Navštivme Airbus

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Navštivme Airbus

Příspěvek od pavelpmi »

Zdravím s dalším reportem. Začátkem roku jsem se zamyslel, protože se mi bohužel přiblížila stejná příležitost, jakou tu před časem zábavně popsal vitezslav.

Já mám na rozdíl od něho narozeniny v létě, ale stejně jako on jsem měl jasno v tom, že je strávím na nějaké cestě. Nechtěl jsem nikam daleko, cestoval jsem v poslední době celkem dost, dálkám dávám přednost raději v našem zimním období a hlavně v červenci je u mě hlavní sezóna návštěv, kterým je třeba se taky trochu věnovat.

Tak jsem chvilku přemýšlel o nějaké rychlé akci typu se Singapore Airlines z Mnichova do Manchesteru či naopak (ale SQ jak na potvoru měly linku létat každý den kromě čtvrtků, kdy jsem zrovna chtěl letět já; taky si je chci asi užít na nějakém trochu delším letu), nakonec jsem ale dostal ten nápad, že než jen tak někde zbůhdarma létat bych se přece mohl jet podívat do Toulouse, kde je sídlo Airbusu a kde se dá vidět spoustu zajímavého.

A tak jsem se trochu porozhlédl po internetu a zjistil jsem, že nám z Palmy přímo do Toulouse létá Vueling, a ranní krátký let jsem hned koupil. V Toulouse bychom byli ráno v sedm a pak jsem měl takovou představu, že strávíme den v Airbusu. Na serveru taxiway.fr jsou informace o připravených programech pro návštěvníky a na stránkách taxiway-resa.fr se pak jednotlivé okruhy v rámci akce Let’s visit Airbus dají objednat. Prohlídky ještě nebyly vypsané, termíny obvykle vypisují tak s měsíčním až dvouměsíčním předstihem; v průběhu roku jsou většinou návštěvy Airbusu možné dva dny v týdnu, ale o prázdninách pak každý den. A právě přesně na začátek francouzských prázdnin jsem měl cestu naplánovanou a doufal jsem tak, že se na můj termín prohlídky v plánu nakonec objeví. Na další den jsem měl namyšlený výlet kolem letiště, abych viděl a trochu zdokumentoval jistě zajímavý provoz, a zbývalo jen domyslet jak zpět. Přímý let je jen třikrát do týdne a v den, kdy jsem chtěl, zrovna nebyl, navíc by mi to přišlo trochu nudné; tak jsem přemýšlel, že bych se svezl rychlovlakem TGV do Bordeaux a odtud pak letadlem přímo do Palmy, ale vzhledem k brzkému odletu z BOD by to byla celkem honička. Nakonec jsem na německém webu Alitalie koupil večerní let Air France :D z Toulouse na Malpensu s tím, že takto si užijeme ještě skoro celý den v Toulouse a následující den bude chvilka času na rychlou prohlídku Milána a třeba na oběd s kamarádkou, která se mnou tady v Palmě pracovala, a pak let opět easyJetem z MXP do Palmy.

Nakonec ale dopadlo všechno trochu jinak – na moje datum nebyly dlouho vypsané žádné prohlídky, a už vůbec ne v angličtině, zato ale na předcházející den ano a volná místa kvapem ubývala. Jet do Toulouse a nevidět to, kvůli čemu tam jedu? Tak jsem zarezervoval všechny tři prohlídky na středu – v 9:00, v 10:45 a v 14:30 a šel kupovat další letenky. Vueling letěl v úterý a zase jen brzo ráno, a odlétat v 6:00 je, přiznejme si, celkem opruz, a tak jsem si našel na serveru azair.cz letenku, respektive dvě, s easyJetem v 9:40 s hodinou a dvaceti minutami na přestup v Miláně (přímo by to bylo 468 km, takto skoro o tisíc víc – 1 459 km). Do toho mi asi měsíc před odletem Vueling napsal, že moc lituje a že mi let, který jsem už nechtěl využít, posouvá o tři a půl hodiny. Tak jsem jim zavolal, jak se mi ta změna strašně nehodí, a nechal si vrátit peníze. Doposud to bylo stylově – když do Airbusu, tak Airbusem (respektive Airbusy, měl to být monotematický, čistě airbusový výlet – čtyřikrát s A319), ale nakonec jsem to na zpáteční cestě místo z Milána do Palmy vzal z Bergama přes Bratislavu s Ryanairem s krátkým pobytem v Česku. Ale o tom až potom.


