Jak jsem letěl do PeruJsou to jen dva dny, co jsem zpátky z Peru. Odlet byl fakt náročný. Původně jsem měl letět s Deltou trasu Mnichov-Atlanta-Lima. V sobotu před odletem si takhle jedu poklidně Flixbusem za 25 kaček do Brna. Autobus na rozdíl od zvyku společnosti přijel včas a ani neboural, tady by problém nebyl. Otevřu v prohlížeči zprávy a vidím nadpis "Hurikán Irma zesílil a žene se na Floridu". V článku se dočtu i to, že se počítá s tím, že ve středu zasáhne Georgii, či-li v dobu, kdy mám mít mezipřistání v Atlantě. Na anglickojazyčných webech najdu i mapku s časovým harmonogramem předpokládaného řádění hurikánu Irma. Ve středu ve dvě odpoledne má být nad Atlantou. Předpokládá se uzavření letiště.
Letenku jsem kupoval v dealu přes Pelikána. Náhodou se trefuji do úředních hodin o víkendu, tak volám. Tam samozřejmě nikdo nic o Irmě a Atlantě neví. Tak si najdu číslo na německé zastoupení Delty a volám tam po Skypu. Náhodou mluví i anglicky, jinak by to byl dost krátký hovor. Ptám se na možnosti reroutingu trasy. Ze sluchátka se line, že to je možné, ale musí o to zažádat agentura, která to rezervovala. Vodafone mě mile překvapil. 4Gčko za 10 minut hovoru na D1 ani jednou nespadlo. Znovu tedy volám na Pelikána, aby si zavolali na Deltu.
A čtvrt hodiny hovor ze Slovenska, že to tedy jde. Mají pro mě dvě možnosti. Obě dvě dřívější než můj původní let v 11h. Buď v šest před Paříž nebo v devět přes Amsterdam. Vybírám pozdější Amsterdam s KLM, protože můj zelený přípoj má přijet na letiště v Mnichově v pět ráno.
V úterý, den před odletem, se takhle před čtvrtou vracím z práce, když mi přijde e-mail, že můj let do Amsterdamu byl zrušen kvůli hlášeným bouřkám. Ze zpráv jsem se už předtím dozvěděl, že na středu je plánovaná stávka dispečerů ve Francii. Volám na Pelikána, co s tím budeme dělat. Tam mi oznamují, že pro mě mají možnost reroutingu přes Paříž s odletem v 6 ráno. Mrknu na hodiny, jsou čtyři. Po páté mají odjíždět busy s Florence (čas příjezdu před půlnocí, další odjíždí o půlnoci s časem příjezdu kolem páté, a to už je pozdě). Poprosím je, jestli by mi mohli zavolat o hodinu později, jestli se stihnu dostat včas na Florenc, abych to potvrdil. Doma seženu odvoz k metru a chvátám na autobusák.
Tam zjistím, že ta jízdenka, co mi prodal Regiojet ve spolupráci s DB není z Florence, ale z Hlaváku. Pátá odbila, autobus odjíždí v 17:15, tak sbíhám do metra, popojíždím jednu stanici zpátky. Na Hlaváku vybíhám z metra a běžím na nástupiště autobusů, které se mi tam vždycky úspěšně schovává. Nikdy tam netrefím správnou stranu, odkud ty autobusy z magistrály odjíždí. Tentokrát mám štěstí. Šedý autobus DB stojí na té straně, kde vybíhám.
Odevzdávám kufr a jen co dosedám, místo hovoru e-mail od KLM, že můj let byl přesměrován na odlet příští den v 19:40 přes Mnichov. Volám na Pelikána, co s tím budeme dělat, že už sedím v autobuse. Během toho zmeškám jiný hovor s Pelikána. Kolegyně na lince říká, že se s tím pokusí něco udělat, ale že změnu už udělala aerolinka a že k tomu nemají přístup a že aspoň zavolají na aerolinku. Jen letmo prolétnu booking.com a pár dalších serverů a zjišťuji, že všechna dostupná ubytování jsou hluboce nad 100 € za noc.
