Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5916
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od Globik »

Josef píše:To žiletka: v prosinci let FRA-DUB: jedna velmi malá bagetka, tedy plátek sýra mezi dvěma kousíčky chleba. K tomu voda, džus a káva zdarma. Na dvouhodinovém letu žalostně málo. To vše na A 320 Lufthansa, pátek ráno, obsazenost 5O%.

A pivo ne?


MK
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 947
Registrován: 21. 02. 2006, 17:48
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od MK »

Tak já přidám fotky co jsem letěl 06FEB09, na obou letech jsem byl s cateringem spokojený:

PRG-FRA, LH3267, A319, D-AILY, 06:15-07:30
LPA 004.jpg


FRA-MAD, LH4452, A320, D-AIQA, 09:20-11:50
LPA 007.jpg

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od prodejce »

.. to jsou ale fotky z C-class ne?

MK
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 947
Registrován: 21. 02. 2006, 17:48
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od MK »

prodejce píše:.. to jsou ale fotky z C-class ne?


Kdepáák, z Y class :D a jak se tu někdo ptal na pivo, tak to myslím taky bylo zadara...já bych si ho dal, jen jaxi ke snídani se mi prostě nehodí :)

Malvolio
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 992
Registrován: 28. 06. 2007, 21:18
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od Malvolio »

prodejce píše:.. to jsou ale fotky z C-class ne?


Ta druhá fotka "ein Paar appetit Broetchen" je z Y-class....


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5916
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od Globik »

Když jsme u toho piva ráno, tak jsem si vzpomněl na velmi časně ranní let SKG-PRG a (asi zcela normální) stereotyp v podávání občerstvení: nejprve studené nápoje, pak teplé nápoje. Nepřijde vám normálnější si (ráno) napřed dát kafe, pak něco zblajznout a pak (když už to musí být) si otevřít plechovku piva než obráceně?

MS743
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1639
Registrován: 12. 02. 2003, 11:16
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od MS743 »

castecne vidim ze trend u let. spolecnosti speje k tomu ze se bude pomalu platit vse.... chapu ale asi ne moc akceptuji.

je tady nekdo (s let. odvetvi) ktery by nam rekl % kolik je catering a jeho cost na letu? je to tak prodelavajici kdyz pri 2 hodinovem letu se da extra par plechovek piva nebo deset dzusu? vetsinou kdzy letim tak stejne po jidle nevidim ze by masy cestujici porad chteli dalsi jidlo a piti!

Z mych zkusenosti byla SAS (nejhorsi).. na useku Praha-Copenhagen se platilo prosim i jidlo a nejen piti... pak dalkovky ok normal...

Doufam ze se to CSA rozmysli... je to strasliva logistika pro cabin crew... jidlo, pak placene, pak duty free kdyz to bude mimo EU.. na to by bylo potreba 3 hodinovy let!

Me hodne ted zajima jaka je kvalita jidla? vetsinou kdyz CSA pise takove "dramaticke" tiskovky ze prisla na zpusob jak cestujicim nabidnout neco navic :roll: , Jak vypada zakladni obcerstveni? je to opticky stejne nebo hned mensi porce aby se lide dokoupili neco jelikoz maji hlad?

kdyz placene tak at ale zaklad bych dal mimo vody, kavy a caje (stejne chutna jako voda), dzusu (min 3x druhy), softdrinks (cola, sprite apod) tez pivo a vino. je to i reprezentace ceska nebo ne? Pilsner ci jine ceske pivo a moravska vina jsou kvalitni a je to pro me i "marketing" pro (cizince) cestujici jelikoz vsechny vedi ze ceske pivo je dobre ale nemaji zdani jake je ceske vino napr.! jedno zadax a pak klidne zaplatit...

jo jo... CSA ztraci pomalu ale jiste veci ktere ji pomahaji prezit... nemaji zas tak mnoho co nabidnout aby se odlisili od jinych.

JIndra
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 14. 04. 2005, 22:22
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od JIndra »

Zatím je to tak, že občerstvení zdarma zůstalo na linkách stejné, jako bylo (to znamená, že např. MAD - teplé jídlo, AMS - houska, FCO - rozpékací taštička/sendvič). Nápoje zdarma se omezily na vodu, džus pomeranč/jablko, kávu a čaj. Pokud se podává teplé jídlo, je k němu nabízeno zdarma pivo (Gambrinus jako vždycky).

