Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2210
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od pavelpmi »

Na Madeiru, portugalský ostrov v Atlantiku, jsem se toužil podívat už dlouho. A zrovna, když jsem loni v létě jen tak zlehka přemýšlel, jak využít pět dní volna, které tu na baleárských ostrovech máme na Velikonoce, mě zde inspiroval alesesl se svými „fotečkami“ (Cesta na Madeiru, po Madeiře a z Madeiry); navíc jsem od našich dostal magnet na ledničku s fotkou madeirského letiště a ostrova, a přitom jsem tam ještě nebyl, a tak jsem si řekl, že ostrov bude tou správnou destinací pro velikonoční cestu.

Zakoupil jsem tedy letenky s TAP Portugal z Barcelony do Funchalu s přestupem v Lisabonu s tím, že pak dokoupím cestu z Palmy do Barcelony; na zpáteční cestu jsem ale pak koupil hned v první den prodeje letenku od Nikiho přímo z Lisabonu do Palmy. A jako poslední (vlastně předposlední :evil:) jsem koupil let Spanairu z Barcelony do Palmy.

Od zakoupení letenky s TAP do letu přišlo přesně devět (!) e-mailů informujících o nějaké změně v itineráři cesty – jediná příznivá byla změna společnosti a typu na lince z Barcelony do Lisabonu, místo A319 TAPu poletíme Embraerem 145 Portugálie; další změnou by se nám na zpáteční cestě do Barcelony přestup prodloužil z jedné hodiny na pět.


PMI-BCN, Vueling (VY3991)
Airbus A320, EC-JFH
202 km, 0:32 hod


Na letu do Barcelony nebylo nic zvláštního a výjimečného, až snad na to, že díky krachu Spanairu to byla moje nejdražší letenka z Palmy do Barcelony (i s 50% rezidentskou slevou byla dražší než letenka z Lisabonu do Palmy; peníze za všechny rezervace, které jsem měl se Spanairem mi vrátili na kartu) a na to, že jsme přistávali ve směru 07 – to se mi při pětatřiceti přistáních v Barceloně stalo tak potřetí, počtvrté.

V Barceloně bylo totiž škaredě a foukalo. Na přestup jsme měli něco přes hodinu, tak jsme se trochu posilnili a vydali se na další cestu.


BCN-LIS, Portugália (TP1041)
Embraer ERJ-145, CS-TPM
995 km, 1:44 hod


Naše letadlo regionální pobočky TAPu už stálo přistavené, byl jsem rád, že vyzkouším zase nový typ. V pozadí Vueling fénuje dráhu.

P1090973.jpg

Vedle nás stálo stejné letadlo do Porta a další podobní „prcci“.

P1090983.jpg

Sedačky v letadle byly v uspořádání 1 + 2, když jsem do letadla vlezl, musel jsem jít s ohnutou hlavou.

P1090985.jpg

Po cestě jsme dostali bagetu a v lahvičce buď jednu hrušku, jednu broskev, kolečko ananasu anebo sedm jahod.

P1090988.jpg

Skoro celou cestu bylo zataženo, před Lisabonem se nám na chvilku trochu zamrazila okýnka,

P1090990.jpg

ale pak se udělalo hezky a byl krásný výhled na město.

P1090996.jpg

Kdybych nechtěl sedět sám vlevo, mohl bych mít z pravého sedadla nádherný výhled na centrum Lisabonu. I tak jsem něco viděl, když jsem načuhoval na druhou stranu, ale na fotku to nebylo. Říkal jsem si, že při návratu to napravím.

Na lisabonském letišti nás vysadili na ploše, vydali nám z letadla větší příruční zavazadla, která v tomto případě nebyla kabinová, a do autobusu se pak na nás cestující usmíval a mával nám náš mladý sympatický černošský kapitán.


LIS-FNC, TAP Portugal (TP1627)
Airbus A319, CS-TTI
966 km, 1:27 hod


V Lisabonu jsme měli taky asi hodinu na přestup, dali jsme si rychle jen polívku, byl Zelený čtvrtek, tak měli špenátovou, s tím, že nám zase dají něco v letadle.

