Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od JackBrno »

No já nepíšu, že by mělo být odškodnění zrušeno, ale právě o té výši :) A ano, 10tisic je hodně za hranou. Cestující, který sedá do letadla, bere na sebe automaticky riziko, že nedoletí tam nebo zpět včas i s možností, že nedostane žádné odškodnění, viz. počasí, stávky nebo jiné vlivy neovlivnitelné aerolinkou. S tím prostě každý musí počítat a nemůže mít časový plán nastavený tak, že mu kvůli zpoždění vznikne nějaká katastrofická škoda. K tomu ještě jsou i možné příčiny ovlivnitelné aerolinkou, které by měly být odškodněné, o tom není sporu. Ale nemůže nikdo tvrdit, že mu kvůli tomu vznikla katastrofální škoda, protože v tom případě vědomě riskoval, že mu vznikne. Navíc je dost sporné, jestli je aerolinkou ovlivnitelné zpoždění způsobené nahodilou technickou závadou. Spíš bych řekl, že to je příčina zpoždění neoivnitelná aerolinkou, nicméně je na její straně, takže nějaké odškodnění být musí, ale mělo by být v relaci s hodnotou zájezdu nebo letenky


jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od jencik »

Dobrý matros, pri dnešnej spoľahlivosti techniky, rezervách v letových poriadkoch, možnostiam reroutingu vďaka množstvu letov a sietovym efektom, pričom ešte meskanie musí dosiahnuť 3 hodiny je výška odškodnenia adekvátna. Na počasie/stávky sa vieš pripraviť dopredu, akurát zrážka s vtákom je nepredvídateľná, ale koľkokrát sa to stane ročne? Naopak overbooking má zmysel, väčšinou nájdeš ochotného vzdať sa miesta za nejaký baksis a môžeš tak uprednostniť svojich stálych zákazníkov, koľkokrát si videl, že niekoho nechali s leteckou na letisku? Lebo ja som overbooking zažil, ale vždy našli ochotných letieť inak resp za úplatu. Akurát toto viac postihne lowcost a chartre, preto ti to tak vadí, veď milovaný TVS bude musieť platiť a nemôže hrať mŕtveho brouka. Čím viac medializácie a odškodnenia všetkých v lietadle, tým lepšie.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od hafi »

Tak za prachy jde cokoliv, jen záleží na ceně. Měl by tam v případě overbookingu proběhnout nějaký rychlý dotaz mezi pasažéry, kdo se bude ochoten vzdát místa nejlevněji, fixní částka nedává smysl. Protože rebooking s příletem o pár hodin později nejspíš někomu bude stát klidně i za 20 euro a voucher na oběd a pak to je dobrý kšeft pro cestujícího i aerolinku. Ale zůstat třeba na Sv. Heleně, kam další letadlo přiletí za týden a ještě jen pokud nebude foukat...to bych za pár set euro nechtěl a stav, kdy se nikdo nepřihlásil a oni někoho určí za danou fixní pokutu je dosti nefér. Pokud to pak bude aerolinku stát třeba 10000 euro, aby ten nejlevnější pasažér souhlasil, tak budiž.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od JackBrno »

jencik píše:Dobrý matros, pri dnešnej spoľahlivosti techniky, rezervách v letových poriadkoch, možnostiam reroutingu vďaka množstvu letov a sietovym efektom, pričom ešte meskanie musí dosiahnuť 3 hodiny je výška odškodnenia adekvátna. Na počasie/stávky sa vieš pripraviť dopredu, akurát zrážka s vtákom je nepredvídateľná, ale koľkokrát sa to stane ročne? Naopak overbooking má zmysel, väčšinou nájdeš ochotného vzdať sa miesta za nejaký baksis a môžeš tak uprednostniť svojich stálych zákazníkov, koľkokrát si videl, že niekoho nechali s leteckou na letisku? Lebo ja som overbooking zažil, ale vždy našli ochotných letieť inak resp za úplatu. Akurát toto viac postihne lowcost a chartre, preto ti to tak vadí, veď milovaný TVS bude musieť platiť a nemôže hrať mŕtveho brouka. Čím viac medializácie a odškodnenia všetkých v lietadle, tým lepšie.