S náklady na catering je to asi tak, že netvoří podstatnou část letenky, podíváte-li se z druhé strany, kde ušetřit - tak co můžete těm lidem sebrat? Posádku, palivo, letoun, údržba, poplatky za přelet, navigaci, přistání, odbavení - s tím vším hnete těžko. Takže je nejsnazší upravit servis. V jiném tematu jsem psal, že s tím přišly low-costy a od nich se to naučili ostatní. Nechci říct, že je to přímo jejich vina. Stejně by k tomu třeba došlo za jiných okolností. Ale než přišly aerolinky tohoto druhu, bylo létání tak trochu svátečnější - to si můžeme přiznat. Bývaly doby, kdy bylo létání pro většinu lidí velmi neobvyklým zážitkem a patřičný servis na palubě k tomu patřil.

Co chci říct: bez jídla a pití by se na evropských letech vydrželo i před dvaceti lety. Ale tehdy zkrátka nikoho nenapadlo, že by v letadle prodával housky a limonády. Low-costy to přestaly řešit. Narostl počet lidí, kteří běžné létají kamkoli. Čeho si všimly ostatní společnosti je, že servis na palubě má poměrně malý vliv při výběru aerolinek. Jde spíš o takový dobrý pocit. A to ještě navíc dobrý pocit těch samotných airlines. (Jsme hrdí, že dáváme zdarma české pivo a víno).
Letenky si ale většina lidí kupuje podle ceny a pak je jim jedno i to, že nebudou mít v sedačce před sebou kapsu, kam by si dali knihu (Ryanair). Nebo si kupují konkrétního dopravce kvůli letovému řádu, kvůli FFP, kvůli přestupu atd.

Kdo z návštěvníků tohoto fóra upřednostnil dopravce kvůli servisu? A jaký byl cenový rozdíl, případně jiné důvody. Kdybyste mohli letět STN s ČSA za pět tisíc a Ryanairem za 1500, asi by vás ani pivo a víno zdarma nepřesvědčilo.

Moje konkrétní zkušenost je, že většině lidí nabízené občerstvení zdarma vystačí. Jsou překvapení, že nenabízíme, na co byli zvyklí, ale tak si dají místo coly vodu a jede se dál. Myslím, že je to všeobecný trend související s tím, že výnos z letenky klesá a servis upravíte nejrychleji a nejsnáz (je to jednodušší než vyřešit přezaměstnanost, předělat letový řád apod.).

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od flyingblue »

JIndra píše:Kdo z návštěvníků tohoto fóra upřednostnil dopravce kvůli servisu? A jaký byl cenový rozdíl, případně jiné důvody. Kdybyste mohli letět STN s ČSA za pět tisíc a Ryanairem za 1500, asi by vás ani pivo a víno zdarma nepřesvědčilo.


Pokud bych mel letet s CSA za 5.000 a s Ryanem za 1.500, poletim s CSA. Teda, minuly rok jsem letel za 10K proti 4K lowcostu (EZ). Podotykam, ze slo o soukromy trip.

Po poslednich zmenach v CSA uz si to hodne rozmyslim. Servis - stejny, timing - CSA horsi. Cena - CSA vyssi. Jedine, co mi CSA nabizi jako pridanou hodnotu, jsou mile do meho FB uctu. Ale konverzni pomer mile/Kc se fakt moc nevyplati ...

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5916
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od Globik »

JIndra píše:S náklady na catering je to asi tak, že netvoří podstatnou část letenky, podíváte-li se z druhé strany, kde ušetřit - tak co můžete těm lidem sebrat? Posádku, palivo, letoun, údržba, poplatky za přelet, navigaci, přistání, odbavení - s tím vším hnete těžko. Takže je nejsnazší upravit servis. V jiném tematu jsem psal, že s tím přišly low-costy a od nich se to naučili ostatní.

Co chci říct: bez jídla a pití by se na evropských letech vydrželo i před dvaceti lety. Ale tehdy zkrátka nikoho nenapadlo, že by v letadle prodával housky a limonády. Low-costy to přestaly řešit. Narostl počet lidí, kteří běžné létají kamkoli. Čeho si všimly ostatní společnosti je, že servis na palubě má poměrně malý vliv při výběru aerolinek.

