
Letiště Ruzyně letos slaví 80 let od zahájení provozu. Během roku se budou konat různé akce pro veřejnost, aby si toto významné výročí mohli připomenout a oslavit ti, které to nějak zajímá. Což jsem třeba my, zaměstnanci, spotteři a letečtí nadšenci, kteří jsme s letištěm spojení. Já se poprvé na letiště dostala někdy v 80. letech, kdy ještě byla v provozu slavná vyhlídková terasa, kam se jezdilo čichat vůni leteckého benzínu, jíst párek s hořčicí na papírovém tácku a zapíjet ho Pompelou. První velkou oslavnou akcí se tedy stal vyhlídkový let, který letěl téměř ve "stopě" letu, který historicky zahájil provoz na nově otevřeném ruzyňském letišti. Let vedl z Prahy do Piešťan, poté proběhla zastávka v Brně a zpět do Prahy. Ve Zlíně už bohužel mezipřistání udělat nejde, přestože by tam měl pan Baťa fungující letiště velmi rád a snažil se o jeho vybudování.
Koupě letenky
No tak to byl trošku kámen úrazu. Na sociálních sítích Letiště Praha a ČSA se informace o tom, že se let bude vůbec konat, objevila až 16. března dopoledne. Současně to vyšlo na Idnesu. K tomu byla uvedena informace, že prodej letenek na tento let začne po 15. hodině a bude probíhat výhradně přes web ČSA. Zájemci se tedy po 15. hodině snažili usilovně letenky na webu ČSA naklikat, ale marně. Prostě to nefungovalo. Někteří se dokonce vypravili na přepážku ticketingu na letiště nebo volali na call centrum, ale tam o letu zaměstnanci vůbec nevěděli, protože když to neprodávají, tak jim o tom nikdo neřekl. Klasická situace. Že se tam rozjedou nebo budou volat koupě chtiví zájemci, asi nikoho z odpovědných nenapadne. Takže tito lidé psali poté na sociální sítě do diskuzí informace, které se tam dozvěděli. Protože jim o tom nikdo neřekl, tak se zaměstnanci na letišti a call centru podívali do systému, viděli let pozavíraný na prodej, což v normálním případě znamená, že je vyprodaný. A tak tedy s nejčistším vědomím a svědomím informovali, že let je kompletně vyprodaný. A když to řekne pracovník ČSA v uniformě na přepážce, tak to přece musí být směroplatné, takže se začala tahle dezinformace šířit dál a už nikdo nevěděl nic.
Nakonec to proběhlo tak, že lety najely do systému až po půlnoci 17. března, zhruba od 00:20 se začaly naceňovat a šly koupit. Jenže prvních pár minut se letenky prodávaly za jinou cenu, než kterou ČSA a Letiště Praha dopředu uváděly, jak v tiskové zprávě, tak na Facebooku. Cena měla být 1998 CZK. V rezervačním systému najely letenky za cenu 3341 CZK, což je více o 1343 CZK a to je součet odletových tax v Praze a v Piešťanech. Ty neměly být na letu vůbec vybírány (dle infa co mám), ale protože v letence být musí, tak o jejich výši byla snížena OB taxa (servisní poplatek). Ale až poté, co se prodalo několik letenek takto chybně naceněných, což vzniklo manuální chybou pracovníka ČSA, který to do systému vkládal, došlo k opravě. Protože jsem věděla, že míst se prodává jen omezené množství, tak jsem neváhala a koupila to s tím, že to pak s ČSA dořeším. Když tu cenu tak veřejně vyhlašovali a uváděli, tak snad uznají chybu a rozdíl mi vrátí. Při koupi letenek jsme byli online napojeni s Jakubem, který je také kupoval pro sebe a kamaráda a rozhodl se, postupovat jako já, koupit to, ať má místa jistá. Koupila jsem tedy dvě letenky za tuto cenu, stejně tak Jakub. Další dvě, které jsem kupovala o pár minut později pro další kamarády, už se nacenily správě. Ale kdo to měl vědět, že to opraví ještě v průběhu noci? Co kdyby se to povedlo až ráno a mezitím se místa vyprodala?

Kalkulace mojí letenky s chybně uvedenou taxou.

Kalkulace letenky, kterou jsem kupovala o pár minut později pro kamarády.
Hned druhý den jsem tedy přes Call centrum poslala reklamaci s tím, že jsem jim rozepsala, co se stalo a oč šlo a požádala o vrácení rozdílu. Během pár dnů mi přišla odpověď, že mi to zamítají, bez udání důvodu. Poslala jsem tedy druhou stížnost, přímo tiskovému mluvčímu ČSA Danielu Šabíkovi, který se na organizaci letu osobně podílel a dokonce sám k tomu odpovídal zájemcům na Facebooku ČSA a tuto cenu sám uváděl.

