Revenue Management vs. Travel Cost Management

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět
petr87
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 191
Registrován: 13. 01. 2009, 10:25
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od petr87 »

Nevím, jestli to zrovna patří do tohoto vlákna, ale hledal jsem letenku do New Yorku a našel jsem sdílený let ČSA a Delta Airlines. Delta je o 3577kč levnější. Jak je to možné?


flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5477
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od flyingblue »

petr87 píše:Nevím, jestli to zrovna patří do tohoto vlákna, ale hledal jsem letenku do New Yorku a našel jsem sdílený let ČSA a Delta Airlines. Delta je o 3577kč levnější. Jak je to možné?


Je to mozne tak, ze to maji obe spolecnosti takhle v ceniku u prislusne tridy :-)

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5477
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od flyingblue »

JIndra píše:Ačkoli tady nechci pochybovat o ekonomických a marketingových znalostech přispěvatelů, musím k tomu říct, že cenotvorba je prostě daleko složitější, než tu vypadá. Ceny letenek nemůžou vycházet z jednotlivých případů, které jsme tu četli (chtěl jsem letět DUS, ale bylo to drahý, tak se mi vyplatilo jet autem). Takto bychom mohli analogicky najít studenta, který chtěl do Barcelony, ale za 3000 to bylo moc, když může jet autobusem za akční cenu 17000 Kč. Měla by pak letenka stát 1500?


Ale kdepak Jindro. Letecka doprava je jako kazda jina - akorat v autobuse Ti daji pokazdy stejnou cenu.

Pokud mam letenku v Y do DUS za 30.000, tak to jeste neznamena, ze to letadlo naplnim. Pokud bych ho naplnil za 30.000, tak je samozrejme nesmysl prodavat ji levneji.

JIndra píše:Ceny letenek se vytváří s ohledem na možný zisk. A zatím není strategií prodat každé místo, ale prodat místa dráž. Autosalon, který prodává Jaguary, má nepochybně obrovskou marži. A já na Jaguara nemám. Proč vlastně ty auta neslevní, abych si je taky mohl koupit. Vydělali by sice míň, ale Jaguárů by byla plná republika a nestály by v prodejně. ČSA nechtějí prodávat sedačky za korunu, takže když se vám zdají drahé, leťte s low-costem. Ale ani ty slavné low-costy nejsou vždycky zadarmo. Proč Ryanair BRQ-STN na 22.2. stojí 4250? Bez jídlla, bez poplatku za odbavení, jen s kabinovým zavazadlem? Kdo si koupí takovou letenku, je podle mě blázen. A přesto někoho takového najdou.


Jen doufam, ze strategie nezni "prodat mista draz" (i kdyz obcas to tak vypada). Vzdycky jsem zil v domneni, ze cilem provozu je maximalizovat provozni zisk. Evidentne to CSA nedela.

Muzeme jen spekulovat o tom, kolik lidi letelo do DUS za kolik penez, ale evidentne kdyby byla cena 19.000, tak by meli dalsiho pasazera. A tech 19K je cisty prijem.

Osobne me vzdycky mirne prekvapi nabidka, kdy cena v C je levnejsi nez Y (nebo je rozdil marginalni). Nevim, jestli si to CSA uvedomuje, ale rika: Nas C produkt je stejny jako Y.

JIndra píše:Nejsem zaujatý proti low-costům, ale neodpustím si připomenout, že to nám (ČSA) vyčítané omezování servisu zdarma, zavinily tyto společnosti. Bez občerstvení zadarmo se v Evropě opravdu dá vydržet, i když myslím, že to bylo "to hezké" na létání: dostali jste platíčko, malou lahvičku s vínem nebo plechovku, srkali kávu a koukali z okýnka. Low-costy ale přišly na to, že lidi stejně poletí, i když nedostanou nic. A od nich to ještě dřív převzaly i velcí dopravci (kdo lítá např. v USA, ví, že tam se fakt zadarmo už skoro nic nedává) a dnes už i ti malí. I kdybychom na CDG dávali pečeného krocana, neznamená to, že přemluvíme PAX, aby nám dali o 5000 víc než Sky Europe. A naopak. Kdo bude potřebovat letět CDG, servis na palubě bude nepochybně to poslední kriterium při výběru dopravce.


Priznam se, ze v poslednich letech jsem s CSA lital podobne jako v USA. Protoze ten hnus, kterej CSA servirovaly pod nazvem tasticka, jsem vyzkousel tak trikrat a fakt stacilo ...

