Nejjižnější letiště v USA (PRG-LHR-MIA/Key West-MIA-LHR-PRG)

Odpovědět
vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1812
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Stav: Offline

Nejjižnější letiště v USA (PRG-LHR-MIA/Key West-MIA-LHR-PRG)

Příspěvek od vita »

Nejprve mi dovolte se omluvit, že poslední trip report jsem před třemi lety nedokončil. Po návratu z cest na mě dolehla nějaká ta deprese z návratu do všedního života a nemohl jsem se k ničemu pořádnému přemluvit. Přemýšlel jsem, jestli začít s tímto, protože vedle exotických cest do míst jako Dháka, Santiago de Chile nebo Ostrava, je cesta do USA pro mnohé rutinou (navíc přes jedno z nejprofláknutějších evropských letišť – Heathrow s „exotickými“ společnostmi jako American Airlines nebo British Airways. Nicméně protože cesta zpět začínala na místě, z něhož zde ještě trip report není, z mezinárodního letiště na ostrově Key West, tak jsem se rozhodl trip report napsat. A navíc, i tak obyčejný let jako Praha – Heathrow se nakonec ukázal nebýt až tak nezáživným, jak jsem původně předpokládal.

20. června 2014 - BA 0853 – PRG – LHR (A320)

Před samotným letem jsem musel řešit jeden nepříjemný problém, jak se vlastně dostat na letiště. Můj bratr se ale vůbec netvářil na to, že by mě měl odvést na letiště tak, abych tam byl v pět ráno. Navíc následně zjistil, že je na stejný den objednaný na vyšetření, takže jet ani nemůže. Návrh, že by mě tam odvezl o půlnoci a já měl čekat na odlet v pět ráno, zase vůbec nepřitahoval mě. Na stránkách Letiště Václava Havla (teď si uvědomuji, že z něj letím poprvé, co změnilo jméno) jsem našel ubytování na letišti za 700 korun na noc, až na to, že se záhy ukázalo, že PRG Hospitality Service jaksi nemá s Prahou nic společného, a kdybych si to snad zarezervoval, mohu za 700 korun strávit noc v západní Indii (a to jsem na stránce letiště zadal příslušná data a opravdu mi to vyplivlo hotel v Indii!). Nakonec se jako nejschůdnější varianta ukázalo, že si od něj večer půjčím jeho auto (na rozdíl ode mě má dálniční známku a navíc, když tam bude stát jeho auto, tak ho tam alespoň nenechá stát několik dní, ale skutečně jej ještě ten den vyzvedne), a on si ho v průběhu dne vyzvedne (veřejnou dopravu jsem kvůli nutnosti čekat na tak krásných místech, jako je Hlavní nádraží v noci, vyloučil, navíc mám dva kufry). Jenže předávka se trochu protáhla a já se do postele dostal v půl třetí, budík byl přitom nařízen na 3:30.

Nicméně i značně nevyspán jsem cestu zvládl. Naštěstí den před tím, než se policie rozhodla Jižní spojku v noci uzavřít a provádět plošné kontroly. Auto jsem strategicky umístil do třetího patra parkingu C tak, že od výtahu stačilo zatočit doprava a už bylo modré berlingo vidět. Akorát se cesta oproti původním předpokladům trochu protáhla, takže jsem nedorazil před pátou, ale v půl šesté. Nicméně i tak zbývala spousta času na to odbavit kufr, natočit blbuvzdorné video „Takhle se dostaneš ke tvému autu!“ a domluvit se na dispečinku parkoviště, abych tam mohl nechat klíče od auta s tím, že si je vyzvedne můj bratr (což asi není standardní postup, děkuji zaměstnanci, že to umožnil).

Kromě odbaveného kufru jsem měl jeden typický kabinový, v němž byla v podstatě jen brašna s notebookem. I odbavený kufr byl poloprázdný (jen 16 kilo), nicméně počítám s větším importem při cestě zpět, tak jsem na cestu tam zvolil naddimenzovaná zavazadla (už teď mám doma tři kufry s kabinovými rozměry, a dva další „normální“, které jsem přivezl z předchozích cest z USA, další nepotřebuji). A ještě na zádech jsem měl nepatrný batůžek, abych měl doklady a foťák po ruce a nemusel pro ně pokaždé sahat do kufru.
Letoun připravovaný k cestě do Londýna
Letoun připravovaný k cestě do Londýna

Provoz na Ruzyni při pátečním ránu byl doslova tragický. V zálivu mezi prsty A a B jsem neviděl jediné letadlo a na celém Ačku stála jen naše A320 připravovaná na let do Londýna. Boarding v 6:30 opravdu začal v 6:30, já jsem tou dobou zrovna podstupoval bezpečnostní kontrolu. Že má jít notebook z tašky ven, s tím jsem počítal, ale protože nenapadlo mě vyndat i tablet. Oproti předchozím cestám jsem nicméně mohl zůstat obutý.

Protože nástup začal přesně, dostal jsem se do letadla až mezi posledními, nicméně měl jsem až sedadlo 24A (odbavil jsem se s předstihem doma, v Praze jsem jen odevzdal kufr), které jsem si vybral místo původně přiřazeného 12A, abych také viděl něco „dole“….po většinu letu jsem viděl mraky, a většina již nastupivších cestujících seděla vepředu. Většina binů v zadních řadách zatím zůstávala prázdná. Vedle mě se usadil mladý český pár. Pán na Béčko, slečna na Céčko. Gate byl skutečně uzavřen v avizovaných 6:50. Po nahození motorů pronikl do kabiny nápadný zápach spáleného kerosinu. Což se opakovalo i po vytlačení.

