ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět
Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1112
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od Marty-t »

Mat píše:Pro konkurenceschopnost ČR by zánik národního dopravce byl velkým problémem a špatnou vizitkou.

Souhlasím s Vámi až na tuto poslední větu. Podle mého názoru dopravce, který létá jen na jedno jediné letiště v daném státě a žádné další tam již neobsluhuje by neměl mít nálepku národní dopravce, ale nálepku pražský dopravce. Prostě mne v Brně, podobně jako lidi v Bratislavě, teď víc zajímá jakou pomoc si vyjedná od Rakouska Austrian nebo Lauda. Ano, je špatnou vizitkou, že jsme tu podobně jako lidi v Ostravě závislí na blízkém letišti v cizím státě, ale tak to prostě je. I proto tu bude názor nezachraňovat ani ČSA, ani Smartwings asi častější. Já si to ovšem osobně nemyslím, i když služeb českých dopravců jsem využíval v posledních letech jen nepřímo, jen když letěli ve wet-leasu do Vídně pro Eurowings...


neuromancer
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 124
Registrován: 16. 09. 2007, 00:50
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od neuromancer »

Mat píše: Pro ČR je to prestiž mít takového národního dopravce a potenciál z nich vybudovat menší, ale konkurenceschopnou leteckou společnost, tu bezpochyby je.


Tak já bych rád vědel, co to je za prestiž mít národního dopravce s 13 letadly a low cost servisem? Vždyť je naprosto jasné, že nejde o žádnou záchranu ČSA, ale předem plánovaný tunel na státní peníze pod ušlechtilou záchranou "národního dopravce" na následek Covid 19. To nestačilo těch několik miliard, co stát už do ČSA nalil v minulosti a co skončily v černé díře?

Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 243
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od Mat »

neuromancer píše:
Mat píše: Pro ČR je to prestiž mít takového národního dopravce a potenciál z nich vybudovat menší, ale konkurenceschopnou leteckou společnost, tu bezpochyby je.


Tak já bych rád vědel, co to je za prestiž mít národního dopravce s 13 letadly a low cost servisem? Vždyť je naprosto jasné, že nejde o žádnou záchranu ČSA, ale předem plánovaný tunel na státní peníze pod ušlechtilou záchranou "národního dopravce" na následek Covid 19. To nestačilo těch několik miliard, co stát už do ČSA nalil v minulosti a co skončily v černé díře?

Ta společnost je již tři roky v zisku. Letos mělo do flotily přibýt několik A320, do konce příštího roku šest A220, k tomu mělo ještě nějakou dobu zůstat pár A319. Během pěti let se měly znovuobnovit transatlantické lety. Za tři roky budou ČSA slavit 100 let, s novými letadly, které by určitě přinesly i nějakou linkovou expanzi, měla společnost velmi dobře nakročeno. Není nic špatného na tom, že si sáhli na dno, úspěšně se od něj odráželi. Co se týče servisu, ano, stejně jako u konkurence není nic v ceně, pokud si člověk ale objednal předem občerstvení, měl plně profesionální servis jako v byznysu.

A opět, prestiž je také v tradici, která se dá výborně marketinogvě využít. Kdyby nepřišla současná krize, ČSA měly šanci se vrátit plně na úroveň ostatních evropských leteckých dopravců. A pořád mají.

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od marthym »

Mat píše:Kdyby nepřišla současná krize, ČSA měly šanci se vrátit plně na úroveň ostatních evropských leteckých dopravců. A pořád mají.


A které ostatní dopravce máš prosím na mysli? Opravdu nechápu. Nesrovnatelně větší LOT? Nebo se snad budeme dokonce poměřovat s Lufthansou? Ono je důležité si uvědomit, že trh se za těch plus minus dvacet let výrazně změnil.

A ohánět se tradicí? Koho v cizině zajímá, kdy nějaké aerolinky vznikly a jak dlouho fungují? Dnes se rozhoduje podle ceny (a pak dle kvality). ČSA ji mají, řekněme pochybnou. O matce - QS - radši nemluvit. Sentiment stranou - zvlášť když jde o "naše" peníze.

pettte
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 455
Registrován: 02. 04. 2017, 15:55
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od pettte »

Marty-t píše:
pettte píše:Mně už dávno rodiče odpovídali, na moji obhajobu, že Franta to taky udělal sdělením: Když Franta skočí z okna. Skočíš taky?
Musíme přebírat ze zahraničí všechno špatné? Nemůžeme se z cizích chyb poučit?
Stalo se něco hrozného v Maďarsku po krachu Malévu? (a jestli mi někdo napíše, že ano, protože díky tomu tam je Orbán, tak dostane "po papuli).

