Valaši v Íránu

Alexx
Vítěz kategorie Po přistání... 2012
Vítěz kategorie Po přistání... 2012
Příspěvky: 598
Registrován: 05. 10. 2007, 08:33
Pohlaví: muž
Bydliště: Karviná, Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Valaši v Íránu

Příspěvek od Alexx »

Nebudu to dlouho obkecávat - jak je mým zvykem, ve svých reportech mě víc zajímá místo a děj, než máslo a registrace letadel. Tentokrát jsme se zaměřili i na fotky (z místa), tak snad se bude report líbit:


Valaši v Íránu

Sobota, 15. listopadu 2014

Sraz v osm na Zličíně. Vyrážíme ze tří směrů, já, Pavel a Přemek z Bohnic, Patrik z Pankráce, a Valmezáci - Roman, Pavel, Radek a Martin, frčí od rána po D1. Sraz proběhl, Valmezáci vědomi si nejen suchého letu do Teheránu, ale i suchého pobytu v Íránu obecně, nenechávají nic náhodě.

Z Prahy řídím koráb s osmi místy k sezení a dvěma pedály - spojka a plyn, Roman s pivem v ruce naviguje. U Řezna raději instaluju navigaci :-). Ne že by byl problém k letišti v Mnichově dojet, ale chceme jet omrknout doporučované parkoviště, které je trochu opačným směrem. Vytipované parkoviště není vůbec parkoviště, ale stání na ulici mezi vjezdem na jedno parkoviště a vjezdem na druhé parkoviště, oba placené, na týden čtyřicet tři euro. Parkování na ulici se nám úplně nepozdává, v osmi lidech to není žádná pálka. Za podobné peníze ale můžeme stát rovnou na oficiálním dlouhodobém parkovišti, a tak jedeme vyklopit posádku na terminál a s Romanem odvážíme auto na parkoviště P41. Bus zpět k terminálu nám těsně ujel, další jede za 20 minut a tak jdeme pěšky na vlak a jednu zastávku se vezeme zdarma, což by s lístkem od parkoviště mělo fungovat - nevíme ale, jestli na jednu, nebo dvě osoby. Každopádně nás na cca tříminutové jízdě k terminálu nikdo nekontroluje.

Na terminálu máme čas, a tak ještě před odbavením zejména meziříčská sekce dojíždí poslední zásoby nízko i vysokooktanových nápojů, což nám následně poněkud komplikuje jak odbavení, tak i samotný boarding. Raději nebudu se pouštět do větších detailů :-).

Letíme. Měl jsem strach z letenky "Turkish Airlines operated by Sun Expres", ale nic se neděje, je to normální Turkish s jídlem a dokonce ještě i alkoholem na prvním letu.

Přestup máme na Istanbulských Vodochodech (SAW), letišti velikosti Bratislavy s provozem na úrovni Vídně. Všude mraky lidí, fronty na turecké záchody... Přestup úžasně rychlý, na konci chobotu si letištní pohůnek odchytil tranzitní cestující, a bez dalších cavyků a kontrol nás vypustil do odletové haly. Přestup tady by se tak dal stihnout i za třicet minut. My ale máme dvě hodiny, a tak se rozprcháváme po duty free a Starbucksech, abychom se zase sešli na bráně k odletu do Teheránu, který už, poměrně očekávaně, byl suchý.

Mapa trasy
Mapa trasy


Neděle, 16. listopadu 2014

Všimli jsme si zajímavého fenoménu. V Mnichově do letadla nastoupilo sto padesát Němců, a v Istanbulu vystoupilo sto padesát Turků. Podobně v Istanbulu nastoupili Turci, a v Teheránu vystoupili Peršani. A zejména Peršanky. Z jedné tahal Přemek celou cestu moudrosti, tak snad nám to bude k něčemu užitečné.

Po přistání v Teheránu bylo nejdůležitější vyřídit víza. Pozvání alias registrační číslo jsme měli, za 900 přes Zirhamii. V podstatě není potřeba, ale prakticky ho v Mnichově na odbavení i na vízovém v Teheránu chtěli. Takže... je a není. Spíš bych to bez něj neriskoval. Víza vyřizovala ve tři ráno jedna soudružka, pak se přidala druhá. Byli jsme asi třetí skupinka ve frontě, za dvěma neukázněnými Ivany a skupinkou spořádaných Francouzů. Na řadě jsme byli asi za čtvrt hodiny, všechny pasy najednou, všechno v pořádku, papírek s nápisem 400 (nic víc tam nebylo), s tím do banky a zaplatit. OK, vybíráme od každého padesát euro, jdeme do banky, platíme, dostáváme jakousi kvitanci a s ní zpět na vízové (je to asi celých 10 metrů od sebe), a dostáváme pasy s vlepenými vízy.

Můžeme na pasovku, kde už odešla veškerá fronta, takže rychlovka, izraelská razítka jsme neměli, ale ani je nikdo nehledal, na nic se neptali, štempl s datem 25.8.1393, a jsme v Íránu. Teď bágly, což není problém, protože už se na páse válejí jenom ty naše, a do fronty na customs. Dvě řady, zelená, kde nikdo není, a červená, kde je fronta jak blázen a na konci asi deset stolů kde dělají rozborku a sborku zavazadel. V zeleném pruhu fakt jako po vymření... je nám jasné, že když to vezmeme po zelené, tak nás „namátkou“ prošacují do trenek. Způsobně čekáme asi minutu v červené řadě mezi místními, když k nám přijde jakýsi oficír... že máme jít ven, že vsjo charašo. Jdeme ven. Meziříčská sekce naštvaná, že mohli mít slivovice každý kolik chtěl, ale spokojená, že jim nevyhodili poličan a lovečák, ostatní smutní spíš z toho, že neriskli aspoň ten lovečák. Všichni jsme ale rádi, že jsme venku. Jdeme udělat na lavičkách základní tábor, ať se nemusíme vláčet se zavazadly, a jdeme s Romanem udělat průzkum trhu taxikářského - musíme přejet na letiště Mehrabad. 550 tisíc riálů za jedno auto. To není zrovna málo, ale tak jsme to čekali, je to zřejmě oficiální cena.

Jdeme vyměnit do startu každý nějaké peníze, jenom trochu, dvacku, pade, tak ať má každý nějaké peníze do startu. Kurz je něco přes 40000 riálů za euro a cca 32500 za dolar. V podstatě stejný jako ve městě, kdybychom rovnou směnili víc, nic by se nestalo. Směnárna je tady jenom jedna, o patro výš (u odletů), a tak pro neznalost konkurence a reálných kurzů (na netu si můžete zjistit oficiální kurz - v době naší cesty cca 33000 za euro a 26500 za dolar) neriskujeme.