Následovalo velmi krátké pojíždění od gatu A3 na práh dráhy 24, během nějž jsme se na monitorech měli dívat na bezpečnostní video. Oproti mým předchozím letům před třemi lety už nemusely být vypnuty všechny elektronické přístroje, dokonce vedoucí kabiny říkal, že můžeme mít i během startu na uších sluchátka, jen abychom je vyndali během bezpečnostního videa. Všiml jsem si, že ATRka ČSA startovala také z dráhy 30, po startu jednoho z nich jsme se v 7:05 dostali na řadu také my. Pak už jen krátký pohled na Rathovu protekční vesnici (Hostivice), obrátka vpravo a mraky. Oblačnost se trochu roztrhala nad Karlovarskem, ale jen na okamžik a dál se táhla až k belgickému pobřeží. Severní moře bylo krásně vidět, aby se Anglie opět zahalila do mraků a z nich se vynořil až Londýn při finále.
Hostivice, poslední, co bylo z Česka pořádně vidět
Hostivice, poslední, co bylo z Česka pořádně vidět

Pár sedící vedle mě si hned po startu nafoukl polštářky a usnul. Já jsem takové štěstí neměl. Snídaně se podávala nad Německem. Na naši řadu se dostalo až nad Bonnem. Oproti mému předešlému letu s BA se servis znatelně zlepšil. Cereální rolky se sýrem, zeleninou a šunkou se nasnídám lépe, než balíčku preclíků, které jsem dostal posledně (pravda, tehdy to nebylo v době snídaně). Kdyby v tom nebyly rozinky a tím pádem ta houska sladká, tak by mi to i chutnalo. K tomu mikrobalení pomerančového džusu a čaj.
Po většinu cesty byl výhled následující
Po většinu cesty byl výhled následující

Snídaně
Snídaně

Posádku v naší části tvořily dvě dámy, jedna nepříjemně vypadající bruneta cca kolem 45 let a mnohem příjemnější tak o 10 let mladší blondýna. Vepředu byli ještě mladší blondýna a vedoucí kabiny, muž (pokud jsem správně pochytil jméno, tak Jeremy) kolem 45-50 let. Kapitán se jmenoval John Pierce a pozdravil nás v Praze ještě před vytlačením ze stojánky, druhý pilot byl John Reilly a ten nás naopak oslovil nad Severním mořem, když jsme zahájili sestup na Heathrow. Podle airshow probíhal celý let v letové hladině 380.
Před vstupem nad anglickou pevninu
Před vstupem nad anglickou pevninu

Twickenham Stadium
Twickenham Stadium

Jedna 787, vlastně první, kterou jsem potkal, byť jsem si ji všiml až teď při procházení fotek
Jedna 787, vlastně první, kterou jsem potkal, byť jsem si ji všiml až teď při procházení fotek

Při přiblížení dohnal i mě spánkový deficit. Ale už na finále se ozval hrozný výkřik, který mě dokonale probudil, následovaný ránami. Mladý Čech sedící dvě řady předemnou (a na Béčku) dostal epileptický záchvat. Lidé začali mačkat tlačítka volající palubní personál a ti sedící kolem něj vstávali. Jeho přítelkyně se jej snažila držet, aby sobě nebo jiným neublížil (na Céčku nikdo neseděl). Zepředu přiběhl vedoucí kabiny, ale mohl ji říct jen, aby vydržela a ostatním, aby se posadili a připoutali, pak se musel vrátit na místo, protože už jsme byli opravdu skoro na zemi.
Hned jak letadlo dosedlo, vrátil se k nim. Nicméně pán už měl záchvat za sebou. Po přistání na dráhu 27L jsme k terminálu 3 rolovali tak 10 minut. Posádka mezitím zavolala zdravotní tým a požádala cestující, aby zůstali na svých místech i po zastavení letadla, což bohužel velká část nerespektovala, protože část českých pasažérů prostě hlášení nerozuměla. Letadlo stálo na stojánce nevybavené nástupními mosty. Polovina cestujících mohla vystoupit předními dveřmi, my v zadní části jsme museli počkat, až do letadla nastoupí lékař a až pak, nejprve poslední tři řady a pak i zbytek zádě, mohl opustit.

Nicméně vše dopadlo dobře. Pán měl zřejmě jen slabší záchvat vyvolaný únavou a doktor mu dokonce řekl, že nevidí důvod, proč by nemohl ještě ten den pokračovat do San Franciska. Naštěstí pro nás i pro něj nepřišel záchvat dříve a nevynutil si žádný divert někam do Německa nebo Belgie. A vzhledem k fázi přiblížení, v níž jsme v tu chvíli byli, se k postiženému dostal doktor do 15 minut po záchvatu.
Ze stojánky k terminálu to byla ještě jedna cesta autobusem
Ze stojánky k terminálu to byla ještě jedna cesta autobusem

Následovala cesta autobusem po Heathrow. Před třemi lety jsem na Heathrow viděl na vlastní oči poprvé A380. Teď jich tam byla spousta a tentokrát jsem poprvé na vlastní oči zahlédl B787 (Ethiopian). Chodby terminálu 3 jsou nekonečné, ale jedna taková mě zavedla na security. Poprvé jsem prošel přes bezpečnostní prohlídku na britském letišti, aniž by její součástí byla důkladná prohlídka či vysypání obsahu zavazadla (stalo se mi to na Stanstedu i při obou cestách přes Heathrow). Po bezpečnostní prohlídce následovala místnost s transitními přepážkami. Hned u první stál muž tázající se, jestli letíme s American Airlines. Řekl jsem, že ano, ale že boarding pass už mám vytištění. I tak mě nahnal do fronty.