Co se CDG tyce, tak jsem mel na podzim prilezitost letet s AF (a o mesic pred tim s CSA) a muzu Ti sdelit, ze v Y ten produkt nebyl moc srovnatelny. V obou pripadech slo o prestup - jednou SEA a jednou DXB.

A dalsi vec - kdyz porovnam Y "dalkovy" produkt CSA treba s AF/KL nebo DL, tak je to fakt nebe a dudy. I nekterymi proklinana konfigurace 3-4-3 u AF mi prijde lepsi nez nedrzici operadla a blba klimatizace ve WAA. A o hadrzbyznys tride se vypraveji zkazky :-)

jaakob
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 58
Registrován: 17. 03. 2005, 13:15
Oblíbené typy letadel: KP-2U Sova
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od jaakob »

Ja tedy preji vsem hlavne hodne stesti a uspechu v jejich businessu. CSA at co nejvic vydelava (samozrejme pokud mozno uz pod soukromym vlastnikem - a soukromym zduraznuji - aby nezacal hned nejaky OT flame). Kdyz nevydela, pujde proste do kopru, zelezo se proda, premaluje a jedeme dal.
Prodejcum, at maji co nejvyssi marze a kastani jeste dlouho neprijdou na to, proc plati vic, nez musi. Dokud mne nikdo NENUTI kupovat u nich, nima problema.
A sobe jako potencionalnimu zakaznikovi co nejvetsi a nejschopnejsi konkurenci jak CSA, tak prodejcum, protoze mne to zajisti nejnizsi ceny a nejlepsi sluzby. Jak jednoduche.

Nedovolil bych si nikdy tvrdit, ze nejaka cena letenky od CSA (ci kohokoli jineho) je PRILIS VYSOKA. Ano, mozna pro mne je, pro nekoho jineho byt nemusi a koupi. Kdyz si CSA najde svuj business model ve forme pritahnuti "lepsich - lepe platicich zakazniku" a ten bude fungovat, gratuluji. POkud presvedci dost kastanu, ze pro par hodin po evrope (ci leckdy desitek minut) je treba vyplaznout x-krat vice nez u konkurence a navic z toho mit dobry pocit, gratuluji jeste jednou.

Nicmene je zajimave, ze i kdyz leckdo - zvlaste ze zdejsich insideru - vpodstate vini lowcosty ze "zkazeni trhu" (ted vazne nemyslim nikoho osobne, je to takovy muj dlouhodoby dojem), vydava se vetsina spolecnosti stejnou cestou - tj nizsi servis, placene jidlo atp. atd. Tak proc mam pocit, ze kdyz uz jsem (a to nejen) od CSA castokrat slysel, ze low cost segment neni jejich cilovka, ale jde jim hlavne o "business" cestujici, tak jejich kroky tomu naprosto neodpovidaji?

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od HighFlyer »

JIndra píše:Hned na úvod přiznávám: jsem insider ČSA.

"A pracovni dobu travim brouzdanim po internetovych forech."

Fascinuje mě snaha "vychovávat" aerolinky k nízkým cenám. Už tady několikrát zaznělo: když na to nemáš, je to tvůj problém. A to je skutečně jediné, co se k tomu dá říct.

Vas nevychovaveme jenom my, vas vychovava hlavne O'Leary :mrgreen:

Me zase fascinuje nepochopeni zamestnancu aerolinek-dinosauru, ze zakaznici hlasuji nohama a v soucasne dobe, kdy vetsina firem drasticky snizuje rozpocty na vsechno vcetne sluzebnich cest, to budou delat jeste vic. Budeme vas vychovavat nadale. Budeme letat s konkurenci, budeme letat v terminech, kdy mate za totoznou sluzbu tretinovou cenu, budeme letat z jinych letist, budeme delat křížové rezervace, budeme delat fake returny. V jednote je sila :wink:

Jediny zpusob, jak dosahnout snizeni premrstenych cen, je snizeni poptavky. A ten pokles uz zacal a ekonomika si ma sahnout na dno az za pul roku. Jeste bude veselo.

Ačkoli tady nechci pochybovat o ekonomických a marketingových znalostech přispěvatelů, musím k tomu říct, že cenotvorba je prostě daleko složitější, než tu vypadá.