V naší části terminálu jsme měli trochu omezený výhled ven, toto je naše letadlo do Funchalu:

P1100013.jpg

No, anebo takto:

P1100014.jpg

Před startem jsem měl o zábavu postaráno, protože jsem seděl vedle dvou koček, které mě spolu se samotným videem pobavily tím, jak je pobavily animované bezpečnostní instrukce na palubě letadla TAP. Nakonec jsem slzel smíchy.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YfP-KJsX8y8[/youtube]

Těsně po startu se nám naskytl výhled na nejdelší most v Evropě, 17,2 km dlouhý Ponte Vasco da Gama, který byl otevřen po 18 měsících prací při příležitosti výstavy Expo 98, kde se připomínalo pětisté výročí objevení cesty po moři z Evropy do Indie zmíněným mořeplavcem.

P1100020.jpg

Hned pak jsme se otáčeli nad Atlantik a viděli jsme přitom letiště Alverca a Sintra v blízkosti Lisabonu. Posádka pak ohlásila, že budou roznášet „lehké jídlo“. No, a to i za chvíli přišlo.

P1100034.jpg

Když jsem to uviděl, prvních deset vteřin jsem nevěděl, zdali to TAP myslí vážně, ale ukázalo se, že zřejmě ano. A hned jsem si vzpomněl, jak se tu nadává na catering ČSA. Každopádně ten svůj protažený obličej bych v tu chvíli asi rád viděl. :D :-D

Pak už se nic zajímavého nedělo, až přiblížení. Nad Madeirou bylo škaredě, na letišti pršelo a my jsme se přibližovali na práhu 05 - to je to slavné madeirské přiblížení ve stylu „Kai Tak“, které společně s větrem z letiště dělá jedno z nejobtížnějších.

app05.gif

© NAV Portugal, E.P.E.


Letadlo letí kolem letiště a kvůli vysokému terénu před letištěm musí krátce před přistáním udělat oblouk o 161 stupňů a do osy dráhy se dostává pouhou 1,1 míli před jejím prahem.
Tady to hezky vysvětluje FSX404:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rMinNqDcULc[/youtube]

Seděl jsem napravo, takže jsem v tom nečase matně viděl letiště,

P1100045.jpg

pak jsem zahlédl naváděcí světla blikající postupně směrem k dráze, otočili jsme směrem k nim a pak už jsem viděl jen chvilku moře, tedy oceán. Na druhé straně letadla bylo ovšem přiblížení prožíváno se stojícími vlasy a přesvědčením, že to určitě napálíme do hory před námi.

Když jsem zahlédl světla PAPI, měli jsme čtyři bílé, vítr s námi nepěkně házel, a tak už jsem byl smířený se svým prvním go-around, ale i za nepříznivého počasí jsme přistáli. Ale hned za pět minut, to naštve, když jsme vystupovali z letadla, bylo už takto:

P1100054.jpg

Aspoň nás přivítala krásná duha.

P1100058.jpg



Letiště Madeira (FNC, LPMA)

Když už jsem byl na ostrově, chtěl jsem se samozřejmě podívat taky na letiště.

To je kromě nebezpečnosti přiblížení známo i unikátní konstrukcí své dráhy. Bylo otevřeno teprve v roce 1964; původní dráha měla 1600 metrů, po nehodě letu TP407 (letadlo přejelo a spadlo ze čtyřicetimetrového srázu) byla v osmdesátých letech prodloužena o 200 metrů, a v roce 2000 byla opět prodloužena na nynějších 2781 metrů. Prodloužení se nachází na 180 sloupech vysokých asi 70 metrů – to, které jsem chtěl vidět při příletu.

Doufal jsem, že uvidím řadu ohromujících příletů na dráhu 05, ale většinou se používal opačný směr, a protože jsem si dopředu nezjistil, jak to na Madeiru lítá, tak jsem zastihnul většinou takovýto provoz na letišti.

P1100727.jpg

Ale pojďme se podívat na místa, která na svých stránkách doporučují madeirští spotteři:
Pico de Facho (32.723889,-16.758485) je prý místo, které by měl návštěvník Madeiry vidět.

P1100643.jpg

Odtud lze pozorovat přistání na dráhu 23 a starty.

P1100154.jpg

P1100219.jpg

Od letiště je to ale celkem daleko.

