Stručně z Oděsy
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 188
- Registrován: 03. 08. 2015, 20:09
- Oblíbené typy letadel: E170/175/190/195
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Stručně z Oděsy
Osud mě zavál na východ od České republiky do Oděské oblasti, relativně klidné části Ukrajiny. Původně jsem nechtěl z krátké evropské cesty psát report, ale protože je na fóru minimum zpráv z cest, kde je Ukrajina jejich cílem, rozhodl jsem se pro vás svoji cestu stručně popsat a zbytek nechat na fotkách. V polovině minulého týdne zazvonil budík ve 4:00 a já se probudil zpocený a s bolestí v krku. Po vylezení z postele jsem ověřil své základní životní funkce a jal se po ranní hygieně balit batoh. A už o hodinu později mě unášel první ranní autobus směr letiště Ruzyně.
PRG-AMS, KL1350
Klasický ranní let KLM byl ozvláštněn nasazením B738 od Transavia, čímž si KLM kompenzuje nedostatek Embraerů. Už aby byl tomuto zelenému provizoriu konec. A i s ohledem na počet cestujících, kterých bylo asi 40, by bylo pro leteckého nadšence mnohem zajímavější nasazení Fokkeru 70, který se v barvách KLM odporoučí ke konci roku do důchodu. Posádka i servis však byly stále ve standardu, na jaký jsme zvyklý od KLM. Na Schipholu jsem přešel v polospánku do neschengenské části a až tam mi došlo, že jsem udělal blbost. KLM Crown lounge 52 bývá většinou narvaná, ale tentokrát byla po ranních odletech do USA téměř prázdná. Výzvou bylo do salonku se dostat, neboť se palubka vytiskla s číslem letu UIA (i když byla letenka kompletně koupená jako KLM) a já ji navíc doplnil zlatou kartou OK Plus. Původní zamítavé stanovisko pracovnice na recepci salonku se podařilo po krátké orální akrobacii zvrátit a byl jsem vpuštěn. Po pár hodinách práce jsem se šel připravit na svůj první let s ukrajinským národním dopravcem.
AMS-KBP, PS102
Na ploše odpočíval pět let starý B738, kterému ale i po půl hodině od přistání vyjížděly z bříška kufry, pytle a krabice a postupně plnily připravené vozíky. A tato situace pokračovala dalších 20 minut. Nikdy bych nevěřil, že se do 737 vejde takové množství nákladu. Osazenstvo na gatu bylo velmi jednobarevné, převládali Ukrajinci a Rusové doplněné o mě, dva Američany a pár Holanďanů. Letadlo bylo kompletně plné a rovnoměrně byly po kabině roztroušeny děti všech věkových kategorií, takže o zábavu bylo postaráno. Já jsem vyfasoval do řady před sebe malinkou holčičku, které byla velmi hodní a jejího staršího brášku (tak 3-4 roky), který byl vysoce hyperaktivní. Na odletu jsme byli o půlhodiny opožděni jak z důvodu dlouhého vykládání, tak i dlouhého nakládání. Dokonce se jeden vozík s krabicemi do letadla již nevešel a tak jsme odstartovali bez něj. Pocitově se mi zdál průběh vzletu totálně natřískaného B738 jiný, zejména rozjezd mi přišel delší, ale možná to bylo jenom zdání. Na letu UIA nepodává zdarma nic a je možné si předem objednat jídlo či nakoupit drobnosti z palubního prodeje. Já jsem si za 2 eura koupil poctivou půllitrovou plechovku Lvivskeho piva, abych přežil výstupy malého chlapečka na sedačce přede mnou. Ten podal neskutečný výkon, když první třetinu letu stále opakoval „pojechali“, druhou třetinu předváděl tygra či lva a poslední třetinu sledoval zemi pod sebou a dělal „pápá“ domečkům, mráčkům, vesničkám, městům a všemu co viděl. Přistání proběhlo přesně na čas. Pro přestup na vnitrostátní let je nutné vyjít ven do veřejné části letiště a projít do jiné části terminálu. Celý proces byl ale velmi rychlý, což bylo způsobeno i tím, že z našeho letu pokračovalo dále po Ukrajině asi 15 lidí. Stihl jsem i vyměnit USD na hřivny. Odletová hala vnitrostátních letů nenabízí nic víc, než sedačky a jeden pidi stánek s pitím a drobným jídlem. Internet je zdarma a rychlý, takže se tam dá přežít.
