zóna s občerstvením a obchody a také s cedulí, že za tímto bodem je zbytečné hledat toaletu. Až tak nízkonákladový je nízkonákladový terminál. Přilehlá budova s bránami je přitom dlouhá skoro půl kilometru. Představa, že čekám u té nejzazší brány a v případě nucení na fyziologickou potřebu by mě čekala minimálně desetiminutová procházka, by mě asi nenaplňovala nadšením.
Vím, o čem mluvím, protože jsem oknem na konci chodby zahlédl Airbus A380 Qantasu s registrací VH-OQA a vydal se ho vyfotit.
VH-OQA je totiž letadlo, které bylo 4. listopadu 2010 silně poškozeno při doposud nejvážnější nehodě Airbusu A380 – při poruše motoru č. 2 pár minut po startu letu QF32 ze singapurského letiště, kdy nouzově přistálo o necelé dvě hodiny později zpátky v Singapuru; nehoda a nouzové přistání se naštěstí obešly bez zranění. Od té doby je letadlo pořád v Singapuru a snad by už brzo zase mělo létat. Jen mě překvapilo, že opravy zřejmě probíhají i na svislé ocasní ploše.
Taky mě napadlo, že je asi dobře, že se průkopnice australské aviatiky paní Nancy-Bird Walton dožila předání prvního Airbusu A380 Qantasu s jejím jménem a jeho prvních letů, ale ne už té dramatické situace.
Trochu jsem se rozepsal, protože mi letadlo není úplně lhostejné, letěl jsem s ním totiž i já, rok před tou nehodou.
Ale zpátky k letošnímu roku a letu do Krabi:
Zatímco odbavovací hala nízkonákladového terminálu připomínala nádraží, chodby k bránám pak čekárnu u doktora.
Stejný gate, ze kterého letěl i persona:
Co se mi ale líbilo, byla organizace nástupu. Cestující rozdělili do skupin a letadlo nechali nastupovat odzadu. (Při checkinu přidělovali sedadla.)
Letadla Tiger Airways, v popředí zajímavý artefakt.
Airbus A320 byl v maximální možné sardinkové konfiguraci pro 180 cestujících.
Letadlo nebylo úplně plné, díval jsem se, že ještě den předem se daly koupit letenky v podstatě za stejně výhodnou cenu, jako jsem kupoval já dlouho dopředu.
Před námi odstartoval Airbus A330 Air Berlinu,
nevím teda, co tam dělal, Air Berlin myslím do Singapuru normálně nelétá. Při startu jsme prosvištěli kolem pokaženého Airbusu A380 VH-OQA a tentokrát byl vidět i motor č. 2 a nějaká činnost na něm;
pak jsme se vznesli a mohli si tak prohlídnout letiště svrchu.
Let byl v pohodový, posádka příjemná, měli i celkem dobré bílé víno, jen před přistáním jsme ten sestup vzali nějak dost rychle. Kapitán byl prošedivělý běloch jménem Richard a byl společně v kokpitu s mladým Indem.
Po přistání v Krabi jsem si hned všiml jednoho rozdílu. Zatímco loni jsem tu dával fotku rozestavěného nového terminálu, letos už byl skoro hotový.
Bude to mezinárodní terminál vedle toho dosavadního s thajskými vlaječkami, a má taky jen jeden, ale za to pořádně dlouhý nástupní prst.
V Thajsku se mi zase líbilo.
A původně jsem se zde jen tak mimochodem chtěl zeptat, jestli někdo nevíte, co je to za opici.
Nakonec mi to ale přišlo na tomto fóru lehce nepatřičné a našel jsem si to sám – opice se jmenuje hulman tmavý.
Naposledy upravil(a) pavelpmi dne 01. 03. 2012, 17:10, celkem upraveno 3 x.
-
- Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
- Příspěvky: 2211
- Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Palma de Mallorca
- Stav: Offline
Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes SIN"
KBV-SIN,Tiger Airways (TR2183)
Airbus A320, 9V-TAD
933 km, 1:30 hod
Po cestě zpět jsem si zase vyfotil letiště zvenku,
i skoro hotový nový mezinárodní terminál,
a pak i zevnitř.
Naše letadlo přiletělo včas a přijelo k jedinému dlouhému prstu u terminálu.
Při nástupu jsme do letadla šli z části pro mezinárodní lety přes čekárnu pro lety domácí, skoro se k nám někdo z domácích mohl přidat. V době našeho odletu byl na letišti ještě Airbus A300-600 Thai Airways a A320 Air Asia.
Let byl zase pohodový s příjemnou posádkou, navíc jsme dostali místa v řadě s nouzovým východem. Při přistání v Singapuru jsme projeli kolem místních hasičů,
a pak po cestě k terminálu kolem poškozeného A380 Qantasu.
Tentokrát vypadal motor zakrytý fólií a točil se.