Bereme tedy dva taxíky, dáváme dohromady centrální kasu, jejímž zodpovědným hospodářem jsem zvolen já, funkci hlavního fotografa výpravy a zrcadlovku následně postupuji Přemkovi coby frekventantovi kurzu kreativního focení. Věřím, že důvěru ve mě vloženou nezklamete.

Úplně jsme nedomysleli, že skvadra azúra, čili meziříčská sekce, neví s jakou aerolinkou ani ze kterého terminálu z Mehrabadu odlétáme, ale nakonec se úspěšně scházíme před terminálem čtyři. Máme ještě čas, check-in zdá se rozhodně neotvírá dvě hodiny předem, ale tak hodinu dvacet. Tak zatím okupujeme lavičky a okukujeme letiště. Záchody s redukcí na evropské pozadí zmizely docela, na Mehrabadu se tak trůní, tedy spíše netrůní, na záchodech střihu tureckého (viz též David Černý - Entropa). Pohledem na vytištěný rezervační email mi vstaly tři poslední vlasy na hlavě - máme tam sice osm lidí, ale dvakrát je tam jeden Pavel a druhý Pavel chybí. No super. Jdu s chybějícím Pavlem do nějaké last-minute aukční kanceláře akčního výboru místního sdružení Mahan Air, že jako tohle je problém a co s tím. Nová letenka pro toho druhého Pavel. One Pavel Two Pavel. Kde je kulička je kulička neni kulička... Platit novou letenku se mi moc nechce, nejspíš by to šlo na moji hlavu (tedy můj účet). No a nešlo by se podívat do systému, jestli je chyba i tam a nebo jenom v mailu? No asi šlo. A můžete se teda podívat... po pěti minutách je jasno, chyba je jenom v mailu od agentury. Kulička je pod prostředním kelímkem. Hurá, zvítězili jsme, dokonce nám tisknou i normální potvrzení rezervace.

Víc o patáliích s rezervací vnitrostátní letenky najdete na mém blogu na iDnes.

Jdeme se odbavit, všechno funguje, první kontrola separé ženy a separé muži (dámskou sekci jsme tedy ve složení osmi gentlemanů neviděli). Kupujeme první čaj za riály, začínáme pěkně plavat v tomanech a riálech (1T=10R). Informace tvrdící, že psané ceny jsou vždycky v riálech, se ukázaly jako naprosto zcestné. Takže nejlepší jsou prsty - když vám borec ukáže dva prsty, může to být buď 2000 riálů, nebo 2000 tomanů, čili 20000 riálů. Aby stál čaj na letišti korunu dvacet je blbost, takže stojí korun dvanáct. To je logické :-). Co prst to deset tisíc riálů. Two thousand = dvacet tisíc riálů = dva prsty. Pohoda. Budeme s tím bojovat do posledního dne :-), v tomto věstníku se budu držet toho, co je kromě obloučků, čárek a Chomejního napsáno na bankovkách - riálů.

Sedáme do maličkého čtyřmotorového proudového BAE, není ani moc plné, ale let trvá jenom hodinu a my stejně střídavě pospáváme, nebo koukáme na tu (s)poušť pod námi. Nikde nic. Hory, šutry, písek.

Po přistání v Šírázu po nás nikdo nic nechce, jenom bereme bágly a pryč z letiště - na metro. Nenecháme se oškubat místní taxikářskou lobby, a tak chutě vyrážíme vstříc nejbližší stanici podzemky. Ta má zatím jednou linku, jižní konec je právě u letiště a jedna zastávka je kousíček od hotelu Sasan, kde máme rezervované tři pokoje. Alespoň toliko teorie. Praxe nicméně teoretické úrovně nedosahuje - v místě, kde google i jiné zdroje vidí zastávku metra, je staveniště. Taxikáři se smějí pod vous - sedáme a jedeme k hotelu. No metro no cry.

Rezervaci nám mění ze 3+3+2 na 2+2+2+2, což je sice fajn, ale chtějí víc než dohodnutých 120 dolarů. Platíme něco přes čtyři milióny riálů a tím v podstatě vyčerpáváme zásoby, které máme z letiště. Budeme tady sice dvě noci, ale hotel to neví a tak platíme jenom jednu. Zdá se nám to hodně, a tak budeme hledat na druhou noc něco levnějšího.

Kluci Valmezáci mají dost a jdou se probrat na pokoje, my si dáme rychlou sprchu. Sraz ve dvě, vyrážíme do města. Nejdřív najít směnárnu, což není problém, je kousek od hotelu (celá směnárenská ulice), a pak si bereme taxíka k Eram Gardens. Platíme dost přestřelené vstupné 150000 a jdeme si prohlédnout a nafotit zahradu, dát zmrzlinu a vůbec příjemně strávit polední pauzu.

Zpět volíme cestu po svých, nedaleko hotelu se stavujeme na oběd, nějaký ten první falafel, zjišťujeme, že hlady tady trpět nebudeme. Jídlo je dobré a levné - falafel stojí 20000 (12 Kč). Půllitrová voda 5000 (3 Kč), zmrzlina (porce tak odhadem 6-8 kopečků) jak kde, cca 50000.

Ve dvě sraz na hotelu a společně vyrážíme nejdříve do směnárny, pak městem kolem pevnosti na bazar, a po nějakém tom motání se uličkama přicházíme na autobusák, kde kupujeme jízdenky na úterní přejezd do Yazdu (450 km, cca 7 hodin - 1200000 za 8 lidí - nádhera). Zjišťujeme i možnost dopravy na Persepolis, ale nejvýhodnější bude nakonec zase domluvit taxíky. Půldenní výlet i s místním "údolím králů" vyšel na nějakých myslím 600000 za auto.

Zpět stmívajícím se městem podél koryta vyschlé řeky do naší čtvrti. Zjišťujeme ceny hotelů a začíná nám být jasné, že hotel Sasan coby jediný hotel ve městě v mezinárodních rezervačních systémech toho využívá plnými doušky - podobné ubytování v hotelu vedle máme nakonec za polovic - jen se ráno musíme přestěhovat.

Valmezáci jdou na pokoj vařit šošovicu, my ostatní jdeme do vyzkoušené falafelárny na něco... už nevím co to bylo, k večeři.

