Stránka 3 z 6

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 15. 07. 2018, 20:58
od JackBrno
Ok, taky se mi nezdá úplně pravděpodobné, že by někdo očekával, že aerolinka musí mít v každé destinaci náhradní letadlo, i když jsou tady tací, kteří by to požadovali :)

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 15. 07. 2018, 21:19
od zdenda
JackBrno píše:
jencik píše:Takisto ako vieme povedať, že 24.6. bol štrajk ATC Marseille, tak máme dáta o meškaniach letov z tohoto dňa, nie je teda pravda, že dáta nemáme. Aj personál pri gate má informácie, ako na tom daný let bude a či ľudia môžu ísť po to občerstvenie, v AMS to bezproblémovo vyhlásili, že lietadlo je na letisku a bude boarding, aby ľudia neodchádzali. Podobne informácie má pilot v lietadle, nevidím teda dôvod, aby palubný personál podával zavádzajúce informácie, len to zhoršuje situáciu, podobne ak pilot iba sedí v kabíne a cestujúcim nepodá žiadne informácie. Bez ohľadu na to, kto môže za to meškanie, TVS/ČSA nemá absolútne zvládnutú komunikáciu so zákazníkom a už to v očiach odbornej verejnosti znižuje hodnovernosť danej spoločnosti.

Opět musím zopakovat, že ty nemáš sebemenší vhled do oboru letectví a vnášíš sem zkušenosti z jiných oborů, které fungují úplně jinak. Takže pro tvoji alespoň nějakou informovanost, jak fungují sloty pro odlet... Letadlo má podaný letový plán dle svého letového řádu, ovšem nedostane povolení k odletu z důvodu slotu. Přičemž mu ATC sdělí, že odlet bude mít povolený třeba až za hodinu a půl, což není nic výjimečného. Takže kapitán se může rozhodnout, že nebude boardovat a cestující nechá čekat v gate. A nebo se rozhodne, že cestující nechá nastoupit, zavře dveře a v tom případě požádá ATC o odeslání tzv. "ready message", což znamená, že je připraven k odletu a pokud se objeví i malá mezera v provozu, tak může kdykoliv během čekání na dříve stanovený slot dostat povolení k okamžitému odletu. Tohle se taky celkem často stává, takže většina kapitánů volí spíš druhou variantu, tedy nástup a čekání s cesťáky na palubě. Je větší šance, že se poletí ještě v rozumný čas. Jenže v tomhle stavu neví nikdo nic a cestujícím nelze říct nic jiného, než že se bude čekat na povolení ATC a může to trvat 5 minut a nebo klidně až do původně stanoveného slot time, třeba i tu hodinu a půl. Takže ne, gate nic neví, letušky nic neví a dokonce ani kapitán nic neví a budeš se divit, platí to úplně stejně pro TVS i Emirates. Takže se vzpamatuj a přestaň tady blábolit, když o tom víš kulové...

Hlavne ze Ty ses tady vzdycky tak chytrej...

Re: RE: Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 15. 07. 2018, 22:14
od JackBrno
zdenda píše:Hlavne ze Ty ses tady vzdycky tak chytrej...

Na rozdíl od tebe tady aspoň píšu nějaké informace. Ty jenom bleješ...

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 15. 07. 2018, 22:34
od jencik
Pilot nevie kedy poletí, ale vie, ako často dostane nejaký update resp to aj zdeli do salónu. Budeš prekvapený, ale zažil som aj kapitána ČSA, ktorý povedal, že sa o 20 minút ozve a nakoniec sme sa po 60 minútach pohli. Tie skúsenosti, ktoré som tu popísal sú z reálnych situácii a viem si predstaviť, že to môže byť častokrát podobné.

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 16. 07. 2018, 07:38
od JackBrno
jencik píše:Pilot nevie kedy poletí, ale vie, ako často dostane nejaký update resp to aj zdeli do salónu. Budeš prekvapený, ale zažil som aj kapitána ČSA, ktorý povedal, že sa o 20 minút ozve a nakoniec sme sa po 60 minútach pohli. Tie skúsenosti, ktoré som tu popísal sú z reálnych situácii a viem si predstaviť, že to môže byť častokrát podobné.

Ne neví! Žádný pravidelný update času slotu NEDOSTÁVÁ. Pokud se jedná o čekání na stanovený odletový slot, tak jediné co pilot ví, je právě ten čas slotu, který může být klidně za hodinu a půl. Jenže pokud odešle "ready message", může kdykoliv během čekání dojít ke změně času slotu na dřívější a nebo dokonce ke zrušení slotu, což znamená, že může odletět ihned. Ovšem změny nebo zrušení slotu chodí online z centrály eurocontrol až v ten okamžik, kdy změna nastane a pilot ani ATC na letišti o nich předem neví! Takže pokud čeká na slot, tak cestujícím nemůže říct nic jiného, než že "čekáme na povolení k odletu, které dostaneme v xx:xx hod, ale můžeme ho dostat i kdokoliv mezi tím". Nic lepšího cestujícím sdělit nelze, pokud tedy nepovažuješ za užitečné, aby pilot každých pět minut oznamoval cestujícím "stále čekáme na povolení a nevíme, kdy ho dostaneme..." :D Samozřejmě, pokud je zdržení způsobeno nějakým technickým nebo administrativním problémem na letišti, tak se může dát odhadnout, jak dlouho to potrvá, ale u odletového slotu ne, tam je jen stanoven čas slotu, ale kdykoliv může být změněn na dřívější.

