01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Odpovědět
lumicun
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 29. 11. 2012, 23:45
Bydliště: Dover, Coastal Kent, UK
Stav: Offline

01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od lumicun »

Co říkáte na odchod A320 HA-LWL z pražské základny Wizz Air do Budapeště... a zvýšení cen na zachovaných linkách? Zdá se, že další low-cost, který držel cenu letenek celkem nízko... naznal že z hlavního letiště v hlavním městě to prostě nejde. Jedna pravda je, že ve své aktuální destinaci je wizzácká 320ka asi rentabilnější, ale překvapuje mě že vsadili na dražší letenku v plném letadle... dá se říct, že se v PRG dostali k hladině EasyJet ač jindě létaj cenově v souladu spíš s Ryanairem... asi bude časem logický krok odejít úplně... s odbaveným zavazadlem se dostáváme k cenám majoritních aerolinek a za ní v low costech asi není největší poptávka... jak dobrý vidíte nápad výstavby nového menšího letiště? (vodochody...) myslím že pro trh a ekonomiku dobrý krok... i pro cargo linky...


herr_dusche
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 44
Registrován: 04. 12. 2012, 15:35
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od herr_dusche »

lumicun píše:Co říkáte na odchod A320 HA-LWL z pražské základny Wizz Air do Budapeště... a zvýšení cen na zachovaných linkách? Zdá se, že další low-cost, který držel cenu letenek celkem nízko... naznal že z hlavního letiště v hlavním městě to prostě nejde. Jedna pravda je, že ve své aktuální destinaci je wizzácká 320ka asi rentabilnější, ale překvapuje mě že vsadili na dražší letenku v plném letadle... dá se říct, že se v PRG dostali k hladině EasyJet ač jindě létaj cenově v souladu spíš s Ryanairem... asi bude časem logický krok odejít úplně... s odbaveným zavazadlem se dostáváme k cenám majoritních aerolinek a za ní v low costech asi není největší poptávka... jak dobrý vidíte nápad výstavby nového menšího letiště? (vodochody...) myslím že pro trh a ekonomiku dobrý krok... i pro cargo linky...


ty ceny už jsou vážně mimo nízkonákladovky. Tuhle jsem hledal kam se mrknu na víkend někdy v březnu a nakonec mě vyšlo airone do pisy levnějc než jakýkoliv wizzair po započtení normálního příručáku.

a na letní dovolenou s kufrem už jsem u wizzairu nenašel vůbec nic. za kufr teď chtěj 1600,- a to tu cenu letenky značně prodraží. I nejlevnější Neapol od wizzairu je v létě s kufrem dražší než lufthansa přes Mnichov.

lumicun
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 29. 11. 2012, 23:45
Bydliště: Dover, Coastal Kent, UK
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od lumicun »

ano... zaletet si na vikend do zajimaveho mista... na to je lowcost airline a wizz pro me konkretne obecne optimalni a fajn... myslim ze by v Praze (lepe receno v jejim blizkem okoli) melo byt komercni letiste pro mensi a lowcost spolecnosti... takove by znamenalo urcite navrat jinych spolecnosti do Prahy i castejsi chartery a cargo... Ostrava nebo Brno bych rekl takove letiste suplovat nemuze... preci jen 300km az 400km je prilis... a potencial na to nektera blizka letiste maji... wizzu nelze ustup vycitat je to logicky krok... a kdo by nechapal staci se podivat na uctovane poplatky prazskym letistem (ktere jsou ale pro hlavni letiste taky zcela legitimni) takze problem je spis absence...

herr_dusche
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 44
Registrován: 04. 12. 2012, 15:35
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od herr_dusche »

lumicun píše:ano... zaletet si na vikend do zajimaveho mista... na to je lowcost airline a wizz pro me konkretne obecne optimalni a fajn... myslim ze by v Praze (lepe receno v jejim blizkem okoli) melo byt komercni letiste pro mensi a lowcost spolecnosti... takove by znamenalo urcite navrat jinych spolecnosti do Prahy i castejsi chartery a cargo... Ostrava nebo Brno bych rekl takove letiste suplovat nemuze... preci jen 300km az 400km je prilis... a potencial na to nektera blizka letiste maji... wizzu nelze ustup vycitat je to logicky krok... a kdo by nechapal staci se podivat na uctovane poplatky prazskym letistem (ktere jsou ale pro hlavni letiste taky zcela legitimni) takze problem je spis absence...


přesně tak Ruzyně nemá vyšší poplatky než Vídeň, Mnichov nebo Frankfurt. Na druhou stranu mají tyhle letiště svý nízkonákladový souputníky. Třeba Budapešť, ale frčí.
Celkově ovšem za částečný odchod nízkonákladovek mohou hodně cestující. Češi jsou všeobecně konzervativnější a usedlejší. Poláci nebo maďaři mají větší tendence ke stěhování za prací i k cestování.

