S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od pavelpmi »

V řadě reportů se tu k mému častému údivu objevuje skoro omluvné tvrzení, že popisované místo už všichni dávno znají z vlastní zkušenosti, případně reportu předchází dotaz, zda má cenu jej vůbec psát, když už tam přece určitě všichni byli. Protože je ale každá cesta jiná, rád si přečtu nové zážitky klidně z již popisovaného místa a říkám si, že je nás takových třeba víc, přidám popis mého výletu do New Yorku, kde jsem přese všechno fakt předtím nebyl, i když jsem ho samozřejmě měl dlouho v plánu.

Vždycky jsem si říkal, že do New Yorku poletím se Singapore Airlines z Frankfurtu, a ze začátku jsem čekal, až na linku nasadí Airbus A380. Po výletu do Ria mě taky napadlo, že kdyby měla třeba zase Alitalia nějaký podobný legrační tarif či nějaký ještě legračnější, možná bych o nich rovněž pouvažoval, ale nakonec to dopadlo úplně jinak. V čem jsem měl ale stoprocentně jasno, bylo to, že do New Yorku chci na jaře. Miluju totiž jaro – úplně mě fascinuje, když nám tu na konci ledna rozkvetou mandloně a cestou z práce na kole kolem moře si můžu natrhat luční kvítí, zatímco v Česku bude ještě několik měsíců hnusně a zima; tam si pak většinou každý rok zaletím koncem dubna či začátkem května, kdy je v mém rodišti zrovna pro mě nejkrásnější období. Doufal jsem, že ve stejnou dobu by podobně mohlo být i v New Yorku, byť je tu ten rozdíl zhruba deseti stupňů zeměpisné šířky. A tak když jsem někdy v lednu narazil na zajímavý tarif US Airways z Barcelony, dost mě zaujal, a začal jsem myšlenku letošní návštěvy New Yorku rozvíjet. Let byl s přestupem ve Philadelphii, takže bych si připsal další navštívené letiště, letět přes Atlantik měl nový Airbus A330 a ne nějaká obstarožní 757, říkal jsem si, že imigračním bychom prošli už ve Philadelphii v rámci přestupu a nemuseli pak čekat v nekonečné frontě někde na JFK (co na tom, že jsem se pak dočetl, že imigrační je prý ve Philadelphii naprosto úděsné a že je lepší přestupu tam se pokud možno vyhnout), dala se kombinovat různá letiště v New Yorku (= víc letišť do flightmemory), jeden z přískoků by pro mě byl novým typem a taky sbíráme s US Airways míle, a toto byla příležitost, jak výhodně s kontem trochu pohnout (teď v souvislosti se slučováním s American Airlines doufám, že se mi míle ještě nějak rozumně podaří udat), tudíž jsem si řadou důvodů ospravedlnil nákup letenek. Ve finále jsem tedy na poslední dubnový týden koupil letenky na newyorské letiště La Guardia s návratem zpět z Newarku.

Teď už jen zbýval malý detail - ještě to chtělo nějaký výlet, aby člověk nebyl pořád jen zavřený v New Yorku, a celkem logicky to vycházelo na Washington. Po zemi cestuju nejraději vlakem, a tak jsem po internetu nakoupil jízdenky pro cestu tam; navíc jsem předtím narazil na zajímavou možnost letu z Reaganova národního letiště ve Washingtonu na Kennedyho letiště v New Yorku, který stál skoro stejně jako cesta vlakem, a na stránkách Delty ho zakoupil. To už budou na této cestě tři letiště v New Yorku – všechna tři hlavní, která obsluhují metropolitní oblast s kódem NYC!


BCN-PHL, US Airways (US743)
6 307 km, 8:00 h
Airbus 330-200, N285AY


Do Barcelony jsme přiletěli ráno jen s příručním zavazadlem, do odletu do Philadelphie chyběly asi dvě a půl hodiny, a tak jsme ani nevycházeli ven a šli se raději nasnídat. Naše letadlo už stálo u terminálu, ale tak nešťastně, že na rohu budovy mezi všemi nástupními mosty skoro nebylo vidět. Protože jsme byli odbavení po internetu a s nikým od US Airways ani nikým jiným, kdo by měl něco do činění s naším letem, jsme do té chvíle nemluvili, tak si nás při nástupu vzali kousek bokem a ptali se, kdy jsme si balili kufry, kde jsme je balili, jestli někomu něco vezeme, kdy se vracíme, co budeme v Americe dělat, a chtěli vidět nějaký španělský doklad. Pak už nás nechali nastoupit do našeho tři roky nového Airbusu A330-200.

