Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
Všechno to začalo někdy na počátku dubna, kdy se začalo přemýšlet, kam že to letos pojedeme na dovolenou. Přesto že jsme z Krkonoš, všichni aktivně lyžujeme a máme rádi hory, a to nejen v zimě, tak já a táta nemáme problém proležet 14 dní na pěkné pláži někde v Kalábrii a tak jsme se to tak trochu snažili prosadit, ale máma sice taky pláž může ale ze všeho nejvíc miluje hory a jelikož její slovo má dost velkou váhu (znáte to ) tak jsme nakonec museli vzít za vděk alespoň kombinaci hory + trochu koupání. Nastala otázka kam, padali všelijaké návrhy tak aby splňovali naše požadavky jako byli Kanárském ostrovy nebo autem do Alp a poté k moři (což jsem okamžitě vyloučil protože to není letecky ) až po ty šílenější kombinace jako Island + nějaká "koupací" destinace, až jednoho dne padlo slovo na Gruzii, máma se koukla na fotky Kavkazu, já potvrdil že to vyjde finančně asi nejlíp a už nebylo cesty zpět, jenom najít letenky, což byla moje práce. Všeobecně se do Gruzie poslední dobou nejvíce létá s Wizzarem z Polska nebo Budapešti, ale pořád se mi zdálo že dávat 4000Kč za letenku + zavazadlo a ještě z Polska mi přijde moc, poté se naskytla akce Ukraine International z Vídně do Tbilisi za 4000Kč, to už se mi zdálo přijatelné protože v tom byla zaprvé prohlídka Kieva, zadruhé 4 lety se mi zamlouvali mnohem víc než jenom 2 noční lety s WZZ. Ale tak dlouho jsme dohadovali se strejdou, 4. členem výpravy, datum, až byly letenky vyprodané. Poté se dlouho nic neobjevovalo a už to vypadalo na ten WZZ, u kterého cena zase ještě poskočila blízko 5ti tisícům, ale nakonec jsem jedno odpoledne strávil asi 8h u PC a vymyslel jsem tuhle šílenou kombinaci, koupit zpátečku PRG-IST s Ukraine International za 3600 a poté dokoupit IST-TBS s AtlasGlobal a KUT-SAW s Pegasus, dohromady to vyšlo asi na 5500Kč, s tím že je to odlet z Prahy a v ceně je hned 6 letů neváhám a utvrzuji rodiče že je to opravdu nejvýhodnější a nejlepší možná cesta, povedlo se, na začátku května máme všechno dokoupeno
Itinerář nakonec vapadal takto:
30.6. PRG- KBP PS808 odlet 11:15
1.7. KBP -IST PS713 odlet 12:40
1.7. IST - TBS KK6794 odlet 23:30
11.7. Natakhtari - Mestia s L410 odlet 10:00
16.7. KUT-SAW PC451 odlet 4:25
17.7. IST-KBP PS716 odlet 6:05
17.7. KBP-PRG PS807 odlet 9:25
V červnu už panovali docela brutální přípravy protože jsme plánovali hlavně hodně hory, takže se muselo nakupovat spousty vybavení, oblečení a špekulovalo se co s sebou za jídlo, co si vzít a co už ne kvůi váze batohu a tak dále..
Plánoval jsem si, jak se zabalím už pár dní před odjezdem, ať to mám všechno v klidu a ať se v klidu vyspím, samozřejmě to dopadlo tak, že noc před odjezdem balím jako o život abych se aspoň 2,5 hodiny vyspal Ráno vstáváme na bus 4:35 směr Černý Most, přestupujeme na metro, z metra na další metro a máma zjišťuje že nemá jakousi taštičku ve který měla léky a mobil, no super, rychle řešíme blokaci sim-karty, v letištní lékárně máma myslím dokoupila ještě nějaké léky a zdá se že se zase tak moc nestalo, po návratu zjišťujem že mobil nechala už v autobuse. Necháváme si balit batohy, protože představy, že přiletím do Gruzie a na batohu je třeba přetržený popruh, se dost bojíme. Na check-inu jsou otevřené 3 přepážky ale stejně je u nich největší fronta ze všech jiných odletů z terminálu 1. Když se asi po půl hodině dostáváme na řadu, paní u přepážky nám oznamuje, že nám nemůže zavazadla odbavit až do IST, neví proč, my to ale vyžadujeme, stop over je menší jak 24h tak by to jít mělo, zachvíli přijde další paní a říká naši agentce něco jako: "nezapomeň na ty Istanbuly", nacož nám paní oznamuje, že by nás rádi přhodili na let s Turkish přímo do IST a že by jsme za to ještě dostali nějakou kompenzaci, bereme si chvíli na rozmyšlenou, jindy by byl let s TK namísto PS jasná volba, my ale nevěděli kolik by nás stál hotel v Istanbulu takhle narychlo, ještě k tomu jsme měli zabookovaný ubytko v Kievu, takže zkouším zjistit, kolik by byla ta kompenzace, prý 200 EUR, na akcnichletenkach mi někdo rychle odpověděl že 125EUR, tak jako tak, to je celkem slušný, hm tak teda jo, bereme to, odpověď zní: "dobře, tak tady počkejte na šéfovou". Čekáme a čekáme, pořád prý ještě něco řeší, až do odbavení posledních pasažérů čekáme, jsme trochu nervózní protože kdyby to z nějakýho důvodu nevyšlo, tak je možnost že nám to uletí protože už bylo 11:15, čas plánovaného odletu. Po odbavení všech se zjistilo, že jim to sedačkově nedávalo o 4 osoby a to kvůli tomu, že jsem nám čtyřem udělal online check-in, ale jenom na let do KBP, a tím to pro ně u odbavení o 4 lidi pořád "nevycházelo" a až nakonci zjistili, že se tam teda vlastně vejdem, takže žadný Turkish, dejte nám zavazadla, tady máte palubky, bylo už asi 5 minut po plánovaném odletu, probíhal nástup a ještě jsme museli přes pasovku a security, takže jsme pospíchali jak jen to šlo, ještě se zdržujem na security protože strejda si nechal v příručáku nůž a slečna ho nemohla najít, ale nakonec to stíháme.