Loni jsem vytáhnul deset kolegů na výlet do Holanska a pro všechny z nich to byla první cesta letadlem jinak než s cestovkou.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od Petr31 »

lumicun píše:ano... zaletet si na vikend do zajimaveho mista... na to je lowcost airline a wizz pro me konkretne obecne optimalni a fajn... myslim ze by v Praze (lepe receno v jejim blizkem okoli) melo byt komercni letiste pro mensi a lowcost spolecnosti... takove by znamenalo urcite navrat jinych spolecnosti do Prahy i castejsi chartery a cargo... Ostrava nebo Brno bych rekl takove letiste suplovat nemuze... preci jen 300km az 400km je prilis... a potencial na to nektera blizka letiste maji... wizzu nelze ustup vycitat je to logicky krok... a kdo by nechapal staci se podivat na uctovane poplatky prazskym letistem (ktere jsou ale pro hlavni letiste taky zcela legitimni) takze problem je spis absence...


...a to levnější letiště vybuduje / přebuduje / zaplatí / kdo a proč? Projekt Vodochody je prakticky mrtvý, PENTA bojuje se všemi kolem kdo protestují, ale a to je zásadní! Kdo a proč by tam lítal a utrácel peníze a koho by vozil? Kvůli 1-2 letadlům Wizzu? Provoz na Ruzyni nadále padá, ale ne kvůli poplatkům, ale kvůli nízké poptávce.Předpokládám že všem snílkům je též jasné, že paralelní dráha je nesmysl, který nemá kdo a z čeho zaplatit a hlavně není potřeba.
Stávající kapacita mnohokrát převyšuje poptávku po létání do Prahy a v nejbližších několika letech provoz určitě neporoste.Je potřeba přestat snít a podívat se pravdě do očí.


Stovkar
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 41
Registrován: 22. 02. 2012, 13:37
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od Stovkar »

herr_dusche píše:Přesně tak Ruzyně nemá vyšší poplatky než Vídeň, Mnichov nebo Frankfurt. Na druhou stranu mají tyhle letiště svý nízkonákladový souputníky. Třeba Budapešť, ale frčí.
Celkově ovšem za částečný odchod nízkonákladovek mohou hodně cestující. Češi jsou všeobecně konzervativnější a usedlejší.


No nevím, nevím. Pokud bys přepočítal ty poplatky podle parity kupní síly tak zjistíš, že PRG je široko daleko nejdražším letištěm.

Cestující neubývají díky nízké poptávce, lidé cestují obecně více, takže v tom bych problém neviděl, ale díky slabé nabídce budget airlines v Praze.

morpheusdom
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 12. 11. 2009, 19:49
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od morpheusdom »

Přepočítávat cokoliv podle parity kupní síly je ...... no prostě nefunguje.

Praha už jedno levné letiště přeci má, jmenuje se Pardubice. Jen bohužel nebyla v Pardubicích chuť si připustit že by tam měli letiště druhé třídy. Ono zní lépe "mezinárodní letiště Pardubice" než "low cost letiště Praha-Pardubice". A že zájem Ryanairu byl není žádné tajemství.

OR
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1026
Registrován: 10. 02. 2004, 18:40
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od OR »

Vidím to podobně jako Petr31, myslím že "drahost" letiště příliš vliv na LCC cestování nemá. To je pěkné do tiskových zpráv dopravce, který z Prahy stahuje letadlo.

Fakt si nemyslím, že by lítalo o tolik lidí víc, kdyby odletová taxa nebyla 565 Kč ale třeba 200 Kč a letenka byla o 365 Kč levnější. A může letiště žít bez dotací, pokud bude odletová taxa 200 Kč?
Lítání po Evropě živí lidé, co letí obchodně. Baťůžkáři, jedoucí na prodloužený víkend jsou lepší než prázdný místa v letadle.
Když jsem lítal převážně pracovně např. do Rotterdamu, řešil jsem spíš kolikrát denně to letí a jak mi to časově vyhovuje, než jestli letenka stojí 3000 nebo 5000 Kč.
Proto mi taky Wizzair do EIN 2x týdně nepřišel moc zajímavý, lítal jsem spíš za těch cca 5-6000 do AMS. Hotel a ztracený den mi za ten rozdíl nestál.

lumicun
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 29. 11. 2012, 23:45
Bydliště: Dover, Coastal Kent, UK
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od lumicun »