P1170129.jpg

Tady už nás vytlačili od terminálu (fotografie je jako obvykle možné po kliknutí otevřít větší); na fotce je vidět, jak se nastupuje v Barceloně – na lety po Schengenském prostoru ze spodního patra terminálu, na lety po pasové kontrole, která se nachází o patro výš, se pak k letadlu sestupuje či sjíždí po (jezdicích) schodech.

Seděli jsme v zadní části na dvojce u okna, ale při nástupu jsme zahlédli (no zahlédli, to opravdu nešlo přehlédnout) super morbidně obézního cestujícího, který ale snad měl pro sebe zakoupenou jen jednu sedačku v ekonomické třídě – hnali se totiž ještě s paní na prostřední čtyřku, kde už ale dva seděli. Let nebyl úplně plný, a tak letuška tlusťocha, hned jak ho zmerčila, i s doprovodem přesadila někam dopředu. Do řady by se možná vešel, protože nám přišlo, že mají v letadle spoustu místa na nohy; sedadla ale jako by byla v mírném předklonu a neměla boční opěrky na hlavu, což hrozilo pády hlavy na strany při spánku a vyžádalo si preventivní opatření na zpáteční cestě.

Startovali jsme kvůli větru netradičně směrem na Barcelonu (většinou se totiž používá opačný směr 25), a tak jsme poté, co jsme minuli věž,

P1170146.jpg

měli i hezký výhled na město.

P1170156.jpg

(Kdopak najde chrám Svaté rodiny? A ano, nemohli jsme vypouštět palivo, i kdybychom chtěli.)

Ale to už jsme to točili doleva a pod námi bylo nádherně vidět barcelonské letiště (nový terminál je mezi rovnoběžnými drahami a starý pak napravo).

P1170171.jpg

Ještě jsme pořád stoupali a stále ještě svítilo, že máme zůstat připoutaní, když se zvedli nějací američtí důchodci v teplákových bundách a začali chodit po kabině. Zprvu mě to trochu pobouřilo, ale ukázalo se, že to byl palubní personál našeho letu. (Fotky budou na konci reportu.) Byli to opravdu samí starší lidé – na jednu stranu mi to přijde strašně sympatické, že stáří není v této práci u společnosti handicapem, na druhou stranu z našich a východnějších končin na to nejsme moc zvyklí, a jakožto slušně vychovaní jsme měli nutkání pustit letušky a letušáky, aby si sedli na naše místa. Ale tito byli v pohodě, jedna paní byla neuvěřitelně vitální, sympatická a milá; vzpomínám si, že horší to bylo, když jsme letěli s United z Los Angeles do Honolulu, to jsem měl celkem stres, aby všichni doletěli živí a aspoň v takovém zdravotním stavu, v jakém do letadla nastoupili. I když vidíme, že palubnímu personálu může třeba dát zabrat i hotelová snídaně před odletem. Když už jsme u těch zdravotních omezení, posádka obcházela cestující se seznamem a značila si, jestli budou u východu z letadla ve Philadelphii potřebovat invalidní vozík; a že těch požadavků bylo celkem dost.

Napřed nám nabízeli pití; měl jsem chuť na rajčatovou šťávu, ale při představě, jak jí dopíjím třístý pětapadesátý mililitr z plechovky americké velikosti, jsem změnil názor a dal si jen vodu. Pak už nám přinesli oběd s nepříliš originální otázkou : „Chicken or pasta?“

P1170192.jpg

Nevypadá to jako moc jídla, trošku totiž mate kelímek, který velikostí připomíná spíše malý kyblík. Bylo toho celkem dost a dalo se to i jíst. Informoval jsem se taky stewarda na víno a ujistil mě, že se u US Airways platí. Zřejmě jsem ho ale zaujal natolik, že se z ničeho nic znovu objevil u našich sedadel a jen tak mi podával skleničku vína.

Potom se nic nedělo, trochu jsem se díval na celkem fešnou obrazovku zábavního systému, i když většinou je pro mě nejlepším IFE mapa (zde i s označeným místem ztroskotání Titaniku)

P1170207.jpg

a pokud je, tak pohled z kamer na letadle (jakože zde nebyl). Zdálo se mi ale, že jim reagoval dost líně.

Po obědě si palubní personál sbastlil takovouto kukaň, kam se někteří z nich uchýlili.

P1170204.jpg

No a pak už se zatahovala okýnka, sice ne nějak násilně, ale stejně to nepochopím u letu, kdy se dělá uměle tma v kabině po obědě, když jsme přitom měli do Philadelphie přilétnout taky po poledni.

U břehů Ameriky jsme ještě dostali svačinu,

P1170211.jpg

a pak už jsme klesali, abychom udělali u filadelfského letiště esíčko a zařadili se do fronty na přistání na dráhu 27R. V momentě, kdy jsme ještě ve vzduchu těsně nad dráhou přelétávali křížení s další, skoro kolmou dráhou (35), zahlédli jsme my nalevo sedící, jak přímo na nás letí menší letadlo. Řekl bych, že mohlo přistát na kolmou dráhu tak do deseti sekund poté, co jsme ji přelétli my. Trochu frajeřina od věže, ale klidně bych si ji odpustil – na první pohled to vypadalo značně nebezpečně.