PMI-MXP, easyJet (U22742)
Airbus A319, G-EZBJ
835 km, 1:20 hod


Nic zvlášť pozoruhodného na tomto letu, snad jen to, že jsme se všichni vešli do jednoho autobusu a tak bylo letadlo zaplněno asi jen z půlky. Pohodový let, obešlo se to bez scének s nucením cestujících, aby cpali zavazadla do rámů, bez napomínání, aby si co nejrychleji sedli na nejbližší volné sedadlo, kabina letadla a uniformy personálu nepůsobily tak strašně levně, palubní personál byl příjemný a pořád něco nenutil. Asi to tak opravdu bude, že Ryanair i v rámci low-costu tvoří samostatnou kategorii.

Odletěli jsme včas, čímž se mi ulevilo, až po koupení letenek jsem si totiž pořádně uvědomil, že doba, kterou máme na přestup, je celkem krátká a že v případě zpoždění bych se musel zamyslet nad nějakým náhradním plánem, a asi bych všechen naplánovaný program na další den nestihl.

Po cestě ze Španělska do střední Evropy (v našem případě do severní Itálie, což je po cestě) vždycky doporučuju sedadlo A, protože člověk toho nejvíc vidí, třeba Francouzskou riviéru. Po startu z Palmy jsme se otočili a v oparu viděli letiště a hory, včetně té naší nejvyšší.

P1110454.jpg

Standardní odletová trasa vede nad Menorkou, ale letěli jsme přímo nad letištěm, tak jsme ho neviděli. Následuje chvilka letu nad mořem a pak už přichází Azurové pobřeží. Já se už po cestě orientuju podle letišť. To první je Toulon-Hyeres:

P1110465.jpg

Pak je třeba vidět letiště v Cannes a největší je v Nice:

P1110468.jpg

Po hodině a dvaceti minutách jsme přistáli na letišti Miláno-Malpensa, mají zajímavou věž,

P1110478.jpg

a zamířili k Terminálu 2, který se nachází mezi rovnoběžnými drahami a který teď exkluzivně využívá easyJet. Nenechali nás vystoupit do tranzitního prostoru, jak se někomu podařilo, ale zavezli nás autobusem k východu z letiště. Nebyl to ale vůbec žádný problém, protože odletová hala byla o pár desítek metrů dál a průchod zpátky bezpečnostní kontrolou byl takřka okamžitý, protože letiště bylo skoro prázdné. Tak jsme si stihli ještě dát výbornou italskou kávu a zákusek.


MXP-TLS, easyJet (U22771)
Airbus A319, G-EZMH
623 km, 1:11 hod


Tentokrát bylo letadlo zaplněno tak ze tří čtvrtin. Při odletu jsme si mohli prohlédnout takřka opuštěný terminál 2 ze země

P1110486.jpg

i ze vzduchu.

P1110497.jpg

Otočili jsme se kolem letiště a pak jsme letěli zase stejnou trasou – směrem na Nice, pak Cannes

P1110509.jpg

a pak na Marseille, kde mají letiště, jehož jedna dráha vybíhá do moře.

P1110511.jpg

Před přistáním na letišti v Blagnac jsme letěli nad krásně upraveném Toulouse, aspoň seshora tak město působilo, a těsně před dosednutím jsme dostali ochutnávku toho, co uvidíme následující den.

P1110517.jpg

Prosvištěli jsme kolem první třistaosmdesátky

P1110518.jpg

a dalšího Concordu

P1110521.jpg

a v dálce zahlédli další „velryby“ (fotka jen pro srovnání s dalším dnem)

P1110525.jpg

a kolem zajímavé věže

P1110530.jpg

přijeli k terminálu, kde byl taky viditelně zastoupen easyJet.

P1110531.jpg

Odpoledne jsme aspoň měli čas na prohlídku Toulouse.


LET’S VISIT AIRBUS

U letiště má Airbus návštěvnické středisko s maketou kabiny A380 a obchodem, vstup má velikost a tvar části trupu Airbusu A380.

