JIndra píše:Děkuji lojzovi za to...
No myslim, ze jste se obhajil vic nez obstojne. Pekny prispevek, ktery toho hodne vysvetluje. Letecky business je z urciteho pohledu (casto nejen z pohledu laika ale i profesionala)hodne nespravedlivy, dyt proc jeden zaplati za prepravu z bodu A do B 20.000 a druhej 50.000? A to sedi ve stejne sedacce, ve stejnem letadle, ji stejne jidlo a letenku si kupuje u stejneho prodejce ve stejny den. Bohuzel cenu urcuje spousta jinych faktoru jako narpiklad nakup v urcite dobe pred odletem nebo omezena doba pobytu v destinaci. V tomhle odvetvi je to vlastne soucast nabidky produktu. Neni to jenom to samotne sedadlo, jenom ta preprava z bodu A do B.
Tyhle kroky smeruji k maximalizaci revenue u produktu(sedacky), kt. jak tady nekdo psal, odletem letadla proste zmizi. LCC delaji presne to same jen pouzivaji jiny(jednodussi) zpusob tvorby tarifu. Hotelovy business funguje na podobnem principu ale asi to neni dohnane az do takovych extremu. Prece jenom hotel je proti letadlum kapitalove relativne levna zalezitost.
V dnesni dobe se se da letet za 1p a v letadle bude vedle vas sedet clovek co leti za 200GBP...vadi to snad nekomu? Mozna tomu co plati 200GBP ale ten prece vzdy muze rict ne.
Hanit CSA za to, ze jsou drazsi mi neprijde uplne kosher vzhledem k tomu, ze yield management je neskutecne komplexni tema a neni jednoduche se dopracovat k tomu proc jedna letenka stoji 10k a druha 20k. Velke spolecnosti maji casto nakoupene neskutecne vymakane pocitacove systemy, kt. oteviraji a zaviraji jednotlive RBD dle nekutecne slozitych algoritmu, historickych dat, ale i treba i jmen cestujicich. Na druhe starne vzdy jsou to jen systemy, kt. nekdo spravuje.
Doufam, ze CSA ma spocitane dusledky a moc dobre vi co dela. Ja jejich politiku na jedne strane chapu, ale na strane druhe si nejsem jistej, jestli CSA ten lokalni trh tak trochu nepodcenuje.
Je taky pravda ze za kazdou cenu maximalizovat revenue a "skubat" pax na drahych letenkach si muze dovolit jen opravdu kvalitni dopravce. Omezovat PAX komfort a zaroven maximalizovat vynos letenkami za 30K neni uplne rozumne. To si muze dovolit SIA, kt. vzdy lehce prorazi argumentem 100% servisu, ale u CSA mam tak trochu pochyby.