Jarní výlet na Ukrajinu

Odpovědět
Worm
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 10
Registrován: 12. 10. 2011, 14:04
Stav: Offline

Jarní výlet na Ukrajinu

Příspěvek od Worm »

Rád čtu povídání o nejrůznějších cestách a tak přidám své zážitky z nedávné cesty na Ukrajinu. Na přelomu roku jsme si s přítelkyní říkali, kam vyrazit na jarní výlet. Kritériem bylo alespoň jednou se proletět (čím víc, tím líp), moc neutratit a nejlépe to spojit s nějakým leteckým muzeem. Volba nakonec padla na Kyjev a jeho letecké muzeum v Žuljanech. Wizzair letí z Katowic navečer a to by byl zbytečně zabitý den, tak jsme k plánům přidali Lvov. EuroLot z Krakova nabízel dobrý čas, slušnou cenu i zajímavé letadlo. Bohužel v polovině ledna s touto linkou skončili a tak jsme museli vymyslet něco jiného. Nakonec k plánům přibyl Užhorod a jeden krátký letecký přískok nahradily dvě osmihodinové jízdy vlakem a jedno přeshraniční kodrcání autobusem.
Hlavně na druhou jízdu vlakem jsme se ale těšili, řádně navnaděni tímto článkem. Nějakou dobu jsem pak strávil hledáním jízdních řádů a spojení. Idos ukazoval jenom rychlíky a na požadované datum navíc nenašel žádný spoj. Po několika dnech jsem na stránkách Lvovské železnice byl jako doma a doufal, že vybraný spoj jezdí opravdu denně, tak jak píšou v jízdním řádu z roku 2012.

Ostrava - Michalovce
R 443 Šírava
WLABmee823
doba jízdy: 7:44 hod.


Pro cestu do Užhorodu jsme zvolili noční rychlík do Michalovců a pak autobus přes hranice. Rychlík Šírava nemá zrovna nejlepší pověst, ale s předstihem jsme si rezervovali lůžkový oddíl sami pro sebe a nakonec to bylo v pohodě. Samotný lůžkový vagon byl zamčený a tak se tam dostal opravdu pouze ten, kdo měl místenku. Na nádraží nám otevřel steward, vzal si od nás lístky a my jsme mohli nerušeně zkoušet usnout, aniž by nás budil průvodčí. Ráno potěšila káva a oplatka na účet podniku.

Obrázek
Lůžkový oddíl

Obrázek
Košice

V Michalovcích nás přivítala nechutně smradlavá odbavovací hala jinak celkem pěkné nádražní budovy. Podle jízdního řádu měl jet autobus do Užhorodu za čtyři hodiny, ale v jednom cestopisu byl zmíněn autobus o dvě hodiny dříve, který prý není v jízdních řádech. Bohužel nikdo o něm nevěděl a nejlépe to vyjádřil jeden řidič autobusu, že u nich (Ukrajinců) je všechno možné. Prošli jsme si tedy Michalovce, dali oběd a počkali na pravidelný odjezd ve dvě odpoledne. Autobus jel už z Košic, a třebaže nebyl ani zdaleka plný, byli jsme rádi, že si máme kde sednout. Všude na podlaze a pod sedadly byl nákup a za to množství mouky a strouhanky by se nemusela stydět kdejaká velkopekárna. Bonusem pak bylo pár velkých tašek narvaných Bonpari. Vždycky jsem si myslel, že za nákupy se jezdí spíš na druhou stranu hranic.
Přejezd přes hraniční přechod byl sice celkem zdlouhavý, ale bez problémů. Ještě na slovenské straně jsme si jízdu zpestřili i jedním couváním, když jsme při zastávce u obchůdku zapomněli dva cestující.

Obrázek
Nádraží Michalovce

Obrázek
centrum Michalovců

Ukrajina nás přivítala zvýšeným počtem děr v cestě minimálně o dvě stě procent. Autobus nás vyplivnul hned vedle Užhorodského nádraží a tak jsme si ověřili spojení do Lvova na další den. Podle tabule v příměstské části nádraží to vypadalo, že naše cesta bude pokračovat bez problémů.

