Takž i u FR podléhají ceny letenek jistým pravidlům (zbývá méně sedadel=vyšší cena). Tím příkladem jsem chtěl ukázat, že i když je to teoreticky posledních pět sedadel, taky je neprodají za korunu, jen aby někoho vezli, ale naopak.
Ano, a to je vlastně podstata problému a celé téhle diskuze - ČSA se tak nechová. Není problém, když osolí poslední volná místa v letadle (není to fér, ale co nakonec je). Problém je v tom, že osolí nejen poslední, ale i první a všechna další místa, která se zadaří, bez rozmyslu. To není obchodní šikovnost, to není racionální cenotvorba, ale chování lumíka...to že ještě další lumíci skáčou ze skály neznamená, že jsou taky chytří. Cenotvorba JE dosahování optimálního/maximálního dlouhodobého zisku. Ne napálení cen ve stylu "po nás potopa", což je přesně to, co současný management ČSA dělá. Všechno je teď nastaveno na horizont cca 1 roku, protože oni doufají, že za rok už tu nebudou, ale budou propíjet svůj privatizační bonus na Bahamách, v Dubaji atd.atd.; co na tom, že společnost půjde do pr***e, ehm do kopru díky různým buzeračním plánům, backleasingům a debilní cenotvorbě, kterou někdo vyhlašuje za strašnou vědu, aby se okecal fakt, že pokud jsi na většině letů dražší, buď nabízíš něco navíc, nebo jsi hrabivější a hloupější než ostatní a nebo, a to je myslím bohužel případ ČSA, je ti NAPROSTO volné, co budou zákazníci říkat už třeba na podzim.
Cenotvorba letenek je prostě zvláštní. Ano, souhlasím, že může vypadat nepochopitelná. Nicméně nevymyslelo si ji ČSA. Kterýkoli velký dopravce (LH, DL, AF, KL....) stanovují ceny podle systému: jak dlouho tam budeš, chceš si letenku změnit, kdy si ji kupuješ.
K cenotvorbě LH zprávy z planes.cz "
Lufthansa nasadila na své poměry velmi přijatelné ceny na zpátečních linkách z Prahy do Německa. V praxi to znamená, že než se začnou letadla plnit, konečná cena zpáteční letenky se zavazadlem a všemi poplatky je do/z Frankfurtu 2176,- Kč, Mnichova 2201,- Kč a Düsseldorfu 2431,- Kč. První levné lety se objevují na březnových linkách, od dubna do konce roku 2009 je možné výhodnou cenu najít na většině dní. Podmínkou je setrvat v cílové destinaci alespoň jednu noc. Lufthansa je svou hustou sítí a cenovou politikou pro Čechy momentálně velmi vhodná alternativa cestování po Evropě". Fajn, teď si položme otázku, proč to asi Němci dělají? Mohou být
a/blbečkové, kteří už nevědí, jak by prodali kapacitu svých letadel a melou z posledního...čemuž opravdu stav LH neodpovídá, nebo
b/si spočítali, že se jim to prostě vyplatí. Německý trh má být údajně nejvýnosnější v celé Evropě, tak jaktože germáni nechtějí za zpátečku FRA/MUC/DUS-PRG a zpět třeba 50k za eko a 100k za byz? Jistě by se našli tací, kteří by zaplatili, buď že musí, nebo že je cena nezajímá. Ne, oni totiž trošku počítají do budoucna a berou to jako investici. Lidé, kteří jim teď dali pouhých 2k+ Kč za letenku se k nim totiž vrátí a zaplatí v budoucnu víc. Kromě toho, tohle jsou všechno linky, na kterých si LH a OK přímo konkurují. Pokud zvážíme naprosto nesrovnatelnou možnost návazných spojů na tyto lety u LH a zároveň osekání servisu u OK, s kým asi tak cestující poletí??? Fajn, teď cestující zaplatil OK-30k a už s nimi pokud možno nikdy nepoletí, nebo 2k LH a bude se k nim vracet na výnosnějších linkách. Kromě toho odliv pasažérů od OK k LH bude výhledově znamenat konec spojů OK do Německa (opět ztrácíme německý trh, jako za "geniální managerky" p.Řezníčkové). Mneme si ruce, jak jsme dokázali blbce cesťáka osolit, protože "všechny aerolinky se chovají jako prasata a na cestujících nesejde". Ale kdo je tady v posledku ten blbeček? ČSA s jednou drahou letenkou, nebo LH s levnější, která se jim mnohoMNOHOnásobně vrátí??? Můžeš si všelicos dovolit na linkách bez konkurence, ale takových je v Evropě už jen minimum. Být drahý a méně kvalitní na přímých konkurenčních linkách není cesta k prosperitě (v současnosti německý, ruský a turecký trh). Jak už ukázala v podstatě kompletní ztráta trhu britského a irského.
A přesto jsou spoje ČSA dost vytížené.
Ale ne jako vlastní konkurenceschopný produkt, ale jako feeder AF, KL, LH, kdy se z letenky za 20k ukrojí 2k feeder a 18k ten, co letí zbytek.
A to, že je letenka dražší, když do daného místa nikdo nelítá? Vás to pobuřuje? Kdybyste podnikal, dělal byste to jinak? Třeba Rusko, které si hlídá, koho k sobě pustí je takovým příkladem. Do SVO jsou letenky pořád poměrně drahé. 2,5 hodiny letu, naprosto stejný servis jako třeba MAD, cena ovšem čtyřnásobná. A měli bychom létat za polovinu, když to letadlo bez problému vyprodáme?
Nepobuřuje. Problém je ale právě v tom, že tam nikdo další nelítá. Takové místo už v Evropě prakticky neexistuje. Rusko navíc není srovnatelný trh se Španělskem. Ve Španělsku a dalších civilizovaných krajích je dobrým zvykem, platit cenu přiměrenou. Kdo platí víc, je hloupý. Rusko je opakem, je otázkou prestiže platit co nejvíc. Kdo platí málo a neukazuje prachy, je považován za losera. To ale není běžné chování. A nakonec se i Ruský trh vrátí do běžných pravidel, kdy platit se má přiměřeně tomu, co se kupuje. Zatím ruský trh drží ČSA nad vodou, ale opět ne díky šikovné cenotvorbě ČSA, ale nelogickému chování spotřebitelů. Uvidíme od 15.2., až se naplno projeví rozdíl v kvalitě služby mezi OK a SU. Rusové platí, ale očekávají, že budou hýčkáni a rozmazlování (jedním pivem zdarma?). Vzhledem k tomu, že linka PRG-SVO lítá cca 6x denně (3xOK, 3xSU), ono se to poměrně rychle protřídí. Nechcem Rusům prodat ČSA, ale sami jim servírujem klienty na zlatém podnosu.