Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Business i Premium Economy (dokončeno)

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Business i Premium Economy (dokončeno)

Příspěvek od Alvin »

Směr Nippon

Po nějaké době opět vyrážím služebně do Japonska, což je příležitost vyzkoušet nějakou novou trasu nebo ještě lépe typ letadla. Naposled to bylo inovované jumbo 747-8, ale pro jednou mi zkušenost s Lufthansou na dálkovém letu stačila. Oprášil jsem tak mojí vůbec první trasu do Tokia přes Helsinky, protože letím s kolegyní, která nestojí o žádný krkolomný routing. Trasa přes HEL je jedna z nejrychlejších a časy odletů, příletů a délka přestupu ideální . Tehdy v roce 2010 to Finové lítali s A340-300. Bohužel Finnair ještě nestačil do Tokia nasadit A350-900, ale Dreamlinerem jsem ještě neletěl, takže volba padla na JAL 787-8. A protože už jsem se naharcoval v long-haulech v Economy dost, prosadil jsem si projednou alespoň Premium economy :D. Nevím, jestli to tak mají i jiné aerolinky, ale JAL píše, že i Premium Economy pasažéři mají přístup do salónku, a to jak v Japonsku, tak i v Helsinkách. Takže je na co se těšit a to ještě netuším, jak to celé dopadne…

LKPR / Letiště posledního slušného prezidenta ČR


Hned v Praze mi udělal radost Boeing 757-200 v barvách Titan Airways a za chvilku po něm ještě Swiss s CS-100, kterou jsem tak viděl na vlastní oči poprvé. Vítanou změnou na poslední chvíli pro mě byla i náhrada A319 za E190.
757-200
757-200

CS-100
CS-100

737-800
737-800

CS-100
CS-100

IMG_0450.jpg

DHC8-Q400
DHC8-Q400

A330-300
A330-300


Pokračování příště...
Naposledy upravil(a) Alvin dne 21. 03. 2017, 21:00, celkem upraveno 4 x.


alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od alesesl »

A to je cely?

lankas
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 28. 05. 2016, 19:40
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od lankas »

Taky jsem cekal trochu vic....aspon let do Helsinek :roll:

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od whiskey »

Asi maju kluci janponsti heslo na.internet v dreamlineri po japonsky.
Trpezlivost reporty prinasa...

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od Alvin »

Žádné strachy, pokračování bude, jenom prosím o trochu trpělivosti, jak píše správně Whiskey. Psal jsem to v den příletu do Tokia okolo půlnoci místního času... teď trochu bojuju s jet lagem a taky tu mám nějaké ty pracovní povinnosti. Ale další část už mám rozepsanou, takže "stay tuned!" :D


qwertyx64
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 156
Registrován: 03. 08. 2016, 02:20
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od qwertyx64 »

Niekedy je menej viac, ale asi nie v tomto pripade ;-)

Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1251
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od Orus-x »

Upřímně řečeno, tyhle reakce typu dělej, dopiš to, to je všechno, nebo co? ..jsou trochu úsměvné. Je to autorův trip report a jen on se sám může rozhodnout, kdy chce/bude mít náladu/čas ho dokončit. Naše nárokovost na pokračování je 0. :) Takže za mě, se budu těšit a až pokračování bude, tak bude

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3026
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od pepa007 »

Řiká se tomu "managing expectations" a tady to autor neudělal dobře :) V titulku je JAL 787 PE a divák se ptá, kde ta JAL 787 PE na kterou byl namlsanej je, a je zklamanej :D

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od Alvin »

Ahoj Pepo, říkej tomu jak chceš :-) Já tomu říkám "teaser" a slibované JAL 787 se rozhodně dočkáš, pokračování se dopisuje a další díl bude již dnes.

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od Alvin »

AY716 / PRG-HEL / E-190 / OH-LKG / Economy / Load factor 90-100%

Což o to, letadlo to bylo sympatické, ale jinak hladolet. Finnair už taky nedává ani preclík zdarma a vypláznout za sendvič 7 éček se mi moc nechtělo. “Však já vám po přistání vyžeru tu vaší lounge”, myslel jsem si v duchu :D a vypil alespoň to málo z complimentary servisu, což byla káva, čaj, či džus.
Na letu nebylo moc co fotit, takže se omlouvám a případné rýpaly odkazuji na profesionálnější foto, než jaké bych z nástupního chobotu svedl já.

