Autosedačka v letadle
Napsal: 07. 12. 2017, 13:37
Letěli jsme do Ománu s dvouletým dítětem, tedy už ne infantem. Tedy taky včetně vlastní sedačky a za plnou cenu letenky. Na místě jsme půjčovali auto, půjčovna sice autosedačky nabízela, ale za relativně vysokou cenu, navíc mi přišlo pro dítě pohodlnější, aby v letadle sedělo v sedačce uzpůsobené jeho velikosti, a navíc při předchozí dovolené (když bylo dítě ještě infant) jsme autosedačku půjčovali od autopůjčovny a nebyl jsem z její kvality úplně nadšen. Tedy jsem začal hledat, za jakých okolností je možné vzít autosedačku do letadla. Následující by mělo platit relativně obecně, nicméně některé aerolinky to mohou mít upravené jinak (např. povolí i neschválenou sedačku, ale mimo start a přistání...nutno dodat, že těžko říct, kam se ta sedačka má na tu dobu dát, pokud je letadlo plné).
Každopádně existují autosedačky, které jsou certifikované i pro použití v letadle (obecně jsou to tytéž, které jsou certifikované pro použití s dvojbodovým pásem v autě, tj. často na prostředním místě vzadu). Autosedačka musí být opatřena příslušnou nálepkou, že je schválena i pro použití v letadle. Po delším hledání jsem ale zjistil, že z aktuálně v ČR dostupných sedaček to splňuje jen Römer Eclipse. Existuje pár dalších typů, které by asi šly sehnat v bazarech, ale nakonec jsem koupil použitou právě tuhle (cca za cenu půjčovného na 10 dní na místě). Obepsal jsem i pražské půjčovny, ale nikdo žádnou vhodnou do letadla neměl. Letěli jsme s FlyDubai PRG-DXB-MCT a zpět. Sedačka je relativně lehká (7 kg), tedy ani přenášení na letištích nebylo až tak komplikované. V Praze proběhla kontrola přítomnosti nálepky na gate i pak letuškou v letadle, kdy se ještě ujistila, že má dcera vlastní místo a že vím, jak ji tam připevnit. Sedačka upevněna bez problémů. Bylo relativně málo místa mezi přední hranou sedačky a předchozím opěradlem. Normálně to až tak nevadilo, ale kdyby si cestující v předchozí řadě bez varování sklopil sedačku v nevhodný okamžik, mohlo by to dceři nohu nějak nevhodně skřípnout. Přes sedačku obtížné vylézt z míst za ní, tedy je nutné mít místo u okna, protože jinak se další cestující celý let ven dostanou jen komplikovaně. Nejde sklopit stoleček. Dosáhla na IFE obrazovku, s čímž si furt hrála, tak jsem požádal stewarda o úplné vypnutí (při vypnutí obrazovky přímo uživatelem ta sice zhasla, ale pustila se libovolným dotekem).
V DXB po průchodu gatem před nástupem do autobusu začal nějaký poskok něco vysvětlovat, výsledkem bylo, že vytisknul baggage tag a nalepil mi ho na sedačku, že pokud by mi ji nevzali do letadla, tak by mi ji mohli u letadla naložit do zavazadlového prostoru. Po výstupu z autobusu mi ji hned někdo chtěl vzít, tak jsem vysvětlil, že ji chci do letadla, dcera má místo a nepustil ji. Totéž pak v letadle s letuškou, ta to pochopila, tedy bez problémů.
Cestou zpět v Muscatu podobně jak v Praze, na gate to nikdo neřešil, po nástupu letuška jen zkontrolovala cedulku a pak koukala, jestli ji dostatečně upevňuji k sedačce.