Mě zas doma říkali "nesrovnávej hrušky s jabkama" :wink: Malév skončil, protože byl dlouhodobě v mínusu, ne jen jednorázově kdy jsou v mínusu úplně všichni... A Maďarsku se nic nestalo, protože má Wizzair, který v poslední týdny pro stát provedl několik repatriačních letů...


Klidně se jim na to složte ze svého, ale určitě ne z mých daní! Ale to se Vám už nelíbí co?


Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 243
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od Mat »

marthym píše:
Mat píše:Kdyby nepřišla současná krize, ČSA měly šanci se vrátit plně na úroveň ostatních evropských leteckých dopravců. A pořád mají.


A které ostatní dopravce máš prosím na mysli? Opravdu nechápu. Nesrovnatelně větší LOT? Nebo se snad budeme dokonce poměřovat s Lufthansou? Ono je důležité si uvědomit, že trh se za těch plus minus dvacet let výrazně změnil.

A ohánět se tradicí? Koho v cizině zajímá, kdy nějaké aerolinky vznikly a jak dlouho fungují? Dnes se rozhoduje podle ceny (a pak dle kvality). ČSA ji mají, řekněme pochybnou. O matce - QS - radši nemluvit. Sentiment stranou - zvlášť když jde o "naše" peníze.

Nejde o velikost, jde o úroveň služeb. Ta šla dolů všude takovým způsobem, že už teď ČSA zaostávají jen velmi málo. A není potřeba mít obří aerolinky, stačí úměrně velikosti ČR. Pokud na tradici nezáleží, proč každá druhá aerolinka má několik retrojetů? Proč BA, KLM, Qantas oslavují 100 let? Ano, v letecké dopravě jde opravdu hodně o cenu, ale další faktory jsou také velmi důležité.

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od jencik »

To samozrejme vôbec nie je pravda, že úroveň služieb klesla natoľko, aby KLM AF alebo BA mali úroveň ČSA. OK, bavili sme sa o tom, ze ČSA ma dobré onboard menu pre business, aj ze kvalita je super, len co z toho, keď vedľa posadia ľudí z economy. Ak čakáš niekoho z CDG na krídlach ČSA, tak sa môžeš spoľahnúť, ze aj na T2 to potrvá večnosť. Ešte by som pouvazoval nad záchranou ČSA ale zachraňovať QS nemá zmysel

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5910
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od Globik »

Mat píše:
marthym píše:
Mat píše:Kdyby nepřišla současná krize, ČSA měly šanci se vrátit plně na úroveň ostatních evropských leteckých dopravců. A pořád mají.


A které ostatní dopravce máš prosím na mysli? Opravdu nechápu. Nesrovnatelně větší LOT? Nebo se snad budeme dokonce poměřovat s Lufthansou? Ono je důležité si uvědomit, že trh se za těch plus minus dvacet let výrazně změnil.

A ohánět se tradicí? Koho v cizině zajímá, kdy nějaké aerolinky vznikly a jak dlouho fungují? Dnes se rozhoduje podle ceny (a pak dle kvality). ČSA ji mají, řekněme pochybnou. O matce - QS - radši nemluvit. Sentiment stranou - zvlášť když jde o "naše" peníze.

Nejde o velikost, jde o úroveň služeb. Ta šla dolů všude takovým způsobem, že už teď ČSA zaostávají jen velmi málo. A není potřeba mít obří aerolinky, stačí úměrně velikosti ČR. Pokud na tradici nezáleží, proč každá druhá aerolinka má několik retrojetů? Proč BA, KLM, Qantas oslavují 100 let? Ano, v letecké dopravě jde opravdu hodně o cenu, ale další faktory jsou také velmi důležité.

