Na svadbu do Kirgizska

Odpovědět
Anubis
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 39
Registrován: 14. 11. 2013, 15:36
Stav: Offline

Na svadbu do Kirgizska

Příspěvek od Anubis »

Za posledný rok sa môj letecký (a osobný) život odohráva vo štvoruholníku Sarajevo – Viedeň – Biškek - Istanbul a z tejto trasy je aj môj report. Keďže svadbu prakticky kompletne zorganizovala moja manželka, mojou úlohou bolo len prísť aj s rodinou, k čomu som využil trojkombináciu Adria Airways – Aeroflot – Pegasus. Zatiaľ čo z Kirgizska sa kvôli počtu slovenských a českých turistov stáva druhým Chorvátskom, Bosna zatiaľ ostáva relatívne exotickou destináciou. O pár mesiacov by ČSA mala začať lietať do Sarajeva, tak som zvedavý, ako sa im bude dariť.

Let č.1: Sarajevo – Ljubljana, Adria Airways, CRJ200, LF 60%
Sarajevské letisko je malé a praktické, od checkinu ku gatu to trvá maximálne 5 minút. Jediný problém je dostať sa na letisko, žiadna MHD k nemu nechodí, takže to vyrieši taxík. Bohužiaľ to vyzerá, že v Bosne k povestnej (ne)efektivite pridali aj poobednú siestu, takže počet taxíkov na stanovisku bol 10, počet taxikárov 0. Po akademickej štvrťhodine sa problém podarilo úspešne vyriešiť a zhruba hodinu pred odletom som na letisku. Kvôli dopravnej špičke, kedy musí zvládnuť Dash, Embraer, ATR aj Fokker sa bezpečnostná kontrola vlečie a trvá rekordných 5 minút. Uvidíme ako situáciu zmení nová linka do Prahy :) . Bezplatný internet sa mi spojazdniť nepodarilo ale výhľad na prílet Air Serbia a Croatian Airlines to vynahradí. Inak v odletovej hale nie je čo robiť, novinkou sú masážne kreslá, ktoré však zabrali takmer všetky elektrické zástrčky. Nástup je rýchly, exit row a voľna sedačka vedľa spríjemnili krátky let, ktorý prebehol bez akýchkoľvek komplikácií. Jedine ma prekvapilo, že som si musel prečítať bezpečnostné inštrukcie.

Dopravná špička na sarajevskom letisku
Dopravná špička na sarajevskom letisku

Vstupná hala
Vstupná hala

Odletová hala
Odletová hala

ATR z Belehradu
ATR z Belehradu

Fokker do Viedne
Fokker do Viedne

Stretnutie balkánskych bratov
Stretnutie balkánskych bratov

S BH Airlines sa už nepreletím
S BH Airlines sa už nepreletím

Miesta na nohy dostatok, aj s povinným čítaním
Miesta na nohy dostatok, aj s povinným čítaním

Lietadlo obsadené len na 60%
Lietadlo obsadené len na 60%

Občerstvenie na palube
Občerstvenie na palube


Let č.2: Ljubljana – Viedeň, Adria, CRJ900, LF80%

Letisko v Ljubljane mám naozaj rád. Rýchly tranzit, dostatok miesta na sedenie, free wifi, dostatok elektrických zástrčiek a miest na občerstvenie (letiská v Istanbule by sa mohli niečo naučiť). Jediné čo prekvapilo bola prísna bezpečnostná kontrola vrátanie vyzúvania a zapnutia v notebooku. Opäť exit row, opäť bez občerstvenia, let opäť na čas a opäť bez nejakých mimoriadností.

Lety s Adriou som si vybral najmä kvôli cene, a chybu som určite nespravil. Najmä CRJ200 je veľmi príjemné lietadlo a letisko v Ljubljane je príjemné miesto na prestup.

