Varianty záchrany ČSA

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od PV »

adamickm píše:no jeste k tem provoznim nakladum letadel jak se tady tomu divil Globík ale skutecne je to tak,osobne bych to jednoduse prirovnal k autu,logicke je ze cim starsi mate auto tim vic do nej vkladate nakladu na udrzbu a provozuschopnost nez do noveho auta,to same je i u letadel CSA a slovo zastarale je tu take na miste.Samozrejme cim starsi stroj je tim je nakladnejsi udrzba a provoz a uz jen pro srovnani tak letadla B737 rady 400 a 500 co CSA vlastni pohaneji jednotky CFM 56-3B,do toho prisli A319/320/321 s jednotkami CFM 56-5B kde vyrobce jednotky uvadí o 5% nizsi spotrebu paliva a maximum trusth je o 4000 liber vetsi nez u verze 3B a nakonec by tu byli masiny 737 nove generace osazene jednotkami CFM56-7B a C a spolecne s winglety dokonce vyrobce garantuje o 8% nizsi spotrebu nez u stare generace a to uz bych si troufl tvrdit ze je pak v nakladech na provoz obrovsky rozdil nehlede na to ze by to byly nove stroje :D


To není úplně přesné - ta úspora se bere za letu na hladině,takže u krátkých letů se tudíž snižuje. Dále 8% je nereálné. U 738 se to pohybuje tak do 5% spíš míň.A dál - A320,321,738 - tyhle letadla mají o dost větší hmotnost,od níž se zase vypočítávají různé poplatky za přistání a podobně.


adamickm
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 06. 02. 2006, 18:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od adamickm »

PV píše:
adamickm píše:no jeste k tem provoznim nakladum letadel jak se tady tomu divil Globík ale skutecne je to tak,osobne bych to jednoduse prirovnal k autu,logicke je ze cim starsi mate auto tim vic do nej vkladate nakladu na udrzbu a provozuschopnost nez do noveho auta,to same je i u letadel CSA a slovo zastarale je tu take na miste.Samozrejme cim starsi stroj je tim je nakladnejsi udrzba a provoz a uz jen pro srovnani tak letadla B737 rady 400 a 500 co CSA vlastni pohaneji jednotky CFM 56-3B,do toho prisli A319/320/321 s jednotkami CFM 56-5B kde vyrobce jednotky uvadí o 5% nizsi spotrebu paliva a maximum trusth je o 4000 liber vetsi nez u verze 3B a nakonec by tu byli masiny 737 nove generace osazene jednotkami CFM56-7B a C a spolecne s winglety dokonce vyrobce garantuje o 8% nizsi spotrebu nez u stare generace a to uz bych si troufl tvrdit ze je pak v nakladech na provoz obrovsky rozdil nehlede na to ze by to byly nove stroje :D


To není úplně přesné - ta úspora se bere za letu na hladině,takže u krátkých letů se tudíž snižuje. Dále 8% je nereálné. U 738 se to pohybuje tak do 5% spíš míň.A dál - A320,321,738 - tyhle letadla mají o dost větší hmotnost,od níž se zase vypočítávají různé poplatky za přistání a podobně.


Take proto pouzivame na kratke trate ATRky :wink: A o tech se tu nikdo nezminil.Cisla ktera jsou tu popsana jsou dana a uvadena vyrobcem a ty jsem si ja nevymyslel :wink:
A o poplatcich jsem tu rovnez nemluvil :wink:

OR
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1026
Registrován: 10. 02. 2004, 18:40
Stav: Offline

Příspěvek od OR »

A nemuze byt tech 8% rozdil mezi B734 s CFM56-3B a B738 s novym motorem a winglety?
Nevim, jen se ptam.

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od PV »

Winglety přinášejí i nevýhody - díky zesílené konstrukci křídla je to významné zvětšení hmotnosti letadla a zvýšení aerodynamického odporu letadla. Takže se maximálně uplatňují jen v letu na hladině.
Co se motorů týče, CFM-56-7 je o něco úspornější. Ale celkový rozdíl ve spotřebě 8% není.
Vyšší dolet NG je dán větší zásobou paliva - vejde se tam cca 21 tun paliva oproti 16 tunám na 737 classic. Na těch pět tun letí letadlo cca o 2 1/2 hodiny déle.

mikki
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 138
Registrován: 21. 05. 2006, 19:42
Stav: Offline

Příspěvek od mikki »

No neviem, nie som matematik ale podla mna to v hladine tych 8percent kludne moze byt( len tak by očko) ,sak nech si kazdy prepocita jeden priklad

B735 FF cca +/- 1130kgh FL350-F360
B73W FF cca +/- 1010kgh FL400-F410

payload a množstvo paliva približne rovnaké

novy motor + konstrukcia, ine kridlo + winglet, vyssia cestovna hladina a podla mna je rozdiel videny v praxi cca10% v hladine.