Ta tradice a retrostroje jsou jen třešnička na dortu. Ten dort musí být dobrý, jinak je Ti třešnička k ničemu. Když jdeš do cukrárny, zajímá Tě dort nebo třešnička na něm? Ale když budou vedle sebe dva úplně stejné dorty za stejnou cenu a na jednom bude ta třešnička a na druhém ne, tak si pravděpodobně koupíš ten s tou třešničkou. A o tom ty retrostroje a chlouba stoletou tradicí jsou. Bez dortu ale je ta třešnička úplně na nic.

Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 243
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od Mat »

jencik píše:To samozrejme vôbec nie je pravda, že úroveň služieb klesla natoľko, aby KLM AF alebo BA mali úroveň ČSA. OK, bavili sme sa o tom, ze ČSA ma dobré onboard menu pre business, aj ze kvalita je super, len co z toho, keď vedľa posadia ľudí z economy.

Ano, teď jsou pod úrovní, ale nikde není psáno, že se nemohou na lepší úroveň vrátit. Stejně jako začala vypadat nadějně flotila po letech úpadku, mohou jít nahoru i služby. A k tomu business menu, ČSA nabízí i pro nejlevnější economy tarif možnost si business menu za zhruba 12€ dokoupit. Z mé zkušenosti se o člověka pak opravdu starají, ale pravděpodobně o této možnosti lidé moc nevědí...

Globik píše:Ta tradice a retrostroje jsou jen třešnička na dortu. Ten dort musí být dobrý, jinak je Ti třešnička k ničemu. Když jdeš do cukrárny, zajímá Tě dort nebo třešnička na něm? Ale když budou vedle sebe dva úplně stejné dorty za stejnou cenu a na jednom bude ta třešnička a na druhém ne, tak si pravděpodobně koupíš ten s tou třešničkou. A o tom ty retrostroje a chlouba stoletou tradicí jsou. Bez dortu ale je ta třešnička úplně na nic.

Co je lepší? Mít na výběr dva dorty, z toho jeden dražší a lepší a druhý levnější, jakž takž dobrý a aspoň s tou třešničkou, kterou představuje tradice a dobré letové časy? Nebo jediný dobrý ve všech ohledech, ale nesmyslně předražený? Na některých relacích by možná nějaká konkurence vznikla, ale byla by tak na úrovni ošizeného muffinu a ne dortu.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od Petr31 »

pettte píše:
Petr31 píše:
pettte píše:Přiznám se, že jsem přesné číslo nehledal, někde v diskuzi jsme četl, že stát prodal podíl v ČSA za 500mio Kč.

Tak si myslím, že by jej měl vykoupit zpět tak za 5 mld, aby pan Šimáně a Vik nebyli škodní. Však co? Miliarda sem, miliarda tam, hlavně aby bylo dost papíru na bankovky.
V Evropě už více než polovina států nemá národní aerolinie. Pokud měly ČSA před jejich prodejem něco, co mělo alespoň nějakou cenu, tak to tehdy bylo jméno, hodnota značky ČSA.
To co z toho udělal management SW za dobu vlastnictví, si sami můžete přečíst na mnoha zahraničních fórech, co si o "kvalitě" ČSA v posledních letech myslí zahraniční zákazníci, kteří kupovali letenky u ČSA na základě dřívější pověsti.
A že to byly kdysi opravdu skvělé aerolinie!



....jsi opět mimo....zcela nepřekvapivě.....ČSA byla OK....zdravá, soběstačná firma se slušnou firemní kulturou naposledy pod vedením pana Kůly. S příchodem Jardy Tvrdíka začal jejich pád (nezvládnutou expanzí), a další Jardovy následníci ČSA jen dorazily. Tudíž management SW už fakt neměl co ničit, navíc se zcela změnily vnější okolnosti, nicméně takové nuance tě stejně nezajímají. Já pořád čekám, až chytrolíni jako ty se konečně pochlapí, založí si vlastní skvělé ajrolinky a všem to ukážou.Blbě žvanit a kritizovat a pořád dokola každý den totiž umí každý jouda. :crazy:

PS: Ještě dodám, že o tom, zda by ČSA pod vedením pana Kůly do dnešních dnů přežili, můžeme jen spekulovat, protože v roce 1995 byla ve světové letecké dopravě úplně jiná situace.


