Revenue Management vs. Travel Cost Management

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět
JIndra
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 14. 04. 2005, 22:22
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od JIndra »

HighFlyer píše:Navazuji na velmi dobry konkretni prispevek od Poly...

Jina modelova situace: Utery 24.2., pokud to jde tak rano tam, vecer zpatky (jinak zpatecni let druhy den)

DUS
LH 14.168
OK 21.562 (drazsi o 52% nez jina klasicka aerolinka)

JIndro, ve svych prispevcich odmitate diskutovat na tema jedne konkretni cesty, kdy CSA vychazelo draz nez konkurence. Tak prosim, vychazim vam vstric a uvadim 11 prikladu cesty, v nichz jste pouze jedenkrat cenove vyhodnejsi a oteviram vam tim prostor k obhajeni "praktik taxikaru z Vaclavaku" (a mohl bych uvest 111 nebo 1111 prikladu, kdybych proste a jednoduse prochazel tarify den za dnem).

Jakou unikatni pridanou hodnotu nam tedy CSA poskytnou za tech 24 az 436% navic oproti Lufthanse, KL nebo SN?


Tohle už je pro mě opravdu trochu nuda, jsme totiž v bludném kruhu. Psal jsem, že nehodám obhajovat jednotlivé cenové rozdíly, protože to nemá cenu. Jelikož vidím, že tomu stále nerozumíte, i když se obávám, že to prostě nechcete pochopit, zkusím to ještě jednou.

Dal jste si ohromnou práci s vyhledáním mnoha (uznávám, bylo jich hodně) možností, jak demonstrovat, že ČSA jsou nejdražší. Nicméně jste to úsilí vynaložil marně. Jediné, co jste trochu naznačil, že vám opravdu ČSA leží v žaludku. Další věc, kterou tu musím napsat znovu: celý systém je složitější, než abychom ho tady vystihli v deseti případech, dokonce ani v tisíci. Divím se, že se tu neozve nějaký letenkář, který by k tomu mohl říct daleko víc. Samozřejmě čekám, že by mi bylo vyčteno, že se vymlouvám na složitost, tak se pokusím to alegoricky popsat. Naše diskuse už je tak vážná, jako bychom hovořili o povaze částic v kvantové fyzice. Budeme tedy jako ve fyzice průhledně experimentovat, aby si výsledky s námi mohli kdokoli ověřit. Stačí k tomu libovolný vyhledávač letenek (webmaster bude jistě rád, že tu nedělám zdarma reklamu - zde si snad každý nějaký představí a použije).

Ve svých příkladech jste napsal A, ale zapomněl nebo nechtěl napsat B. To by vám totiž částečně odpovědělo na věčnou otázku: proč to proboha stojí tolik peněz?
1) Zapomněl jste, že ceny letenek se průběžně mění. Vezmeme-li v úvahu váš příklad letenka PRG-DUS, jednodenní otočka 24. února. Ať máme exaktní výsledky. Dnes mi vyhledávač ukázal tyto nejnižší ceny (bereme v úvahu pouze skutečně aplikovatelné tarify-tedy letenky, které je opravdu možno zakoupit):
OK 21 297 Kč
LH 20 847 Kč
LX 13 589 Kč
V žádném případě si nedovoluji tvrdit, že lžete. K různým výsledkům měření jsme mohli dojít vzhledem k odlišným vyhledáváčům (potažmo prodejcům a jejich provizím), a nebo protože se mezitím levnější místo vyprodalo. Tím jsme dokázali, že stejnou strategii nepoužívají jen ČSA, ale LH a další, a také, že absolutní srovnání cen je v tomto oboru obtížné (ne nemožné, ale ne na úrovni, na které se tu bavíme). Pokračujme v experimentu.

2)Nyní máme dvě velmi podobné ceny, které jsou dost vzdálené cenám běžným na této trati. Jak je vidět, obě společnosti očekávají, že PAX jejich služeb využijí. To znamená, že nejspíš musí, neboť platit takovou částku jen tak by bylo nerozumné. Pro ukázku principu "donucení" je ve srovnání uvedena také společnost Swiss nabízející let s přestupem v ZRH. Tak je nejlevnější dostupnou možností. Cena je to lákavá, ale kolik z našich uvažovaných PAX by si takovou letenku pořídilo? Když letíte na jeden den, budete ho chtít využít na max. Nejspíš nebudete chtít přestupovat, nejen kvůli pohodlí a času, ale také riziku, že spoj nechytíte. Navíc vás bude daleko více omezovat letový řád.
Tím jsme my, nebožáci, znovu vrženi do spáru zlých OK a LH. Koho si teď vybrat. Můžeme si vybrat nižší cenu. A tím by to zhaslo. Jenže vy chcete být v DUS brzo, a LH vás tam doveze nejdřív v deset. A zpátky byste musel už v 17.15. Kdežto ČSA vám svým příletem do cíle už v 8.20 a odletem zpět v 19.15 ten draze zaplacený den příjemně prodlouží, takže v klidu stihnete obchodní schůzku, odpoledne si s milenkou dáte v cukrárně zákusek a ještě koupíte manželce suvenýr. Tohle je potom ta přidaná hodnota.
A nebo jste možná nedochvilný a je vám jedno, jestli ve městě budete 5 nebo 12 hodin. Ale třeba si těch 450 korun za OK připlatíte protože posíláte na otočku za vnukem babičku, která neumí jinak než česky a bude jí s našimi letuškami příjemně. Nebo chcete míle do OK-Plus. Nebo máte s námi nárok na vstup do salonku. Nebo se vám líbí naše letušky.
Zde jsme si, milí žáci, chtěli ukázat, že cena letenky není jediným kritériem, podle kterého se vybírá a kupuje.

