Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
patras
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 93
Registrován: 19. 04. 2016, 15:49
Stav: Offline

Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od patras »

Milí letečtí nadšenci!

Prosím Vás tímto o pomoc se zvažovanou žádostí o odškodnění za pětihodinové zpoždění letu ČSA ok689 BCN-PRG v neděli 24.6.2018. Případ to bude jistě problematický neboť i přes jednoznačně nelegální sekeru je zde jasná cesta kterou budou KocourkofAirlines (KA) směřovat k neplnění a to z důvodu proklamované stávky dispečerů. Situace ale dle mého skromného názoru není až tak jednoznačná a pokud zde bude alespoň nějaká šance se svých práv domoci, půjdu si za tím s vaší pomocí s plnou vervou a to zejména vzhledem k tomu že míra zhovadilosti se kterou KA používají salámovou metodu (viewtopic.php?t=1898) je naživo fakt nesnesitelná.

A nyní s vaším dovolením krátký TR: odlet nedělního letu byl plánován na 14:35. Už na checkinu nás čekal nepříjemný zážitek v podobě bezkonkurenční fronty která se tvořila na třech přepážkách KA. Když byl po 12:35 checkin spuštěn, věděl jsem už, že stejně není kam spěchat neb letadlo z PRG (688) doposud nevyletělo. Ale i tak hodinka strávená ve frontě na náladě nepřidala. Když sme pak konečně dostali letenku na které byl vyznačen boarding cca za 20 minut, nesměle sem se zeptal té rozhodčí za pultíkem zda to myslí vážně. Celkem třikrát mi odvětila že ano, a ať mě tedy ani nenapadne směřovat do lounge. Až když sem se zeptal jestli KA mají v záloze v BCN nějaké jiné letadlo, které hodlají použít místo avizované D****wings 738max která v tu chvílí právě rolovala na PRG, koukla se paňí do systému a seznala že asi vskutku bude zpoždění. Nastala úleva, že o oběd v Pau Casals vip nepřijdeme a ja byl vcelku spokojen i s faktem ze budu moci shlédnout část finaloveho zapasu petulky qitové v birminghamu. Lounge v BCN byla i přes totální přecpanost skvělá. Pohoda v lounge byla ovšem narušena sledovánim odletové tabule, která hlásala dosti dlouho odlet načas, posléze v 16:00 a na závěr v 16:30. Odlet v 16:30 byl pak nejspíše považovan za poslední možný neboť i po páté hodině tam stale tento údaj figuroval, spolu s obligátní hláškou " go to gate".
To už sme ale mezitím ztratili nervy a řádně napojeni a najedeni sme se k tomu gate šli podívat.
To co jsme tam viděli by mě asi nemělo překvapit..ale překvapilo. U gate stále dloouhá fronta působící dojmem, že již probíhá boarding...nicméně šlo je o tu způsobně se chovající část naší populace, která uposlechla pokynu a stála tam takto již snad dvě hodiny a to stejně spořádaně, jako předtím jistě ten samý vzorek populace utvořil frontu před volebními urnami aby si mohl demokraticky zvolit za českého premiéra slovenského estébáka.
Po chvíli pozorování oveček jsem se zeptal španělského draka na gate kdy boarding bude. Odvětil, že asi tak v 17:15. Letadlo D****wings se mezitím již objevilo na ploše letiště a byli jsme poučeni, že nastoupit nemůžeme kvůli pokynům z věže. Tož odešli sme ještě nakoupit uzenou papriku a když sme se v cca 17:00 vrátili, věci už nabraly rychlý spád. U našeho prstu již bylo totiž zaparkované letadlo JOON air a jak sem později pochopil, bylo třeba konat, neb české ovce jaksi u prstu překážely. Během cca 8 minut se stihlo hlášení proměnit z Go to gate na Boarding a hned Last call a když sme nastupovali tak už bylo Gate closed. Pokud to takto probíhalo i zde (viewtopic.php?f=42&t=10219) pak v tom vidím dost nebezpečný fenomén a už nikdy neposedím v lounge v klidu.