Obrázek
Kousek za hraničním přechodem

Obrázek
Užhorod hlavní nádraží

Původně jsme chtěli stihnout po příjezdu ještě Užhorodský hrad a přilehlé muzeum lidové architektury. Nakonec jsme to ale do zavíračky nezvládli tak jsme jenom prošli kolem a šli se ubytovat.

Užhorod - Sianky - Lvov
Os6520, 6022
ER1
doba jízdy: 2:50 hod, 4:30 hod


Oproti původním plánům jsme se rozhodli pro pozdější odjezd z Užhorodu. Dopoledne jsme tak stihli projít muzeum a zbytek města. Centrum je pěkné a upravené, navíc odkazy na Československou minulost potěší. V příměstské části nádraží zbýval na tabuli jediný spoj. Po lehkém upřesnění, že se jedná o "električku" a ne "pasažersky" jsme zdárně koupili lístky na první úsek cesty do Sianek. Tady totiž končí jedna železniční oblast a musí se přestupovat. K nástupišti nás pustili až po kontrole lístků. Na tabuli byl sice jenom příjezd, ale drželi jsme se davu a stejně jiný vlak v okolí ani nebyl. Čekalo nás něco přes sto kilometrů podél řeky Už, které jsme měli zvládnout za necelé tři hoďky. Dřevěné lavice se daly přežít, ale zklamáním byla hodně špinavá okna, přes která pomalu nebylo vidět, natož něco fotit. Poslední část cesty, kdy se trasa různě klikatí přes řeku a stoupá do hor, ale rozhodně stála za to. Mosty střídaly tunely a na podzim to musí být ještě o fous lepší.

Obrázek
Užhorodský hrad

Obrázek
Užhorod

Obrázek
Muzeum lidové architektury

Obrázek
Pravoslavný kostel

Obrázek
Příměstské nádraží zvenku...

Obrázek
...hlavní nádraží zevnitř

Obrázek
Náš vlak - pohodlí nadevše

Obrázek
Cestou do Sianek

Obrázek

Obrázek

Železniční "uzel" v Siankách nás přivítal deseti čísly rozbředlého sněhu hned na nástupišti. Sotva jsme vylezli, odchytly nás dvě rázné ženy a prodaly nám lístky na další úsek do Lvova. Náš vlak zrovna přijel, ale protože jsme měli hodinu čas, rozhodli jsme se podívat se po okolí. Hlavní cesta k nádraží vypadala stejně jako nástupiště jen s tím rozdílem, že tady bylo toho sněhu dvakrát víc a v jediných vyjetých kolejích stála voda po kotníky. Prošli jsme se k nedalekému kostelíku a pak to vzdali a zbytek času strávili ve vlaku. Ten se postupně naplnil studenty mířícími do Lvova na další studijní týden.

Obrázek
Naše električka

Obrázek
Není divu, že všichni stáli venku...

Obrázek
Pokrok nezastavíš

Druhá část cesty nebyla až tak záživná, jako ta první. Postupně vystřídaly hory a údolí lesy a rovina, sem tam protkaná vesnicí. Poslední hodinu navíc byla mlha, takže z výhledu nebylo už vůbec nic. Vlak byl hodně narvaný a na každé zastávce přibývali další a další cestující. Jediným zpestřením byly asi čtyři babušky, které nabízely všechno možné k jídlu a pití. Jejich frekvence nepolevovala, ani když v uličce nebylo skoro k hnutí. Člověk si pak v dřímotách stále musel opakovat „pivo, vodečka, vafelki, čipsy, čaj, kava, kola…“

Lvov

Hlavní město Haliče nás přivítalo deštěm. Naštěstí na druhý den se počasí umoudřilo a my jsme mohli v klidu projít historické centrum města, které je zapsané na seznamu Světového dědictví UNESCO. Atmosféru města dotváří nepřeberné množství kaváren, které potkáte opravdu na každém rohu. Zato normální hospodu, kde se člověk dobře nají, aby pohledal. Po celodenním ťapání a místy brodění se sněhem a ledem jsme sedli na tramvaj a namířili si to na hlavní nádraží. Velké nádražní budovy na Ukrajině jsou opravdu okázalé a dobře udržované. Další cesta pak vedla maršutkou na letiště.

