Nebe a dudy - S Qatar Airways do JV Asie a lowcosty po ní (1. část)

Odpovědět
koppak
Vítěz kategorie Po přistání... 2015
Vítěz kategorie Po přistání... 2015
Příspěvky: 74
Registrován: 23. 04. 2012, 20:00
Stav: Offline

Nebe a dudy - S Qatar Airways do JV Asie a lowcosty po ní (1. část)

Příspěvek od koppak »

Výběr dovolené v případě, že jste letecký nadšenec, přináší kromě klasických proměnných „kam“ a „kdy“ a „za kolik“ ještě běžným lidem ne zcela známé proměnné „čím“ a „kudy“, případně „za kolik mil“. Těmto otázkám jsem čelil na začátku podzimu, když jsem začínal plánovat podzimně-zimní dovolenou v teple. Již na ono plánování jsem se těšil – od té doby, co byla opravena má oblíbená chyba, která umožňovala létat s nejmenovanou největší německou aerolinkou bez palivového příplatku, se mi paradoxně rozšířil výběr aerolinek, se kterými můžu letět (protože při uvažování v předchozích letech nakonec vždy vyhrála cena) a já jsem se pustil do hledání. Partu jsem měl poskládanou a věděl jsem, že cílem bude oblast JV Asie – zbytek party tam nikdy nebyl a já tam měl ještě pár míst, která jsem rozhodně chtěl vidět, takže jsem dostal povolení plánovat za všechny a pustil se do toho. Primárně jsem sledoval ME3 – ani s jedním z těchto dopravců jsem neletěl a chtěl jsem je zkusit. Nejlogičtěji by určitě vypadla cesta s Emirates z Prahy, ale při pohledu na ceny letenek mne ta myšlenka rychle opustila – platit více za mainstream, co má jen 4 hvězdičky, díky, nechci, jdu mrknout za hranice. Rozhodování nakonec značně urychlila akce Qatar Airways z Berlína – s u letenek nevídanou logikou „čím víc lidí letí, tím je to levnější“ jsem poskládal itinerář z Berlína do Singapuru s návratem z Phuketu s dobrými přestupními časy (v Doha hodina na cestě tam, 4 na cestě zpět) za něco přes 12 tisíc na osobu. Tuto variantu jsem shledal uspokojivou, zvláště s přihlédnutím k faktu, že oba segmenty na východ od Kataru byly operovány plasťáky, s nimiž jsem ještě neměl tu čest – Doha – Singapur operuje Airbus A350-900 a segmet Phuket – Doha pak operuje Boeing 787 Dreamliner. Letenky jsme zakoupili na termíny na přelomu listopadu a prosince a já se jal plánovat další program.