Nadchod na silnicí ER101 (32.707244,-16.765105) je prakticky u dráhy.

P1100715.jpg

Madeirští spotteři mají u prahu dráhy 05 dvě rampy.

P1100737.jpg

Jižní (32.691503,-16.783971) je na úrovni prahu dráhy a na té severní (32.692681,-16.782877), která je na úrovni PAPI světel, se prý scházejí.

P1100739.jpg

A to je výhled odtud:

P1100770.jpg

Pak je tu bod Rosário (32.678856,-16.799126), kde se letadla točí do osy dráhy.

P1100787.jpg

A výhled odtud:

P1100551.jpg

P1100561.jpg

Letiště je ale vidět z řady míst, protože jsou všude kolem kopce.

P1100630.jpg

Takto to vypadá, když se tam člověk vydá za poledne a ne navečer, bylo tam celkem živo.
Na letiště je vidět i z okolních vesnic.

P1100344.jpg

P1100323.jpg

A dostal jsem si i na místo, kde jsou světla, která v oblouku navádějí letadla do osy dráhy (LDIN).

P1100596.jpg

Celkem jich na Madeiře mají 17.

P1100594.jpg

Byl jsem se podívat i pod mostní konstrukcí, na které je dráha.

P1100691.jpg

Je ohromná, hodně široká, letadla na ní vypadají jako drobci.

P1100662.jpg

A dole mají sportovní centrum.

P1100697.jpg


pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2210
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od pavelpmi »

Ještě tu dám pár fotek z ostrova, bylo hodně oblačno:

P1100272.jpg

P1100312.jpg

P1100251.jpg

P1100262.jpg

P1100246.jpg

P1100063.jpg

P1100087.jpg

P1100613.jpg

P1100116.jpg

P1100118.jpg

P1100133.jpg

P1100140.jpg

P1100149.jpg

P1100354.jpg

P1100356.jpg

P1100363.jpg

P1100423.jpg

P1100408.jpg

P1100377.jpg

P1100437.jpg

Opar mi připomínal Modré hory v okolí Sydney, pak jsem zjistil, že jsou to taky eukalyptové lesy.
P1100445.jpg

P1100451.jpg

P1100504.jpg

P1100518.jpg

Člověka jenom napadne, kolik muselo stát vybudování silniční sítě na takto hornatém ostrově.
P1100309.jpg


Poslední den ráno jsem se zaradoval, protože byla v používání dráha 05, a tak jsme před odletem zajeli na Rosario. Při odbočování z dálnice jsme viděli přistávající nízko letící letadlo TUI. Když jsme dorazili, tak se chvíli nic nedělo, ale pak jsem uslyšel, jak se k ostrovu blíží easyJet. Počkali jsme na jeho přiblížení, mezitím se přihlásila ještě další dvě letadla. A319 easyJetu ale letěl dost vysoko, tak jsme z jeho přistání nebyli moc ohromení. EasyJet přistál, z věže zahlásili „dráha v používání 23“, zhasli PAPI světla, a bylo po legraci.

Na letišti mají pro návštěvníky vyhlídkovou terasu – jak ve veřejné části, tak po bezpečnostní kontrole.

P1100822.jpg

P1100826.jpg

Náš A319 TAPu byl schovaný za A321 stejné společnosti, za ním "drážní" TUI. Vzadu je ale pěkně vidět, jak vyčnívá mostní konstrukce, na které je prodloužení dráhy.

P1100827.jpg


FNC-LIS, TAP Portugal (TP1618)
Airbus A319, CS-TTS
966 km, 1:22 hod


V používání byla tedy dráha 23, i když z věže nechávali letadla startovat v opačném směru, když neměli provoz. Nás se to ale netýkalo a tak jsme dojeli až na konec konstrukce postavené na pilířích, otočili jsme se

P1100835.jpg

a před startem jsme mohli někomu zamávat, kdyby chtěl mávat z mostu nám.

P1100836.jpg

Vždycky je zvláštní pocit, když je vedle vás terén.

P1100837.jpg

Pak jsme se ale otočili doleva a ještě letěli kolem hlavního města ostrova, rozlezlého do kopců.

P1100843.jpg

Ti, co seděli nalevo, měli jistě hezký výhled na letiště.