Letiště Mehrabad
Letiště Mehrabad
Nástup do BAE
Nástup do BAE
Eram Gardens
Eram Gardens
Růže ze Šírázu
Růže ze Šírázu
Noriver
Noriver
Vstup na bazar
Vstup na bazar
Pojízdná prodejna fíků
Pojízdná prodejna fíků


Pondělí, 17. listopadu 2014

Ráno trochu honička, před snídaní se stíháme odhlásit, vzít pasy (ty si v Íránu vždycky drží recepce), odnést do druhého hotelu i s báglama, zatím jenom do úschovy, zpět do Sasanu na snídani, která je v celém Íránu vzáceně vyrovnaná - placatý chleba, rajče, okurka, sýr (balkánského typu), máslo nebo margarín, višňová a/nebo mrkvová marmeláda, a čaj. V luxusnějších establišmentech mají i vařená vejce a džus. Nenadchne, ale neurazí. V podstatě něco podobného (bez té zeleniny) jsem měl dnes ráno na cca čtyřhvězdě v Bratislavě (tyto řádky píšu v rychlíku z Břeclavi do Ostravy).

V osm hodin už nás vyhlíží nadháněč, který nám včera "prodal" výlet na Persepolis, ukazuje dva taxíky, a vyrážíme za město. Od Persepolis jsem čekal pulsující památku s parkovištěm narvaným autobusy, turisty, cizinci... ale jsme tady v podstatě sami, hodinu po otvíračce, i o dvě hodiny později, když odcházíme. Turistů pár je, ale na největší historickou atrakci celého Íránu je to slabota. Mediální masírka podpořená sankcemi USA kvůli íránskému jadernému programu se evidentně nemíjí účinkem a tak je "Islámská republika Írán" a "Islámský stát" vnímán v podstatě jako jedna entita - s tím jsme se setkali v podstatě všichni. Otázky typu "Nebojíš se, že ti tam v oranžovém pyžamu uřežou hlavu?" se jen hrnuly.

Persepolis popisovat nebudu, určitě se tam jeďte podívat. Kdybych měl ale dle zajímavosti seřadit oblíbené turistické TOP atrakce jednotlivých států blízkého východu, které jsem viděl, tak u mě jednoznačně vede jordánská Petra, následovaná s odstupem syrskou Palmýrou. Persepolis bych postavil někde na úroveň libanonského Baalbeku, možná pod něj. Uvidíte ale klínové písmo, to jsem dosud asi nikde neviděl.

Po cestě zpět se ještě stavujeme u Naqsh-e Rostam, které jsme si pojmenovali "Údolí králů", protože je tam pohřebeno vícero těch jejich Xerxesů a Dariusů, které si možná pamatujete z hodin dějepisu jako "ty špatné". Persie vždycky hrála v dějepisu roli nepřítele civilizovaného, krásného Řecka (Říma), její "padoušskou" roli potom převzali Turci. V nedávné historii zásluhou nehezkého mediálního obrazu Chomejního a vystupování bývalého prezidenta - mediálního šikuly hodného srovnání s naším Neřádem na hradě, se tato historická role jaksi opět vrátila do rukou Peršanů, dnes tedy Íránců.

Taxíky nás vyhazují u Quran Gate, což pořád nevím, jak přeložit do češtiny - koránová brána, brána koránu, koránská brána, ... prostě to nějak nejde. Odsud jdeme pěšky do jednoho parku se směšným vstupným a nezralými pomeranči (Roman: do čaje dobrý), kde dáváme ve stínu trochu siestu a sváču (chleba jsme koupili 2 placky za 5000 přímo od pekaře ještě teplý), a pak pokračujeme k neznámější památce města - Háfezově hrobce. Není to až taková velká výhra, vstupné drahé (150000, stejně jako na Persepolis), a v podstatě další park, jenom menší, hůř udržovaný, s hrobkou jako bonus. Ale je tady obchod se suvenýry, tak si kupujeme nějaké ty sošky, cetky, a já s Přemkem na půl sadu 4 CD s MP3 íránského klasického punkového popíku. Prostě obal počmáraný klikyháky a nápisem 4CD MP3. Tak uvidíme, co to bude.

Vracíme se na hotel, dáváme si pauzu, oběd, a stmívajícím se městem jdeme přes bazar k mešitě, o které jsme toho moc nevěděli, ale pokud neuvidíte mešitu v Šírázu, tak jste nebyli v Íránu. Naprosto neuvěřitelná. Dostali jsme dobrovolníka-průvodce, který nás nejdřív usadil, ještě s nějakou kolegyní nám něco povídali ale spíš odpovídali na naše otázky ohledně islámu, rozdílů mezi šiity a sunnity, docela to bylo zajímavé, a pak nás provedl mešitou. Není tak monstrozně monumentální jako mešita v Abú Dhabí, ale je historicky zajímavější, a je neuvěřiteně krásná. Vykládaná milióny kousky skla, nasvícená, jediný problém je, že na vstupu musíte odevzdat foťáky a zavazadla. Jo a taky tam měli fajn věc - krmítko pro holuby - ohrazený kruh kam se sype zrní, a ti se tak nepohybují po celém prostranství.

Persepolis
Persepolis
Persepolis
Persepolis
Puzzle Bedřicha Hrozného
Puzzle Bedřicha Hrozného
Naqsh-e Rostam
Naqsh-e Rostam
Bakery
Bakery
Globetrotter
Globetrotter
Večer v Šírázu
Večer v Šírázu
Večer v Šírázu
Večer v Šírázu


Úterý, 18. listopadu 2014

Ráno budíček a cesta taxíkem na autobusák, kde dáváme tradiční snídani (nějaká zelená cizrnová kaše) a čaj, a odjíždíme kvalitním (nikoliv luxusním) autobusem směr Yazd. Pro všechny asi nejpohodlnější autobus, jakým kdy jeli, dvě sedačky, ulička, jedna sedačka. Sedíme pohromadě, cesta ubíhá, pospáváme, koukáme na nějaký íránský film, sem tam vyprazdňovací pauza, nějaký checkpoint (vždycky jenom pár minut něco řešil řidič, my nic), občas obojí dohromady. A už jsme v Yazdu.