Krajní body byly jasné, ale bylo třeba nějak poskládat program na dva týdny, které jsme měli. Chtěl jsem se podívat do Kambodže a na sever Thajska, kde jsem ani v jednom nebyl a zároveň jsem se chtěl zastavit v Bangkoku, kde jsem sice byl už několikrát, ale mám to město rád a chtěl jsem jej ukázat zbytku výpravy. V Kambodži jsem pak řešil, zda letět „jen“ do Siam Reapu na Angkor Wat či se ještě zastavit v Phnom Penh. Dilema za mne nakonec vyřešil letový řád – v den, kdy jsme chtěli odlétat ze Singapuru nic rozumného do REP neletělo a tak jsme se shodli, že „se pojedeme podívat na genocidu“, respektive známé Tuol Sleng Genocide Museum. Mezi Singapurem a Phnom Penh létá denně Silk Air a Jetstar, nicméně při pohledu na cenový rozdíl jsem bez váhání zakoupil letenky s Jetstarem, které navíc ještě více časově seděly našemu itineráři. Z Phnom Penh pak přejedeme po zemi do Siam Reap, odkud s Air Asia přeletíme do Bangkoku na Don Mueang. Z Bangkoku jsem pak plány chtěl stočit na sever, kde byly cílem Chiang Mai a Chiang Rai, města proslulá svými chrámy, respektive v druhém případě hlavně známým White Temple. Mezi Bangkokem a Chiang Mai létá tak neuvěřitelné množství spojů všemožných více či méně nákladových aerolinek, že oči přechází a výběr to činí těžším a těžším. Protože jde o hodinový skok, volím Nok Air, aerolinku, jejíž ptačí livery mi utkvělo, má v ceně zavazadlo a letenka stojí asi 7 stovek českých korun. Bookuji letenky a poté, co mi přijdou na mail, mi dochází, že jsem idiot. Dochází mi totiž, že jsem zas jednou rychleji bookoval než přemýšlel a hodila by se mi více letenka Chiang Rai, kterážto by nám ušetřila jednu cestu mezi oběma městy a několik hodin času. Píši do Nok Air, sypu si v mailu popel na hlavu a jsem zvědav, zda se mi zas jednou povede vymluvit z jalové krávy tele, tedy, chci říct rerouting letenky v nejnižším tarifu u low costu. Po několika mailech, telefonátech a několika hodinách asi 40 sekundové smyčky jakéhosi naprosto příšerného thajského vyčkávacího popu na lince se mi sice povede získat povolení k reroutingu, ale cena je vyšší než koupě úplně nové letenky, takže zatnu zuby, řeknu, že za blbost se platí a kupuji ještě letenky DMK-CEI. Z Chiang Mai pak létá ultra turistická linka Air Asia do Phuketu, která má sice na poměry asijských low-costů vysokou cenovku, ale fajn časy, takže kupuji tu a po zabookování hotelů a autobusu do Berlína máme víceméně finální plán cesty před sebou.

Asi dva týdny před odletem si všímám, že linku z HKT do DOH začaly operovat místo Dreamlinerů Airbusy A330. Ověřuji tedy, zda se to týká i nás…. A samozřejmě. Popularita Phuketu raketově roste a tak i plánovači u QR nejen, že přidali na trasu z Doha další denní linku, ale postupně u obou linek vyměnili Dreamlinery za nudné třistatřicítky, což mne, k tragickému nepochopení zbytku výpravy, poněkud zarmoutilo, ale co, stávají se horší věci.

Mapa cesty
Mapa cesty

Detailní itinerář na místě
Detailní itinerář na místě

TXL-DOH
A330-300 (A7-AEN)
QR78

Když nastává den D, scházíme se ráno na Florenci, poněkud zděšeně koukáme na naši slovenskou spolucestující, která si v rámci nějaké sázky v práci nechala vlasy obarvit na svítivě růžovou a nasedáme do německého Flixbusu. Po asi pěti hodinách v tomto dvoupatrovém autobuse, který na rozdíl od žluté východní konkurence neservíruje vůbec nic se ocitáme na berlínském autobusovém nádraží, odkud v bereme taxíka a ocitáme se na letišti Berlin Tegel. Hlavní budova letiště je typická svým hexagonovým tvarem, takže orientace se může v prvních sekundách zdát poněkud zmatečná a množství sedaček, kde se dá před odletem sedět, je poměrně tragické, ale všude panuje Ordnung, takže když se člověk zorientuje, je lokalizace přepážek odbavujících let do Doha, stejně jako otevřeného Burger Kinga, otázkou chvilky. Ještě, než vstoupíme do fronty, nás odchytává pracovník v katarské uniformě a ujišťuje se, že máme na zavazadlech jmenovky s adresou, rozdává případně klasické papírové a před vstupem do fronty samotné opět pečlivě kontroluje, že jsme je opravdu vyplnili a přidělali na zavazadla. Po odbavení jdeme na bezpečnost, která je hned vedle odbavovací přepážky, protože na TXL náleží k odbavení hned průchod na gate skrze vlastní bezpečnost. Na gatu je pár sedaček, takže zabíráme čtyři vedle sebe hned u zásuvek a za chvíli začíná boarding. Venku čeká 8 let stará A333 a já jsem na tento let velmi zvědav. Nejen, že je to můj první let s arabskou aerolinkou, ale když jsem byl pár dní před odletem na pivu s kamarádkou, kterážto mi letenku ticketovala, a ta mne po několika Plzních přesvědčila, abych si na tento segment vyžádal košer jídlo, že bývají super a že to prostě musím zkusit. Inu, já jsem velmi pro humor, takže jí to nedalo mnoho úsilí, ale můj vnitřní skepticismus mi radil vyžádat si KSML jen na jeden segment, takže volba padla na ten první. Nebyl jsem ve výpravě jediný se speciálním jídlem – jedna z nás má poměrně obludnou dietu (takovou tu, že by jeden radši živil vegana než ji) a když jsem jí před odletem posílal seznam dostupných speciálních jídel, s nadšením zvolila Fruit Platter s tím, že si myslela, že nemá šanci vůbec něco najít.

