Zdravím, před nějakou dobou se tady objevil nádherný TR z cesty do GDN (ano, ty fotky ). A protože jsem tam nikdy nebyl (a má drahá polovice polské národnosti také ne ), bylo rozhodnuto.
V Polsku nyní zuří boj na vnitrostátních linkách mezi dosavadním hegemonem Eurolotem (vyčlenil se z LOTu, pro který provozuje některé vnitrostátní linky, ale část prodává na svém webu a provozuje pod svým kódem K2 a bohužel nenačítá za ně M&M míle) a "novou" leteckou společností OLT Express.
U OLTu bych se na chvíli zastavil - jedná se o spojení německého OLT a polských společností Yes Airways a OLT JetAir. Celé tohle klubko patří gdaňské firmě Amber Gold, jejíž hlavní byznys je ukládání peněz do zlata a drahých kovů se zhodnocením kolem 16%. Nebudu kolem toho spekulovat a vzpomínat na Discovery Travel atp., ale na polských webech se dá přečíst leccos
V každém případě společnost létat začala, nyní již má cca. 9x A320, 2x A319 a nějaké ATR72 (lakují je v Mošnově ) a přes počáteční docela zmatek (hromada wet-leasů, zpoždění atp.) zatím šlapou. Je otázka jak dlouho jim to vydrží při letošní předpokládané provozní ztrátě 120 000 000 Zlotých a ztrátě v příštím roce 80 000 000 Zlotých (v českých x 6).
Výsledkem jsou vnitrostátní polské letenky za ceny od 99 Zlotých se zapsaným zavazadlem a občerstvením OW. No nekupte to ...
KRK - GDN, 5.6.2012
OLT Express, O2 132, A319 SP-IBC (ex. EasyJet), 9:45 - 10:35, LF cca. 80%
Původně jsme s paní chtěli letět na začátku května když linka startovala, nakonec to nedopadlo a přišli jsme o A320 od SmartLynx
Uvedený termín ale již vyšel, letenky jsem kupoval za oněch 99,- Zl/OW v březnu. Původně se mělo letět z KRK již 8:45, ale dva týdny před letem přišel mail s omluvou, že z operačních důvodů se let posouvá o hodinu. Tento nemilý fakt byl kompenzován tím, že již dříve Eurolot posunul zpáteční let z 18:30 na 20:20
Cesta do KRK proběhla v pohodě, jen počasí nebylo nic moc, pršelo. Letiště KRK má krásný a vcelku pohodlný mezinárodní terminál, bohužel "Terminal Krajowy" naprosto nestíhá nynější vnitrostátní boom. Kapacitně vydá tak na 2 letadla typu ATR42/72 a EMB170, má dva gate a docela málo místa (zevnitř vypadá jako přestavěný hangár). Takže krátce za sebou navazující lety s B737, A319 a ATR72 jej zaplnily "po střechu".
Let z GDN přistál na čas, linka má být operovaná A319 a tento den snad poprvé byla (na počátku ji provozovaly pronajaté A320 od SmartLynx a pak vlastní A320 OLTu). Letadlo bylo ex EasyJet, ovládací panel vpředu v kabině stále měl logo EZY
Občerstvení spočívalo z
a kávy/čaje nebo coca-coly/džusu/minerálky. Máslo součástí nebylo
Jednalo se o změnu, donedávna prý byla cateringem mini-tortila s kuřetem.
Letadlo bylo nově lakované, vnitřek naprosto v pohodě. CPT Řek, FO polsky hovořící Švéd, CC Polky. Let načas, naprosto v klidu.
Po přistání kousek od terminálu v GDN se šlo kolem celého odletového terminálu pěšky (několik set metrů) k příletovému. Bohužel na ploše nic dalšího v tu chvíli nebylo ale A319 fotit šla v pohodě. Nikdo nás nehonil, byla to taková malá letištní procházka s "kocháním se".
O Gdaňsku po předchozím dokonalém TR nemá smysl nic moc psát, jen uvedu, že OLT zavedl autobusovou linku do centra (č. 888, cena 3 Zl za jeden směr, provozuje Gryf, autobusy jsou červené s logem OLT a jezdí co půl hodiny od stání mezi příletovým a odletovým terminálem). V rámci "promocji" autobusy jezdily od 1. do 8. června gratis a bylo zajímavé pozorovat lidi, jak koukali, že nemusí platit
GDN - KRK, 5.6.2012
Eurolot, K2 107, ATR72 SP-EFK (ex. ČSA ), 20:45 - 22:00, LF cca. 75%
Večerní návrat byl - jak jsem již psal - taktéž o operačních důvodů posunutý o dvě hodiny. Nevadilo mi to, aspoň jsem měli více času a eliminovali jsme pozdější přílet do GDN. Zajímavé bylo, že v potvrzení rezervace i v rezervačním systému byl odlet uveden ve 20:25, ale na letišti na tabulích až ve 20:40 a skutečně jsme tak i letěli. Letenky byly taktéž za 99,- Zl.