Ne, nízkonákladové společnosti rozhodně nestojí na konceptu business cestujících. To rozhodně ne... a ta 400 na 180 cestujících je pro ně rozhodující. Pamatuji si, že Praha měla low cost spojení se světem (Stockholm, Birmingham, Frankfurt, Girona, Madrid) v některých případech si tu konkurovalo dokonce několik společností. Nízkonákladová společnost počítá s průměrnou cenou letenky, která se skládá z pár lidí co si ji koupí na poslední chvíli za 4-5 tis., pár desítek lidí s velkým kufrem (...3tis.) a zbytkem nevyužívající žádné extra služby s letenkou v nižší cenové hladině. Rozhodně ale ne s cestujícímí business a manažery. To je samozřejmě v absolutní většině případů starost majoritních společností.

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od vitezslav »

lumicun : Letěl jsi někdy v poslední době např. Easyjetem do LON nebo Germanwings do Kölnu? Dost často tam vídám víc kravaťáků než batůžkářů.

BTW: Model LC x síťový dopravce tady byl probírán asi 1000x, stačí se mrknout do diskusí.

cimarosa
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 188
Registrován: 20. 09. 2011, 20:55
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od cimarosa »

lumicun píše:Ne, nízkonákladové společnosti rozhodně nestojí na konceptu business cestujících. To rozhodně ne... a ta 400 na 180 cestujících je pro ně rozhodující. Pamatuji si, že Praha měla low cost spojení se světem (Stockholm, Birmingham, Frankfurt, Girona, Madrid) v některých případech si tu konkurovalo dokonce několik společností. Nízkonákladová společnost počítá s průměrnou cenou letenky, která se skládá z pár lidí co si ji koupí na poslední chvíli za 4-5 tis., pár desítek lidí s velkým kufrem (...3tis.) a zbytkem nevyužívající žádné extra služby s letenkou v nižší cenové hladině. Rozhodně ale ne s cestujícímí business a manažery. To je samozřejmě v absolutní většině případů starost majoritních společností.

Ano, Praha měla hodně spojení, protože o cesty do Prahy byl v zahraničí zájem. Pokud jde o domácí poptávku, tak ta se dle mého moc nezvyšuje a je v zásadě setrvalá, což je kromě jiného dáno i tím, jak bylo správně uvedeno, že cestování za prací, které generuje poptávku např. v Polsku, je u nás relativně malé, což je dáno jak velikostí trhu, tak náturou. A bohužel, ta kvanta turistů, kteří měli zájem se sem podívat, ať už vyráželi na levné pivo nebo prostě na prodloužený víkend, ti se sem podívali a teď hledají nové destinace, takže logicky dochází k poklesu zájmu a poptávky a letecké společnosti na to vcelku operativně reagují. Problém je, že před deseti lety se nikdo nezabýval tím, jak udržet atraktivitu Prahy pro západního turistu a výsledek se dostavil....

cimarosa
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 188
Registrován: 20. 09. 2011, 20:55
Stav: Offline

Re: 01-2013 odchod HA-LWL z Prahy a nárust cen

Příspěvek od cimarosa »

morpheusdom píše:Přepočítávat cokoliv podle parity kupní síly je ...... no prostě nefunguje.

Praha už jedno levné letiště přeci má, jmenuje se Pardubice. Jen bohužel nebyla v Pardubicích chuť si připustit že by tam měli letiště druhé třídy. Ono zní lépe "mezinárodní letiště Pardubice" než "low cost letiště Praha-Pardubice". A že zájem Ryanairu byl není žádné tajemství.

Myslím, že názory tohoto druhu se objevují ve více vláknech, ale obávám se, že pořád existuje nějaká utkvělá představa, jak je obsluha low cost dopravců úžasný business pro letiště typu Pardubice. A jakkoliv rozumím tomu, že bychom chtěli létat za 10 EUR, tak je třeba vidět dvě věci. Za prvé, zájem RYR o jakékoliv letiště znamená, že chce vydělat na teritoriu, kde ještě nepůsobí. Problém je, že na ten výdělek nechce čekat a trpělivě budovat trh, ale musí ho mít zajištěný prakticky od začátku, tj. prostřednictvím dotací ze strany letiště (nulové poplatky, nulové taxy, příspěvky na marketing), města a regionu. A za druhé, požadavky na to, co musí letiště splnit jsou mnohdy vyšší než požadavky, které mají tradiční dopravci a jakékoliv porušení/nesplnění je tvrdě finančně postihováno. Takže skutečnost, že zájem RYR nebyl vyslyšen, má svoji hlubokou logiku a osobně se mu moc nedivím, zejména ve srovnání s trhem, který letiště nyní obsluhuje.


Odpovědět