Nástup proběhl standardně; sice na Tegelu stále kontrolují BP ještě těsně před nástupem do letadla, nikoli jen před nástupem do odděleného prostoru gatu, ale Ordnung vládnul i zde, takže jsem se za několik okamžiků ocitl na své vybrané sedačce 36K. Do vínové barvy laděná economy v A333 je u Qatar Airways ve standardní konfiguraci 3-3-3 a vzhledem k tomu, že QR stále umožňoval udělat seating v době vystavení letenky zdarma i v nejnižších/akčních třídách, byly dvě dvojky za sebou jasná volba – mj. vzhledem k tomu, že já jsem okénkář a zbytek výpravy byl složen z uličkářek a jednoho indiferentního jedince. Bohužel mé nadšení velmi rychle opadlo, když jsem uzřel, co se skrývá v oblasti, kam si člověk většinou v letadle dává nohy – obludný rozměr bedny od IFE spolu s malou obrazovkou rozhodně žádný pětihvězdičkový první dojem neudělaly. Ještě na zemi se u mne zjevuje letuška a poněkud zmateně se mne ptá, zda jsem ten člověk, který si objednal košer jídlo. Pravda, k vzhledu ortodoxního Žida mám asi tak daleko jako Travel Service k páté hvězdičce ve Skytraxu ale já ji velmi shovívavě ujišťuji, že ano, načež ona mi podává krabičku, ve které je jídlo a ptá se mne, zda je její obsah dostatečně košer a zda mi jej mohou připravit. Pár sekund mi trvá než pochopím, na co se mne vlastně ptá, načež na krabičku jen letmo mrknu, pokusím se jí otevřít, načež když ji místo toho natrhnu, nasadím bohorovný výraz a podávám ji krabičku zpět s tím, že je to v pořádku. Startujeme během západu slunce a po nastoupání letové hladiny přichází první servis s pitím (objednávám si Bloody Mary a dostávám malou plechovku s již připraveným koktejlem; stačí přidat vodku – praktické!) a v zápětí přednostně přichází naše dietní jídla. Probojovávám se přes papírovou krabičku až k obsahu své židovské večeře a obsah už na pohled vypadá, že jej už někdy někdo pozřel. Chutná to spíše jako Alláhova pomsta než jako jídlo, takže docházím k závěru, že objednávat si košer jídlo u arabských aerolinek při odletu z Německa byla opravdu kardinální hloupost a jsem rád, že „standardní“ jídlo je tak velké, že je mi přenechán kus na ochutnání od spolucestující, která už nemůže. Po večeři přichází ještě servis s další várkou pití a digestivy, po kterém kabina přechází do nočního režimu a já střídavě klimbám až do začátku klesání k Doha, kde sedáme někdy v jednu hodinu ráno místního času a čeká nás výzva – na přestup máme hodinu. Výstup z letadla probíhá autobusem a protože se špatně domluvíme, nedopatřením jdeme každý do jiných dveří a ve výsledku jedeme dvěma různými autobusy, půlce výpravy zavřou autobus před nosem, takže musí čekat na další a mně je jasné, že tohle bude dobrý adrenalin.
Boarding passes, v horním případě s magickou poznámkou KSML
Boarding passes, v horním případě s magickou poznámkou KSML