KBP-ODS, PS55
Let do Oděsy obsluhovalo stejné letadlo, jaké přiletělo z AMS. Ve stejný čas byly odlety do Lvova (asi 20 lidí), Charkova (10 lidí) a Ivano-Frankivsku (50 lidí). Náš let byl ale zase kompletně plný. Čtyřicetiminutový let jsem prospal a probudil se až těsně před dosednutím v ODS. Terminál je umístěn na severní straně přistávací dráhy a od severu jsme také přistávali. I když je vedle pojezdová dráha, tak jsme k terminálu jeli po přistávací dráze. Bohužel dopravní obslužnost letiště ODS je večer bídná, resp. nulová a jediná možnost je mít zajištěný vlastní odvoz nebo si vzít taxi. S tím již počítají místní taxikáři a bez jakýchkoli výčitek svědomí lovili turisty a nabízeli odvoz do centra za „férovou oficiální cenu“ 20 USD. Když zjistili, že umím rusky, tak prý z bratrské lásky za 15 USD. Bohužel pro ně jsem se informoval o předpokládaných cenách taxíků a do centra by to nemělo být za více než 150 hřiven 5 až 6 USD. Takže jsem taxikáře poslal do p****e a objednal si odvoz přes internet přes Uklon. Přijel starší pán Stas v Nexusu, se kterým jsem si skvěle popovídal a za necelých 25 minut jsem byl v centru před hotelem. Cena za cestu byla 76 hřiven. Dal jsem mu 100 a byli jsme oba velmi spokojeni.
Oděsa
Oděsa třetí největší ukrajinské město s asi milionem obyvatel a je to taky zároveň významný černomořský přístav, jehož důležitost ještě vzrostla s ruskou anexí Krymu. V průběhu ukrajinské krize v roce 2014 si i Oděsa zažila své, i když ne v tom rozsahu jako jiná města na Ukrajině. Mezi obyvateli je stále asi 30 % Rusů, takže je nutné citlivě volit jazyk, jakým chcete s místními hovořit a také témata. Historické centrum je malé a dá se v pohodě pohybovat pěšky, pro lenochy a opilce je tu MHD (maršrutky, tramvaje, trolejbusy a autobusy) na které stojí lístek jednotky hřiven a nebo taxíky, cena je v desítkách hřiven. Co se týká ubytování, tak mohu velmi doporučit Wall Street hotel, který je ve skvělé lokalitě v centru, je jedním z nejlepších ve městě a stále za velmi rozumnou cenu. Oděsa je však spíše letní destinace a pokud byste zde letěli v létě, tak asi budete volit hotel u pláže, nejspíše ve čtvrti Arkadija. Zbytek Oděsy vám představím ve fotografiích. Některé jsou udělány foťákem, jiné mobilem podle toho co bylo v daném okamžiku vhodnější vytáhnout.
Fotky včetně popisků jsou ve druhém příspěvku, tady se je všechny nepodařilo nahrát.
Cesta zpět (PS56 / KL1386 / KL1359)
Zpátky z Oděsy jsem se vracel po stejné trase, jako jsem přiletěl. Na první ranní odlety z ODS se opět nedá dostat MHD a tak jsem si nechal z hotelu objednat taxík. Poprosil jsem recepční, aby vyjednala pevnou cenu a tu jsem taky zaplatil (140 hřiven, je to dražší kvůli noční sazbě). Doporučuji tento postup zejména těm, co se nedomluví Rusky. Na letišti překvapivě jelo několik odbavovacích přepážek a tak jsem několik minut po příjezdu již měl palubní vstupenku pro let do Kieva. Trošku matoucí jsou odlety, které jsou ve dvou patrech – mezinárodní a vnitrostátní, ale my jsme stejně letěli z mezinárodního. Bezpečnostní kontrola probíhala pěkně postaru ručně. V odletové hale je hospoda, bar a obchod, ale takto brzo ráno bylo všechno zavřené. Protože mi brzké vstávání a rýma neudělala moc dobře, tak jsem let do KBP prospal a i zbytek cesty nebyl moc příjemný. Na let KBP-AMS byla celá zadní část letadla, kde jsem seděl i já, obsazena nizozemskými studenty a tak bylo „o zábavu postaráno“. Při letu AMS-PRG se nade mnou slitovali letečtí bohové a místo Transavia letělo normálně KLM. Tuto náklonnost si bohové vykompenzovali cestujícími v okolí moji sedačky, které obsadila skupina Čechů co letěli z někde z Číny. Jejich blbé kecy a hlasitá moudra jsem velmi brzy po vzletu odstínil sluchátky a přívalem metalu.