O půl hodiny nový telefonát od Pelikána s pánem, s kterým jsem předtím mluvil. Že Paříž už dostupná není, ale opět že můžu letět s KLM přes Amsterdam, ale o 2 hodiny dříve než původně (či-li v 7). Eticket mi o půl hodiny opravdu příjde do mailu. Už asi čtvrtý v pořadí. Poprosím ještě, jestli by mi mohli rezervovat sedadlo u okna, protože to teď neskutečně utahaný z mobilu asi neudělám. Pak v noci nemohu v autobuse usnout, otevírám prohlížeč a koukám na rezervaci. Sedadlo samozřejmě rezervovaný není, tak to dělám sám. Mám docela šťastnou ruku na dobré místo. Pár míst u okna zbývá v zadní části letadla. Vybírám předposlední řadu. V letadle zjišťuji, že tam u KLM začíná catering a ne zrovna špatný.
Místo mého původní Flixbusu, který mě měl dovézt v 5 ráno přímo na letiště, vystupuji z DB chvíli po desáté večer na ZOB München. Přesunuji se podle informací na blízkou železniční stanici a solím 11,2 EUR za jednosměrnou jízdenku S bahn na letiště. Tam si hledám volné sedačky a přespávám. Během noci mě samozřejmě ofoukne klimatizace, kvůli které dalších pět dní kejchám a kašlu. V sedm ráno probíhá podle plánu boarding, ale jen co začne promlouvá kapitán, že kvůli silným bouřkám nad Amsterdamem bude odlet o 1-2 hodiny opožděn, ale že si za půl hodiny sedneme do letadla a počkáme, kdy nám letecká kontrola povolí odletět, jestli vůbec...
Aby to bylo ještě zamotanější, v úterý odpoledne v práci není do čeho píchnout, tak otvírám svou multicity rezervaci s Aviancou, kterou pro mě zajistila Expedia. Super cena. Ještě jednou zkoukám tarifní podmínky, protože jsem během hledání informací o Uberu v Limě narazil na topic o gringo fee u Aviancy. V e-mailu od Expedie nic, jen tarif "Web fare". Najdu i způsob, jak se podívat na rezervaci přímo u Aviancy, který mi předtím zůstaval utajený. Tam vidím vše možné, ale "fare" fakt ne. Jen kabina "Economy". V tu dobu na mě mrkne odkaz na online chat. Tak tam píšu a Any se ptám, jestli má rezervace je v pořádku. Píše, že ano. Tak se jí ještě ptám, jestli je tam zabookovaný správný tarif pro cizince. Asi pět minut něco hledá, a pak mi píše, že mám zakoupený tarif "Econo" místo "Flexi" pro cizince. Letět prý můžu, ale musím zaplatit pokutu 179 USD za každý segment. Ptám se jí tedy, jestli to může změnit. Že prý ne, že to musím na Expedii, co to kupovala.
Expedie má linku přetíženou kvůli hurikánu Irma. Hledám proto alternativy, když se na mě na Skyscanneru usměje alternativa v podobě StarPeru a LCPeru za skoro stejnou cenu jako to, co kupovala předtím Expedie a navíc ve stejné dny - pův cena cca 155 USD, nová cena cca 175 USD). Moc dlouho neváhám a kupuji. Stejně je to 4 USD nižší než pokuta za jeden segment u Aviancy.
Během mé jízdy Flixbusem do Mnichova strávím půlhodiny čekáním na lince Expedia na spojení. Volám přes Skype a jediné štěstí je, že u Skypu je číslo Expedie ve whitelistu a za volání se neplatí ani cent. Když dojde ke spojení, tak se to pracovnici na lince snažím vysvětlit. Nejdřív vůbec nechápe, o co go. Pak si zavolá na Aviancu. Prý, že budu čekat dvě tři minutky, po dvaceti minutách se ozývá znovu, že jsem nekecal a že tedy znovu tam zavolá a půjde hledat alternativní řešení. Jsem až překvapený, jak dlouho dokáže fungovat hovor přes 4G data na D5 bez přerušení. Po jeden a půl hodině jsme se samozřejmě už dostali na hranice a hovor vypadl. Potřeboval jsem si zavolat ještě jinam a callback z Expedie se samozřejmě strefil do doby, když bylo moje číslo obsazené a znovu už nevolali.