V DXB se opakovala scéna s přidáním baggage tagu. Argument zněl celkem logicky, že netuší, jestli mě s tou sedačkou nechají nastoupit do letadla (bo daný poskok nebyl kvalifikován k přečtení té cedulky a kontroly, že dcera má letenku včetně místa), a kdyby ne, tak aby mi ji mohli u letadla naložit k odbaveným zavazadlům. U letadla jsem opět obešel prvního, který mi ji chtěl sebrat, a následně letušce jsem již zkušeně ukazoval cedulku. Ona řekla, že mi ji nemůže nechat vzít na palubu, protože má baggage tag, tedy je v systému jako zavazadlo a při vykládání by jim to chybělo. Zavolala si z plochy jednoho poskoka, který jí potvrdil její úvahu a mínil mi sedačku odnést. Uznávám, že i tento argument zněl celkem logicky (netuším, jestli je to pravda, spíš myslím, že ne), byl však nekompatibilní s tím předchozím. Řekl jsem, že na gate mi řekli něco jiného, a jestli je problém v tom baggage tagu, tak ho můžeme odstranit, v rámci čehož jsem ho utrhnul. V daný okamžik mi to přišlo jako pěkné české řešení situace (navíc to bylo na popruhu, tedy by to dceři stejně při sezení je vadilo), nicméně letuška to asi neviděla obdobně a nejsem si zpětně jistý, jestli nemohlo proběhnout i vyloučení z letu. Nicméně kdybych to urval už v autobuse bez dohledu letušky, tak by nejspíš žádný problém při nástupu vůbec nenastal.
V letadle jsem sedačku dal na místo, připnul jí, připnul do ní spící dceru, v čemž přišel jiný letušák, že na vzlet v tom rozhodně být nemůže. Měl jsem celkem obavu, že se dcera vzbudí, nicméně jsem se udržel, vyndal dceru, odepnul sedačku a podal mu jí, v rámci čehož jsem se snažil mu říct, že při předchozích 3 letech se stejnou společností to problém nebyl, sedačka je pro letadlo schválená a taky, že do prostoru pro příruční a zavazadla se celkem jistě nevejde, tedy nevím, co s ní plánuje v plném letadle dělat. Chvíli ji tam zkoumal, než došel k závěru, že ji opravdu můžu použít, tak jsem ji znova připnul, posadil a připnul spící děcko a vesele jsme odletěli.
Takže závěr - jsem přesvědčen, že pro malé dítě je to zvláště na delší let pohodlnější, a pokud je potřeba autosedačka na místě, tak dost možná i finančně výhodnější. Spíš se divím, že ještě někdo nevymyslel nějakou alternativu čistě pro letadla, která by ta sedadla uzpůsobila menším dětem. Vůbec by to nemuselo být tak robustní, stačila by relativně lehká skořepina, případně by to mohlo být nafukovací. Druhá věc je, že tahat dvě příruční zavazadla, dvouleté dítě a autosedačku na přestupu není úplně nejsnazší.
Každopádně existují autosedačky, které jsou certifikované i pro použití v letadle (obecně jsou to tytéž, které jsou certifikované pro použití s dvojbodovým pásem v autě, tj. často na prostředním místě vzadu). Autosedačka musí být opatřena příslušnou nálepkou, že je schválena i pro použití v letadle. Po delším hledání jsem ale zjistil, že z aktuálně v ČR dostupných sedaček to splňuje jen Römer Eclipse. Existuje pár dalších typů, které by asi šly sehnat v bazarech, ale nakonec jsem koupil použitou právě tuhle (cca za cenu půjčovného na 10 dní na místě). Obepsal jsem i pražské půjčovny, ale nikdo žádnou vhodnou do letadla neměl. Letěli jsme s FlyDubai PRG-DXB-MCT a zpět. Sedačka je relativně lehká (7 kg), tedy ani přenášení na letištích nebylo až tak komplikované. V Praze proběhla kontrola přítomnosti nálepky na gate i pak letuškou v letadle, kdy se ještě ujistila, že má dcera vlastní místo a že vím, jak ji tam připevnit. Sedačka upevněna bez problémů. Bylo relativně málo místa mezi přední hranou sedačky a předchozím opěradlem. Normálně to až tak nevadilo, ale kdyby si cestující v předchozí řadě bez varování sklopil sedačku v nevhodný okamžik, mohlo by to dceři nohu nějak nevhodně skřípnout. Přes sedačku obtížné vylézt z míst za ní, tedy je nutné mít místo u okna, protože jinak se další cestující celý let ven dostanou jen komplikovaně. Nejde sklopit stoleček. Dosáhla na IFE obrazovku, s čímž si furt hrála, tak jsem požádal stewarda o úplné vypnutí (při vypnutí obrazovky přímo uživatelem ta sice zhasla, ale pustila se libovolným dotekem).
V DXB po průchodu gatem před nástupem do autobusu začal nějaký poskok něco vysvětlovat, výsledkem bylo, že vytisknul baggage tag a nalepil mi ho na sedačku, že pokud by mi ji nevzali do letadla, tak by mi ji mohli u letadla naložit do zavazadlového prostoru. Po výstupu z autobusu mi ji hned někdo chtěl vzít, tak jsem vysvětlil, že ji chci do letadla, dcera má místo a nepustil ji. Totéž pak v letadle s letuškou, ta to pochopila, tedy bez problémů.
Cestou zpět v Muscatu podobně jak v Praze, na gate to nikdo neřešil, po nástupu letuška jen zkontrolovala cedulku a pak koukala, jestli ji dostatečně upevňuji k sedačce.
V DXB se opakovala scéna s přidáním baggage tagu. Argument zněl celkem logicky, že netuší, jestli mě s tou sedačkou nechají nastoupit do letadla (bo daný poskok nebyl kvalifikován k přečtení té cedulky a kontroly, že dcera má letenku včetně místa), a kdyby ne, tak aby mi ji mohli u letadla naložit k odbaveným zavazadlům. U letadla jsem opět obešel prvního, který mi ji chtěl sebrat, a následně letušce jsem již zkušeně ukazoval cedulku. Ona řekla, že mi ji nemůže nechat vzít na palubu, protože má baggage tag, tedy je v systému jako zavazadlo a při vykládání by jim to chybělo. Zavolala si z plochy jednoho poskoka, který jí potvrdil její úvahu a mínil mi sedačku odnést. Uznávám, že i tento argument zněl celkem logicky (netuším, jestli je to pravda, spíš myslím, že ne), byl však nekompatibilní s tím předchozím. Řekl jsem, že na gate mi řekli něco jiného, a jestli je problém v tom baggage tagu, tak ho můžeme odstranit, v rámci čehož jsem ho utrhnul. V daný okamžik mi to přišlo jako pěkné české řešení situace (navíc to bylo na popruhu, tedy by to dceři stejně při sezení je vadilo), nicméně letuška to asi neviděla obdobně a nejsem si zpětně jistý, jestli nemohlo proběhnout i vyloučení z letu. Nicméně kdybych to urval už v autobuse bez dohledu letušky, tak by nejspíš žádný problém při nástupu vůbec nenastal.
V letadle jsem sedačku dal na místo, připnul jí, připnul do ní spící dceru, v čemž přišel jiný letušák, že na vzlet v tom rozhodně být nemůže. Měl jsem celkem obavu, že se dcera vzbudí, nicméně jsem se udržel, vyndal dceru, odepnul sedačku a podal mu jí, v rámci čehož jsem se snažil mu říct, že při předchozích 3 letech se stejnou společností to problém nebyl, sedačka je pro letadlo schválená a taky, že do prostoru pro příruční a zavazadla se celkem jistě nevejde, tedy nevím, co s ní plánuje v plném letadle dělat. Chvíli ji tam zkoumal, než došel k závěru, že ji opravdu můžu použít, tak jsem ji znova připnul, posadil a připnul spící děcko a vesele jsme odletěli.
Takže závěr - jsem přesvědčen, že pro malé dítě je to zvláště na delší let pohodlnější, a pokud je potřeba autosedačka na místě, tak dost možná i finančně výhodnější. Spíš se divím, že ještě někdo nevymyslel nějakou alternativu čistě pro letadla, která by ta sedadla uzpůsobila menším dětem. Vůbec by to nemuselo být tak robustní, stačila by relativně lehká skořepina, případně by to mohlo být nafukovací. Druhá věc je, že tahat dvě příruční zavazadla, dvouleté dítě a autosedačku na přestupu není úplně nejsnazší.