No, to je věc názoru, jestli je to adekvátní nebo ne. Podle mě ani omylem, protože jak jsem psal, cesťák prostě nemůže počítat s tím, že bude doma na 100% včas. Ne, na počasí se opravdu nepřipravíš a velmi často ti počasí může najednou zaseknout v destinaci několik letadel. V hlavních dovolenkových destinacích potkáš běžně i 5 letadel TVS současně a pak stačí jedna blbá bouřka a máš problém, protože ti najednou v provozu chybí 5 letadel. Např. z praxe, asi 2 roky zpět jsme večer čekali v Brně 2 letadla TVS tuším z Rhodosu. Jenže nad Rhodosem přešla velká bouřka a vzniklé proudy vody poškodily dráhu, takže veškeré přílety/odlety zastaveny do nějaké provizorní opravy. Začalo se létat asi až po 12-ti hodinách. Cesťáci se dostali domů až druhý den, žádné odškodnění nedostali a museli to taky přežít, protože cestování čímkoliv není nikdy na 100% jisté a člověk s tím musí počítat. Kromě toho samozřejmě ta letadla nebyla k dispozici pro první ranní rotace, možná ani pro druhé, protože místo aby se denní kontrola prováděla v noci v pauze mezi provozem, musela se provádět přes den v provozu. Nemluvě tom, že tam pravděpodobně těch letadel TVS zůstalo viset víc, ne jen 2 směřující do Brna. Tohle už ti žádný rerouting ani rezervy v leťáku fakt nevykompenzují a zpožděných bylo kvůli tomu ještě hromada dalších letů. Nicméně tohle se odškodnění netýká, to jen tak pro dokreslení, že cestování letadly není na jistotu. Jinak ano, máš pravdu. Ať TVS zaplatí odškodnění a pořádně se to medializuje, aspoň bude vidět, že na tom je finančně dobře a nemá problém cesťáky odškodnit :D Ty z toho máš druhé vánoce a TVS reklamu ;)

dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 980
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od dejavu »

JackBrno píše:No já nepíšu, že by mělo být odškodnění zrušeno, ale právě o té výši :) A ano, 10tisic je hodně za hranou. Cestující, který sedá do letadla, bere na sebe automaticky riziko, že nedoletí tam nebo zpět včas i s možností, že nedostane žádné odškodnění, viz. počasí, stávky nebo jiné vlivy neovlivnitelné aerolinkou. S tím prostě každý musí počítat a nemůže mít časový plán nastavený tak, že mu kvůli zpoždění vznikne nějaká katastrofická škoda. K tomu ještě jsou i možné příčiny ovlivnitelné aerolinkou, které by měly být odškodněné, o tom není sporu. Ale nemůže nikdo tvrdit, že mu kvůli tomu vznikla katastrofální škoda, protože v tom případě vědomě riskoval, že mu vznikne. Navíc je dost sporné, jestli je aerolinkou ovlivnitelné zpoždění způsobené nahodilou technickou závadou. Spíš bych řekl, že to je příčina zpoždění neoivnitelná aerolinkou, nicméně je na její straně, takže nějaké odškodnění být musí, ale mělo by být v relaci s hodnotou zájezdu nebo letenky

Hele, s tímhle přístupem by člověk musel plánovat služebku po Evropě s rezervou dva dny a mimo Evropu s rezervou týden. To fakt nejde.
Hlavně v případě letenek cestující tahá vždy za kratší konec. Vrátit to většinou nejde, změna za velké poplatky, takže už tímto cestující aerolinky nutí perfektně plánovat a každou chybu výrazně trestá. Takže když ona něco nesplní, tak prostě bude platit.
A jestli je 10k adekvátních? Takových letenek mi už propadlo několik, protože s tím nic dělat nešlo.


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od JackBrno »

dejavu píše:Hele, s tímhle přístupem by člověk musel plánovat služebku po Evropě s rezervou dva dny a mimo Evropu s rezervou týden. To fakt nejde.
Hlavně v případě letenek cestující tahá vždy za kratší konec. Vrátit to většinou nejde, změna za velké poplatky, takže už tímto cestující aerolinky nutí perfektně plánovat a každou chybu výrazně trestá. Takže když ona něco nesplní, tak prostě bude platit.
A jestli je 10k adekvátních? Takových letenek mi už propadlo několik, protože s tím nic dělat nešlo.