P1110695.jpg

Zaslechli jsme jednu skupinku návštěvníků, kterým budovy přišly příliš obyčejné na to, jakou firmou je Airbus, ale jeden z nich říkal, že u Boeingu v Everettu je to podobné.

Návštěvnické středisko nabízí tři okruhy po továrně, letišti a jejích okolí, využili jsme všechny tři, když už jsme tam byli.

Okruh „Heritage“
V rámci historické prohlídky vás vezmou k hromadě starých letadel, která byla vidět už ze vzduchu, a ukážou vám tři důležité stroje, které se v Toulouse vyráběly. Tím prvním je jedno z nejúspěšnějších evropských proudových letadel první generace, jehož projekt je už z padesátých let minulého století, (Sud Aviation SE 210) Caravelle s motory vzadu. V Toulouse vystavují poslední postavenou Caravelle (12, s pořadovým číslem 280, F-BTOE).

P1110646.jpg

Na prohlídce jsme měli anglického rodilého mluvčího, velmi zajímavě nám u letadla o Caravelle povídal. Hned vedle byla vidět další (Caravelle 10B, F-GHMU).

P1110655.jpg

V tu chvíli se ale naše pozornost obrátila za plot, protože tam zrovna startoval jeden z prototypů A380 a za ním se hned chystala Beluga.

P1110636.jpg

Tajně jsem si ji vyfotil, protože při prohlídkách se nesmí fotografovat, ale asi to platí je v prostorách továrny, protože nám pak náš průvodce řekl, že klidně můžeme fotit, což mě výrazně potěšilo.

Naše skupinka přeskočila kousek historie (zde unikátního zástupce šedesátých let, aby se k němu nakonec vrátila) a vydala se k prvnímu typu letadel značky Airbus.

P1110654.jpg

Podívali jsme se do Airbusu A300B2. Mají ho speciálně upravený pro ukázku vnitřního uspořádání letadla návštěvníkům, tedy toho, co normálně běžný smrtelník nevidí.

P1110640.jpg

Část podlahy je skleněná a je tak vidět nákladní prostor, ale i různá lanka a dráty. A části kabiny chybí obložení, a tak má člověk ukázku toho, co se asi skrývá schovaného za ním. A dá se taky nahlédnout do modře nasvíceného kokpitu.

P1110643.jpg

No a nakonec jsme si nechali třešinku na dortu – nadzvukový letoun Aérospatiale-BAC Concorde. Letadlo registrace F-BVFC je jedním ze dvou Concordů, které lze z menší či větší dálky spatřit na letišti Toulouse Blagnac. Létal od roku 1976 do roku 2003.

P1110647.jpg

Mohli jsme se projít pod ním

P1110649.jpg

až k motorům.

P1110657.jpg

Nejlepší ovšem bylo, že nás náš průvodce Matthew vzal dovnitř, usadil nás na sedadla a zatímco jsme si užívali posezení v Concordu, chvíli nám o letadle poutavě vyprávěl.

P1110659.jpg

Při východu jsme ještě měli možnost nahlédnout do kokpitu.

P1110661.jpg

První okruh tak byl nesmírně zajímavý a měl jsem velký zážitek.


Okruh A380
Další prohlídka následovala skoro hned a byla tentokrát věnovaná Airbusu A380. Nejdříve nám chvilku v návštěvnickém středisku povídali o programu A380, o tom kde se jednotlivé části vyrábějí a jak se do Toulouse dopravují, a ukazovali záběry z testování letadla a prvních letů. Pak nás autobusem převezli do montážní haly, která se rozprostírá na ploše deseti hektarů a kam se vejdou tři Airbusy A380. Fotit se nesmělo, tak jeden oficiální obrázek Airbusu:

Obrázek

Vyvezli nás výtahy do výšky, myslím, že to bylo na protějším konci haly, a odtud jsme mohli sledovat práci na dvou letadlech – F-WWXL s číslem 2 zatím ve firemních barvách, ze kterého bude mít princ Al Waheed létající palác, a druhé letadlo bylo v plných současných barvách Malaysia Airlines. No, práci… Dění nebylo vidět skoro žádné, ale průvodce nám tvrdil, že se pracuje hlavně vevnitř.

