HighFlyer píše:Navazuji na velmi dobry konkretni prispevek od Poly...
Jina modelova situace: Utery 24.2., pokud to jde tak rano tam, vecer zpatky (jinak zpatecni let druhy den)
DUS
LH 14.168
OK 21.562 (drazsi o 52% nez jina klasicka aerolinka)
JIndro, ve svych prispevcich odmitate diskutovat na tema jedne konkretni cesty, kdy CSA vychazelo draz nez konkurence. Tak prosim, vychazim vam vstric a uvadim 11 prikladu cesty, v nichz jste pouze jedenkrat cenove vyhodnejsi a oteviram vam tim prostor k obhajeni "praktik taxikaru z Vaclavaku" (a mohl bych uvest 111 nebo 1111 prikladu, kdybych proste a jednoduse prochazel tarify den za dnem).
Jakou unikatni pridanou hodnotu nam tedy CSA poskytnou za tech 24 az 436% navic oproti Lufthanse, KL nebo SN?
Tohle už je pro mě opravdu trochu nuda, jsme totiž v bludném kruhu. Psal jsem, že nehodám obhajovat jednotlivé cenové rozdíly, protože to nemá cenu. Jelikož vidím, že tomu stále nerozumíte, i když se obávám, že to prostě nechcete pochopit, zkusím to ještě jednou.
Dal jste si ohromnou práci s vyhledáním mnoha (uznávám, bylo jich hodně) možností, jak demonstrovat, že ČSA jsou nejdražší. Nicméně jste to úsilí vynaložil marně. Jediné, co jste trochu naznačil, že vám opravdu ČSA leží v žaludku. Další věc, kterou tu musím napsat znovu: celý systém je složitější, než abychom ho tady vystihli v deseti případech, dokonce ani v tisíci. Divím se, že se tu neozve nějaký letenkář, který by k tomu mohl říct daleko víc. Samozřejmě čekám, že by mi bylo vyčteno, že se vymlouvám na složitost, tak se pokusím to alegoricky popsat. Naše diskuse už je tak vážná, jako bychom hovořili o povaze částic v kvantové fyzice. Budeme tedy jako ve fyzice průhledně experimentovat, aby si výsledky s námi mohli kdokoli ověřit. Stačí k tomu libovolný vyhledávač letenek (webmaster bude jistě rád, že tu nedělám zdarma reklamu - zde si snad každý nějaký představí a použije).
Ve svých příkladech jste napsal A, ale zapomněl nebo nechtěl napsat B. To by vám totiž částečně odpovědělo na věčnou otázku: proč to proboha stojí tolik peněz?
1) Zapomněl jste, že ceny letenek se průběžně mění. Vezmeme-li v úvahu váš příklad letenka PRG-DUS, jednodenní otočka 24. února. Ať máme exaktní výsledky. Dnes mi vyhledávač ukázal tyto nejnižší ceny (bereme v úvahu pouze skutečně aplikovatelné tarify-tedy letenky, které je opravdu možno zakoupit):
OK 21 297 Kč
LH 20 847 Kč
LX 13 589 Kč
V žádném případě si nedovoluji tvrdit, že lžete. K různým výsledkům měření jsme mohli dojít vzhledem k odlišným vyhledáváčům (potažmo prodejcům a jejich provizím), a nebo protože se mezitím levnější místo vyprodalo. Tím jsme dokázali, že stejnou strategii nepoužívají jen ČSA, ale LH a další, a také, že absolutní srovnání cen je v tomto oboru obtížné (ne nemožné, ale ne na úrovni, na které se tu bavíme). Pokračujme v experimentu.
2)Nyní máme dvě velmi podobné ceny, které jsou dost vzdálené cenám běžným na této trati. Jak je vidět, obě společnosti očekávají, že PAX jejich služeb využijí. To znamená, že nejspíš musí, neboť platit takovou částku jen tak by bylo nerozumné. Pro ukázku principu "donucení" je ve srovnání uvedena také společnost Swiss nabízející let s přestupem v ZRH. Tak je nejlevnější dostupnou možností. Cena je to lákavá, ale kolik z našich uvažovaných PAX by si takovou letenku pořídilo? Když letíte na jeden den, budete ho chtít využít na max. Nejspíš nebudete chtít přestupovat, nejen kvůli pohodlí a času, ale také riziku, že spoj nechytíte. Navíc vás bude daleko více omezovat letový řád.
Tím jsme my, nebožáci, znovu vrženi do spáru zlých OK a LH. Koho si teď vybrat. Můžeme si vybrat nižší cenu. A tím by to zhaslo. Jenže vy chcete být v DUS brzo, a LH vás tam doveze nejdřív v deset. A zpátky byste musel už v 17.15. Kdežto ČSA vám svým příletem do cíle už v 8.20 a odletem zpět v 19.15 ten draze zaplacený den příjemně prodlouží, takže v klidu stihnete obchodní schůzku, odpoledne si s milenkou dáte v cukrárně zákusek a ještě koupíte manželce suvenýr. Tohle je potom ta přidaná hodnota.