Přidávám aspoň trasu a profil letu:
AY716 trasa
AY716 trasa
AY716 profile
AY716 profile

Přistáli jsme na RWY04L takže po přistání jsme obsolvovali ještě okružní jízdu kolem letiště a zapíchli čumák na nejvzdálenější Gate 12. Let s JAL do Tokia naopak parkoval na Gate37, což znamená projít v podstatě celé letiště, ale taková svižná procházka něco přes kilák mi přišla docela vhod. Cestou jsme museli ještě na Transfer desk, protože v Praze nám nebyli schopní vydat palubní vstupenku na navazující let do Tokia.

Trable na obzoru

Najít tranzitní přepážu nebyl žádný problém, horší bylo najít někoho ochotného vytisknout tu vstupenku. Na přepážce sice seděli tři agenti Finnairu, ale pouze suše odtušili, že oni na nějaký JAL let (byť má Finnair codeshare právě s JAL) rozhodně lístek vydávat nebudou. Jedna z dam alespoň ukázala prstem na druhý konec pultu, kde byla cedule JAL s rozsypaným čajem a prohlásila, že občas tam někdo z JAL přijde, ale občas taky ne. Nu počkáme a uvidíme.
Spolu s námi už tu čekala jedna japonská babička s dcerou (nebo vnučkou? těžko se ten věk odhaduje u Asiatů…). Netrvalo dlouho a na přepážku dorazila lehce korpulentní finská dáma. Japonská dcerka/vnučka jí hned konfrontovala (samozřejmě se vší japonskou slušností) s problémem chybějících palubních vstupenek. Finská dáma si od ní vzala pas, vytáhla stoh papírů, na kterých byly nějaké instrukce, přes ně rukou dopsané další instrukce a přes ně jinou barvou ještě další instrukce a začala ťukat do klávesnice. Ťukala pět minut…deset minut…a Japonka stále trpělivě čekala. Když už ťukala asi čtvrt hodiny, zkontroloval jsem frontu dalších Japonců, která se stihla vytvořit za námi. Finská dáma, ale stále ťukala do klávesnice a vypadala, že ten den naprogramuje celý matrix. Co chvíli zakroutila nechápavě hlavou, něco utrousila “finsko-maďarsky” a ťukala dál. Po zhruba dvaceti minutách narostl had Japonců za námi do rozměrů výstavní anakondy, která už začala ohrožovat I přepážku Finnairu, což tři stále znudění agenti pozorovali s krajní nelibostí. Tu a tam si to navíc nějaký nově příchozí nepozorný občan země vycházejícího slunce zamířil právě k nim, aby se tam záhy dozvěděl, že jeho místo je právě na konci anakondy.
Naše finská agentka mezitím přešla od ťukání do klávesnice ke komunikaci po vysílačce. Přiznávám, že tou dobou už jsem fakt ztrácel trpělivost a začal hledat alternativu, jenže web-checking už takhle před odletem nefungoval a jít rovnou na gate se mi taky nechtělo, protože jsem se chtěl ujistit, že máme sedačky na konci Premium Economy sekce, které jsem si předrezervoval. Japonci ve frontě za mnou totiž vypadali klidně a odhodlaně, jakože tu frontu buď vystojí, nebo zemřou a mě se tak nechtělo riskovat, že nám vyzobou naše dvě sedačky, když půjdeme rovnou na gate.
Na scéně se objevila slečna v uniformě JAL a věci se daly do pohybu. Prohodila pár slov s tou utrápenou finskou agentkou, naklonila se jí přes klávesnici a něco na ní krátce vyťukala. Finka nasadila výraz asi jako “jóó tak takhle se to zapíná!” načež si posbírala svůj stoh instrukcí a zmizela s ním definitivně ze scény. Japonka ve frontě před námi dostala v mžiku svoje palubní vstupenky, se slečnou z JAL se vzájemně poukláněly a vyměnily si ta svoje zdvořilostní “dómo …arigato …gozaimašta” a byla konečně řada na nás. Podal jsem slečně pasy, na mobilu otevřel seatguru s JAL 787-8 pro případ že by došlo na nějaké vyjednávání ohledně aisle seat/window seat a požádal slečnu, jestli by nám mohla potvrdit naše sedadla. V tu chvíli nastal zlomový okamžik celého našeho utrpení. Slečna od JAL pronesla, “You have seat 10D and G”.
S pohledem stále upřeným do telefonu, kde Premium Economy začínala u řady 17 a končila u 21, jsem asi na vteřinu chtěl začít protestovat, že “taková řada tam přeci není!” V tu samou chvíli, ale nahoře v hlavě převzalo řízení moje rozmařilé já a zavelelo “drž hubu a tvař se jakoby nic”. S velkým úsilím jsem pronesl zcela nevzrušené “that`s right, thank you.“ zatímco moje rozmařilé já tancovalo po řídícím pultu tralaláka a křičelo „Hosana na nebesích! Poletíme do Tokia v BUSINESS CLASS!“ S kolegyní jsme popadli vstupenky a teprve v bezpečné vzdálenosti od přepážky jsme si vyměnili pohledy „to jakože fakt?!“. Palubní vstupenka ale nelhala, smálo se z ní na nás krásné, kulaťoučké, vypasené „C“ doprovázené přesně tím tučným nápisem, jako jsem psal výš.
Řekli jsme si ale, že nebudeme propadat předčasné euforii, kdyby to náhodou byl přece jenom omyl, který se vysvětlí až na gate, nebo na klíně nějakého japonského pasažéra v byznysu.
Každopádně hurá do Finnair Lounge! Kde jinde se dá adekvátně připravit na roli cestujícího v business class. :D

