Crew concept

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Axe
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 445
Registrován: 29. 08. 2003, 15:10
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od Axe »

vil2 píše:Axe: Už nech té hysterie. :wink:


Vile2, jste (byl) jste nekdy v provozu?? To neni recnicka otazka. Odpovezte!! Ano nebo ne??

Hysterie?? Ctete vubec KONKRETNI prispevky me nebo ted napriklad BB ???

BB pise: ... časový press ... něco dřív "ze svého volna" a stihla připravit ... "máme málo lidí, půjdem až v...", ... nedostatek crewbusů ... čekání na celnici ... posádka dorazí do letadla jen tak tak ... nic není přichystáno ... jde o jeho život ...

Nejdrive prosim o odpoved na mo otazku a pak budeme pokracovat na tema hysterie. O.K. ? :!:


vil2
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 42
Registrován: 02. 11. 2008, 13:35
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od vil2 »

Axe píše:
vil2 píše:Axe: Už nech té hysterie. :wink:


Vile2, jste (byl) jste nekdy v provozu?? To neni recnicka otazka. Odpovezte!! Ano nebo ne??

Hysterie?? Ctete vubec KONKRETNI prispevky me nebo ted napriklad BB ???

BB pise: ... časový press ... něco dřív "ze svého volna" a stihla připravit ... "máme málo lidí, půjdem až v...", ... nedostatek crewbusů ... čekání na celnici ... posádka dorazí do letadla jen tak tak ... nic není přichystáno ... jde o jeho život ...

Nejdrive prosim o odpoved na mo otazku a pak budeme pokracovat na tema hysterie. O.K. ? :!:


1. Nejsem mechanik, to ovšem neznamená, že o tom nic nevím.
2. Já jsem si příspěvky přečetl, nicméně evidentně je nečtete vy. Uvedené kousky příspěvku BB vytržené z kontextu úplně mění celý smysl tohoto příspěvku. Tomu se říká demagogie.
3. Jak souvisí nedostatek crewbusů a čekání na celnici s Crew Concept?
4. "a do toho chudákum přidají povinnost pořádně si zkontrolovat letadlo!" - tuto povinnost měl, má a bude mít FC vždycky!!! Takže doposud FC porušovali jednu ze svých základních povinností a neprováděli řádně walk-around (chcete-li exterior inspection)?? TO SNAD NE!!! :shock: :shock: :shock:

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od františek dobrota »

Vile2, jste (byl) jste nekdy v provozu?? To neni recnicka otazka. Odpovezte!! Ano nebo ne??

Nejsem mechanik, to ovšem neznamená, že o tom nic nevím.

Lišácká odpověd :D

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3952
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od HighFlyer »

Axe píše:
HighFlyer píše:
Axe píše:Ja CSA s Ryanairem srovnavat nechci.

A co treba s Lufthansou, Finnairem, SASem?

S tim nemam problem!

Tak proc se tedy neinspirovat walk-around procedurou, kteoru u techto spolecnosti dela posadka?

mechanik
Nováček
Nováček
Příspěvky: 1
Registrován: 11. 06. 2009, 07:32
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od mechanik »

Zdravím

jen tak pro info ohledně Crew conceptu:

Mechanici kontrolují po příletu pouze sjetí pneumatik (v případě sjetí aby na to nepřišla další posádka a nebylo následné zpoždění - od 15.06 provádí posádka sama), mění přepážku (rozdělení bussines a economy class - nevím kdo bude provádět po 15.06) a vyměňují kazetu comafra (provedení výčtu z letu - bude pravděpodobně provádět avionik i po 15.06).

Posádka je povinna provést předletovou kontrolu a řádně prohlídnou A/C dle předpisu, mechanici prováděli do teď (do 31.05) jak poletotovou tak předletovou kontrolu. Tudíž na ATR letadlo nemusí "vidět" mechanika až 48 hod (do Line checku, u B737 Daily).

Posádka nemusí být až tak dobře obeznámena o skutečném stavu A/C - např. odložené práce, předepsané sledovačky a pod. (vyjma MEL). Tuto informaci dával mechanik.

Závady, které nebyly psány/ hlášeny mohly být odstraňovány průběžně během průletu a né čekat až do předepsané prohlídky - nahromadění práce (cestující nemusí např.celý den koukat na poškozený stolek - vyzitka společnosti (Nejsme nízkonákladovka zatím!!!!! tak ať ty letadla nějak vypadají!). Mechanici průběžně sledovali A/C a tudíž mohli snadno přijít na vznikající závadu, na kterou by posádka nepřišla a nebo by přišla ale mnohem později - větší náklady na její odstranění (v lepším případě).

