Let's visit Airbus (a splň si sen)
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Let's visit Airbus (a splň si sen)
Člověk si má sny plnit..dříve nebo později, ale má si je plnit, protože se tím tak udržuje v duševní rovnováze. Jedním z mých velkých snů bylo navštívit rodiště letadel Airbus, která jsou po všech stránkách mému srdci mnohem blíž než americký Boeing. A každý správný letecký fanda ví, že letadla Airbus se kompletují v Blagnacu, předměstí Toulouse. Více o samotném Toulouse se spoustou fotek najdete na našem blogu tady: http://meshommes.com/toulouse/. A když už navštívit Airbus, tak rovnou i s muzeem Aeroscopia. A o těchto dvou "atrakcích" tento tripreport bude.
Volotea už je známá tím, že čas od času pustí do prodeje pro členy svého SuperVolotea klubu letenky za €0.97. A tak jsem v říjnu minulého roku zakoupil rt do Marseille (které jsme nakonec kvůli cestě do Karibiku nechali propadnout) a do Toulouse. S Voloteou jsem poprvé letěl letos na konci května do Benátek, kdy při OLCI nám tehdy přidělili zadní aisle a middle seat na trojsedačkové straně, což jsem odmítl a za 5EUR vyměnil aisle za window. Tentokrát k nám byl systém vstřícnější a dostali jsme 14AB tam i zpět, takže dvojsedačka, navíc uprostřed letadla, dále od ukřičených motorů Rols-Royce.
18/08/2016
PRG-TLS 19:35-21:22, LF 90%
Volotea, B712 EI-EXB, 14A
Cestovat v horkém letním odpoledni autobusem 119 na letiště Václava Havla je prostě utrpení a těchto 20 minut člověka unaví více než následný dvouhodinový let. První překvapení - automatické turnikety před vstupem na security. Vzhledem k tomu, jaká panuje bezpečnostní situace v Evropě poslední měsíce mě to nemile překvapilo. Žádná kontrola osobních dokladů, jen přiložíte platnou letenku a jdete dál. Samotná security kontrola už také není co bývala. Jednotliví zaměstnanci mezi sebou vedou divoké rozhovory a věnují jen minimální pozoronost cestujícím. A tak stojíte a čekáte před rámem, až si pánové povypráví zážitky a pak konečně kývnou, že můžete projít. Debata pokračuje, není kam spěchat, že?
Volotea jako správná nízkonákladovka využívá samostatné stojánky a dopravu cestujících k letadlu autobusem, což znamená sejít po schodech do přízemí a koukat na celý ten hukot okolo letadel pěkně z blízka. To já mám rád. A tak jsme byli svědky vytlačení ze stojánky mého oblíbeného E-195 KLM, ale také chlouby ČSA OK-YBA na cestu do Soulu. A abych nezapomněl, že jsme v Praze a že sedadla se v letadlech nevybírají stylem, kdo dřív nastoupí, ten uloví lepší, tradiční housenka lidí už byla nastoupena před přepážkou. My posedíme, počkáme a do autobusu nastupujeme mezi posledními. Kupodivu Češi tvořili jen velmi malou část osazenstva (za to ale "kvalitní" - matky s malými ukřičenými caparty). Nástup proběhl rychle, navíc se blížila tzv. golden hour, takže jsem se těšil na spektakulární výhledy během letu. Pushback začal s 10 minutovým zpožděním, počkali jsme na přistání zpožděného LS5486 Jet2 a pak se vydali k prahu dráhy 24L a rovnou na start. Let byl standardní s pár drobnými turbulencemi, nicméně v letové hladině 330 začaly divně bzučet motory a přestalo to až ve chvíli, kdy jsme přešli na klesání. Co ale bylo opravdu nádherné, tak výhledy. Zažít obzor, který hraje všemi možnými barvami, od modré přes šedomodrou k oranžové, růžové a pak růžovofialové, aby to bylo zakončenou stmíváním, to se mi stalo úplně poprvé. Ty necelé dvě hodiny jsem jednoduše strávil přilepený k oknu. Přistání bylo jak do peřin, pojíždění ke stojánce pak naskytlo pohled na velikost celého areálu Airbusu společně se zaparkovanými Belugami, A350 atd. Pilot sice zaparkoval přímo u terminálu, ale výstup se konal na plochu a pěkně po svých do budovy. Terminál je postaven v minimalistickém stylu, betonové stěny, minimum plakátů a kravin, to se mi hodně líbilo. Toulouse nedávno zavedlo pasové kontroly i pro Schengen, a to jak na příletu, tak odletu. Když už teda takto, tak jsem si řekl o štempl. Paní na mě sice spustila něco francouzsky, já jen kýval, ale o 20 sekund později jsem odcházel s razítkem a úsměvem. Divné je, že to letadlo na něm mi připomíná nejvíce konkurenční B747. Kde asi pánové soudruzi udělali chybu? Přímo k letišti vede tramvajová linka T2, která vás během 20-30 minut (záleží, kam potřebujete) zaveze za €1,60 do centra Toulouse. Pro nedočkavce je zde také Aerobus za €8. V Toulouse jinak existují i dvě linky autonomního metra (jehož vozy díky své malé šířce působí dost klaustrofobicky) a běžná autobusová doprava. My nejvíce použili vlastní nohy, případně kombinaci metro a tramvaj (ty mají také dvě linky, T2 na letiště a T1 do Aeroscopie).