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 16. 07. 2018, 08:22
od patras
Dobře. říkáš nám tedy, že čekání v kabině je napínavý thriller, kdy zvrat může přijít každou minutu a který se vyplatí sledovat až do konce.
Nám prostým laickým cestujícím se to sice moc nelíbí zažívat takové thrillery na vlastní kůži ale dobrá, beru to.

Jak mi ale vysvětlíš, že mi na checkinu vydá borka v 13:35 boarding pass na boarding v 14:05 i když OK688 ještě v tu chvíli stojí na pevné zemi v PRG?

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 16. 07. 2018, 08:45
od JackBrno
patras píše:Dobře. říkáš nám tedy, že čekání v kabině je napínavý thriller, kdy zvrat může přijít každou minutu a který se vyplatí sledovat až do konce.
Nám prostým laickým cestujícím se to sice moc nelíbí zažívat takové thrillery na vlastní kůži ale dobrá, beru to.

Jak mi ale vysvětlíš, že mi na checkinu vydá borka v 13:35 boarding pass na boarding v 14:05 i když OK688 ještě v tu chvíli stojí na pevné zemi v PRG?

K tomu přesné informace nemám, nicméně se domnívám, že čas boardingu na palubce vychází z času odletu dle letového řádu. Ale to by musel potvrdit nějaký check-inář :)

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 16. 07. 2018, 08:55
od jencik
Konečne ste Kefalin pochopil, o čom hovorím. Áno, pilot má podávať aktualizácie, či stále čakáme na slot. U bežných aeroliniek štandard, u ČSA opäť zaleží od kusu.
Už som mal aj boarding pass vytlačený po čase boardingu a let bol načas. Check in sa totiž môže zatvárať neskôr ako boarding, len to musíš stihnúť ku gate.

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 16. 07. 2018, 11:00
od Fabo
JackBrno píše:
patras píše:Dobře. říkáš nám tedy, že čekání v kabině je napínavý thriller, kdy zvrat může přijít každou minutu a který se vyplatí sledovat až do konce.
Nám prostým laickým cestujícím se to sice moc nelíbí zažívat takové thrillery na vlastní kůži ale dobrá, beru to.

Jak mi ale vysvětlíš, že mi na checkinu vydá borka v 13:35 boarding pass na boarding v 14:05 i když OK688 ještě v tu chvíli stojí na pevné zemi v PRG?

K tomu přesné informace nemám, nicméně se domnívám, že čas boardingu na palubce vychází z času odletu dle letového řádu. Ale to by musel potvrdit nějaký check-inář :)


spis podle aktualniho stavu letu v letistnim systemu (coz je treba i to, z ceho vychazi obrazovky).
A ten se kolikrat proste neupdatuje nez neni jasno v kolik to skutecne poleti... a nekdy ani pak ne. Kdybych mel spocitat pripady, kdy jsem sedel v dobe planovaneho odletu jeste v gate, byt boarding time svitil na obrazovce puvodni, tak mi nestaci koncetilny.

Co do slotu, dopadl jsem vcera uplne stejne, a to hned 2x, s Lufthansou. Mnichov pretizen z duvodu pocasi, na odletu z WAW sekera 90 minut, z toho 45 minut v terminalu, 45 v letadle. Pak na odletu z MUC nas nejdriv povozili na 3x v autobusu (tam, zpatky a hned zas tam... kdybych tusil, jdu radeji do salonku), nakonec v letadle (puvodne planovany odlet 20:20) v devet, odlet v deset. V druhem pripade voda a sendvic na zemi, v prvnim servis az po odletu.

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 16. 07. 2018, 13:05
od JackBrno
jencik píše:Konečne ste Kefalin pochopil, o čom hovorím. Áno, pilot má podávať aktualizácie, či stále čakáme na slot. U bežných aeroliniek štandard, u ČSA opäť zaleží od kusu.
Už som mal aj boarding pass vytlačený po čase boardingu a let bol načas. Check in sa totiž môže zatvárať neskôr ako boarding, len to musíš stihnúť ku gate.