Já chápu, že svádět vše špatné na Tvrdíka a pěch chválu na Tvé oblíbené SW se nesmí, ale smiř se s tím, SW je firma hodná zániku, a dříve či později se tak stane, ať se Ti to líbí či ne.
A o tom, že neměl co ničit, je zbytečné zrovna Tobě psát, protože Svědci Smartwinsovi neuvěří vůbec ničemu. Jsi mi k smíchu s tou s vou vírou, že SW je nejlepší aerolinka na světě, ale když Tě to baví se zesměšňovat, tak prosím. Je to Tvůj, ztracený, boj :D


Takže jako vždy....nic z toho co jsi napsal jsem nikdy neřekl, můžeš klidně na fóru hledat, nicméně je to marná práce. Napíšu tedy, že jsi patologický demagog a lhář, ale nedoufám, že to pochopíš.

Možná by ses ty i ostatní TVS hejtři mohl přesunout do diskuse pod následujícím článkem:
https://www.planes.cz/cs/article/204310 ... smartwings
a vyřádit se do sytosti tam!

Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od Roiman4 »

Mat píše:
neuromancer píše:
Mat píše: Pro ČR je to prestiž mít takového národního dopravce a potenciál z nich vybudovat menší, ale konkurenceschopnou leteckou společnost, tu bezpochyby je.


Tak já bych rád vědel, co to je za prestiž mít národního dopravce s 13 letadly a low cost servisem? Vždyť je naprosto jasné, že nejde o žádnou záchranu ČSA, ale předem plánovaný tunel na státní peníze pod ušlechtilou záchranou "národního dopravce" na následek Covid 19. To nestačilo těch několik miliard, co stát už do ČSA nalil v minulosti a co skončily v černé díře?

Ta společnost je již tři roky v zisku. Letos mělo do flotily přibýt několik A320, do konce příštího roku šest A220, k tomu mělo ještě nějakou dobu zůstat pár A319. Během pěti let se měly znovuobnovit transatlantické lety. Za tři roky budou ČSA slavit 100 let, s novými letadly, které by určitě přinesly i nějakou linkovou expanzi, měla společnost velmi dobře nakročeno. Není nic špatného na tom, že si sáhli na dno, úspěšně se od něj odráželi. Co se týče servisu, ano, stejně jako u konkurence není nic v ceně, pokud si člověk ale objednal předem občerstvení, měl plně profesionální servis jako v byznysu.

A opět, prestiž je také v tradici, která se dá výborně marketinogvě využít. Kdyby nepřišla současná krize, ČSA měly šanci se vrátit plně na úroveň ostatních evropských leteckých dopravců. A pořád mají.


Promiň, ale A220 nebudou... Technici přišli na školení a hned odešli, prý se to ruší a předprodají to někomu jinému. To bylo poslední slyšeno od techniků. A320 bude jen jedna. Mělo jich být 6 a letuškám v půlce školení rozdali výpovědi, že je nepotřebují. Od kolegy tam byla přihlášená jeho přítelkyně, takže prý to bylo " super " překvapení. Takže s A321XLR bych si tolik starostí taky nedělal a buď to teď přesunou/přeprodají/zruší. Ale uvidíme, co vše se změní teď. Navíc ty A220 jsou za trest v dolní části. Horší jak "embrio" :crazy:

EDIT: A je rozdíl odbavovat linku OK posádkou OK a QS. V tom je taky hodně velký rozdíl a přístupu obou společností.

ivy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 84
Registrován: 11. 03. 2009, 11:24
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od ivy »

Historie (100 let) dnes nikoho nezajímá a s velkou pravděpodobností žádného nového zákazníka nepřinese. Vlajkový přepravce je prázdný pojem.
Případný pád ČSA a Smartwings bude mít z hlediska cestujícího zřejmě marginální účinky - viz Malév. Linka do Ostravy je blbost, většinu území CZ obslouží Vídeň, Katowice, Drážďany, Norimberk atd.

Přesto jsem možná zcela překvapivě pro státní pomoc. Samozřejmě nikoliv formou "dosypu" jako dříve, ale s jasně definovanými podmínkami a za jasné kontroly (jako když si firma půjčuje u banky).

Důvodem je fakt, že celý holding byl poslední roky v zisku a zřejmě jakési daně platil. Je zde tedy předpoklad, že by je mohl platit i po konsolidaci. Žádná cizí firma, která převezme bývalé zákazníky ČSA/Smartwings tady neodvede ani korunu. Také zde s velkou pravděpodobností nebude zaměstnávat všechen jejich personál, čímž se sníží daně a odvody, resp. jejich bývalý personál je pravděpodobně bude platit jinde. Také asi ubydou nějací subdodavatelé atd, na to je navázáno určitě i nějaké DPH atd., atd.

