Stránka 1 z 3

Potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 09. 10. 2014, 01:30
od HighFlyer
Zahajuji toto vlakno, ktere se zrodilo jako off-topic ve vlakne Vodochody. Pro ty, kdo necetli, tak kolega tempranilo zastaval nazor (zde na foru a taktez na nove vzniklem Dopravnim magazinu), ze slovensky letecky trh potrebuje "domaciho" dopravce, tedy bazovaneho na Slovensku.

Davam tedy tempranilovi prostor k rozvedeni a obhajeni teto myslenky v tomto novem vlakne, kde to jiz rozhodne neni off-topic. A dovoluji si zahajit nekolika zakladnimi dotazy:

1) Do jakych desitnaci by slovensky "domaci" dopravce letal?
2) Jakou by mel flotilu (typ letadel, pocet letadel)?
3) Jakym zpusobem by konkuroval Ryanairu (v BTS) a Wizzairu (KSC + TAT)?
4) Jakym zpusobem by konkuroval velkemu mnozstvi lowcost a full-service aerolinek, ktere nabizeji opravdu mnoho spojeni z letiste Schwechat, ktere je 40min od Bratislavy?
5) Jakym zpusobem by konkuroval sitovym aerolinkam (OS, OK), ktere obsluhuji trhy v KSC a BTS?
6) Pokud by investice do domaciho dopravce nebyla z verejnych zdroju, tak predpokladam, ze ze soukromych. Jak znamo, soukromi investori striktne sleduji navratnost. Jaka by byla navratnost investice do vzniku domaciho dopravce na Slovensku?

Otazek kolem toho je samozrejme vic, ale tyto povazuji za uplne zakladni, nez se posuneme v diskusi kamkoli dal.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 09. 10. 2014, 13:55
od maf
1. Linky, ktore maju ekonomicky zmysel, je potrebne urobit prieskum medzi ludmi a najma medzi firmami, kde potrebuju lietat. Pravdepodobne taky prieskum nemaju ani nase letiska, potom je zaujimave na zaklade akeho materialu rokuju s dopravcami, samozrejme ak vobec rokuju.
Bez prieskumu moj osobny nazor: Amsterdam, Brusel, Mnichov, Tel Aviv, sezonne Antalya.
2. 3x Embraer 170-195
3. Ine destinacie, premiovy produkt
4. Vybudovat meno ako malo na SK SkyEurope. Ludia poletia radsej z domu, ak budu mat rovnaku kvalitu, za rovnaku (alebo nizsiu) cenu
5. Tym konkurovat netreba, OK nema dostatocnu navaznost na lety dalej, OS je vacsinou drahsi ako konkurencia
6. Pravdepodobne ziadna. Stat by mal chapat letecku dopravu ako investiciu do dostupnosti krajiny, cim zvysi investicie a turizmus

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 09. 10. 2014, 14:37
od Tony Smoke
Ake su moznosti dotovania leteckej dopravy statom? Bola by EU proti, keby si vlada SR zmyslela, ze zalozi statneho dopravcu?

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 09. 10. 2014, 15:35
od rtoldy
Linky ktoré by sa uživili podľa mňa:
BOJ /leto/, AMS, CDG|ORY, BRU, LCA|PFO, OSL, HEL, ATH, RHO /leto/, ORK, SNN, BER, DUS, FRA|HHN, WAW|WMI, FCO, LGW, GVA|ZRH
Nehovorím že všetky ale časť z nich by sa určite uživila... Tiež som za Embraer

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 09. 10. 2014, 15:50
od Pan Am
Nabízím alternativní pohled, jak by mohl být vyřešen problém "domácího" dopravce na Slovensku.

