Pokusím se co nejstručněji vypořádat s námitkami, které se objevily.
1) Otázka: proč jsou na tom ČSA tak, jak na tom jsou, když píšu, jak umí sestavovat tarify.
Samozřejmě prodej je jedna věc, náklady druhá. Já sám jsem navíc v žádném příspěvku netvrdil, že prodáváme výborně nebo dokonale. Vysvětloval jsem, že se snažíme maximalizovat zisk z prodané letenky. Ten, i při nejlepší vůli záleží mimo jiné na regionu a sezoně. Na segmentech do CDG bojujete s jinou konkurencí než ve SVO. Léto a zima mají svá specifika. Kdežto náklady mají svoji logiku. To je hrubý náčrt a vysvětlení, aby nedošlo k mylnému výkladu typu: JIndra psal, že ty jejich letenky maj' super vymakaný a přitom jsou ve ztrátě.
2) Nevím, kde se Night Fly dočetl o poklesu "tupců" - myšleno specifické skupiny platících cestujících. Také HighFlyer píše o tom, že s ČSA létá stále méně business PAX. Takové informace těžko mohou mít. Mají-li nějaká čísla, nechť je ukážou.
3) HighFlyer napsal, že jsem vztahovačný a neprofesionální, když si myslím, že mu ČSA leží v žaludku. Na několika místech píše o "taxikářských praktikách" ve zcela zřetelné konotaci. Já sám už to komentovat nebudu, kdo má zájem, najde si reakce na HighFlyera v jiných příspěvcích a obrázek o tomto obchodníkovi si udělá sám.
4) HighFlyer mě chytá hloupě za slovo, naštěstí věřím, že tady na jeho manipulaci nikdo (nebo aspoň téměř nikdo) neskočí. Vyčetl mi, že jsem řekl, že struktura a tvorba cen je složitá. To jsem napsal, ale současně jsem udělal dost pro to, abych ty podstatné a zásadní aspekty osvětlil.
Nevím, jakou má HighFlyer schopnost abstrakce, ale nedostal se ani po tolika příspěvcích dál než ke klukovskému poměřování, kdo má delší......hod krikeťákem. To dokázal i v reakci na milenky v DUS. To byla alegorická metafora a jsem rád, že nedošla jen HighFlyerovi. Ano, máte pravdu, PAX s milenkami v DUS je žalostně málo. Tím je náš obchodní model nabourán a můžeme zrušit celé jedno oddělení, které zajišťovalo služby právě těmto PAX.
5) HighFlyer si stojí na svých příkladech a statistikách, které spočítal prapodivným způsobem. Tím, jak si sám kupuje letenku někdy měsíc a někdy dva dny předem, usoudil, že "CSA jsou temer vzdy drazsi nez jine klasicke aerolinky a pro vetsi a vetsi cast business klientely se vase tarify stavaji neakceptovatelnymi". Tím si rozšířil kvalifikaci z obchodníka se specializovaným produktem na vědmu a může si založit další firmu na analýzu trhů. Obvykle totiž takový závěr jeden člověk pro firmu, která obslouží 6 milionů zákazníků, nedokáže správně vytvořit. Děkujeme.
6) HighFlyer po mě chce, abych přestal "zduvodnovat a obhajovat, že na nějaké trati v nějaký den má ČSA drahé letenky" a soustředil se na "vseobecne tema, ze CSA jsou temer vzdy drazsi". Jeho výrok "téměř vždy" musíme my, exaktní věci, blahoskloně pominout. A k tomu zbytku jsem se vyjádřil. Naznačil jsem pár možných a současně pravděpodobných důvodů. Taky jsem napsal, že existují situace, kdy prostě ten důvod pro PAX není a pak samozřejmě, ať si letí, s kým chce. Vysvětloval jsem to tím, že ve všech oborech prodeje je nějaký průnik mezi přáním zákazníků a přáním prodejců. Tam, kde se tyto dvě množiny setkají, dojde k obchodu. Nestává se to vždycky, jak známo, neboť bychom doma měli všechno a vlastně by současně bylo všechno vyprodáno. Je to takový malý paradox podobný relativitě času.
7) HighFlyer tvrdí, že mu o ČSA nejde, ale že chce pomoci ostatním levněji létat. Já jsem ale žádné zajímavé nápady neviděl. A něco nového už vůbec ne. Beze všeho, ať si vymyslí cokoli, když neporuší smlouvu o přepravě, kterou s libovolným dopravcem uzavřel, držím mu palce, ať ušetří co nejvíc.
Mohl by třeba zkusit založit aerolinky placené po minutě jako solárium. Na některých tratích, kde fouká vítr do zad, je cestovní čas krátký a zaplatil by málo. Zpátky může jet vlakem a jiní trubci se pěkně prohnou, až poletí proti větru
HighFlyer taky píše, že cestující ve finanční krizi budou cestovat dál a s jinými (levnějšími) aerolinkami. To je sice na první pohled logická dedukce, nezřídka se podobné objevily v běžném tisku, který takové výroky zásadně nekonzultuje s odborníky, ale vymýšlí na místě. Ne, že by to nemohla být pravda. Ale velmi často to je naopak. Luxusnější a dražší služby mají obvykle daleko stabilnější a věrnější základnu spotřebitelů, která víc odolá výkyvům trhu a nerada slevuje ze svých nároků. Jednoduše řečeno: šetřit budou nejvíc ti chudí. Bohatí budou dál chodit do restaurací na humry.
9) A na závěr si neodpustím zatnout do HighFlyerova přítele, nesmírně bohatého bankéře, který se nebojí letět s low-costem. Takže už známe aspoň dva lidi, kteří dost vydělají a nestydí se nakupovat lacino. Je to šokující, překvapivé. Řekl bych dechberoucí obrat v uvažování o bankéřích. Navíc s rozsáhlými důsledky pro ČSA. Je dobře, že si člověk tady na fóru rozšíří obzory. Já měl doposud jen jednoho bohatého známého. A ten má vlastní tryskáč s vlastním stevardem. A když letí na třídenní jednání do Almaty, stojí ho to ohromné peníze. Kromě nákladů na letadlo ten blázen ještě platí hotel a kapesné dvěma pilotům a stevardovi. Že já mu neporadil, aby letěl levně jako ten HighFlyerův bankéř. Ten můj známý to asi netušil. Navíc bych ho mohl "nachytat" a prodat mu naši letenku do ALA tak aspoň za 30 tisíc. Vyjde ho to nakonec levněji a já budu mít jednoho zákazníka.
Kvízová otázka, která už jsem trochu naťuknul, ale snad nikdo si jí nevšimnul. Snad to nebylo účelové. Kolik stojí průměrná letenka ČSA? Hledejte, najdete to snadno. A kdo nenajde, může si tipnout. Uvidíme, jak moc stojí ČSA.