Nejprve muž s velmi neevropskou pokrývkou hlavy, kterou neumím umístit do správné části jižní Asie, provedl výslech dílem se podobající imigračnímu na americkém letišti (proč tam letím, na jak dlouho a co tam budu dělat), pak mi řekl, abych se odteď od svého kabinového zavazadla nevzdaloval a dal mi samolepku na zadní stranu pasu. Velmi milá (a opravdu pěkná) slečna u přepážky se přeptala na adresu v USA (respektive chtěla potvrdit, že budu tam, kde jsem zadal, že budu), vytiskla mi nový boarding pass a upozornila mě, že můj let bude o 65 minut opožděn.
V odletové hale Terminálu 3 se nedá nic dělat. A já tam měl trávit pět hodin. Hlavní transitní prostor má dvě nevýhody: 1) byla tam díky klimatizaci solidní zima, 2) není odtamtud vidět na letadla. Když mi vypršel devadesátiminutový limit na free internet, začal jsem courat po terminálu. Objevil jsem pěkné místo na chodbě před exity 3 – 7, kde zrovna probíhalo odbavení A380 Singapour Airlines, bylo vidět i přes prostor gatu na plochu a nebyla zima. Vezl jsem si prázdnou lahev, kterou jsem chtěl na Heathrow naplnit vodou (hlavně do letadla). Ale když jsem si skoro opařil ruce a u kohoutku nebyla žádná možnost regulace teploty, tak jsem tenhle plán opustil.


AA 39 (BA 1528) – LHR – MIA (B777-200)

Kolem 12:00 britského času se konečně na tabuli objevilo i číslo našeho východu. Z hlavní haly to opravdu trvalo 20 minut, jak avizovaly nápisy. Nicméně v gatu následovalo další čekání (ale mimochodem u toalet bylo i takové to pitítko typické pro veřejné budovy v USA). Měl jsem sedadlo 41J a boarding group 2. Ale nejprve se na řadu dostali ti, kteří potřebovali s boardingem pomoc, pak first class, business class, vyšší statusy FF programu a až pak Group 1 a Group 2. I po započtení zpoždění jsme měli startovat ve 13:20, ale v tu dobu jsem se teprve dostal na palubu a to boarding teprve začínal.
777-200 připravovaná na let do USA
777-200 připravovaná na let do USA

Na vedlejším sedadle již seděla silnější paní v předdůchodovém věku. Ihned se se mnou dala do řeči, což se mi normálně v dopravních prostředcích nestává. Paní byla Američanka, žijící dlouhodobě v Anglii, kde učí cizince angličtinu a jela na prázdniny do Guatemaly, kde má dům (a kam od příštího léta přesídlí permanentně, až se dočká odchodu do penze). Musím říct, že to byla velmi příjemná dáma, která mi nečekaně let zpříjemnila, což se nedá říct o IFE (ale o tom bude řeč později).

Zpoždění nakonec nebylo 65 minut ale 80. Mojí sousedku to vzhledem k tomu, že na přestup v Miami na let do Guatemala City měla jen něco přes dvě hodiny, rozhodně netěšilo. Ale svěřila se mi, že má roztroušenou sklerózu a požádala si, aby na ní u gatu čekal vozík (proto také byla při mém nástupu do letadla už na palubě, byla mezi těmi, které pustili jako první), což s sebou nese jeden důležitý benefit – přeskočení všech front.
Provoz na LHR nebyl malý
Provoz na LHR nebyl malý

Po startu jsme hned zamířili na západ. Už nad Irským mořem přišlo na řadu první kolo servisu – nabídka pití. American na transatlantických letech dává i v economy zdarma pivo a víno. Naší část kabiny měly na starost dvě dámy ve věku kolem 45 let. Opět ne moc příjemná bruneta a mnohem milejší blondýna v zástěře s vyšitým jménem Kimberly. Já jsem si k pití dal zázvorovou sodu (Ginger Ale od Canada Dry). Dostal jsem celou plechovku.
Oběd - kuře v BBQ omáčce
Oběd - kuře v BBQ omáčce

Sezení v zadní části letadla s sebou nese několik nevýhod. Třeba to, že už kolem 40. řady došlo zahraniční pivo. Cestující sedící před námi a uprostřed letadla dostali poslední dva Heinekeny. Let byl zaplněn snad stoprocentně, ze svého místa jsem neviděl jediné prázdné místo. Už nad Irskem přišel na řadu oběd. Na výběr bylo kuře nebo těstoviny, a i v naší části ještě byl výběr z obou menu. Oba jsme zvolili kuře a dostali kuře v BBQ omáčce s americkými bramborami a s fazolkami.
Oběd mi velmi chutnal, ale když jsem snědl hlavní jídlo, měl jsem pocit, že bych k zasycení potřeboval ještě další dvě. Ale salát a další složky menu docela zasytily. Jen musím pokárat za máslo, to bych spíš zlomil plastový nůž, než abych ho rozetřel. Taky jsem se o to hned přestal pokoušet a zbytek housky pokryla Laughing Cow, nebo chcete-li, Veselá kráva. Svojí sousedku jsem vzhledem k roztroušené skleróze nechtěl zbytečně zvedat, tak jsem si místo dalšího Ginger Ale (předpokládal jsem, že stále dávají celé plechovky, ale pak se ukázalo, že to platilo jen o prvním servisu a pití se už jen rozlévalo), ale pomerančový džus. Na pivaře v řadě před námi zbyl už jen Budweiser (a ten ještě musel dodat steward z vozíku v druhé uličce). Po večeři ještě následovalo jedno kolo servisu. Inspirován trip reportem z cesty do Ostravy tady na Airways.cz jsem nepříjemné brunetě na otázku „And what about you? Juice, Tea or Coffee?“ odpověděl „White wine!“ … A taky jsem skleničku dostal! :biggrin: Pivaři dostali odpověď, kterou asi slyšet nechtěli: „Sorry, there is not a single drop of beer in whole aircraft!“ a po zbytek letu byli na cole.
Dostali jsme pěkná špuntová sluchátka. Na předchozím letu (také 777-200 AA a stejné lince, byť v opačném směru) jsme dostali hrozné plastové pecky, které jednak do uší nepasovaly, uši bolely a ještě jako bonus nebylo vůbec nic slyšet (což jsem doma zjistil, že je prostě vlastnost těchto sluchátek). Nicméně ani ony modré pecky neposkytly o moc lepší zvuk. Jenže ani po připojení vlastních sluchátek se příjem moc nezlepšil.

