Pokyny pro nouzové přistání

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Malvolio
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 992
Registrován: 28. 06. 2007, 21:18
Bydliště: PRG
Status: Offline

Příspěvekod Malvolio » 21. 08. 2008, 11:03

Michal 737-800 píše:Myslím, že bezpečně přistát na vodu je nemožné.


Např. Tu-124 na Něvu někdy v 60.letech, to přežili všichni, u dnešních prodouvých motorů pod křídlem je to fakt ale prakticky vyloučené.


františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Příspěvekod františek dobrota » 21. 08. 2008, 11:41

S motory pod křídlem a vlnami to taky vidím jako velmi nepravděpodobné..nemáte někdo nejaké další příklady " uspěšných" ditchingů?...

Papinak73
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 328
Registrován: 17. 12. 2006, 02:12
Status: Offline

Příspěvekod Papinak73 » 21. 08. 2008, 15:12

VictorK píše:Kazda company si dela svoje nouzove postupy a tak se ngb nesmejme, aj ked iste specifika by sa tam dali najst. Nicmene ngb ma pravdu v tom, ze obcas byvaji cluny pod stropem na zacatku (a na konci?) kabiny. Na nekterych B737 ve flotile CSA je videt „bublina” mezi galley a druhou radou, ktera slouzila k jeho uschove.
Kdyz se vratim na zacatek debaty, boty se sundavaji nejen kvuli lepsimu pohybu ve vode, ale jak jiz bzlo receno, po evakuaci se nektere skluzy pouzivaji jako cluny, je to tedy za ucelem zachovani celistvosti takoveho clunu a bezpecnosti vsech, kteri se tam nachazeji.
A ditching rozhodne neni teorie nebo sci-fi. Nevim, kolik bylo provedeno pokusu celkem, ale vim jiste o jednom, ze ktereho se zachranili vsichni - v 50. letech kdesi v Pacifiku US Navy tahalo lidi z letadla, ktere pro poruchu motoru delalo ditching blizko jakehosi krizniku. Je to i nafocene.

Uvedená událost se stala 16.10.1956 na lince z Honolulu do San Francisca, letoun byl Boeing Stratocruiser společnosti PAA, imatrikulace N90943.
Zhruba v polovině trati došlo k poruše na motoru č.1 a poté k jeho zadření, nepodařilo se však zapraporovat vrtuli a ta se protáčela v ložiscích reduktoru. To zvyšovalo značně odpor letadla a po několika minutách letu bylo jasné, že letadlo ze zvýšenou spotřebou nedoletí do cíle.
Kapitán Richard N. Ogg se rozhodl pro nouzové přistání na moře, ačkoliv věděl že se to do té doby s takto velkým letadlem nikdy bezpečně nepodařilo. Na palubě bylo 24 cestujících a 7 členů posádky. Na rádiové volání o pomoc reagoval kutr US Coast Guard Pontchartrain, který se nacházel 60 km před letadlem. V té době začal také vysazovat přetížený motor č. 4, tak měl kapitán plné ruce práce. Navíc byla ještě tma a hladina Pacifiku byla těžko rozeznatelná. Letoun byl k cíli veden radiomajákem kutru. Pak nad ním vyčkával do rozednění.
Přistávací manévr probíhal na rychlosti 170 km/h s vysunutýma vztlakama se zavřeným podvozkem. Přistával v mírném natažení, po dotyku s mořskou hladinou došlo k ponoření přídě a ulomení ocasu, s čímž ale kapitán počítal a cestující ze zadní části byli přesunuti ke křídlu a to i kvůli těžišti. Po zastavení letounu byli všichni na palubě v pořádku, kutr je vylovil a stihli i zachránit většinu zavazadel, než se Boeing potopil.
Všechna čest kapitánovi letounu.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Příspěvekod františek dobrota » 21. 08. 2008, 16:15

Díky za vyčerpávající popis :)
Bohužel dnes už by to probíhalo na úplně jiných rychlostech..takže stále pochybuji..Ale příklad zajímavej..takovej etopsovej... :)

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Status: Offline

Příspěvekod jane » 21. 08. 2008, 19:37

Tak ja si vybavuju ditching u Komor, jak unesli to ero teroristi... prezila to asi pulka lidi, jsem lina hledat podrobnosti, ale i tak to povazuji vcelku za uspech. Bohuzel hodne lidi se utopi pote, co si hned nafouknou vestu a pak nemuzou podplavat trup a dostat se na hladinu.


františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Příspěvekod františek dobrota » 21. 08. 2008, 19:50