Obrázek
Večerní Lvov

Obrázek
Hlavní náměstí

Obrázek
Zajímavý obchůdek

Obrázek
Lvov

Obrázek
Hlavní nádraží

Lvov - Kyjev IEV
UTair Ukraine
ATR 72 UR-UTI
Doba letu: 1:25 hod.


Původně jsme měli zarezervovaný Ukraine International Airlines, který sliboval let antonovem AN 148. Bohužel zhruba čtrnáct dní před odletem byl večerní spoj zrušen a ranní nám nevyhovoval. Museli jsme zvolit UTair a na Borispol se holt podíváme jindy. Nutno zmínit, že peníze překvapivě vrátili už tři dny od potvrzení storna. To se hned tak nevidí.
Starý terminál letiště ve Lvově má něco do sebe, bohužel jej vystřídala "standardizovaná" budova nového terminálu. Pro komfort cestujících je to určitě plus, ale nějak se z toho vytratilo to kouzlo létání.

Obrázek
Starý terminál

Obrázek
Nový terminál

Náš odlet byl posledním toho dne a okvětinkovaná ATR72 už byla připravena na ploše. Odbavení bez problému, nástup do letadla jako v kocourkově. Z gatu jsme sešli po schodech na plochu, kde čekal autobus. Žádná okružní jízda se ale nekonala a popojeli jsme jenom cca 10 metrů k blízkému letadlu. Holt bezpečnost nadevše. Letadlo bylo skoro plné, volných sedaček moc nezbývalo. Éroplán v dubnu oslaví své první narozeniny a na interiéru to bylo vidět. Místa na nohy dostatek a sedačky čisté a relativně pohodlné. Během hodiny a půl dlouhého letu jsme dostali klasicky teplé a studené pitivo a nějakou čokoládovou sušenku. Pro zájemce se před přistáním podávala i hašlerka místní výroby.

Obrázek
Náš stroj

Obrázek

Obrázek
Odletová hala

Měli jsme štěstí, že jsme seděli na té správné straně. Přistání bylo na dráhu 26 a tak se nám po otočce naskytl pěkný pohled na Kyjev zalitý zapadajícím sluncem. Opravdu působivé.
Jestli jsem nad starým terminálem ve Lvově zamáčknul slzu, tak ten v Kyjevě mi vůbec nebude chybět. Jako vnitrostátní let jsme dorolovali před oprýskanou budovu starého terminálu. Autobus se tentokrát nekonal a těch pár metrů k nejbližším, nijak neoznačeným dveřím, jsme došli pěšky. Přivítala nás uklízečka, která se marně snažila vytřít vodu prosakující ze stropu. Odletová "hala" byla zavřená, informace žádné. Nakonec jsme zdárně nabrali směr k novému terminálu a odtud jsme se jeli maršutkou ubytovat.
Podle adresy jsme na druhý pokus našli náš zarezervovaný hostel. Jmenovka pod jediným zvonkem u dveří dávala tušit, že jsme správně. Otevřel nám mladý student, vážící 60 kg i s postelí, pro kterého bylo všechno cool. Ujasnili jsme si, že máme dvoulůžkový pokoj a že neodjíždíme zítra, ale až za dva dny a mohli jsme vyrazit spláchnout dnešní den borščem a pivem.

Obrázek
Někde před Kyjevem

Obrázek
Přiblížení na přistání

Obrázek

Obrázek
Starý terminál...

Obrázek
... nový terminál

Obrázek
Naše ubytování

...
Naposledy upravil(a) Worm dne 09. 04. 2013, 18:23, celkem upraveno 1 x.


Worm
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 10
Registrován: 12. 10. 2011, 14:04
Stav: Offline

Re: Jarní výlet na Ukrajinu

Příspěvek od Worm »

...