Výběr zábavy nebyl zrovna oslnivý (a navíc filmů byla oproti tomu, co AA inzerovaly na webu, jen asi polovina). V 777-200 filmy začínají ve 20 minutových smyčkách a pokud ji netrefíte, musíte čekat na další nebo oželet začátek. Vybral jsem si film Jack Ryan: Shadow Recruit (miluji knihy Toma Clancyho, RIP). Ale ani při použití vlastních sluchátek jsem nerozuměl. Jak byla scéna podbarvena hudbou, vycházel ze sluchátek naprosto nechutný pazvuk, a netušil jsem, co postavy říkají. Bohužel, především jack v opěrce už měl nejlepší za sebou (i sousedka říkala, že její konektor je asi špatný a sluchátka pro změnu vypadávají). Přešel jsem na Grandhotel Budapest a vydržel 15 minut, během nichž jsem rozuměl jednomu slovu: „Budapest“ (a to umím anglicky docela dobře a kouknout na film mi fakt nedělá problém). Znovu jsem zkusil Ryana, znovu nerozuměl. Navíc se mi docela úspěšně dařilo usínat. Nakonec mě definitivně do limbu poslala páteční epizoda seriálu Ulice přehrávaná z tabletu. Bohužel jsem ho nestihl předtím vypnout, takže se mi vybil a 777-200 nemá USB porty. Nabíjecích portů je jen minimum (jeden byl v řadě předemnou, ale že bych ho mohl používat, protože k tabletu mám nabíječku do auta, která by tam měla pasovat, jsem si uvědomil, až když jsem měl vytištěný boarding pass a byl jsem líný to předělávat a tisknout znovu).
Atlantic City, NJ
Atlantic City, NJ
Maryland a Chesapeake Bay
Maryland a Chesapeake Bay
Námořní základna Norfolk
Námořní základna Norfolk
A Norfolk z dálky
A Norfolk z dálky

Let nad Atlantikem probíhal v letové hladině 360 s rychlostí kolem 750 km/h. Probudil jsem se až u kanadského pobřeží, kde už jsme byli v letové hladině 380 a rychlost stoupla o 200 km/h. Nad americké pobřeží jsme vstoupili nad provincií Newfoundland a Labrador, pokračovali nad záliv Sv. Vavřince a nad USA. Nad Novou Anglií byla poměrně pěkná viditelnost, bohužel jsme letěli západně od Bostonu a já měl sedadlo na pravé straně. Pokračovali jsme nad zátoku Block Island a nad Long Island. Bohužel New York byl ukrytý v mracích a stejně jsme letěli příliš jižně nad Lower Bay. Pokračovali jsme na jihozápad přes New Jersey, kde bylo krásně vidět Atlantic City – Las Vegas východního pobřeží, zátoku Delaware, stejnojmenný stát a východní část mého milovaného Marylandu, kde jsem půl roku žil. Přes jeho východní pobřeží jsme se dostali nad zátoku Chesapeake. Krásně byl vidět Norfolk s hlavní základnou amerického námořnictva na Východním pobřeží. Nad Severní Karolínou se opět zatáhlo. My jsme postupně opustili americkou pevninu a vrátili se nad oceán.
Pizza, snack před přistáním
Pizza, snack před přistáním

Tři hodiny před přistáním následoval drobný snack – balíček Tex-Mex Nachos (moc dobrých, akorát jich v pytlíku bylo asi 15) a pití. Poprosil jsem znovu o Ginger Ale, připraven si po spánku poradit s celou plechovkou – ale dostal jsem jen skleničku. Při odletu slíbili 90 minut před přistáním lehký snack. Ale něco zjevně nebylo v pořádku. Servis začal až 50 minut před přistáním. K jídlu byla malá bezmasá pizza, sousedka do ní dvakrát kousla a dál ji nechtěla, mně na druhou stranu hodně chutnala, i když jsme si oba stěžovali na stejnou věc – nebyla ohřátá. Posádka zjevně nestíhala ohřát všechny, protože jsme je předtím cítili, tak se asi část ohřát povedlo, ale na nás vzadu vyšly už studené pizzy. Se servisem pomáhal i jeden stevard z přední části kabiny sestřihem hodně připomínající Daniela Craiga. Sbírat nádobí posádka začala dokonce až po zahájení přiblížení.
Nad pevninu jsme se vrátili až před přistáním a to jižně od Fort Lauderdale. Následoval okruh nad severním Miami a přistání na dráhu 8L MIA. Před naším příletem se nad Miami prohnala bouře, ale my přistávali už za sucha. Hodinky ukazovaly 15:25 místního času, původně byl přílet plánován na 14:40 a z Heathrow jsme odlétali z 80 minutovým zpožděním! Po zastavení jsem sousedce sundal docela těžký kufr. Říkala, že po tak dlouhém letu ho vzhledem ke své nemoci určitě dolů nedostane, protože ruce moc neposlouchají. Navíc s tímhle by měla problém snad i zdravá žena. Svěřila se, že ho má plný švýcarských cereálií :-D. U gatu na ní čekal vozík, ještě jsem ji popřál hodně štěstí s přestupem a šel hledat imigrační. Při příletu se objevila další nevýhoda sezení v zadní části letadla – před námi posádce došly formuláře pro americkou celnici.
Po příletu do MIA
Po příletu do MIA

