Vždy když si pouštím videa z různých emergency situací, v hlavě mi straší jedna věc.
ATC a piloti pálí zbytečně čas tím, že se verbálně na frekvenci dohadují, kolik je duší na palubě a kolik letadlu zbývá paliva -- přičemž tam ještě typicky dochází k dialogům o tom, kolik je paliva v "hodinách zbývajícího letu", respektive librách/kg.
Myslím si, že by ATC měl mít snadno k dispozici loadsheet, kde si počet hlav na palubě snadno přečte.
Taky si myslím, že by mezi letadly a řízením provozu měla naprosto automaticky (bezobslužně, jako třeba squawk) a digitálně běžet běžná provozní data o letadlech, jako třeba právě to zbývající palivo. A to nejen u letadel s vyhlášeným emergency. Například při špatném počasí, kdy nad letištěm krouží několik přistáníchtivých letů s docházejícím palivem, by je podle toho ATC mohl snáze prioritizovat.
Soudím, že v informačním věku, kdy jsme schopní bleskově a spolehlivě přenášet ohromné objemy různých dat prakticky odkudkoli kamkoli, je spoléhání na verbální komunikaci po vysílačce v tomto ohledu anachronismus, zaseklý ve 20. století.
A co myslíte vy?
Emergency, Souls on board, Fuel remaining
Re: Emergency, Souls on board, Fuel remaining
V tomto jednom slovíčku vidím dosť veľký problém a z neho vychádza podstata tvojho príspevku.
Spýtať sa to niekoho po vysielačke je omnoho jednoduchšie ako čakať/spoliehať sa, či sa tie dáta posielajú v správnom časovom slede, či tam nie je oneskorenie (a ak áno, tak aké), či úspešne poslali, potvrdzovať prijatie, atď.
Re: Emergency, Souls on board, Fuel remaining
No tak samozřejmě přenášet data spolehlivě je o dost dražší než je přenášet nespolehlivě, ale není to nemožné, ani neobvyklé. Různé příklady existují, například už samotný squawk, na železnici třeba ETCS (GSM-R) apod. A pokud takový přenos selže (pokud umí aspoň detekovat to, že selhal, což je dost minimalistický požadavek), tak zrovna v případě toho paliva se na to dá dodatečně/výjimečně zeptat tou vysílačkou. Ale i tak si myslím, že běžně a plošně by měl ten řídící mít přístup ke stavu paliva jakéhokoli letadla, bez nutnosti zaměstnávat tím piloty.
Re: Emergency, Souls on board, Fuel remaining
V dnešní době není samozřejmě žádný problém přenášet data přes satelity. Systém sám upozorní operátora, že např. vlivem poruchy přestal dostávat data. Letadla by také měla mít černou skřínku na ocase, aby se při pádu letadla do vody oddělila a začala vysílat nouzový signál.
Periodické nesledování vrtulníku se vymstilo Kellnerovi, který úplně zbytečně zahynul na ledovci Knik na Aljašce. Přenos krátkých SMS zpráv přes satelit (Iridium NEXT) by mělo být v takovýchto oblastech povinné. Nemluvě o tom, že by správně vycvičený pilot vrtulníku měl rádiem hlásit svou polohu každých 15 minut. Kellner se mohl zachránit a zavolat si pomoc, pokud by si koupil hodinky Breitling Emergency se satelitním nouzovým vysílačem.
Při přeplavbě Atlantiku na katamaránu jsem měl satelitní telefon Iridium a dva kolegové pak Inmarsat. Hovory a stažení malých souborů s předpovědí počasí fungovalo bez problémů
.
Periodické nesledování vrtulníku se vymstilo Kellnerovi, který úplně zbytečně zahynul na ledovci Knik na Aljašce. Přenos krátkých SMS zpráv přes satelit (Iridium NEXT) by mělo být v takovýchto oblastech povinné. Nemluvě o tom, že by správně vycvičený pilot vrtulníku měl rádiem hlásit svou polohu každých 15 minut. Kellner se mohl zachránit a zavolat si pomoc, pokud by si koupil hodinky Breitling Emergency se satelitním nouzovým vysílačem.
Při přeplavbě Atlantiku na katamaránu jsem měl satelitní telefon Iridium a dva kolegové pak Inmarsat. Hovory a stažení malých souborů s předpovědí počasí fungovalo bez problémů

-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1067
- Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Emergency, Souls on board, Fuel remaining
Jsou i případy, typicky pozemní operace - třeba přetah letadla, motorová zkouška, kdy není odpovídač zapnutý. Když při nich zahoří APU nebo motor, pak je jediný způsob jak požádat o asistenci hasičů - volat na věž rádiem. A oznamuje se totéž - požár - co hoří, počet osob na palubě a jejich případná evakuace a množství paliva .