Na pátek jsme měli rezervovanou Let's Visit Airbus společně s návštěvou muzea Aeroscopie. Pro návštěvu Airbusu existují celkem 3 okruhy, které je potřeba si rezervovat předem:
Panoramic circuit, což je jízda autobusem s výkladem po celém areálu Airbusu.
Green visit circuit, což je podobné Panoramicu, jen se zaměřením na ekologickou stránku výroby a provozu letadel Airbus.
A nakonec Airbus discovery tour, kterou jsme zvolili my. Hned na úvod upozorňuji, že vše, co se dozvíte, najdete při důkladném hledání i na internetu. Nicméně jako velký fanda Airbusu jsem to potřeboval vidět na živo. U Aeroscopie si nás vyzvedla postarší dáma Maria, která byla po celých 90 minut naší průvodkyní. Velmi se mi líbilo, že o A380 celou dobu hovořila jako o "she" (ona). Mělo to celé pak takový až osobní punc. Jo, a nesmí se fotit. Foťák jsme museli nechat na recepci, mobily zastrčené v kapse..ale znáte to. Autobus nás zavezl před kompletační halu A380, kde jsme vystoupili a při třech obrovských plátnech nám Maria popsala cestu jednotlivých dílů z továren po celé Evropě až sem, do Blagnacu, kde se letadlo smontuje dohromady. Děje se tak vzduchem pomocí pětice předělaných A300, nazývaných Beluga. Dále po vodě na lodích a konečně také po silnici za pomoci konvoje kamionů. Tento konvoj komplikuje dopravu každých 10 dní, do montážní haly pak přijíždí okolo 5 hodiny ranní.
Pak jsme výtahy vyjeli do horního patra a měli celou budovu věnovanou pouze A380, která pojme tři tato letadla, jako na dlani. Těšil jsem se na mravenčení inženýrů, ale nikde nikdo. Ani živáčka. V den naší návštěvy byly uvnitř dvě, pro nikoho jiného než pro Emirates. Pracuje se na dvě směny, pondělí až pátek. Ale v případě nutnosti se jede 24/7 (celkem zvláštní, že se tomu neděje nyní, vzhledem k tomu, v jakém skluzu s dodávkami jsou). Padla otázka, proč letadla nemají ještě motory (obě už byly ve fázi montáže avioniky). Odpověď mě překvapila: protože motory tvoří 40% ceny celého letounu, takže se montují až na úplný závěr, aby se případně předešlo zbytečným škodám. K vidění jsou také krátké filmy o celém plánování A380 přes záběry právě z transportu jednotlivých dílů až po jejich vytlačení z montážního hangáru ven na stojánku. Poté jsme vyšli ven na vyhlídkovou terasu, z které nám Maria ukazovala jednotlivá stojící letadla a pak také okomentovala 3 ze 4 startujících letadel. To 4 byla B712 Volotea, kterou přešla bez jediného slova =D. Zbytek samozřejmě byly Airbusy. Další zajímavostí je, že rodina A320 už čítá přes 7000 členů a dalších 5000 je objednáno. Následoval sjezd výtahy zpátky do přízemí a nástup do autobusu, který nás odvezl zpátky do Aeroscopie. Tam jsme byli usazeni do temné místnosti plné obrazovek a monitorů, na kterých probíhaly záběry z maiden letu A380. Kamery zabíraly kokpit, podvozkové nohy, trup letadla, křídlo. Na další obrazovce byl výstup technických dat, na další pak 3D model letadla který odpovídal reálnému pohybu letadla po dráze a ve vzduchu. Opět výklad spousty technických detailů k prvnímu letu, od váhy, přes palivo, tah motorů až po proces certifikace pro Evropu a Ameriku, stejně jako pro motory RR nebo GE-PW (GP - engine alliance). Pak už jen poděkování a rozloučení se.