Letadlo je jedno ze dvou ATR72, které Eurolot koupil od ČSA a létá v čistě bílém livery bez jakýchkoliv nápisů kromě imatrikulace.
Na palubě bylo občerstvení
vydatnější než u OLT , v housce byly sýry, salát, koření a ROZETŘENÉ MÁSLO. Plus káva/čaj A nealko. Při nástupu bylo možné "nafasovat" Newsweek nebo PROFIT (ekonomické noviny/časopis, aktuální číslo).
Let proběhl naprosto v pohodě, jen jsem připravil lehké překvapení pro paní (je novinářka z regionálního periodika a moc nemusí létání ) - požádal jsem obě společnosti o možnost pohovořit s posádkou a po příletu navštívit kokpit za účelem případné reportáže
A Eurolot s tím neměl problém, takže si ji po podávání jídla pozval FA do galley, kde si popovídali a po přístání byla v kokpitu pohovořit s CPT (paní je to koleno na místě FO )
Posádka byla velmi přátelská, protože cestující vezl od letadla autobus, zajistili, že jsme mohli zůstat s nimi. A večerní procházka po apronu byla nádherná a mi nezbylo než litovat, že jsem nakonec záměr létat nedotáhl do úspěšného konce
Závěrem - doporučuji aktuální situaci využít, je otázka, jak dlouho ceny a obě společnosti tento boj vydrží. Navíc OLT i Eurolot plánují za podobné peníze (od 149,- Zl) i mezinárodní linky. Eurolot navíc nyní začíná provozovat i úplně nové stroje Bomabrdier DASH Q400 NextGen (v KRK jeden zrovna stál) a proslýchá se, že by v rámci souboje s OLT umožnil načítat M&M míle za své linky.
Děkuji všem, kdo dočetli až do konce a přeji všem hezký den a mnoho úspěšných letů.
Do Gdaňska před Eurem
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 242
- Registrován: 19. 02. 2008, 19:13
- Bydliště: letadla do OSR mi občas létají nad hlavou
- Stav: Offline
Do Gdaňska před Eurem
Naposledy upravil(a) Zulu Charlie dne 09. 06. 2012, 12:39, celkem upraveno 2 x.
Re: Do Gdaňska před Eurem
Díky za zajímavý trip report. V Gdaňsku jsem sice byl minulý rok, ale rád bych si to zopakoval a obě dvě aerolinky vyzkoušel.
Věci kolem OLT Expressu mě docela zajímají a jsem zvědav jak a kdy to skončí. Zvláště po té plánované obrovské mezinárodní expanzi na podzim. Co jsem tak četl o Amber Gold, tak to vypadá na pěkný tunel. Ve Varšavě jsem i jednu jejich pobočku viděl a vůbec to na mě nepůsobilo seriózně.
Věci kolem OLT Expressu mě docela zajímají a jsem zvědav jak a kdy to skončí. Zvláště po té plánované obrovské mezinárodní expanzi na podzim. Co jsem tak četl o Amber Gold, tak to vypadá na pěkný tunel. Ve Varšavě jsem i jednu jejich pobočku viděl a vůbec to na mě nepůsobilo seriózně.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 242
- Registrován: 19. 02. 2008, 19:13
- Bydliště: letadla do OSR mi občas létají nad hlavou
- Stav: Offline
Re: Do Gdaňska před Eurem
Dachen píše:Díky za zajímavý trip report. V Gdaňsku jsem sice byl minulý rok, ale rád bych si to zopakoval a obě dvě aerolinky vyzkoušel.
Věci kolem OLT Expressu mě docela zajímají a jsem zvědav jak a kdy to skončí. Zvláště po té plánované obrovské mezinárodní expanzi na podzim. Co jsem tak četl o Amber Gold, tak to vypadá na pěkný tunel. Ve Varšavě jsem i jednu jejich pobočku viděl a vůbec to na mě nepůsobilo seriózně.
On ten Amber Gold bude určitě kdovíco Fakt je, že airline mají ale pěkné a doufám, že jim vydrží co nejdéle. Taky bych rád ještě něco nalétal. Np. KTW - GDN operují ATR72, mají jednu vlastní a jednu dlouhodobě pronajatou ze Španělska. A jako perličku - 2. června operoval lety WAW-GDN-WAW MD-82 Tend Air (YR-MDK), letadlo z roku 1983 Něčím takovým se proletět, to by bylo
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5478
- Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
- Bydliště: up in the air
- Stav: Offline
Re: Do Gdaňska před Eurem
Nevim proc, ale pri precteni "kulinarne kreacje" me napada Mr. Babica