Zase jsme vystoupili na plochu a pak po schodech a nízkonákladovou chodbou, ze které byl výhled na horní část našeho letadla. Z Krabi nás dovezli kapitán José María a na pravém sedadle Laura.
A až po cestě zpět z nízkonákladového terminálu jsem si v našlapaném přibližovacím autobusu plném kufrů a tyčí se držících zpocených cestujících všiml sloganu (doteď nevím, jak si to mám přebrat) „Budget Terminal – Enjoy the difference.“
SIN-FRA, Lufthansa (LH779)
Airbus A380, D-AIMB
10 290 km, 12:16 hod
Následující den jsme se na letiště vydali znovu – už ve čtyři odpoledne, ačkoli letadlo do Frankfurtu odlétá až pár minut před půlnocí, tentokrát abychom si užili ostatních terminálů. O singapurském letišti už jsem tu psal z mé cesty do Austrálie, tak ho už dnes vynechám. Ale pořád mě fascinuje.
Už odpoledne byla na letišti obě německá letadla. To menší mnichovské potom ještě pokračovalo zase do Jakarty.
Vydali jsme se k terminálu 1, cestou jsme viděli na přijíždějící cestující.
Tentokrát jsme měli přichystané i plavky v příručním zavazadle, abychom se mohli vykoupat. Cože? Zaplavat si venku v bazénu na letišti? V Singapuru proč ne.
Nechybí nezbytná příjemná zeleň a výhled na plochu.
Ještě by mohl být výhled na některou z drah a už by to nemělo chybu.
Večer nás už čekal druhý A380 Lufthansy pojmenovaný Mnichov (mají jich zatím 8 a pojmenované jsou Frankfurt am Main, München, Peking, Tokio, Johannesburg, Zürich, Wien a nejnovější New York. Další dva se mají jmenovat Berlin a Brüssel.)
Lufthansa má ve svých Airbusech nejvíce sedadel ze všech provozovatelů tohoto typu letounu – 526, a je to vidět. Rozestupy mezi sedadly jsou v ekonomické třídě 31 palců, místa málo.
Sedadla moc vybírat předem nešlo, respektive nedala se zvolit ta lepší, tak jsem vybral do uličky v prostřední čtverce co nejvíc vepředu, abychom mohli ve Frankfurtu rychle vyrazit na přestup.
Celkem mě zajímala zábava na palubě Airbusu A380, chtěl jsem ji trošku prozkoumat před spaním.
Napřed nám ale pustili animované bezpečnostní instrukce.
Ovládání (kromě toho, že obrazovka byla dotyková) bylo i v sedadle a bylo celkem fešné, skoro až roztomilé. Ale znova si člověk mohl nechtěně zavolat letušku a hru si nezahrál. Když si totiž zvolil v menu možnost her, objevila se hláška, že je na to potřeba konzoli a že ji Lufthansa nabízí na palubě mnoha svých letadel.
Ani z nabídky filmů a pořadů mě toho moc nezaujalo – snad jen dokument o tom, jak se stavěl komplex Marina Bay Sands v Singapuru, ale ten už jsem viděl po cestě z Mnichova.
Ze začátku byla v letadle hrozná zima, než jsem si vzal z binu svetr, stačil jsem se nachladit. A opar, který se mi po návratu vyrazil, nevím, jestli má souvislost s cestováním; každopádně ale zrovna vypadám jako Kačer Donald.
Zase proběhly krekry, pití, horké ručníky a přinesli nám večeři. Na výběr bylo hovězí s těstovinami nebo kuře s rýží.
Zatímco salát byl dobrý a buchta výborná, hlavní jídlo bylo hodně špatné – nemělo naprosto žádnou chuť, jen to bylo mírně sladké. Víno dolévali hned po rozdání jídla, když měl každý ještě plný pohárek, takže nikomu, a pak už ne. A šláftruňk vůbec nenabízeli, prostě ho měli jen na vozíku, a když si člověk neřekl, když jeli kolem, nic nedostal.
Raději jsme se uložili k odpočinku. Někteří cestující zvolili na spaní zajímavou polohu.
Tentokrát jsem se spaním neměl tolik štěstí – v levé, prostřední i pravé řadě části kabiny bylo pár řad před námi u stěny malé dítě. A pokud neřvalo jedno, řvalo druhé, a když neřvalo ani první, ani druhé, tak křičelo to třetí. Jednu chvíli takhle uprostřed noci vřískala všechna tři dítka naráz. Úžasné.
A celé to završila snídaně.
Asi nepotřebuje komentáře.
Ani airshow se mi nelíbila – na mapě nebyly vyznačené hranice států (když už pomineme možnost uvedení jejich názvů), dlouhé minuty se zobrazovaly údaje jen v čínštině, a tak si člověk mohl akorát tak domýšlet, kde se zrovna nachází – prostě zelená flekatá plocha s letadlem a čínskými znaky mě informačně neuspokojovala.