Z meho pohledu je ta cenotvorba docela jednoducha. Zustavas min nez 3 noci? 20.000. Nikdo jinej tam nelita? 30.000.

Dovedete si predstavit, jakej by se spustil kraval, kdyby si taxikari uctovali 18Kc za km pri objednavce 14 dnu predem za cestu do Karlina, ale 250Kc za km za cestu objednanou ten den rano na Hanspaulku? "Aaaaa, tak pan jede na Hanspaulku? A volal teprve dneska rano? Noooo, to bude za tri litry, vasnosto!" Cenove praktiky CSA si v tomto ohledu nezadaji s praktikami zlodejskych taxikaru v centru Prahy. (To nerikam jako moralni odsudek, ale abych ilustroval, jakou image si tim CSA buduje).

Ale mozna je ta cenotvorba CSA opravdu slozitejsi, protoze nektere souvislosti mi opravdu unikaji, napr. ze i tam, kde konkurenci CSA ma, tak ma ve vetsine pripadu na dany termin ceny o 15-20% drazsi nez BA, LH nebo LX, pricemz nenabizi ani lepsi letovy rad ani lepsi palubni servis ani zadnou jinou zaznamenatelnou pridanou hodnotu. V tom pripade uznavam, ze ta cenotvorba je opravdu slozitejsi nez vypada...

Proč Ryanair BRQ-STN na 22.2. stojí 4250? Bez jídlla, bez poplatku za odbavení, jen s kabinovým zavazadlem? Kdo si koupí takovou letenku, je podle mě blázen. A přesto někoho takového najdou.

To je klasicky zmanipulovany priklad, vybral jste datum 22.2., kdy je druha nejvyssi cena za cely unor (presne to delaval pred par lety vas byvaly kolega lojza, kdyz nam chtel dokazat ze CSA je vyhodnejsi nez Smartwings na prikladu jednoho konkretniho terminu do jedne konkretni destinace, kde byly v tu chvili CSA levnejsi). Ano, jsou pripady, kdy se cena low-cost dopravce blizi nebo dokonce prevysuje cenu klasickeho dopravce. Ale je to dosti vyjimecna situace, v pomeru 100:1 je to byva naopak. Takze na priklad BRQ-STN za 4250 nema cenu reagovat, protoze to je celkem anomalie (coz se o tarifech 20-30 tisic u CSA rict neda).
Naposledy upravil(a) HighFlyer dne 13. 02. 2009, 19:04, celkem upraveno 1 x.


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od HighFlyer »

Modelova situace pro prodejce, lojzu a JIndru:

(jako reakce na vyroky "kdyz na to socky nemate, tak nelitejte", "pri obchodu prece nejde o to, aby byly spokojene obe strany" apod.)

Dojde vam benzin v aute. Vezmete kanystr, po hodine dojdete 5km na nejblizsi benzinku, kolem ktere jezdite kazdy den a pravidelne u ni nakupujete benzin. Pumpar prave vyvesuje cenovku 25Kc/litr, ale kdyz si vas vsimne, rychle ji sunda. Nasleduje tato rozprava: Jeee, vam dosel benzin? To je ale neprijemna situace. To bude 50Kc za litr. Teda, ted me napada, dalsi benzinka je az za 20km, takze jsem chtel rict 75 za litr. Coze? Cekaji na vas doma tri nemocne deti? Jasne, chapu, to je 100Kc za litr. Jeeee!!! Podivejte, venku zrovna zacina chumelit! To mame 125Kc. Za chvili se jiste prida silny vitr, takze 150Kc za litr. Coze, za tu cenu si chcete koupit jen dva litry? Tak to bohuzel nepujde, tady mame minimalni odber 10 litru, to vite, narizeni naseho revenue managementu, s tim ja nic nenadelam.

A ted dotaz: Prijdete na tuto benzinku jeste nekdy si koupit benzin?

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od cocik »

Patram v pameti, kdy jsem letel po Evrope v Y za ceny kolem 30 tisic a vzpominam si na dva pripady (na posledni chvili na otocku LHR a o par let pozdeji to same LUX). Letenka byla pokazde placena z firemnich penez a slo o situace, kdy jsem tam proste musel byt, takze cena v radech desetitisicu nehrala roli. Takze evidentne zakaznici ochotni platit takove ceny u urcitych destinaci existuji.