PS808 PRG-KBP
B737-300
UR-GBA
sedadlo: 15A
LF: 100%
Do letadla nastupujeme přes most, asi jako poslední, po usazení začíná téměř ihned safety a push-back, posléze následuje pojíždění na vzlet z dráhy 06. Video ze vzletu je zde: https://www.youtube.com/watch?v=mfjoQizLQwY, přidal jsem do videa i komunikaci s ATC, od delivery až po radar, tak si myslím, že je to video více koukatelné jak moje předchozí/následující videa, jinak jsem všechny videa zkrátil na maximálně 6 nebo 7 minut, nějaká mají i míň. Naše letadlo poprvé vzlétlo měsíc po mém narození, takže je mu téměř 18 let, ale není to nějak znát, naopak jsem rád, že se ještě proletím "klasikem", bůh ví,jak dlouho budou ještě takhle běžně k zastižení. Jako "servis" se u AUI podává pouze voda v neomezeném množsví ( když si řeknete ) ale jsem na to připraven, letušky jsou přijemné. Při klesání na letiště Borispol mám na levé straně Kiev jako na dlani, potom ještě široce rozvětvený Dněpr a už letíme vizuálně, i já ze svého místa už vidím letiště ( na videu v pravém horním rohu: https://www.youtube.com/watch?v=O-TMk6wYl4g ), přistáváme na dráhu 36R s asi 20-ti minutovým zpožděním. Po přistání pojíždíme na stání bez chobotu a pokračujeme autobusem do terminálu.
Terminál je nový, pěkný, naprosto v pohodě, nemůžu říct nic proti. Pokračujeme autobusem za 30 hřiven na jakousi stanici metra, ze které pokračujeme na stanici která je podle paní v pokladně s žetony nejblíže Maidanu, docela bloudíme a Maidan i ubytování nacházíme až k večeru posedíme v nějaké pivařské hospodě, kouknem na Maidan a jdeme spát.
Ráno se v klidu přesuneme metrem na hlavní železniční nádraží, odkud bereme bus na letiště ( tuším za 50 hřiven ). Na letišti si u přepážky vyzvedáváme palubky a pokračujeme přes pasovku a security, původně měl náš let letět E190 ale u gatu nám stojí B767, nooo tak to je hodně příjemné překvapení, poprvé v životě poletím wide-body a zrovna 767mou, kterou mám ze všech wide-body po 747 asi nejradši!
PS713 KBP-IST
B767-300
UR-GEB
sedadlo: 24H
LF: 30-40%
Nástup začal už hodinu před odletem, ještě chvíli čekáme před letadlem, tak 5minut, po usazení na moje původní místo ( vybráno pro E190 ) zjišťuju že je to nic moc, vidím jenom na křídlo, a jelikož je to opravdu náhrada za E190 tak očekávám malou obsazenost, takže si bez zeptání přesedám na sedadlo u exitů, kde je zaprvé neomezené místo na nohy, zadruhé vidím jak na křídlo, tak dolů na zem. Ještě nikdy jsem v tak velkým letadle neseděl, takže jsem samozřejmě v ještě větší euforii jak jindy, konfigurace je 2-4-2, na těch sedačkách u okýnka si dovedu představit nějakou delší cestu bez problémů, místa na nohy dost ( ale nemám jiné srovnání ve wide-body, pouze B737 a A32S..). Safety je promítáno na plátnech uprostřed pro prostřední řady a na televizkách nad hlavami pro řady u oken. Motory nebyli nahozeny během vytlačení, ale hezky až po vytalčení, takže jsme na dobrých 5 minut zablokovali jednu pojezdovku poté následovalo pojíždění a vzlet, opět z dráhy 36R, video je zde: https://www.youtube.com/watch?v=gDJhF2ct5aQ.
Let probíhal klidně, přiblížení do IST bez holdingu na dráhu 06 , před přistáním si pilot pro jemnější přistání přidal na výkonu motorů, do teď jsem myslel, že se to dělá jen u MD11ky Po přistání následovalo neskutečně dlouhé pojíždění na stojánku, cestou míjíme několik desítek widebody Turkish i jiných, opět výstup přes schůdky a do terminálu autobusem. Přistání: https://www.youtube.com/watch?v=6ll59OPuLjw
Teď máme asi 9 hodin čas, tátu bolí noha a bere antibiotika, navíc úschovna je drahá jako prase, takže nám táta hlídá bágly a my si berem taxi do nákupního centra Aqua Florya za 25 Lir/OW. U nákupního centra je možnost se procházet po pobřeží, pozorovat přistávájící letadla, posedět v parku nebo se vykoupat, na docela pěkné písečné pláži.