Z německé dálnice po naskočení roamingu jsem se snažil na Expedii zavolat znovu, ale po čtyřiceti minutách na lince, když mi hovor slítnul kvůli díře v pokrytí jsem to vzdal. Z letiště v Mnichově jsem na dobrou noc zkusil tam zavolat znovu. Když mě uvítala hláška, že průměrná čekací doba je 45-60 minut (předtím údajně byla 12-15 minut), tak jsem to vzdal. Ještě než jsem to zavěsil, tak se mi konečně podařilo správně vyplnit číslo, aby mi zavolali zpátky. Nikdo nevolal.
Sedím v letadle KLM a čekám na vzlétnutí. Budu tam čekat minimálně další hodinu. Dávám další šanci hovoru na Expedii. Kupodivu po vymačkání číselné serenády pro spojení s operátorem jsem během pár vteřin spojen. Tam mluvím s další nechápající slečnou, která mi říká, že mi letenky klidně refundují, ale s poplatkem skoro 200 USD. Když ji vysvětluji, že kdyby to oni nezkonili, milerád bych tu letenku využil a ani bych s ní nemluvil. Když hraje dál nechápavou, poprosím o podání stížnosti a předání mého případu nadřízenému a ať mi prosím napíšou e-mail. Za chvíli snad budeme vzlétat.
Ona na to, ať zůstanu na lince, že to probere s nadřízeným. A že to bude trvat jen chvilku. Nakonec to trvá 10 minut, pak se znovu ozve, že mě přepojí na nadřízeného. Letadlo už zahřívá motory. Dalších pět minut trvá můj monolog s už o trochu víc chápajícím hlasem. Pak se dozvídám, že moje letenka je najednou plně refundovatelná a že mi těch 155 dolarů během několika dnů vrátí na kartu. Asi si oddechli, že od nich nechci nápravu, protože ta by byla už o pár set dolarů dražší. Ukončím hovor a během pár minut se vydáváme vstříc obloze. V Amsterdamu přistávám v době, kdy to měl udělat můj původně zrušený let. Do Limy letím tím stejný letem, jako jsem měl při první změně. Jsem tam dokonce o 7 hodin dřív, než jsem měl přiletět s Deltou. Když servis KLM porovnán s Deltou ze zpátečního letu, můžu říct, že jsem si s KLM o dost polepšil. To jídlo u Delty se z 50% nedalo žrát. U KLM se nedal žrát jen ten jejich holandský salát.
Sečteno podtrženo:Můj let do Limy byl celkem čtyřikrát změněn kvůli počasí / stávkám. V Mnichově jsem zbytečně strávil noc, protože můj odlet byl stejně opožděn a lážo plážo krokem bych to stihl i při příjezdu v pět ráno. Teď mám v e-mailu voucher od Flixbusu na 474 Kč (plus ztrátu 25 Kč) a zaplacených zbytečných 11,2 EUR za jízdenku na letiště. Na druhou stranu, díky změně jsem byl v cíli o 7 hodin dřív a zažil jsem svůj nejdelší let trvající 12 hodin 35 minut (Amsterdam-Lima).
Kvůli Expedii jsem strávil 4 hodiny na telefonu po Skypu, než jsem z nich vykřesal refund za jejich vlastní chybu. Během volání jsem si dokurv*l 10000 MAh powerbaku, která mi pak po zbytek tripu nabíjela, jen když jsem přidržel USB kabel v určité pozici. Koupení alternativních letů mě přišlo jen na cca 500 Kč navíc oproti původní ceně a díky tomu jsem svezl raritním BAe 146.
Děkuji, že jste dočetli až sem. Časem bude následovat i čistokrevným trip report s fotkami.
Jinak, kdyby si někdo z vás myslel, že mám nárok na nějakou kompenzaci, buď sem nebo do SZ. Proplacení aspoň 11,2 EUR za jízdenku ZOB-letiště by potěšilo. Sice to není nějaký ruinovační náklad, ale ve výsledky by to aspoň trošku snížili celkové ne zrovna příjemné náklady Já si myslím spíš, že to spíš nepůjde kvůli počasí. Ačkoliv jsem letěl letem v de facto stejném čase jako po první změně.