Dal je to jenom o citlivostni analyze, derivacich poptavkovych krivek a nejakem linearnim programovani. Bohuzel ani jeden z nas nema zadna tvrda data z chovani spotrebitelu, na kterych by se dal prislusny business case vymodelovat a overit, jestli je cenova politika CSA v poradku, nebo jestli prichazeji prilis vysokymi cenami o mozny prijem. Muzeme varit z vody a pouzivat metodu "podle sebe soudim tebe a ostani paxy", ktera je sice zabavna, ale ke kyzenemu vysledku nas s rozumnou spolehlivosti nedobere. Muzeme se take podivat na historii tarifu CSA na vybranych destinacich (identicky pripad s LHR je nyni za cca 15 tisic, LUX nebo treba DUS stale za raketu) a usoudit, ze tam nejaka zpetna vazba bude, pravdepodobne navazana na lowcost aerolinky. Jenze opet nam to nerekne nic o tom, jestli by na tom DUS vydelali vice (nebo aspon vydelali), kdyby letenky v drahych tarifnich tridach nabizeli za rozumnejsi ceny.

Osobne mi prijde nejvice korektni podivat se na zajimavejsi cenove modely nekterych konkurencnich spolecnosti (napr. Southwest nebo treba i Hong Kong Express), jejich prumernou obsazenost a vynosy na lety srovnatelne treba s tim DUS. Tady srovnani bohuzel nevyzniva pro CSA moc priznive...

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4255
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od prodejce »

HighFlyer píše:Modelova situace pro prodejce, lojzu a JIndru:

(jako reakce na vyroky "kdyz na to socky nemate, tak nelitejte", "pri obchodu prece nejde o to, aby byly spokojene obe strany" apod.)

Dojde vam benzin v aute. Vezmete kanystr, po hodine dojdete 5km na nejblizsi benzinku, kolem ktere jezdite kazdy den a pravidelne u ni nakupujete benzin. Pumpar prave vyvesuje cenovku 25Kc/litr, ale kdyz si vas vsimne, rychle ji sunda. Nasleduje tato rozprava: Jeee, vam dosel benzin? To je ale neprijemna situace. To bude 50Kc za litr. Teda, ted me napada, dalsi benzinka je az za 20km, takze jsem chtel rict 75 za litr. Coze? Cekaji na vas doma tri nemocne deti? Jasne, chapu, to je 100Kc za litr. Jeeee!!! Podivejte, venku zrovna zacina chumelit! To mame 125Kc. Za chvili se jiste prida silny vitr, takze 150Kc za litr. Coze, za tu cenu si chcete koupit jen dva litry? Tak to bohuzel nepujde, tady mame minimalni odber 10 litru, to vite, narizeni naseho revenue managementu, s tim ja nic nenadelam.

A ted dotaz: Prijdete na tuto benzinku jeste nekdy si koupit benzin?



Odpověď najdeš v mém předchozím příspěvku:
prodejce píše:Nebo proč myslíte, že se všechny airlines chovají na trhu jako prasata? Při tom množství a velikosti si to prostě můžou dovolit... a teď není řeč jenom o ČSA. Důležité pro ně jsou globální věci, které se dají nějak změřit a ve statistice se projeví... a v tom dopravce zase chápu.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od HighFlyer »

prodejce píše:Odpověď najdeš v mém předchozím příspěvku:
prodejce píše:Nebo proč myslíte, že se všechny airlines chovají na trhu jako prasata? Při tom množství a velikosti si to prostě můžou dovolit... a teď není řeč jenom o ČSA. Důležité pro ně jsou globální věci, které se dají nějak změřit a ve statistice se projeví... a v tom dopravce zase chápu.

To neni odpoved na moji otazku. Ta znela, jestli vy osobne byste k te benzince jeste nekdy prijeli koupit benzin.

jaakob
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 58
Registrován: 17. 03. 2005, 13:15
Oblíbené typy letadel: KP-2U Sova
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od jaakob »

To cocik: tvrda data o uspesnosti CSA uvidime nejpozdeji pri prodeji. Ci pokusu o nej...

JIndra
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 14. 04. 2005, 22:22
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od JIndra »

Před chvíli jsem chtěl napsat, že to začíná být nudné. A ono ne. Rozjelo se to, i když ne takovým směrem, jak by asi mělo. Já jsem tu nikoho nechtěl napadat. Je to trošku podpásovka, psát tady, že si v pracovní době brouzdám po forech, nemyslíte? Za prvé tomu tak není, přístup na airways.cz je ze sítě ČSA už dlouhou dobu zakázán. Za druhé já v pracovní době na internet přístup nemám. Čekal bych tu věcnější argumenty.