Pak jsme přešli ven, na balkón, a měli jsme výhled na zaparkované třistaosmdesátky venku, byly tam ty samé co předcházející den. Většina jich byla ještě zelených, jen s barvami společnosti na ocasní ploše, ale jedno letadlo Emirates bylo natřené celé, bylo tam tak prý na nějakých úpravách.

Po cestě z továrny do návštěvnického střediska, což byl fakt kousek, jsme viděli restauraci a jídelnu, a protože v návštěvnickém středisku měli jen automaty na sendviče, sladkosti a nápoje, zajímalo mě, jestli se dá normálně naobědvat v jídelně. Ti, co mají na starosti prohlídky a informování návštěvníků, mi nebyli schopni odpovědět, že prý se mám zeptat rovnou tam. V samoobslužné restauraci/jídelně mi pak řekli, že není problém, jen že má člověk přirážku na oběd nějakých 6,90 €, když není zaměstnanec Airbusu. A tak jsme měli další zážitek, když jsme poobědvali v závodní jídelně Airbusu se zaměstnanci Airbusu.

P1110674.jpg

No, a když jsem začal jíst, bylo mi řečeno, že v reportech přece bývají fotky jídla a že bych měl rozhodně nějakou udělat – tak tady máte oběd z (ekonomické třídy) Airbusu. :D

P1110676.jpg


Panoramatický okruh autobusem
Poslední prohlídka vezme návštěvníka na a kolem letiště Toulouse Blagnac. Letiště má dvě paralelní dráhy, s tím že se říká, že Airbusu je ta západní 14R/32L, protože takřka výhradně na ní probíhají lety Airbusu a kolem ní je soustředěna většina firemní výroby. Airbus má ale kolem celého letiště řadu objektů (administrativní budovy, vývojové středisko, místo, kde probíhají ceremonie a předávají se letadla, tréninkové středisko atd.), a třeba montáž Airbusů A380 probíhá na velké ploše a ve velké hale, které jsou vidět pro změnu na severní části letiště.

google.jpg

Odtud jsme taky zahájili prohlídku, kterou nás provázela tak ztotožněná Francouzka, že když hovořila o Airbusu, zásadně a hrdě používala slovo „my“. Když jsme pojížděli nedaleko drah a přistávalo zrovna letadlo Air France, říkala, že je to samozřejmě Airbus, a to A320. Já bych se teda hádal, že to byla třistadevatenáctka. :wink:

Pak jsme zajeli do areálu továrny. Projeli jsme i kolem haly s vrtulovými letadly ATR, která se v Toulouse taky vyrábějí. Zastavili jsme u zatím posledního vyrobeného kusu A320 a paní nám vykládala o programu rodiny A320. Stála tam i úplně nová A320 pro Qatar Airways už se „sharklety“. Pak jsme popojeli k velkým halám, kde se montují A330 (výroba A340 už skončila) a které zabírají největší plochu v této části továrny, a zase jsme zastavili a paní vykládala o A330 a A340. Potom jsme objeli letiště a vrátili se do návštěvnického střediska.

Tato prohlídka byla asi nejméně zajímavá, protože se sedělo pořád v autobuse, a když se zastavilo, tak to bylo vždycky celkem na dlouho a paní dlouho povídala, navíc jsem se od ní moc nového nedozvěděl. Ale aspoň jsme měli přehled, co potom uvidíme, až si půjčíme auto a objedeme letiště.

Celkově ale hodnotím prohlídky velmi vysoko, byl to velmi zajímavě strávený den. Jen trochu nezvládali před každou prohlídkou, člověk musel dlouho stát ve frontě, i když měl již prohlídku objednanou a zaplacenou; ale byli příjemní.

Ten den kolem letiště dost často létalo vojenské vrtulové letadlo se čtyřmi motory, v první chvíli jsem si říkal, jestli to nebude Airbus A400M, ale asi to byl C130 Hercules.

P1110700.jpg
Naposledy upravil(a) pavelpmi dne 15. 07. 2012, 01:23, celkem upraveno 2 x.


pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Navštivme Airbus

Příspěvek od pavelpmi »

Carcassonne

Tím, jak mi Airbus udělal čáru přes rozpočet a měnil jsem kvůli prohlídce termín cesty, měl jsem najednou ještě jeden celý volný den v Toulouse. Přemýšlel jsem, kam se vydat a přišel jsem na to, že nedaleko, necelých 100 km, leží Carcassonne se středověkým městem, které je na seznamu světového dědictví UNESCO, a kam (respektive odkud) můžu jet rychlovlakem TGV.