KK6794 IST-TBS
A320
TC-ABL
LF: 90%
Po příjezdu na letiště míříme rovnou k odbavení, už tady mě AtlasGlobal překvapili, bylo otevřených asi 8 přepážek ( pro více letů ) ale my byli jediný cestující, agentka příjemná, váhový limit 30Kg, je vidět že se chtějí vyrovnat Turkish. Do téhle chvíle jsem nevěděl co mám od Atlasu čekat, teď jsem už tak nějak tušil že je to spíš více normální společnost, než lowcost. Po pasovce a security mířím rovnou ke gatu, který je v přízemí, takže zase nástup přes autobus, všechno načas. Všiml jsme si že v IST agenti nikdy necvakají status "Boarding" ale vždycky rovnou "Last Call", asi aby cestující trochu "pohnuli". Trochu mě to vystrašilo v momentě, kdy jsem šel na záchod a ještě se nic nedělo, a přišel jsem za 2 minuty zpět a už je tam poslední výzva. Na palubě nás vítá mladá, pěkná, neskutečně moc příjemná letuška (asi 5 minut jsem s ní mluvil protože jsem čekal ve dveřích na druhý bus ve kterém měli být rodiče), sedadla mají hodně velký prostor na nohy, každý dostal i polštářek. Po vzletu z dráhy 35L je celkem pěkně vidět osvětlený Istanbul, celkovou zkušenost s AtlasGlobal popisuje i toto video: https://www.youtube.com/watch?v=1im84BwHXyA. Servis mě překvapil, všechno bylo docela chutné, více řeknou fotky. Po přistání v Tbilisi zase výstup a autobusem, hledáme něco na přespání a nacházíme umělí trávník pod jezdícími schody ale bylo to moje nejlepší spaní na letišti vůbec, usnul jsem a probudil jsme se až v 9 ráno.
Když vylezem z letiště okamžitě nás loví taxikáři, až nás jeden ukecá, takový postarší týpek, říkal jsem si, táhne nás někam podezřele dozadu, tam má zaparkovaného svého "žigula", bágly na střechu a jedem, ptá se nás co budem dělat, vypadává z nás že potřebujem simku, bomby, kompas a pak na hory, vůbec se nás neptal a automaticky nás odvezl k nějakému operátorovy, simku máme, teď bomby, zase nás zavezl, pak ještě kompas a bylo, odvezl nás ještě na stanici maršutek, z původních 25GEL, za to jezdění po městě a asi 4 strávené hodiny platíme 60 GEL, později zjišťujeme že je to asi jediný člověk co nás v Gruzii trochu nátáhl, ale zase to nebylo tak strašné, strávil s námi hodně času, rodičům pořád povídal něco o historii, byla s ním sranda takže mu to vlastně i přeju. Hned po vystoupení z auta se o nás perou taxikáři, jeden slibuje že když pojedem s ním tak ná zajistí i auto do Omala, tak ho berem, za asi 2 hodinovou cestu do Telavi si řekne 80 GEL + 200 GEL jeep za 4 hodinovou cestu do Omala, v brutálním terénu, překonáváme 3000m vysoké kopce do Omala, až jsme si říkali, že se mu to za těch 200GEL snad ani nemůže vyplatit, když pojede ještě 4 hodiny zpět domů.
V Omalu narychlo hledáme místo kde postavíme stany a jdeme hned spát, už je tma, celý den jsme strávili sháněním vybavení v Tbilisi a přesunem do hor, nakonec zjištujeme že nebýt Shreka ( takhle si říkal ten strejda co nás vozil po Tbilisi, on je prý Shrek a to šílený auto je "jeho osel" ) tak to asi ani nestihneme.
Následující ráno a následující dny jsme šli trek z Omala do Shatili, detailně ho tady popisovat nebudu, to má v plánu máma na nějaký jiné fórum, takže až to bude mít, tak pro případné zajemce doplním odkaz tady: .
Přidávám akorát pár fotek s popiskem, pokud budete mít nějaký dotaz tak se kldině ptejte, musím říct že ty hory jsou opravdu nádherné, ta příroda a všechno okolo... k tomu jsme za těch 5 dní potkali asi 15 turistů.
Ze Shatili bereme maršutku do Tbilisi za 20 GEL, cesta trvá neskutečných 8 hodin a je to fakt zážitek, kord když polovinu cesty hraje přes celý mikrobus gruzínská hitparáda
Itinerář nakonec vapadal takto:
30.6. PRG- KBP PS808 odlet 11:15
1.7. KBP -IST PS713 odlet 12:40
1.7. IST - TBS KK6794 odlet 23:30
11.7. Natakhtari - Mestia s L410 odlet 10:00
16.7. KUT-SAW PC451 odlet 4:25
17.7. IST-KBP PS716 odlet 6:05
17.7. KBP-PRG PS807 odlet 9:25
V červnu už panovali docela brutální přípravy protože jsme plánovali hlavně hodně hory, takže se muselo nakupovat spousty vybavení, oblečení a špekulovalo se co s sebou za jídlo, co si vzít a co už ne kvůi váze batohu a tak dále..