PRG-AMS, KL1350
Klasický ranní let KLM byl ozvláštněn nasazením B738 od Transavia, čímž si KLM kompenzuje nedostatek Embraerů. Už aby byl tomuto zelenému provizoriu konec. A i s ohledem na počet cestujících, kterých bylo asi 40, by bylo pro leteckého nadšence mnohem zajímavější nasazení Fokkeru 70, který se v barvách KLM odporoučí ke konci roku do důchodu. Posádka i servis však byly stále ve standardu, na jaký jsme zvyklý od KLM. Na Schipholu jsem přešel v polospánku do neschengenské části a až tam mi došlo, že jsem udělal blbost. KLM Crown lounge 52 bývá většinou narvaná, ale tentokrát byla po ranních odletech do USA téměř prázdná. Výzvou bylo do salonku se dostat, neboť se palubka vytiskla s číslem letu UIA (i když byla letenka kompletně koupená jako KLM) a já ji navíc doplnil zlatou kartou OK Plus. Původní zamítavé stanovisko pracovnice na recepci salonku se podařilo po krátké orální akrobacii zvrátit a byl jsem vpuštěn. Po pár hodinách práce jsem se šel připravit na svůj první let s ukrajinským národním dopravcem.
AMS-KBP, PS102
Na ploše odpočíval pět let starý B738, kterému ale i po půl hodině od přistání vyjížděly z bříška kufry, pytle a krabice a postupně plnily připravené vozíky. A tato situace pokračovala dalších 20 minut. Nikdy bych nevěřil, že se do 737 vejde takové množství nákladu. Osazenstvo na gatu bylo velmi jednobarevné, převládali Ukrajinci a Rusové doplněné o mě, dva Američany a pár Holanďanů. Letadlo bylo kompletně plné a rovnoměrně byly po kabině roztroušeny děti všech věkových kategorií, takže o zábavu bylo postaráno. Já jsem vyfasoval do řady před sebe malinkou holčičku, které byla velmi hodní a jejího staršího brášku (tak 3-4 roky), který byl vysoce hyperaktivní. Na odletu jsme byli o půlhodiny opožděni jak z důvodu dlouhého vykládání, tak i dlouhého nakládání. Dokonce se jeden vozík s krabicemi do letadla již nevešel a tak jsme odstartovali bez něj. Pocitově se mi zdál průběh vzletu totálně natřískaného B738 jiný, zejména rozjezd mi přišel delší, ale možná to bylo jenom zdání. Na letu UIA nepodává zdarma nic a je možné si předem objednat jídlo či nakoupit drobnosti z palubního prodeje. Já jsem si za 2 eura koupil poctivou půllitrovou plechovku Lvivskeho piva, abych přežil výstupy malého chlapečka na sedačce přede mnou. Ten podal neskutečný výkon, když první třetinu letu stále opakoval „pojechali“, druhou třetinu předváděl tygra či lva a poslední třetinu sledoval zemi pod sebou a dělal „pápá“ domečkům, mráčkům, vesničkám, městům a všemu co viděl. Přistání proběhlo přesně na čas. Pro přestup na vnitrostátní let je nutné vyjít ven do veřejné části letiště a projít do jiné části terminálu. Celý proces byl ale velmi rychlý, což bylo způsobeno i tím, že z našeho letu pokračovalo dále po Ukrajině asi 15 lidí. Stihl jsem i vyměnit USD na hřivny. Odletová hala vnitrostátních letů nenabízí nic víc, než sedačky a jeden pidi stánek s pitím a drobným jídlem. Internet je zdarma a rychlý, takže se tam dá přežít.
KBP-ODS, PS55
Let do Oděsy obsluhovalo stejné letadlo, jaké přiletělo z AMS. Ve stejný čas byly odlety do Lvova (asi 20 lidí), Charkova (10 lidí) a Ivano-Frankivsku (50 lidí). Náš let byl ale zase kompletně plný. Čtyřicetiminutový let jsem prospal a probudil se až těsně před dosednutím v ODS. Terminál je umístěn na severní straně přistávací dráhy a od severu jsme také přistávali. I když je vedle pojezdová dráha, tak jsme k terminálu jeli po přistávací dráze. Bohužel dopravní obslužnost letiště ODS je večer bídná, resp. nulová a jediná možnost je mít zajištěný vlastní odvoz nebo si vzít taxi. S tím již počítají místní taxikáři a bez jakýchkoli výčitek svědomí lovili turisty a nabízeli odvoz do centra za „férovou oficiální cenu“ 20 USD. Když zjistili, že umím rusky, tak prý z bratrské lásky za 15 USD. Bohužel pro ně jsem se informoval o předpokládaných cenách taxíků a do centra by to nemělo být za více než 150 hřiven 5 až 6 USD. Takže jsem taxikáře poslal do p****e a objednal si odvoz přes internet přes Uklon. Přijel starší pán Stas v Nexusu, se kterým jsem si skvěle popovídal a za necelých 25 minut jsem byl v centru před hotelem. Cena za cestu byla 76 hřiven. Dal jsem mu 100 a byli jsme oba velmi spokojeni.
Oděsa
Oděsa třetí největší ukrajinské město s asi milionem obyvatel a je to taky zároveň významný černomořský přístav, jehož důležitost ještě vzrostla s ruskou anexí Krymu. V průběhu ukrajinské krize v roce 2014 si i Oděsa zažila své, i když ne v tom rozsahu jako jiná města na Ukrajině. Mezi obyvateli je stále asi 30 % Rusů, takže je nutné citlivě volit jazyk, jakým chcete s místními hovořit a také témata. Historické centrum je malé a dá se v pohodě pohybovat pěšky, pro lenochy a opilce je tu MHD (maršrutky, tramvaje, trolejbusy a autobusy) na které stojí lístek jednotky hřiven a nebo taxíky, cena je v desítkách hřiven. Co se týká ubytování, tak mohu velmi doporučit Wall Street hotel, který je ve skvělé lokalitě v centru, je jedním z nejlepších ve městě a stále za velmi rozumnou cenu. Oděsa je však spíše letní destinace a pokud byste zde letěli v létě, tak asi budete volit hotel u pláže, nejspíše ve čtvrti Arkadija. Zbytek Oděsy vám představím ve fotografiích. Některé jsou udělány foťákem, jiné mobilem podle toho co bylo v daném okamžiku vhodnější vytáhnout.
Fotky včetně popisků jsou ve druhém příspěvku, tady se je všechny nepodařilo nahrát.
Cesta zpět (PS56 / KL1386 / KL1359)
Zpátky z Oděsy jsem se vracel po stejné trase, jako jsem přiletěl. Na první ranní odlety z ODS se opět nedá dostat MHD a tak jsem si nechal z hotelu objednat taxík. Poprosil jsem recepční, aby vyjednala pevnou cenu a tu jsem taky zaplatil (140 hřiven, je to dražší kvůli noční sazbě). Doporučuji tento postup zejména těm, co se nedomluví Rusky. Na letišti překvapivě jelo několik odbavovacích přepážek a tak jsem několik minut po příjezdu již měl palubní vstupenku pro let do Kieva. Trošku matoucí jsou odlety, které jsou ve dvou patrech – mezinárodní a vnitrostátní, ale my jsme stejně letěli z mezinárodního. Bezpečnostní kontrola probíhala pěkně postaru ručně. V odletové hale je hospoda, bar a obchod, ale takto brzo ráno bylo všechno zavřené. Protože mi brzké vstávání a rýma neudělala moc dobře, tak jsem let do KBP prospal a i zbytek cesty nebyl moc příjemný. Na let KBP-AMS byla celá zadní část letadla, kde jsem seděl i já, obsazena nizozemskými studenty a tak bylo „o zábavu postaráno“. Při letu AMS-PRG se nade mnou slitovali letečtí bohové a místo Transavia letělo normálně KLM. Tuto náklonnost si bohové vykompenzovali cestujícími v okolí moji sedačky, které obsadila skupina Čechů co letěli z někde z Číny. Jejich blbé kecy a hlasitá moudra jsem velmi brzy po vzletu odstínil sluchátky a přívalem metalu.
Re: Stručně z Oděsy
Pěknej TR. V Oděsse jsem byl cca rok před krizí, kdy se o tom, že mezi Ruskem a Ukrajinou vypukne válka nikomu ani nezdálo (alespoň doufám). Tenkrát mi přišlo, že bylo mezi turisty hodně Rusů, těch nyní předpokládám asi výrazně ubylo. Každopádně moc pěkné počtení i fotky.
Re: Stručně z Oděsy
Díky za TR, pěkný fotky. Zeptám se takhle: Jak se dá poznat v Oděse ruský turista od místních, případně od příchozích z jiných částí Ukrajiny, kteří mluví rusky? Připadalo mě, že v Oděse jsem snad ukrajinštinu neslyšel vůbec a rusky tam mluvili běžně mezi sebou úplně všichni..