Gate na Tegelu
Gate na Tegelu

Detail sedačky v A330-300
Detail sedačky v A330-300
Slušný rozestup brutálně kazí bedna od IFE
Slušný rozestup brutálně kazí bedna od IFE


Pár detailů IFE
Pár detailů IFE

Pár detailů IFE
Pár detailů IFE

Pár detailů IFE
Pár detailů IFE

Bedna s Kosher jídlem
Bedna s Kosher jídlem

Kosher jídlo v celé své obludnosti
Kosher jídlo v celé své obludnosti

Fruit Platter
Fruit Platter

Předpřipravený základ k Bloody Mary
Předpřipravený základ k Bloody Mary

Digestiv v podobě koňaku a Milky Way, kterou jsem dostal přidělenou z Fruit Platteru
Digestiv v podobě koňaku a Milky Way, kterou jsem dostal přidělenou z Fruit Platteru

Zásadní upozornění
Zásadní upozornění

DOH - SIN
QR946
A350-900 (A7-ALK)

Když se konečně sejdeme v budově letiště vydáváme se velmi ostrou chůzí na bezpečnost, kde naštěstí není žádná obří fronta a dokonce mi projde bez povšimnutí i nesundaný pásek od kalhot. Nové letiště v Doha je hezké, poměrně slušně organizované, ale to absolutně nemáme šanci vnímat, protože letíme na vláček, který nás přiblíží našemu gatu, kam po mnoha minutách svižné chůze přicházíme. K mému překvapení je to gate „autobusový“, ale kromě dvou agentek na gatu už nikdo není. Spolu s námi dobíhá ještě jeden muž neurčité národnosti, agentky rychle zkontrolují BP a naženou nás do čekajícího autobusu, který nás pět veze soukromou projížďkou až k naší třistapadestáce. Vybíháme po schodech do jinak plně naboardovaného letadla a já poprvé v životě nastupuji do letadla jako úplně poslední. Letušky rovnou za námi zavřou dveře a než si stačím odskočit, tak začínáme rolovat. Letadlo je dodané před dvěma měsíci a stále ještě voní novotou. Qatar Airways létají do Singapuru třikrát denně a všechny lety jsou operovány A350. Noční linka do Singapuru, kterou jsme letěli my, odlétá ve dvě hodiny ráno, takže se žádné jídelní orgie nekonají, ale i přesto jsme dostali tištěné menu (které na prvním letu vůbec nebylo) a po chvíli po vzletu i drobnou noční svačinu. Konfigurace má v economy 3-3-3, vedle mne je na poměry letadla obří okno předemnou je IFE s velkou, fullHD obrazovkou, ovládací konzolí s vlastním dotykovým displejem a velmi slušnou nabídkou filmů, seriálů i hudby. Navíc je možné na onom malém displeji pustit vedle filmu či jiného programu na „hlavní“ obrazovce mj. i mapu, což skvěle řeší mé věčné dilema mapa vs. film a mohu si tak pustit film a zároveň nepřijít o „svou“ mapu, což kvituji s nadšením. S ohledem na pobyt na Phuketu a plánovaný trip na Phi Phi mne zaujme The Beach, kterýžto film je ale tak tragické kvality (jo, čekal jsem to, ale ne až tak), že mne donutí přepnout na velkou mapu a pokusit se urvat pár hodin spánku, což mi nedělá až tak velký problém a probouzím se když se začíná servírovat brunch – vyletěli jsme hluboko v noci a přistáváme před třetí odpoledne, takže mi na stole přistane něco tak hybridního jako brunch sám – omeleta s jakousi houbovou omáčkou, americkými brambory a jakými buřtem, za který by se ani chemické závody Agrofert nemusely stydět. Sice po očku pokukuji vedle na fruit platter, ale než začnu závidět, vzpomenu si, že bych si býval mohl vyžádat košer variantu na všechny lety a s chutí pobrunchuji, přičemž začínáme klesat k Singapuru. Skrze megaokno a přes elegantně tvarované křídlo sleduji objevující se singapurské ostrůvky, frontu obřích lidí čekajících na vjezd do přístavu a nakonec i singapurská pevnina, která je velmi rychle vystřídána asfaltem dráhy letiště Changi, na nějž zcela hladce dosedáme. Provoz na letišti je tu v tuto odpolední hodinu slabý a tak jdeme kolem místních známých květinových kreací, mezi nimiž vévodí obří květinový páv, na skoro prázdnou pasovku pro razítko a bonbon, kteréžto obojí získat je otázkou několika okamžiků. “Jdeme na SMRT“, trošku vyděsím své spolucestující tragicky neznalé názvu místního dopravního podniku a můžeme vyrazit vstříc Zahradnímu městu, tedy, pardon, Městu v zahradě.