Plánoval jsem si, jak se zabalím už pár dní před odjezdem, ať to mám všechno v klidu a ať se v klidu vyspím, samozřejmě to dopadlo tak, že noc před odjezdem balím jako o život abych se aspoň 2,5 hodiny vyspal Ráno vstáváme na bus 4:35 směr Černý Most, přestupujeme na metro, z metra na další metro a máma zjišťuje že nemá jakousi taštičku ve který měla léky a mobil, no super, rychle řešíme blokaci sim-karty, v letištní lékárně máma myslím dokoupila ještě nějaké léky a zdá se že se zase tak moc nestalo, po návratu zjišťujem že mobil nechala už v autobuse. Necháváme si balit batohy, protože představy, že přiletím do Gruzie a na batohu je třeba přetržený popruh, se dost bojíme. Na check-inu jsou otevřené 3 přepážky ale stejně je u nich největší fronta ze všech jiných odletů z terminálu 1. Když se asi po půl hodině dostáváme na řadu, paní u přepážky nám oznamuje, že nám nemůže zavazadla odbavit až do IST, neví proč, my to ale vyžadujeme, stop over je menší jak 24h tak by to jít mělo, zachvíli přijde další paní a říká naši agentce něco jako: "nezapomeň na ty Istanbuly", nacož nám paní oznamuje, že by nás rádi přhodili na let s Turkish přímo do IST a že by jsme za to ještě dostali nějakou kompenzaci, bereme si chvíli na rozmyšlenou, jindy by byl let s TK namísto PS jasná volba, my ale nevěděli kolik by nás stál hotel v Istanbulu takhle narychlo, ještě k tomu jsme měli zabookovaný ubytko v Kievu, takže zkouším zjistit, kolik by byla ta kompenzace, prý 200 EUR, na akcnichletenkach mi někdo rychle odpověděl že 125EUR, tak jako tak, to je celkem slušný, hm tak teda jo, bereme to, odpověď zní: "dobře, tak tady počkejte na šéfovou". Čekáme a čekáme, pořád prý ještě něco řeší, až do odbavení posledních pasažérů čekáme, jsme trochu nervózní protože kdyby to z nějakýho důvodu nevyšlo, tak je možnost že nám to uletí protože už bylo 11:15, čas plánovaného odletu. Po odbavení všech se zjistilo, že jim to sedačkově nedávalo o 4 osoby a to kvůli tomu, že jsem nám čtyřem udělal online check-in, ale jenom na let do KBP, a tím to pro ně u odbavení o 4 lidi pořád "nevycházelo" a až nakonci zjistili, že se tam teda vlastně vejdem, takže žadný Turkish, dejte nám zavazadla, tady máte palubky, bylo už asi 5 minut po plánovaném odletu, probíhal nástup a ještě jsme museli přes pasovku a security, takže jsme pospíchali jak jen to šlo, ještě se zdržujem na security protože strejda si nechal v příručáku nůž a slečna ho nemohla najít, ale nakonec to stíháme.
PS808 PRG-KBP
B737-300
UR-GBA
sedadlo: 15A
LF: 100%
Do letadla nastupujeme přes most, asi jako poslední, po usazení začíná téměř ihned safety a push-back, posléze následuje pojíždění na vzlet z dráhy 06. Video ze vzletu je zde: https://www.youtube.com/watch?v=mfjoQizLQwY, přidal jsem do videa i komunikaci s ATC, od delivery až po radar, tak si myslím, že je to video více koukatelné jak moje předchozí/následující videa, jinak jsem všechny videa zkrátil na maximálně 6 nebo 7 minut, nějaká mají i míň. Naše letadlo poprvé vzlétlo měsíc po mém narození, takže je mu téměř 18 let, ale není to nějak znát, naopak jsem rád, že se ještě proletím "klasikem", bůh ví,jak dlouho budou ještě takhle běžně k zastižení. Jako "servis" se u AUI podává pouze voda v neomezeném množsví ( když si řeknete ) ale jsem na to připraven, letušky jsou přijemné. Při klesání na letiště Borispol mám na levé straně Kiev jako na dlani, potom ještě široce rozvětvený Dněpr a už letíme vizuálně, i já ze svého místa už vidím letiště ( na videu v pravém horním rohu: https://www.youtube.com/watch?v=O-TMk6wYl4g ), přistáváme na dráhu 36R s asi 20-ti minutovým zpožděním. Po přistání pojíždíme na stání bez chobotu a pokračujeme autobusem do terminálu.
Terminál je nový, pěkný, naprosto v pohodě, nemůžu říct nic proti. Pokračujeme autobusem za 30 hřiven na jakousi stanici metra, ze které pokračujeme na stanici která je podle paní v pokladně s žetony nejblíže Maidanu, docela bloudíme a Maidan i ubytování nacházíme až k večeru posedíme v nějaké pivařské hospodě, kouknem na Maidan a jdeme spát.
Ráno se v klidu přesuneme metrem na hlavní železniční nádraží, odkud bereme bus na letiště ( tuším za 50 hřiven ). Na letišti si u přepážky vyzvedáváme palubky a pokračujeme přes pasovku a security, původně měl náš let letět E190 ale u gatu nám stojí B767, nooo tak to je hodně příjemné překvapení, poprvé v životě poletím wide-body a zrovna 767mou, kterou mám ze všech wide-body po 747 asi nejradši!