Jo z toho bylo přece video..to vypadalo moc ošklivě,byli v náklonu a škrtli si křídlem a rozlámalo se to na několik sekcí jak z papíru..tam by jsi se skluzem neměla starosti..ero bez paliva,bez klapek..asi nejhorší konfigurace...zkusím to někde najít..

http://www.youtube.com/watch?v=pHdPkcF7F4k

Michal 737-800
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 107
Registrován: 25. 01. 2007, 15:03
Status: Offline

Příspěvekod Michal 737-800 » 21. 08. 2008, 20:17

Ta 767 ETIOPIAN přistávala na moře, protože jim došlo palivo díky teroristům, kteří chtěli letadlo unést do Austrálie.

Přistával rychlostí přes 200 km/ h bez klapek. Kdyby se při druhém dosednutí nenaklonil, věřím, že by to " možná" ustál, ale to je těžké určit co by vyvedly motory. Jestli by se nevytrhly i s kusama křídel. Ačkoliv, byl o tom natočený jeden z dílů LETECKÉ KATASTROFY.

Třeba MD-80 by to měl, myslím jednodušší.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Příspěvekod františek dobrota » 21. 08. 2008, 20:39

No přes 200km/h - asi tak dalších 170... :wink:

Michal 737-800
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 107
Registrován: 25. 01. 2007, 15:03
Status: Offline

Příspěvekod Michal 737-800 » 21. 08. 2008, 20:42

františek dobrota píše:No přes 200km/h - asi tak dalších 170... :wink:


Pravda...pardon. Pro jistotu jsem si to pustil :lol:

wampa
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 386
Registrován: 12. 09. 2005, 20:46
Bydliště: Praha
Status: Offline

Příspěvekod wampa » 21. 08. 2008, 21:11

Michal 737-800 píše:Ta 767 ETIOPIAN přistávala na moře, protože jim došlo palivo díky teroristům, kteří chtěli letadlo unést do Austrálie.

Přistával rychlostí přes 200 km/ h bez klapek. Kdyby se při druhém dosednutí nenaklonil, věřím, že by to " možná" ustál, ale to je těžké určit co by vyvedly motory. Jestli by se nevytrhly i s kusama křídel. Ačkoliv, byl o tom natočený jeden z dílů LETECKÉ KATASTROFY.

Třeba MD-80 by to měl, myslím jednodušší.


Nekde jsem cetl, ze motory jsou pripevneny tak, aby se pri takovem pristani (i na pevninu) hned urvaly. A nezustavali na kridle, kde by vadili.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Příspěvekod františek dobrota » 21. 08. 2008, 21:59

Ano je to tak, čepy v zavěšení jsou dimenzovány tak aby se motor utrhl z pylonu respektive pylon z křídla tak ,aby nedošlo k dalšímu poškození konstrukce...hlavně kvůli palivu. To samý platí o podvozku, utřihne se na předem vybraných místech.Dokonce i na lanech od plynu(737CL) jsou místa se sníženým průměrem, aby to letcům nesbralo plynové páky z kabiny. :) Problém je jak zařídit, abys o ty motory přišel o oba najednou..žádnej náklon, žádný vlny..jinak se to bude chtít točit...

Pan Am
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1822
Registrován: 08. 01. 2003, 21:50
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Příspěvekod Pan Am » 22. 08. 2008, 22:36

Papinak73 píše:
VictorK píše:Kazda company si dela svoje nouzove postupy a tak se ngb nesmejme, aj ked iste specifika by sa tam dali najst. Nicmene ngb ma pravdu v tom, ze obcas byvaji cluny pod stropem na zacatku (a na konci?) kabiny. Na nekterych B737 ve flotile CSA je videt „bublina” mezi galley a druhou radou, ktera slouzila k jeho uschove.
Kdyz se vratim na zacatek debaty, boty se sundavaji nejen kvuli lepsimu pohybu ve vode, ale jak jiz bzlo receno, po evakuaci se nektere skluzy pouzivaji jako cluny, je to tedy za ucelem zachovani celistvosti takoveho clunu a bezpecnosti vsech, kteri se tam nachazeji.
A ditching rozhodne neni teorie nebo sci-fi. Nevim, kolik bylo provedeno pokusu celkem, ale vim jiste o jednom, ze ktereho se zachranili vsichni - v 50. letech kdesi v Pacifiku US Navy tahalo lidi z letadla, ktere pro poruchu motoru delalo ditching blizko jakehosi krizniku. Je to i nafocene.