Po přistání, kdy nás, protože jsme letěli z Barcelony, přivítali ve Philadelphii i v katalánštině, a zaparkování jsme z letadla rychle vystartovali očekávajíce dlouhé fronty v imigrační hale, jen jsem si ještě rychle vyfotil naše letadlo přes okno.

P1170236.jpg

Na imigračním nebyl ale skoro nikdo, a tak jsme jen počkali, až před námi projde procedurou jedna cestující. Vyšel na nás sice lehce odtažitý, ale jinak příjemný mladík, který se zeptal na pár běžných věcí ohledně našeho pobytu v USA, oskenoval prsty, dal razítko do pasu a popřál hezký pobyt ve Státech.


PHL-LGA, Republic Airways (US3338)
154 km, 0:29 h
Embraer ERJ-170, N828MD


Ve Philadelphii jsme měli mít na přestup dvě a půl hodiny; když jsem letenky kupoval, vzal jsem tuto variantu jednak kvůli typu letadla na letu do New Yorku, a jednak proto, abychom pokud možno zvládali čekání, projít všemi procedurami a v klidu se dostavit k dalšímu letu. Takto jsme ale najednou měli spoustu času, který se zanedlouho ještě výrazně natáhl ohlášeným zpožděním našeho letu o hodinu a půl! Přitom všechny ostatní lety na LGA měly letět načas; skutečnost byla ale pak trochu jiná – i ostatní lety měly zpoždění, ale rozhodně ne tak velké, jako ten náš. A tak jsme si dali oběd, ze kterého nám pak bylo těžko, a proto ho pak pro jistotu zapili místním pivem v baru, který byl blízko dráze a měl na ni hezký výhled. Pak jsme se poflakovali po letišti, vyfotili si věž,

P1170238.jpg

a zjistili, že tam pro cestující mají houpací židle s výhledem na plochu.

P1170242.jpg

Provoz byl celkem rušný, ale zato značně jednotvárný.

P1170254.jpg

Skoro všechno US Airways. Tady na fotce aspoň zoufalou monotónnost narušuje přistávající stříbrné MD (alias „rachoťák“) American Airlines.

Zpoždění našeho letu na informačních monitorech stáhli na hodinu a šest minut, v avizovanou dobu odletu ale teprve naše letadlo přijíždělo k terminálu.

P1170267.jpg

Embraer ERJ-170 byla pro mě novinka. Vevnitř příjemné letadlo s uspořádáním 2 + 2, letušky byly taky moc příjemné, jedna byla opět starší, druhé mohlo být tak kolem čtyřicítky, ale trochu vypadala, jakoby v něčem jela. Měl jsem nastudováno, že před přistání na letiště La Guardia jsou hezké výhledy z levé strany letadla, a tak jsme měli sedadla A.

Už s pořádným zpožděním jsme vyrazili od terminálu, dojeli jsme k dráze, ale místo abychom na ni najeli, otočili jsme se na přilehlou pojížděčku a tam zastavili. Pilot nám oznámil, že je v New Yorku nějaký problém a že tu budeme stát třicet minut. Už jsem se viděl, jak se po půl hodině čekání vracíme k terminálu, ale za pětadvacet minut jsme se skutečně rozjeli směrem k dráze a pak konečně odstartovali. Udělali jsme obrat kolem letiště,

P1170295.jpg

PHL.gif
PHL.gif (5 KiB) Zobrazeno 6292 x

a pak už směřovali na New York. Kapitán předtím oznámil, že let bude trvat 29 minut, a nakonec trval, představte si, 29 minut. A tak jsme se po chvilce přiblížili k New Yorku a poprvé v dálce zahlédli zelenou paní s pochodní se zlatým ohněm a taky mrakodrapy,

P1170303.jpg

pak jsme měli vyhlídkový let nad Manhattanem,

P1170310.jpg

a kus za Central Parkem jsme to vzali doleva,

P1170312.jpg

a u letiště Teterboro se otočili, abychom pak přistávali na dráhu 13 letiště LGA. Byl to celkem zvláštní pocit proplétat se mezi mraky, mrakodrapy a startujícími a přistávajícími letadly z okolních letišť, jistější jsme se cítili až na zemi. Na letišti, aspoň tam, kam jsme přirazili my, to vypadalo tentokrát jako království někoho úplně jiného než ve Philadelphii.