Do dne odletu jsem nedostala odpověď. Ano, je to 1343 CZK, nejsou to žádné velké peníze. Za tuto cenu jsem si to vědomě a dobrovolně koupila, přestože tarifní podmínky se v okamžiku bookingu zobrazit nedaly (asi se s nimi ani nevytvářeli, na jednorázové použití). Nikdo mě nenutil a byla to moje volba. Já jsem moc letět chtěla, kdyby původní cena byla 3341 CZK, tak bych si to koupila taky.
Ale mrzí mě, že vím, jak to celé bylo, že jsem zaplatila opravdu zbytečně navíc, za chybu konkrétního člověka, který to do systému dával a ČSA se k tomu staví tak, že odmítá chybu uznat. Je smutné, že ČSA to za těch třináct set korun stojí, se potupně handrkovat s těmi, kteří vynaložili dost úsilí na to, aby se na akci dostali a měli o to opravdu velký zájem.
Podle informací na diskuzích šly letenky koupit cca do tří hodin do rána, poté se uvolněná kapacita vyknihovala. Nicméně, další místa byla puštěna do prodeje ještě dopoledne. Protože šlo kupovat i místa na jednotlivé přelety, nastala pak situace, že byl vyprodaný úsek Piešťany - Brno a prodávalo se jen Praha - Piešťany a Brno - Praha. Takže si někteří koupili jen úsek Praha - Piešťany s tím, že se pak nějak dostanou do Bratislavy nebo Košic a domů a nebo Brno - Praha tak, že do Brna dojedou vlakem. Letenka na všechny tři úseky pak už vyšla na 1998 Kč, což je velmi slušná cena. Někteří zájemci byli kvůli tomuto průběhu naštvaní, což celkem chápu.
Praha - Piešťany (OK 080)

První úsek Praha - Piešťany letí pod číslem letu OK 080 a odlet je v 8:00. Sraz na letišti byl v 6:00.
Kde bude sraz, to byla ovšem také otázka. Na letenkách, které nám do e-mailu přišly, byl uveden terminál 2. Na palubních vstupenkách po online odbavení, byl uveden terminál 3. Na programu akce, který byl rozesílán VIP hostům, byl terminál 4. Tak si z toho vyber. Některým diskutérům z Airways.cz to nebylo jasné a tak volali na call centrum ČSA. Tam jim bylo sděleno, že v pondělí 3. dubna dostanou všichni cestující e-mail s informací, odkud to tedy bude, ale že to bude buď terminál 3 nebo terminál 4. Mně tedy žádný e-mail nepřišel. Prostě opět stejný zmatek, stejně jako s prodejem letenek. Až jsme se začali obávat, aby jsme do těch Piešťan vůbec doletěli. Den před akcí jsem tedy napsala ČSA na Facebook dotaz, kam se máme dostavit. Asi dvě hodiny na to, přišel informační mail s tím, že máme přijít na Terminál 3 a v mailu byl i uvedený program, který se měl konat. Protože tam o online check inu psali v budoucím čase s tím, že bude otevřen 36 hodin před odletem a mail poslali asi 20 před odletem, tak to zřejmě zapomněli cestujícím, kteří si letenky koupili, poslat. Nikdo z těch platících, co na letu byli, nedostal tento mail dříve. ČSA si asi mysleli, že to poslalo Letiště a Letiště zas obráceně.
Podle programu níže (ten, který nám přišel den před odletem), měla být pro cestující k dispozici snídaně od 6 hodin. Proto jsme si tedy dali sraz v 6, že se tedy ráno před odletem v klidu najíme. Dostavili jsme se na letiště v 6, prošli odbavením a bezpečnostní kontrolou, po které jsme se dostali do gate na Terminálu 3. A tam jsme zůstali do 6:50 (!). Toto se týkalo pouze platících cestujících, kteří si letenky koupili. VIP hosté pozvaní Letiště a ČSA vstupovali do T4 jinudy a ti se tam dostali hned po šesté hodině. Několikrát jsem se byla ptát přítomných hostesek, proč a na co téměř hodinu zbytečně čekáme v gate, ale nikdo nic nevěděl. Deset minut před sedmou tam přišla jedna z pracovnic firmy, která zajišťovala snídani a velmi se divila, proč tam čeká cca 35 lidí nacpaných a zavřených v gate a proč nejdeme na tu snídani.