No nicméně cíl byl dosažen, český mrdky opustily terminál, byly busem převezeny na plochu, nasáčkovány do letadla a posléze jsme mohli z přetopené kabiny letadla D****wings s potěšením sledovat jak letadlo JOON pohodlně odrolovává a startuje směrem kterým sme měl letět též. V té chvíli jsme byli též důkladně poučení o tom, že za veškeré komplikace mohou stávkující dispečeři v Marseille a že proto nám zlá věž letiště BCN nepovolí odlet. Po necelé hodince v letadle se nálada ještě zvedla, a to když pilot vypl motory, konečně zapl klimatizaci a oznámil nám že odlet nebude dříve než za dalších 80 minut a vzhledem k tomu se bude podávat sklenka vody zdarma. I přes tuto velkorysou nabídku se na palubě strhla menší vzpoura a někteří méně ovcovití paxové se začli domáhat výstupu z letadla zpět na terminál. Toto bylo jednou z letušek se zjevně velikými zkušenostmi s takovými situacemi zažehnáno, byla nám poskytnuta ještě jedna runda pramenité vody, ovšem s upozorněním že zásoby pomalu docházejí. Po asi 30 minutách tlumené vzpoury přišla hláška že nastartujem už za deset minut a tak jsme nakonec v 19:04 odstartovali, tedy se zpožděním 4:29. Tím ale hotovo nebylo, let se opět trasoval přes paříž (tak jako předtím 688) a nabrali sme tedy další půlhodinku s přistáním v PRG v 21:59 (celková, doložitelná sekera 5:04). Že nás pak ještě na T2 čekal bonus v podobě transferu T1-T2 busem a hodinové čekání na kufry považuji za pověstnou třešničku na dortu.

Když to tedy shrneme: máme tu refundovatelnou (min250E) sekyru 5 hodin. Výmluva KA bude jasná - stávka dipečerů v Marseille jako příčina zpoždění neovlivnitelná aerolinkou. Omluva veškerá žádná, při dotazu na infolinku KA o ničem neví...

Mě se to ale nezdá tak easy. Připravil jsem si pro vás tedy pár zvídavých otázek a prosím kohoholi kdo bude znát odpověď na kteroukoli z nich nechť přispěje svým Troškou do mlejna:)

1. Je zpoždění letadla na trase PRG-BCN, byť způsobené "neovlivnitelnou" z pohledu zpoždění následného letu chybou ze strany aerolinky nebo jde pro následující let o tu samou "neovlivnitelnou" příčinu? Jde mi o to, že podle mé logiky byl důvod velké části sekyry faktická nepřítomnost ledadla KA v BCN. Z jakého důvodu tam nebylo mě nemusí zajímat, maj tam mít záložní éro ne? 2 hodiny zpoždění podle mě jde jistě na nimi, navíc již bylo jasné že boardovat se jen tak nebude ale stejně přísná salámovka, přece jim nebudem dávat vouchery...

2. výmluva na Marseiileskou věž zní sice výborně ale mě se to prostě nezdá. Po ty zhruba 2 hodiny čekání na palubě maxíka jsem čekoval flightradar a celé středomořřské pobřeží francie bylo poseto letadly jako by se nechumelilo. Otázka tedy zní: Lze někde zjistit oprávněnost této výmluvy (ŘLP), resp jak ji lze napadnout?

3. mimo oficiálního zdůvodnění padla také hláška od letušek ža vypnutí motoru a prodloužení zpoždění bylo způsobeno také tím, že španěláci nějak neodendali schody od letadla. To je už pochopitelně příčina ovlivnitelná trestná. Jak je donutit aby toto přiznali?? Spolu se zprožděním příletového letadla pak zpoždění "kvůli schodům" dalo dohromady ty 3 kýžené hodiny určo...

4..tedy kdyby se to povedlo uhrát a vyhrát, která vzdálenost platí? teoretická, nebo skutečně uletělá. Se zajížďkou přes paříž byla totiž délka letu 1828km, tedy podle této vzdálenosti by plnění mělo činit 400E na osobu...

Děkuji komukoli kdo se tím bude zabývat a zavazuji se každému kdo by nám zásadně pomohl se plnění domoci vyplatit adekvátní odměnu!