Let byl v noci, a tak se většinou nebylo ani na co dívat na žádné ze tří kamer na letadla, což je ale logické a ani jsem neočekával nic jiného. Pojíždění na start a start, a pak nakonec přibližující se letiště a přistání jsme ale viděli.
FRA-BCN, Lufthansa (LH1124)
Airbus A321, D-AIDJ
1 096 km, 1:33 hod
S příletem do Frankfurtu jsem se naštěstí trefil zrovna na den, kdy se tam zrovna nestávkovalo. Na přestup jsme měli hodinu a dvacet minut; nakonec to vyšlo taktak. Přestup se totiž změnil v pochodové cvičení od nejzazší brány C13 uzpůsobené pro A380 do části A Terminálu 1. Po cestě jsme šli kolem provizorní noclehárny.
Nevím, jestli jsem udělal nějakou chybu a dá se tranzitovat nějak inteligentněji, ale viděl jsem všude šipku k branám A společně s východem; nakonec jsme opravdu skončili venku a museli jsme znova přes kontrolu. Tam už byla pořádná fronta, naštěstí to vcelku odsýpalo, i když jsme si v hadu postáli tak 20 minut. (Před zařazením do fronty kontrovali boarding passy, a ty, kteří nestíhali, posílali do rychlé fronty. Nás se to netýkalo.) Došli jsme k bráně a zrovna začínal nástup.
Náš nový (půl roku starý) A321 měl novou evropskou kabinu s tenkými sedačkami, přišlo mi tam skoro víc místa než v A380. Měli jsme moc sympatickou letušku, třicátnici, která ale, až bude starší, asi skončí jako afektovaná dáma. Po cestě nás Lufthansa pozvala na přeslazenou, hyperkalorickou sušenku s bílou čokoládou.
Dál už se nestalo nic pozoruhodného. Jen letadla Spanairu už v Barceloně nebyla, skončila zpátky u pronajímatele jako ta Malévu.
V Barceloně jsme si zavazadla ze Singapuru vynesli ven, aniž bychom vzbudili zájem celníků.
BCN-PMI, Air Berlin (AB7579)
Airbus A321, D-ABCF
202 km, 0:31 hod
Pozorný čtenář teď zbystřil, protože zde něco nehraje. Ano, na zpáteční cestu z Barcelony jsem měl od Iberie koupený let Vuelingu a teď tu opět píšu o Air Berlinu. Protože ale Vueling čas odletu posunul dopředu a stihnutí letu, navíc s kufry, by tak bylo velmi dubiózní, let jsem v rezervaci zrušil a zakoupil jiného dopravce.
Při další nekonečné cestě autobusem z T1 na T2 jsem přemýšlel, kdy se už Air Berlin konečně v Barceloně přestěhuje na nový terminál. A jedněm Holanďanům kvůli dlouhé vyjížďce zavřeli check-in, zrovna když tam přijeli.
Ve starém terminálu (nyní nízkonákladovém, označeném jako T2) se toho moc neděje. Je tam pár obchodů, semtam nějaká možnost občerstvení, dopoledne ovšem jen velmi skromná, pokud chce člověk teplé jídlo, protože jediná restaurace měla otevírat v 11 hodin, ale rozjezd měla velmi pozvolný. Nakonec jsem tak musel spáchat dietní chybu a dát si cheesburger se slaninou v Café Di Fiore.
V Barceloně mě vyvolávali. A ke všemu ne jen tak obyčejně. Stojím si totiž takhle v Barceloně ve frontě do letadla a najednou s údivem poslouchám, jak se ČESKY ozve: „Prosíme pana Pavla, aby se dostavil k přepážce u východu 31.“
Chtěl jsem si totiž vyfotit letadlo,
a abych si uvolnil ruce, odložil jsem si na lavičku svetr, batoh a pas s palubním lístkem, a pak si vzal jen batoh a svetr. Naštěstí si doklady našly cestou rovnou k východu k letadlu; česky mluvící slečna byla zaměstnankyně handlingového partnera Air Berlinu v Barceloně, společnosti Flightcare. Doufám, že jsem to nepopletl.
Po nástupu vedoucí kabiny zahlásil „Boarding completed“ a německy zřejmě počet pasažérů – 138 +0.
Vytlačili nás tak, že už to vypadalo, že nám povolí přejet dráhu 25R používanou na přistání, už se mi to i stalo, ale nakonec jsme ji museli jako obvykle objíždět, což znamenalo minimálně desetiminutovou projížďku po letišti.
Hned po startu v Barceloně z 25L se točí ostře doleva a je tak z levého sedadla vidět letiště (nový terminál je mezi drahami, starý vzadu, na příčné dráze 02/20 se intenzivně pracovalo).