Zbývalo nám zhruba 100 minut na návštěvu Aeroscopie. Jak je to žalostně málo pro fanouška létání jako jsem já, jsem si uvědomil ve chvíli, kdy jsem stanul tváří v tvář SuperGuppy. Ideálně si na samotnou Aeroscopii vyhraďte alespoň 4 hodiny. Celý prostor je vlastně jeden obrovský hangár, ve kterém najdete zmiňovanou Super Guppy (překvapivě kokpit vypadá, jako by ho uřízli z nějaké A300 a vložili do SG). Pak je tady A300B, do které můžete vstoupit a prohlédnout si kokpit, nákladní část a také interiér s všemožnými modifikacemi (standardní cestovní, "zasedačka", ložnice, obývák, kuchyňka anebo koupelna). Srdce se rozbuší při pohledu na první ze dvou předprodukčních Concorde - F-WTSB MSN 201 (ten, co sloužil na testy před certifikací a je držitelem rekordu s Mach 2.22 a dosáhnuté výšky 23.000m..je plný zajímavých přístrojů a zařízení, "cestovní" část je až úplně vzadu a jedná se o "prezidentský" interiér z MSN102 - nyní vystavený v ORY, který vozil francouzského prezidenta Valery Giscard d’Estaing). Doteď jsem šokovaný tím, jak malá okénka Concorde má. Dále je tu replika Blériotu XI, velmi raritní Aérospatiale Corvette a spousta dalších, hlavně vojenských letadel (včetně Lockheed F-104 G Starfighter). Na tarmacu venku pak najdete opět Concorde, tentokrát MSN209, vedle něj legendárni Caravelle 12 (ty krásné ladné křivky a trojúhelníková okna <3 ) a obrovský A-400M. V muzeu je také spousta menších a větších modelů, rozměrné panely se spoustou textů a obrázků od počátků historie létání až po blízkou budoucnost, velmi pěkně zpracovaná videa, různé hříčky pro děti, velmi jednoduchý simulátor letu atd. Celkem obě návštěvy stály v balíčku €23, nelituji ani centu. Snad jen toho, že Aeroscopii jsme si nechali až po Let's Visit Airbus a nemohl jsem v ní strávit více času.
Volotea už je známá tím, že čas od času pustí do prodeje pro členy svého SuperVolotea klubu letenky za €0.97. A tak jsem v říjnu minulého roku zakoupil rt do Marseille (které jsme nakonec kvůli cestě do Karibiku nechali propadnout) a do Toulouse. S Voloteou jsem poprvé letěl letos na konci května do Benátek, kdy při OLCI nám tehdy přidělili zadní aisle a middle seat na trojsedačkové straně, což jsem odmítl a za 5EUR vyměnil aisle za window. Tentokrát k nám byl systém vstřícnější a dostali jsme 14AB tam i zpět, takže dvojsedačka, navíc uprostřed letadla, dále od ukřičených motorů Rols-Royce.
18/08/2016
PRG-TLS 19:35-21:22, LF 90%
Volotea, B712 EI-EXB, 14A
Cestovat v horkém letním odpoledni autobusem 119 na letiště Václava Havla je prostě utrpení a těchto 20 minut člověka unaví více než následný dvouhodinový let. První překvapení - automatické turnikety před vstupem na security. Vzhledem k tomu, jaká panuje bezpečnostní situace v Evropě poslední měsíce mě to nemile překvapilo. Žádná kontrola osobních dokladů, jen přiložíte platnou letenku a jdete dál. Samotná security kontrola už také není co bývala. Jednotliví zaměstnanci mezi sebou vedou divoké rozhovory a věnují jen minimální pozoronost cestujícím. A tak stojíte a čekáte před rámem, až si pánové povypráví zážitky a pak konečně kývnou, že můžete projít. Debata pokračuje, není kam spěchat, že?