ČSA Crew concept (píšu ČSA Crew concept!!) bohužel navrhovali lidé, kteří jak se zdá o provozu nemají ani páru. Stačí kdyby se alespoň jednou přišli podívat na plochu.

Doufejme že bude líp a budeme mít klid na svou práci!


BB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1211
Registrován: 28. 02. 2003, 13:19
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od BB »

mechanik píše:Závady, které nebyly psány/ hlášeny mohly být odstraňovány průběžně během průletu a né čekat až do předepsané prohlídky - nahromadění práce (cestující nemusí např.celý den koukat na poškozený stolek - vyzitka společnosti (Nejsme nízkonákladovka zatím!!!!! tak ať ty letadla nějak vypadají!). Mechanici průběžně sledovali A/C a tudíž mohli snadno přijít na vznikající závadu, na kterou by posádka nepřišla a nebo by přišla ale mnohem později - větší náklady na její odstranění (v lepším případě).


Tak včera nám mechanik oznámil, že už zase na odletu budou, ale pro změnu nebudou u příletu, kde doposud být měli!
No, nevím, na jaké vznikající závady mohl během průletu přijít doposud mechanik, na které nepřišla předchozí posádka, jelikož většina věcí je na zemi vypnutá a i když to projde úspěšně testem, tak to klidně za letu vypadává. Naopak častá odpověď na poznámku posádky, že něco za letu nešlo, ale teď už to jde, byla, že tedy když to funguje, tak proč by se na to vůbec dívali, když tam stejně nic nenajdou.
Kromě toho tady asi některým lidem uniká, že standardní nepřítomnost mechanika u odletu/příletu neznamená odkládání závad až do doby, než půjde letadlo na pravidelnou prohlídku. Posádka má možnost si mechaniky zavolat, podle doporučení se má psát sebemenší "blbost", takže jak to bude jednou napsané, tak musí někdo přijet i kvůli tomu neestetickému stolku! Prostě jsou všichni akorát líní, piloti nechtějí obětovat 5 minut své kávy/oběda na podrobnější přípravu, mechanikům se stýská po minutách proseděných v letadle čekáním na posádku a psaní každé maličkosti neumožňuje se jen tak na něco vykašlat a odložit na noc, až půjde letadlo do hangáru.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od františek dobrota »

odložit na noc, až půjde letadlo do hangáru


BB:
Nejsou všechna letadla u ČSA ATRky..:-) (btw. nejsem si jist jestli vůbec ted ATR nějakej hangár mají:-))
No a každá "maličkost" je asi právě to, co se má odkládat ne?Jakákoliv závada se má psát odjakživa, tak nevím proč na to teď potřebujete doporučení.. :?:
Další věc je posuzování závad, takový nedržící "neestetický" stolek v emergency exit row je klasický no-go item. Jestlipak Vám ho některá CC včera nenapsala do CLB aniž by jste to věděli a vy jste o tom tedy neinformovali MCC :D? Tak nezapomente prohlížet na odletu i CLB... :wink:
Myslím, že proces přenosu informace o závadě by zasloužil samostatnou knihu..mohl by to napsat třeba Honza Čech..

luckies21
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 40
Registrován: 16. 08. 2008, 14:30
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od luckies21 »

Hodne spolecnosti, ktere v Praze ani nemaji homebase, a to nejenom renomovane spolecnosti (Air France, El Al, Ural Airlines), ale i low-costy (Jet2) maji u priletu technika. A ku prikladu, SkyEurope, i kdyz se potyka s financnimi problemy a je low-cost neznizuje naklady v podobe technika u priletu.

Atlas
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 05. 10. 2008, 12:23
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od Atlas »