Kyjev

Druhý den nás čekal průzkum Kyjeva. Počasí přálo a tak jsme prošli všechny nejznámější turistické cíle. Začali jsme Kyjevskopečerskou lávrou, kde jsme navštívili i mnichy odpočívající několik staletí v podzemních kryptách.

Obrázek

Obrázek

Kostely pak vystřídaly tanky a letadla u památníku Velké vlastenecké války. "Svezení" v MI-24 nebo Migu 23 za cca 12 korun nemělo chybu. Prokoukli jsme i jednu habaďuru na turisty, protože tanky před Matkou Vlastí jsou natřeny jenom z jedné strany.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Následoval přesun na druhý konec města, kde jsme se svezli lanovkou k chrámu sv. Michala a naproti stojícímu chrámu sv. Sofie.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Chrám Sv. Michala

Obrázek


Dalším cílem byla zlatá brána a pak už jsme se přesunuli na Kyjevský Václavák - Maidan Nezaležnosti. To byl taky poslední cíl dnešního dne. Naprosto uchozeni jsme sedli na metro, cestou koupili večeři a hurá na kutě.

Obrázek
Zlatá brána

Obrázek
Náměstí nezávislosti

Obrázek


Poslední den výletu jsme měli naplánováno jenom letecké muzeum. Bylo to vlastně to hlavní, kvůli čemu jsme celou cestu podnikli. Ráno jsme sešli k hlavnímu nádraží, odkud jsme pokračovali maršutkou na letiště. Uschovali jsme si zavazadla a na informacích si ověřili cestu k muzeu. Slečna řekla ven z letiště a pak doprava a tak jsme vyrazili. Za těch pár dní jsme si už na kaluže, bláto a rozbředlý sníh na méně frekventovaných chodnících zvykli, ale cesta k muzeu neměla konkurenci. Za takový tankodrom by se nemuselo stydět ani okresní JZD v soutěži o první vyoranou jarní brázdu. Po půlhodince kličkované mezi blátem, kaluží a ještě větším blátem před námi stanulo letecké muzeum Žuljany.

Obrázek
Nový terminál za dne

Obrázek

Byli jsme tady skoro sami a prolézáním téměř sedmdesátky exponátů jsme strávili přes dvě hodiny. Do některých vrtulníků a letadel se mohlo i dovnitř, jenom škoda, že byl zrovna zavřený IL 86. Zajímavostí je, že tady nevedou ani jeden západní stroj, ale pouze mašiny bývalého východního bloku. I přesto, že jsou všechny exponáty na venkovní stojánce, jsou v dobrém stavu a návštěva určitě stála za to.

Obrázek
Tu-104

Obrázek,
AN-76

Obrázek
Výhled z kokpitu na MI-26

Obrázek

Obrázek
MIG-29

Obrázek
Tu-142

Obrázek
Tu-22

Obrázek

Obrázek
Tu-154

Obrázek

Obrázek
Tu-154

Obrázek
Tu-134




Kyjev IEV - Katowice
Wizzair Ukraine
Airbus A320
Doba letu 1:20 hod


Zpátky na letiště jsme zvolili jinou cestu, moc rozdílu v počtu děr ale nebylo. Na druhou stranu musím uznat, že ukrajinští řidiči byli hodně ohleduplní a ani jeden nás neobstříknul. Mrzí mě, že nemám ani jednu fotku z těchto cest.

Obrázek
Jedna z výjimek mezi ladami a černými SUV

Wizzair potěšil otevřeným checkinem už skoro tři hodiny před odletem. V klidu jsme se odbavili a pak zabrali strategické místo u gatu s pěkným výhledem na letištní plochu. Bizjety nejrůznějších velikostí sem tam vystřídalo větší éro od Wizzairu, Transaera nebo dokonce Aegeanu. Podle fronty, která se vytvořila hned, jak naskočil na tabuli boarding, to vypadalo na další hodně zaplněný let. K letadlu jsme jeli autobusem a to hodně namačkaným autobusem. My jsme seděli na sedadlech, takže relativně v klidu. Lidé u dveří, na které se lepili další a další odbavení cestující, ale jasně poznali, co to znamená hromadná doprava. Handling se prostě rozhodl, že všechny namačká do dvou autobusů. Nakonec jim to ale nevyšlo, protože když už jsme byli v letadle, přivezl třetí autobus poslední dva opozdilce.

