Trochu off topic ale hodně vypovídající o přístupu ČSA k zákazníkům, tentokrát dokonce ne k jednotlivcům, ale k významné cestovce. Jedná se o článek z vnitropodnikového časopisu OKNO:
Před několika dny v rozhovoru pro internetový deník šéf cestovní kanceláře Fischer velmi originálně vysvětlil, proč jím vedená společnost v oblasti charterové přepravy přechází od ČSA k Travel Servise: "Kvalita je pro nás jedno z hlavních měřítek. Při našich výzkumech, které jsme prováděli jak na ukázkových letech, tak pomocí takzvaných neznámých zákazníků, jsme zjistili, že Travel Sevice je kvalitativně na vyšší úrovni. Jak co se týče personálu, tak co se týče pohodlí. Je znát, že pro ČSA jsou charterové lety pouze vedlejší činnost a pro Travel Service hlavní."
Skutečnost
ČSA operuje již několikátým rokem své charterové lety s pěti letadly, Travel Service se počínaje letošní zimní sezónou vrací na původní počet osmi letadel, přibudou mu tedy dvě letadla. Právě infrastruktura pravidelné přepravy ČSA je velkým plus i pro chartery, a to zvlášť při nestandardních situacích. Máme síť zahraničních zastoupení, flotilu 50 letadel včetně záložních, kterou umíme operativně eliminovat dopady nepravidelností, umíme komunikovat na zahraničních letištích, máme zázemí jako ČSA i jako člen Sky Team. Kvalita a bezpečnost jsou dlouhá léta naší velkou předností. V základních parametrech je produkt nabízený ČSA na pravidelné přepravě a charterech shodný, ba v některých ohledech - například pokud jde o občerstvení na srovnatelných tratích - bohatší. Navíc produkt umíme upravit na přání klienta, například pro CK Fischer jsme vytvořili speciální nabídku pro tzv. Superior class.
Špatné chování k cestujícím?
"Máme standardní chování vůči všem klientům a z jejich reakcí je patrná jasná spokojenost s našimi službami," říká Zdeněk Prejzek, ředitel charterů ČSA, a dodává: "V obchodě se někdy dohodnete a někdy ne - nejde o nic překvapivého, nenormálního nebo fatálního. Mě také mrzí, že k dohodě nedošlo, existují však limity, které nechcete nebo nemůžete překročit, a je lepší soustředit se na další obchodní příležitosti třeba na trhu EU." Trh českých charterů, to je zhruba jeden a pů miliónu cestujících, 13 letadel s nabídkou něco přes dva tisíce sedadel. Ve srovnání s Evropou je skutečná kapka v moři. O naše služby je zájem, můžeme zmínit třeba Slovensko, Holandsko, Španělsko či Řecko. "Umíme pružně reagovat i na nenadálé situace, jako je třeba výpadek tureckého trhu z důvodů teroristických útoků," doplňuje Z. Prejzek. "V září jsme pronajali jedno letadlo do Helsinek na pravidelnou přepravu. Dá se říct, že dnes obchodně působíme po celé Evropě. ČSA má velmi dobré jméno a požadavky zahraničních klientů na poskytovanou službu jsou v určitých ohledech velmi náročné. A umíme to zvládnout. Navíc s CK Fischer budeme i v dalších obdobích nadále spolupracovat na vybraných destinacích."
V čem tedy nejsme flexibilní?
V některých případech neumíme nabídnout různou kapacitu v různém období, která by kopírovala aktuální prodej CK. To je fakt, který ale nijak nesouvisí s kvalitou. ČSA totiž mají výsledky v tzv. mystery flyingu, a co se palubních služeb týče, jsou vynikající. Navíc je můžeme podložit celou řadou ocenění, které ČSA jako jediná letecká společnost v ČR pravidelně obhajují. Jsme trojnásobnými držiteli ceny nejlepší letecká společnost se sídlem ve střední a východní Evropě a v roce 2005 jsme byli zařazeni mezi 8 nejlepších leteckých společností světa.
Zbatečné výmluvy na údajnou nekvalitu služeb ČSA nejsou namístě. Přejme CK Fischer mnoho spokojených klientů a sobě mnoho dobrých zákazníků, kteří naplní naše letadla a ocení náš kvalitní servis.
Petra Schmalzová
Kancelář prezidenta
Pokud odejde významný klient, kterým Fischer bezesporu jako jedna z největších CK v ČR byl, tak by bylo na místě zjistit proč, a ne plýtvat energií na hledáni alibi a sebeobhajobu. Síť zahraničních zastoupení a zázemí na letištích, kam vedou pravidelné linky, je možné využít snad jen v případě Řecka (ATH, SKG) a Španělska (BCN, MAD), jelikož většina charterů včetně těch pro Fischera, vede do prázdinových destinací, kde jinak ČSA ani Sky Team výrazně nepůsobí. V případě flexibility a nahrazování letadel mám spíš pocit, že "charterová" flotila zaskakuje na linkách a chartery jsou stejně zpožděné, než aby v případě nějaké poruchy nebo zdržení odletěch chrter na úkor linky (což je celkem logické). Také jsem nepostřehla, že by bylo u ČSA nějaké letadlo rezervní, občas mají velké prostoje ATR, ale ty se používají na chartery tak jednou ročně. Jakýkoliv výpadek 737, 320 nebo dokonce 310 je vždy celkem katastrofa, takže pak letí Bukurešť přes Oděsu jako včera.