Když jsme přistáli na Mallorce, hory byly ještě trochu zasněžené,
ale dole už bylo skoro na tričko - přesně takový únor, jaký má být a jaký tady miluju.
Dokonce se mi vrátili před dům papoušci.
Co na závěr tohoto čistě airbusového (čtyřikrát 321, dvakrát 320, jednou 340 a jednou 380) výletu?
• Air Berlin mám rád, rád s nimi létám, taky s nimi mám nejvíc letů, jen by se mohli v Barceloně přesunout na hlavní terminál.
• Lufthansa má minimálně nekonzistentní kvalitu služeb – zatímco let z Mnichova s A340-300 byl celkem v pohodě (a dokonce jsem měl i celkem dobrou zkušenost s jejich jumbem, jife to taky přežil), tak let s jejich vlajkovou lodí, jak svůj A380 neustále prezentují, byl pro mě i přes nevelká očekávání jasným zklamáním. Po Evropě taky žádný zážitek, to třeba na palubě letadel Austrian nebo Swiss se člověk cítí příjemně. Je jasné, že za to, co jsem zaplatil, jsem mohl být rád, že mě bez problémů přepravili, ale za stejný produkt řada cestujících určitě zaplatila mnohem víc. Bohužel tak není divu, že po takovýchto zážitcích není vůbec obtížné, a to i přes veškerá tvrzení Lufthansy, že „There’s no better way to fly.“, představit si výrazně lepší způsob cestování. Příště mě na dálkový let mohou přesvědčit snad jen extrémně výhodnou cenou, vhodným časováním či neexistencí jiné alternativy, jinak při mém způsobu cestování asi zvolím jiného dopravce. A tímto dávám i zapravdu cocikovi, i když jsem si původně myslel, že je proti Lufthanse trochu zbytečně už dopředu zaujatý.
• Přestup ve Frankfurtu je opravdu asi lepší zaměnit za alternativu v Mnichově.
• Singapurský Budget terminál byl fakt legrace, užil jsem si ten rozdíl.
• A nízkonákladové Tiger Airways byly v pohodě.
Další report, pokud vše vyjde, jak má, po Velikonocích z Madeiry. Zdravím!
Airbus A320, 9V-TAD
933 km, 1:30 hod
Po cestě zpět jsem si zase vyfotil letiště zvenku,
i skoro hotový nový mezinárodní terminál,
a pak i zevnitř.
Naše letadlo přiletělo včas a přijelo k jedinému dlouhému prstu u terminálu.
Při nástupu jsme do letadla šli z části pro mezinárodní lety přes čekárnu pro lety domácí, skoro se k nám někdo z domácích mohl přidat. V době našeho odletu byl na letišti ještě Airbus A300-600 Thai Airways a A320 Air Asia.
Let byl zase pohodový s příjemnou posádkou, navíc jsme dostali místa v řadě s nouzovým východem. Při přistání v Singapuru jsme projeli kolem místních hasičů,
a pak po cestě k terminálu kolem poškozeného A380 Qantasu.
Tentokrát vypadal motor zakrytý fólií a točil se.
Zase jsme vystoupili na plochu a pak po schodech a nízkonákladovou chodbou, ze které byl výhled na horní část našeho letadla. Z Krabi nás dovezli kapitán José María a na pravém sedadle Laura.
A až po cestě zpět z nízkonákladového terminálu jsem si v našlapaném přibližovacím autobusu plném kufrů a tyčí se držících zpocených cestujících všiml sloganu (doteď nevím, jak si to mám přebrat) „Budget Terminal – Enjoy the difference.“
SIN-FRA, Lufthansa (LH779)
Airbus A380, D-AIMB
10 290 km, 12:16 hod
Následující den jsme se na letiště vydali znovu – už ve čtyři odpoledne, ačkoli letadlo do Frankfurtu odlétá až pár minut před půlnocí, tentokrát abychom si užili ostatních terminálů. O singapurském letišti už jsem tu psal z mé cesty do Austrálie, tak ho už dnes vynechám. Ale pořád mě fascinuje.
Už odpoledne byla na letišti obě německá letadla. To menší mnichovské potom ještě pokračovalo zase do Jakarty.
Vydali jsme se k terminálu 1, cestou jsme viděli na přijíždějící cestující.
Tentokrát jsme měli přichystané i plavky v příručním zavazadle, abychom se mohli vykoupat. Cože? Zaplavat si venku v bazénu na letišti? V Singapuru proč ne.
Nechybí nezbytná příjemná zeleň a výhled na plochu.
Ještě by mohl být výhled na některou z drah a už by to nemělo chybu.
Večer nás už čekal druhý A380 Lufthansy pojmenovaný Mnichov (mají jich zatím 8 a pojmenované jsou Frankfurt am Main, München, Peking, Tokio, Johannesburg, Zürich, Wien a nejnovější New York. Další dva se mají jmenovat Berlin a Brüssel.)