CSA zacina bejt opravdu PEKNA ZUMPA!
Naposledy jsem sluzebne! letel s CSA z JFK do PRG. S "Jackem":-) Ventilatory jely na cca 1/8 vykonu, tzn, ze v letadle bylo horko a az k New Founlandu musely byt zatazeny za letu! clonitka na vsech oknech na leve strane!
A i nad oceanem v noci bylo horko, jak na pousti!
Vedle mne sedela starsi laskava Newyorkcanka, ktera si chtela pustit hudbu a misto toho bylo ve sluchatkach jen sum, i kdyz jsme se s tim pokouseli delat cokoliv. C/C se ji omluvil a me rekl cesky, ze uz to nefungovalo "minule".
Renomee CSA (prozatim) zachranuji jen mile a pohledne a superochotne C/C a stewardi. A jakz takz prilety a odlety na cas.
U ostatnich svetovych aerolinek ale ochota (zejm. v dobe krize) jde take nahoru. Neni vyjimkou, ze pri vystupu z letadla stoji u vychodu i oba piloti, i casti C/C, a laskuji s cestujicimi. Pochybuju, ze mechanik je takova uspora, jako 30-70% rozhodnutych cestujicich, ze s CSA pres ocean - NEVER MORE!
Pracuju v pobocce vyznamne zahranicni firmy, zblbnul jsem vsechny tuzemce i zahr. kolegy, aby letali CSA. A oni CSA skutecne pouzivaji/-li zejm. pro lety z DUS a AMS smerem na Vychod. Dokonce se mi objevovali/-objevuji na Ruzyni i na par hodin na pokec, kdyz krizuji z DUS do Berlina, jen aby nasbirali majle od CSA a SkyTeamu. To same kolegove od partneru z Francie, kdyz leti do BTS nebo Budapesti.
Pokud ale bude CSA tahle "OPTIMALIZOVAT", zbydou ji rychle jen oci pro plac. A piloti a C/C pujdou makat pekne na Vychod. Pozemni personal asi bude poustet zase detem vic draky:-(
Pokud bych nemel k CSA osobni vazby, letim priste sluzebne do JFK nejspis via London s BA a pak pekne 777 s AA, kde jsou kresla v ekonomce, jako business u CSA. Nic nevrze, neni out of order a letusky laskuji s PAX v zadnim kuchynskem obr saloonu o sto sest! A cena? Kolikrat i o 1/3-1/4 nizsi, nezli s CSA. Zatim ale pomahat rezat vetev pod mym nejblizsim okolim nehodlam:-)

františek dobrota píše:
odložit na noc, až půjde letadlo do hangáru


BB:
Nejsou všechna letadla u ČSA ATRky..:-) (btw. nejsem si jist jestli vůbec ted ATR nějakej hangár mají:-))
No a každá "maličkost" je asi právě to, co se má odkládat ne?Jakákoliv závada se má psát odjakživa, tak nevím proč na to teď potřebujete doporučení.. :?:
Další věc je posuzování závad, takový nedržící "neestetický" stolek v emergency exit row je klasický no-go item. Jestlipak Vám ho některá CC včera nenapsala do CLB aniž by jste to věděli a vy jste o tom tedy neinformovali MCC :D? Tak nezapomente prohlížet na odletu i CLB... :wink:
Myslím, že proces přenosu informace o závadě by zasloužil samostatnou knihu..mohl by to napsat třeba Honza Čech..

vil2
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 42
Registrován: 02. 11. 2008, 13:35
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od vil2 »

Atlas: Fakt všechno co píšeš je evidentní chyba Crew Conceptu... :wink:

BB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1211
Registrován: 28. 02. 2003, 13:19
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od BB »

luckies21 píše:Hodne spolecnosti, ktere v Praze ani nemaji homebase, a to nejenom renomovane spolecnosti (Air France, El Al, Ural Airlines), ale i low-costy (Jet2) maji u priletu technika. A ku prikladu, SkyEurope, i kdyz se potyka s financnimi problemy a je low-cost neznizuje naklady v podobe technika u priletu.


Air France (a asi i ostatní) mají u příletu technika, aby potvrdil, že je letadlo zašpalkované. Stejně tak ho mají u odletu, aby ho vytlačil... Při průletu (mimo homebase) také neměří tlak v pneumatikách, nekontroluje olej ani nic jiného, je tam "jen pro případ". Byly i doby, kdy i u ČSA vytlačoval letadlo technik, nyní nejsou (a u spousty dalších společností už také ne) a má někdo pocit, že je ohrožena bezpečnost?
Každá posádka ČSA má možnost si technika zavolat, jak po příletu, tak před odletem, takže jde jen o to, že nesedí pod letadlem v autě, ale o pár set metrů dál.

To františek
Ano, každá závada se má odjakživa psát do TLB a odjakživa řešit. Začala se používat fráze "for info", především na závady jako uvolněné držáky na mapy nebo to, co se za letu "samo" opravilo a už se neprojevuje. Tyto závady, neboť byly "for info", tedy nikdo po příletu stejně neřešil. Na poslední poradě nám bylo vysvětleno, že tento termín nemáme používat, neboť není oficiálně stanoven jeho význam, a odchylka od normálu buď není závada, tudíž se nemusí řešit a psát do TLB, nebo je, a napsaná tam být musí. Pokud tento termín oficiálně nemá žádný význam (třeba jako neřešit v rámci průletů), tak proč takové zápisy mechanici houfně ignorovali? V TLB to napsané bylo, byť s takovou poznámkou - ale ta nic neznamená, měla mít tedy formálně váhu jako špatná předložka nebo nemotorný překlad do aj, tedy nijakou...