Takže po téměř hodině si vzpomněli, že tam mají cestující, kteří úplně zbytečně přijeli na letiště na šestou hodinu ráno, někteří, co jeli z větší dálky i dříve, aby měli časovou rezervu. Co na to říct.
Přijeli jsme taxíkem. Na šestou to ani skoro jinak nejde. Škoda, že jsme tam byli o hodinu dříve úplně zbytečně.
První účastníci akce.
Cíl prvního letu.
Zoltan rozdal jmenovky nám, kteří se známe skrz tento server.
Hostesky v dobových šatech nás nasměrovali do malého gatu, kde jsme se naštosovali a strávili následujících 50 minut.
Při registraci jsme dostali cedulky.
Ještě z druhé strany.
Skoho hodinové stání si kolegové krátili popíjením z placatice.
Když si vzpoměli na cestující, čekající téměř hodinu v gatu, byli jsme vypuštěni ven a přešli všichni hromadně do terminálu 4, kde se podávala snídaně.
Terminál 4.
Bohužel neletíme NEPem, jak bylo slibováno v tiskové zprávě, ale NEMem, který má klasické livery.
Zoltan se vrhl na snídani.
Opožděná snídaně.
Snídaně.
Na cestu dostali cestující dárkovou igelitku s propagačními materiály a dvěma bagetami a Tatrankou (někdou měl Horalku).
Nastupujeme do letadla.
Dostali jsme dobový tisk.
Poletíme "někam" - Piešťany nejsou na mapě.
Demonstrace.
Jdeme na start.
V zadní části letadla sedělo spotterstvo a letečtí nadšenci.
Dostali jsme vodu.
A u Čáslavi se k nám připojily dva Gripeny.
Je to moc zajímavý pohled.
I když, během nějakého svého obyčejného letu bych tenhle výhled z okénka asi mít nechtěla.
Fotili si to asi všichni.
Na druhé straně měli také jeden.
Během letu se promítaly historické i současné záběry z letiště.
Přistáváme v Piešťanech.
Slavobrána na uvítanou.

Kapitán letu Richard Biras.
První skupinová fotka účastníků z Airways.cz po příletu. V Piešťanech nás někteří opustili a někteří naopak přistoupili.
Na ploše bylo živo.
Kulturní vystoupení.
Kulturní vystoupení.
Letisko Piešťany.
Následně jsme byli převezeni třemi autobusy do sousedního muzea.
Místní se nám ochotně věnovali.
Na Slovensku bylo hezky a svítolo sluníčko.
Prohlídka exponátů.
Prohlídka exponátů.
Malý Airbus tady vypadá docela majestátně.
Převoz zpět na malé občerstvení v terminálu.
Terminál.
Občerstvení.
Rozhovory.
A je čas pokračovat dále.
Loučíme se s Piešťany.
Piešťany - Brno (OK 1937)

Pokračujeme do Brna.
Opět manuální demontrace bezpečnostníh instrukcí.
Spotteři na věži.
Startujeme.

Avízovaný průlet nad Zlínem a Otrokovicemi se nakonec bohužel nekonal, počasí nám nepřálo, ale s tím se nedá nic dělat. V místních médiích byli občané předem varování, aby se nebáli, že jim tam nouzově sedá do pole dopravní letadlo.
Bohužel.
Přitáváme v Brně.
Tady MĚLA být také slavobrána.
Ale bohužel, ani na jedné straně neproběhla ani kapka vody....no, stane se.
Chudák pan hasič.
Přivítání v Brně.
Na ploše byl také frmol.
A druhé kolektivní foto členů Airways, tentokrát z Brna, s těmi, co si přistoupili v Piešťanech.
Tisková mluvčí letiště Brno přivítala hosty a cestující.
Občerstvení v Brně.
Dobré to bylo.
Chvíle společenského setkávání.
A letadlo se připravuje k letu zpět do Prahy.
Provoz v Brně.
Zoltán opět jí

Pomalu budeme nastupovat na zpáteční let.
V Brně mají kuřáckou budku s výhledem na plochu.
Nastupujeme.
Loučíme se i s Brnem.
Brno - Praha (OK 2017)

Poslední úsek cesty.
Catering na letu.
Podávalo se i víno a soft drinky.
Zpět v Praze.
I zde dostáváme slavobránu, v Praze voda teče.
V gate se koná oslava pro VIP a hosty, cestující, kteří měli letenky koupené, pozvaní nejsou.
A jsme v cíli.
Let proběhl moc hezky, byl to příjemný zážitek. Pro mě osobně, která na letišti v Ruzyni strávila téměř celý svůj dosavadní pracovní život, to bylo i nostalgické a významné. Posádka byla příjemná a navodila fajn atmosféru. Kdyby se od toho dal odmáznout ten problém s tím, jak se ČSA zachovalo při reklamaci našich chybně naceněných letenek a ranní zapomenutí platících cestujících v gatu, tak bych dala akci 1 s hvězdičkou
.