Na nádraží začíná naše rutina - po příjezdu koupit lístky na další bus, tj. na zítra do Isfahánu. Podařilo se, sice za skoro stejnou cenu jenom dvoutřetinová vzdálenost, ale za to máme bus "Lux". Tak uvidíme. Bereme dvě taxi na hotel a domlouváme, že nás cca za hodinu, ve čtyři, vyzvednou. Na hotel u Páteční mešity jsme dojeli, ubytovali se, už znalí místních cen a s Romanovým nesmlouvavým xichtem jsme domluvili i cenu podobnou jako posledně, kolem dvou miliónů. Máme jeden čtyřlůžák a jeden sedmilůžák (podle evakuačního plánu původně restaurace), tak se dělíme na pět a tři. Místní šéfík nabízí tradiční večeři za sto tisíc, tak pět porcí objednáváme a jdeme ven hledat naše taxikáře. Akademickou čtvrthodinku krátíme na pět minut, světla není moc, a to ještě netušíme, že v pět zavírají - a je skoro čtvrt, když chytáme dva taxíky, které nás berou k Towers of Silence, dvěma válcovitým stavbám používaným stoupenci původního náboženství, zoroastrismu, jako pohřebiště. Těla ale neukládali do země, ale právě do těchto otevřených staveb na pospas živlům, supům a jiným hladovým tvorům.

Stíháme, máme něco přes půl hodiny na prohlídku areálu, což nám stačí abychom si udělali obrázek a šplháme na oba kopce. Vracíme se na hotel kolem šesté s tím, že večeře bude v osm, máme tedy dvě hodinky na průzkum starého města - Páteční mešity a hlavně labyrintu setmělých uliček.

Tak je to tady, osmá hodina, čeká nás tradiční večeře. Pozor, už se to nese, neuvěřitelné se stává skutečností, je to opět zelená cizrnová kaše. Roman se s Poličanem v ruce směje pod vous. Po večeři ještě s Přemkem vyrážíme na druhou, víc fotografickou procházku do starých uliček, se stativem, a vracíme se, až když začne být večer fakt chladno. Naštěstí máme teplou sprchu na pokoji.

Towers of Silence, Yazd
Towers of Silence, Yazd
Páteční mešita
Páteční mešita
Duchové z podzemí
Duchové z podzemí
V uličkách Yazdu
V uličkách Yazdu
V uličkách Yazdu
V uličkách Yazdu
V uličkách Yazdu
V uličkách Yazdu
V uličkách Yazdu
V uličkách Yazdu


Středa, 19. listopadu 2014

Ráno se konala nikoliv "tradiční" snídaně (cizrna), zato naprosto Tradiční snídaně - chleba, máslo, rajče, mrkvová marmeláda a tak nějak všechno co k tomu patří. A samozřejmě čaj. Bus nám jel nějak kolem jedné, takže jsme měli dopoledne na průzkum města, což nám bohatě stačilo k návštěvě muzea vody, které rozhodně doporučujeme - zjistili jsme, jak město v poušti pomocí cisteren a důmyslného systémů vodovodů mohlo fungovat. Budova muzea má několik podzemních pater kde je všechno pěkně názorně vysvětleno. Jen elektřinu jsme si museli zapnout sami - jističem. Íránci jsou v lecčem velmi západní, ale študovaný elektrikář by tady dostal osypky.

Pokračujeme dál městem až k Chrámu ohně, Atéškadé, ústředního chrámu Zoroastriánů v Íránu (druhý je pak v Isfahánu a nějaké měně významné i v jiných městech). Ten nás nějak moc nezaujal, vstupné vysoké a kromě věčného plamene za sklem jsme toho moc neviděli. Takový lepší altán. Já, Patrik a Přemek jedeme ještě taxíkem okouknout nějaké ty zahrady, dát si něco k pití, posedět ve stínu, a ostatní se vracejí pěšky na hotel, kde se před polednem setkáváme a přesouváme se na autobusák, který je úplně mimo město a polohou uprostřed ničeho spíš připomíná letiště. Máme čas, bus jede až za půl hodiny, a tak dáváme ještě nějaký ten hamburger - kulaté maso se jim povedlo umně směstnat do bagety tvaru většího rohlíku. Ale dalo se to. Zapíjíme ZamZam kolou (chutná stejně jako Coca-Cola) a jdeme si naložit zavazadla i sebe.

Bus je opravdu ještě luxusnější než včera, rozestupy mezi řadami sedaček jsou o dost větší, opěradla se dají sklopit mnohem více, a dá se vyklopit podložka pod nohy, takže můžete skoro ležet. Bylo by to super na delší přesun v noci.

Nejedeme po dálnici, ale cesta je pořád dobrá, ikdyž povrch je místy horší. Pořád je oddělený protisměr, pořád jsou dva pruhy v každém směru, ale křižovatky nejsou mimoúrovňové - buď je tam kruhák, nebo občas otočka do protisměru. Přijíždíme na autobusák na jihu téměř dvoumiliónového Isfahánu, ale prý to není ještě ten správný. Kdybychom vystoupili a jeli dál taxíkem, asi bychom neprohloupili, ale je to jedno, jedeme další půlhodinu na autobusák Kave, severně od centra. Tam, jak už mám potvrzené, je zastávka metra, kterým pojedeme pár zastávek k vytipovanému hotelu, jenom ještě koupit lístek na pátek do Kashanu. Tentokrát dobytčák, ale o dost levnější - je to jenom lehce přes dvě hodiny cesty.

Metro zas nikde. Tentokrát se ani nestaví. A to má být do roku 2007 hotové. Jak chtějí tohle stihnout fakt nechápu. Na druhou stranu není kam spěchat, je přece teprve rok 1393. Jdeme na taxi a to nás vyklápí před hotelem. Děláme valnou hromadu, já s Romanem a Přemkem obíháme hotely, ostatní čekají a hromadu hlídají. První hostel po ruce - Full. Náš vytipovaný hotel - Full. Hotel vedle taky plný. No tak to bude zábava. Na konci ulice je jeden hostel, ale to je fakt humáč. Kousek za rohem je další hotel, to by šlo, žádná velká sláva to ale není a záchody jsou na chodbě. Hotel přes ulici. Plný. Kousek se vracíme, vidíme poutač na jakýsi lepší hotel. Zkusíme to, a kdyžtak se vrátíme k těm záchodům na chodbě. Cestou narážíme ještě na hotel Saba, kde mají dva pěkné čtyřlůžáky se snídaní a Roman tlačí peníze z necelých čtyř miliónů za pokoj na pět miliónů za dva. To se nám líbí, stejně ještě zkoušíme ten z dálky svítící hotel. Tam chce ale víc peněz za velké apartmá, kde by nás sice mohlo spát osm, ale šlapali bychom si po hlavách.