Odbavení na imigračním se za tři roky, co jsem v USA nebyl, značně změnilo (navíc v terminálu AA jsem nikdy na americkou půdu nevstupoval). Cestující s americkými a kanadskými pasy nebo cestující na ESTU museli nejprve k samoobslužným kioskům, které vám seberou otisky ze čtyř prstů ruky, kterou ke skeneru přiložíte, vyfotí vás a položí vám pár otázek, které se shodují s otázkami na celním formuláři. Po nich následuje pohovor s imigračním úředníkem (předtím jsem ještě vyfasoval formulář pro celnici, který jsem měl dostat v letadle). Už jsem zažil i příjemnější. Položil mi pár rychlých všetečných otázek. Všechny cestující přes ESTU odbavovali DVA imigrační úředníci a to takovým tempem, že se ani netvořily fronty. Další úředník zkontroloval, jestli máme na účtence z kiosku a formuláře pro celnici razítko. Protože jsem trochu zmatkoval a sháněl chybějící formulář, přišel jsem ke kufrům už ve chvíli, kdy byl můj sundaný z pásu. Poslední imigrační úředník se podíval na formuláře, jestli opravdu cestuji na svůj pas a řekl mi, ať pokračuji dál. Nenásledovala žádná nepříjemná prohlídka zavazadel, které jsem se, vzhledem k tomu, že jsem měl kufr naložený různými kořeními (na guláš, na výrobu tlačenky atd.), či semínky něčeho, což jsem se bál, že by si někdo mohl špatně vyložit (byl to libeček, ale kdo ví, jestli by si nemysleli, že je to něco jiného), převáženému pro příbuzné, docela bál. Pak už jen cesta do Greeting Hall a úspěšné shledání se svým odvozem a poslední prázdniny mohou začít.
Naposledy upravil(a) vita dne 28. 07. 2014, 21:36, celkem upraveno 1 x.


vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1812
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Stav: Offline

Re: Nejjižnější letiště v USA (PRG-LHR-MIA/Key West-LHR-PRG)

Příspěvek od vita »

15. července 2014 AA 3572 (BA 6515) – EYW – MIA (E145LR)

Nejjižnější mezinárodní letiště v USA moc provozu neláká, na vině je především krátká dráha (1 463 metrů), kterou není možné prodloužit. Přitom vojenské letiště na vedlejším ostrově Boca Chica má dvě dvoukilometrové dráhy a jednu dlouhou přes tři kilometry. Ale největší letoun, který jsem viděl přistávat na Key Westu byl Boeing 737-700 Delty z Atlanty. Vedle velkých společností jako Delta, American a US Airways letiště obsluhuje společnost Silver Airways stroji Saab 340. Na letiště jsme dorazili víc než dvě hodiny před odletem.
Odbavení na letišti na Key Westu
Odbavení na letišti na Key Westu

Letiště Key West má dva terminály, starý slouží přilétávajícím pasažérům, před ním stojí nový terminál obsluhující odlety, a ještě před ním velké parkoviště. Přestože zbývaly víc než dvě hodiny do odletu, náš let do Miami se již odbavoval. Kufr měl 52 liber místo povolených 50ti, ale příjemný Check-ing agent si s tím hlavu nelámal. Vytiskl boarding pasy na všechny tři lety a popřál mi příjemný let.
Jeden ze dvou mostů mezi novým a starým terminálem
Jeden ze dvou mostů mezi novým a starým terminálem

Strávili jsme tak hodinu v letištní restauraci, ale protože když cestuji sám, přechází na mě nervozita jinak pozorovatelná u spolucestujících, takže jsem vůbec neměl chuť na jídlo. Na opačném konci terminálu, než je odbavení, následuje bezpečnostní kontrola. Na Key Westu mají ty svékací skenery. Nemusel jsem sundávat boty a ani pásek. Následuje přechod do starého terminálu, eskalátor dolů a jste u gatů.
Na "Conch Republic" narazíte na Key Westu všude
Na "Conch Republic" narazíte na Key Westu všude
Transit
Transit

Těch je na Key Westu celkem šest, náš let byl odbavován právě z šestého. Vedle gatů a toalet jsou dole ještě restaurace a poslední gift shop na Key Westu. Do odletové haly se vejde 400 sedících pasažérů. Vedle našeho E145 do Miami obsazeného 44 pasažéry byl odbavován ještě S340 Silver Airways do Fort Lauderdale. Otočení letadla z Miami netrvalo ani půl hodiny. Sotva Embraer přistál, vystoupili pasažéři a už začínal boarding. Přestože letělo 44 pasažérů, probíhal boarding podle zón. Měl jsem předposlední řadu na pravé straně (sedadlo 15A), takže až boarding group 4.
Před nástupem do letadla nám dvě check-ing agentky daly na větší kabinová zavazadla červené visačky Valet Baggage, kufry jsme před nástupem na palubu odevzdali na takový dvoupatrový vozík a vyzvedli si je v Miami po příletu, protože E145 na jedné straně vůbec nemá nad sedadly bin a na druhé straně jen velmi malý, kam se rozhodně normální kabinové zavazadlo nevejde.
Můj let
Můj let
EMB-145LR roluje po příletu z Miami
EMB-145LR roluje po příletu z Miami
Příprava na zpáteční let
Příprava na zpáteční let
Někteří cestující měli problém se do kabiny napasovat :-))
Někteří cestující měli problém se do kabiny napasovat :-))