Lufthansa má ve svých Airbusech nejvíce sedadel ze všech provozovatelů tohoto typu letounu – 526, a je to vidět. Rozestupy mezi sedadly jsou v ekonomické třídě 31 palců, místa málo.
Sedadla moc vybírat předem nešlo, respektive nedala se zvolit ta lepší, tak jsem vybral do uličky v prostřední čtverce co nejvíc vepředu, abychom mohli ve Frankfurtu rychle vyrazit na přestup.
Celkem mě zajímala zábava na palubě Airbusu A380, chtěl jsem ji trošku prozkoumat před spaním.
Napřed nám ale pustili animované bezpečnostní instrukce.
Ovládání (kromě toho, že obrazovka byla dotyková) bylo i v sedadle a bylo celkem fešné, skoro až roztomilé. Ale znova si člověk mohl nechtěně zavolat letušku a hru si nezahrál. Když si totiž zvolil v menu možnost her, objevila se hláška, že je na to potřeba konzoli a že ji Lufthansa nabízí na palubě mnoha svých letadel.
Ani z nabídky filmů a pořadů mě toho moc nezaujalo – snad jen dokument o tom, jak se stavěl komplex Marina Bay Sands v Singapuru, ale ten už jsem viděl po cestě z Mnichova.
Ze začátku byla v letadle hrozná zima, než jsem si vzal z binu svetr, stačil jsem se nachladit. A opar, který se mi po návratu vyrazil, nevím, jestli má souvislost s cestováním; každopádně ale zrovna vypadám jako Kačer Donald.
Zase proběhly krekry, pití, horké ručníky a přinesli nám večeři. Na výběr bylo hovězí s těstovinami nebo kuře s rýží.
Zatímco salát byl dobrý a buchta výborná, hlavní jídlo bylo hodně špatné – nemělo naprosto žádnou chuť, jen to bylo mírně sladké. Víno dolévali hned po rozdání jídla, když měl každý ještě plný pohárek, takže nikomu, a pak už ne. A šláftruňk vůbec nenabízeli, prostě ho měli jen na vozíku, a když si člověk neřekl, když jeli kolem, nic nedostal.
Raději jsme se uložili k odpočinku. Někteří cestující zvolili na spaní zajímavou polohu.
Tentokrát jsem se spaním neměl tolik štěstí – v levé, prostřední i pravé řadě části kabiny bylo pár řad před námi u stěny malé dítě. A pokud neřvalo jedno, řvalo druhé, a když neřvalo ani první, ani druhé, tak křičelo to třetí. Jednu chvíli takhle uprostřed noci vřískala všechna tři dítka naráz. Úžasné.
A celé to završila snídaně.
Asi nepotřebuje komentáře.
Ani airshow se mi nelíbila – na mapě nebyly vyznačené hranice států (když už pomineme možnost uvedení jejich názvů), dlouhé minuty se zobrazovaly údaje jen v čínštině, a tak si člověk mohl akorát tak domýšlet, kde se zrovna nachází – prostě zelená flekatá plocha s letadlem a čínskými znaky mě informačně neuspokojovala.
Let byl v noci, a tak se většinou nebylo ani na co dívat na žádné ze tří kamer na letadla, což je ale logické a ani jsem neočekával nic jiného. Pojíždění na start a start, a pak nakonec přibližující se letiště a přistání jsme ale viděli.
FRA-BCN, Lufthansa (LH1124)
Airbus A321, D-AIDJ
1 096 km, 1:33 hod
S příletem do Frankfurtu jsem se naštěstí trefil zrovna na den, kdy se tam zrovna nestávkovalo. Na přestup jsme měli hodinu a dvacet minut; nakonec to vyšlo taktak. Přestup se totiž změnil v pochodové cvičení od nejzazší brány C13 uzpůsobené pro A380 do části A Terminálu 1. Po cestě jsme šli kolem provizorní noclehárny.
Nevím, jestli jsem udělal nějakou chybu a dá se tranzitovat nějak inteligentněji, ale viděl jsem všude šipku k branám A společně s východem; nakonec jsme opravdu skončili venku a museli jsme znova přes kontrolu. Tam už byla pořádná fronta, naštěstí to vcelku odsýpalo, i když jsme si v hadu postáli tak 20 minut. (Před zařazením do fronty kontrovali boarding passy, a ty, kteří nestíhali, posílali do rychlé fronty. Nás se to netýkalo.) Došli jsme k bráně a zrovna začínal nástup.
Náš nový (půl roku starý) A321 měl novou evropskou kabinu s tenkými sedačkami, přišlo mi tam skoro víc místa než v A380. Měli jsme moc sympatickou letušku, třicátnici, která ale, až bude starší, asi skončí jako afektovaná dáma. Po cestě nás Lufthansa pozvala na přeslazenou, hyperkalorickou sušenku s bílou čokoládou.