Vracíme se k valné hromadě více než po hodině, ale máme kde bydlet. Bereme hned dvě noci, žádné stěhování v rámci Isfahánu už podnikat nebudeme. Je tma, ale ještě není bůhvíjak pozdě. Necháváme bágly na hotelu a jdeme se projít do centra. Je to tak dvacet minut chůze, a když přicházíme na hlavní (Imámovo) náměstí, zaskočí nám knedlík úžasem. Isfahán je o úroveň dál než ostatní města, centrum je krásné, čisté, nasvícené. Fotíme a procházíme kousek bazaru, pak procházíme městem k prvnímu ze dvou historických mostů v centru. Celkem je jich více, ale další jsou dále od centra a tak nejsou tolik známé. Tam se dělíme, Romanova skupina prochází svým tempem a my ostatní fotíme a za řekou děláme pauzu na pozdní večeři - opět zelená cizrnová kaše, tentokrát vyšperkovaná nudlemi, a čaj. Pořád se s náma dává někdo do řeči, úroveň angličtiny se různí, ale studentíci celkem umí.

Večer taxi na hotel a spát, je skoro půlnoc.

Centrum Yazdu u Water Museum
Centrum Yazdu u Water Museum
Ateškadé
Ateškadé
Zahrady v Yazdu
Zahrady v Yazdu
Zahradní altán
Zahradní altán
Okno
Okno
Ještě jedno okno
Ještě jedno okno
Petrolejové lampy
Petrolejové lampy
Granátová jablka
Granátová jablka
Muž na schodech
Muž na schodech
Isfahán
Isfahán
Imámovo náměstí
Imámovo náměstí
Imámova mešita
Imámova mešita
Imámova mešita
Imámova mešita
Isfahánské mosty
Isfahánské mosty
Isfahánské mosty
Isfahánské mosty
Isfahánské mosty
Isfahánské mosty
Isfahánské mosty
Isfahánské mosty
Naposledy upravil(a) Alexx dne 04. 12. 2014, 06:37, celkem upraveno 3 x.


Alexx
Vítěz kategorie Po přistání... 2012
Vítěz kategorie Po přistání... 2012
Příspěvky: 598
Registrován: 05. 10. 2007, 08:33
Pohlaví: muž
Bydliště: Karviná, Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Alexx »

Čtvrtek, 20. listopadu 2014

Ráno pohodová snídaně v restauraci, lepší verze (s vajíčky a džusem), a máme toho co hrdlo ráčí (kromě těch vajíček), takže se neodbýváme. Taxíky se přesunujeme ke katedrále Vank na jihu města (cokoliv za řekou je pro nás jih města), kterou si spolu s celkem dost turisty procházíme. Mimo jiné je tady nějaká větší (tj. větší než naše) výprava Slovenek v předdůchodovém a důchodovém věku. Asi největší organizovaná výprava, jakou jsme tady potkali, mohlo jich být tak dvacet. Obvykle se tady pohybují dva cizinci s jedním průvodcem. Už i my, osmičlenná výprava bez průvodce, budíme pozornost.

Po prohlídce katedrály a přilehlého muzea dáváme dopolední relax ve Starbucksu, což je fejková kavárna s pravou kávou, a vysokýma cenama. Pastička na turisty přímo proti vchodu do areálu kostela. Já jsem rád, po KFC v Kábulu a McDonaldu v Banfoře mám ve sbírce další navštívenou fejkovou restauraci.

Taxíkem se vracíme na Imámovo náměstí, a procházíme a fotíme palác Ali Qapu, kde není až tak moc k vidění, ale jsou tam exkluzivní stropy a výhled na náměstí z šestého patra. Další zajímavost je Imámova mešita (dříve bylo náměstí Šáhovo i mešita byla tudíž Šáhova). Je stará a v podstatě se už jako mešita používá jen zřídka, koberce byly spíše na hromadách v rohu a mohlo se všude chodit v botách.

Na náměstí jsme se rozdělili, meziříčská sekce doprovázená Pavlem si dala za cíl odpoledne prošmejdit bazar, zatímco já s Přemkem a Patrikem bychom rádi před návštěvou bazaru stihli ještě jakési přírodopisné muzeum, kam nás už včera v noci nalákala nasvícená budova s dinosaury v zahradě, a páteční mešitu. Muzeum sice nebylo rozsáhlé, ale rádi jsme viděli něco, co se tady naprosto vymyká islámskému (a samozřejmě i křesťanskému) pojetí světa. Dinosaury a evoluční vývoj druhů totiž autoři základních knižních materiálů obou světových náboženství jaksi pozapomněli zmínit.

Páteční mešita není špatná, ale kdybychom ji neviděli, tak bychom Isfahán opustili s čistým štítem. Před ní je vybudováno, prakticky na druhém konci bazaru, moderní náměstí připomínající to Imámovo/Šáhovo, jen je menší, méně zdobné a úplně nové. Na bazaru jsme si dali masitý oběd, zaskočili jsme na hotel, který byl nedaleko, a pak jsme se jali prošmejdit bazar detailněji s cílem nakoupit sladkosti, suvenýry a vzhledem k blížícím se Vánocům nějaké dárky. Ne vše z toho se úplně podařilo, zítra budou bazary zavřené, ale ještě bude příležitost v sobotu.

Vank Cathedral
Vank Cathedral
Vank Cathedral
Vank Cathedral
Svatá půda
Svatá půda
Imámovo náměstí
Imámovo náměstí
Strop v paláci Ali Qapu
Strop v paláci Ali Qapu
Studentky fotografie
Studentky fotografie
Přírodovědné muzeum
Přírodovědné muzeum
Trh v Isfahánu
Trh v Isfahánu
Krása pod závojem
Krása pod závojem
3D kachličky
3D kachličky
Labuťě na řece
Labuťě na řece


Pátek, 21. listopadu 2014

Snídaně stejná jako včera, na pokoje, zabalit, a na taxi. Je pátek a tak je nějak víc mrtvo, po naší ulici se moc aut, natož taxíků, dnes neprohání. Jdeme na štafl taxíkářů za rohem, ale ani tam, oproti včerejšku, nikdo není. Vracíme se na autobusovou zastávku před hotel a zrovna přijíždí bus. Ptám se řidiče, jestli jede na Kave, on že jede, tak s báglama nastupujeme a zabíráme půlku busu. Vracím se k řidiči zaplatit, ten tak nějak neví co s náma, tak mu dávám padesátku (50000) za všechny, čekám, že něco vydá, nevydal, ale ani nic nechce. Určitě to nestálo víc než tři tisíce na hlavu, ale to je jedno, při ceně 5 korun za osobu není moc co řešit...

Na autobusáku chvilku čekáme na bus. Je nejhorší, jakým jsme jeli - má čtyři sedačky v jedné řadě. Hrůza, úpadek. Ale jinak pohoda, cesta je pořád po dálnici nikde se zbytečně nestojí, po poledni jsme na autobusáku v Kashanu. Tam chvilku vyjednáváme s taxikářema, Roman docela ostře, a pak s ním jdu koupit lístky, ostatní čekají s vybranými řidiči na nás. Rychlovka, za pár set tisíc máme lístky na zítra na poslední úsek a vracíme se k ostatním, když Romana taxikáři pro jeho tvrdý styl vyjednávání vítají zpět mezi svými družným pozdravem Heil Hitler. Všichni kolem se děsně smějí.