A nebo jste možná nedochvilný a je vám jedno, jestli ve městě budete 5 nebo 12 hodin. Ale třeba si těch 450 korun za OK připlatíte protože posíláte na otočku za vnukem babičku, která neumí jinak než česky a bude jí s našimi letuškami příjemně. Nebo chcete míle do OK-Plus. Nebo máte s námi nárok na vstup do salonku. Nebo se vám líbí naše letušky.
Zde jsme si, milí žáci, chtěli ukázat, že cena letenky není jediným kritériem, podle kterého se vybírá a kupuje.
3)HighFlyer pořád "nakupuje" jako spořivý student, který je málo limitován a je mu víceméně jedno, kdy a proč letí. Nic proti tomu. Na takové cestující jsou zaměřeny právě low-costy. Jejich letový řád a služby se nepřizpůsobují PAX, ale PAX se přizpůsobí aerolinkám. Zde mě nechytejte za slovo, to není ani opovržlivé ani vyčítavé konstatování. V takovém případě mu přeju, aby vždy našel levnou letenku. ČSA takové taky nabízí (nebudu tady produkt jmenovat, protože byste si mysleli, že tu dělám PR). Pokud už jsou vyprodané, musí jít zákazník hledající nízkou cenu o dům dál. Když prošvihnete časově omezený výprodej v obchodním domě, taky tam nemůžete přijít další den a nárokovat slevu s tím, že ostatní ji ještě včera dostali.
4)Tohle je současně důvod, proč už nechci donekonečna zdůvodňovat a obhajovat, že na nějaké trati v nějaký den má ČSA drahé letenky. Je nám líto, že na tu letenku nemáte. Není to výraz neuctivosti k zákazníkovi. Ale praktikujeme tržní princip. My už zkrátka ty levné letenky prodali a zbyly nám jen ty dražší. Tohle dělají všechny společnosti. Tradiční nebo low-cost. Znovu pro ilustraci viz bod 1): vidíme, že HighFlyer v domácím úkolu našel výrazně levnější tarif, který už dnes nejspíš byl vyprodán. Aerolinky si sice navzájem konkurují, ale tady v naší uzavřené posluchárně si můžeme říct, že cenovou politiku mívají často velmi podobnou. Zeptá-li se někdo, proč včera byla LH na cestě do DUS levnější než OK, můžete, studenti, takovému neználkovi směle odpovědět: "ČSA taky mělo takový tarif, ale díky šikovnému marketingu se ho podařilo vyprodat a nyní prodáváme jiný." Nejspíš byste nebyli daleko od pravdy, ačkoli pro exaktní konstatování bychom museli provést složitý výpočet s tajnými daty. V celkovém množství v porovnání k hmotě vesmíru lze stanovit, že obě aerolinky mají různý počet sedadel, která prodávají za různou cenu, s tím, že se nejdříve prodávají ta levnější. Cena sedadel s jejich vzácností, stoupá. Je to velmi zjednodušené tvrzení, neboť různé tarify se mohou prodat v různém pořadí. I tak ale naprosto jistě víme, že ne všechny letenky ČSA do DUS stojí 21.562 (HighFlyerův domácí úkol), víme, že byly i levnější, ty už jsou prodané, nebo je nelze zakoupit v dané relaci. LH přitom ještě včera prodávala právě tyto levnější lístky, zato OK si už může dovolit nabízet drahá sedadla.
5)Vtip je v tom, že většina cestujících letí, protože musí. Jejich životní cesty jsou nějakým způsobem předurčeny. Jen málokdy jsem se za svou letitou praxi (a to už Cenotvorbu letenek vyučuji dva a půl tisíce let setkal s PAX, který přijde na přepážku a poručí si: "Dejte mi letecký lístek kamkoli a kdykoli, jen ať je to levné." PAX mají většinou nějaké požadavky ohledně data, času i místa a vůbec si navymýšlejí spoustu věcí. Rádi jim vyhovíme, ale musí za to zaplatit. Pro někoho je důležité přistát na konkrétním letišti. Někdo nechce za žádnou cenu přestupovat. Jsou takoví podivíni, kteří mají z přestupů radost. Čím méně mají času a čím chaotičtější letiště jim k tomu slouží, tím jsou šťastnější a dokonce i výskají ještě před výstupem z letounu. Přímý let je považován za pohodlný a jistější (ačkoli jistota takového letu je relativní stejně jako Einsteinova trvalá). V každém případě se za něj víc platí. Pro lidi, kteří chtějí ušetřit není problém čtyřikrát přesednout na cestě mezi PRG a CDG. Skutečností je, že aerolinky se snaží tyto lety zvýhodnit, aby PAX získaly. Musí jim kompenzovat komplikace, ztracený čas a také vyšší letištní poplatky. Často se tak domácí dopravce jeví jako drahý. Na druhou stranu domácí dopravce se zase podbízí na transferových tratích vedoucích přes jeho hub (tedy např. MAD-PRG-SVO). To je další odpověď, proč je třeba nabídka LX v bodu 1) nejlevnější, ačkoli vlastně jen velmi krkolomně použitelná.