Pokud tedy neustále kritizujeme, že jsme zemí montoven, měli bychom jako stát v případě opravdové nouze podpořit i ty sofistikovanější činnosti. A co se týká kvality služeb - nemyslím, že je nějaký podstatný rozdíl mezi Ryanairem na jedné straně a ČSA a Smartwings na straně druhé. A nějakým hvězdičkám či nálepkování bych nepřikládal význam vůbec. Češi jsou známí tím, že dodnes serou do vlastního hnízda, zatímco většina západoevropanů naopak svoje nekriticky chválí. A na rady nějakých poraděnků z Prajsvótrhauzů, Delojtů atd. bych nevsadil ani fenik. Ti tady mají od začátku za úkol kopat za své velké klienty

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od marthym »

ivy píše:Historie (100 let) dnes nikoho nezajímá a s velkou pravděpodobností žádného nového zákazníka nepřinese. Vlajkový přepravce je prázdný pojem.
Případný pád ČSA a Smartwings bude mít z hlediska cestujícího zřejmě marginální účinky - viz Malév. Linka do Ostravy je blbost, většinu území CZ obslouží Vídeň, Katowice, Drážďany, Norimberk atd.

Přesto jsem možná zcela překvapivě pro státní pomoc. Samozřejmě nikoliv formou "dosypu" jako dříve, ale s jasně definovanými podmínkami a za jasné kontroly (jako když si firma půjčuje u banky).

Důvodem je fakt, že celý holding byl poslední roky v zisku a zřejmě jakési daně platil. Je zde tedy předpoklad, že by je mohl platit i po konsolidaci. Žádná cizí firma, která převezme bývalé zákazníky ČSA/Smartwings tady neodvede ani korunu. Také zde s velkou pravděpodobností nebude zaměstnávat všechen jejich personál, čímž se sníží daně a odvody, resp. jejich bývalý personál je pravděpodobně bude platit jinde. Také asi ubydou nějací subdodavatelé atd, na to je navázáno určitě i nějaké DPH atd., atd.

Pokud tedy neustále kritizujeme, že jsme zemí montoven, měli bychom jako stát v případě opravdové nouze podpořit i ty sofistikovanější činnosti. A co se týká kvality služeb - nemyslím, že je nějaký podstatný rozdíl mezi Ryanairem na jedné straně a ČSA a Smartwings na straně druhé. A nějakým hvězdičkám či nálepkování bych nepřikládal význam vůbec. Češi jsou známí tím, že dodnes serou do vlastního hnízda, zatímco většina západoevropanů naopak svoje nekriticky chválí. A na rady nějakých poraděnků z Prajsvótrhauzů, Delojtů atd. bych nevsadil ani fenik. Ti tady mají od začátku za úkol kopat za své velké klienty


Zajímavý a konečně rozumný názor (po kterém jsem v úvodu vlákna volal), díky za něj.

Na druhou stranu, vzhledem k tomu, jak se chovají politici, je mi jasné, že všichni míří k tomu "dosypu" (hrabání)... Proto se bojím všelijakých tvrzení stát koupí firmu...

zbozivulekral
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 414
Registrován: 14. 01. 2018, 11:42
Oblíbené typy letadel: 787
Pohlaví: muž
Bydliště: LKTB
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od zbozivulekral »

To, že vepřová hlava chce nakupovat, neznamená, že budou ČSA na prodej... Pan Šimáně se vyjádřil zcela jasně, primárně stojí o státní garance k úvěru, což má k prodeji sakra daleko.

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: ČSA by měl koupit stát, říká ministryně Schillerová

Příspěvek od marthym »

Jestli myslíš nedávný rozhovor, tak v něm se mi nelíbila řada vyjádření... Nejvíce:

chlubení se, jak repatriaovali české občany z ciziny
Tak schválně, za kolik?


řeči o marné nabídce Číňanům
Že by tedy Tvrdík začal vyjednávat super byznys, kdy za menšinový podíl zaplatí stát pár miliard? Vydělá na tom Mynář, nebo kdo?


Odpovědět