Detail sedačky s čutálistou
Detail sedačky s čutálistou

Tištěné menu
Tištěné menu
IMG_4234.JPG (68.42 KiB) Zobrazeno 4434 x

Tištěné menu
Tištěné menu
IMG_4236.JPG (39.73 KiB) Zobrazeno 4434 x

Light snack po vzletu
Light snack po vzletu

"Americký mladík kouká vyjeveně na pole drog" aneb film a mapa najednou
"Americký mladík kouká vyjeveně na pole drog" aneb film a mapa najednou
IMG_4222.JPG (132.59 KiB) Zobrazeno 4434 x

Možnosti nastavení mapy jsou nevídané
Možnosti nastavení mapy jsou nevídané

Mapa je opravdu hezká
Mapa je opravdu hezká

Okno je opravdu velké
Okno je opravdu velké
IMG_4248.JPG (67.63 KiB) Zobrazeno 4434 x

Výhled z něj při přistání v Singapuru
Výhled z něj při přistání v Singapuru

Přiblížení přes lodě
Přiblížení přes lodě

Vítejte na Changi
Vítejte na Changi

Vítejte na Changi
Vítejte na Changi

Paví přivítání na airside letiště Changi
Paví přivítání na airside letiště Changi


A na co se těšit v dalších dílech? Svezeme se pokémoním vláčkem v Singapuru, půjdeme léčit kocovinu do muzea genocidy v Kambodži, podíváme se, jak opravdu vypadá Angkor Wat a jak to vypadá v Thajsku, když (skoro) celý národ nefalšovaně smutní + se podíváme, zda se nějak změnil standard místních low costů. Ale o tom až příště...


papaya
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 46
Registrován: 09. 06. 2016, 10:25
Oblíbené typy letadel: A350
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Nebe a dudy - S Qatar Airways do JV Asie a lowcosty po ní (1. část)

Příspěvek od papaya »

Super, těším se na další díly 8) Vrací mě to do minulého léta, kdy jsme s přítelkyní letěli do SIN a KUL taky s QR. Jejich A359 je nádherné letadlo, ale možná jsem si více užil A346 z KUL do DOH.

micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Nebe a dudy - S Qatar Airways do JV Asie a lowcosty po ní (1. část)

Příspěvek od micaello »

Ojooooj, díky za povedený začátek a ještě více se těším na mé poprvé s QR na konci dubna! I když to bude velryba a tripl (s malilinkatou nadějí na změnu na A333)

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Nebe a dudy - S Qatar Airways do JV Asie a lowcosty po ní (1. část)

Příspěvek od Fabo »

Hezke, s lidmi litajicimi s QR se roztrh pytel :)

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Nebe a dudy - S Qatar Airways do JV Asie a lowcosty po ní (1. část)

Příspěvek od Alvin »

Fajn začátek, těším se na pokračování. S QR jsem kdysi absolvoval svůj první long haul, svatební cesta VIE-DOH-BKK a byl to zážitek jako hrom. A to ještě nefungovalo nové letiště v Doha a Al Baker teprve objednával první plasťáky. Té změny ze B787 na A330 myslím nemusíš vůbec litovat, na 9-abreast v 787 a seat pitch 31" jsem nečetl zrovna velkou chválu a QR mají ještě pod sedaly A, C, D, F, H, K v prostoru pro nohy vražený IFE box, což na pohodlí taky nepřidá.


Odpovědět