Zatímco po cestě na Madeiru byly sušenky dvě a vážily dohromady 40 gramů, tentokrát byla jen jedna pětadvacetigramová.

P1100851.jpg

Po cestě nás kapitán informoval, že v Lisabonu prší, a skutečně pršelo – přistávali jsme navíc z druhé strany, na dráhu 21, takže historické centrum Lisabonu jsem zase neviděl.

V Lisabonu jsme měli na přestup tři hodiny (původně jen dvě, ale TAP posunul odlet z Funchalu o hodinu dopředu).


LIS-PMI, Niki (HG7613)
Airbus A320, OE-LEC
1 027 km, 1:28 hod


Mezitím venku alespoň přestalo pršet. Naše „mucha“ z Palmy měla lehce zpoždění, protože přijela k terminálu necelou půlhodinu před odletem.

P1100862.jpg

Teď si nevzpomínám, jestli Niki nedával na stejné trase před rokem a půl na stejné trase nějakou velkorysejší svačinu, teď jsme dostali balíček mallorských sušenek Quely.

P1100872.jpg

Nad naším ostrovem bylo hezky, přiletěli jsme od Ibizy a Palmu s letištěm jsme měli po pravé ruce.

P1100884.jpg

P1100891.jpg

A Mallorka byla krásně zelená, zrovna víc než Madeira.

P1100907.jpg


Na závěr se vyžaduje nějaké zhodnocení, tak tady je: I když se můj první dojem z Madeiry zcela nesešel s mými představami o ostrově, nakonec se mi na Madeiře velmi líbilo a rozhodně ji můžu vřele doporučit. A pro leteckého nadšence je tam samozřejmě unikátní letiště.

Cestování na mně nezanechalo žádné následky. Snad jen, že jsem rád vyzkoušel další typ letadla a že sušenky od TAPu mě fakt dostaly.

kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2109
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od kuba.biker »

Krásné fotky, díky :wink:

S tím cateringem je to ale tristní.

Zlí jazykové jistě budou namítat: "To umřeš hlady na hodinovém letu?" Jenže všichni dobře víme, že let hodinu netrvá. Půl hodiny cesta na letiště. Check in a boarding dvě hodiny. Let hodina. Výstup z letadla, čekání na zavazadla - minimálně půlhodina. A další půlhodina cesta z letiště. Sečteno podtrženo, skoro pět hodin na cestě. A za tu dobu člověku vyhládne. Ani nemluvě o tom, že let je první a poslední (tudíž klíčový) vjem z celé cesty, takže zůstane člověku nějakou dobu v paměti.
Nechápu, proč marketingová oddělení aerolinek vymýšlí stupidity. Proč si prostě nepřiznají fakt, že nasycený cestující = spokojený cestující? To je vážně takový problém zajistit za pět eur něco alespoň trochu na úrovni?

dalam
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 43
Registrován: 28. 10. 2007, 13:13
Oblíbené typy letadel: A330/A340, DH8D, CRJ9, E195, RJ1H, SB20
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od dalam »

Super trip report.

Jinak to jídlo musel asi TAP zkrouhnout, protože ještě když jsem letěl v srpnu PRG-LIS-FNC-LIS-PRG tak občerstvení vypadalo následovně: PRG-LIS normální teplé jídlo(na let po evropě dobré a bylo ho dost), dobré víno + dokonce i kovové příbory (to už mnohdy nebývá ani na TATL letech :evil: konkrétně PRG-JFK-PRG s DL). A na lince LIS-FNC něco na způsob toho, co jsem zažil například na lince ČSA PRG-MAD, tedy nějaká ta bageta/sandwich a navíc znovu dobré víno.