Mohu s klidným svědomím prohlásit, že jsem takhle malým strojem neletěl, jeden pán předemnou se při sezení hlavou téměř opíral o strop. Vedle dvou pilotů posádku tvořila jedna starší letuška. Jenže žádný servis se během celého letu nekonal, ostatně vzhledem k délce letu je to logické.
Po krátkém čekání na dva páry jsme konečně vyrazili k dráze 9. Což bohužel znamenalo odlet na východ, nikoliv přelet nad starým Key Westem. Po startu letadlo prudce stočilo o 90° doleva, aby se vyhnulo prostoru nad leteckou základnou, pak zase doprava a pokračovalo na Miami. Místo na levé straně bylo sice elegantním separé, ale pokud by byly vidět ostrovy Florida Keys, měl jsem smůlu, byly by vidět na druhé straně.
To, co si každý po příletu fotí
To, co si každý po příletu fotí
Soukromá letadla
Soukromá letadla
General Aviation provoz je na Key Westu bohatý, kromě toho jsou malá letiště i na dalších ostrovech. Na Summerland Key je dráha přímo mezi domy, takže vedle auta sem tam v garáži stojí nějaká ta Cessna
General Aviation provoz je na Key Westu bohatý, kromě toho jsou malá letiště i na dalších ostrovech. Na Summerland Key je dráha přímo mezi domy, takže vedle auta sem tam v garáži stojí nějaká ta Cessna
Kamarád našel jednou ráno podobně zaparkovanou svojí Felicii
Kamarád našel jednou ráno podobně zaparkovanou svojí Felicii
Dnes byla v přístavu Carnival Ecstasy, společně s Majesty of the Seas navštěvuje Key West každý týden, ostatní lodě zde kotví více sporadicky, teď v létě, v zimě nejsou výjimkou ani tři lodě denně
Dnes byla v přístavu Carnival Ecstasy, společně s Majesty of the Seas navštěvuje Key West každý týden, ostatní lodě zde kotví více sporadicky, teď v létě, v zimě nejsou výjimkou ani tři lodě denně
Pohled na Key West z ptačí perspektivy
Pohled na Key West z ptačí perspektivy
Mezi ostrovy
Mezi ostrovy
Everglades
Everglades

Po pár minutách letu jsme vstoupili nad národní park Everglades a od západu se přiblížili k Miami. Přistávalo se na dráhu 9, ani ne 40 minut po startu z Key Westu. Letoun zastavil u terminálu D na gatu 60H. Gate 60 leží na severozápadním konci nového terminálu American Airlines. Z terminálu vychází dva prsty, k nimž jsou přistavována regionální letadla. Všechny mosty jsou označeny jako D60 a písmenem. Vede k nim zastřešená, ale otevřená chodba. Z letadel se vystupuje po plošině, takže žádné schody. Po výstupu vám hned odevzdají zavazadla odbavená před nástupem do letadla.
Gate v Miami
Gate v Miami

Dvě stanice vláčkem mě dostaly do centra terminálu D. Protože jsem měl více než šestihodinový lay over, byl jsem domluvený s kamarádkou, že se za mnou na letišti zastaví. Ještě jsem se pro jistotu zeptal muže v uniformě TSA, zda mohu opustit transitní prostor a pak se přes security vrátit. S příjemnou společností šest hodin uteklo jako voda.
Nový terminál D se mi líbí
Nový terminál D se mi líbí


15. července 2014 AA 56 (BA 1527) – MIA - LHR (B777-300ER)

Jak jsem se před třemi lety těšil na svůj let z USA díky první cestě Boeingem 777, tak jsem se i teď těšil na tuto cestu, protože to byl první let s novou vlajkovou lodí American Airlines a těšil jsem se hlavně na jejich in-flight entertainment, prozradím, že zklamán jsem rozhodně nebyl. Opět jsem byl až boarding group 4, protože jsem seděl na 35A, ale na rozdíl od letu z Miami to neznamenalo nástup mezi posledními. V gatu jsem narazil na českou rodinu se dvěma malými syny, vezoucí jako kabinové zavazadlo dvě surfová prkna. Jak jsem tak vnitřně předpokládal, nebylo to naposledy, co jsem je viděl, to bylo v Praze u kufrů.
Dostat se do Londýna není problém
Dostat se do Londýna není problém
777-300ER připravovaná na let do Londýna
777-300ER připravovaná na let do Londýna

Při nástupu do letadla jsem v premium economy, kde je seating 3-3-3 nechápal, jak dál narvou do prostřední řady ještě čtvrtou sedačku. Ulička v normální ekonomické třídě je opravdu úzká, až jsem měl co dělat protáhnout kufr. V mé řadě už seděli otec a syn hispánského původu. Nad naší řadou byl už bin plný, ale za námi ještě místo bylo a navíc sedačky už byly plně obsazené, takže jsem ani nemusel mít výčitky svědomí, že ten, kdo tam bude sedět, nebude mít místo na kufr.
Start z Miami byl na čas a z dráhy 27, což mě okradlo o pěkný pohled na Miami Beach, místo toho jsme startovali ve stejném směru, z jakého jsme se předtím na Miami přibližovali (kolem stejné Ikei), nad bažinami se otočili na sever a pak na východ, jižně od letiště Fort Lauderdale-Hollywood International Airport jsme opustili pevninu a zamířili na severovýchod. Celý let až nad jihozápadní pobřeží Anglie probíhal nad mořem a po dostoupání v letové hladině 330 (rychlost ukazoval IFE bohužel jen v mílích, což mně, který je zvyklý na km/h anebo uzly moc neříkalo).
Letiště FLL
Letiště FLL

Musím se pochlubit, že po hodně dlouhé době jsem při letu z Miami dostal chutnou večeři. Následovala hodinu po startu po nápojovém servisu. Nejprve jsem ze špatného jídla při letu z Miami vinil Alitalii, na jejíž lince do Miami jsem nepoživatelné jídlo dostal při dvou příležitostech ze dvou pokusů, ale protože se mi to stalo i před třemi lety na lince AA, myslel jsem, že je to prostě trend. Letos se jim ale jídlo povedlo. Servis byl dokonce ještě štědřejší než při letu do Miami, tam celá plechovka pití přišla jen při prvním servisu, teď jsem nejprve dostal celou plechovku Sierra mist a malý balíček slaného snacku, pak při večeři i celou plechovku Ginger Ale (chtělo by to větší stolky na servis) a pak přišel ještě jeden servis, kde jsem chtěl spánek podpořit červeným vínem (to bylo jen rozlévané).
Večeře
Večeře

Celou zadní kabinu mělo na starost výhradně mužské osazenstvo. Ve vedlejší uličce starší silnější stevard (no spíš hodně silný) a jeden s legračním účesem (nejdřív měl vlasy po ramena, pak si ještě z části z nich svázal culík). O naši část se starali dva příjemní běloši ve středních letech. Jeden nám nabídl: „Guys, I got Chicken or Pasta, what whould you like?“, dámám za námi pak upřesnil, že kuře je s rýží a těstoviny jsou torteliny se sýrem. Celá naše trojka vsadila na kuře, které připomínalo čínu. K tomu salát, houska, brownie jako zákusek a krekry, a malá lahvička vody.