Atlas
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 05. 10. 2008, 12:23
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od Atlas »

A Ty chces tvrdit ze neni?! :shock:
Pokud je crew (a vsichni nasledni okolo) tlacen k tomu, ze se zavady "jen pisou" a lita se se zavadama, tak se zavady budou jen psat, prepisovat, misto toho aby se odstranovaly. Z pohledu tzv. "datisty" (cesky vyznam si najdi, nechci sem psat pejorativni detaily, ale treba tohle muze byt pro laika neznajiciho problematiku rizeni dobry clanek: http://www.odbornecasopisy.cz/index.php ... ment=31211 ) je mozna vsechno ok.

Ale cely system a renomee smeruje nasledne do tzv. sedloveho efektu, kdy teprve maler znovu trend obrati k normalu. Z pohledu datisty tedy dokud letadelko leta a nepada, je vse ok.
Proc ne? Ze se pomalu nori vsechna letadelka (a cena aerolinky na trhu) do zumpy?

Ze se pak vic vymysli, proc neco neslo, nez aby se odstranilo? Vzdyt datistuv crew concept prece zatim vychazi...

vil2 píše:Atlas: Fakt všechno co píšeš je evidentní chyba Crew Conceptu... :wink:

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od františek dobrota »

BB:
Pláčeš na špatném hrobě, pro mne je závada cokoliv zapsané v TLB i když je to uvedeno FOR INFO. Což je v souladu s tím co vám řekli na poradě. Před dvěma měsíci jsem na takhle uvedenou závadu zastavil letadlo i s nastoupenou novou posádkou..samozřejmě k velkému údivu té nové. Netvrdím že se tak chovají všichni, poděkování za informaci jsem si přečetl už taky dost. Pochopím, když jako FOR INFO někdo uvede informaci o hodnotách, které se mu nezdají, nebo nezná jejich limity. Proč to někdo píše před uvolněný držák mi teda moc jasné není..Jestli se někde na takové zápisy neodpovídalo nebo odpovídalo Díky za info, jsem si jistý že jsem u toho nebyl.. :)
Tvoje představa, že mechanik, který byl na průletu a "seděl" někde v autě si jen přesedne o pár set metrů dál a tam bude čekat na zavolání, je bohužel mylná :) samozřejmě bude mít jinou práci a jinde(když jí bude mít) a to ve vašem případě jinde o několik kilometrů. Proč by se to jinak dělalo?

Osobně je mi celej crew concept ukradenej,ale můj názor je, že se zákonitě projeví snížením pravidelnosti a zvýšením už tak dost vysokého časového tlaku na mechaniky.
Ano spousta společností tento systém používá a patrně s úspěchem. Pochybuji ale, že mají jediné denní ošetření naplánované jako ČSA tj. na ranní přílet 06:00 zpožděný standartně na 06:10 s vypnutím v 06:15 a vystoupením cestujících v 06:30...a odletem samozřejmě v 07:00! A to pominu, že ho bude dělat člověk , který je v práci jedenáct hodin. Tohle si můžou dovolit společnosti, které mají hafo bází a denní prohlídku jim na každém v noci stojícím letadle od půlnoci do rána někdo udělá. Ne ČSA kterému stojí venku přes noc dvě třetiny letadel a nikdo na ně ani nesáhne, protože by to samozřejmě bylo moc drahé.
Ano na AF se dělá jen přijmutí a vypravení letadla, ale AF vyžaduje přítomnost mechanika po celou dobu průletu a platí za to. Když tu je AF na noc, dělá se na něm samozřejmě denní ošetření (i týdení pokud to tak vyjde).To samé BA.

Kamyl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1644
Registrován: 20. 01. 2006, 18:49
Oblíbené typy letadel: B747, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: OSR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od Kamyl »

http://zpravy.idnes.cz/vrtuli-a-motor-k ... domaci_anv

To je teda zase silenej clanek... :D

Pilot Jan Janík přichází k mohutnému motoru Airbusu A320. Americký dopravní letoun ve službách Českých aerolinií (ČSA) stojí na letišti v pražské Ruzyni.