Ryanair otevře v Bratislavě svou bázi a dále rozšíří provoz. Společnost zprovozní svůj web i ve slovenštině a na úvodní stránku dá bratislavský hrad. Slováci postupně začnou považovat Ryanair za svého "domácího" dopravce. Nyní k otázkám:

1. Ke stávajícím linkám by mohl Ryanair přidat například spojení do Bruselu na Zaventem. Nebyl by asi problém přidat spojení na další hlavní letiště.
2. Boeing 737-800 :)
3. Ryanair by nekonkuroval Wizz Airu ani sobě
4. Konkuroval by cenou
5. Konkuroval by cenou, KSC by ho nezajímaly (jak jsem pochopil je to zóna Air Berlin)
6. Investice by byla z verejných zdrojů v podobě dotací, ale suma sumárum by to vyšlo značně levněji než nová slovenská společnost.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 10. 10. 2014, 00:03
od HighFlyer
Dovolim si odpovidat otazkami:
maf píše:1. Linky, ktore maju ekonomicky zmysel, je potrebne urobit prieskum medzi ludmi a najma medzi firmami, kde potrebuju lietat.

A neprobiha presne tento pruzkum uz 20+ let cestou realneho sveta? S daleko presnejsimi vysledky nez v hypotetickych dotaznicich? Neni to tak, ze pruzkum trhu za ta dve desetileti prokazal, ze:
- Zivotaschopna jsou letiste BTS a KSC (s dennim provozem) a mozna TAT (s obcasnym provozem)?
- Zivotaschopna (pravdepodobne) nejsou letiste ILZ, SLD, PZY?
- BTS uzivi celkem slusne mnozstvi P2P linek v nizkonakladovem modelu?
- KSC a TAT uzivi take linky v nizkonakladovem modelu, ale jen do jedne/dvou destinaci?
- Feeding funguje pouze do blizkych uzlovych letist (VIE, PRG), ale nefunguje do vzdalenejsich (MUC, ZRH, FRA)? Ta posledni tri zkousel Tatra Air, Cirrus Airlines i samotna Lufthansa...
- Slovensko jako baze pro aerolinku neni dostatecne velke? (SkyEurope na Slovensku zacali, ale brzy zjistili, ze tento trh neni dostatecne velky na vybudovani stredne velke spolecnosti? (Jak to potom dopadlo, je samozrejme jina kapitola). Nekolik dalsich spolecnosti bylo na Slovensku zalozeno, ale rychle zacaly hledat vyuziti flotily jinde? Nektere jsou RIP (Air Slovakia, Slovak Airlines, Seagle Air, Danube Wings), nektere tento model provozuji v soucasnosti (AirExplore, Go2Sky) a u nekterych jeste uplne nevime, co vlastne chteji provozovat (Quick Duck), pokud tedy budou provozovat.

Pravdepodobne taky prieskum nemaju ani nase letiska, potom je zaujimave na zaklade akeho materialu rokuju s dopravcami, samozrejme ak vobec rokuju.

A je nejaky takovy pruzkum vubec zapotrebi, kdyz slovensky trh "zkoumaji" cestou boje samotne letecke spolecnosti uz vic nez 20 let?

Bez prieskumu moj osobny nazor: Amsterdam, Brusel, Mnichov, Tel Aviv, sezonne Antalya.

AMS zkouseli SkyEurope a nebyla to zadna hitparada ani pri jejich cenach
BRU zkousel AUA
MUC zkouseli Tatra Air, SkyEurope i Lufthansa (v tomto poradi), ani jeden ze tri pokusu se nechytil
TLV a AYT vnimam spis jako charterove linky (ale rad se necham presvedcit o opaku)

2. 3x Embraer 170-195

Na toto tema si prozatim nedovolim diskutovat, dokud se nedopracujeme k nejakemu konsensu, kam a proc by mel domaci dopravce provozovat linky ve svetle predchozi diskuse (tj. kdo a kam jiz provozuje dnes, pripadne provozoval v minulosti, a jak se tem linkam darilo/nedarilo).

3. Ine destinacie, premiovy produkt

Ktere "ine destinacie" by to byly? (Upresnim: Ktere ine destinacie nez ty, ktere prokazalo poslednich 20 let praxe, jako smysluplne?)