3)HighFlyer pořád "nakupuje" jako spořivý student, který je málo limitován a je mu víceméně jedno, kdy a proč letí. Nic proti tomu. Na takové cestující jsou zaměřeny právě low-costy. Jejich letový řád a služby se nepřizpůsobují PAX, ale PAX se přizpůsobí aerolinkám. Zde mě nechytejte za slovo, to není ani opovržlivé ani vyčítavé konstatování. V takovém případě mu přeju, aby vždy našel levnou letenku. ČSA takové taky nabízí (nebudu tady produkt jmenovat, protože byste si mysleli, že tu dělám PR). Pokud už jsou vyprodané, musí jít zákazník hledající nízkou cenu o dům dál. Když prošvihnete časově omezený výprodej v obchodním domě, taky tam nemůžete přijít další den a nárokovat slevu s tím, že ostatní ji ještě včera dostali.

4)Tohle je současně důvod, proč už nechci donekonečna zdůvodňovat a obhajovat, že na nějaké trati v nějaký den má ČSA drahé letenky. Je nám líto, že na tu letenku nemáte. Není to výraz neuctivosti k zákazníkovi. Ale praktikujeme tržní princip. My už zkrátka ty levné letenky prodali a zbyly nám jen ty dražší. Tohle dělají všechny společnosti. Tradiční nebo low-cost. Znovu pro ilustraci viz bod 1): vidíme, že HighFlyer v domácím úkolu našel výrazně levnější tarif, který už dnes nejspíš byl vyprodán. Aerolinky si sice navzájem konkurují, ale tady v naší uzavřené posluchárně si můžeme říct, že cenovou politiku mívají často velmi podobnou. Zeptá-li se někdo, proč včera byla LH na cestě do DUS levnější než OK, můžete, studenti, takovému neználkovi směle odpovědět: "ČSA taky mělo takový tarif, ale díky šikovnému marketingu se ho podařilo vyprodat a nyní prodáváme jiný." Nejspíš byste nebyli daleko od pravdy, ačkoli pro exaktní konstatování bychom museli provést složitý výpočet s tajnými daty. V celkovém množství v porovnání k hmotě vesmíru lze stanovit, že obě aerolinky mají různý počet sedadel, která prodávají za různou cenu, s tím, že se nejdříve prodávají ta levnější. Cena sedadel s jejich vzácností, stoupá. Je to velmi zjednodušené tvrzení, neboť různé tarify se mohou prodat v různém pořadí. I tak ale naprosto jistě víme, že ne všechny letenky ČSA do DUS stojí 21.562 (HighFlyerův domácí úkol), víme, že byly i levnější, ty už jsou prodané, nebo je nelze zakoupit v dané relaci. LH přitom ještě včera prodávala právě tyto levnější lístky, zato OK si už může dovolit nabízet drahá sedadla.

5)Vtip je v tom, že většina cestujících letí, protože musí. Jejich životní cesty jsou nějakým způsobem předurčeny. Jen málokdy jsem se za svou letitou praxi (a to už Cenotvorbu letenek vyučuji dva a půl tisíce let :) setkal s PAX, který přijde na přepážku a poručí si: "Dejte mi letecký lístek kamkoli a kdykoli, jen ať je to levné." PAX mají většinou nějaké požadavky ohledně data, času i místa a vůbec si navymýšlejí spoustu věcí. Rádi jim vyhovíme, ale musí za to zaplatit. Pro někoho je důležité přistát na konkrétním letišti. Někdo nechce za žádnou cenu přestupovat. Jsou takoví podivíni, kteří mají z přestupů radost. Čím méně mají času a čím chaotičtější letiště jim k tomu slouží, tím jsou šťastnější a dokonce i výskají ještě před výstupem z letounu. Přímý let je považován za pohodlný a jistější (ačkoli jistota takového letu je relativní stejně jako Einsteinova trvalá). V každém případě se za něj víc platí. Pro lidi, kteří chtějí ušetřit není problém čtyřikrát přesednout na cestě mezi PRG a CDG. Skutečností je, že aerolinky se snaží tyto lety zvýhodnit, aby PAX získaly. Musí jim kompenzovat komplikace, ztracený čas a také vyšší letištní poplatky. Často se tak domácí dopravce jeví jako drahý. Na druhou stranu domácí dopravce se zase podbízí na transferových tratích vedoucích přes jeho hub (tedy např. MAD-PRG-SVO). To je další odpověď, proč je třeba nabídka LX v bodu 1) nejlevnější, ačkoli vlastně jen velmi krkolomně použitelná.