Po pristáti v Ljubljane
Po pristáti v Ljubljane

Zaujímavejšie ako v Sarajeve
Zaujímavejšie ako v Sarajeve

Priestor gatetov
Priestor gatetov

Miesto na nohy trochu obmedzené v porovnaní s CRJ200
Miesto na nohy trochu obmedzené v porovnaní s CRJ200


Let č.3: Viedeň – Moskva (Šeremetevo), Aeroflot, A321, LF85%

Takmer na deň presne som po troch rokoch letel opäť do Biškeku s Aeroflotom. Niekoľko vecí sa odvtedy sa zmenilo. Pracovníci na Schwechate sa zrejme snažili prekonať sesterskú Rossiyu v dĺžke čakania na odovzdanie batožiny, ktoré počas leta dosiahlo 1,5 hodiny. Tento krát sme čakali len hodinu. Ďalšou novinkou je že, letiskový systém ukazuje, že Slováci potrebujú na cestu do Kirgizska víza. Po pár minútach dohadovania sme sa dohodli, že si teda tie víza zaobstaráme po prílete za 60 dolárov. Samozrejme, že po prílete nikto víza nechcel. Zvyšok cesty už prebehol bez komplikácií, s výhľadom na Devín and na večernú Moskvu. Trochu sklamaním bol obed, tento krát už len z malej bagety a džúsu.

Odovzdanie batožiny sa vlieklo
Odovzdanie batožiny sa vlieklo

Miesta na nohy tak akurát
Miesta na nohy tak akurát

Aké prekvapenia sa skrýva vo vnútri?
Aké prekvapenia sa skrýva vo vnútri?

Dietne menu v podaní Aeroflotu
Dietne menu v podaní Aeroflotu


Let č.4: Moskva (Šeremetevo) – Bishkek, Aeroflot A321, LF60%

Úprimne sa priznám, že nikdy som plne nechápal hororové zážitky zo Šeremeteva, a to som pred 3 rokmi 7 hodín čakal na prestup. Za seba ho môžem zhodnotiť ako normálne európske letisko, s nadštandardne vysokými cenami v Burgerkingu a neštandardným zákazom fajčenia úplne všade. Ak by fungovalo wifi, nemal by som sa na čo sťažovať.

Na tomto lete sa ukázalo, že cestovať s rodinou (pohromade) môže mať aj nevýhody. Šťastnejší cestujúci si uchmatli celé trojsedačky v poloprázdnom lietadle a let strávili spánkom spravodlivých. Naopak, my sme mali šťastie na malé dieťa v sedačke pred nami, ktoré však väčšinu letu prespalo. Za zmienku stojí veľmi večera, ktorá prekonala aj Turkish airlines - na výber kuracie/baranina-, mušľový šalát ako aj musli tyčinka boli tiež super. Na druhej strane, jedlo pri spiatočnej ceste vraj bola katastrofa. Príjemné a usmievavé boli aj letušky. Jednoducho všetko fungovalo ako malo a ako bonus lietadlo pristálo o 20 minút skôr.

Lety s Aeroflotom môžem zhodnotiť na jednotku a prestup na Šeremeteve bol tiež bezproblémový.

Terminal D
Terminal D

Mušľový šalát
Mušľový šalát

V lietadle kuracie, potom už len baranina
V lietadle kuracie, potom už len baranina

Zdravo, ale chutne!
Zdravo, ale chutne!

Po prílete
Po prílete


Pobyt aj svadba prebehli na miestne pomery bez komplikácií a mne sa naozaj nechcelo odletieť. Najmä keď bolo potrebné vstávať o tretej. Na letisku som sa rozlúčil s rodinou, ktorý odlietali z novej časti, môj odlet bol zo starej časti (pre domáce aerolinky a lowcosty). Okrem tlačenia a odmietania niekoľkých ponúk na pridanie vecí do mojej batožiny sa vyskytli aj problémy v systéme, čo sa neskôr ukázalo ako šťastie. Neviem či to bolo kvôli členstve v „pegasus plus“ ale na prvý let som dostal exit row a na druhý let prvý rad. V odletovej časti okrem sedačiek a WC boli už iba dva zatvorené obchody- s občerstvením a suvenírmi. Nástup cez plochu za silného vetra a sneženia.
Miesta na nohy som mal dostatok, bohužiaľ čoskoro som prišiel na to, že každá ruža má svoj tŕne. Medzi sedadlom a stenou bola pomerne veľká medzera, takže o stenu sa oprieť nedalo. Praktický celý let som strávil v stave príliš svieži na spánok, príliš unavený na všetky ďalšie aktivity. Jediným spestrením tak bol nákup raňajok a vody - za tých 7 eur som si mal objednať jedlo dopredu alebo to vyriešiť ako väčšina Kirgizov – pripraviť si desiatu ešte doma. Pristátie na čas.