Já to chápu velmi dobře, prostě se za každou cenu snažíš najít něco, co dělají blbě :) Jinak ale vážně nechápu, když ti pilot řekne na začátku čekání, že se čeká na slot k odletu v tolik a tolik hodin, že ti bude každých deset minut opakovat, že se stále čeká? To snad cesťák vidí, že se čeká a kdyby došlo ke změně a šli na odlet dřív, tak to asi poznají taky, ne? Jinak pořád platí původně hlášený slot :D

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 16. 07. 2018, 14:14
od jencik
Ja to ani hľadať nemusím, oni vedia problém vyrobiť na počkanie, potom sú nemilo prekvapení, že to dokonca dokáže ľudí naštvať tak, že sa nesťažujú len v hospode pri pive. Preto chápem, že odškodnenie cestujúcich za meškanie považuješ za blbosť, veď kto to kedy videl, aby sa aj aerolinky museli snažiť dopraviť ľudí včas na miesto určenia ( podotýkam, že sa ich netýka počasie, štrajky... len veci, ktoré majú vo svojich rukách a môžu ovplyvniť)
Pokiaľ pilot povie, že poda info o polhodinu, tak ju poda o polhodinu aj keď bude rovnaké (bežná vec v civilizovaných aerolinkach). Oni cestaci toto často majú aj plány po prílete resp prestup a tak budú mať aj ďalšie otázky, hlavne ak trebárs codeshare ČSA a AF/KL funguje tak úžasne.

Re: RE: Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 16. 07. 2018, 20:35
od JackBrno
jencik píše:Ja to ani hľadať nemusím, oni vedia problém vyrobiť na počkanie, potom sú nemilo prekvapení, že to dokonca dokáže ľudí naštvať tak, že sa nesťažujú len v hospode pri pive. Preto chápem, že odškodnenie cestujúcich za meškanie považuješ za blbosť, veď kto to kedy videl, aby sa aj aerolinky museli snažiť dopraviť ľudí včas na miesto určenia ( podotýkam, že sa ich netýka počasie, štrajky... len veci, ktoré majú vo svojich rukách a môžu ovplyvniť)
Pokiaľ pilot povie, že poda info o polhodinu, tak ju poda o polhodinu aj keď bude rovnaké (bežná vec v civilizovaných aerolinkach). Oni cestaci toto často majú aj plány po prílete resp prestup a tak budú mať aj ďalšie otázky, hlavne ak trebárs codeshare ČSA a AF/KL funguje tak úžasne.

Ale ne, samozřejmě nejsem proti odškodnění celkově. Je samozřejmě jasné, že nad dopravci musí být určitý bič, aby se na cesťáky nevykašlali a udělali všechno, co můžou, aby je dopravili kam mají. Byl bych pro opravdu tvrdé sankce při overbookingu. Tohle mi připadá jako drzost maximální, že člověk má potvrzenou letenku, přijede na letiště včas, letadlo je v pořádku a odlétá na čas, ale cestujícímu není umožněno nastoupit, protože aerolinka kvůli pár tisícům prodá víc letenek, než má sedadel. Za tohle by by měly být takové sankce, aby to aerolinky definitivně opustily. Na druhou stranu, pokud se objeví nečekaně závada na letadle, přestože je letadlo udržováno prokazatelně v souladu s předpisy výrobce, je to věc, kterou v podstatě nemůže dopravce ovlivnit. Jistě by se měl postarat o cestující a mělo by být nějaké odškodnění za zpoždění, ale připadá mi nemravné, aby odškodnění několikanásobně překračovalo ceny letenek a dokonce hraničilo s cenou kompletního zájezdu, který si cestující normálně týden užil a už jen po pár hodinách zpoždění má mít celý ten zájezd prakticky zadarmo. To je opravdu úlet...
Jinak k tomu informování cesťáků jsem už napsal všechno, takže jen zopakuju, pokud letadlo chytne na odlet slot, tak kromě toho stanoveného času pro slot, nikdo nic konkrétního neví a cestujícím není co říct.

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 17. 07. 2018, 00:12
od hafi
Tak ono je overbooking a overbooking. Ne vždy jsou ty letenky prodány, může být třeba o rerouting z letu úplně jiné aerolinky, kdy dává smysl pracovat se statistikou, že X lidí nepřijde. Protože by jinak cestující mohl čekat na jistě volná místa zbytečně dlouho. A standby není vždy řešením.
Jinak mi osobně ta statistika až tak nevadí, z pohledu cestujícího nikdy nemám jistotu, že doletím včas a jestli je důvodem počasí, technická závada nebo overbooking nehraje roli. Samozřejmě rozumná kompenzace je tam nutná, aby se toho nezneužívalo.

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 17. 07. 2018, 08:09
od JackBrno
No, z čistě praktického hlediska je jedno, proč nedoletíš, ale z psychologického hlediska je to nesrovnatelné :) Když vím, že prostě letadlo není a neletí nikdo, tak se s tím smířím lépe, než když je vše zdánlivě v pořádku a já jen vidím letadlo, na které mám letenku, ale nenechají mě do něj nastoupit :) Samozřejmě vím, že letectví je obor s jednou z nejmenších marží a je potřeba šetřit každý dolar, ale tohle mi přijde už za hranou.

Re: Odškodnění zpoždění ok689 24/6/18

Napsal: 17. 07. 2018, 08:26
od Paul1
Za hranou nic není, v jiných odvětvích taky platí, když neposkytneš práci nebo službu včas, tak zaplatíš sankci. Bavit se můžeme max. tak o její výši. Ale někdo třeba tratí za jeden den i těch 10 tis. Kč, takže za mě v pořádku.