PV... btw vies o tom ze aerodynamicky odpor aspon kridla je profilovy+indukovany?a kedze pridanim wingletov je prirastok na strane profiloveho odporu zanedbatelny oproti ubytku na strane indukovaneho odporu takze v konecnom dosledku pridanim wingletov dochadza k znizeniu aerodynamickeho odporu? a cital si niekedy o tom ze pridanim wingletov sa zvysuje Performance Limited TOM/TOW cca o 1000kg (zavisi od typu ) a tym mozes ist o par stupnov na assumed temperature reduced thrust hore a usetris aj kopu bubacikov na udrzbe motora?Takze vyrok ze winglety sa maximalne uplatnuju len pri lete nahladine a zvysuju aerodynamicky odpor si nemyslel vazne ze? :roll:


sobik
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 323
Registrován: 19. 01. 2005, 01:41
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od sobik »

mikki píše:
PV... btw vies o tom ze aerodynamicky odpor aspon kridla je profilovy+indukovany?a kedze pridanim wingletov je prirastok na strane profiloveho odporu zanedbatelny oproti ubytku na strane indukovaneho odporu takze v konecnom dosledku pridanim wingletov dochadza k znizeniu aerodynamickeho odporu?


Jenze tohle plati jak psal PV az pri letu na hladine. Zde by bylo dobre zduraznit, ze vsude jinde nez pri letu ve hladine je letadlu spis na obtiz.

FlightDetent
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1007
Registrován: 20. 04. 2003, 13:11
Stav: Offline

Příspěvek od FlightDetent »

NENI PRAVDA!

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Příspěvek od bubo »

sobik píše:
mikki píše:
PV... btw vies o tom ze aerodynamicky odpor aspon kridla je profilovy+indukovany?a kedze pridanim wingletov je prirastok na strane profiloveho odporu zanedbatelny oproti ubytku na strane indukovaneho odporu takze v konecnom dosledku pridanim wingletov dochadza k znizeniu aerodynamickeho odporu?


Jenze tohle plati jak psal PV az pri letu na hladine. Zde by bylo dobre zduraznit, ze vsude jinde nez pri letu ve hladine je letadlu spis na obtiz.


ano, bohuzel je to presne tak - winglety prinasi v nekterych rezimech v souctu zvyseni odporu, zalezi na uhlu nabehu. Kdyby winglety prinasely akorat usporu, tak potom by je asi mela uplne vsechna letadla uz desitky let, ne ?
jinak toto uz se tady na nejakem foru resilo pred par mesici... je ale pekne, ze tady mame jednoho odbornika na aerodynamiku vedle druheho...kolik ze zde diskutujicich nekdy pocitalo rozlozeni vztlaku na kridle, byt zjednodusene - treba podle prirucky pana Floriana z VAAZ ? ;-)

Eagle
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 343
Registrován: 21. 10. 2004, 11:14
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od Eagle »

bubo:jo jo, pan Florián. Něco jsem se na jeho přednáškách naseděl. :D

sobik
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 323
Registrován: 19. 01. 2005, 01:41
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od sobik »

bubo píše:[odbornika na aerodynamiku vedle druheho...kolik ze zde diskutujicich nekdy pocitalo rozlozeni vztlaku na kridle, byt zjednodusene - treba podle prirucky pana Floriana z VAAZ ? ;-)


Dobrovolne se priznavam, neco jsem pocital povinne - aerodynamika neni muj obor. Ale to je jedno, winglet spocitat stejne nejde. Mozna tak za 50 let numericky, az na to budou dost silny pocitace. Jeste na dlouhou dobu to bude vec experimentu.