Uvedená událost se stala 16.10.1956 na lince z Honolulu do San Francisca, letoun byl Boeing Stratocruiser společnosti PAA, imatrikulace N90943.
Zhruba v polovině trati došlo k poruše na motoru č.1 a poté k jeho zadření, nepodařilo se však zapraporovat vrtuli a ta se protáčela v ložiscích reduktoru. To zvyšovalo značně odpor letadla a po několika minutách letu bylo jasné, že letadlo ze zvýšenou spotřebou nedoletí do cíle.
Kapitán Richard N. Ogg se rozhodl pro nouzové přistání na moře, ačkoliv věděl že se to do té doby s takto velkým letadlem nikdy bezpečně nepodařilo. Na palubě bylo 24 cestujících a 7 členů posádky. Na rádiové volání o pomoc reagoval kutr US Coast Guard Pontchartrain, který se nacházel 60 km před letadlem. V té době začal také vysazovat přetížený motor č. 4, tak měl kapitán plné ruce práce. Navíc byla ještě tma a hladina Pacifiku byla těžko rozeznatelná. Letoun byl k cíli veden radiomajákem kutru. Pak nad ním vyčkával do rozednění.
Přistávací manévr probíhal na rychlosti 170 km/h s vysunutýma vztlakama se zavřeným podvozkem. Přistával v mírném natažení, po dotyku s mořskou hladinou došlo k ponoření přídě a ulomení ocasu, s čímž ale kapitán počítal a cestující ze zadní části byli přesunuti ke křídlu a to i kvůli těžišti. Po zastavení letounu byli všichni na palubě v pořádku, kutr je vylovil a stihli i zachránit většinu zavazadel, než se Boeing potopil.
Všechna čest kapitánovi letounu.


Zajímavé. Našel jsem v archivu Timesu obrázek k uvedenému přistání na moři:

Obrázek

MV1893
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 20
Registrován: 29. 03. 2008, 07:42
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Příspěvekod MV1893 » 23. 08. 2008, 08:42

To mi fakt hlava nebere, takový mnohatunový kolosy a měly by přistávat na vodě... :o

drisha
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 65
Registrován: 28. 08. 2008, 17:56
Bydliště: Laos
Status: Offline

Příspěvekod drisha » 14. 09. 2008, 22:45

ngb píše:
jane píše:A neni nahodou namontovany na Airbusech ČSA rodiny A32x slide/raft?
Mozna bych se pletl ale samozrejme ne na 737 ale na 321 raft myslim je a slouzi jako "clun" po uvolneni od letadla:-)


Jasne, ale bavili jsme se o B737. No stejne mi neni jasny, jak tady ngb pise, ze jine spolecnosti uvolni slide, aby bylo misto na nafouknuti raftu - to maji jako u jednoho nouzaku oboje proboha?


No tie rafty (clny) su ulozene v binoch alebo v otvaracom stropnom paneli nad dverami. Takze pri evakuacii na vodu si vytiahnes ten cln...uvolnis slide - raft priviazes bud o assit handle alebo panty dvery alebo sedacku v prvom rade pri exite. Potom raft vyhodis z dveri do vody nafuknes ho a moze sa nastupovat...nema to tak aj travel pri tych super long haul linkach?[/quote]

My na B737-8OO disarmujeme pred ditchingem.. Vzdycky, je tam zasada 4D:
1) disarm slide
2) don own lifejacket
3) distribute infant flotation devices
4) re-Direct PAXs to the overwings

=> ani se nepouzivaji jine exity nez ty na kridlech, s tim, ze nas ucili, ze predni dvere jsou okamzite po dopadu pod vodou = chudak CAPT a FO :(
a ditching stejne prezije malokdo..
taky nam rikali, ze, kdyz uz se podari pristat, tak spousta lidi si nafoukne lifejacket uvnitr a tim, ze se potapi letadlo, je voda vynese ke stropu a uz se ven nedostanou

wampa
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 386
Registrován: 12. 09. 2005, 20:46
Bydliště: Praha
Status: Offline

Příspěvekod wampa » 15. 09. 2008, 19:11

drisha píše:taky nam rikali, ze, kdyz uz se podari pristat, tak spousta lidi si nafoukne lifejacket uvnitr a tim, ze se potapi letadlo, je voda vynese ke stropu a uz se ven nedostanou


Presne tohle jsem cetl u toho pristani 767 ETIOPIAN.

ze velka cast tech co zemreli se presne takto utopila.



Zpět na “ČSA - České aerolinie”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů