adamickm píše:no jeste k tem provoznim nakladum letadel jak se tady tomu divil Globík ale skutecne je to tak,osobne bych to jednoduse prirovnal k autu,logicke je ze cim starsi mate auto tim vic do nej vkladate nakladu na udrzbu a provozuschopnost nez do noveho auta,to same je i u letadel CSA a slovo zastarale je tu take na miste.Samozrejme cim starsi stroj je tim je nakladnejsi udrzba a provoz a uz jen pro srovnani tak letadla B737 rady 400 a 500 co CSA vlastni pohaneji jednotky CFM 56-3B,do toho prisli A319/320/321 s jednotkami CFM 56-5B kde vyrobce jednotky uvadí o 5% nizsi spotrebu paliva a maximum trusth je o 4000 liber vetsi nez u verze 3B a nakonec by tu byli masiny 737 nove generace osazene jednotkami CFM56-7B a C a spolecne s winglety dokonce vyrobce garantuje o 8% nizsi spotrebu nez u stare generace a to uz bych si troufl tvrdit ze je pak v nakladech na provoz obrovsky rozdil nehlede na to ze by to byly nove stroje
To není úplně přesné - ta úspora se bere za letu na hladině,takže u krátkých letů se tudíž snižuje. Dále 8% je nereálné. U 738 se to pohybuje tak do 5% spíš míň.A dál - A320,321,738 - tyhle letadla mají o dost větší hmotnost,od níž se zase vypočítávají různé poplatky za přistání a podobně.