P1170327.jpg

LGA.gif
LGA.gif (6.18 KiB) Zobrazeno 6292 x

Nakonec jsme na La Guardia přiletěli se zpožděním hodiny a čtyřiceti minut. Škoda, dřív bylo lepší počasí a víc světla, tak by pohledy na New York byly hezčí, ale i tak to stálo za to. Už jsme ale měli cestování plné zuby, tak jsme jen proběhli celkem hezkým terminálem, vyběhli ven a chytli taxíka, ze kterého jsem si udělal ještě fotku věže.

P1170328.jpg


V New Yorku jsme zjistili, že ještě není úplně takové jaro, jak jsme si představovali, a tak jsme druhý den ze všeho nejdřív šli koupit bundy a teprve pak dělat takové ty věci, které turisti dělávají.

Ujistili jsme se, že je tomu skutečně tak, jak jsme to viděli už z letadla – totiž, že i když na stromech už pučely nové listy, ještě to nestačilo na to, aby stromy z dálky vypadaly zeleně.

P1170364.jpg

Ale už toho třeba i na Staten Islandu kvetlo dost.

P1170392.jpg

Ještě pohled na panorama New Yorku z ostrova,

P1170394.jpg

a pak lodí zpátky na Manhattan.

P1170404.jpg

Tam už to na jaro vypadalo trochu víc.

P1170420.jpg

P1170431.jpg

Šli jsme mimo jiné podívat na památník 11. září, kde kromě nové budovy One World Trade Center známé dříve tako jako Freedom Tower, která jen pár dní po našem odjezdu dostala vršek a stala se tak se svými 1 776 stopami (541 m) třetí nejvyšší budovou světa, mají i dva bazény s vodopády na místech bývalých Dvojčat a muzeum, které události 11. září 2001 bude připomínat.

P1170441.jpg

Má to zvláštní atmosféru; na okrajích bazénů jsou vytesána jména obětí, a zrovna když jsme tam byli, tak u jednoho jména plakala paní; přišel za ní nějaký voják a utěšoval a povzbuzoval ji. A ukazují tam i strom, který to všechno přežil a jako jediný zrovna kvetl.

P1170454.jpg

P1170451.jpg


pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od pavelpmi »

Výlet do Washingtonu

Když jsem plánoval výlet do Washingtonu, přišlo nám trochu líto, že ve Philadelphii sice budeme dvakrát přestupovat, ale do vlastního města se nepodíváme. Vlak do Washingtonu jede ale přes bývalé dočasné hlavní město Spojených států amerických z dob, kdy se Washington teprve stavěl, a tak jsem po chvilce zkoumání stránek Amtraku zakoupil multi-city jízdenku New York – Philadelphia – Washington a na návštěvu Philadelphie jsme získali pár hodin.

Na nádraží Penn Station v New Yorku byla obrovská spousta lidí, kteří, jak se ukázalo, skoro všichni čekali na stejný vlak jako my. I když to tak zprvu vůbec nevypadalo, tak jsme se do vlaku nakonec všichni vešli a odjeli jsme včas. Musím říct, že cestování bylo velmi pohodlné, rychlé (jen jsem náhodou na chvilku zapnul GPS na telefonu a ukázalo mi 208 km/h) a poté, co jsme vyjeli z tunelů, bylo k dispozici i bezdrátové připojení k internetu.

P1170491.jpg

Ve Philadelphii jsme si prohlídli místa, kde se psala americká historie. (V roce 1776 tam byla podepsána Deklarace nezávislosti a o rok později Ústava Spojených států amerických.)

P1170511.jpg

Mají tam i monumentální radnici, která byla se svými 167 metry výšky mezi lety 1901 a 1908 nejvyšší budovou na světě,

P1170547.jpg

ale i letadlo přímo v ulicích města.

P1170549.jpg

Philadelphia se mi na ten krátký skok moc líbila, a to včetně nádraží, odkud jsme pokračovali dál. Byl jsem rád, že jsme se tam na cestě do Washingtonu zastavili.

P1170564.jpg


Další nádraží už je Union Station ve Washingtonu, přesněji zajímavá nádražní kavárna.

P1170572.jpg

A zatímco v New Yorku nám bylo zima a říkali jsme si, jestli jsme tam na náš vkus nepřijeli moc brzo, tak ve Washingtonu, který je jen o nějakých 210 km jižněji, už panovalo naprosto nádherné, teplé a slunečné jaro, které samozřejmě zahrnovalo i nezbytnou, všudypřítomnou jarní zeleň.

P1170586.jpg

Když jsem se pak vrátil do Palmy, tak se mě všichni ptali, jestli mám opálení z kola nebo jestli jsem byl na pláži. A já jsem se přitom opálil ve Washingtonu.

Union Station je jen kousek od Kapitolu a po cestě pěšky parkem jsme narazili snad na víc veverek než lidí.

P1170581.jpg

Z boční strany United States Capitol zas tak velký nevypadá,

P1170606.jpg

ale z jiných pohledů rozhodně ano; fakt mě překvapilo, jak je obrovský.

P1170609.jpg

A taky mě zaujalo, že před ním mají Američani hanbatou kašnu.

P1170603.jpg

Rozhodně jsme si nemohli nechat ujít National Air and Space Museum.

P1170633.jpg

Druhý den ráno jsme se vypravili na Arlingtonský národní hřibitov.

P1170658.jpg

P1170660.jpg

Nejvíc se mi tam asi líbily dvojbarevné macešky.

P1170663.jpg

Ze hřbitova jsme to pak vzali k Lincolnovu památníku s jezírkem Reflecting Pool, ve kterém se odráží Washingtonův monument, t. č. v opravě.

P1170687.jpg

Na jezírku mě dostalo jednak to, že na fotkách a ve filmech vypadá mnohem delší než ve skutečnosti, a taky to, jak ho měli špinavé – to červené jsou snad larvy nějakých much.

P1170696.jpg

Za jezírkem u obelisku teď zahnout, někteří se ještě mohou v mezičase občerstvit,

P1170716.jpg

a hurá k Bílému domu! Takový plán nás mělo samozřejmě víc.

P1170719.jpg

Věděl jsem, že je sídlo amerického prezidenta oproti ostatním washingtonským budovám relativně malé a zastrčené, a je fakt, že k Bílému domu aby si člověk vzal dalekohled nebo teleobjektiv.

P1170722.jpg

Něco takového měli kluci na jeho střeše.

P1170725.jpg

Pokračovali jsme pak v rychlé prohlídce amerického hlavního města a zakončili ji v hezké botanické zahradě u Kapitolu.

P1170779.jpg

P1170788.jpg

Metrem jsme se pak vydali na národní letiště Ronalda Reagana.

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od pavelpmi »

DCA-JFK, Pinnacle Airlines (DL3394)
343 km, 1:01 h
Bombardier CRJ-900, N600LR


Letiště DCA, musím říct, se mi velmi líbilo.

P1170798.jpg

P1170795.jpg

Nové terminály navrhl argentinský architekt César Pelli, který je proslulý řadou známých staveb po celém světě, mezi kterými jsou třeba i Petronas Towers v Kuala Lumpur.

Před terminálem mají i terásku, ale je z ní výhled bohužel pouze na střední část dráhy 1/19.

P1170807.jpg

DCA.gif
DCA.gif (8.29 KiB) Zobrazeno 6260 x

Po odbavení a kontrole v tělesném scanneru jsme se už blíže dráze u skleničky kalifornského Chardonnay dívali na provoz za okny, a viděli tak, že jak na potvoru zrovna změnili směr v používání. Chtěl jsem vidět známé přiblížení River Visual RWY 19, kdy letadla před přistáním kopírují koryto řeky Potomac, ale celé dva dny, kdy jsme tam byli, se startovalo směrem na Washington. Tak jsme si při odbavení oba vybrali sedačku vpravo u okna, abychom po startu viděli washingtonské památky ještě seshora, ale jak říkám, to nám nevyšlo.

Naše dlouhé letadlo jsem si mohl vyfotit už z haly, kdybych v tu chvíli věděl, že je to to naše; takto ho mám nadvakrát.

P1170815.jpg

P1170816.jpg

Měli jsme zas dvě letušky tak padesátnice, jedna z nich byla dost protivná. Zarazila mě při nástupu zrovna u dveří do kokpitu, a tak jsem se mohl pilotům chvilku dívat zpoza zad, než si udělala pořádek v kabině.

Od prstu jsme odjeli načas, ale těsně u dráhy nám kapitán řekl, že kvůli omezením v New Yorku budeme čekat dvanáct minut na start. Tak jsme aspoň měli chvilku zábavy v podobě sledování přistávajících strojů a rozjíždějících se letadel, která nás předjížděla zprava.

P1170821.jpg

Let měl trvat kolem tři čtvrtě hodiny, nicméně nám kapitán po nastoupání do letové hladiny oznámil, že kvůli dalším omezením v New Yorku budeme muset 28 minut kroužit kolem Atlantic City, než budeme moci pokračovat dál, ale že máme být bez obav, že na to palivo máme. Když jsme takto kroužili kolem letiště ACY a města s mrakodrapy, které jsme krásně viděli na pobřeží, říkali jsme si: „Zlatej vlak!“ Z osmadvaceti minut kroužení ale nakonec bylo jenom třináct, udělali jsme jen jedno menší kolečko a jeden větší ovál a pokračovali v naší trase. Na JFK jsme přistávali na dráhu 22L a tak jsme si před přistáním užili výhledu na siluetu Manhattanu v přímém odpoledním sluníčku.

P1170853.jpg

JFK.gif
JFK.gif (6.96 KiB) Zobrazeno 6260 x

Od letadla jsme šli takovouto dlouhou stísněnou chodbou, která je asi částečně mobilní, protože byla na kolečkách,

P1170872.jpg

a která je vidět i na Google Maps.

P1170873.jpg
Google Maps - ©2013 Google

Terminál pak už vypadal o dost lépe. Ještě jsem si vyfotil věž,

P1170877.jpg

a nějaká větší letadla,

P1170880.jpg

viděli jsme celkem čtyři „velryby“ na JFK, a Airtrainem dojeli na zašlou, ponurou stanici metra, kterým jsme jeli směrem do města. Po tmavém, špinavém nástupišti lehce zmateně pocházel mladý, ale celkem zanedbaný černoch, něco si pro sebe mumlal a semtam oslovil nějakého čekajícího. Při cestě metrem se pak vedle něho posadil dobře oblečený pár - mladý muž částečně indického vzezření v obleku se slečnou v šatech. Cesta nám rychle ubíhala, protože linka je expresní a spoustou stanic velkou rychlostí projíždí, byli jsme zahloubaní do plánu newyorského metra a zrovna se dívali, kde vystoupit. V tu chvíli se vagónem ozval strašný hluk. V prvním momentě jsme vůbec nevěděli, co se děje, ale když jsme se podívali směrem k naší trojici, hned nám to došlo. Černoch totiž tak intenzivně kýchl, že kromě toho, že způsobil úlek celému vagónu, nepochybně přivodil pořádný zážitek vedle sedícímu páru - vazký sekret z hlubin jeho dýchacích cest totiž přistál na krku onoho nebohého mladého muže v obleku. Jeden spolucestující pak iniciativně podával mladíkovi ubrousek, aby se mohl otřít; ten po počátečním šoku vzal kupodivu celou událost značně sportovně.

Zkrátka, ještě že jsme se do New Yorku jen vraceli, protože kdyby takovýto příjezd byl naším prvním kontaktem s městem, měli bychom prvotní dojem značně rozpačitý. Naštěstí jsme byli z letiště překvapivě rychle zase v hotelu, kde nám během naší návštěvy Washingtonu schovali kufry.


Následující den jsme pokračovali v prohlídce Velkého jablka, vydali jsme do Central Parku, a protože byla neděle, tak tam spolu s námi byla i půlka New Yorku.

P1170909.jpg

Počasí se postupně začalo trochu kazit, ale i tak tam byli fakt všichni.

P1170938.jpg

A tak jsme se z Central Parku rychle vydali podívat se na Central Park seshora,

P1170954.jpg

ale samozřejmě nejen na něj.

P1180009.jpg

Čekat na večerní osvětlený New York se nám ale už nechtělo, nahoře byla celkem zima, a tak jsme ho viděli až na zemi.

P1180059.jpg

Další den bylo postupně značně nevlídně; protože jsme bydleli nedaleko, tak jsme se nejdřív svezli lanovkou z Rooseveltova ostrova, což je taky zajímavý zážitek,

P1180105.jpg

a pak si zajeli do Brooklynské botanické zahrady, známé třeba japonskou zahradou a třešněmi, které kvetou zrovna koncem dubna. Protože ale bylo pondělí a v pondělí má zahrada zavřeno, a já jsem udělal tu chybu, že jsem si to nezjistil dopředu, viděli jsme ji jen přes plot. Zbytek chladného a deštivého nevlídného dne jsme pak raději věnovali jídlu, troše kultury a nákupům.


Poslední den jsme měli odlétat ve tři odpoledne, a tak jsme dopoledne ještě uskutečnili nápad nakoupit v obchodním centru Jersey Gardens nedaleko letiště. Řidička autobusu z New Yorku s námi jela velmi odvážně, bohužel byla asi na lince nová, protože přejela výjezd z dálnice. Sjeli jsme tedy na dalším, zastavili a ona se pak vyptávala na cestu. Protože nepořídila, popojeli jsme zase kousek dál, kde uviděla auto nějakého šerifa. Ten jí zřejmě poradil, že nejrychlejší to bude vrátit se tam, kde jsme měli původně odbočit, a tak se hned naše slečna řidička neohroženě otočila – jednu chvíli jsme stáli s autobusem na štorc přes čtyřproudou silnici a projíždějící řidiči museli počkat, než dokončíme manévr.


EWR-PHL, Piedmont Airlines (US4527)
129 km, 0:33 h
De Havilland Canada Dash 8-102, N911HA


Na letiště v Newarku jsme dojeli místní dodávkou, akorát že nás šofér místo u terminálu vyhodil u parkoviště a na terminál jsme si pak udělali vyjížďku Airtrainem.