HEL Vantaa / Finnair Lounge

Salónek svojí velikostí připomínal spíš menší odletovou halu. No trochu přeháním, ale nijak nekritizuju, nakonec nemám ani moc srovnání. Každopádně výběr takhle ve tři odpoledne tu byl velice slušný, teplé i studené jídlo, několik vín, tři druhy točeného piva, cider, míchané drinky... ostatně u jídla víc než slova řeknou obrázky, takže konečně na ně dochází:
DSC_2296.jpg

IMG_0470.jpg

DSC_2298.jpg

IMG_0468.jpg

DSC_2299.jpg

pokračování příště...

PS: Zatím otevírám tipovací soutěž, jestli skončíme v
A)Business
B)Premium economy
C)jiné..doplňte
Naposledy upravil(a) Alvin dne 25. 03. 2017, 18:22, celkem upraveno 5 x.

Zoltan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 596
Registrován: 21. 07. 2009, 18:25
Oblíbené typy letadel: Jak to má alespoň jednu uličku, tak letím...
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od Zoltan »

Soutež bez výhry, není můj koníček :lol: Ale z premiun eco se leze jen výše. Kdo by se babral s refundací

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od alesesl »

Tak zatim to pokracuje dobre. Ten Finnair salonek je dobry. Presne nebo velmi podobne jidlo jsem mel v lednu kdyz jsem se vracel z Ivala do Prahy.

Ja si myslim, ze na zadnem kline jsi nesedel, pokud jste se nepicli v salonku a kolegyne nesedela tobe na kline po celou dobu letu. :)) :))

lanka.stepan
Nováček
Nováček
Příspěvky: 1
Registrován: 28. 07. 2016, 17:10
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od lanka.stepan »

Paradni pocteni, diky a tesim se na pokracovani. A tipuju taky C-Class

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od Alvin »