Dáda

P.S. fotky a screenshoty rád pošlu do mailu


flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od flyingblue »

Podej to rovnou na UCL a uvidis. Nema cenu si s tim lamat hlavu a jenom se nastvat.

patras
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 93
Registrován: 19. 04. 2016, 15:49
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od patras »

was ist das UCL? úřad pro civilní letectví? to lze? Jak

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od flyingblue »

patras píše:was ist das UCL? úřad pro civilní letectví? to lze? Jak



http://www.caa.cz/cestujici/formular-st ... ke-doprave

patras
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 93
Registrován: 19. 04. 2016, 15:49
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od patras »

well, díky, nicméně tam taky píšou nejdříf obeslat dopravce...jaká je šance v tomto případě dle tvého názoru na úspěch?


alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od alesesl »

patras píše:well, díky, nicméně tam taky píšou nejdříf obeslat dopravce...jaká je šance v tomto případě dle tvého názoru na úspěch?


Kdyz to nezkusis, tak nebudes vedet. Casu mas dost. Posli nejdrive aerolince, a pokud ti do 30 dni neodpovi, posli to na UCL. Si se tim budou zabyvat na 100%, sice toho maji hodne, ale odpoved ti prijde tak v ramci mesice-dvou.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od flyingblue »

patras píše:well, díky, nicméně tam taky píšou nejdříf obeslat dopravce...jaká je šance v tomto případě dle tvého názoru na úspěch?


Pokud nejsi v hotovostni nouzi, klidne zkus nejdriv aerolinku

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2207
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od pavelpmi »

4. určitě vzdálenost mezi letišti, tzn. BCN-PRG < 1 500 km. Takto zcela jednoznačně to posuzoval španělský Státní úřad pro leteckou bezpečnost.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od JackBrno »

Jj, není směrodatné, kudy reálně letadlo letí, ale pouze vzdálenost mezi letišti.

ngb
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 171
Registrován: 14. 05. 2006, 21:14
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od ngb »

patras píše:
1. Je zpoždění letadla na trase PRG-BCN, byť způsobené "neovlivnitelnou" z pohledu zpoždění následného letu chybou ze strany aerolinky nebo jde pro následující let o tu samou "neovlivnitelnou" příčinu? Jde mi o to, že podle mé logiky byl důvod velké části sekyry faktická nepřítomnost ledadla KA v BCN. Z jakého důvodu tam nebylo mě nemusí zajímat, maj tam mít záložní éro ne? 2 hodiny zpoždění podle mě jde jistě na nimi, navíc již bylo jasné že boardovat se jen tak nebude ale stejně přísná salámovka, přece jim nebudem dávat vouchery...

2. výmluva na Marseiileskou věž zní sice výborně ale mě se to prostě nezdá. Po ty zhruba 2 hodiny čekání na palubě maxíka jsem čekoval flightradar a celé středomořřské pobřeží francie bylo poseto letadly jako by se nechumelilo. Otázka tedy zní: Lze někde zjistit oprávněnost této výmluvy (ŘLP), resp jak ji lze napadnout?

3. mimo oficiálního zdůvodnění padla také hláška od letušek ža vypnutí motoru a prodloužení zpoždění bylo způsobeno také tím, že španěláci nějak neodendali schody od letadla. To je už pochopitelně příčina ovlivnitelná trestná. Jak je donutit aby toto přiznali?? Spolu se zprožděním příletového letadla pak zpoždění "kvůli schodům" dalo dohromady ty 3 kýžené hodiny určo...

4..tedy kdyby se to povedlo uhrát a vyhrát, která vzdálenost platí? teoretická, nebo skutečně uletělá. Se zajížďkou přes paříž byla totiž délka letu 1828km, tedy podle této vzdálenosti by plnění mělo činit 400E na osobu...


1. ze ta to nezaujima je tvoja vec. Na zaklade rozsudku EU sudu voci spolocnosti Air Baltic v pripade mimoriadnych okolnosti ma dopravca povinnost vyhonat let po skonceni tychto okolnosti (s meskanim, bez anroku na odskodnenie cestujucich) 24.6 bol objektivne strajk v ATC sektore Marseille, takze ano spolocnost nemohla priletiet do BCN skor pretoze letovy plan aj smerom tam aj smerom spat podliehal "slotom"...na neposkytnutie obcerstvenia ma spolocnost pravo ak hrozi ze by to samotne poskytovanie obcerstvenia sposobilo dalsie meskanie....lietadlo z PRG zastalo na stojanke s meskanim 02:00 hodiny cize aj v tom case bola teoreticka sanca ze do PRG moze priletiet pod 2 hodiny meskania, ak by na cestu spat nebol "slot". Ak je lietadlo na stojanke uz by bola kravina poslat ludi do restauracii aby sa obcerstvili.

