prodejce píše:Tam je ještě zajímavá ta poslední větička:
"Čísla však nezachycují všechny prodeje v Česku – neukazují údaje za letenky koupené přímo přes web dopravce, jejichž podíl na celkových prodejích však činí nanejvýš pětinu."
Pokud to přeložíme, zní věta takto:
Minimálně 80% celkových prodejů letenek v Česku je uskutečněno prostřednictvím IATA akreditovaných prodejců.
Dovolím si drobné upřesnění, protože problematika prodejů letenek je trošku širší... je pravda, že se udává, že cca 80% všech prodaných letenek je realizováno přes IATA agentury. Bohužel, jedná se o odhad a ani IATA nikdy nebyla schopna toto (či jiná, dříve uváděná) čísla nějak objektivně potvrdit, protože letecké společnosti byly vždy hodně rezervované v poskytování dat o svých vlastních prodejích.
Prostřednictvím IATA prodejního a zúčtovacího systému se prodávají letenky i na společnosti, které jsou aktuálně zapojeny do zúčtovacího systému v ČR, ale neprovozují z ČR linky - kterých je z celkového počtu cca 120 dopravců více než polovina a u kterých se vůbec nedá dohledat, jaký je podíl jejich přímých prodejů.
Rovněž nezahrnují velkou skupinou low cost dopravců, protože jen velmi málo z nich využívá agentury jako svou prodejní síť (prodeje, kdy agentury nabízejí prodej letenek na low cost, kdy v zastoupení svých klientů využívají webu dopravců, není možné brát v úvahu, protože nejsou v rámci IATA vykazovány).
A v neposlední řadě jsou to všechny chaterové letenky, jejichž cestující se do celkových výkonů leteckých společností započítávají, ale letenky také nejsou zúčtovávány přes IATA.
Takže vždy bude otázkou, jaký je skutečný objem prodejů letecké dopravy v ČR a jaký je skutečný podíl dopravců na trhu. Na druhou stranu je nepochybné, že tržní podíl ČSA se propadá neuvěřitelným způsobem a zlehčování této skutečnosti odkazem na přímé prodeje a podíl na trhu v Rusku je zcela mimo realitu.