6) Vydržte studenti, vím, že je můj výklad dlouhý, ale při závěrečném testu se vám bude všechno hodit. Beztoho už budu končit. Nemohu ještě vynechat zásadní poznatek, který se, vlastně jako ty ostatní prolíná s jinými a tak jdou ruku v ruce.
Cenu letenek určují také podmínky tarifu. Některé letenky se dají koupit jen 14 dní před odletem, jiné se musí zaplatit do 24 hodin od rezervace, známými pravidly jsou minimální nebo maximální doba pobytu. A nesmíme zapomenout na storno podmínky. Někdy zaplatíte hodně, ale ve výsledku vám to ušetří peníze. Znovu vám studenti jednoduše ukážu, že cena letenky je pojem stejně relativní jako spin fotonu, a že je dle toho kritéria nemůžeme házet takříkajíc do jednoho atomu, chci říci pytle. Podívejme se na figuranty z příkladu 1). Pan Vocásek má malou firmu, která staví veletržní expozice. Potřeboval by letět na jednodenní schůzku s obchodním partnerem v DUS, ale neví, jestli vůbec poletí. Možná jeho firma během několika dní získá velikou zakázku v Brně. Zavolá prodejci letenek a zjistí, že by mohl letět levně s LX. Ale bojí se, že by se mu mohl přestup zkomplikovat, moc často nelétá. Zeptá se, za jakých podmínek může letenku stornovat:
Letenku s LX si musí zarezervovat nejpozději 3 dny před odletem a za storno se účtuje 4000 Kč.
Letenku LH si může rezervovat 1 den před odletem (s tím, že neví, jestli bude vybraný tarif dostupný, mohl by nakonec zaplatit ještě dražší místa). A za storno takové letenky se platí plná cena tarifu. To znamená, že buď poletí, nebo má smůlu.
Letenka OK vyjde nejdráž a musí se koupit 4 dny předem. Zato nabízí docela dobrou pojistku v podobě storna za 2000.
Co si pan Vocásek vybral, si nechte dovyprávět v postýlkách od svých rodičů.

7) Společným důkazem těchto a dalších hlubších či povrchních rozdílů je, že v každém vyhledávači najdete od každé společnosti několik tarifů pro stejné směrování a stejné datum. Jen blázen by kupoval stejnou věc za dvojnásobnou cenu. Ve skutečnosti ale nejde o stejné věci. Jsou mezi nimi podstatné odlišnosti a každá taková odlišnost má svého kupce.

ZÁVĚR: Bavit se o cenách v jednotlivých případech je nesmyslné. Může najít stovky podobných případů a u každého budeme hledat, proč to tak je. ČSA nebude vždycky nejlevnější, ani nejvýhodnější. Každý ví, že by to byl marketingový a obchodní zázrak. Nicméně pro různě vysoké ceny je zde odůvodnění. Doufám, že jste alespoň některé z nich pochopili.

HighFlyer se ptal CO EXTRA ČSA V JEDNOTLIVÝCH PŘÍPADECH NABÍZÍ? Vlastně nic a mnoho současně. Podle skupiny zákazníků. Pro někoho je to jen přeprava, ráno nebo večer zítra nebo za týden. Někdo ovšem musí letět teď a nebo nikdy. Tohle je skupina, kterou chtějí chytit všechny aerolinky, protože to přinese nejvíc peněz. Tady máte taky odpověď na věčnou otázku: co bylo dřív bageta nebo teplá večeře? Ve výsledku je servis na palubě marginální záležitostí, nicméně zpětně dotváří dojem.

Low-cost jdou jiným směrem, jejich ceny se taky mění. Oni na to jdou od lesa, nabízí jen tak let sem nebo tam buď odpoledne nebo možná příští víkend. Za málo. Ale nakonec "osolí" taky nejvíc toho, kdo si letenku koupí, protože musí.

HighFlyer je kromě ČSA zaujat taky proti taxikářům. Pro mě sice nejsou taxikáři živočišným druhem, kterému bych přispíval na útulku a zimní výkrm. Jsou mi spíš jedno. Nemůžu ale nechat aerolinky (všechny) srovnávat s taxikáři. Je rozdíl, když někdo využije vaší neznalosti a natáhne vás rovnou, nebo povozí dvojnásob dlouhou trasou. Aerolinky nepřizpůsobují tarify, jak se jim zachce. Ono by to ani nešlo. Tarify se musejí ve stanovené termíny publikovat (aby vůbec fungovaly rezervační systémy) a musejí se dodržovat. Ani neplatí víc matka, která si jede vyzvednou ostatky svého syna, protože by za to byla ochotná zaplatit.
Stejným (tržním) způsobem se mění ceny hotelového ubytování v době svátků nebo veletrhů, apod.

Kdo se dočetl až sem, je hrdina. Vzal jsem to jako moderní osvícenství. Je mi líto, když jsou lidé zabednění (tím nechci nikoho urazit), tak kdo chtěl, třeba si rozšířil obzor.


JIndra
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 14. 04. 2005, 22:22
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od JIndra »

Fanda píše:Takže co tím dokazujete? Víte třeba, jakou mají ČSA obsazenost na těch linkách? Kolik letenek už bylo prodáno na ten konkrétní den v době, kdy jste dělal tu svou analýzu? Kolik letenek na ně prodávají za speciální tarify (a za jaké) s velkými zákazníky (třeba i státními úřady)? Jaké je porovnání cen s konkurencí na opačný směr (Německo-Praha-Německo)?
Já osobně bych smeknul, pokud by si ČSA jednou mohly dovolit být dražší než LH. Mimochodem, proč těm nehorázně drahým ČSA kompletně nechala Hamburg?


Hurá, konečně někdo rozumný. Vy tady mluvíte o ekonomice státu, když znáte výdaje jedné rodiny. Tady nemá nikdo informace o tom, kolik je cena PRŮMĚRNÉ letenky.

Ještě jeden příklad s divadlem. Do divadel se kupují různá pořadí. Dejme tomu, že v divadle se prodá 100 míst po 100 koruně a 50 míst po 1000 koruně. Vaše sousedka důchodkyně pravidelně chodí za 100, ale vy máte smůlu a vždycky, když dorazíte k pokladně, řeknou vám, že mají už jen lístky za 1000. A vy budete nadávat, jak je ta kultura drahá. Zatímco sousedka si libuje...