2. strajky ATC vacsinou znamenaju iba znizenie kapacity poctu lietadiel v jednotlivych hodinach pre danu oblast, co nasledne pretazi aj okolite sektory takze dopravca, ktory moze sa znazi ten sektor obletiet (napr. 24.6 let TVS Bratislava- Palma sa vyhybal tomuto sektoru letovym planom az ponad Luxembursko). Takze to ze vidis nejake lety lety na flightradare vo vzduchu nijak nedokazuje ze mohol letiet aj vas let.

3. neda sa komentovat, ale rychlost odtiahnutia schodov asi moc faktor na meskani 5 hodin nemala. Na druhej strane aj pozemny personal ma info o slotoch/CTOT takze mozu vediet ze aj keby odtiahli schody lietadlo aj tak nikam nepoleti, a co o meskani povedia letusky casto nie je relevantne:)

4. preco myslis ze si to lietadlo nadletelo 500 km, lebo dovod strajku bol vymysleny?:) Osobne si myslim ze letecky fanusik by mal mat bez ohladu na negativny vztah k travel service/CSA iste pochopenie k veciam ktore k letectvu patria a snazit sa byt trosku objektivny a nepisat v prvej vete ze sa na isto jedna o nelegalnu sekeru na zaklade svojich dojmov ktore vie ze nevie dokazat:) V kazdom pripade objektivne dovody boli a boli aj dovodom velkej casti toho meskania a myslim ze s odskodnenim nepochodis. Nespominam si na ziaden rozsudok EU sudu zeby sa v takom pripade riesilo aky vplyv na tom vsetkom mali fvedlajsie aktory ako schody handlingu alebo routing.

Inac do buducna kazdeho koho zaujima aktualna situacia v den kedy leti mozem odporucit dve stranky:

https://www.public.nm.eurocontrol.int/P ... index.html
Tu je mozne zistit ktore letiska a sektory su v realnom case regulovane a sposobujuce meskania zo strany ATC ale aj pocasia.

https://skyvector.com/
je dobry na aktualne sigmety t.j. ci vas let ovplyvnia burky alebo turbolencie

U oboch je ale riziko ze si laik informacie tam uvedene nespravne interpretuje:)

patras
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 93
Registrován: 19. 04. 2016, 15:49
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od patras »

Super, díky za analýzu! Nicméně stále mám neodbytný pocit že neni něco v pořádku na straně tvs/ok a tim příkladem s letem TVS na majorku si mi to vlastne jen potvrdil. Barca je od marseille co by kamenem dohodil a ostani letadla si z Barcy odletala jakoby se nechumelilo. Mas tedy nejakou hypotezu proc zrovna dve letadla TVS mela ten největší problém? Moje hypoteza je ze pro ŘLP francie a esp sme prostě nejhorší aerolinka a podle toho se k nam chovaj....

ngb
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 171
Registrován: 14. 05. 2006, 21:14
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od ngb »

patras píše:Super, díky za analýzu! Nicméně stále mám neodbytný pocit že neni něco v pořádku na straně tvs/ok a tim příkladem s letem TVS na majorku si mi to vlastne jen potvrdil. Barca je od marseille co by kamenem dohodil a ostani letadla si z Barcy odletala jakoby se nechumelilo. Mas tedy nejakou hypotezu proc zrovna dve letadla TVS mela ten největší problém? Moje hypoteza je ze pro ŘLP francie a esp sme prostě nejhorší aerolinka a podle toho se k nam chovaj....


No velmi tazko sa s tebou diskutuje lebo to je tak ked si laik vezme z celeho toho ako dokaz nieco co prekruti aby sa drzal toho co si chce mysliet a to je uplna blbost:) Mam na to cele samozrejme profesionalny nazor ale ked si nepochopil zjednosenu verziu nema zmysel rozpisovat to komplexnejsie...ale poviem iba zakladny omyl a to ze ty si letel CSA a koupaci z BTS TVS takze vas letovy plan bol podany ako CSA Lines a CSA je v tomto partner Eurocontrolu a platca poplatkov takze to neboli dva lety TVS. A ani ludia na Eurokontrole ani pocitace v Bruseli nemaju zrejme sajnu o majetkovom prepojeni tychto firiem:) Ze ostatni lietali bez problemov je iba tvoj nicim nepodlozeny nazor na ktory nemame ziadne konkretne data.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od JackBrno »

patras píše:...Moje hypoteza je ze pro ŘLP francie a esp sme prostě nejhorší aerolinka a podle toho se k nam chovaj....