4. Vybudovat meno ako malo na SK SkyEurope. Ludia poletia radsej z domu, ak budu mat rovnaku kvalitu, za rovnaku (alebo nizsiu) cenu

Kolik bude takove budovani jmena stat? (Billboardy, internet, televize...) A jaka je navratnost takoveto investice?
5. Tym konkurovat netreba, OK nema dostatocnu navaznost na lety dalej, OS je vacsinou drahsi ako konkurencia

Jestli to neni treba tim, ze OS tu navaznost ma a za tento komfort si muze dovolit uctovat vyssi ceny?
6. Pravdepodobne ziadna. Stat by mal chapat letecku dopravu ako investiciu do dostupnosti krajiny, cim zvysi investicie a turizmus

Zde si dovolim -prozatim- nerozvijet diskusi, protoze iniciator tohoto vlakna (tempranilo) celkem durazne poprel, ze by investorem mel byt stat. Takze v tomto bodu to necham prozatim na nem.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 10. 10. 2014, 13:28
od maf
Highflyer: len v skratke odpoviem, kedze sa tvoj prispevok vacsinou tocil okolo liniek, ktore tu uz boli. Myslis, ze linky, ktore sa lietali a uz sa nelietaju, sa nelietaju len preto, lebo boli stratove?
Pre SkyEurope bola linka BTS-AMS ziskova, (dokonca aj domaca linka BTS-KSC) teda ak skrachoval Sky neznamena, ze ziadna ich linka nemoze fungovat. Potom to co lietal Austrian, ci hocikto iny mohlo byt tiez ziskove. Vacsinou (Lufthansa) linku zavreli aby nekonkurovali sami sebe vo Viedni, vela krat neslo o stratove linky.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 10. 10. 2014, 16:26
od jvoj
Snad se časem dostanu k reakci na všechny otázky, ale jen pro srovnání cen :

CASK (Cost per assigned seat kilometer) vs. ASL (average sector lenght)
- austrian airlines : EUR 9cst / 1600-1700km
- air berlin : EUR 7,5cts / 1500-1600km

Z těchto dvou údajů to zrovna vidět není, jen jsem chtěl napsat údaje pro dvě největší společnosti na VIE, ale jinak ty hodnoty vzrůstají při nižším ASL exponenciálně.

Důležitá informace pro nápad letecké společnosti v Bratislavě je, že např. s 5-6-ti Q400 s 86-ti sedadly, případně E190/95 se dá dostat při průměrném ASL kolem 1100km i třeba na 8-8,3cts, což na té hyperbole odpovídá shruba cenové úrovni air berlin, případně i nižší.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 12. 10. 2014, 11:16
od tempranilo
HighFlyer píše:Zahajuji toto vlakno, ktere se zrodilo jako off-topic ve vlakne Vodochody. Pro ty, kdo necetli, tak kolega tempranilo zastaval nazor (zde na foru a taktez na nove vzniklem Dopravnim magazinu), ze slovensky letecky trh potrebuje "domaciho" dopravce, tedy bazovaneho na Slovensku.

Davam tedy tempranilovi prostor k rozvedeni a obhajeni teto myslenky v tomto novem vlakne, kde to jiz rozhodne neni off-topic. A dovoluji si zahajit nekolika zakladnimi dotazy:

1) Do jakych desitnaci by slovensky "domaci" dopravce letal?
2) Jakou by mel flotilu (typ letadel, pocet letadel)?
3) Jakym zpusobem by konkuroval Ryanairu (v BTS) a Wizzairu (KSC + TAT)?
4) Jakym zpusobem by konkuroval velkemu mnozstvi lowcost a full-service aerolinek, ktere nabizeji opravdu mnoho spojeni z letiste Schwechat, ktere je 40min od Bratislavy?
5) Jakym zpusobem by konkuroval sitovym aerolinkam (OS, OK), ktere obsluhuji trhy v KSC a BTS?
6) Pokud by investice do domaciho dopravce nebyla z verejnych zdroju, tak predpokladam, ze ze soukromych. Jak znamo, soukromi investori striktne sleduji navratnost. Jaka by byla navratnost investice do vzniku domaciho dopravce na Slovensku?