Ale jo, já to chápu, jen jsem chtěl říct, že nikdo nikdy nemá jistotu, že doletí včas a ne třeba i o den později, že by si asi nikdo neměl plánovat životně nebo finančně likvidační zálezitosti v návaznosti na let letadlem :) Proto si myslím, že ani odškodnění by automaticky nemělo být tak vysoké, ale minimálně by mělo být navázáno na cenu letenky. Každý by si pak mohl vybrat, jestli poletí levně s menším nárokem na odškodnění v případě zpoždění a nebo dráž, ale s případným vysokým odškodněním a ne že odškodnění za letenku koupenou v extrémním případě třeba za 10€, má po třech hodinách zpoždění nárok na 250€ odškodnění. Tohle je podle mě prostě nemravné :)

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od hafi »

Tak zrovna proč by měla souviset cena letenky s tím odškodněním fakt netuším. Za levnější letenku taky nedostaneš menší řízek, poloprazdný kelímek s vodou a místo v podpalubí. Byť to vše by dávalo větší smysl. To odškodnění má nějak standardizovaně ohodnotit škodu, která cestujícímu vznikla, protože nedoletěl včas. Jen kvůli tomu, že mi letenku prodali levně nemá např. moje vstupenka na konzert, o který přijdu, menší hodnotu, než stejná vstupenka někoho jiného, kdo si letenku koupil později dráž, nebo třeba v business class. Souhlasím, že by to mělo být dáno trhem a současné limity jsou asi většinou zbytečně vysoké, na druhou stranu občas mohou být i směšně nízké.

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od marthym »

HMMM. Zastávat se v případě odškodnění (resp. odškodňování) aerolinek může snad jen ten, kdo v nich pracuje.

Kdybys tu dával za příklad chybějící palivový příplatek a vůbec problematiku error fare, dejme tomu... Tam už je to zvlášť eticky sporný (byť i tady bych asi nesouhlasil). Ale zpochybňovat odškodnění za jasnou chybu společnosti bez možnosti jejího vyřešení je přes čáru. Let není jízda autobusem - jak pro cílovou skupinu cesťáků, tak turisty. I vzhledem k cenám (byznysu) a proklamacím.

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od jencik »

Vezmime do úvahy, že aj keď človek má nárok na odškodnenie, väčšinou ho nedostane automaticky a v plnej výške. Najskôr sa cestujúci musí ozvať, aerolinka buď neodpovie alebo to skúsi nejakým voucherom na ďalší nákup. Keď sa človek domáha ďalej, tak väčšinou to predá vymahacom, ti tiež niečo stoja. V konečnom dôsledku tak aerolinka neplatí automaticky, ešte to cestaka stojí čas plus prachy za vymahacov, napokon človeku ostane menšie vreckové. Vzhľadom na celý proces by som aj povedal, že odškodnenie je mierne podhodnotené.

zdenda
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 266
Registrován: 03. 04. 2012, 08:23
Stav: Offline

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od zdenda »

JackBrno píše:
jencik píše:Dobrý matros, pri dnešnej spoľahlivosti techniky, rezervách v letových poriadkoch, možnostiam reroutingu vďaka množstvu letov a sietovym efektom, pričom ešte meskanie musí dosiahnuť 3 hodiny je výška odškodnenia adekvátna. Na počasie/stávky sa vieš pripraviť dopredu, akurát zrážka s vtákom je nepredvídateľná, ale koľkokrát sa to stane ročne? Naopak overbooking má zmysel, väčšinou nájdeš ochotného vzdať sa miesta za nejaký baksis a môžeš tak uprednostniť svojich stálych zákazníkov, koľkokrát si videl, že niekoho nechali s leteckou na letisku? Lebo ja som overbooking zažil, ale vždy našli ochotných letieť inak resp za úplatu. Akurát toto viac postihne lowcost a chartre, preto ti to tak vadí, veď milovaný TVS bude musieť platiť a nemôže hrať mŕtveho brouka. Čím viac medializácie a odškodnenia všetkých v lietadle, tým lepšie.