Letenky si ale většina lidí kupuje podle ceny a pak je jim jedno i to, že nebudou mít v sedačce před sebou kapsu, kam by si dali knihu (Ryanair). Nebo si kupují konkrétního dopravce kvůli letovému řádu, kvůli FFP, kvůli přestupu atd.

Kdo z návštěvníků tohoto fóra upřednostnil dopravce kvůli servisu? A jaký byl cenový rozdíl, případně jiné důvody. Kdybyste mohli letět STN s ČSA za pět tisíc a Ryanairem za 1500, asi by vás ani pivo a víno zdarma nepřesvědčilo.

Moje konkrétní zkušenost je, že většině lidí nabízené občerstvení zdarma vystačí. Jsou překvapení, že nenabízíme, na co byli zvyklí, ale tak si dají místo coly vodu a jede se dál.


Sorry, že se opakuju (viz jiné auditko), ale porovnáváš neporovnatelné. Když poletím 2 hodiny po Evropě, tak je mi v zásadě fuk, jestli dostanu najíst a napít. Resp.když budu mít možnost výběru, jediný rozdíl bude občerstvení zadarmo nebo za peníze a letenka bude o max.200 Kč dražší, připlatím si. Když ale letím dálkovku, přeběhnu letiště do gatu na návazný let, tak chci na tom návazném letu dostat alespoň napít a trošku najíst, protože jsem to při přestupu nestihl. Takže opičit se po lowcostu lze tak v případě letu Brno-Bolzano nebo obráceně, kde nepoletí žádný PAX, který právě přestoupil z dálkového letu :D

Když budu mít u LH a UA stejnou cenu, poletí stejný typ letadla, dostanu za tu cenu stejný počet mílí a budu mít stejně dlouhý přestup, podle čeho myslíš, že se rozhodnu? Podle krásy letušek na mém posledním letu? Nikoli. Podle toho, kdo mi dá zadarmo Warsteiner a kdo po mě bude chtít pět dolarů za Shitweisser a podobné sr...y.

Snehulak
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 106
Registrován: 14. 07. 2005, 13:56
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od Snehulak »

No zrovna UA bych jako priklad neuvadel. Na domestic linkach (i transcontinental, ktery trvaji 4-5 hodin) clovek nedostane nic. A svyho casu UA premejslely ze by zpoplatnily i jidlo na TATL letech - nastesti jim doslo ze by to pro ne byla katastrofa, jelikoz na takovym SFO-FRA uz by cloveku pekne vyhladlo a priste by si ten PAX radsi vybral let LH, kterej leti o 10 minut driv.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5916
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od Globik »

Snehulak píše:No zrovna UA bych jako priklad neuvadel. Na domestic linkach (i transcontinental, ktery trvaji 4-5 hodin) clovek nedostane nic. A svyho casu UA premejslely ze by zpoplatnily i jidlo na TATL letech - nastesti jim doslo ze by to pro ne byla katastrofa, jelikoz na takovym SFO-FRA uz by cloveku pekne vyhladlo a priste by si ten PAX radsi vybral let LH, kterej leti o 10 minut driv.

Přečti si pořádně mojí poslední větu. Možná Ti dojde, co srovnávám a kdo by vyhrál. Nápověda: Shitweiser říkám Anheuser-Bushovu výrobku, který má obchodní značku Budweiser.
:wink:

JIndra
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 14. 04. 2005, 22:22
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od JIndra »

Teoreticky je sice nějaká možnost, že si cestující bude vybírat ze dvou stejných nabídek a vybere si letenku jen podle servisu.
Ve skutečnosti už je často důležitějším faktorem typ letadla apod.

Já jsem tu nikde nenapsal, že je mi omezování servisu připadá báječné. Napsal jsem, proč se airlines touto cestou vydají, protože prostě nemají jinou možnost. Kde jinde chcete ušetřit? Ano, konkrétně ČSA by mohlo ještě dost lidí propustit. Provozních pracovníků, tedy těch, s kterými přijdete většinou do styku už ovšem méně být asi nemůže. Na check-inu jsou rádi, že někoho udrží a posádky jsou dané normami. Předpokládám, že k poklesu počtu zaměstnanců dojde po privatizaci. Pokud nezvítězí Aeroflot, to by se totiž mohlo stát, že po ruském způsobu zruší elektronickou evidenci docházky a zaměstnají paní, která to bude zapisovat do sešitu. :-)

Můžeme si zahrát takovou hru, tady se "po česku" silně kritizuje, ale moc nápadů nepřichází. Dejme tomu, že máte za úkol ušetřit a máte na starosti in-flight (v podstatě všechno, co cestující vidí a/nebo dostane v letadle). Kde byste našli rezervy?