Volotea jako správná nízkonákladovka využívá samostatné stojánky a dopravu cestujících k letadlu autobusem, což znamená sejít po schodech do přízemí a koukat na celý ten hukot okolo letadel pěkně z blízka. To já mám rád. A tak jsme byli svědky vytlačení ze stojánky mého oblíbeného E-195 KLM, ale také chlouby ČSA OK-YBA na cestu do Soulu. A abych nezapomněl, že jsme v Praze a že sedadla se v letadlech nevybírají stylem, kdo dřív nastoupí, ten uloví lepší, tradiční housenka lidí už byla nastoupena před přepážkou. My posedíme, počkáme a do autobusu nastupujeme mezi posledními. Kupodivu Češi tvořili jen velmi malou část osazenstva (za to ale "kvalitní" - matky s malými ukřičenými caparty). Nástup proběhl rychle, navíc se blížila tzv. golden hour, takže jsem se těšil na spektakulární výhledy během letu. Pushback začal s 10 minutovým zpožděním, počkali jsme na přistání zpožděného LS5486 Jet2 a pak se vydali k prahu dráhy 24L a rovnou na start. Let byl standardní s pár drobnými turbulencemi, nicméně v letové hladině 330 začaly divně bzučet motory a přestalo to až ve chvíli, kdy jsme přešli na klesání. Co ale bylo opravdu nádherné, tak výhledy. Zažít obzor, který hraje všemi možnými barvami, od modré přes šedomodrou k oranžové, růžové a pak růžovofialové, aby to bylo zakončenou stmíváním, to se mi stalo úplně poprvé. Ty necelé dvě hodiny jsem jednoduše strávil přilepený k oknu. Přistání bylo jak do peřin, pojíždění ke stojánce pak naskytlo pohled na velikost celého areálu Airbusu společně se zaparkovanými Belugami, A350 atd. Pilot sice zaparkoval přímo u terminálu, ale výstup se konal na plochu a pěkně po svých do budovy. Terminál je postaven v minimalistickém stylu, betonové stěny, minimum plakátů a kravin, to se mi hodně líbilo. Toulouse nedávno zavedlo pasové kontroly i pro Schengen, a to jak na příletu, tak odletu. Když už teda takto, tak jsem si řekl o štempl. Paní na mě sice spustila něco francouzsky, já jen kýval, ale o 20 sekund později jsem odcházel s razítkem a úsměvem. Divné je, že to letadlo na něm mi připomíná nejvíce konkurenční B747. Kde asi pánové soudruzi udělali chybu? Přímo k letišti vede tramvajová linka T2, která vás během 20-30 minut (záleží, kam potřebujete) zaveze za €1,60 do centra Toulouse. Pro nedočkavce je zde také Aerobus za €8. V Toulouse jinak existují i dvě linky autonomního metra (jehož vozy díky své malé šířce působí dost klaustrofobicky) a běžná autobusová doprava. My nejvíce použili vlastní nohy, případně kombinaci metro a tramvaj (ty mají také dvě linky, T2 na letiště a T1 do Aeroscopie).
Na pátek jsme měli rezervovanou Let's Visit Airbus společně s návštěvou muzea Aeroscopie. Pro návštěvu Airbusu existují celkem 3 okruhy, které je potřeba si rezervovat předem:
Panoramic circuit, což je jízda autobusem s výkladem po celém areálu Airbusu.
Green visit circuit, což je podobné Panoramicu, jen se zaměřením na ekologickou stránku výroby a provozu letadel Airbus.
A nakonec Airbus discovery tour, kterou jsme zvolili my. Hned na úvod upozorňuji, že vše, co se dozvíte, najdete při důkladném hledání i na internetu. Nicméně jako velký fanda Airbusu jsem to potřeboval vidět na živo. U Aeroscopie si nás vyzvedla postarší dáma Maria, která byla po celých 90 minut naší průvodkyní. Velmi se mi líbilo, že o A380 celou dobu hovořila jako o "she" (ona). Mělo to celé pak takový až osobní punc. Jo, a nesmí se fotit. Foťák jsme museli nechat na recepci, mobily zastrčené v kapse..ale znáte to. Autobus nás zavezl před kompletační halu A380, kde jsme vystoupili a při třech obrovských plátnech nám Maria popsala cestu jednotlivých dílů z továren po celé Evropě až sem, do Blagnacu, kde se letadlo smontuje dohromady. Děje se tak vzduchem pomocí pětice předělaných A300, nazývaných Beluga. Dále po vodě na lodích a konečně také po silnici za pomoci konvoje kamionů. Tento konvoj komplikuje dopravu každých 10 dní, do montážní haly pak přijíždí okolo 5 hodiny ranní.
Pak jsme výtahy vyjeli do horního patra a měli celou budovu věnovanou pouze A380, která pojme tři tato letadla, jako na dlani. Těšil jsem se na mravenčení inženýrů, ale nikde nikdo. Ani živáčka. V den naší návštěvy byly uvnitř dvě, pro nikoho jiného než pro Emirates. Pracuje se na dvě směny, pondělí až pátek. Ale v případě nutnosti se jede 24/7 (celkem zvláštní, že se tomu neděje nyní, vzhledem k tomu, v jakém skluzu s dodávkami jsou). Padla otázka, proč letadla nemají ještě motory (obě už byly ve fázi montáže avioniky). Odpověď mě překvapila: protože motory tvoří 40% ceny celého letounu, takže se montují až na úplný závěr, aby se případně předešlo zbytečným škodám. K vidění jsou také krátké filmy o celém plánování A380 přes záběry právě z transportu jednotlivých dílů až po jejich vytlačení z montážního hangáru ven na stojánku. Poté jsme vyšli ven na vyhlídkovou terasu, z které nám Maria ukazovala jednotlivá stojící letadla a pak také okomentovala 3 ze 4 startujících letadel. To 4 byla B712 Volotea, kterou přešla bez jediného slova =D. Zbytek samozřejmě byly Airbusy. Další zajímavostí je, že rodina A320 už čítá přes 7000 členů a dalších 5000 je objednáno. Následoval sjezd výtahy zpátky do přízemí a nástup do autobusu, který nás odvezl zpátky do Aeroscopie. Tam jsme byli usazeni do temné místnosti plné obrazovek a monitorů, na kterých probíhaly záběry z maiden letu A380. Kamery zabíraly kokpit, podvozkové nohy, trup letadla, křídlo. Na další obrazovce byl výstup technických dat, na další pak 3D model letadla který odpovídal reálnému pohybu letadla po dráze a ve vzduchu. Opět výklad spousty technických detailů k prvnímu letu, od váhy, přes palivo, tah motorů až po proces certifikace pro Evropu a Ameriku, stejně jako pro motory RR nebo GE-PW (GP - engine alliance). Pak už jen poděkování a rozloučení se.