Otazek kolem toho je samozrejme vic, ale tyto povazuji za uplne zakladni, nez se posuneme v diskusi kamkoli dal.

Jak se ukazuje i z příspěvků, které se mezitím k tomuto vláknu objevily, co člověk, to názor. Ten svůj jsem umístil tam, kde se vlastně tato debata zrodila: http://dopravni-magazin.cz/potrebuje-sl ... -dopravce/

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 14. 10. 2014, 00:45
od HighFlyer
tempranilo píše:http://dopravni-magazin.cz/potrebuje-slovensko-narodniho-leteckeho-dopravce/


Dekuji za tento titulek :)) =)) :clap:

Par dnu prede mnou tady nekdo napsal odkaz na Betteridgovo zlate pravidlo zurnalistiky ("Any headline which ends in a question mark can be answered by the word NO"). Takze ja se prozatim omezim na konstatovani, ze titulek tohoto noveho clanku je formulovany zcela spravne.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 14. 10. 2014, 08:35
od jvoj
tempranilo píše:Jak se ukazuje i z příspěvků, které se mezitím k tomuto vláknu objevily, co člověk, to názor. Ten svůj jsem umístil tam, kde se vlastně tato debata zrodila: http://dopravni-magazin.cz/potrebuje-sl ... -dopravce/

V reakci na článek : Myslím, že HighFlyerovi nešlo o to, že by každý měl tu svou pravdu, spíš právě proto vyvolal tuto diskusi, abychom se dozvěděli o různých názorech na to, jak by tato věc mohla být udělána. Myslím, že to, že sem někdo odpověďmi na otázky napsal svůj názor, neznamená, že si každopádně myslí, že se to nedá realizovat jinak, jen ho to nenapadlo, nebo že jeho koncept je ten, který by na 100% vyšel.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 21. 10. 2014, 22:22
od jvoj
Hle můj koncept etablování "domácího" dopravce v BTS (v příloze). Výsledek práce mezi hodinamy hudební teorie a klavírem, někdy na hodině matiky. Příjemné počtení přeji.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 22. 10. 2014, 09:41
od maf
jvoj píše:Hle můj koncept etablování "domácího" dopravce v BTS (v příloze). Výsledek práce mezi hodinamy hudební teorie a klavírem, někdy na hodině matiky. Příjemné počtení přeji.


Suhlasim, ze urobit z CSA znova Ceskoslovenske aerolinie by mohla byt win-win situacia, najma ak CSA a slovenske a aj ceske regionalne letiska nemaju co stratit.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 22. 10. 2014, 10:42
od Tony Smoke
jvoj píše:Hle můj koncept etablování "domácího" dopravce v BTS (v příloze). Výsledek práce mezi hodinamy hudební teorie a klavírem, někdy na hodině matiky. Příjemné počtení přeji.


Z BTS do VIE a nasledne do centra Viedne jazdi Blaguss
http://www.blaguss.sk/pages/sk/cestovne-poriadky.php

Dal si si s tym robotu, citanie zaujimave! Zial, za sucasneho manazmentu asi neuskutocnitelne.

Re: potenciální "domácí" dopravce bázovaný na Slovensku

Napsal: 22. 10. 2014, 14:28
od flyingblue
maf píše:
jvoj píše:Hle můj koncept etablování "domácího" dopravce v BTS (v příloze). Výsledek práce mezi hodinamy hudební teorie a klavírem, někdy na hodině matiky. Příjemné počtení přeji.


Suhlasim, ze urobit z CSA znova Ceskoslovenske aerolinie by mohla byt win-win situacia, najma ak CSA a slovenske a aj ceske regionalne letiska nemaju co stratit.


Jenom musi nekdo nalejt do CSA ty $$$$