No, to je věc názoru, jestli je to adekvátní nebo ne. Podle mě ani omylem, protože jak jsem psal, cesťák prostě nemůže počítat s tím, že bude doma na 100% včas. Ne, na počasí se opravdu nepřipravíš a velmi často ti počasí může najednou zaseknout v destinaci několik letadel. V hlavních dovolenkových destinacích potkáš běžně i 5 letadel TVS současně a pak stačí jedna blbá bouřka a máš problém, protože ti najednou v provozu chybí 5 letadel. Např. z praxe, asi 2 roky zpět jsme večer čekali v Brně 2 letadla TVS tuším z Rhodosu. Jenže nad Rhodosem přešla velká bouřka a vzniklé proudy vody poškodily dráhu, takže veškeré přílety/odlety zastaveny do nějaké provizorní opravy. Začalo se létat asi až po 12-ti hodinách. Cesťáci se dostali domů až druhý den, žádné odškodnění nedostali a museli to taky přežít, protože cestování čímkoliv není nikdy na 100% jisté a člověk s tím musí počítat. Kromě toho samozřejmě ta letadla nebyla k dispozici pro první ranní rotace, možná ani pro druhé, protože místo aby se denní kontrola prováděla v noci v pauze mezi provozem, musela se provádět přes den v provozu. Nemluvě tom, že tam pravděpodobně těch letadel TVS zůstalo viset víc, ne jen 2 směřující do Brna. Tohle už ti žádný rerouting ani rezervy v leťáku fakt nevykompenzují a zpožděných bylo kvůli tomu ještě hromada dalších letů. Nicméně tohle se odškodnění netýká, to jen tak pro dokreslení, že cestování letadly není na jistotu. Jinak ano, máš pravdu. Ať TVS zaplatí odškodnění a pořádně se to medializuje, aspoň bude vidět, že na tom je finančně dobře a nemá problém cesťáky odškodnit :D Ty z toho máš druhé vánoce a TVS reklamu ;)

Typickej Jackbrno. Aerolinky bez viny vinen je cestak ze si vubec dovolil pouzit sluzeb let.spol....

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od JackBrno »

zdenda píše:
JackBrno píše:
jencik píše:Dobrý matros, pri dnešnej spoľahlivosti techniky, rezervách v letových poriadkoch, možnostiam reroutingu vďaka množstvu letov a sietovym efektom, pričom ešte meskanie musí dosiahnuť 3 hodiny je výška odškodnenia adekvátna. Na počasie/stávky sa vieš pripraviť dopredu, akurát zrážka s vtákom je nepredvídateľná, ale koľkokrát sa to stane ročne? Naopak overbooking má zmysel, väčšinou nájdeš ochotného vzdať sa miesta za nejaký baksis a môžeš tak uprednostniť svojich stálych zákazníkov, koľkokrát si videl, že niekoho nechali s leteckou na letisku? Lebo ja som overbooking zažil, ale vždy našli ochotných letieť inak resp za úplatu. Akurát toto viac postihne lowcost a chartre, preto ti to tak vadí, veď milovaný TVS bude musieť platiť a nemôže hrať mŕtveho brouka. Čím viac medializácie a odškodnenia všetkých v lietadle, tým lepšie.

No, to je věc názoru, jestli je to adekvátní nebo ne. Podle mě ani omylem, protože jak jsem psal, cesťák prostě nemůže počítat s tím, že bude doma na 100% včas. Ne, na počasí se opravdu nepřipravíš a velmi často ti počasí může najednou zaseknout v destinaci několik letadel. V hlavních dovolenkových destinacích potkáš běžně i 5 letadel TVS současně a pak stačí jedna blbá bouřka a máš problém, protože ti najednou v provozu chybí 5 letadel. Např. z praxe, asi 2 roky zpět jsme večer čekali v Brně 2 letadla TVS tuším z Rhodosu. Jenže nad Rhodosem přešla velká bouřka a vzniklé proudy vody poškodily dráhu, takže veškeré přílety/odlety zastaveny do nějaké provizorní opravy. Začalo se létat asi až po 12-ti hodinách. Cesťáci se dostali domů až druhý den, žádné odškodnění nedostali a museli to taky přežít, protože cestování čímkoliv není nikdy na 100% jisté a člověk s tím musí počítat. Kromě toho samozřejmě ta letadla nebyla k dispozici pro první ranní rotace, možná ani pro druhé, protože místo aby se denní kontrola prováděla v noci v pauze mezi provozem, musela se provádět přes den v provozu. Nemluvě tom, že tam pravděpodobně těch letadel TVS zůstalo viset víc, ne jen 2 směřující do Brna. Tohle už ti žádný rerouting ani rezervy v leťáku fakt nevykompenzují a zpožděných bylo kvůli tomu ještě hromada dalších letů. Nicméně tohle se odškodnění netýká, to jen tak pro dokreslení, že cestování letadly není na jistotu. Jinak ano, máš pravdu. Ať TVS zaplatí odškodnění a pořádně se to medializuje, aspoň bude vidět, že na tom je finančně dobře a nemá problém cesťáky odškodnit :D Ty z toho máš druhé vánoce a TVS reklamu ;)

Typickej Jackbrno. Aerolinky bez viny vinen je cestak ze si vubec dovolil pouzit sluzeb let.spol....