Obrázek
Provoz na letišti

Obrázek

Letadlo bylo opravdu tak z devadesáti procent naplněné. Až doma jsme zjistili, že jsme letěli funglovkou. Byl to jeden ze tří Airbusů A320 s tzv. sharklety, dodané wizzairu za poslední měsíc. Interiér byl moc hezký, laděný do tmavě fialové a všechno ještě vonělo novotou. Z vyhlídky na Kyjev tentokrát nic nebylo, protože jsme hned po vzletu otočili směrem na západ a rychle vystoupali nad mraky. Hned, jak letušky začaly s nabídkou, to s letadlem trochu zahoupalo. Než stihl kapitán ohlásit turbulence, byl klid a to prakticky až do našeho přistání v Katowicích.
Polsko nás přivítalo deštěm, sněhem a vůbec přívětivým počasím. Přes pasovku jsme prošli okýnkem pro občany EU a nechali za sebou dlouhou frontu Ukrajinců, čekajících na vízovou kontrolu. Jarní výlet jsme zakončili jízdou po krásně zasněžené dálnici do Ostravy.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
V Katowicích

Výlet se vydařil. Zatímco doma se potýkali se sněhovou kalamitou, my jsme si užívali kyjevského sluníčka. Shodli jsme se na tom, že Lvov se nám líbil víc než Kyjev. Je takový komornější, starobylejší a všude je to kousek. Letecké muzeum v Žuljanech nezklamalo a možnost sednout si nerušeně do kokpitu je super. Všem leteckým nadšencům můžu jen doporučit.

Yirina
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Příspěvky: 740
Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
Pohlaví: žena
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Jarní výlet na Ukrajinu

Příspěvek od Yirina »

Super zajímavý report! Díky moc!
To letecké muzeum v Kievě taky chystám, nepřítomnost západních letadel mi tam tedy vůbec nevadí:-)

Zulu Charlie
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 242
Registrován: 19. 02. 2008, 19:13
Bydliště: letadla do OSR mi občas létají nad hlavou
Stav: Offline

Re: Jarní výlet na Ukrajinu

Příspěvek od Zulu Charlie »

Super :clap: :clap: :clap:

barnes
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 141
Registrován: 29. 12. 2011, 09:22
Oblíbené typy letadel: TU154 / B747
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Jarní výlet na Ukrajinu

Příspěvek od barnes »

:clap: Bezva čtení, za měsíc se chystáme do Pripjati a Černobylu a muzeum Zhulyany máme také v plánu.


dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 980
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Jarní výlet na Ukrajinu

Příspěvek od dejavu »

Perfektní. Objednal jsem si výlet do Kijeva k narozeninám :-)

beedat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 142
Registrován: 10. 08. 2009, 23:26
Stav: Offline

Re: Jarní výlet na Ukrajinu

Příspěvek od beedat »

Výtečné, "vlakový" tripreport nemá ani Čočík :D
Moc se mi to líbilo.

klojM
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 125
Registrován: 26. 08. 2011, 23:04
Oblíbené typy letadel: De Havilland DH-106 Comet 4C
Lockheed L-1049F Super Constellation
Tupolev Tu-114
Pohlaví: muž
Bydliště: LKPR
Stav: Offline

Re: Jarní výlet na Ukrajinu

Příspěvek od klojM »

Úžasné :ymapplause: ... prvotní prohlížení fotek mě nejdříve mátlo, zda jsem omylem nazavítal na nějaké železničářské fórum :D ale jakmile jsem se ujistil ve správné adrese, byl jsem ještě více potěšen příjemným zpestřením z jiného soudku dopravy. Čísla vlaků v úvodu kapitol nemají chybu :ymapplause: A navíc velmi pěkné fotky, díky!


Odpovědět