Cestou do hotelu, hodně tradičního s mnoha schodišti, pokoji na střeše i v katakombách, domlouváme plán na odpoledne. Je jasné, že je dnes fakt všude mrtvo jako v Německu v neděli, a tak se zdržovat ve městě moc nemá cenu. Měníme tedy program a rovnou jedeme na odpoledne taxíkem do pouště a k solnému jezeru. Jiným, protože náš malý Hitler nechce jít pod 1200000 za auto, kdežto Roman mu tvrdí, že "kámoš tady byl minulý měsíc a jel za milión". Nakonec odchází a my taky odcházíme, již mezitím v průběhu vyjednávání ubytovaní (Roman stíhal za běhu vyjednat i pokoje), hledat levnější taxi. Našli jsme nakonec chlapíka od prodejny koberců, co dohodil dvě auta po 1100000 a jelo se.

Udělali jsme cestovatelskou chybu. Na okraji pouště se pásla stáda velbloudů. Bylo jich dost, nechtěli jsme zastavovat a fotit - budou přece všude. Nebyli. A my jsme je nevyfotili. Cesta vede nejdřív asi 40 kilometrů po asfaltce, pak se vjíždí do jakého národního parku či co (je tam brána a vstupné 50000 za auto), a pak se už jede po šutrech a písku. Upřímně řečeno za ty peníze by si sem mordovat auto nikdo nejel. Dojeli jsme k dunám a chvilku tady blbli, bylo tu i napajedlo pro velbloudy, ale ani jeden dvouhrbec. Dále kousek po hladině vyschlého solného jezera. Dlouho nepršelo, takže jsou tady jenom popraskané solné kryl. Nicméně jezero se táhne až za obzor, je fakt velké, cca jako Karlovarský Kraj. Rovná slaná placka, ne nepodobná Salaru de Uyuni v Bolívii, jen povrch je hrubší a jet volně by moc nešlo. Možná v nějaké jiné roční době.

Ještě si dáváme krátkou zastávku/zajížďku ke Karavanseráji, který je takovým středobodem pláně, je tady voda, možnost ubytování a tak se tady setkávají moderní karavany - místní borci na motorkách, výlety, autobusy místních. Za stmívání se vracíme zpět a než dojedeme zpět na asfalt, je už úplně tma. Nicméně po návratu do města ještě není nějak pozdě. Valmezáci kuchtí na hotelu, naše čtyřka jde na večeři. Upoutal nás z velké části skleněný dům s nafukovacím kuchtíkem na chodníku, a tak si jdeme něco vybrat. Mají jídelníček v angličtině bez cen, a jídelníček v perštině s cenama - dá se s tím vystačit. Dáváme si čtyři různé pizzy ve verzi Large, všechny kolem padesáti-šedesáti korun. Byly dobré, spíš šlo o kombinaci slaného koláče a omelety. Ale bylo to dobré.

Pokračujeme setmělým městem do čtvrti se zajímavými domy, nemáme stativ, tak toho z fotek moc není, a pak přicházíme k mešitě. Ne až tak nějakou zdobností, ale svým čtyřpatrovým uspořádáním tato mešita převyšuje všechny, které jsme viděli. A taky volejbalovým hřištěm na dvorku.

Nejpřehlednější jízdenka na naší cestě
Nejpřehlednější jízdenka na naší cestě
V dunách
V dunách
Solná pláň "Namak Lake"
Solná pláň "Namak Lake"
Taťka koupí nové
Taťka koupí nové
Pizza po Kashansku
Pizza po Kashansku
Kdesi v Kashanu
Kdesi v Kashanu
Mešita v Kashanu
Mešita v Kashanu
Hodně tradiční ubytování
Hodně tradiční ubytování
Ubytování ve stylu "Tom a Jerry"
Ubytování ve stylu "Tom a Jerry"


Sobota, 22. listopadu 2014

Probírám se Lonely Planetem, bavím se s jedním Čechem, co je v hotelu taky ubytovaný (z LP tenhle hotel plyne jako nejlepší volba, což vysvětluje mnoství cizinců - jsou tady nějací Francouzi a Číňani). Vymýšlím plán z města vypadnout a dopoledne strávit výletem do Abiane, které nám doporučovali už v Isfahánu.

Snídaně podobná jako vždycky, předestírám svůj plán. Nic moc zajímavého ve městě, co bychom museli vidět, tady není. Jenom bazar, a ten stihneme odpoledne před odjezdem na autobusák. Plán schválen. Navíc se už venku pohybuje náš známý taxikář, zdravící zdviženou pravicí. Za kva krát 80-90 kilometrů plus nějaká ta hodina, hodina a půl čekání chce za jedno auto 600000, což je polovina toho, co chtěl včera za Lake Namak. Říká, že je to lepší cesta, že je to OK. Bereme, balíme, dáváme dle instrukcí šéfky hotelu bágly do jednoho pokoje - vyzvedneme je ve tři. Je s tím OK.

Vracíme se kus po dálnici na Isfahán, u základny na obohacování uranu populární v Americko-Izraelských kruzích odbočujeme na Natanz, a dále stoupáme do hor. Základna je obehnaná ostnatým drátem, ploty, valy, věžkami i tanky. Fakt pevnost. Taxikář říká, že prý před dvěma měsíci sestřelili izraelský dron. Po hodině a něco málo cesty přijíždíme do Abiane a parkujeme. Procházíme město, fotíme, je to tady zvláštní. V městečku prý žilo kolem 3000 lidí, ale žije jich tady jenom 300. Většinou starší generace, babky posedávají a klábosí, nikdo moc nevypadá, že by pracoval. Prý tady není obchod, vidíme jenom pojízdnou prodejnu zeleniny - z korby pickupu. Je tady ateškadé i mešita, a mluví se tady jakousi středověkou perštinou, která se hodně liší od moderní perštiny/farsí - i nám to přijde jiné, ač obému nerozumíme ani za mák.

Nad Abiane se tyčí tří až čtyřtisícové zasněžené kopce, ale tady dole je ještě podzim. Barevný listopad. Městečko je postavené klasicky z nepálených cihel, rozdíl je v barvě. Zatímco města v poušti mají zdi světlé, tady jsou červené.