Pokud tu někdo věří, že ČSA mají široko daleko nejdražší letenky (a to především na základě zaručeně pravých osobních zkušeností), tak by měl spíš smeknout před nejschopnějším marketingem, který najde a přesvědč tolik TUPCŮ, kteří ty předražené sedačky kupují. Ještě to můžete svést na vládní zaměstnance, ale těch lítá dost do BRU, ne už tolik do těch ostatních destinací.

K těmto výrokům "znalců" můžu dodat historku z dnešního letu, kdy se u ČSA poprvé prodávalo občerstvení. Jedna paní (Češka) z toho byla tak v šoku, že se málem rozplakala a řekla: "Já lítám 50 let. To se přece nikde neplatí, o tom jsem nikdy neslyšela."

Fanda
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 173
Registrován: 19. 03. 2007, 23:33
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od Fanda »

Jindro, díky, máš pedagogické nadání :D Můžu zatím jeden šťouravý dotaz, pokud to není interní tajemství: Proč je, z mé zkušenosti prakticky vždycky, levnější kombinace dvou jednosměrných letenek než zpáteční?

JanoS
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 270
Registrován: 13. 06. 2008, 10:46
Pohlaví: muž
Bydliště: ZRH
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od JanoS »

Proc jsou 2 jednosmerne levnejsi nez obousmerna?
No tohle je podle me pravda jenom u jednodenniho vyletu.
Duvod bude asi ten ze takove obousmerna bude ve tride Y, nebo proste v tride vyssi z obou letu. Pokud ale koupit dve jednosmerne, tak mozna ten let zpatky bude mit misto v tride M a tak dostanes pul tarifu M a pul tarifu Y. Ergo levnejsi nez plna Y.

Pokud ale clovek nekde prespi 1 noc, tak by to uz nemelo platit...

K tomu Dusseldorfu.
Ceny jednodennich letenek PRG-DUS-PRG na cely mesic Brezen (podle ITA):
LH: 4700, 5700, 6700, 7700 a jeden den 16700 (26.3), Prumerne 5700. Ta vyjimka je v tride Y let tam.
OK: 20800 JAKYKOLIV DEN!!! Trida Y pochopitelne.

S prespanim 1 noc v DUS, jsou ceny takovehle:
LH: 2400, 5700, 6700, 7700, 12700, Prumerne zase asi 5700, ale spousta terminu i po 2400
OK: Vsechno krome soboty 24900 !!! Vice nez jednodenni otocka. Trida Y. Sobota 3700-7700

Tak to se da popsat jen jako ze lidem v OK opravdu jeblo.

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od Night fly »

Fanda píše:Takže co tím dokazujete? Víte třeba, jakou mají ČSA obsazenost na těch linkách? Kolik letenek už bylo prodáno na ten konkrétní den v době, kdy jste dělal tu svou analýzu? Kolik letenek na ně prodávají za speciální tarify (a za jaké) s velkými zákazníky (třeba i státními úřady)? Jaké je porovnání cen s konkurencí na opačný směr (Německo-Praha-Německo)?
Já osobně bych smeknul, pokud by si ČSA jednou mohly dovolit být dražší než LH. Mimochodem, proč těm nehorázně drahým ČSA kompletně nechala Hamburg?


Ano, Fando, na vetsinu techto otazek odpoved znam. Umim se podivat na http://www.seatcounter.com a vyvodit z jeho udaju zavery, a co cert nechtel, tu cenovou analyzu jsem si zpracoval i pro obraceny smer (XXX-PRG-XXX). Ano, tam uz CSA vychazi o neco lip - koneckoncu je potreba bojovat o zakaznika, ktery napr. z MUC bude spise preferovat LH (prirozena preference mistniho dopravce, ten koncept tu uz nekdo zminil, i kdyz v negativnim smyslu), cili je potreba nasadit ceny plus-minus srovnatelne. Ale i presto:

FRA:
OK - 25.088,-
LH - 14.705,-

BRU:
OK - 6.490,-
SN - 4.655,-

LON:
OK - 6.255,-
BA - 4.186,-

MUC:
OK - 12.682,-
LH - 14.705,-

A to zamerne uvadim jen linky operovane vlajkovymi dopravci, lowcosty do toho netaham. A dale: firma, pro kterou pracuju, je pomerne mala, ceska, zadne nadnarodni monstrum, monopolni moloch anebo statni urad. Odmeny mam stanovene podle ekonomickych vysledku, cili se mi do nich promitaji i naklady na me obchody, vcetne cest - a naklady na letenky mivam za rok sesticiferne, a to vyrazne, ne jen o par (set) korun. Nebudu tudiz ze svych odmen zbytecne podporovat CSA, ktere doted nepochopily, ktera bije v globalnim ekonomickem i oborovem kontextu a napr. pojem elasticity poptavky vztahuji hlavne na koupaky a tzv. "socky", jak uz take v teto souvislosti nekdo zminil.


Malvolio
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 992
Registrován: 28. 06. 2007, 21:18
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od Malvolio »

Night fly píše:MUC:
OK - 12.682,-
LH - 14.705,-


Já bych to neviděl tak černě, mám na mysli tu pěknou čtyřku z dusíku (MUC-PRG-MUC ca LH). A ta rovnováha na páce (PRG-LHR-PRG ca BA), to jsou takové dvě první vlaštovky....:-)

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od Night fly »

JIndra píše:Pokud tu někdo věří, že ČSA mají široko daleko nejdražší letenky (a to především na základě zaručeně pravých osobních zkušeností), tak by měl spíš smeknout před nejschopnějším marketingem, který najde a přesvědč tolik TUPCŮ, kteří ty předražené sedačky kupují. Ještě to můžete svést na vládní zaměstnance, ale těch lítá dost do BRU, ne už tolik do těch ostatních destinací.