P1180158.jpg

Toto je taky další z fotek ilustrující stav jara v New Yorku.

Samozřejmě jsem pořídil snímek letiště s 99 m vysokou věží, viditelnou z daleka. (Asi už je známá moje záliba v letištních věžích...)

P1180166.jpg

Po odbavení, obědě a kontrole jsme prošli kontrolou a u skleničky vína sledovali dění na ploše letiště s kulisou newyorských mrakodrapů v dálce.

P1180180.jpg

EWR.gif
EWR.gif (6.35 KiB) Zobrazeno 6260 x


S nevýznamným zpožděním přijelo naše letadlo do Philadelphie, 27 let starý Dash 8. Mimochodem, stejný typ stejné společnosti přistál teď nedávno na stejném letišti – Newarku schválně na břicho po problémech s vysunutím podvozku. (A nevím proč jsem si doteď myslel, že let 1549 US Airways, který skončil v řece Hudson, odstartoval z Newarku; bylo to z letiště La Guardia.)

P1180193.jpg

Vevnitř jsme si připadali jako v menším autobuse, asi hlavně díky zadní pětce sedadel.

Po startu jsme se ještě jednou podívali na impozantní New York a po necelé půl hodině se už vedle nás objevilo centrum Philadelphie.

P1180216.jpg

P1180224.jpg


PHL-BCN, US Airways (US742)
6 307 km, 7:28 h
Airbus 330-200, N284AY


Ve Philadelphii nás přivezli autobusem ze vzdáleného terminálu F někam blíž; měl jsem nějak zafixováno, že nás ještě čeká při přestupu kontrola, ale nikoli, došli jsme bez překážek až k našemu dalšímu letadlu, které bylo opět schované mezi nástupními mosty.

Něco přes dvě hodiny na přestup jsme využili k občerstvení a zakoupení cestovních polštářků v akci (jeden za patnáct, dva za dvacet).

Při nástupu a pojíždění jsme všude kolem viděli letadla čekající na start; pojížděli jsme dlouho a naskytl se mi pohled, který jsem znal hlavně z fotek amerických letišť na airliners – dlouhá řada čekajících letadel.

P1180266.jpg

Řada nebyla ale bohužel jenom jedna, ale letadla stála hned na třech pojezdových drahách (to jsem si našel, že se tak česky řekne taxiway), a my jsme byli bohužel jedním z nich. Pustili nám aspoň bezpečnostní video

P1180289.jpg

a pak nám kapitán řekl, že jsme číslo 18 na start a že budeme čekat tak půlhodiny. Čekali jsme a čekali, a najednou jsme byli „number two“ a už po dvaceti minutách čekání jsme odstartovali a nechali za sebou Philadelphii.

P1180313.jpg


Dostali jsme večeři („Chicken or pasta?“),

P1180328.jpg

chtěl jsem nám koupit víno, ale letuška říká, že mají teď novinku a že dávají víno i v ekonomické třídě, a nalila nám kelímek. Pak mi nalila ještě jeden a pak už jsem asi moc nevnímal, protože jsme chtěli pokud možno let prospat a vzali si už těsně před večeří půl prášku na spaní. Jen vím, že byla z celého osazenstva zdaleka nejmladší (ta letuška), tak kolem pětačtyřiceti, byla fajn a připomínala mi trochu nějakou milou čarodějnici. Zbytek posádky byl ještě starší než na letu do Philadelphie, opět měli teplákové bundy a zase si po jídle udělali u nouzového východu stan.

P1180333.jpg

Nad Španělskem jsme dostali ještě minisnídani

P1180334.jpg

a opět jsme měli krásný výhled, tentokrát na vápencový masiv Montserrat nedaleko Barcelony i s klášterem, který je jedním z nejznámějších poutních míst Katalánska.

P1180343.jpg

Přistání pak už proběhlo, jak to bývá většinou, ve směru od Barcelony. Protože jsme ale seděli vlevo, viděli jsme jen moře, moře a pak letiště.


To tedy byly mé zážitky z výletu do New Yorku a Washingtonu. Dopředu jsem nějak tušil, co od New Yorku můžu očekávat, ale Washington a Philadelphia mě příjemně překvapily. Nevěděl jsem ale, že je španělština tak rozšířená i na východním pobřeží Spojených států. Utvrdil jsem se v tom, že při cestách letadlem z a do New Yorku lze očekávat všelijaká zpoždění, a proletěl jsem se (a musím říct, že výsledný dojem nebyl horší než informované očekávání) aerolinkou, jejíž volací znak „Cactus“ asi v dohledné době nadobro zmizí z rádiové komunikace.