Vracíme se opět kolem nukleární základny, snažím se z taxikáře vylámat jeho lámanou angličtinou nějaká ta moudra. Zjistil jsem třeba, že ač benzín i zemní plyn (CNG) stojí stejně (6 Kč za litr nebo kilo), vyplatí se mít dvoupalivový systém. CNG do hor netáhne, ale jinak má nižší spotřebu. Na benzín jsou kvóty (taxikáři 300 litrů měsíčně, normální lidi méně), CNG je k dostání bez omezení.

Zpět v Kashanu, jdeme na bazar. Ten je tady mnohem menší než v Isfahánu nebo Šírázu, a tak ho procházíme celkem rychle a téměř nic nekupujeme. Jenom datle a čaj, ty už ale mimo bazar. Valmezáci se tedy vrací kuchtit na hotel, my ostatní míříme pomalu k restauraci, kde jsme měli včera pizzu. Nedošli jsme tam - upoutalo nás grilované kuře. To jsme ještě neměli. Restaurace má dokonce jídelníček v angličtině, ale kuře tam je jenom jako sendvič.

Vysvětlujeme rukama nohama, že chceme celé kuře na čtyři díly. Po chvíli čekání dostáváme celé kuře a velký kuchyňský nůž, kterého se ujímá Přema a porcuje. K tomu chleba, nějaká ta okurka, oblizujeme se až za ušima a vzpomínáme na bratry ve zbrani na hotelu s plechovkou šošovice s párkom :-).

Ještě v atriu hotelu chvilku relaxujeme, a ve tři už nás kluci z Hitlerjugend vyzvedávají a jedeme na autobusák. Jsme tam rychleji, než jsme čekali, máme do odjezdu skoro čtyřicet minut, a tak ještě dáváme horký čaj a v rámci zachování politické korektnosti i studenou zmrzlinu. Patrik jak je jeho dobrým zvykem si všechno dává později než ostatní (asi čeká, jestli se neotrávíme), tak jsme mu málem ujeli.

Tehrán, Tehrán, Tehrán... měli jsme v autobuse dostatek místa, a tak to řidič s pohůnkem vzali přes centrum Kashanu a snažili se na zastávkách a kruhových objezdech nahnat nějaké cestující. Sice se jim to podařilo, ale z Kashanu odjíždíme víc než po půlhodině od startu. Nevadí, stejně v Qomu nemáme žádné velké plány.

Je to lehce přes sto kilometrů a v podstatě pořád po dálnici, takže po hodině jízdy od opuštění Kashanu jsme na kraji Qomu. Tak trochu tuším, že nás vyhodí někde u dálnice a budou pokračovat na Teherán, a tak se i stalo. Nebylo to teda u dálnice, ale na rušné výpadovce. Nevadí, odchytit v Íránu taxík není nikdy problém. Domlouváme cenu, místo, kde chceme vyhodit (hotel) a jedem. Jedny porouchané semafory způsobily ve městě dopravní kolaps, ze kterého řidič skvadry azúry elegantně vybruslil, zatímco náš řidič se dost trápil, ale našli jsme se.

Roman mezitím oběhal okolní hotely a vybral jeden, který přestože vypadal solidně (a byl), nabídl nejnižší cenu za celý náš trip - 1600000 za všechny, tj. nějakých 125 Kč na osobu. Navíc nám za 1200000 domluvil minivan na letiště přes sto kilometrů vzdálené. Máme tři pokoje, rychle se ubytováváme a vyrážíme si prohlédnout jedinou významnou památku ve městě - komplex mešity. Ten je největší, jaký jsme zatím viděli, a hlavně kompletně funkční. Taková malá šíitská Mekka v Íránu. Má určitě přes deset vstupních bran, je to jako stadion. Od nejbližší brány nás posílají k nějaké mezinárodní, naštěstí nám pomáhá jeden místní, a odvádí nás k bráně, kde vysvětluje, že jsme nevěřící psi (nebo tak něco) kteří si chtějí mešitu prohlédnout. Volají nám průvodce, který mluví perfektně anglicky a provádí nás přístupnými částmi mešity a vysvětluje. Zajímavé je, že velké části mešity byly přistavěny za posledního šáha, který není v Íránu zrovna populární postavou.

Mešita je zajímavá, ale Roman tlačí na čas a chce ještě na bazar, což chceme ostatně všichni, takže děkujeme průvodci a jdeme okouknout obchůdky a naše čtyřka taky nějakou tu restauraci. Výborné jídlo na konec, kuřecí kebab s rýží, teda i chlebem, ale rýži jsme ještě neměli tak jsme spokojení. Přema si objednal rybu a zanedlouho se oblizoval nad pstruhem.

Kupujeme nějaké dobroty jako dárky, poslední šátky, opasky a jiné tretky, a je čas jít se vyspat. Na hotelu nás čeká nepříjemné překvapení - dva dvoulůžkové pokoje nám sestěhovali do jednoho čtyřlůžkového. Nakonec je to výhra, čtyřlůžák je spíš apartmán s obývákokuchyní a dvěma ložnicema, takže máme víc místa na balení. Dáváme poslední sprchu, vycpáváme batohy, já s Přemkem najdeme nečekané rezervy a tak ještě scházíme dolů něco přikoupit. A na kutě.

Abiane
Abiane
Abiane
Abiane
Abiane
Abiane
Abiane
Abiane
Horská silnice
Horská silnice
Horská silnice
Horská silnice
Mešita v Qomu
Mešita v Qomu
Mešita v Qomu
Mešita v Qomu
Mešita v Qomu
Mešita v Qomu
Mešita v Qomu
Mešita v Qomu


Neděle, 23. listopadu 2014

Budíček 2:15. Oblíknout a na recepci. Měl jsem z osmičlené skupiny trochu strach, ale dopadlo to dobře. Vždycky, když se řeklo "o půl na recepci" tak tam všichni o půl byli. Žádná brzda, žádný "Jarin". Takže i dnes, o půl třetí jsme všichni dole, a je tam i naše dodávka. Starší Mitsubishi, okna v úrovni ramen, auto zřejmě pro japonské teenagery. Ve tři čtvrtě na čtyři jsme na Chomejního letišti, kde hned při vstupu do budovy procházíme rentgenem. Před odbavením je třeba v jediné místní směnárně zbavit se místní měny. Dáváme dohromady, co komu zbylo, a je toho přes šest miliónů riálů v drobných, přes dva centimetry vysoký paklík. Tři padesátky a jedno dvojeuro, které dostávám zpět, mi pak připadají děsně málo :-).