Ono tech TUPCU je taky cim dal tim min. Oni nekteri ti TUPCI totiz obcas umi pouzivat kalkulacku a nekteri i internet, takze si dovedou spocitat, co se jeste vyplati a co uz ne. A to nemluvim o studentech, kteri klidne stravi na ceste o par hodin vic kvuli uspore par stovek.

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od Night fly »

Malvolio píše:
Já bych to neviděl tak černě, mám na mysli tu pěknou čtyřku z dusíku (MUC-PRG-MUC ca LH). A ta rovnováha na páce (PRG-LHR-PRG ca BA), to jsou takové dvě první vlaštovky....:-)


:lol: :lol: :lol: A vite, co jsem dostal z pruzkumneho diktatu?

j.ree
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1995
Registrován: 17. 04. 2007, 19:22
Oblíbené typy letadel: A318, A330-300, ATR42
Pohlaví: muž
Bydliště: OSR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od j.ree »

JIndro, uz jsem se jednou ptal, ale neodpovedel jste mi. Pokud tedytvrdite, ze CSA maji nastaveny tarify dobre a pro CSA vyhodne, jak je tedy mozne, ze jsou tam kde jsou ve smyslu generovani zisku po rozprodeji majetku a zpetneho leasingu letadel?

Jinak pekny vyklad ucitele, za to mate ode me bod :)

Fanda
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 173
Registrován: 19. 03. 2007, 23:33
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od Fanda »

Night fly píše:
JIndra píše:Pokud tu někdo věří, že ČSA mají široko daleko nejdražší letenky (a to především na základě zaručeně pravých osobních zkušeností), tak by měl spíš smeknout před nejschopnějším marketingem, který najde a přesvědč tolik TUPCŮ, kteří ty předražené sedačky kupují. Ještě to můžete svést na vládní zaměstnance, ale těch lítá dost do BRU, ne už tolik do těch ostatních destinací.


Ono tech TUPCU je taky cim dal tim min. Oni nekteri ti TUPCI totiz obcas umi pouzivat kalkulacku a nekteri i internet, takze si dovedou spocitat, co se jeste vyplati a co uz ne. A to nemluvim o studentech, kteri klidne stravi na ceste o par hodin vic kvuli uspore par stovek.


A co se vyplatí? S kalkulačkou opravdu snadno zjistíte, kolik můžete utratit za letenku, abyste nepřišel o bonus. Ale pokud lítáte opravdu hodně, jak si třeba ceníte ušetřené hodiny, kterou můžete navíc strávit s rodinou? U nás jsme třeba zkusili dvakrát letět do Istanbulu přes VÍdeň, nešlo ani tak o cenu jako o letový řád. V obou případech jsme nocovali ve Vídni místo doma. Od té doby už tuhle variantu nezkoumáme, i kdyby byla zadarmo.

To, že je tupců, co létají s ČSA, stále míň, vychází z které statistiky, a jak je v ní případně zohledněn celkový pokles trh v posledních měsících?

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od Night fly »

Fanda píše:To, že je tupců, co létají s ČSA, stále míň, vychází z které statistiky, a jak je v ní případně zohledněn celkový pokles trh v posledních měsících?


Tyto udaje jsou bezne k mani na webu CSA, at uz ve vyrocnich zpravach nebo v tiskovych zpravach; pravda za 4.Q/2008 tam jeste nejsou, ono se asi neni moc cim chlubit, zejmena ne po vyhlaseni privatizace. Celkovy pokles trhu je irelevantni, nekoho zasahl vice, nekoho mene. V teto chvii se asi neda odhadnout, jaky podil mela krize a jaky podil mely ostatni faktory (cenova politika, ruseni frekvenci, pokles urovne sluzeb). Ale dalo by se take spekulovat o obracenem efektu naseho predsednictvi EU a zvysene frekvenci cestovani vsemoznych urednickych podrztasku bez ohledu na ceny...

Co se tyce pocitani, ano, pocitame. Bohuzel musime, nebot tam, kde pro nas drive byly CSA automatickou volbou (napr. Pobalti, kam z nasi firmy letame ve dvou zhruba co mesic a vzdy od utery do patku), jsou najednou uterni frekvence zruseny (TLL). Z nejruznejsich duvodu nam pondelni odlety nevyhovuji, a ejhle, limitne prijatelny odlet ve stredu s navratem v patek uz nesplnuje podminku tri noci, tudiz misto 12k stoji 23k. Cili jsme leteli v utery s KL via AMS, za 11k.

Fanda
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 173
Registrován: 19. 03. 2007, 23:33
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od Fanda »

Night fly píše:
Fanda píše:To, že je tupců, co létají s ČSA, stále míň, vychází z které statistiky, a jak je v ní případně zohledněn celkový pokles trh v posledních měsících?


Tyto udaje jsou bezne k mani na webu CSA, at uz ve vyrocnich zpravach nebo v tiskovych zpravach; pravda za 4.Q/2008 tam jeste nejsou, ono se asi neni moc cim chlubit, zejmena ne po vyhlaseni privatizace. Celkovy pokles trhu je irelevantni, nekoho zasahl vice, nekoho mene. V teto chvii se asi neda odhadnout, jaky podil mela krize a jaky podil mely ostatni faktory (cenova politika, ruseni frekvenci, pokles urovne sluzeb). Ale dalo by se take spekulovat o obracenem efektu naseho predsednictvi EU a zvysene frekvenci cestovani vsemoznych urednickych podrztasku bez ohledu na ceny...