PS713 KBP-IST
B767-300
UR-GEB
sedadlo: 24H
LF: 30-40%
Nástup začal už hodinu před odletem, ještě chvíli čekáme před letadlem, tak 5minut, po usazení na moje původní místo ( vybráno pro E190 ) zjišťuju že je to nic moc, vidím jenom na křídlo, a jelikož je to opravdu náhrada za E190 tak očekávám malou obsazenost, takže si bez zeptání přesedám na sedadlo u exitů, kde je zaprvé neomezené místo na nohy, zadruhé vidím jak na křídlo, tak dolů na zem. Ještě nikdy jsem v tak velkým letadle neseděl, takže jsem samozřejmě v ještě větší euforii jak jindy, konfigurace je 2-4-2, na těch sedačkách u okýnka si dovedu představit nějakou delší cestu bez problémů, místa na nohy dost ( ale nemám jiné srovnání ve wide-body, pouze B737 a A32S..). Safety je promítáno na plátnech uprostřed pro prostřední řady a na televizkách nad hlavami pro řady u oken. Motory nebyli nahozeny během vytlačení, ale hezky až po vytalčení, takže jsme na dobrých 5 minut zablokovali jednu pojezdovku poté následovalo pojíždění a vzlet, opět z dráhy 36R, video je zde: https://www.youtube.com/watch?v=gDJhF2ct5aQ.
Let probíhal klidně, přiblížení do IST bez holdingu na dráhu 06 , před přistáním si pilot pro jemnější přistání přidal na výkonu motorů, do teď jsem myslel, že se to dělá jen u MD11ky Po přistání následovalo neskutečně dlouhé pojíždění na stojánku, cestou míjíme několik desítek widebody Turkish i jiných, opět výstup přes schůdky a do terminálu autobusem. Přistání: https://www.youtube.com/watch?v=6ll59OPuLjw
Teď máme asi 9 hodin čas, tátu bolí noha a bere antibiotika, navíc úschovna je drahá jako prase, takže nám táta hlídá bágly a my si berem taxi do nákupního centra Aqua Florya za 25 Lir/OW. U nákupního centra je možnost se procházet po pobřeží, pozorovat přistávájící letadla, posedět v parku nebo se vykoupat, na docela pěkné písečné pláži.
KK6794 IST-TBS
A320
TC-ABL
LF: 90%
Po příjezdu na letiště míříme rovnou k odbavení, už tady mě AtlasGlobal překvapili, bylo otevřených asi 8 přepážek ( pro více letů ) ale my byli jediný cestující, agentka příjemná, váhový limit 30Kg, je vidět že se chtějí vyrovnat Turkish. Do téhle chvíle jsem nevěděl co mám od Atlasu čekat, teď jsem už tak nějak tušil že je to spíš více normální společnost, než lowcost. Po pasovce a security mířím rovnou ke gatu, který je v přízemí, takže zase nástup přes autobus, všechno načas. Všiml jsme si že v IST agenti nikdy necvakají status "Boarding" ale vždycky rovnou "Last Call", asi aby cestující trochu "pohnuli". Trochu mě to vystrašilo v momentě, kdy jsem šel na záchod a ještě se nic nedělo, a přišel jsem za 2 minuty zpět a už je tam poslední výzva. Na palubě nás vítá mladá, pěkná, neskutečně moc příjemná letuška (asi 5 minut jsem s ní mluvil protože jsem čekal ve dveřích na druhý bus ve kterém měli být rodiče), sedadla mají hodně velký prostor na nohy, každý dostal i polštářek. Po vzletu z dráhy 35L je celkem pěkně vidět osvětlený Istanbul, celkovou zkušenost s AtlasGlobal popisuje i toto video: https://www.youtube.com/watch?v=1im84BwHXyA. Servis mě překvapil, všechno bylo docela chutné, více řeknou fotky. Po přistání v Tbilisi zase výstup a autobusem, hledáme něco na přespání a nacházíme umělí trávník pod jezdícími schody ale bylo to moje nejlepší spaní na letišti vůbec, usnul jsem a probudil jsme se až v 9 ráno.
Když vylezem z letiště okamžitě nás loví taxikáři, až nás jeden ukecá, takový postarší týpek, říkal jsem si, táhne nás někam podezřele dozadu, tam má zaparkovaného svého "žigula", bágly na střechu a jedem, ptá se nás co budem dělat, vypadává z nás že potřebujem simku, bomby, kompas a pak na hory, vůbec se nás neptal a automaticky nás odvezl k nějakému operátorovy, simku máme, teď bomby, zase nás zavezl, pak ještě kompas a bylo, odvezl nás ještě na stanici maršutek, z původních 25GEL, za to jezdění po městě a asi 4 strávené hodiny platíme 60 GEL, později zjišťujeme že je to asi jediný člověk co nás v Gruzii trochu nátáhl, ale zase to nebylo tak strašné, strávil s námi hodně času, rodičům pořád povídal něco o historii, byla s ním sranda takže mu to vlastně i přeju. Hned po vystoupení z auta se o nás perou taxikáři, jeden slibuje že když pojedem s ním tak ná zajistí i auto do Omala, tak ho berem, za asi 2 hodinovou cestu do Telavi si řekne 80 GEL + 200 GEL jeep za 4 hodinovou cestu do Omala, v brutálním terénu, překonáváme 3000m vysoké kopce do Omala, až jsme si říkali, že se mu to za těch 200GEL snad ani nemůže vyplatit, když pojede ještě 4 hodiny zpět domů.
V Omalu narychlo hledáme místo kde postavíme stany a jdeme hned spát, už je tma, celý den jsme strávili sháněním vybavení v Tbilisi a přesunem do hor, nakonec zjištujeme že nebýt Shreka ( takhle si říkal ten strejda co nás vozil po Tbilisi, on je prý Shrek a to šílený auto je "jeho osel" ) tak to asi ani nestihneme.
Následující ráno a následující dny jsme šli trek z Omala do Shatili, detailně ho tady popisovat nebudu, to má v plánu máma na nějaký jiné fórum, takže až to bude mít, tak pro případné zajemce doplním odkaz tady: .
Přidávám akorát pár fotek s popiskem, pokud budete mít nějaký dotaz tak se kldině ptejte, musím říct že ty hory jsou opravdu nádherné, ta příroda a všechno okolo... k tomu jsme za těch 5 dní potkali asi 15 turistů.
Ze Shatili bereme maršutku do Tbilisi za 20 GEL, cesta trvá neskutečných 8 hodin a je to fakt zážitek, kord když polovinu cesty hraje přes celý mikrobus gruzínská hitparáda
Naposledy upravil(a) gigy dne 31. 08. 2015, 17:56, celkem upraveno 2 x.
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
V Tbilisi bereme ubytování na 2 noci a potom máme ráno odlétat do Mestie, lety provozuje společnost Vanilla Sky ale let je operován společností Prag Aviation a L410kou.
Ráno v Tbilisi nastupujeme do dodávky která nás veze na letiště do městečka Natakhtari ( odvoz je v ceně letenky ), letiště je to malinkaté, asi 10 míst na sezení, jeden rentgen, bohužel jsem ani nemohl zjistit jestli tam je travnatá nebo betonová dráha. Po odbavení ( obsluha si nás po jednom volala ) nás informují o tom že let bude o hodinu zpožděn, kvůli počasí.
Piloti si dělají briefing v té samé místnosti a jsou to češi/slováci takže nenápadně odposlouchávám, slyšel jsem jak kapitán učí FO číst nějaké složitější METARy, které den den byli v Mestii, to bych si teda myslel že i FO by to měl umět... Počasí na letišti bylo krásné, pokrytí oblohy oblašností tak 1-2/8, teplo, výborná viditelnost. V Mestiimá ale odpoledne pršet a navíc už teď tam byla teplota 16°a rosný bod 15°( rosný bod je teplota která by musela nastat aby vzduch dosáhl stavu nasycení - tím pádem začne kondenzovat a vytvoří se oblačnost ) takže to byl důvod, proč se kapitán rozhodl že se nepoletí ( slyšel jsem jejich debatu ještě s jiným kapčou, taky čechem, který měl ten den volno ). Gruzínksá obsluha na nás ještě hraje divadlo, že se možná poletí, přitom už věděli že se nepoletí, když už je kapitán převlečen v plavkách, jde se koupat do přilehlého bazénu, a vidí to, tak zařve na obsluhu a ta nám až v té chvíli oznámí, že se neletí
Bylo nám nabídnuto letět druhý den, nebo vrácení peněz, bereme peníze protože už by jsme stejnak v Mestii měli málo času, kupujeme lístky na vlak do Batumi za dva dny, a odjíždíme Maršutkou do Kazbegi kde přespíme jednu noc a zase zpět do Tbilisi na noční vlak do Batumi.
Z vlaku vystupujeme 20Km před Batumi v městě Kobuleti, kde máme narychlo zabookované ubytování a trávíme 3 dny u moře.
Ve čtvrtek brzo ráno odlétáme s Pegasus z Kutaisi do Istanbulu ( SAW ). O půlnoci nám před hotel přijíždí domluvené taxi za 60 GEL do Kutaisi na letiště.
Letiště v Kutaisi je nové a pěkné, velice malinké letiště, zkoušíme ještě prodat plnou bombu co nám zbyla ale neuspěšně, po dobavení jsem si v příručáku zapomněl sprej proti smradu bot ( jednou mi na horách zvlhly a od té doby jsem se toho nezbavil ), příručák ale projel, obsluha vyndala ten sprej, koukla na něj a že ok, říkam si jaké to mám ale štěstí, potom zamnou přišel další člen obluhy a začal ten sprej zkoumat ( podle mě ho měli jednoznačně hned vyhodit, zaprvé je to přetlakovaný, zadruhé má více jak 100ml ) ale i po tomhle podrobném průzkumu řekli že si to můžu vzít, potom přišel ještě 3. člen obsluhy, který se na sprej podíval a chtěl mi asi říct, že si to nemůžu vzít protože je to více jak 100ml ( pravděpodobně ) ale jelikož NIKDO z těch tří lidí co u mě stáli neuměl anglicky ANI SLOVO, tak mě nakonec ( po asi 5-timinutovém zdržení ) nechali jít!! To je teda bezpečnost...sprej jsem si dostříkal a vyhodil ještě na letišti sám.
PC451 KUT-SAW
B738
TC-CCP
LF: 90%
Z gatu se šlo do letadla pěšky, asi 30 metrů. Let byl na čas, ale posádka byla nepříjemná, okýnko u které jsem seděl bylo trochu poškrábaný a docela dost špinavý, takže fotky/videa za moc nestojí, jenom dvouminutový odlet je zde: https://www.youtube.com/watch?v=MhJfyoc5EP4.