Check-in jde naprosto neuvěřitelně pomalu. Nejdřív nějací Uzbeci řeší upgrade, pořád se vrací a něco vylepšují, jedou jenom dvě přepážky a strašně se to táhne. Ikdyž se dostaneme na řadu my, jde to pomalu, po jednom. Ale máme, jdeme na pasovku, kde nic moc neřeší a dávají výstupní razítko. Je 1.9.1393.

V duty-free není moc co koupit, všechno máme a co se tady prodává je i desetkrát dražší než na bazarech. Takže ještě kus, přes další security, k bráně, chvilku podřímat, a po šesté se nastupuje. Holky sundávájí šátky, crew roznáší turecké sladkosti, vlevo jezero Van, vpravo Ararat, a blížíme se k Evropě.

Letiště Sabiha Gökcen sice Evropu připomíná maximálně přítomností Starbucksu a dostupností piva, ale jinak je to hrůza - davy lidí, fronta letadel na odlet, a stále ještě turecké záchody, na které se stála fronta. Jsme rádi, že jsme v letadle. Opět se podává alkohol, což zvedá a následně podráží morálku valašské eskadry, já se krotím, neb jakožto osoba zodpovědná budu opět do Prahy tenhle cirkus řídit.

Na pasovce klid, trochu fronta ale jde to rychle, a s Radkovým pozdravem pasovákovi "Nazdar Sokole" jsme u pásu, kde se postupně objevují všechny naše bágly, a já s Romanem tak můžeme vyrazit na autobus a pro auto. Trochu nám to komplikuje parkovací lístek, který se sice nechá zaplatit, ale nechce nás pustit z parkoviště ven. Roman nicméně bravurní němčinou přesvědčí obsluhu na telefonu, že jsme fakt platili, a jedem, nejdřív pro ostatní na terminál 1, a následně frrr na dálnici směr Řezno, Plzeň a Praha.

The End


P.S. Pokud jste četli můj článek na iDnes, na který jsem odkazoval výše (Ve víru protiíránských sankcí), možná by stálo za to přečíst si i druhý článek (Írán - země zaslíbená) - je na něm docela dobře vidět, jak se můj názor na Írán změnil dva dny před a dva dny po cestě
Naposledy upravil(a) Alexx dne 04. 12. 2014, 13:40, celkem upraveno 1 x.

Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1252
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Orus-x »

Perfektní report, díky, včetně těch článků na idnesu. Čtení zabralo celou ranní cestovací hodinu MHD. Mám jen rýpavý dotaz ohledně spolucestujících :D Opravdu se vyplatí tahat do Íránu, kde je skvělý jídlo v restauracích k dostání za pár šupů, tahat v batohu šošovice s párkem a tlačit to do sebe na hotelu? Je to zvyk, póza, styl, nebo nedostatek informací? :D Takhle se teda nálepky paštikářů nezbavíme :?

Alexx
Vítěz kategorie Po přistání... 2012
Vítěz kategorie Po přistání... 2012
Příspěvky: 598
Registrován: 05. 10. 2007, 08:33
Pohlaví: muž
Bydliště: Karviná, Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Alexx »

Orus-x: :clap: Jediný komentář, který k tomu mám, jsem vepsal do názvu článku. Dál se k tomu vyjadřovat nechci :mrgreen:

Beerbar
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 167
Registrován: 23. 02. 2011, 12:13
Bydliště: Vyškov
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Beerbar »

Paráda! :-bd Přístě mě vezmi s sebou :)


Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Tony Smoke »

Skvely TR a vobec mi to maslo z lietadla v nom nechybalo :thumbup:

Tonda 2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 657
Registrován: 16. 08. 2004, 20:54
Bydliště: Praha a Rožnov p/R
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Tonda 2 »

Super čtení, díky za něj! Příště jedu taky a rozšířím tu valašskou kliku :-)

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Petr31 »

Alexx píše:Orus-x: :clap: Jediný komentář, který k tomu mám, jsem vepsal do názvu článku. Dál se k tomu vyjadřovat nechci :mrgreen:


Děkuji autorovi za bezvadný článek a zároveň obdivuji autorovy nervy.Stát se tohle mě, bez milosti bych Valašskou část expedice důrazně a hned na začátku poslal někam a oddělil se od ní, tohle bych neměl zapotřebí.Nemá asi smysl zmiňovat, že díky jejich neuvěřitelné hlouposti a buranství mohl autor a normální část expedice klidně skončit v Persii či jinde v base... :evil:

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Airbus380 »

Petr31: Tak v base asi hned ne... :roll:

Alexx: Díky za pěkné zprostředkování cesty do velmi netradiční destinace. Proč jste se na pár dní nezastavili přímo v Teheránu?

Punkrac
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 14
Registrován: 11. 05. 2014, 20:11
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Punkrac »

:clap: Ode mě velký líbík za nejčtivější trip report roku, nadto to takhle zajímavé destinace. Osobně by mě ale z tolika spolucestujících asi bolela hlava :biggrin:

Alexx
Vítěz kategorie Po přistání... 2012
Vítěz kategorie Po přistání... 2012
Příspěvky: 598
Registrován: 05. 10. 2007, 08:33
Pohlaví: muž
Bydliště: Karviná, Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Alexx »

Airbus380 píše:Petr31: Tak v base asi hned ne... :roll:

Alexx: Díky za pěkné zprostředkování cesty do velmi netradiční destinace. Proč jste se na pár dní nezastavili přímo v Teheránu?


Jednak tyhle megalopole nemám rád, a tak nějak mi v Teheránu nepřijde nic tak podstatného k vidění. Já vím, letecké muzeum, lanovka, hory, sníh, Eiffelovka...

Peršan
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 21
Registrován: 27. 01. 2013, 21:37
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Peršan »

Pěkný report :D Koukám, že se toho zase od mých posledních cest do této země až tak moc nezměnilo....

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5912
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Globik »

Alexx píše:Orus-x: :clap: Jediný komentář, který k tomu mám, jsem vepsal do názvu článku.

Není to od Tebe rasismus a xenofobie? :o

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od vitezslav »

Perfektní report, jel bych hned! Ovšem nic pro mého 4% kolegu Martina, který považuje každou destinaci na východ od Pardubic za extrémně nebezpečnou :-)

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Valaši v Íránu

Příspěvek od Petr31 »

vitezslav píše:Perfektní report, jel bych hned! Ovšem nic pro mého 4% kolegu Martina, který považuje každou destinaci na východ od Pardubic za extrémně nebezpečnou :-)


..pro dost lidí budou nebezpečné i ty "divoké Pardubice", koneckonců jsou od nepaměti ve při s Mechováky...:-))) tak snad to Tvýho kámoše potěší:-)))


Odpovědět