IFE mě nadchlo. Nejenže obrazovka má snad dvojnásobnou úhlopříčku oproti typu v 777-200 stejné společnosti, ale konektor na sluchátka skutečně fungoval, jak měl. I dodávaná špuntová sluchátka poskytovala slušný zvuk (EDIT: Po použití doma jsem dospěl k závěru, že zní jak z popelnice, ale alespoň do uší příjemně pasují). IFE nabízelo výběr z nových filmů, kde jsem konečně shlédl onoho Jacka Ryana (pravda, ještě kdyby to doplnili o anglické titulky, bylo by to ideální, jiné filmy je měly). Když jsem viděl nabídku ostatních filmů, tak jsem nabil přesvědčení, že chci ve stejném letadle absolvovat i zpáteční let a ještě jeden do Londýna.

Kromě novinek nabízeli i výběr mých oblíbených filmů jako Pomáda či Návrat do budoucnosti nebo opravdové klasiky ala Casablanca či Jih proti Severu (Gone with the Wind). Vše doplňovala nabídka hudby (kterou šlo přehrávat i při jiné práci s IFE, například sledování map, nakupování či čtení zpráv), možnost chatovat buď přes chat room nebo seat-to-seat (to jsem nezkoušel), nakupovat, číst zdarma (alespoň doufám, že mi nepřijde nějaká účtenka) výběr ze zpráv (několikrát jsem během letu kontroloval sportovní rubriku, jestli se tam neobjeví výsledky předkol Ligy mistrů a nedozvím se, jak hrála Sparta proti Tallinnu, protože v Miami nebyla wi-fi zdarma), sledovat mapy (bohužel se nedá libovolně měnit přiblížení) a podobně. Pokud by vás IFE neuspokojilo, má každé sedadlo konektor na 110V či USB porty a ještě jeden port, jehož účel jsem neidentifikoval (vypadal jako S-Video vstup). Zřejmě jde připojit i vlastní datové zařízení a přehrávat z něj, ale to jsem nezkoušel. Obrazovka jde sledovat jen z dost přímého pozorovacího úhlu, co dělá soused, pořádně nevidíte. Záhy, když se otec a syn vedle mě snažili hrát proti sobě lodě, jsem pochopil proč.
Přes dokonalý IFE jsem se rozhodl pokusit se spát, abych měl pak snazší přechod na český čas, tak jsem po 20 minutách vzdal film Need For Speed, vytvořil si výběr z alb vážné hudby a opery, kde mě zaujala především árie z Rusalky v podání americké zpěvačky Renée Fleming, která letos zpívala hymnu při Superbowlu, a u toho se mi podařilo tak na tři hodiny usnout.
Snídaně
Snídaně

Vzbudila mě až snídaně krátce před vstupem nad anglickou pevninu, tak 70 minut před přistáním. Dostali jsme croissant, jahodový džem a máslo, malý malinový jogurt a malé balení pomerančového džusu (k němuž jsem si dal ještě skleničku jablečného). Jak posádka sklidila servis, zahájil kapitán sestup na letiště Heathrow. Předtím nám oznámil, že bychom mohli přistávat s malým předstihem, ale protože budeme muset udělat jeden okruh kolem Londýna, vidí to tak na 10 minut zpoždění.
Udělali jsme krásný okruh kolem LHR
Udělali jsme krásný okruh kolem LHR
Wembley
Wembley
London City
London City

Následoval pěkný okruh nad Londýnem s krásně viditelnými letišti Heathrow a City nebo fotbalovým stadionem ve Wembley. Bohužel nad městem jsme letěli tak, že z mého místa nebyly největší památky viditelné. Letoun pak po osmé hodině ráno dosedl na dráhu 27R.
Chodby na terminálu 3 jsou pořádně dlouhé, od gatu to na bezpečnostní kontrolu trvalo snad půl hodiny, pravda mezitím jsem se ještě převlékl z kraťasů do riflí, což jsem chtěl udělat už v Miami, ale vzpomněl jsem si na to, až když jsem si všiml, že mi je v letadle docela zima. Naštěstí uzavření ventilátoru a přikrytí dekou a zima mi nakonec nebyla. Oceňuji, že v Londýně po mě tentokrát nechtěli se vyzouvat, což vzhledem k době, kdy jsem měl ty boty na nohou, bylo pro ně docela plus.