Jen mi pak na místě dělala starosti předpověď počasí, protože jsem si inteligentně na cestu vzal jen krátké kalhoty a sandále (taky teda mělo být skoro pořád hezky i teplo, jak v Miláně, tak v Toulouse, tak i v Bratislavě a Česku) a zrovna a jen na ten den předpověď říkala: ráno bouřky, odpoledne déšť, večer déšť a teploty tak maximálně 20 stupňů. Říkal jsem si, že z výletu nic nebudu mít, budu muset sedět někde celý den v hospodě a ještě se na své narozeniny nachladím a umřu. Ale nakonec počasí celkem vyšlo, i když bylo po celý den zataženo a škaredě, pršelo jen, když jsme byli na obědě, pak chvilku během odpoledne a potom až večer, kdy už jsme se měli vracet.

A tak jsme viděli po cestě tam z vlaku kraj plný slunečnic,

P1110706.jpg

pak středověké město

P1110785.jpg

a nakonec jsme se svezli i TGV, z Carcassone jsme byli v Toulouse za 40 minut. No ale vlak na magnetickém polštáři to není.

P1110797.jpg

I v Carcassone mají letiště, kousíček od města, ale pravidelně tam létá asi jen Ryanair, z hradu jsme viděli přistávat pár jeho letadel, jedno si muselo přiblížení zopakovat.


Kolem letiště Toulous Blagnac (TLS/LFBO)

Poslední den dopoledne v Toulouse jsme si na letišti půjčili auto, abychom se nemuseli celý den starat o zavazadla a mohli si objet letiště. V provozu byly dráhy 32 a tak jsme se vydali k nim. Od plotu je viděl terminál a dráha 32R

P1110818.jpg

i se starou věží

P1110821.jpg

a taky montážní haly pro A330 a dráha 32L.

P1110812.jpg

Provoz ale moc zajímavý nebyl – kromě běžných letadel přistál jen A320 se sharklety,

P1110805.jpg

odstartoval v dálce ještě zelený nákladní A330-200F s registrací F-WWTS pro tureckou společnost MNG airlines (bude TC-MNZ)

P1110851.jpg

a zřejmě z testovacího letu se vrátil A330 pro Alitalii (F-WWTN, bude EI-EJO).

P1110827.jpg

U plotu mají i restauraci, ale Sunset Beach Bar na SXM to není, k prahu dráhy 32R je to 400 metrů a 800 metrů k 32L, a z oběda jsme taky nebyli nadšení, i když se tam za poledne pěkně zaplnilo.

P1110869.jpg

Pak se věži přihlásil Skytravel s tím, že prý letišti nefunguje ILS dráhy 32R, přitom ale přistávali na 32L. Řídícímu pak po přistání tvrdili, že dostali ILS přiblížení na 32R, přitom ale všechna letadla v tu dobu přistávala na dráhu levou.

P1110906.jpg

Kousek od restaurace je už ona sbírka letadel, kterou spravuje muzeum Ailes Anciennes de Toulouse. Letadla jsou na sebe tak naskládaná a vypadá to přitom, že je tam spousta zajímavých kousků, že je velká škoda, že muzeum nemá pořádné prostory. (Tam jsme viděli Caravelle i Condorde s Airbusem A300, které vyčnívají, stejně jako obludka Airbus Skylink Super Guppy.)

P1110837.jpg

Po obědě jsme se vydali kolem hal, kde se montují A330 a u kterých pak letadla čekají na testování a pak na předání

P1110922.jpg

na kopeček u letiště s radarem (43.638365,1.343049). Tam už byl asi největší spotter, kterého jsem kdy viděl.

P1110943.jpg

Ani tady jsme neviděli zatím žádný extra provoz, běžná letadla přistávala na bližší dráhu 32L, ale i tak byla celkem daleko, startovala ještě dál z 32R. Odstartoval ale úplně první vyrobený Airbus A340 registrace F-WWAI, na kterém se třeba testovaly motory pro A380.