Co se tyce pocitani, ano, pocitame. Bohuzel musime, nebot tam, kde drive byly CSA automatickou volbou (napr. Pobalti, kam z nasi firmy letame ve dvou zhruba co mesic a vzdy od utery do patku), jsou najednou uterni frekvence zruseny (TLL). Z nejruznejsich duvodu nam pondelni odlety nevyhovuji, a ejhle, limitne prijatelny odlet ve stredu s navratem v patek uz nesplnuje podminku tri noci, tudiz misto 12k stoji 23k. Cili jsme leteli v utery s KL via AMS, za 11k.


Celkový pokles trhu (letiště Praha) je irelevantní? To se asi vážně nedomluvíme...
Váš příklad není s ničím v rozporu. Letový řád vám nevyhovuje, tak letíte jinak, navíc je pro vás primárně důležitá cena. Já mám štěstí, že pracuju ve firmě, která v případě, že by mi stačilo letět až ve středu, tu přímou letenku zaplatila, protože chápe, že na cestách trávím času až až, než abych ještě zbytečně trávil hodiny přestupama nebo dokonce noci někde v hotelu. Prostě jsme různí, máme jiné priority a je na ČSA, aby na tom maximálně vydělaly. Ostatně podrobně to vysvětlil Jindra a nemá smysl to opakovat.

Asi bych to zobecnil tak, že zájem ČSA prodávat co nejdráž a cestujících lítat co nejlevněji je v přirozeném rozporu, a jen je potřeba si uvědomit, který zájem tady kdo hájíme. To, že si někdy nemůžu dovolit let s ČSA, ještě neznamená, že to ČSA dělají špatně, a už vůbec by to neměl být důvod k nenávisti, která tady z některých čiší. A při vší úctě k vám i pochybnostech o vedení ČSA si troufnu přiklonit se k názoru, že ČSA se svými podrobnými informacemi o svých prodejích jsou schopny ty ceny přece jen řídit líp než laici jako vy nebo já, byť to tak z dálky nemusí vypadat. A pokud jde o celkové hospodaření ČSA, naposledy připomínám, že má kromě výnosů i druhou stranu, a to jsou náklady.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od HighFlyer »

JIndra píše:Tohle už je pro mě opravdu trochu nuda, jsme totiž v bludném kruhu. Psal jsem, že nehodám obhajovat jednotlivé cenové rozdíly, protože to nemá cenu. Jelikož vidím, že tomu stále nerozumíte, i když se obávám, že to prostě nechcete pochopit, zkusím to ještě jednou.

Ja mam taky pocit, ze jsme v bludnem kruhu, a ze jste stale nepochopil (nebo nechcete pochopit) otazku, kterou vam tady kritikove CSA kladou: Cim opodstatnujete, ze CSA je skoro vzdy nejdrazsi? Nechceme po vas vysvetleni jednoho konkretniho pripadu, zajima nas, jake uvahy vedly CSA zvolit cenovou strategii "budeme vzdycky nejdrazi" (nebo skoro vzdycky). Dal jsem vam sem vcera 11 prikladu (a tolik prace to nedalo, vyhledava se to rychle), z nichz CSA bylo levnejsi nez jiny klasicky dopravce v jednom jedinem pripade. A napsal jsem, ze kdybych dal 111 nebo 1111 prikladu, tak to zase vyjde stejne. Levnejsi budete v 10% pripadu, v 15% budete stejne drazi nebo s minimalnim rozdilem a v 75% vyrazne drazsi nez jini klasicti dopravci, vasi primi konkurenti. O low-costech nemluvim. Dalsi do oci bijici pripady vam nasli kolegove JanoS a Night fly.

Marketingova strategie "vzdycky nejdrazsi ze vsech" (nebo skoro vzdycky nebo skoro ze vsech) samozrejme u spousty firem funguje a vysoka cena je nedilnou soucasti produktu. Rolls Royce, Rolex, Bang & Olufsen, Louis Vuitton, Versace, Château Clos de la Tour... Ale kdyz si dam tyto znacky k sobe a chci k nim priradit znacku CSA, nemohu se ubranit rozporuplnym pocitum. Manazerskym newspeakem by se reklo, ze to je "mismatch" ;-) Kolega Poly uz tady psal o Octavii, kterou se nekdo snazi prodavat za cenu Audiny (a v pripade zaoceanskych linek je to spis Skoda Favorit r.v. 1989 nez Octavia).

Dal jste si ohromnou práci s vyhledáním mnoha (uznávám, bylo jich hodně) možností, jak demonstrovat, že ČSA jsou nejdražší. Nicméně jste to úsilí vynaložil marně. Jediné, co jste trochu naznačil, že vám opravdu ČSA leží v žaludku.

To je dosti vztahovacny a neprofesionalni zaver, nemyslite? Tim, ze jsem ve zvolenem terminu z 11 prikladu nasel pouze jeden pripad, kdy je CSA vyrazne levnejsi nez jini klasicti dopravci, jsem demonstroval, ze mi CSA lezi v zaludku? Opravdu si za timto vyrokem stojite :?: Opravdu v tom vysledku 1 z 11ti nevidite neco poucneho pro vas :?:

Další věc, kterou tu musím napsat znovu: celý systém je složitější, než abychom ho tady vystihli v deseti případech ... Samozřejmě čekám, že by mi bylo vyčteno, že se vymlouvám na složitost

Mate pravdu, skutecne to tak vnimam. Pripominate mi zastupce Skoda Auto a.s., kteri obhajovali vyssi ceny Octavii na ceskem trhu nez v Nemecku tim, ze to prece nejde tak jednoduse srovnavat, ze cenova politika je "velice komplexni zalezitost" a ze se na kazdem trhu auta lisi svoji zakladni vybavou. Pricemz zapomnel podotknout, ze ty levnejsi Octavky v Nemecku maji vzdycky zakladni vybavu lepsi. Proto ani nebudu odpovidat na vsechny body vaseho prispevku, protoze ho povazuji za uhybny manevr pred otazkou, jak je obhajitelne ze CSA je temer vzdy nejdrazsi.