JL414 / HEL-NRT / 787-8 / JA839J / Business / Load factor 90%

Když jsme dorazili na gate, zrovna jí otevřeli. Ze zvyku jsme se řadili do fronty, aby nám vzápětí docvaklo, že tentokrát přeci patříme k té sytě modré přepážce s nápisem Business, kde nestál nikdo jiný než právě ta slečna, co nám před cca 2 hodinama vystavila letenky. „Teď to určitě přijde,“ říkal jsem si v duchu očekávajíc, že nám s omluvou roztrhne letenky s Céčkem a podá ty do námi rezervované E+. Ale nic takového se samozřejmě nestalo (jak správně očekávali frequent flyeři v tipovací soutěži s předchozího postu). Slečna měla stále ten profesionální úsměv, ze kterého nešlo poznat, nakolik o našem upgradu rozhodla ona sama, nebo systém, či zda o tom upgradu vůbec ví. Každopádně jsem jí věnoval ten nejvřelejší úsměv.

Kámen mi spadnul ze srdce, tepová frekvence chvilku klesla na klidovou hodnotu, zatímco míra očekávání stoupla na maximální level.

K letadlu jsme jeli autobusem, což beru jako výhodu, protože člověk tím má možnost tomu stroji tak nějak pohlédnou „tváří v tvář“ :shock: , obdivovat velikost motorů a elegantní křivky křídel. Když JAL tenhle typ zaváděli (v roce 2012 jako druhý operátor po konkurenčních ANA), udělali zásadní chybu, že do Business třídy dali sedačky, které nešli dát úplně do lehu. V Economy alespoň zachovali původní layout Boeingu 2+4+2 (dnes už je bohužel skoro u všech provozovatelů 787 standardem 3+3+3), ale seat pitch 31“ taky asi nebyl to pravé pro long-haul cesty. Schytali tak za to kritiku ze všech stran a od pozdějších dodávek zvětšili seat pitch v Economy, přidali sekci Premium Economy 2+3+2 a v Businessu nasadili nový koncept polouzavřených suits, kde se dá ze sedačky udělat zcela rovné lůžko. My naštěstí letíme právě touto konfigurací a najdete jí i JAL 787-9.

Technická odbočka: Boeing údajně na verzi 787-8 ani po víc jak 300 dodaných kusech nevydělává. První vyrobenou stovku navíc trápila „nadváha“, vychytávání designových much (určitě nešlo jen o medializovaný batery overheat issue) a lazení výrobního procesu. Zdaleka ne všechna vylepšení, které přinesl až model 787-9 šlo dát jako retrofit i do 787-8 a Boeing se tak snaží motivovat zákazníky ke koupi větších dvou verzí -9 -10 a u stávajících objednávek ke konverzi na -9. (zdroj)
787-8 reg.JA839J
787-8 reg.JA839J

IMG_0471.jpg


Vstupujete do chrámu nebeské blaženosti

Tohle letadlo, ač widebody, má v JAL konfiguraci pouhých 161 míst, tedy zhruba jako A319 (!)

Je to tím, že bezmála půlku paluby zabírá Business kabina rozdělená na dvě části (38 Sky Suites), za ní pokračuje 35 míst Premium Economy a až v zadní části zbylých 88 míst Economy. Když si vzpomenu na minulou cestu do Japonska v 747-8 s LH, kde jsem seděl někde uprostřed širých lánů Economy sedaček, tak tohle je nebe a dudy.

Dorazil jsem k místu 10G a ještě stihnul udělat fotku navazující Premium Economy kabiny. Zvlášť první řada nabízí prostoru víc než dost, ale i ty další vypadaly docela komfortně. Samozřejmě jsem byl v duchu rád, že dílem náhody se moje kroky dneska zastavily už v řadě 10. :D Letmo jsem obléhnul svůj životní prostor na dalších devět hodin. „Tady budu bydlet opravdu sám?“
Premium Economy
Premium Economy

Druhá půlka Business Class
Druhá půlka Business Class

Sky Suit 10G
Sky Suit 10G


Než jsem se stihnul zorientovat, stála u mě stewardka a natahovala ruce po mém kabátu. „Jo takhle to tady chodí, no jasně já úplně zapomněl, pěkně mi ho uložte na ramínko, děkuji“, myslel jsem si v duchu. Hned za ní dorazil steward a nabízel mi pyžamo. To už mi v hlavě naskakovaly hlášky z filmu Světáci „Pánové si odloží…?“ a měl jsem co dělat, aby mi necukaly koutky. Když jsem se otočil, stal z druhé strany další steward s drinkem na uvítanou, „Sir, would you like Champagne or juice?“ Džus? Za koho mě máš, jsem sice kluk z maloměsta, ale na uvítanou si zásadně dávám bublinky, sem s tou Bohemkou a světácky jsem odkývnul „Champagne“.