Snehová búrka za oknom
Snehová búrka za oknom

Miesta na nohy dostatok, ale nahnevá medzera medzi sedadlom a stenou
Miesta na nohy dostatok, ale nahnevá medzera medzi sedadlom a stenou

Fungovali iba predné obrazovky
Fungovali iba predné obrazovky

Východ Slnka nad Áziou
Východ Slnka nad Áziou


Let č.6: Istanbul (Sabiha Gokcen)- Pegasus, B737-800, LF90%

Na letiskách som pomerne nenáročný cestujúci. Ku šťastiu mi stačí miesto na sedenie, elektrická zástrčka a po prípade wifi. Nájsť aspoň niečo z toho bolo v dopravnej špičke takmer nemožné. Okrem toho, prvýkrát som pri nástupe do lietadla využil autobusy na Sabihe, a snáď si to tak skoro nezopakujem. Zísť dve poschodia dole, do malej časti s množstvom ľudí, nekontrolovaným chaosom, cestujúcimi pobehujúcimi nie len v „hale“ ale aj na letiskovej ploche snažiac sa nájsť správny autobus bol dlho nevidený zážitok (porovnateľný len s nastupovaním s Wizzairom v Budapešti a „free seetingom“ s Rossiyou v Oshi). Samotný let už prebiehal v poriadku, s dostatkom miesta na nohy, hoci s polhodinovým meškaním a s posádkou ktorá sa hneď po predaji zgrupla v prednej časti, zatiahla zaves a nevyšla odtiaľ až do pristátia.

Samotné lety s Pegasusom prebiehajú v poriadku a doteraz som mal šťastie, že meškali maximálne hodinu. Problémom je kapacita letiska Sabiha Gokcen, na druhej strane druhé istanbulské letisko je na tom rovnako, či dokonca horšie. Celkovo môžem povedať že až na drobné detaily, všetko prebehlo bez problémov a Adria, Pegasus a najmä Aeroflot splnili či prekonali moje očakávania.

Niekde vzadu je moj gate
Niekde vzadu je moj gate

Naspäť v Sarajeve
Naspäť v Sarajeve


beardie
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1074
Registrován: 08. 10. 2011, 18:58
Bydliště: BRQ
Stav: Offline

Re: Na svadbu do Kirgizska

Příspěvek od beardie »

hezke, za mna chcem podakovat za fotky jedla z paluby
co let cislo 5?

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Na svadbu do Kirgizska

Příspěvek od alesesl »

Ahoj, moc prijemny TR, velmi zajimavy vyber typu a spolecnostni. S Adrii jsem mel tu cest zatim 2x a to na letu VIE-LJU-FRA a musim s tebou souhlasit, LJU je velmi prijemne letiste na prestup. Navim salonek JP taky neni spatny. S Fly PGS letim v breznu do FRU z PRG pres SAW, tak se tesim. Sice je to LC, ale i tam tak bude urcite zajimavy let a navic Kyrgystan je z meho pohledu zatim turisticky moc neprobadana a nezkazena zeme. Uvidime, ale diky za TR a foto.

Anubis
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 39
Registrován: 14. 11. 2013, 15:36
Stav: Offline

Re: Na svadbu do Kirgizska

Příspěvek od Anubis »

Sendvich od Pegasusu vyzeral podobne ako od Aeroflotu, ale chutovo bol horší. V prípade pegasusu je podľa mňa lepšie (a lacnejšie) si objednať jedlo dopredu, prípadne si ho kúpiť na letisku, podobne ako niečo na pitie


Odpovědět