Jaru zdar!
Naposledy upravil(a) pavelpmi dne 25. 05. 2013, 00:27, celkem upraveno 1 x.

dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 980
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od dejavu »

Jako obvykle paráda!
Na LGA musím někdy zaletět, ten výhled na město vypadá báječně. Já si to dal letos ve vrtulníku, ale ten letěl z druhé strany.

S tím počasím je to prostě nejistý. V roce 2009 jsme byli v NY (a Bostonu) poslední dubnový týden a bylo po celou dobu okolo 25 stupňů.

firefly
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 601
Registrován: 17. 06. 2009, 20:15
Pohlaví: žena
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od firefly »

Pavle, výborné čtení, krásné fotky! :clap: :clap:
Teď se ještě víc těším na 5.6., kdy mě čeká má jubilejní 10.cesta do NY. :D
Rozhodně se také musím podívat na Ground Zero, na tu nedávno usazenou špičku na OWTC.
Zaujalo mě letadlo v ulici v Philadelphii, mohu vědět, jaký má význam, památník něčeho?


pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od pavelpmi »

firefly: To je umění, naproti je umělecká akademie. V kokpitu je skleník. Má to tam stát dva roky.
http://www.pafa.org/About/Lenfest-Plaza ... ouse/1143/

Brut
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 197
Registrován: 03. 06. 2011, 20:30
Pohlaví: muž
Bydliště: u BHX
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od Brut »

Skvělé jako vždy!! :thumbup: Díky za report, člověk si rád zavzpomíná :)

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5915
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od Globik »

Naprosto fantastický TR! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Měl bych 3 dotazy:
- Kde jste spali v DC?
- Jak upravuješ fotky dělané skrz okno?
- Všiml sis, kde byla vyrobena okna nových kabin lanovky na Roosevelt I.?

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od pavelpmi »

Díky!

- V DC jsme nespali. :D Spali jsme v Arlingtonu, ve Virginii, v Sheratonu Crystal City. O víkendu měli úplně jiné ceny než přes týden. A bylo to hned u metra.

- Zkusím štěstí. :D Hlavní je zvýšit kontrast a trochu upravit barvy, automatické úpravy můžou pomoci udělat základní práci. Někdy bych se chtěl naučit pracovat s fotografiemi.

- Nevšiml, kdepak? A to mám kamaráda lanovkového experta, i když jsem ho dlouho neviděl. Na lanovku jsme dobíhali, byla pak skoro plná, a tak jsme neměli moc prostoru na rozhlížení.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5915
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od Globik »

pavelpmi píše:Díky!

- V DC jsme nespali. :D Spali jsme v Arlingtonu, ve Virginii, v Sheratonu Crystal City. O víkendu měli úplně jiné ceny než přes týden. A bylo to hned u metra.

- Zkusím štěstí. :D Hlavní je zvýšit kontrast a trochu upravit barvy, automatické úpravy můžou pomoci udělat základní práci. Někdy bych se chtěl naučit pracovat s fotografiemi.

- Nevšiml, kdepak? A to mám kamaráda lanovkového experta, i když jsem ho dlouho neviděl. Na lanovku jsme dobíhali, byla pak skoro plná, a tak jsme neměli moc prostoru na rozhlížení.

1) :)
Btw.takhle jsem jednou spal od pátku do neděle v Radissonu v Jaksonvillu (FL) fakt za pár šupů.

2) Kdysi tu někdo psal o programu, ve kterém upravuje fotky z letadel zkrz okno. Ale Ty je máš skvělé. Budu si také muset pohrát.

3) Tak to chápu, že sis toho nevšiml:
P1080079 – kopie (640x360).jpg

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od pavelpmi »

Globíku, super postřeh! :thumbup:

krakra
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 288
Registrován: 06. 01. 2013, 09:39
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od krakra »

Moc pěkné.
Jenom schází cesta z Prahy do Barcelony.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5915
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od Globik »

krakra píše:Moc pěkné.
Jenom schází cesta z Prahy do Barcelony.

Zaslepený pragocentristo, nežijí všichni lidi v Praze. (To píšu jako člověk křtěný Vltavou.)

krakra
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 288
Registrován: 06. 01. 2013, 09:39
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od krakra »

Globik píše:
krakra píše:Moc pěkné.
Jenom schází cesta z Prahy do Barcelony.

Zaslepený pragocentristo, nežijí všichni lidi v Praze. (To píšu jako člověk křtěný Vltavou.)

OK, sorry, myslel jsem spíš z ČR.

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 712
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Stav: Offline

Re: S US do U.S. – Jarní New York, Philadelphia a Washington

Příspěvek od rpet »

krakra, neomlouvej se, a hezky stuj za svym nazorem!

konec koncu fakt, ze treba brno je jen predmestim prahy, je znam uz docela dlouho. nebo ne??


Odpovědět