Dál už se nestalo nic pozoruhodného. Jen letadla Spanairu už v Barceloně nebyla, skončila zpátky u pronajímatele jako ta Malévu.
V Barceloně jsme si zavazadla ze Singapuru vynesli ven, aniž bychom vzbudili zájem celníků.
BCN-PMI, Air Berlin (AB7579)
Airbus A321, D-ABCF
202 km, 0:31 hod
Pozorný čtenář teď zbystřil, protože zde něco nehraje. Ano, na zpáteční cestu z Barcelony jsem měl od Iberie koupený let Vuelingu a teď tu opět píšu o Air Berlinu. Protože ale Vueling čas odletu posunul dopředu a stihnutí letu, navíc s kufry, by tak bylo velmi dubiózní, let jsem v rezervaci zrušil a zakoupil jiného dopravce.
Při další nekonečné cestě autobusem z T1 na T2 jsem přemýšlel, kdy se už Air Berlin konečně v Barceloně přestěhuje na nový terminál. A jedněm Holanďanům kvůli dlouhé vyjížďce zavřeli check-in, zrovna když tam přijeli.
Ve starém terminálu (nyní nízkonákladovém, označeném jako T2) se toho moc neděje. Je tam pár obchodů, semtam nějaká možnost občerstvení, dopoledne ovšem jen velmi skromná, pokud chce člověk teplé jídlo, protože jediná restaurace měla otevírat v 11 hodin, ale rozjezd měla velmi pozvolný. Nakonec jsem tak musel spáchat dietní chybu a dát si cheesburger se slaninou v Café Di Fiore.
V Barceloně mě vyvolávali. A ke všemu ne jen tak obyčejně. Stojím si totiž takhle v Barceloně ve frontě do letadla a najednou s údivem poslouchám, jak se ČESKY ozve: „Prosíme pana Pavla, aby se dostavil k přepážce u východu 31.“
Chtěl jsem si totiž vyfotit letadlo,
a abych si uvolnil ruce, odložil jsem si na lavičku svetr, batoh a pas s palubním lístkem, a pak si vzal jen batoh a svetr. Naštěstí si doklady našly cestou rovnou k východu k letadlu; česky mluvící slečna byla zaměstnankyně handlingového partnera Air Berlinu v Barceloně, společnosti Flightcare. Doufám, že jsem to nepopletl.
Po nástupu vedoucí kabiny zahlásil „Boarding completed“ a německy zřejmě počet pasažérů – 138 +0.
Vytlačili nás tak, že už to vypadalo, že nám povolí přejet dráhu 25R používanou na přistání, už se mi to i stalo, ale nakonec jsme ji museli jako obvykle objíždět, což znamenalo minimálně desetiminutovou projížďku po letišti.
Hned po startu v Barceloně z 25L se točí ostře doleva a je tak z levého sedadla vidět letiště (nový terminál je mezi drahami, starý vzadu, na příčné dráze 02/20 se intenzivně pracovalo).
Když jsme přistáli na Mallorce, hory byly ještě trochu zasněžené,
ale dole už bylo skoro na tričko - přesně takový únor, jaký má být a jaký tady miluju.
Dokonce se mi vrátili před dům papoušci.
Co na závěr tohoto čistě airbusového (čtyřikrát 321, dvakrát 320, jednou 340 a jednou 380) výletu?
• Air Berlin mám rád, rád s nimi létám, taky s nimi mám nejvíc letů, jen by se mohli v Barceloně přesunout na hlavní terminál.
• Lufthansa má minimálně nekonzistentní kvalitu služeb – zatímco let z Mnichova s A340-300 byl celkem v pohodě (a dokonce jsem měl i celkem dobrou zkušenost s jejich jumbem, jife to taky přežil), tak let s jejich vlajkovou lodí, jak svůj A380 neustále prezentují, byl pro mě i přes nevelká očekávání jasným zklamáním. Po Evropě taky žádný zážitek, to třeba na palubě letadel Austrian nebo Swiss se člověk cítí příjemně. Je jasné, že za to, co jsem zaplatil, jsem mohl být rád, že mě bez problémů přepravili, ale za stejný produkt řada cestujících určitě zaplatila mnohem víc. Bohužel tak není divu, že po takovýchto zážitcích není vůbec obtížné, a to i přes veškerá tvrzení Lufthansy, že „There’s no better way to fly.“, představit si výrazně lepší způsob cestování. Příště mě na dálkový let mohou přesvědčit snad jen extrémně výhodnou cenou, vhodným časováním či neexistencí jiné alternativy, jinak při mém způsobu cestování asi zvolím jiného dopravce. A tímto dávám i zapravdu cocikovi, i když jsem si původně myslel, že je proti Lufthanse trochu zbytečně už dopředu zaujatý.