Usadil jsem se do křesla a zkusil natáhnout nohy, jestli jako dosáhnu na tu lavičku na druhé straně mojí kajuty. Šlo to jen tak tak a to mám hodně přes 180cm. „No nějak se sem na těch devět hodin snad poskládám.“ :D Na tom druhém konci na mě taky svítilo menší domácí kino zvící úhlopříčky 21“. S kolegyní ve vedlejší kajutě jsme si vyměnili první dojmy a shodli se, že tohle si prostě užijeme jak se sluší a patří.
Stereo TV 21"
Stereo TV 21"

Japonští "sousedé" na levoboku
Japonští "sousedé" na levoboku
Naposledy upravil(a) Alvin dne 25. 03. 2017, 18:28, celkem upraveno 3 x.

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Premium Economy

Příspěvek od Alvin »

Boarding completed
Boarding díky počtu míst v letadle a spořádanosti Japonců proběhnul svižně a za chvilku už jsme najížděli na RWY 04R. Obešli jsme se bez čekačky, pěkně line-up na čáru a rovnou take-off power set. Hluk motorů při startu byl podstatně menší, než jsem zvyklý z A330/B777 nebo větších A380/B747 a to jsem v řadě 10 seděl de facto v úrovni motorů. Jsem zvědav na srovnání s A350 (někdy v budoucnosti)

Trasa HEL-NRT má něco okolo 7800km a design range 787 je takřka dvojnásobný, čili rozhodně nejsme na maximálce. Díky tomu jsme V1 dosáhli dřív než bych řekl „Goodbye Vantaa“ a už jsme stoupali. Naštěstí patřím k těm co si akceleraci a lehké přetížení užívají a je mi upřímně líto některých cestujících, když vidím, jak přitom trpí.
trasa našeho letu
trasa našeho letu

a profil
a profil

Dorazilo tištěné menu a první horký ručníček (celkem jich bylo za let snad 10, fakt nevím, kde to všechno skladují před a po použití. Nebo snad mají v podpalubí pračku? :D Nějaký letecký insider by to mohl v diskuzi osvětlit. Po přečtení celého menu, jsem si otřel orosené čelo a řekl si „to dám“ :D Chvilku jsem váhal mezi Western nebo Japanese, ale když už tam letím a jejich kuchyni mám rád, tak padla druhá volba. Nakonec Western main course vyzkouší kolegyně.
nápojový lístek
nápojový lístek

hlavní menu
hlavní menu

vlevo "any time you wish" / vpravo snídaně
vlevo "any time you wish" / vpravo snídaně

Než dorazil předkrm zkontroloval jsem amenity kit, který byl myslím shodný s tím, co dávají i v Premium Economy. Nic převratného v něm nehledejte. Na druhou stranu ale to podstatné pro cestu v něm je (kartáček, pasta, špunty do uší, páska přes oči, jelení lůj).

Jako hi-fista amatér jsem hned vyzkoušel i JAL sluchátka a hlavně funkci aktivního potlačení okolního ruchu. Musím říct, že to fungovalo hodně dobře, zmizel hlavně brum na nízkých frekvencích a do sluchátek se dostalo už jen vyšší spektrum a hlasy stewardů (což je jistě fajn :thumbup: ). Ještě, že jsem přibalil na cestu redukci na dvojpin, mohl jsem tak do sluchátek pustit vlastní muziku a oproti svým zvyklostem, jsem tak historicky poprvé celý let používal právě palubní sluchátka.
noise cancelling headphones
noise cancelling headphones
Naposledy upravil(a) Alvin dne 25. 03. 2017, 18:31, celkem upraveno 1 x.


Odpovědět