Zbývalo nám zhruba 100 minut na návštěvu Aeroscopie. Jak je to žalostně málo pro fanouška létání jako jsem já, jsem si uvědomil ve chvíli, kdy jsem stanul tváří v tvář SuperGuppy. Ideálně si na samotnou Aeroscopii vyhraďte alespoň 4 hodiny. Celý prostor je vlastně jeden obrovský hangár, ve kterém najdete zmiňovanou Super Guppy (překvapivě kokpit vypadá, jako by ho uřízli z nějaké A300 a vložili do SG). Pak je tady A300B, do které můžete vstoupit a prohlédnout si kokpit, nákladní část a také interiér s všemožnými modifikacemi (standardní cestovní, "zasedačka", ložnice, obývák, kuchyňka anebo koupelna). Srdce se rozbuší při pohledu na první ze dvou předprodukčních Concorde - F-WTSB MSN 201 (ten, co sloužil na testy před certifikací a je držitelem rekordu s Mach 2.22 a dosáhnuté výšky 23.000m..je plný zajímavých přístrojů a zařízení, "cestovní" část je až úplně vzadu a jedná se o "prezidentský" interiér z MSN102 - nyní vystavený v ORY, který vozil francouzského prezidenta Valery Giscard d’Estaing). Doteď jsem šokovaný tím, jak malá okénka Concorde má. Dále je tu replika Blériotu XI, velmi raritní Aérospatiale Corvette a spousta dalších, hlavně vojenských letadel (včetně Lockheed F-104 G Starfighter). Na tarmacu venku pak najdete opět Concorde, tentokrát MSN209, vedle něj legendárni Caravelle 12 (ty krásné ladné křivky a trojúhelníková okna <3 ) a obrovský A-400M. V muzeu je také spousta menších a větších modelů, rozměrné panely se spoustou textů a obrázků od počátků historie létání až po blízkou budoucnost, velmi pěkně zpracovaná videa, různé hříčky pro děti, velmi jednoduchý simulátor letu atd. Celkem obě návštěvy stály v balíčku €23, nelituji ani centu. Snad jen toho, že Aeroscopii jsme si nechali až po Let's Visit Airbus a nemohl jsem v ní strávit více času.
Naposledy upravil(a) micaello dne 25. 08. 2016, 10:38, celkem upraveno 1 x.
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
22/08/2016
TLS-PRG 07:32-09:22, LF 75%
Volotea, B712 EI-FCU, 13A
Další dva dny jsme věnovali prozkoumávání centra Toulouse, abychom se v neděli navečer ubytovali v ibis budget hotelu vedle letiště, protože let zpátky do Prahy měl být v 6:00 prvním letem toho dne z TLS. Hotel standardní, čistý, s výhledem na odlétající letadla v dáli, jen wifi téměř nefungovala, naštěstí v iPadu vozím vždy pár filmů, pro jistotu. Ve 4 ráno budíček, hotelová snídaně skromná, ale chutná a pak hurá pěšky na letiště. Přes automatické turnikety k chlápkovi, co kontroloval osobní doklady až k security, kde vládly sice přísné pohledy, ale nakonec i milé úsměvy. V tuto ranní hodinu byla otevřená jen trafika a malá kavárna, na letišti nulový pohyb, všechno se pomalu probouzelo. Pomalu se blížil čas boardingu, a tak jsme se vydali k našemu gatu, před kterým nás ještě na pár minut zdržela pasová kontrola. Nástup do letadla byl stejný, jako čtvrteční výstup, takže po ploše. V kokpitu jsem na místě FO zahlédl velmi mladou holčinu, která si tak zřejmě plnila dětský sen =). Čekal jsem, že LF bude vyšší a protože jsme byli celkem unaveni a řada 14 je před exit row a nemá tudíž recline, přesedli jsme si do volné řady 13, abychom si během letu trochu zdřímli (Volotea má za sedadla s recline mezi lowcosty velké plus). Těšil jsem se na start při východu slunce. Pár minut před šestou proběhl pushback a rolovali jsme na runway, zatímco probíhaly standardní předletové úkony. Pak se letadlo zastavilo a tůrovalo prvně jeden, pak druhý motor a znova a znova a znova. Tak to trvalo asi pět minut, když kapitán ohlásil, že se vracíme na stojánku kvůli technickému problému s čidlem klimatizace. A tak jsme se vrátili a já jen smutně sledoval odlétající letadla U2, BY, AF vstříc vycházejícímu slunci. O hodinu později se kapitán omluvil s tím, že problém