• Přestup ve Frankfurtu je opravdu asi lepší zaměnit za alternativu v Mnichově.
• Singapurský Budget terminál byl fakt legrace, užil jsem si ten rozdíl.
• A nízkonákladové Tiger Airways byly v pohodě.
Další report, pokud vše vyjde, jak má, po Velikonocích z Madeiry. Zdravím!
Naposledy upravil(a) pavelpmi dne 01. 03. 2012, 18:06, celkem upraveno 3 x.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 141
- Registrován: 29. 12. 2011, 09:22
- Oblíbené typy letadel: TU154 / B747
- Pohlaví: muž
- Bydliště: PRG
- Stav: Offline
Re: Variace na téma: lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Pekne fotky, pekne cteni... musim take zacit pracovat na dokonceni TR PRG - MNL - uz se tesim na pokracovani
Re: Variace na téma: lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Pěknej report s fotkama! Jinak já si pořád myslím, že LH umí v současné době leda tak marketing a že to v jejich 388 vypadá jak v posilovně.
-
- Nejlepší autor trip reportů 2015
- Příspěvky: 1649
- Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
- Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Provodín
- Stav: Offline
Re: Variace na téma: lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Reporty pavlapmi se mi líbí čím dál víc A pěkné fotky navíc
-
- Vedoucí kabiny
- Příspěvky: 872
- Registrován: 09. 09. 2008, 18:37
- Pohlaví: muž
- Bydliště: PRG, YVR
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Pěknej report, ale nezlobil bych se kdyby bylo pár fotek i mimo letiště (krom tý provokace na konci )
A Madeiru ti závidím
http://www.youtube.com/watch?v=UJ4qR1x45-M
A Madeiru ti závidím
http://www.youtube.com/watch?v=UJ4qR1x45-M
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Opravdu moc pěkné. Fotky super.
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 335
- Registrován: 22. 08. 2011, 08:52
- Oblíbené typy letadel: ATR 42
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha & Ostrava, ČR
- Stav: Offline
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Díky za vynikající a čtivý TR. A bohatá obrazová dokumentace nemá chybu!
-
- Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
- Příspěvky: 2211
- Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Palma de Mallorca
- Stav: Offline
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Díky!
happyna: Ty mi teda přeješ... To jsem takhle koupil našim Madeiru a pak chudáci lítali kolem ostrova, až nakonec skončili na TFS.
yellow: Panasonic Lumix G3
happyna: Ty mi teda přeješ... To jsem takhle koupil našim Madeiru a pak chudáci lítali kolem ostrova, až nakonec skončili na TFS.
yellow: Panasonic Lumix G3
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
pavelpmi píše:Příště mě na dálkový let mohou přesvědčit snad jen extrémně výhodnou cenou, vhodným časováním či neexistencí jiné alternativy, jinak při mém způsobu cestování asi zvolím jiného dopravce.
No jo, produkt mizernej, ale ceny ted maji solidni. Singapur v akci za 12 900 z PRG je velmi dobra cena. I kdyz ta posledni jeste nebyla na muj termin. Pres Mnichov bych to i dal, predevsim s ohledem na to, ze dalsi konkurence zacina na 18k.
Jo a super report! K te BCN, ten autobus mezi terminaly je zdarma? Vcera jsem se tam odtud vracel a opet me prislo, ze ty terminaly jsou dost daleko od sebe. Jestli se nepletu, tak ke kazde je jina odbocka z te dalnice?
-
- autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
- Příspěvky: 1689
- Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
- Bydliště: CTU
- Stav: Offline
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Peknej trip report, vcetne ty singapursky provokace v Barcelone
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5478
- Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
- Bydliště: up in the air
- Stav: Offline
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Hezky, jen mam pocit, ze obcas nesedej fotky k popiskam - nebo spatne koukam.
Jestli jsi byl v Thajsku na Ko Lanta, prijimam navrhy, co delat v pristich peti dnech
Jestli jsi byl v Thajsku na Ko Lanta, prijimam navrhy, co delat v pristich peti dnech
-
- Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
- Příspěvky: 2211
- Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Palma de Mallorca
- Stav: Offline
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
flyingblue: na Koh Lanta jsem nebyl, treba nekdy priste. Ale uzij si to. A ono to totiz nejsou obrazky s popiskama, to asi neumim, ale text prokladany obrazky, takze fotka nasleduje po textu, ktery ji uvadi. Aspon to tak bylo mysleno.