Pokud budu mít jinou možnost za stejné peníze, s Pegasus už znova nepoletím. Celý let jsme trochu ulétávali východ slunce, kterému nakonec pomohly 3 vyčkávcací kolečka před přistáním, takže při přistání již bylo vidět. Video z přistání je zde: https://www.youtube.com/watch?v=Jeb3i0x5yrM.
Po přistání bereme autobus do přístavu a lodí přejíždíme do evropské části Istanbulu, "táboříme" v pěkném parku hned pod Hagia Sophia, dělíme se na 2 a 2 a procházíme si tuto část Istanbulu, zatímco druzí dva hlídají báglu a odpočívají v parku( a pak naopak ).
Večer se ještě přesouváme na náměstí Taksim, kde večeříme a potom už jenom metrem na letiště, kde rozvaluji karimatku a spacák a přespávám.
PS716 IST-KBP
B739
UR-PSJ
LF: 95%
Ráno na check-inu opět fronta tak 30 minut, my máme sice online check-in až do Prahy ale potřebujeme se zbavit zavazadel a vytisknout palubky. Nástup je opět s jízdou autobusem, tentorkát mezi Triple7 Turkish, takže za odměnu.
Letíme B737-900ER, takže nebýt toho letu se 767 tak by to byl můj největší typ ve sbírce
Letadlo je nové, co si pamatuju, místa na nohy bylo opravdu hodně, letušky opět příjemné a milé. Na linku do DXB vypravují AUI pouze 737NG, pravděpodobně budou mít všechny stejný interiér, takže bych se toho letu nebál, za pár eček bych si to jídlo dokoupil a bylo to úplně v pohodě.
Po vytlačení pojíždíme na vzlet z dráhy 36R, žádná dlouhá fronta na odlet nebyla, trochu jsem jí čekal ale bylo asi ještě moc brzo. Video ze vzletu je zde: https://www.youtube.com/watch?v=9OgsTYMA2aY. Jinak let probíhal úplně v pohodě, přistání v KBP zase na dráhu 36R, na videu: https://www.youtube.com/watch?v=ixPPUddbiMg je pěkně vidět, jak se zvětšuje ten stín letadla.
Po výstupu ( autobusem ) míříme na tranzit, potom máme ještě hodinu času do odletu linky do Prahy, něco málo nakupujem v duty-free.
PS807 KBP-PRG
B733
UR-GAH
LF: 95%
Nástup do letadla zase hodně brzo před plánovaným odletem, asi 45 minut. Chytáme tu samou letušku jako na letu z Prahy, nevím jak vám, ale mě se strašně moc líbí její hlas. Video z odletu je zde: https://www.youtube.com/watch?v=OXtMZmUDYIE, schválně kolik napočítate letadel AUI.
Tentokrát mi to nedalo a skoro celý let jsem prospal, probudím se až někde na hranicích, přistání na dráhu 24, celý let zase úplně v pohodě. Přistání zde: https://www.youtube.com/watch?v=XxrxLGK ... e=youtu.be.
Vyzvedáváme zavazdla a míříme na vlak domů, doufám že se vám můj TR aspoň trochu líbil, Gruzii bude víc popisovat máma, já to vzal jen tak hopem, protože kdybych měl psát 14 dní podrobně tak se z toho asi zblázním, ovšem pokud máte nějaké dotazy, tak se neváhejte zeptat, rád zodpovím
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 709
- Registrován: 10. 06. 2014, 21:30
- Oblíbené typy letadel: B747, E145, B753
- Bydliště: Hong Kong
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
Super, díky já bych pak poprosil o ten mamčin příspěvek na jiné fórum
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
já ho sem potom hned dám, jenže ona se stím loudá víc jak já
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
Perfektní TR. Rodina, která vyráží takhle na treky, má můj obdiv. V jiných rodinách se běžně řeší, že už pubertální děti nechtějí s rodiči na dovolenou, tady to evidetně nehrozí.
Jinak velmi zajímavé čtení, pro mně osobně zajímavější tím, že jsem spoustu těch míst v květnu navštívil. Osobně by mně asi mrzelo, že nevyšla ta L410, ale zase jste letěli s B767, takže se to vyrovnalo.
Jen tak dál!
Jinak velmi zajímavé čtení, pro mně osobně zajímavější tím, že jsem spoustu těch míst v květnu navštívil. Osobně by mně asi mrzelo, že nevyšla ta L410, ale zase jste letěli s B767, takže se to vyrovnalo.
Jen tak dál!