s čidlem je vyřešen a že bohužel papírovaní zabere ještě několik desítek minut a pak se už vydáme vstříc Praze. Jak slíbil, tak se stalo a my před půl osmou začali zase rolovat na dráhu 32R. V dáli jsem viděl světla letadla, co jde na přistání. Zvyklý z Prahy jsem čekal, že pilot zastaví a počká, ale on pokračoval. Říkal jsem si, ok, to stíhá, půjdem ihned na start, jenže ono nic. Stáli jsme a čekali. V tu chvíli mi neskutečně zatrnulo a začal jsem mít černé myšlenky. Nicméně jsem se uklidňoval tím, že přece pilot ví, co dělá, stejně jako řlp. V tu chvíli jsem viděl, jak ono letadlo přistává vedle nás na dráhu 32R a pak jsem se obrazně třískal do hlavy "jak jsi ty vole mohl zapomenout, že jsou zde dvě paralelní dráhy". Ihned potom následoval start a po chvíli jsme vzlétli vstříc již ostrému rannímu slunci i my. Až po hranice s Českem byl let téměř bez oblačnosti, s nádherným výhledem na Lyon, Ženevu a Mnichov na naší straně a na vrcholky Alp na straně pravé. Nad ČR jsem pak poprvé v životě při klesání uviděl gloriolu. Nepopsatelný pocit a znovu důkaz toho, že létání je prostě něco úžasného. Obletěli jsme matičku Prahu pěkně z jihu na východ a standardní finále v na můj vkus až příliš velké rychlosti dokončilo dosednutí na runway (vzhledem k tomu, jak letadlo na finále "tancovalo" bych si troufl tvrdit, že přistání bylo manuální, možná dokonce v rukou FO.
Pak už jen dojezd na stojánku, výstup z letadla s parádní podívanou na pushback AirCanada Rouge do Toronta, nástup do autobusu a šup do terminálu. V části baggage claim stála mladá slečna a rozdávala malinké čokolády Prague Airport. No..ty od Swissu jsou větší a chutnější! =D
Návštěvu Toulouse a zejména pak Airbusu a Aeroscopie doporučuji všem. A vzhledem k tomu, že Volotea podobné letenkové akce dělá cca. 2x za rok, určitě se vyplatí si to pohlídat

Přidávám ještě odkaz na video: https://www.youtube.com/watch?v=f27zNGKEHAw
Díky za pozornost a já doufám, že už konečně začnu sepisovat TR z Kanady a Karibiku.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2840
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
Miso, klobouk dolu. Moc hezky sepsany TR. Navstivit airbus tovarnu je i muj sen. Tak snad se mi taky brzy splni. Jinak fantasticke fotky, stejne jako vyborne zpracovany TR. Video se mi moc libi, za ty 4 min clovek nacerpa celou atmosferu Vaseho vyletu. Concorda jsem mel moznost videt zblizka pri navsteve muzea v Le bourget blizko CDG, ktere stoji urcite taky za to. Je videt, ze jste si to uzili a hlavne se tesim na TR z Karibiku a Kanady.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 188
- Registrován: 03. 08. 2015, 20:09
- Oblíbené typy letadel: E170/175/190/195
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
Já na tu akci Volotea koukal taky, že já toho nevyužil. Díky za super inspiraci.
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
alesesl píše:Miso, klobouk dolu. Moc hezky sepsany TR. Navstivit airbus tovarnu je i muj sen. Tak snad se mi taky brzy splni. Jinak fantasticke fotky, stejne jako vyborne zpracovany TR. Video se mi moc libi, za ty 4 min clovek nacerpa celou atmosferu Vaseho vyletu. Concorda jsem mel moznost videt zblizka pri navsteve muzea v Le bourget blizko CDG, ktere stoji urcite taky za to. Je videt, ze jste si to uzili a hlavne se tesim na TR z Karibiku a Kanady.
Díky moc, Aleši. Já právě na Concorda vždycky koukal jen z okýnka letadla, konečně jsem si na něj mohl i sáhnout. V Le Bourget by měl stát úplně první prototyp F-WTSS (ale tuším mají tam celkem dva plus pozůstatky z toho havarovaného). Určitě si tam někdy návštěvu naplánuji

-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
LeeMer píše:Já na tu akci Volotea koukal taky, že já toho nevyužil. Díky za super inspiraci.