dejavu: jo, ke kazdemu terminalu je jina odbocka. Autobus je zdarma, a je to fakt daleko, asi tak 6 km, takze to pekne trva, i kdyz vzdusnou carou je to jen asi kilometr. V budoucnu ma na letiste vest metro a na letisti ma mit 3 zastavky, dve z nich v terminalech, otevreno by snad melo byt v roce 2014 - linka 9, ktera ma vest po periferii Barcelony, linka 2 do centra by mela byt postavena pozdeji. Taky ma byt na letisti vlakove nadrazi.
dejavu: jo, ke kazdemu terminalu je jina odbocka. Autobus je zdarma, a je to fakt daleko, asi tak 6 km, takze to pekne trva, i kdyz vzdusnou carou je to jen asi kilometr. V budoucnu ma na letiste vest metro a na letisti ma mit 3 zastavky, dve z nich v terminalech, otevreno by snad melo byt v roce 2014 - linka 9, ktera ma vest po periferii Barcelony, linka 2 do centra by mela byt postavena pozdeji. Taky ma byt na letisti vlakove nadrazi.
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
flyingblue píše:Hezky, jen mam pocit, ze obcas nesedej fotky k popiskam - nebo spatne koukam.
Jestli jsi byl v Thajsku na Ko Lanta, prijimam navrhy, co delat v pristich peti dnech
Zdravím, sice nejsem "pavelpmi", ale něco málo o tom co dělat na Lantě vím. Teda, ono je někdy nejlepší nedělat vůbec nic
Vezmu to od severu. Saladan na je špína a nic moc k vidění. Na severozápadním pobřeží je pěkný kayaking v mangrovech u ThungYee Peeng. Uprostřed ostrova jeskyně Mai Keow a Tiger - no, jako docela jo, ale Koněprusky to nejsou LantaOld Town s čínskými baráčky pěkné, jen toho bordelu mezi domy a ve vodě by mohlo být méně. Na jihu jsou pak asi nejkrásnější pláže, moc lidí tam většinou není a hlavně je tam i přírodní rezervace (pralesní i mořská). No, když se nad tím tak zamýšlím, tak bych doporučil ten kayaking, Lanta Old Town s návštěvou těch jeskyní, jižní pláže s výšlapem na maják, odkud je docela zajímavý pohled a pak potápění/šnorchlování na ostrůvcích Ko Rok/Ko Haa/Ko Bida nebo někde tam kolem... kam se dá dojet speed boatem nebo se domluvit s nějakým místním, ať Vás někam zaveze sám - vždycky je to super zážitek oproti turistickému balíčku. A možná nejlepší je půjčit si kolo nebo skútr a jen tak si tam pojezdit mezi kaučukovými plantážemi a rýžovými políčky. Jo a sloni nic moc, je to takové dost strojené, ale proti gustu.
Tož užijte si Lantu!
Hop
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5478
- Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
- Bydliště: up in the air
- Stav: Offline
Re: Variace na téma "Lowcosty (LH) za zimním koupáním přes S
Hop píše:flyingblue píše:Hezky, jen mam pocit, ze obcas nesedej fotky k popiskam - nebo spatne koukam.
Jestli jsi byl v Thajsku na Ko Lanta, prijimam navrhy, co delat v pristich peti dnech
Zdravím, sice nejsem "pavelpmi", ale něco málo o tom co dělat na Lantě vím. Teda, ono je někdy nejlepší nedělat vůbec nic
Vezmu to od severu. Saladan na je špína a nic moc k vidění. Na severozápadním pobřeží je pěkný kayaking v mangrovech u ThungYee Peeng. Uprostřed ostrova jeskyně Mai Keow a Tiger - no, jako docela jo, ale Koněprusky to nejsou LantaOld Town s čínskými baráčky pěkné, jen toho bordelu mezi domy a ve vodě by mohlo být méně. Na jihu jsou pak asi nejkrásnější pláže, moc lidí tam většinou není a hlavně je tam i přírodní rezervace (pralesní i mořská). No, když se nad tím tak zamýšlím, tak bych doporučil ten kayaking, Lanta Old Town s návštěvou těch jeskyní, jižní pláže s výšlapem na maják, odkud je docela zajímavý pohled a pak potápění/šnorchlování na ostrůvcích Ko Rok/Ko Haa/Ko Bida nebo někde tam kolem... kam se dá dojet speed boatem nebo se domluvit s nějakým místním, ať Vás někam zaveze sám - vždycky je to super zážitek oproti turistickému balíčku. A možná nejlepší je půjčit si kolo nebo skútr a jen tak si tam pojezdit mezi kaučukovými plantážemi a rýžovými políčky. Jo a sloni nic moc, je to takové dost strojené, ale proti gustu.
Tož užijte si Lantu!
Hop
Dky za informaci, manzelka jednostopymi vozidly nevladne ani je nechce osedlavat. Ma cenu pucovat si 4x4? Nejsem extremista, ale obcas nekam vyjedu.
Bohuzel nejsme ani jeden podvodnici.
Takze to opravdu bude koupacky tyden