romul píše:
Můžu jen stručně zopakovat, že letenky jsou virtuální komodita jejíž cena se neustále vyvíjí pod vlivem velké řady lokálních i globálních vlivů. Cena letenky se skládá z mnoha částí (tarif, taxy, palivo aj.), přičemž každá část má vlastní vývoj. Cena v ceníku neznamená prakticky vůbec nic, protože je podstatná aktuální nabídka volných míst v rezervačních třídách vázaných na tyto ceny na konkrétním letu a ve vazbě na potřebu flexibility letenky. Ale to tady ví asi každej, tedy skoro. Pokud to s něčím snese srovnání tak třeba s cenami akcií na burze, s devizovým kurzem, s vývojem počasí apod. Opravdu jen těžko hledám souvislost s "běžným" zbožím jako jsou telefony a rohlíky, tedy krom základního faktu, že existují dvě strany, přičemž jedna nakupuje a druhá prodává...
Sorry za OT.
Ano, a právě tento přístup dostal současné "tradiční aerolinky" tam, kde teď jsou, totiž do pr.... Cena letenky by totiž v první řadě měla odpovídat kvalitě služeb, které zákazník za tu cenu dostává, což platí (ovšem i tam s velkými výhradami) leda tak u low costů, ale u tradičních aerolinek cena letenky o něčem takovém vůbec nevypovídá. Celý ten slavný obchodní model založený na profilování zákazníků a odhadování, kolik kdo bude asi tak ochotný jim za tu letenku zacálovat, je podle mě zralý na smetiště dějin už dávno. A to, že před časem ještě někdo vymyslel, že palivo se bude účtovat extra, tomu už fakt nasadilo korunu.
Jinými slovy, to, že prodávat letenky je něco jiného, než prodávat mobily či rohlíky, je pravda. Ale taky velká chyba.