Ano, jistěže jsem u FR našel vysokou cenu. Všichni víme, že prodávájí letenky téměř zadarmo. Ale zapomíná se, že opravdu ani FR nelétá se 120 PAX, kteří zaplatili po koruně. Takž i u FR podléhají ceny letenek jistým pravidlům (zbývá méně sedadel=vyšší cena). Tím příkladem jsem chtěl ukázat, že i když je to teoreticky posledních pět sedadel, taky je neprodají za korunu, jen aby někoho vezli, ale naopak.

Cenotvorba letenek je prostě zvláštní. Ano, souhlasím, že může vypadat nepochopitelná. Nicméně nevymyslelo si ji ČSA. Kterýkoli velký dopravce (LH, DL, AF, KL....) stanovují ceny podle systému: jak dlouho tam budeš, chceš si letenku změnit, kdy si ji kupuješ. Je to, jakoby se prodavačka zeptala, kdy vlastně ten jogurt sníte, jestli si ho necháte půlku v lednici a dojíte ho do tří měsíců nebo za dva dny, a podle toho stanovila cenu. Vím, že to je pro spoustu lidí nezkousnutelné.
Tento systém vznikl, aby (převedeme-li to do velmi hrubých příměrů) se maximalizoval zisk z jednotlivých cestujících. Např. student, který v USA bude 3 měsíce, zaplatí 10k, obchodník, který se musí vrátit za dva dny zaplatí 25k. Oba budou sedět v Y a dostanou stejné dobré nebo nedobré jídlo, stejnou deku a stejný film. S tím se musí smířit a nebo si cestu zařídit jinak. Velmi podobným způsobem ale maximalizují svůj zisk i low-cost aerolinky (viz výše). Zkrátka hrají na to, že kdo se rozhodl pozdě, už letět nejspíš musí a zaplatí.

Vyčetli jste mi, že jsem vzal jeden nejdražší let Ryanairu. Tady se ale vždycky pouzkazuje na jeden příklad, kdy někdo chtěl letět do HAM nebo STR a zjistil, že se to vlastně nevyplatí. Na krátkých tratích se ceny zdají astronomické, to uznávám - příkladem je i BRQ. Ale to je v pořádku. Není cílem konkurovat tady silniční dopravě. Kdybychom chtěli, můžeme do MUC létat za pevnou cenu 1000 korun. ATR by byla plná, a protože je to šikovný stroj, v podstatě by jí to na živobytí stačilo. Létali bychom 12x denně jako Student Agency mezi BRQ a PRG
Volali jste po konkurenci, ta už dávno funguje na mnoha tratích. Například z PRG do CDG můžete letět několika airlines, dokonce i vlakem, autobusem nebo vlastním vozem. A přesto jsou spoje ČSA dost vytížené.

A to, že je letenka dražší, když do daného místa nikdo nelítá? Vás to pobuřuje? Kdybyste podnikal, dělal byste to jinak? Třeba Rusko, které si hlídá, koho k sobě pustí je takovým příkladem. Do SVO jsou letenky pořád poměrně drahé. 2,5 hodiny letu, naprosto stejný servis jako třeba MAD, cena ovšem čtyřnásobná. A měli bychom létat za polovinu, když to letadlo bez problému vyprodáme?

Tady na fóru si můžeme jednotlivé extrémní ceny ukázat jako zajímavosti, výstřelky a kuriozity. Ale jakákoli snaha o hluboké úvahy je nesmyslná, neboť bychom museli mít přehled prodaných letenek a jejich ceny za několik týdnů nebo měsíců. Můžeme si navzájem ukazovat desítky příkladů, kdy někdo za korunu obletěl svět, ale těžko z toho vyvodíme, že by to tak mělo fungovat vždycky u všech dopravců.

Co se týče servisu, napsal jsem pouze, že low-costy měly jako první odvahu lidem nic nedat. Občerstvení na palubě je vlastně takový zvyk, který postupně mizí. Na letu po Evropě to opravdu není nutnost (a nikdy nebyla, přesto jsme třeba na CDG dávali teplé jídlo). Zdravý člověk samozřejmě hladem ani žízní nezemře. Já proti low-costům nic nemám, kdo chce, ať s nimi samozřejmě letí. Jen jsem poukázal na to, že tyto společnosti snížily standard létání.