Taky bych byl pyšnější, kdybychom cestující posypávali růžovými květy a rozprašovali po kabině francouzské parfémy. Nyní si to nemůžeme dovolit. Servis se zatím omezil, co byste říkali, kdyby byl zrušen úplně? A ne, že by se to nemohlo stát.

Objevila se námitka, jaký to bude mít vliv na PAX. Nejspíš malý. Tady jsou všichni napjatí na každou novinku a bedlivě sledují podobné zprávy. Ale věřili byste, že VĚTŠINA PAX v našich letadlech o té změně ani předem nevěděla?

No, a jak jsem napsal: je to v podstatě jen o drzosti, kam v této oblasti chcete zajít. Kolik cestujících, kteří zvažovali jiného dopravce, přesvědčilo, že si na palubě v Y/class mohli dát colu, kterou by si teď museli koupit? A nebo jedno pivo? Netvrdím, že takoví PAX neexistují, ale bude jich málo. Nadto stále poskytujeme jídlo a studené a teplé nápoje. Takže kupovat nemusíte nic.

Na JFK se doplňkový prodej občerstvení nerealizuje. A v C/class je taky vše při starém.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od flyingblue »

JIndra píše:Můžeme si zahrát takovou hru, tady se "po česku" silně kritizuje, ale moc nápadů nepřichází. Dejme tomu, že máte za úkol ušetřit a máte na starosti in-flight (v podstatě všechno, co cestující vidí a/nebo dostane v letadle). Kde byste našli rezervy?


Jindro, my po naisch zakaznicich taky nechcem, aby navrhovali, jak jim mame poskytovat sluzby.

JIndra píše:No, a jak jsem napsal: je to v podstatě jen o drzosti, kam v této oblasti chcete zajít. Kolik cestujících, kteří zvažovali jiného dopravce, přesvědčilo, že si na palubě v Y/class mohli dát colu, kterou by si teď museli koupit? A nebo jedno pivo? Netvrdím, že takoví PAX neexistují, ale bude jich málo. Nadto stále poskytujeme jídlo a studené a teplé nápoje. Takže kupovat nemusíte nic.

Na JFK se doplňkový prodej občerstvení nerealizuje. A v C/class je taky vše při starém.


Ano, a proto ten produkt neni prilis konkurenceschopny.

JIndra
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 14. 04. 2005, 22:22
Stav: Offline

Re: Servis v economy u OK a porovnání s jinými aerolinkami

Příspěvek od JIndra »

flyingblue píše:Jindro, my po naisch zakaznicich taky nechcem, aby navrhovali, jak jim mame poskytovat sluzby.


Promiňte, to je ale dost hloupá odpověď. Já tu nečekal nějaké rady, jako že bychom třeba měli podávat domácí koláče, které upečou letušky. Buď nic nevíte nebo máte zaručený návod na restrukturalizaci aerolinek, jehož si neuvěřitelně ceníte, tak si jej bez obav nechte.
Myslel jsem, že se třeba jen někdo zkusí zamyslet a buď ukáže na oblast, ve které vidí rezervy, nebo třeba s velkou nechutí uzná, že nic moc jiného se vymyslet nedá. Já nejsem nijak spojen s vedením. Jsem normální zaměstnanec, v ČSA pracuju na různých pozicích od roku 2001. Doufám, že budu i po Lašákovi. My všichni bojujeme o přežití. Tak se snažím pochopit všechny tyhle kroky. Doba je zlá. Ale co máme dělat? Máme to rovnou zabalit a jít se přihlásit na pracovní úřad?

flyingblue píše:Na JFK se doplňkový prodej občerstvení nerealizuje. A v C/class je taky vše při starém.

Ano, a proto ten produkt neni prilis konkurenceschopny.


Jestli ta věta patřila C/class 310, souhlasím s vámi.


Odpovědět