P1110913.jpg

Potom vyvezli na zkušební let A330-300 registrace F-WWTL, který bude mít u Hainan Airlines číslo B5905.

P1110925.jpg

Pak se začala na letišti opakovaně objevovat dvě letadla, kterým řídící povoloval červený knoflík. Ze začátku jsem úplně nechápal, o co go, ale za chvilku mi došlo, že to bude povolení pro go around.
Takto cvičil už viděný zelený nákladní A330-200

P1120076.jpg

i A320 vybavený žraločími křidýlky a opatřený nápisem Sharklets – hunting down fuel burn.

P1110933.jpg

Byl jsem rád, že jsem aspoň viděl i nějaký testovací let letadla ATR. Toto bude pro Royal Air Maroc.

P1110948.jpg

A odpoledne nám zpestřilo i jedno nedokončené átéerko, které táhli přes půl letiště.

P1110977.jpg

Potom přitáhli i A380 - čtvrtý vyrobený kus ve firemních barvách, se srdíčkem místo trojky a nápisem Love at first flight. Zajímavé je, že ač má registraci F-WWDD, na dveřích přední podvozkové nohy jsou písmena VNO.

P1120019.jpg

A tak jsem si mohl teď konečně vyfotit výhled na letiště z kopečku, který je fakt hezký, ale určitě je mnohem lepší, když jsou v používání dráhy 14 – tedy opačný směr.

P1120040.jpg

Na druhou stranu je pak vidět hangár pro A380 a jejich venkovní stání. Povšimněte si, že dva stroje Emirates se od posledně vyměnily za letadla Singapore Airlines.

P1110992.jpg

Už jsme sjeli z kopečku, že pojedeme na letiště, a v tu chvíli vytáhli ještě z blízkého hangáru schovanou druhou A380 pro Malaysia Airlines F-WWAJ (9M-MNB), kterou teď předvádějí na Farnborough International Airshow.

P1120085.jpg


TLS-MXP, Air France (AF4352)
Airbus A319, F-GPMA
623 km, 1:19 hod


Pak už jsme se fakt opravdu vrátili na letiště, odevzdali auto, odbavili v samoodbavovací bedýnce a šli čekat na letadlo. Měli jsme sice trochu omezený, ale pořád hezký výhled na plochu. A tak jsme viděli, jak vzali třistaosmdesátku Malaysia Airlines na vyjížďku.

P1120129.jpg

Mysleli jsme si, že poletí, ale jen se projela po dráze a zajela zpátky do hangáru. Předtím ale k naší radosti přistála Beluga č. 2 (transportní Airbus A300-600ST) a přijela ke své kolegyni, potom Beluga č.1

P1120153.jpg

a pak těsně před naším odletem i ta Beluga, kterou jsem fotil ve středu přes plot – a tak bylo „obludárium“ skoro kompletní, celkem totiž bylo Belug vyrobeno pět.

Naše letadlo mělo asi půl hodiny zpoždění, ale nakonec jsme se dočkali.

P1120177.jpg

Obsazená byla jen tak půlka letadla. Po startu jsme kromě třistatřicítek připravených na předání zahlédli i prototyp Concordu F-WTSB a třeba zlatý A320 pro Gulf Air,

P1120191.jpg

a naše pozorovací stanoviště na kopečku s věží radaru.

P1120196.jpg

A ještě občerstvení na krátkém letu.

P1120197.jpg

Zaujalo mě, že sedačky byly extrémně tenké, ještě tenčí než Recaro u Lufthansy. Letušky jsme měli velmi šarmantní, měly úroveň, zkrátka byla vidět klasická společnost.

Z kokpitu nám slibovali dobu letu 55 minut, ale krátce před přistáním jsme zažili asi velmi mírnou, nepatrnou obdobu nezdařeného přiblížení – najednou jsme to totiž zvedli a výrazně zrychlili. U Malpensy byly bouřky, přerušili nám přiblížení a poslali nás vyčkávat. Kolem nás všude létala mezi mraky letadla, letušky dodávaly cestujícím více klidu, ale nakonec jsme přestali kroužit a po hodině a devatenácti minutách od startu jsme přistáli. Chtěl jsem sem dát naše kolečka z obrazovky z flightradar24.com, ale data mezitím nějak zmizela.