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 188
- Registrován: 03. 08. 2015, 20:09
- Oblíbené typy letadel: E170/175/190/195
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Stručně z Oděsy
Lkprak píše:Pěknej TR. V Oděsse jsem byl cca rok před krizí, kdy se o tom, že mezi Ruskem a Ukrajinou vypukne válka nikomu ani nezdálo (alespoň doufám). Tenkrát mi přišlo, že bylo mezi turisty hodně Rusů, těch nyní předpokládám asi výrazně ubylo. Každopádně moc pěkné počtení i fotky.
Tak já jsem tam byl mimo sezónu a turistů tedy bylo pramálo. Oddělit ukrajinské a ruské turisty bylo nemožné, z jiných národností jsem viděl nebo slyšel čínštinu, italštinu a angličtinu. Sem tam se objevil školní výlet, ale ten byl určitě lokální.
Re: Stručně z Oděsy
Pěkný report a fotky. Jen se zeptám, proč si letěl přes AMS a ne rovnou do KBP ?
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 188
- Registrován: 03. 08. 2015, 20:09
- Oblíbené typy letadel: E170/175/190/195
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Stručně z Oděsy
Alvin píše:Pěkný report a fotky. Jen se zeptám, proč si letěl přes AMS a ne rovnou do KBP ?
No tak chtěl jsem se proletět A taky cena byla více než příznivá.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Stručně z Oděsy
Fajnovy TR a je videt, ze jsi si to uzil. Ukrajina je fajn zeme a z me posledni navstevy to nebude moje posledni. Z tech fotek jidla jsem normalne dostal hlad.
Re: Stručně z Oděsy
Díky za TR! Po loňském tripu Lvov - Mukačevo - Užhorod se s kámošema v červenci chystáme na Kyjev s Černobylem a potom noční přejezd vlakem do Oděsy. Zpět z ODS poletíme s ČSA (pokud linku třeba nezruší).
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 657
- Registrován: 16. 08. 2004, 20:54
- Bydliště: Praha a Rožnov p/R
- Stav: Offline
Re: Stručně z Oděsy
Moc pěkné, zavzpomínal jsem na svůj nedávný výlet do Oděsy, který jsem podnikl také mimo sezónu, a to v říjnu, moje dojmy zde:
http://www.mojecesty.com/clanky/postreh ... odese.html
Jinak je tam fakt velmi levně, spolu s Kosovem, Albánií asi nejlevnější místo v Evropě.
http://www.mojecesty.com/clanky/postreh ... odese.html
Jinak je tam fakt velmi levně, spolu s Kosovem, Albánií asi nejlevnější místo v Evropě.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 188
- Registrován: 03. 08. 2015, 20:09
- Oblíbené typy letadel: E170/175/190/195
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Stručně z Oděsy
alesesl píše:Fajnovy TR a je videt, ze jsi si to uzil. Ukrajina je fajn zeme a z me posledni navstevy to nebude moje posledni. Z tech fotek jidla jsem normalne dostal hlad.
Taky mám v plánu se na Ukrajinu ještě vrátit.
Re: Stručně z Oděsy
ak by ste sa niekto chceli pridat 5.7. do Cernobylu, tak dajte vediet
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 188
- Registrován: 03. 08. 2015, 20:09
- Oblíbené typy letadel: E170/175/190/195
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Stručně z Oděsy
pavelkja píše:Díky za TR! Po loňském tripu Lvov - Mukačevo - Užhorod se s kámošema v červenci chystáme na Kyjev s Černobylem a potom noční přejezd vlakem do Oděsy. Zpět z ODS poletíme s ČSA (pokud linku třeba nezruší).
Pokud vám to harmonogram umožní, tak si na ODS vyhraďte alespoň půlden. Stojí to za to.
Re: Stručně z Oděsy
LeeMer píše:pavelkja píše:Díky za TR! Po loňském tripu Lvov - Mukačevo - Užhorod se s kámošema v červenci chystáme na Kyjev s Černobylem a potom noční přejezd vlakem do Oděsy. Zpět z ODS poletíme s ČSA (pokud linku třeba nezruší).
Pokud vám to harmonogram umožní, tak si na ODS vyhraďte alespoň půlden. Stojí to za to.
V plánu je pátek + sobota včetně nějakého zevlování u moře a ve čtvrti Arkadia
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 188
- Registrován: 03. 08. 2015, 20:09
- Oblíbené typy letadel: E170/175/190/195
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Stručně z Oděsy
Už uběhla bezpečná doba ke zveřejnění hlavního cíle výletu, a to bylo proletění v SU-24MR ukrajinského letectva v rámci družby.