To je hypotéza několika jednotlivých lidí tady ve fóru :) Pro leteckou veřejnou, zvláště odbornou, je to normální úspěšná aerolinka. A navíc jak píše kolega, let byl plánován jako ČSA a jako takový byl routován, bez ohledu na to, jaké letadlo to letí a kdo ČSA vlastní.

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od jencik »

Takisto ako vieme povedať, že 24.6. bol štrajk ATC Marseille, tak máme dáta o meškaniach letov z tohoto dňa, nie je teda pravda, že dáta nemáme. Aj personál pri gate má informácie, ako na tom daný let bude a či ľudia môžu ísť po to občerstvenie, v AMS to bezproblémovo vyhlásili, že lietadlo je na letisku a bude boarding, aby ľudia neodchádzali. Podobne informácie má pilot v lietadle, nevidím teda dôvod, aby palubný personál podával zavádzajúce informácie, len to zhoršuje situáciu, podobne ak pilot iba sedí v kabíne a cestujúcim nepodá žiadne informácie. Bez ohľadu na to, kto môže za to meškanie, TVS/ČSA nemá absolútne zvládnutú komunikáciu so zákazníkom a už to v očiach odbornej verejnosti znižuje hodnovernosť danej spoločnosti.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od JackBrno »

jencik píše:Takisto ako vieme povedať, že 24.6. bol štrajk ATC Marseille, tak máme dáta o meškaniach letov z tohoto dňa, nie je teda pravda, že dáta nemáme. Aj personál pri gate má informácie, ako na tom daný let bude a či ľudia môžu ísť po to občerstvenie, v AMS to bezproblémovo vyhlásili, že lietadlo je na letisku a bude boarding, aby ľudia neodchádzali. Podobne informácie má pilot v lietadle, nevidím teda dôvod, aby palubný personál podával zavádzajúce informácie, len to zhoršuje situáciu, podobne ak pilot iba sedí v kabíne a cestujúcim nepodá žiadne informácie. Bez ohľadu na to, kto môže za to meškanie, TVS/ČSA nemá absolútne zvládnutú komunikáciu so zákazníkom a už to v očiach odbornej verejnosti znižuje hodnovernosť danej spoločnosti.

Opět musím zopakovat, že ty nemáš sebemenší vhled do oboru letectví a vnášíš sem zkušenosti z jiných oborů, které fungují úplně jinak. Takže pro tvoji alespoň nějakou informovanost, jak fungují sloty pro odlet... Letadlo má podaný letový plán dle svého letového řádu, ovšem nedostane povolení k odletu z důvodu slotu. Přičemž mu ATC sdělí, že odlet bude mít povolený třeba až za hodinu a půl, což není nic výjimečného. Takže kapitán se může rozhodnout, že nebude boardovat a cestující nechá čekat v gate. A nebo se rozhodne, že cestující nechá nastoupit, zavře dveře a v tom případě požádá ATC o odeslání tzv. "ready message", což znamená, že je připraven k odletu a pokud se objeví i malá mezera v provozu, tak může kdykoliv během čekání na dříve stanovený slot dostat povolení k okamžitému odletu. Tohle se taky celkem často stává, takže většina kapitánů volí spíš druhou variantu, tedy nástup a čekání s cesťáky na palubě. Je větší šance, že se poletí ještě v rozumný čas. Jenže v tomhle stavu neví nikdo nic a cestujícím nelze říct nic jiného, než že se bude čekat na povolení ATC a může to trvat 5 minut a nebo klidně až do původně stanoveného slot time, třeba i tu hodinu a půl. Takže ne, gate nic neví, letušky nic neví a dokonce ani kapitán nic neví a budeš se divit, platí to úplně stejně pro TVS i Emirates. Takže se vzpamatuj a přestaň tady blábolit, když o tom víš kulové...


Odpovědět