Jak už jsem psal, nakonec jsem se nevracel z Milána rovnou do Palmy. Při své nedávné hardcore lowcostové návštěvě Česka (PMI-BGY-BRQ a BUD-CRL-PMI s FR, kdy mě všechny čtyři lety přišly na 40 €; chtěl jsem si totiž konečně udělat den na prohlídku hezkého Bergama, moc rád letím rovnou do Brna a říkal jsem si, že do statistiky na zpáteční cestě přidám další dvě nová letiště) jsem totiž ztratil peněženku a tak mě čekalo nějaké vyřizování. A tak když už jsem byl na cestě, tak zatímco zbytek výpravy letěl v pohodě z Malpensy do Palmy, já jsem toho využil a vzal to z Bergama do Bratislavy, protože jednak v sobotu do Brna Ryanair nelítá a jednak byl čas odletu příhodně velmi podobný tomu, který měl let MXP-PMI. Tyto lety nebudu moc komentovat, snad jen, že po cestě do Bratislavy vedle mě seděl mladý muž, který hrál šachy na telefonu a jeho souseda do uličky, ze kterého se vyklubal zřejmě slovenský pilot tureckých nízkonákladových aerolinií Pegasus Airlines, evidentně iritovalo, jak nemožně ty šachy hraje, a do hry mu zasahoval. :D Pak se oba dali do řeči. Né, že bych chtěl teda úmyslně poslouchat cizí hovory. No a na zpáteční cestě z Bratislavy do Palmy nás poslali oklikou přes Gironu a Barcelonu, takto jsem ještě neletěl, prodloužilo nám to cestu asi o 80 km a na celkový čas 2:22 hod.


A co závěrem?

Lety bez připomínek, easyJet mi přišel jako pohodový lowcost, krátký skok s Air France se mi líbil. Z návštěvy Airbusu a letiště Toulouse Blagnac jsem byl nadšený a rozhodně doporučuju. Jen jsem čekal trochu větší provoz. Města Toulouse i historické Carcassone se mi moc líbila. Jediné, co mě z celého výletu, který se mi velmi vydařil, nejvíc mrzí, tak je, že jsem nebyl dostatečně pohotový a do reportu nevyfotil maníka, který po centru Toulouse chodil v tričku s logem Boeingu.
Naposledy upravil(a) pavelpmi dne 15. 07. 2012, 01:17, celkem upraveno 1 x.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4155
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od whiskey »

slovami klasika ...fajne... :clap:

nartym
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 290
Registrován: 12. 09. 2011, 11:01
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od nartym »

Pecka, prijemne zkraceni casu pri cekani v DXB a vyborny napad, kam se vydat na dalsi vylet :thumbup:

Clovis_Cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 44
Registrován: 28. 12. 2008, 17:54
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od Clovis_Cz »

Zrovna když začnu psát svůj první TR z cesty, která mi vzhledem k návštěvě Airbusu přišla zajímavá k publikování, tak se tu jeden objeví. Ale takhle pěkně bych to určitě nenapsal - super čtení a fotky Pavle :clap:

Já letěl PRG-TLS-PRG s AF s tím, že jsem pak půjčeným autem jel trasu Carcassonne - Pyreneje - Biarritz a zpět do Toulouse.

Možnost focení asi záleží na jakého průvodce se natrefí, protože v našem případě bylo výslovně zakázáno. Co se týče rezervace vstupenek, tak si ten jejich systém žije asi svým životem, protože Heritage tour v něm vůbec nebyla (ještě večer před jsem si to ověřoval) a na místě se dala normálně dokoupit... panoramatický okruh nebyl vůbec. V shopu jsem si pak koupil plakát s Concorde a model A380 v měřítku 1:500. Jinak prohlídku Airbusu taky všem doporučuju, pro člověka, kterého letectví aspoň trochu zajímá je to super zážitek.


Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od Airbus380 »

Opět se jen ujišťuji, že z pavlových reportů čiší pohoda :) Líbí, paráda a dobrý tip na využití prázdnin.

Zoltan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 596
Registrován: 21. 07. 2009, 18:25
Oblíbené typy letadel: Jak to má alespoň jednu uličku, tak letím...
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od Zoltan »

a co cabin showroom airbus není tam k nahlédnutí?

