Karel_x píše:Nemohu si pomoci, ale mám pocit, že ti, co zdůvodňují, že BRQ je beznadějná destinace, nemají moc zkušeností z létáním na regionální evropská letiště. Brzy se budu vracet ze služebky, a tak zvažuji, jestli mám letět z ARN do VIE nebo PRG a pak se trmácet s těžkým kufrem domů, nebo se nechám odvézt na NRK, a pak to vezmu via MUC to BRQ. NRK je nepříliš významné město pod 100k obyvatel, okolí moc lidnaté není, na ARN je to vlakem hodina a tři čtvrtě, autem asi dvě, tedy podobně jako Brno-VIE. Podle teoretiků tedy nemá NRK budoucnost. Přesto tam bmi léta 2x denně a EMB tam dokonce nocuje. Do MUC je to o hodně dál, než z BRQ, ale ceny letenek byly nižší (když jsem se koukal). Jak jsou obsazená letadla nevím (mohu napsat, pokud poletím), ale pokud uvážíme, že ročně NRK odbaví pod 100k pax, že převážnou většinu tvoří dovolenkové chartery (tady na severu hojně i zimní, nejslabší měsíc bývá duben), tak mi vychází, že bmi určitě neodvozí víc, než nějakých 20-30k tedy srovnatelně s BRQ. Letiště je vybavené asi jako v Brně za sociku.
To jen pro srovnání. Nikdo se tu nad tím nepozastavuje, žádný letecký odborník obyvatelům tohoto "Severního městečka/trhu" nebo chcete-li "švédského Manchestru" nevysvětluje, že pro ně je lepší letět z Arlandy.
Mám pocit, že Vítězslav úplně nepochopil mé úvahy. Jak jsem to myslel, jsem vepsal níže:vitezslav píše:Už jsem se k tomuto tématu nechtěl vyjadřovat, ale nedá mi to - probůh, to jsou argumenty...
- argumentovat čímkoli kolem LH/BMI je nesmysl, pokud někdo chce 50mega za rok dotaci, že sem tam odveze 40 lidí z Brna do Mnichova, není se o čem bavit To je jiné téma. Nevidím nic nesmyslného na úvaze, že často opravdu šílená cena přestupních letenek DLH může pramenit z nespolehlivosti bmi
- peciválství je věc subjektivní To je, a je na Moravě docela rozšířené a v podstatě to pozoruji i na sobě, navíc jde z 90% o obchodní cestující - jak už jsem psal Blue Air jim vůbec nic nepřinese, takže není důvod, proč by tím létali Nechci mluvit za jiné, ale mě třeba zaujali Bergamem a případným c/s s Alitálií...
- žádné "antimoravanství" v byznysu neexistuje, jde o peníze a Wizzu, Ryanu i TVS jsou nějaké půtky Praha vs Brno úplně u zadele Nepsal jsem, ani nenaznačoval, že by dopravci trpěli antimoravanstvím. Nicméně u WZZ bych podezření z určitého vlastenectví vůči Sedmihradsku zvažoval
- naopak, v Itálii, Británii i Německu jsou regionální letiště na vzestupu, protože ta velká nemají sloty No, s tím bych jako převládajícím trendem možná úplně nesouhlasil...
- dovolenkové chartery nenapovídají vůbec nic, protože s cestovkami cestuje zcela jiný segment lidí Napovídají částečně o kupní síle, o ochotě cestovat, o preferencích cestovat z vlastního města...Myslím ostatně, že většina cesťáků si ráda zaletí i na dovču s rodinou. Samozřejmě, že na dovču létají i tací, kteří by jinak do eroplánu nesedli.
- Praha-Ostrava je jiný případ, protože mezi těmito městy nelze s rozumem cestovat jinak, než vlakem (btw. LE je povětšinou ve ztrátě, Jančura má x dalších aktivit a ČD jsou jedna velká ekonomická díra, takže bůhví, jak to vlastně je...)Jak to vše souvisí s tím, že po zavedení konkurenčních vlakových spojů stoupl počet cestujících na dvojnásobek? Prostě nabídka někdy dokáže generovat poptávku, to bylo jádrem poznámkyRAdek píše: Potvrzuji ale, že řada lidí letí buď z Brna (i dráž) nebo neletí vůbec....
To je přesně můj případ. Pokud letím služebně, létám převážně z VIE a problém s tím nemám žádný, ale na dovolenou bych odjinud, než z BRQ určitě neletěl . Ale je určitě hodně lidí, co to vidí jinak, kteří třeba vyhledávají rušná letiště, nové a nové destinace nebo soutěží o nejnižší cenu letenky.
Já už si nevím rady, jak bych Ti to napsal, i když kluci přede mnou to popsali dost trefně. Tak ještě jednou - dovolenkáři, turisté a batůžkáři neuživí destinace jako je Lvov nebo Brusel. Možná by uživili (s otazníkem) Londýn a Barcelonu. Firemní klientela jsou prostě "mílaři" a létají s aliancemi. A taky to tu přesně popsal někdo přede mnou - cesťáci si nevystačí s pěti destinacemi, ty jim globálně moc nepomohou. A jak připočteš čas na přestup (min 2 hodiny, ale někde Ti to vyjde na 5, 7, 9...), veškerý čas, který ušetříš tím, že nejedeš do Prahy nebo Vídně, je prostě pryč.
Příklad- potřebuji letěl do Stockholmu (nebo jinam, to je jedno). Takže by to šlo s dříve uvedenou linkou z Brna přes Bergamo nebo Brusel (BAM + Ryan). Počítej - O,5 hod na letiště, 1,5 hod předem, hodinový let, 3,5 hodinová čekačka na návazný let, a 2,5 hod do Stockholmu = 9 hodin na cestě. V případě Prahy 2,5 hod na PRG (plus přidám hoďku na zácpu na D1), 1,5hod předem a 1,5 hodiny let = 6,5 hod na cestě. Letím levněji a můžu si vybrat z ČSA, Norwegianu a SASu, pokud potřebuji ty míle. A takhle je to do většiny destinací.