Připadá mi, že po Evropě začíná být celkem jedno, jestli člověk letí low costem nebo tzv. klasickou aerolinkou.

nartym
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 290
Registrován: 12. 09. 2011, 11:01
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od nartym »

Super... :thumbup:
Letiste zajimavy a super fotky... Ty susenky jsou fakt tristni, to je peklo, taky nechapu :wtf:


jife
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2012
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2012
Příspěvky: 330
Registrován: 27. 03. 2010, 11:07
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od jife »

Pavle moc díky za inspiraci a hlavně za zpříjemnění počátku pracovního týdne :thumbup:

Poly
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 369
Registrován: 18. 12. 2006, 12:08
Oblíbené typy letadel: B747-400, B777-300, A330-300, A340-600
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od Poly »

Díky za report. Co se týká toho občerstvení na palubě, tak taky se mi zdá, že není rozdíl mezi klasickou aerolinkou a low-cost. Když jsem letěl loni na podzim BCN-VIE s OS, let přes 2 hodiny, tak jsem dostal jeden muffin, což o to, že byl dobrý, ale toho se fakt člověk nenají. Odlet byl v 6:00 a v takovém případě člověk vstává okolo 3h ráno, to se nenají, pak dorazí na letiště, jenže vše je prakticky zavřeno, takže se taky nenají, pak v letadle dostane muffin, což je nic, a musí čekat do cíle, kde si něco může dát, a to je třeba plus mínus 7h od probuzení.

Clovis_Cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 44
Registrován: 28. 12. 2008, 17:54
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od Clovis_Cz »

Díky za připomenutí, pěkný report a fotky taktéž. Škoda, že jsem s sebou tenkrát neměl dlouhý sklo, protože co se týče focení tak je FNC zatím asi nej letiště jaké jsem navštívil...

jdr
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 271
Registrován: 02. 06. 2007, 18:52
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od jdr »

Pekny trip report , + dikes za pekne fotky z Madeiry, ozaj ked uz si tam bol, neuvazoval si navstivit aj susedny ostrov a letisko na Porto Santo PXO?

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2210
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od pavelpmi »

Díky. Jinak taky děkuju za hlasy v různých kategoriích v anketě o trip report 2011. :wink:

Fotky se po rozkliknutí zvětší.

Poly: já jsem letěl před Vánocemi stejnou trasu a stejnou společností, jenom tím letem po poledni, a dávali nějakou zapečenou bagetu a bylo to právě příjemné. Zdálo se mi, že létat s OS a LX je příjemné.

jdr: Vidíš, to mě ani nenapadlo, mohl jsem mít o letiště víc. Po té padesátce/šedesátce (letišť :D ) mi to jde nějak pomalu. Ale byli jsme tam jenom na pár dní a ty jsem chtěl využít na Madeiru.

Poly
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 369
Registrován: 18. 12. 2006, 12:08
Oblíbené typy letadel: B747-400, B777-300, A330-300, A340-600
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od Poly »

pavelpmi píše:Poly: já jsem letěl před Vánocemi stejnou trasu a stejnou společností, jenom tím letem po poledni, a dávali nějakou zapečenou bagetu a bylo to právě příjemné. Zdálo se mi, že létat s OS a LX je příjemné.



Na LX jsem teď celkem zvědavý, mám letenku VIE-ZRH-AGP a zpět, tak uvidím, jak mě překvapí a zapůsobí na mě. Jinak, co se týká letů po Evropě, tak já jsem fakt spokojený s LH, ti mě zatím nezklamali a cestování s nimi je, jak říkáš, příjemné.

Lingus
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 425
Registrován: 26. 04. 2008, 16:08
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od Lingus »

parádní TR a fotky :clap:

díky :thumbup:

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2863
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od alesesl »

Moc hezky TR s fotkama. Zvlast ta zmena typu na BCN-LIS je mile prekvapeni v podobe EMB145. Madeira je uchvatny ostrov, to pristani ve FNC mam dobre v pameti, dost to hazelo, hodne silny bocni vitr.

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od vitezslav »

To občerstvení je fakt tristní. Překvapil mě hlavně Niki, loni jsem s ním letěl VIE-NCE a byla velmi chutná bageta, nealko + víno zdarma, pítí nosili dokonce opakovaně.

Kamyl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1644
Registrován: 20. 01. 2006, 18:49
Oblíbené typy letadel: B747, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: OSR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Na Madeiru i za (nepříliš úspěšným) spottingem

Příspěvek od Kamyl »

Parada, moc pekne... Ja tam byl uz 4x a doufam, ze se tam zas brzy dostanu... Letos v zime jsem po 4 letech vynechal z rodinnych duvodu, tak snad zas pristi rok... :)


Odpovědět