Brut
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 197
Registrován: 03. 06. 2011, 20:30
Pohlaví: muž
Bydliště: u BHX
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od Brut »

:clap: Výborný report! Díky za inspiraci! :)

xmenadis
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 160
Registrován: 16. 06. 2012, 13:24
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od xmenadis »

moc pěkný TR :) navnadil mne, abych po absolvování návštěvy Paříže zavítal i do Toulouse na prohlídku výroby Airbusu :thumbup:

dast
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 135
Registrován: 03. 12. 2008, 21:37
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od dast »

Parádní report, díky :-)

Mění se to, mění... Airbus jsem navštívil v r. 2004. Tehdy byl jenom jeden okruh v hale Clément Ader - to je ta s modrou konstrukcí, kde se montuje A330 (tehdy ještě i A340). Venkovní "muzeum" tam taky ještě nebylo, měli jsme jenom krátkou okružní jízdu autobusem, kdy jsme projeli kolem Concorde a Caravelle, ale bez žádné bližší prohlídky. Ale zas tehdy byla výroba A380 ještě v plenkách a celé Toulouse žilo příjezdem úplně prvního kousku trupu :-).

V Toulouse je ještě jedno malé muzeum týkající se letadel - http://www.aerotheque.fr. Je tam popsaná historie výroby letadel v Toulouse i s modely letadel. Nestojí to ale asi za zvláštní návštěvu. Jedině snad, kdyby byl někdo v Toulouse a neměl pár hodin co dělat.

K tomu TGV - do okolí Toulouse ještě nedorazila výstavba vysokorychlostních tratí, takže TGV jede úplně stejně pomalu a po stejných kolejích, jako všechny ostatní vlaky. Jediný rozdíl je (nebo aspoň před pár lety byl) o pár euro dražší jízdenka kvůli povinné rezervaci. Trochu víc na sever (nebo západ), kde už je speciální trať i rychlost kolem těch 300 km/h je to trochu jiný zážitek, který se snad tomu magnetickému polštáři blíží :-).

dast
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 135
Registrován: 03. 12. 2008, 21:37
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od dast »

Clovis_Cz píše:Já letěl PRG-TLS-PRG s AF s tím, že jsem pak půjčeným autem jel trasu Carcassonne - Pyreneje - Biarritz a zpět do Toulouse.


Dobrá volba :-). Před třemi lety jsme dali víceméně stejnou trasu (co se tak dívám na fotky - pěkné :-)) a byli jsme maximálně spokojení.

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od cocik »

Jenom rychla technicka - na jizde maglevem jsou nejzajimavejsi zatacky, ktery jsou dost brutalne klopeny, skoro jako na horsky draze. To clovek bohuzel na zeleznici nezazije :D

Dachen
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 823
Registrován: 26. 11. 2004, 13:55
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od Dachen »

Díky za trip report.

V okolí TLS jsem byl na začátku července, ale bohužel na prohlídku Airbusu to nevyšlo (víkend, spolucestující...). Ale mám v plánu tam vyrazit, takže díky za podrobný popis.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od flyingblue »

cocik píše:Jenom rychla technicka - na jizde maglevem jsou nejzajimavejsi zatacky, ktery jsou dost brutalne klopeny, skoro jako na horsky draze. To clovek bohuzel na zeleznici nezazije :D


Jen technicka - bude trip report z 天津 ?

Zoltan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 596
Registrován: 21. 07. 2009, 18:25
Oblíbené typy letadel: Jak to má alespoň jednu uličku, tak letím...
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Navštivme Airbus

Příspěvek od Zoltan »

flyingblue píše:
cocik píše:Jenom rychla technicka - na jizde maglevem jsou nejzajimavejsi zatacky, ktery jsou dost brutalne klopeny, skoro jako na horsky draze. To clovek bohuzel na zeleznici nezazije :D


Jen technicka - bude trip report z 天津 ?


A za to se přimlouvám taky. Na tvoji tubě jsou sice videa a dost slušná, ale cocikovi řádky tomu teprve dají šťávu.
Když já píšu report ze simulátoru a letu vzducholodi tak se jeden magnetickej snese taky. Samozřejmě obohacen nějakým letem.


Odpovědět