1) Zapomněl jste, že ceny letenek se průběžně mění.

Opet pokus o uhybny manevr. Ja to samozrejme moc dobre vim, ze se ceny letenek prubezne meni a vedi to vsichni ostatni, kteri vas tady kritizuji. Stale nechapete pointu: I pri menicich se cenach letenek je CSA temer vzdy nejdrazsi.

Hledam s predstihem pul roku, CSA je nejdrazsi v 70% pripadu. Hledam mesic dopredu, CSA je nejdrazsi v 80% pripadu. Hledam 24h dopredu, CSA je nejdrazsi v 99% pripadu.

Vezmeme-li v úvahu váš příklad letenka PRG-DUS, jednodenní otočka 24. února. Ať máme exaktní výsledky. Dnes mi vyhledávač ukázal tyto nejnižší ceny (bereme v úvahu pouze skutečně aplikovatelné tarify-tedy letenky, které je opravdu možno zakoupit):
OK 21 297 Kč
LH 20 847 Kč
LX 13 589 Kč
V žádném případě si nedovoluji tvrdit, že lžete.

LH.com mi stale nabizi 238.65 eur, podle aktualniho kursu 6820.62 Kc. Ale ani ja si nedovoluji tvrdit, ze lzete, a jak rikate, "k různým výsledkům měření jsme mohli dojít vzhledem k odlišným vyhledáváčům (potažmo prodejcům a jejich provizím)"

LH vás tam doveze nejdřív v deset. A zpátky byste musel už v 17.15. Kdežto ČSA vám svým příletem do cíle už v 8.20 a odletem zpět v 19.15 ten draze zaplacený den příjemně prodlouží

Zaprve to nemusi sedet uplne vsem, klidne muzu preferovat opravdu jen "otocku", na kterou ten cas v destinaci pri letu s LH staci. A zadruhe, nemohu si nevsimnout, ze jste si vybral pro vas vhodny pripad DUS a ne treba Frankfurt, kde CSA vyhodu letoveho radu nema a stoji o 11 tisic vic? Tam je vyhoda CSA jaka? Co navic dostanu od CSA za tech 11 tisic, mam-li FFP a vstup do salonku od obou spolecnosti?

takže v klidu stihnete obchodní schůzku, odpoledne si s milenkou dáte v cukrárně zákusek a ještě koupíte manželce suvenýr. Tohle je potom ta přidaná hodnota. A nebo jste možná nedochvilný a je vám jedno, jestli ve městě budete 5 nebo 12 hodin. Ale třeba si těch 450 korun za OK připlatíte protože posíláte na otočku za vnukem babičku, která neumí jinak než česky a bude jí s našimi letuškami příjemně. Nebo chcete míle do OK-Plus. Nebo máte s námi nárok na vstup do salonku. Nebo se vám líbí naše letušky.
Zde jsme si, milí žáci, chtěli ukázat, že cena letenky není jediným kritériem, podle kterého se vybírá a kupuje.

Zde jste nam, mily pane uciteli, skutecne vysvetlil, ze nekteri cestujici mohou mit i jina kriteria nez cenu letenky, ale zapomnel jste podotknout, kolik cestujicich ma milenku v Düsseldorfu a pro kolik % cestujicich je tak dulezity salonek, ze za pulhodinovy pobyt, dva drinky a dvoje noviny zaplati 7 tisic korun.

3)HighFlyer pořád "nakupuje" jako spořivý student, který je málo limitován a je mu víceméně jedno, kdy a proč letí.

JIndro, vam neustale uchazi, ze i firemni zakaznici hledaji uspory, tuplem v dobe hospodarskeho poklesu. S tim sporivym studentem se me sice hezky snazite zahanbit, ale usporne nakupni chovani je skutecne cim dal castejsi i u korporatnich klientu. A navic vubec neni pravda, ze jsem malo limitovan a je mi jedno, kdy a proc letim. Letenky kupuju vetsinou tyden s predstihem, nekdy dva-tri tydny, ale uz mnohokrat jsem kupoval den pred odletem nebo i v den odletu.
Sam za sebe: Jsem majitelem male firmy s vysoce specializovanym produktem a 85% prodeju mame mimo CR. Mam-li zaplatit 3x mesicne 32 tisic nebo 2x 10 a jednou sest, tak volim druhou variantu. Mesicne uspora 70 tisic, rocne pres tri ctvrte milionu a ... slovy Jiriho Paroubka: Reknete mi, ktery student to ma? ;-)
To je priklad z maleho podnikani. Night fly dela v daleko vetsi firme (1000 zamestnancu) a bonusy ma podle ekonomickych vysledku, kterych dosahne a do kterych se mu pocitaji naklady na jeho cesty. A i kdyz v rozpoctu ma penize na letenku za 32 tisic (ja je taky mam), tak je proste neda, ma-li si vybrat 32 litru taxikarum z CSA nebo 10 litru jine klasicke aerolince a 22 litru domu.
A posledni priklad: Jeden z mych obchodnich partneru, investicni banker, vydelava rocne 2-3 miliony eur a jeho nakupni chovani u letecke prepravy se vubec nelisi od meho. 1200 eur za hodinovy let v eco proste neda z principu, i kdyz tuto castku vydela za hodinu. V mnoha pripadech nepohrdne ani low-cost aerolinkou.