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 121
- Registrován: 21. 03. 2015, 00:30
- Oblíbené typy letadel: CR7, E170
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
perfektné fotky i samotný routing do Gruzínska ma to láka už dlhšie, len som návštevu odkladal kvôli tamojšej situácii. Ad. UIA: vidno, že spoločnosť očividne moc ekonomicky nepremýšla: namiesto E190 poslať rovno 763 s LF 30%, to musí byť fakt "ziskový kšeft" a predpokladám, že UIA podobne ako celá Ukrajina nie sú tiež ďaleko od bankrotu ps: škoda, že ti tá L410 nevyšla
-
- Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
- Příspěvky: 1048
- Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
- Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
- Pohlaví: muž
- Bydliště: VIE
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
Velmi pekny a zaujimavy TR aj ja poprosim potom o link na to forum s blizsim popisom trekov
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
Ahoj, naprosto vyborny vylet a prekrasne foto. Je fajn, takto cestovat s rodinou, kdyz vsichno maji spolecne plany. Jinak Gruzie je v mych ocich nadherna zeme, jeste neni tak turisticky poznamenana jako ostatni zeme. Jinak skoda kazdeho neuskutecneneho letu s L410. Je to vyborny stroj. ja s nim mel tu cest jen jednou v Estonsku. Fotku jsou nadhera, Jestli se muzu pridat k Tonymu Smokovi, tak bych rad poprosil o detailnejsi mapy mist, ktere jste navstivili.
Ja byl v Gruzii jen v Kutaisi na 2 dny. Jinak je mi novinka ze Peagasus leta taky do KUT. Toto letiste roste velkym tempem, co je vlastne jenom dobre a tak to ma byt.
Ja byl v Gruzii jen v Kutaisi na 2 dny. Jinak je mi novinka ze Peagasus leta taky do KUT. Toto letiste roste velkym tempem, co je vlastne jenom dobre a tak to ma byt.
-
- Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
- Příspěvky: 2109
- Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
Dovolím si oprášit tento skvělý trip report s prosbou o rady a aktuální postřehy: na přelomu června/července se chystám na tři týdny do Gruzie, nepříliš originálně s THY via IST. Na místě si nicméně chci dopřát trochu toho netradičního polétání, tzn. L410 z Natakhtari do Mestie je jasná, obrovským lákadlem je vojenská Mi-8, která by měla jednou týdně létat z Alvani do Omala v Tušsku. Není tu prosím náhodou někdo, kdo tím letěl?
Ocením i jakékoliv rady/tipy/postřehy z Gruzie. Předběžný plán je TBS, Svanetie, Tušsko, Stepancminda, Signaghi, Chiatura; obecně vzato mne zajímají letadla, víno, hory a urbex...
Díky moc za případné odpovědi!
Ocením i jakékoliv rady/tipy/postřehy z Gruzie. Předběžný plán je TBS, Svanetie, Tušsko, Stepancminda, Signaghi, Chiatura; obecně vzato mne zajímají letadla, víno, hory a urbex...
Díky moc za případné odpovědi!
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
kuba.biker píše:obrovským lákadlem je vojenská Mi-8, která by měla jednou týdně létat z Alvani do Omala v Tušsku. Není tu prosím náhodou někdo, kdo tím letěl?
Jsou nejake stranky s vice info o tomto letu, kde se to da koupit, ceny, atd?
-
- Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
- Příspěvky: 2109
- Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
alesesl píše:kuba.biker píše:obrovským lákadlem je vojenská Mi-8, která by měla jednou týdně létat z Alvani do Omala v Tušsku. Není tu prosím náhodou někdo, kdo tím letěl?
Jsou nejake stranky s vice info o tomto letu, kde se to da koupit, ceny, atd?
Našel jsem jen tohle:
http://bpg.gov.ge/en/news/miscellaneous/mia-helicopter-transported-first-passengers-to-omalo.page
Btw, těším se na trip report z Tvého polétání tůčkem Alrosa...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
kuba.biker píše:alesesl píše:kuba.biker píše:obrovským lákadlem je vojenská Mi-8, která by měla jednou týdně létat z Alvani do Omala v Tušsku. Není tu prosím náhodou někdo, kdo tím letěl?
Jsou nejake stranky s vice info o tomto letu, kde se to da koupit, ceny, atd?
Našel jsem jen tohle:
http://bpg.gov.ge/en/news/miscellaneous/mia-helicopter-transported-first-passengers-to-omalo.page
Btw, těším se na trip report z Tvého polétání tůčkem Alrosa...
Toto spis vypada jako preprava mistnich do tezko pristupne oblasti, nez nejaka doprava pro turisty. Pochybuji, ze se na to bezne pujde dat dostat.
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
Ten MI-8 ... tuším, že jak jsem to tenkrát nějak studoval, tak to lítalo z přímo z TBS a letenky se nedali koupit předem, až na místě, ale nedalo se o tom najít dostatek věrohodných a aktuálních informací, natož něco jako letový řád, zřejmě to bylo doopravdy hlavně pro místní a zřejmě už to bude minulost...
já o tom našel info tuším v nějaký cestopisu, že se tím někdo přesouval, ale teď už bude určitě přes 5 let starý
já o tom našel info tuším v nějaký cestopisu, že se tím někdo přesouval, ale teď už bude určitě přes 5 let starý
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 626
- Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
- Bydliště: ČB/ZH
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
kuba.biker píše:Ocením i jakékoliv rady/tipy/postřehy z Gruzie.
Vyzkoušeli jsme teď o víkendu pár hospod v Tbilisi a kde nám chutnalo nejvíc, bylo Sabatono na Rustaveli.
-
- Nováček
- Příspěvky: 7
- Registrován: 19. 01. 2010, 21:08
- Stav: Offline
Re: Do Gruzie s AUI, KKK a PGS přes Kiev a Istanbul
Něco málo mám na svém webu, klidně se obraťte s dotazy (v Gruzii momentálně dlouhodobě bydlím). https://www.slavomirhorak.net/stredni-asie/kavkaz/