Janík nejdřív natahuje ruku k motoru. Chytá list velké vrtule v turbíně a pootočí s ní. "Pilot musí vrtulí otočit, aby zjistil, zda se nezadrhla. Tedy například v zimě nenamrzla," vysvětluje Janík. Teď v červnu nemrzne. Janík přesto musí vrtuli prověřit.

:D :D :D

EDIT: No koukam, ze uz citovane perly opravili... :)

ondra.t
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 69
Registrován: 14. 09. 2006, 10:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Roztoky
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Crew concept

Příspěvek od ondra.t »

pro BB
re: .... jde jen o to, že nesedí pod letadlem v autě, ale o pár set metrů dál.
jedna z nějvětších hloupostí jaké jsem tu kdy četl. :D
re: jelikož většina věcí je na zemi vypnutá a i když to projde úspěšně testem, tak to klidně za letu vypadává.
nechápu co jiného může mechanik udělat, než dotyčný systém vyzkoušet na zemi - ground testem, self testem, nebo system testem ? při "nápadu" letadlo zatahnout do hangáru a podrobně prohlédnout, první otázka z operačníhu bude JAK DLOUHO TO BUDE TRVAT ? jak kdo může vědět za jak dlouho se na to přijde ? pokud máš jiné nápady jak na závadu přijít aniž by mechanik v letadle seděl za letu, rád se se svými technickými "neznalostmi" avio B2 na ATR,B737 CL+NG, A319/320/321 přiučím
re: ...neumožňuje se jen tak na něco vykašlat a odložit na noc, až půjde letadlo do hangáru.
každý starťák je nejštastnější, když letadlo zatahnou ve 04.00 do hangáru a on řeší složitou závadu, nebo hledá chybu. dle kolektivní smlouvy kde je napsáno že tyto závady by se měli řešit přes den s ohledem na Human Factor.

jde o to že o provozu a jak to tam v současné době vypadá nevíš, ale naprosto vůbec nic.
docela dost pilotů se rekrutovalio z řad mechaniků, doporučuji se jich zeptat.

četl jsem tady případ se šroubkem, kdy si mechanik pro něco jel a vrátil se za 10min.
před 3mi týdny mi jako by náhodou přišel audit do nářadí a když zjistili že mam pár náhradních šroubků a matiček - vzniknul obrovský problém, který řešili moji šéfové. V nářadí nesmí být NIC kromě podepsaného nářadí (dle předpisu, ani jeden šroubek,nebo rtv). pro všechno se člověk musí vrátit zpět a mimochodem žádná skřín na hangáru s náhradními šroubky být taky nesmí. všechno musí být ve skladu a vše se musí vyfasovat. takže pro jeden šroubek nebo matičku se všichni musí vrátit, napsat v Amosu PickSlip, dojít do skladu, vyfasovat a jet zpět = supermega hovadina, co mohl vymyslet jen BLB. prostě člověk , který nikdy nemohl pracovat na technické pozici, ani mezi posádkami. těch deset minut jak to tu bylo popisováno mi v současné praxi přijde jako super čas . dřív na hangáru šroubů a matiček bylo, když někdo potřeboval, kdykoliv si došel. ted se posádka na dotyčného mechanika kouká jako na někoho kdo jim zpozdil odlet místo aby měl jeden šroubek u sebe. to, že mechanik, kdyby ho měl a chytnul ho audit dostane pokutu už netuší.
Crew concept je taky na LKPR hloupost, na domovském letišti by měl být technik, co letadlo "uvolní" a přijme ho od posádky po letu. Tohle je další krok k šetření, bohužel i vedení vidí, že kvalifikovaných lidí ubývá tak se snaží je nějakým způsobem nahradit. jestli to bude krok správným směrem jako "zefektivnění" údržby propuštěním mechaniků , se uvidí.
Já osobně jsem proti konceptu.
a BB pokud si chceš udělat exkurzi po hangáru jsem k dispozici. Díky pilotním přezkoušením, má na mě telef. kontakt docela dost tvých kolegů tak neni problém se ozvat projdeme si provoz. mam pocit , že dříve víc lidi z provozů věděli o tom kdo co dělá a jak. ted mi to tak trochu chybí. myslím v řadách mechaniků,pilotů,cc . všude jsou lidi se kterými se dá rozumně mluvit a kteří mají trochu představu , ale bohužel blbci jsou všude. a jak to tak vidím, tak největší aspiranti jsou, kdo vymyslel AMOS u ČSA a pak taky jim zdárně sekunduje Crew Concept team . ale určitě se oba projekty poperou ke konci roku o TEAM roku ČSA a budou udělena první dvě místa. :(


Odpovědět