Nejsem tu, abych se do krve bil za to, že ČSA jsou nejlepší. Chtěl jsem pomoct vysvětlit, proč letenky OK stojí to, co stojí. Znovu opakuji: konkurence (minimálně v Evropě a USA) funguje, takže není důvod k zášti a nenávistným výpadům. Všichni si mohou vybrat dle libosti a ostatním se obloukem vyhnout.

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od cocik »

HighFlyer píše:
prodejce píše:Odpověď najdeš v mém předchozím příspěvku:
prodejce píše:Nebo proč myslíte, že se všechny airlines chovají na trhu jako prasata? Při tom množství a velikosti si to prostě můžou dovolit... a teď není řeč jenom o ČSA. Důležité pro ně jsou globální věci, které se dají nějak změřit a ve statistice se projeví... a v tom dopravce zase chápu.

To neni odpoved na moji otazku. Ta znela, jestli vy osobne byste k te benzince jeste nekdy prijeli koupit benzin.

Ta otazka nebyla moc fer. Sluselo by se tam napsat, ze ma clovek na vyber ze ctyrech benzinek, pricemz jedna se chova uplne stejne a u zbylych dvou je priblizne 50% sance, ze natankuje misto benzinu vodu a nikam nepojede (ja vim, ted trochu SkyEurope a Ryanu krivdim, ale pro ilustraci to staci). Pripadne muze jit pesky...

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4255
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od prodejce »

HighFlyer píše:To neni odpoved na moji otazku. Ta znela, jestli vy osobne byste k te benzince jeste nekdy prijeli koupit benzin.


Dobře, tak polopatě :D ... samozřejmě, že se v tomto případě budeš na pumpaře čílit a prohlašovat, že tam nikdy znovu nevkročíš :lol: .. ale známe jak to je .. je dost velká pravděpodobnost že znovu vkročíš až budeš potřebovat.. (a pumpař to moc dobře ví :mrgreen: )

A hlavně - ta benzínka má 1-2-5-10 milionů kunčaftů ročně.. jestli se na ní budeš čílit ty, nebo dalších 30 tisíc tobě podobných, je pumpaři srdečně u zadku :twisted:

Pochop, že airline business se chová podle hesla "take everything - give nothing". Proto píšu, že letecké společnosti se chovají jako prasata. Žádný jiný podnik (snad kromě Telecomů), si nedovolí ke stálým/prémiovým klientům to, co letecké společnosti. V tomto je ale ČSA o malinko normálnější, než "západní" airlines.

Z hlediska "morálky" a toho, co tě učili ve školce a ve škole.. je to samozřejmě špatně a už bys do toho podniku nikdy neměl vkročit. Z hlediska businessu je to ale v pořádku. To je rozpor o kterém píše Lojza - "business není od toho, aby byly spokojené obě strany". Pokud tento rozpor nespolkneš, tak se budeš akorát rozčilovat donekonečna, ale stejně se nic nezmění.. :roll:

JIndra
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 14. 04. 2005, 22:22
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od JIndra »

HighFlyer píše:Modelova situace pro prodejce, lojzu a JIndru:


Toto je bohužel sice vtipný, ale hloupě vyhrocený případ. ČSA nezvyšuje cenu, když se dozví, že si letíte vyzvednout ostatky své babičky. Takže musím namítnout, že pravdu máte částečně: ceny se liší podle situace, ale ne tímto způsobem. Dost jste to překroutil.
Copak stojí káva ve městě ve všech kavárnách stejně? Nebývá dražší (i když nemusí být) na frekventovaných místech? Není benzín v různých krajích ČR různě drahý? Supermarkety mají taky nižší ceny než krámek ve vaší ulici. Protože pro balíček špaget nepojedete 10 km do Tesca, ale koupíte si jej v obchodě v ulici o pět korun dráž, neboť šikovně využijí vaší situace.

A jak už jsem napsal, ani low-costy nedrží stále stejnou cenu (tedy, že by všechny jejich destinace stály pořád stejně). Taky se mění podle toho, kolik míst se prodalo.

jaakob
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 58
Registrován: 17. 03. 2005, 13:15
Oblíbené typy letadel: KP-2U Sova
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Revenue Management vs. Travel Cost Management

Příspěvek od jaakob »

Lowcosty nesnizily standart litani - zakaznici ho snizili tim, ze letaji s lowcosty, ne? ;-)


Odpovědět