Typickej hejtr Zdenda, reaguje na něco, co si buď vůbec nečte nebo nechápe...

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od JackBrno »

jencik píše:Vezmime do úvahy, že aj keď človek má nárok na odškodnenie, väčšinou ho nedostane automaticky a v plnej výške. Najskôr sa cestujúci musí ozvať, aerolinka buď neodpovie alebo to skúsi nejakým voucherom na ďalší nákup. Keď sa človek domáha ďalej, tak väčšinou to predá vymahacom, ti tiež niečo stoja. V konečnom dôsledku tak aerolinka neplatí automaticky, ešte to cestaka stojí čas plus prachy za vymahacov, napokon človeku ostane menšie vreckové. Vzhľadom na celý proces by som aj povedal, že odškodnenie je mierne podhodnotené.

Pokud vím, tak ty částky jsou taxativně vyjmenované a aerolinka je nemůže krátit, při splnění podmínek prostě musí vysolit celou částku.

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od jencik »

To áno, ale ako píšem, máš nárok kvôli meskaniu na 250€, tak prvý mail napíšeš aerolinke, bez odpovede, píšeš znovu aerolinke aj na prislusny úrad, aby si dostal potvrdenie, aerolinka bez odpovede, tak im pošleš rozhodnutie úradu s tým, že to pošleš právnikom, dostaneš ponuku na 150€ na ďalšie lety, odmietnes. Posunies to vymahacom, za pár mesiacov sa ti ozve aerolinka, že kam ti má poslať peniaze. Teraz z tých 250€ dáš 68€ vymahacom, ďalších 60€ stál tvoj čas s byrokraciou, vo výsledku máme 122€ za min 3 hodiny meškania, to je cca 40€ na hodinu. Nepríde mi, žeby toto malo byť pre aerolinku likvidačné, navyše so zvyšujúcim počtom hodín neplatis viac, takže hodinová sadzba ešte klesá.

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od alesesl »

jencik píše:To áno, ale ako píšem, máš nárok kvôli meskaniu na 250€, tak prvý mail napíšeš aerolinke, bez odpovede, píšeš znovu aerolinke aj na prislusny úrad, aby si dostal potvrdenie, aerolinka bez odpovede, tak im pošleš rozhodnutie úradu s tým, že to pošleš právnikom, dostaneš ponuku na 150€ na ďalšie lety, odmietnes. Posunies to vymahacom, za pár mesiacov sa ti ozve aerolinka, že kam ti má poslať peniaze. Teraz z tých 250€ dáš 68€ vymahacom, ďalších 60€ stál tvoj čas s byrokraciou, vo výsledku máme 122€ za min 3 hodiny meškania, to je cca 40€ na hodinu. Nepríde mi, žeby toto malo byť pre aerolinku likvidačné, navyše so zvyšujúcim počtom hodín neplatis viac, takže hodinová sadzba ešte klesá.


Ty penize jdou vymoct i bez ruznych prisluhovacu a pravniku. chce to jen trpelivost a asertivitu pri komunikaci s aerolinkou. Nikdy jsem zadnou vymahacskou firmu nepouzil, a vzdy aerolinka zaplatila, pokud jsem na to mel narok. Posledne vymozena kompenzace 250 eur za zruseny let BRU-PRG s SN z 13.5. a pak 400 eur od WOW air za vice jak 3 hod zpozdeny let na trase KEF-AMS.

patras
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 93
Registrován: 19. 04. 2016, 15:49
Stav: Offline

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Příspěvek od patras »

Aleši, prosím tě, měl některý z tvých výše uvedených případů podobné parametry jako ten můj? Nebo se zeptam jinak: sel bys do toho i kdyz je tam ten delay code 81. Diky.


Odpovědět