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3029
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Příspěvek od pepa007 »

Kucí, dost dlouhej off-topic... :wink:

Pilgrim
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 727
Registrován: 13. 09. 2005, 12:37
Stav: Offline

Příspěvek od Pilgrim »

Jasně, už celkem dlouho to nemá co dělat s hlavním tématem. Má někdo info o aktuálním stavu jednání managementu s odbory a jaká varianta státní pomoci je nejvíc ve hře? By měl taky zajímalo, jestli chce Radek Lašákouc čekat až do roku 2009 (nejmíň) na nový letadla. To už by je podle mě bylo těžko komu doručit.. :evil: . Jsem teď slyšel (pavlač přinesla), že pořád melou o tom, že leasing starších např.767 se nezvažuje, protože ČSA nebudou brát morálně zastaralé stroje. Přitom stávající A310 jsou fakt "mercedesky" :lol:. Si furt vedení hraje na hogofogo společnost a dálkový letadla už má kdejaká charterovka. Teď jak byl článek s Lašákem v Euru - strašně hezky se to čte, ty vize, ale otázka je, jestli se něco z těch údajných změn opravdu realizuje ve firmě, nebo je to čistá teorie.. :?:

adamickm
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 06. 02. 2006, 18:51
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od adamickm »

Aaa jejej,koukam ze chytrejch co umi pocitat aerodinamyku je tu dost,takovej sedi v CSA 75% :D a v praxi teda podle zkusenosti nic moc uzitek :D Dam jen priklad,Hapag si u CSA kdysi nechal na sve stroje delat winglety jako modifikaci,sice kvuli uspore je to beh na dlouhou trat jelikoz naklady na jejich instalaci byli vysoke ale podle jejich zpravy se sice pomalu ale vraceji v uspore.At jsou wingety vhod na hladine ci ne nebo zda ma 738 vetsi nadrze a tim i dolet je take fuk.Nepisu tady nic co bych si vymyslel ale tak me top zazralo ze jsem poslal mail do press centra Boeingu a dostal odpoved ze skutecne uvadena uspora mezi 737 old a 737 NG je až 8% a nevim proc bych nemel verit primo vyrobci nez cloveku co cetl par vecicek od pana Floriana :wink: Hlavne jsem psal ze uspora je dana nejen winglety ale i novymi jednotkami rady 7B a 7C :wink:

Thisway
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1703
Registrován: 24. 05. 2005, 20:35
Stav: Offline

Příspěvek od Thisway »

Pilgrim píše:Jasně, už celkem dlouho to nemá co dělat s hlavním tématem. Má někdo info o aktuálním stavu jednání managementu s odbory a jaká varianta státní pomoci je nejvíc ve hře? By měl taky zajímalo, jestli chce Radek Lašákouc čekat až do roku 2009 (nejmíň) na nový letadla. To už by je podle mě bylo těžko komu doručit.. :evil: . Jsem teď slyšel (pavlač přinesla), že pořád melou o tom, že leasing starších např.767 se nezvažuje, protože ČSA nebudou brát morálně zastaralé stroje. Přitom stávající A310 jsou fakt "mercedesky" :lol:. Si furt vedení hraje na hogofogo společnost a dálkový letadla už má kdejaká charterovka. Teď jak byl článek s Lašákem v Euru - strašně hezky se to čte, ty vize, ale otázka je, jestli se něco z těch údajných změn opravdu realizuje ve firmě, nebo je to čistá teorie.. :?:

Já věřím, že na tom všem je hodně pravdy. B763 považuji zakvalitní letadla, ale ne jako náhradu za A310, byť jen prozatimní. Doporučoval bych spíše klást velký důraz na interiér a palubní služby a vybrat přednostně výrobce, který bude schopen dodat nová letadla v co nejkratším termínu.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5916
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Příspěvek od Globik »

adamickm píše:Aaa jejej,koukam ze chytrejch co umi pocitat aerodinamyku je tu dost,takovej sedi v CSA 75% :D a v praxi teda podle zkusenosti nic moc uzitek :D Dam jen priklad,Hapag si u CSA kdysi nechal na sve stroje delat winglety jako modifikaci,sice kvuli uspore je to beh na dlouhou trat jelikoz naklady na jejich instalaci byli vysoke ale podle jejich zpravy se sice pomalu ale vraceji v uspore.At jsou wingety vhod na hladine ci ne nebo zda ma 738 vetsi nadrze a tim i dolet je take fuk.Nepisu tady nic co bych si vymyslel ale tak me top zazralo ze jsem poslal mail do press centra Boeingu a dostal odpoved ze skutecne uvadena uspora mezi 737 old a 737 NG je až 8% a nevim proc bych nemel verit primo vyrobci nez cloveku co cetl par vecicek od pana Floriana :wink: Hlavne jsem psal ze uspora je dana nejen winglety ale i novymi jednotkami rady 7B a 7C :wink:


Který výrobce a prodejce Ti řekne, že to staré, co se vyrábělo dříve, je lepší, než to nové, co se teď vyrábí a prodává? Tak možná známý mezi 4 očima. A to, že nové je lepší, musejí nějak zdůvodnit, ne? :wink:


Odpovědět