Nic proti tomu. Na takové cestující jsou zaměřeny právě low-costy. Jejich letový řád a služby se nepřizpůsobují PAX, ale PAX se přizpůsobí aerolinkám.

JIndro, prominte, ale nemohu jinak: Toto je klasicka demagogie lidi z CSA. Nevim, jestli je zalozena na neznalosti nebo na umyslnem lhani. Znate letovy rad SkyEurope do Parize nebo Milana? Poskytuje stejne casu v destinaci, jako ten vas. A do Londyna dokonce umoznuje cestu rano tam a vecer zpatky, coz s CSA neni mozne, tam se PAX musi prizpusobit aerolinkam, jak rikate. To musi PAX delat i v pripade mnoha jinych destinaci, kam neumoznujete letet na otocku (namatkou MAD, BCN, FCO, ATH, ARN a sposta dalsich), takze v letovem radu vase konkurencni vyhoda opravdu spociva jen malokdy. (Uz jsem tady jednou psal hlasku meho znameho z Ostravy: "Komu nezalezi na case a na penezich, leta s CSA" :mrgreen: )

A jeste k lowcostum: JIndro, po osme a napredposled: Tady nesrovnavame CSA a low-costy. Srovnavame CSA a jine klasicke dopravce, a z toho srovnani vychazi CSA skoro vzdy jako absolutne nejdrazsi.

Zde mě nechytejte za slovo, to není ani opovržlivé ani vyčítavé konstatování. V takovém případě mu přeju, aby vždy našel levnou letenku. ČSA takové taky nabízí (nebudu tady produkt jmenovat, protože byste si mysleli, že tu dělám PR). Pokud už jsou vyprodané, musí jít zákazník hledající nízkou cenu o dům dál. Když prošvihnete časově omezený výprodej v obchodním domě, taky tam nemůžete přijít další den a nárokovat slevu s tím, že ostatní ji ještě včera dostali.

JIndro, po devate a naposled: Nebavime se tady o vyprodejovych letenkach ani akcnich cenach. Bavime se o tarifech kratkou dobu pred odletem, u kterych je CSA temer vzdy drazsi nez jine klasicke aerolinky.

4)Tohle je současně důvod, proč už nechci donekonečna zdůvodňovat a obhajovat, že na nějaké trati v nějaký den má ČSA drahé letenky.

To nam udelate velkou radost, kdyz nebudete zduvodnovat a obhajovat, že na nějaké trati v nějaký den má ČSA drahé letenky a budete se soustredit se na vseobecne tema, ze CSA jsou temer vzdy drazsi nez jine klasicke aerolinky a pro vetsi a vetsi cast business klientely se vase tarify stavaji neakceptovatelnymi.
Naposledy upravil(a) HighFlyer dne 16. 02. 2009, 02:39, celkem upraveno 1 x.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od HighFlyer »

JanoS píše:K tomu Dusseldorfu.
Ceny jednodennich letenek PRG-DUS-PRG na cely mesic Brezen (podle ITA):
LH: 4700, 5700, 6700, 7700 a jeden den 16700 (26.3), Prumerne 5700. Ta vyjimka je v tride Y let tam.
OK: 20800 JAKYKOLIV DEN!!! Trida Y pochopitelne.

S prespanim 1 noc v DUS, jsou ceny takovehle:
LH: 2400, 5700, 6700, 7700, 12700, Prumerne zase asi 5700, ale spousta terminu i po 2400
OK: Vsechno krome soboty 24900 !!! Vice nez jednodenni otocka. Trida Y. Sobota 3700-7700

Tak to se da popsat jen jako ze lidem v OK opravdu jeblo.

JanoS, vrele diky za tato cisla. To je slovo do pranice! Snad JIndrovi uz konecne dojde, ze nesrovnavame jednotlive tarify v konkretni data, ale celkove na zaklade mnoha srovnani. Tobe vychazi CSA bezne 3-4x drazsi nez LH v jakykoli den po cely brezen. A tak bychom mohli pokracovat i u jinych destinaci a v jine terminy.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od prodejce »

HighFlyere já už fakt nevím, o co ti jde.. :D

Jestli ti jde o to přesvědčit co nejvíc lidí, aby nelétali s ČSA, tak si posluž :lol: Akorát nevím jestli tohle fórum je to pravé místo :lol:

Klidně ale přesvědčuj dál. Jenomže jak už jsem psal dříve, i kdyby jsi do zítra přesvědčil dalších 29.999 lidí, aby nelétali s ČSA, tak to na cenové politice nic nezmění. Management to nepozná, při množství 30 tisíc lidí se jim to ani neprojeví ve statistice.. takže kázat proti ČSA můžeš jako šílenec, ale stejně SE NIC NEZMĚNÍ.

To, že s ČSA už nikdy nepoletíš ty - ani další jedinci - nic nezmění na mojí výplatě, výplatě Jindry, ani na výplatě Lašáka. Prostě si nepomůžeš.. s ČSA klidně nelétej, ano, nemáš rád jejich cenovou politiku, ale co dál?

Cenová politika ČSA prostě bude taková jaká je, dokud na ní neztlačí významné, nějak měřitelné, vlivy.

A navíc - teď je "krize", což je univerzální výmluva pro management všeho druhu. Pokud půjde množství cestujících o statisíce do kopru, tak za to může "krize" a ne špatný pricing, kapišto? :roll:
Naposledy upravil(a) prodejce dne 16. 02. 2009, 02:46, celkem upraveno 1 x.


Odpovědět