6) Vydržte studenti, vím, že je můj výklad dlouhý, ale při závěrečném testu se vám bude všechno hodit. Beztoho už budu končit. Nemohu ještě vynechat zásadní poznatek, který se, vlastně jako ty ostatní prolíná s jinými a tak jdou ruku v ruce.
Cenu letenek určují také podmínky tarifu. Některé letenky se dají koupit jen 14 dní před odletem, jiné se musí zaplatit do 24 hodin od rezervace, známými pravidly jsou minimální nebo maximální doba pobytu. A nesmíme zapomenout na storno podmínky. Někdy zaplatíte hodně, ale ve výsledku vám to ušetří peníze. Znovu vám studenti jednoduše ukážu, že cena letenky je pojem stejně relativní jako spin fotonu, a že je dle toho kritéria nemůžeme házet takříkajíc do jednoho atomu, chci říci pytle. Podívejme se na figuranty z příkladu 1). Pan Vocásek má malou firmu, která staví veletržní expozice. Potřeboval by letět na jednodenní schůzku s obchodním partnerem v DUS, ale neví, jestli vůbec poletí. Možná jeho firma během několika dní získá velikou zakázku v Brně. Zavolá prodejci letenek a zjistí, že by mohl letět levně s LX. Ale bojí se, že by se mu mohl přestup zkomplikovat, moc často nelétá. Zeptá se, za jakých podmínek může letenku stornovat:
Letenku s LX si musí zarezervovat nejpozději 3 dny před odletem a za storno se účtuje 4000 Kč.
Letenku LH si může rezervovat 1 den před odletem (s tím, že neví, jestli bude vybraný tarif dostupný, mohl by nakonec zaplatit ještě dražší místa). A za storno takové letenky se platí plná cena tarifu. To znamená, že buď poletí, nebo má smůlu.
Letenka OK vyjde nejdráž a musí se koupit 4 dny předem. Zato nabízí docela dobrou pojistku v podobě storna za 2000.
Co si pan Vocásek vybral, si nechte dovyprávět v postýlkách od svých rodičů.
7) Společným důkazem těchto a dalších hlubších či povrchních rozdílů je, že v každém vyhledávači najdete od každé společnosti několik tarifů pro stejné směrování a stejné datum. Jen blázen by kupoval stejnou věc za dvojnásobnou cenu. Ve skutečnosti ale nejde o stejné věci. Jsou mezi nimi podstatné odlišnosti a každá taková odlišnost má svého kupce.
ZÁVĚR: Bavit se o cenách v jednotlivých případech je nesmyslné. Může najít stovky podobných případů a u každého budeme hledat, proč to tak je. ČSA nebude vždycky nejlevnější, ani nejvýhodnější. Každý ví, že by to byl marketingový a obchodní zázrak. Nicméně pro různě vysoké ceny je zde odůvodnění. Doufám, že jste alespoň některé z nich pochopili.
HighFlyer se ptal CO EXTRA ČSA V JEDNOTLIVÝCH PŘÍPADECH NABÍZÍ? Vlastně nic a mnoho současně. Podle skupiny zákazníků. Pro někoho je to jen přeprava, ráno nebo večer zítra nebo za týden. Někdo ovšem musí letět teď a nebo nikdy. Tohle je skupina, kterou chtějí chytit všechny aerolinky, protože to přinese nejvíc peněz. Tady máte taky odpověď na věčnou otázku: co bylo dřív bageta nebo teplá večeře? Ve výsledku je servis na palubě marginální záležitostí, nicméně zpětně dotváří dojem.
Low-cost jdou jiným směrem, jejich ceny se taky mění. Oni na to jdou od lesa, nabízí jen tak let sem nebo tam buď odpoledne nebo možná příští víkend. Za málo. Ale nakonec "osolí" taky nejvíc toho, kdo si letenku koupí, protože musí.
HighFlyer je kromě ČSA zaujat taky proti taxikářům. Pro mě sice nejsou taxikáři živočišným druhem, kterému bych přispíval na útulku a zimní výkrm. Jsou mi spíš jedno. Nemůžu ale nechat aerolinky (všechny) srovnávat s taxikáři. Je rozdíl, když někdo využije vaší neznalosti a natáhne vás rovnou, nebo povozí dvojnásob dlouhou trasou. Aerolinky nepřizpůsobují tarify, jak se jim zachce. Ono by to ani nešlo. Tarify se musejí ve stanovené termíny publikovat (aby vůbec fungovaly rezervační systémy) a musejí se dodržovat. Ani neplatí víc matka, která si jede vyzvednou ostatky svého syna, protože by za to byla ochotná zaplatit.
Stejným (tržním) způsobem se mění ceny hotelového ubytování v době svátků nebo veletrhů, apod.
Kdo se dočetl až sem, je hrdina. Vzal jsem to jako moderní osvícenství. Je mi líto, když jsou lidé zabednění (tím nechci nikoho urazit), tak kdo chtěl, třeba si rozšířil obzor.