To je věčná škoda! V nedávné stejné akci jsem nakoupil Bordeaux a Malagu

-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 288
- Registrován: 06. 01. 2013, 09:39
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
Moc hezký tripreport.
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
krakra píše:Moc hezký tripreport.
Děkuju

Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
micaello píše:První překvapení - automatické turnikety před vstupem na security. Vzhledem k tomu, jaká panuje bezpečnostní situace v Evropě poslední měsíce mě to nemile překvapilo. Žádná kontrola osobních dokladů, jen přiložíte platnou letenku a jdete dál. Samotná security kontrola už také není co bývala. Jednotliví zaměstnanci mezi sebou vedou divoké rozhovory a věnují jen minimální pozoronost cestujícím. A tak stojíte a čekáte před rámem, až si pánové povypráví zážitky a pak konečně kývnou, že můžete projít. Debata pokračuje, není kam spěchat, že?
My letěli taktéž 18.8.2016, 17:00 PRG-VCE a tam byla kontrola zase extrémní. Šli jsme na security hned po odletu A380, takže jsme tam byli cca kolem 16:10. U každého rentgenu cca 5-6 lidí a k bráně jsme dorazili až na last call v 16:55... Každému druhému člověku prohrabali kompletně batoh/zavazadlo, otevírali všechny pytlíky s tekutinami, prohlíželi detailně všechny léky, atd. a všichni u toho mlčeli a dělali jen posunky rukama. Tak nevím, jestli třeba něco nacvičovali... Ale kdyby se takhle chovali v tuhle hodinu v sobotu, tak koupáci stojí ve frontě na security tak 5 hodin.
Kontrola dokladů je standardní a dostatečná. Kdyby tam prošel někdo s bombou, tak ho vyhmátnou na security, která následuje hned za automatickými turnikety. Samotná kontrola totožnosti probíhá až přímo při nastupování do letadla, u gatu. Dvojnásobná kontrola by byla zbytečná.
Mnohem nebezpečnější mi přijdou samoodbavovací terminály pro zavazadla. Stačí dát zavazadlo na pás, nascanovat letenku a nalepit na něj vytištěný baggage tag. Když bude v kufru bomba, která se neodhalila při kontrola, tak postačí nastavit časovač bomby na čas odletu - v tu dobu bude kufr v letadle, letadlo naplněné kerosinem, plné cestujících a bude se čekat a vyvolávat poslední opozdilec, který si automaticky odbavil zavazadlo s bombou. A on v tu chvíli už bude dávno na cestě jinam...
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 288
- Registrován: 06. 01. 2013, 09:39
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
palan píše:micaello píše:První překvapení - automatické turnikety před vstupem na security. Vzhledem k tomu, jaká panuje bezpečnostní situace v Evropě poslední měsíce mě to nemile překvapilo. Žádná kontrola osobních dokladů, jen přiložíte platnou letenku a jdete dál. Samotná security kontrola už také není co bývala. Jednotliví zaměstnanci mezi sebou vedou divoké rozhovory a věnují jen minimální pozoronost cestujícím. A tak stojíte a čekáte před rámem, až si pánové povypráví zážitky a pak konečně kývnou, že můžete projít. Debata pokračuje, není kam spěchat, že?
My letěli taktéž 18.8.2016, 17:00 PRG-VCE a tam byla kontrola zase extrémní. Šli jsme na security hned po odletu A380, takže jsme tam byli cca kolem 16:10. U každého rentgenu cca 5-6 lidí a k bráně jsme dorazili až na last call v 16:55... Každému druhému člověku prohrabali kompletně batoh/zavazadlo, otevírali všechny pytlíky s tekutinami, prohlíželi detailně všechny léky, atd. a všichni u toho mlčeli a dělali jen posunky rukama. Tak nevím, jestli třeba něco nacvičovali... Ale kdyby se takhle chovali v tuhle hodinu v sobotu, tak koupáci stojí ve frontě na security tak 5 hodin.
Kontrola dokladů je standardní a dostatečná. Kdyby tam prošel někdo s bombou, tak ho vyhmátnou na security, která následuje hned za automatickými turnikety. Samotná kontrola totožnosti probíhá až přímo při nastupování do letadla, u gatu. Dvojnásobná kontrola by byla zbytečná.
Mnohem nebezpečnější mi přijdou samoodbavovací terminály pro zavazadla. Stačí dát zavazadlo na pás, nascanovat letenku a nalepit na něj vytištěný baggage tag. Když bude v kufru bomba, která se neodhalila při kontrola, tak postačí nastavit časovač bomby na čas odletu - v tu dobu bude kufr v letadle, letadlo naplněné kerosinem, plné cestujících a bude se čekat a vyvolávat poslední opozdilec, který si automaticky odbavil zavazadlo s bombou. A on v tu chvíli už bude dávno na cestě jinam...