15. července 2014 BA 862 – LHR - PRG (A320)
Na LHR jsou hojně zastoupeny všechny americké aerolinky. US Airways A330 odbavovaná pro let do Charlotte za naším gatem do Prahy
Na LHR jsou hojně zastoupeny všechny americké aerolinky. US Airways A330 odbavovaná pro let do Charlotte za naším gatem do Prahy

V hlavní hale terminálu 3 jsem akorát stihl zkontrolovat, jak hrála Sparta s Levadií Tallinn a už následoval přesun k východu 24. Tam jsem ve frontě na boarding, respektive na vstup do gatu, pochopil, že se neodvratně blížím k domovu, když se do fronty za mnou postavil pár s malou holčičkou a „sympaticky“ vypadající potetovaný otec nám všem oznámil, že „z tohohle vyj…nýho letiště už nikdy nepoletí“ a že „nechápe, jak takhle zpíč..ný místo mohl někdo navrhnout“. V gatu buď měly 2/3 cestujících priority boarding, vyšší FF status nebo letenku vyšší třídou, či (pravděpodobněji) ignorovali informaci, že nejprve je boarding určený pro tyto skupiny cestujících.
Nový United
Nový United

Tři autobusy nás odvezly k už čekající A320, v přední části tvořily posádku dvě ženy, v naší části dva muži. V mé řadě už opět seděli spolucestující, ale tentokrát jen žena na Cčku cestující s mužem sedícím přes uličku. Já měl sedadlo 21A, což pro mě bylo na Key Westu příjemné překvapení, protože on-line checking mi nešel udělat a na tento let jsem neměl zamluvené místo.
Letoun startoval z dráhy 27L, přestože všechny přílety byly na 27R, před námi přistávala A380 British Airways.
Concorde
Concorde
A380 po jejímž přistání jsme startovali
A380 po jejímž přistání jsme startovali

Myslel jsem, že je vždy jedna dráha vyhrazena vždy na přílety a druhá na odlety. Po startu následovalo otočení na jih a na východ. Minuli jsme jižní Londýn, bohužel nefungoval IFE, takže jsem rozeznal jen autodrom Brands Hatch a pak nad belgickým pobřežím Bruggy.
Centrum Londýna a The O2
Centrum Londýna a The O2
Závodní okruh Brands Hatch
Závodní okruh Brands Hatch
Bruggy
Bruggy

Servis opět příjemně překvapil. V Londýně jsem neměl moc času, jen 1:40 na přestup a to ještě o deset minut nás obralo zpoždění z Miami. Na druhou stranu známá před měsícem letěla stejnými lety a měla v Londýně asi 20 minut, stihla to – kufr ne. Takže nějaká dobrá svačinka, v tomto případě houska se sýrem a šunkou a k pití malá 250 ml plechovka Spritu, potěšily. Naší část kabiny obsluhovali dva stevardi ve středních letech, přední dvě ženy.
Svačinka
Svačinka
Mělník
Mělník
Žižkovský vysílač a Generalli Arena v popředí
Žižkovský vysílač a Generalli Arena v popředí

Před přistáním jsem poznal Mělník, pak se letadlo stočilo na jih a na západ, aby se srovnalo s osou dráhy 24. Díky tomu jsme si mohli prohlédnout severní části Prahy, přehlédnout nešel Žižkovský vysílač, nový Trojský most a po troše pátrání jsem nepřehlédl ani sparťanský svatostánek na Letné. Po přistání jsem viděl pojíždět celou dálkovou flotilu ČSA. Krátce po nás sedala 777 Emirátů, což dobře motivovalo k urychlenému výstupu z letadla a spěchání na pasovku, než se to tam zaplní cestujícími z Dubaje.
Dálková flotila ČSA
Dálková flotila ČSA
Po nás sedala 777 Emirátů
Po nás sedala 777 Emirátů

Kufr dorazil v pořádku, až v Praze jsem si všiml, že na něm mám červenou visačku Oneworld Priority. Přestože sedala 777čka, nevšiml jsem si, že by u východu od kufrů odchytávali celníci a chtěli prohledávat zavazadla, jak mě jednou na Ruzyni postihlo, byť teď jsem se fakt bát nemusel, protože jsem nic cenného nevezl, respektive všechny cennosti byly pořízeny v Česku v krámě se zeleným mimozemšťanem.

Už mě čekalo jen jedno nemilé překvapení a to sice, že na mě nikdo nečekal. Provoz na Jižní spojce byl totiž proti a já jsem nakonec na Ruzyni strávil čekáním na odvoz víc času, než kolik jsem předtím strávil v Londýně přestupem, bezmála dvě hodiny, ale to už je jiný příběh.
Naposledy upravil(a) vita dne 29. 07. 2014, 03:53, celkem upraveno 2 x.

Punkrac
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 14
Registrován: 11. 05. 2014, 20:11
Stav: Offline

Re: Nejjižnější letiště v USA (PRG-LHR-MIA/Key West-MIA-LHR-

Příspěvek od Punkrac »

:clap: Parádní, tenhle styl TR mi sedí. Už se těším na druhý díl

vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1812
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Stav: Offline

Re: Nejjižnější letiště v USA (PRG-LHR-MIA/Key West-MIA-LHR-

Příspěvek od vita »

Punkrac píše::clap: Parádní, tenhle styl TR mi sedí. Už se těším na druhý díl


Díky, už je tu. Už jsem to měl týden napsané, ale nemohl jsem se dokopat k tomu prohrabat se fotkami :-)

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Nejjižnější letiště v USA (PRG-LHR-MIA/Key West-MIA-LHR-

Příspěvek od marthym »

Rejpava poznamka: Nejjiznejsi letiste USA je myslim na Guamu, popripade pak Hilo 8)


vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1812
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Stav: Offline

Re: Nejjižnější letiště v USA (PRG-LHR-MIA/Key West-MIA-LHR-

Příspěvek od vita »

marthym píše:Rejpava poznamka: Nejjiznejsi letiste USA je myslim na Guamu, popripade pak Hilo 8)


Slovo "kontinentálních" se mi do nadpisu už nevešlo :D
Na Key Westu, kromě Conch Republic, všude mají "Southernmost point of the continental USA" :)

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Nejjižnější letiště v USA (PRG-LHR-MIA/Key West-MIA-LHR-

Příspěvek od marthym »

Ja vim :D

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Nejjižnější letiště v USA (PRG-LHR-MIA/Key West-MIA-LHR-

Příspěvek od pavelpmi »

Taky se mi report moc libil, diky! A fotka s chlapkem v E145 je super! :lol: A taky hezky vyhlidkovy let nad Londynem.


Odpovědět