U nás se totiž některé věci berou až moc vážně. Ale na druhou stranu, ve vztahu k terorismu je to jenom dobře.
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
palan píše:Dvojnásobná kontrola by byla zbytečná.
Dovolím si nesouhlasit. Případné vyhmátnutí by tak bylo možné už před security, kde je většinou celkem hodně lidí a týpek s bombou bz mohl udělat velkou škodu. Nedělám si iluze, že aerolinky po koupi letenky nějak člověka lustrují, byť i nějakým automatem propojeným na bezpečnostní služby..
palan píše:Mnohem nebezpečnější mi přijdou samoodbavovací terminály pro zavazadla. Stačí dát zavazadlo na pás, nascanovat letenku a nalepit na něj vytištěný baggage tag. Když bude v kufru bomba, která se neodhalila při kontrola, tak postačí nastavit časovač bomby na čas odletu - v tu dobu bude kufr v letadle, letadlo naplněné kerosinem, plné cestujících a bude se čekat a vyvolávat poslední opozdilec, který si automaticky odbavil zavazadlo s bombou. A on v tu chvíli už bude dávno na cestě jinam...
Tohle trochu nechápu. Zažil jsem samoodbavení velkého kufru v OSL a odjížděl na stejném pásu jako kufry přímo z odbavovacích přepážek, kde na ně lepily visačky slečny zaměstnankyně letiště. Kufr pak "uvnitř" letiště prochází několika rtg a bezpečnostními kontrolami. Ono je úplně jedno, jestli si kufr cestující odbaví sám nebo ho odbaví člověk na přepážce

Ono vůbec největší prasárna je podle mě T1 na PRG, kde je security až těsně před vstupem do letadla. Zatím jsem to nikde jinde na letišti nezažil (ale je fakt, že mám za sebou teprve 52 letů..)
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
micaello píše:palan píše:Mnohem nebezpečnější mi přijdou samoodbavovací terminály pro zavazadla. Stačí dát zavazadlo na pás, nascanovat letenku a nalepit na něj vytištěný baggage tag. Když bude v kufru bomba, která se neodhalila při kontrola, tak postačí nastavit časovač bomby na čas odletu - v tu dobu bude kufr v letadle, letadlo naplněné kerosinem, plné cestujících a bude se čekat a vyvolávat poslední opozdilec, který si automaticky odbavil zavazadlo s bombou. A on v tu chvíli už bude dávno na cestě jinam...
Tohle trochu nechápu. Zažil jsem samoodbavení velkého kufru v OSL a odjížděl na stejném pásu jako kufry přímo z odbavovacích přepážek, kde na ně lepily visačky slečny zaměstnankyně letiště. Kufr pak "uvnitř" letiště prochází několika rtg a bezpečnostními kontrolami. Ono je úplně jedno, jestli si kufr cestující odbaví sám nebo ho odbaví člověk na přepážce![]()
Ano, následná kontrola je samozřejmě stejná. Jenže člověku na přepážce dáváš letenku + cestovní doklad, zatímco u samoodbavení zavazadla scanuješ pouze kód na letence. A aniž bys prošel jakoukoli další kontrolou (aspoň kontrola, že jméno na letence = jméno na občance/pasu, kde sedí pohlaví a fotka), tak se tvoje zavazadlo dostane až do útrob letiště a posléze do letadla.
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
Jo takhle. To je pravda, no
. Ono ne ve všem ne ta slavná automatizace přínos (upřímně mi to na většině letišť leze na nervy. Nefunguje to jak má, musí se volat obsluha anebo se to obchází, podlézá, přelézá, případně prochází ve dvojici atd.)

Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
micaello píše:Tohle trochu nechápu. Zažil jsem samoodbavení velkého kufru v OSL a odjížděl na stejném pásu jako kufry přímo z odbavovacích přepážek, kde na ně lepily visačky slečny zaměstnankyně letiště. Kufr pak "uvnitř" letiště prochází několika rtg a bezpečnostními kontrolami. Ono je úplně jedno, jestli si kufr cestující odbaví sám nebo ho odbaví člověk na přepážce![]()
Ono vůbec největší prasárna je podle mě T1 na PRG, kde je security až těsně před vstupem do letadla. Zatím jsem to nikde jinde na letišti nezažil (ale je fakt, že mám za sebou teprve 52 letů..)
Na jednom terminaly vo viedni je to rovnake.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3067
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Let's visit Airbus (a splň si sen)
podobne aj niektore gatey vo FRA... ono je to vlastne celkom bezne na mimoeuropske a kadejake exoticke lety.