Co bude dál s ČSA?

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět

Do konce roku 2017

Odpojení od přístrojů - společnost skončí v insolvenci
5
7%
Konsolidace - ČSA se vydají na cestu ke konkurenceschopné moderní evropské aerolince
13
18%
Pomalý úpadek - bude dál pokračovat, ale nic převratného se nestane
16
22%
Restart - vyvedení značky a leteckých aktivit firmy pod nový "čistý subjekt
0
Žádná hlasování
Fúze - ČSA budou schlamstnuty TVS
39
53%
 
Celkem hlasů: 73

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od flyingblue »

dider píše:Ztráta CSA bude nejspíš moc velká a nebude to jen problém velkých letadel. O Prahu je v Evropě velký "turistický" zájem, ale ceny které jsou turisti ochotni platit CSA nenabídne


Ztrata CSA urcite neni problem jen velkych letadel. Jedna z manazerskych poucek rika, ze optimalizovat muzes vzdy.

Praha je i pomerne oblibenym cilem kongresove turistiky. A cast tech "kongresmanu" jsou high yield - dela CSA neco proto, aby je ziskala?

dider píše:A k té matematice, jestli dnes potřebuje CSA přepravit 100 pax, Embraer se zdá být lepší volba. Ale kde je napsáno, že bude pak v zisku? Nebude jen v "menší" ztrátě? A bude těch pax 100?


Pokud tu mensi ztratu doplnis nejakymi opatrenimi na strane prijmu (napriklad rozumnym marketingem), treba zustanes na nule nebo budes v cernych. Kdyz si vsak nechas naddimenzovany eroplany, tak i po opatrenich na strane revenue managementu budes mit porad problem.

Jednou vetou:
Mensi letadla jsou nutna, nikoliv vsak postacujici podminka proto, aby byly CSA v zisku.

(disclaimer - plati v soucasnem stavu hospodarskeho cyklu, pokud bude ekonomika rust o 8% rocne, tak se vrati i A320tky)


Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Petr31 »

flyingblue píše:
dider píše:Ztráta CSA bude nejspíš moc velká a nebude to jen problém velkých letadel. O Prahu je v Evropě velký "turistický" zájem, ale ceny které jsou turisti ochotni platit CSA nenabídne


Ztrata CSA urcite neni problem jen velkych letadel. Jedna z manazerskych poucek rika, ze optimalizovat muzes vzdy.

Praha je i pomerne oblibenym cilem kongresove turistiky. A cast tech "kongresmanu" jsou high yield - dela CSA neco proto, aby je ziskala?

dider píše:A k té matematice, jestli dnes potřebuje CSA přepravit 100 pax, Embraer se zdá být lepší volba. Ale kde je napsáno, že bude pak v zisku? Nebude jen v "menší" ztrátě? A bude těch pax 100?


Pokud tu mensi ztratu doplnis nejakymi opatrenimi na strane prijmu (napriklad rozumnym marketingem), treba zustanes na nule nebo budes v cernych. Kdyz si vsak nechas naddimenzovany eroplany, tak i po opatrenich na strane revenue managementu budes mit porad problem.

Jednou vetou:
Mensi letadla jsou nutna, nikoliv vsak postacujici podminka proto, aby byly CSA v zisku.

(disclaimer - plati v soucasnem stavu hospodarskeho cyklu, pokud bude ekonomika rust o 8% rocne, tak se vrati i A320tky)


..pánové, to jsou všechno jen akademický řečičky! Najednou jsou všichni posedlí ideou menších jetů a ještě nenávistí k vrtulím.Je to jasné, naprosto neschopný a nekompetentní management spolu s dozorčí radou potřebuje najít obětního beránka a vy jim skáčete na špek?To tedy nachápu.
1) Na obměnu flotily nejsou a nebudou peníze, navíc je to dlouhodobý proces, ČSA už čas téměř vypršel.
2) Potřeba je dostat slušně platící zákazníky do letadel - nicméně ČSA léta dělalo všechno pro to, aby se slušných zákazníků zbavilo.Zákazníci by byli potřeba stejně i pro menší jety.
3) Co se mě týče, po několika špatných zkušenostech - naštěstí za peníze zaměstnavatele už s nimi nepoletím.Určitě nejsem jediný....S Austrian mám stejnou zkušenost, volím tedy nohama a vybírám jinde.

Můj závěr - menší letadla nevyřeší nic a je to asi stejně kvalitní nápad, jako když Tvrdík zadal "do výroby" projekt akvizice TVS vědouc, že na to ČSA nemá peníze.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od flyingblue »

Petr31 píše:..pánové, to jsou všechno jen akademický řečičky! Najednou jsou všichni posedlí ideou menších jetů a ještě nenávistí k vrtulím.Je to jasné, naprosto neschopný a nekompetentní management spolu s dozorčí radou potřebuje najít obětního beránka a vy jim skáčete na špek?To tedy nachápu.


Mozna, ze to jsou akademicke recicky, nicmene tyto recicky jsme vedl uz pred par lety (a se mnou nekolik dalsich). Tudiz prosim nepsat nic o "najednou".

Management CSA je tam uz nekolik let, takze pokud budou rikat, ze potrebuji mensi letadla, tak je na to jednoducha odpoved ve stylu: "tak proc jste s tim za X let neco neudelali"?

Petr31 píše:1) Na obměnu flotily nejsou a nebudou peníze, navíc je to dlouhodobý proces, ČSA už čas téměř vypršel.
2) Potřeba je dostat slušně platící zákazníky do letadel - nicméně ČSA léta dělalo všechno pro to, aby se slušných zákazníků zbavilo.Zákazníci by byli potřeba stejně i pro menší jety.
3) Co se mě týče, po několika špatných zkušenostech - naštěstí za peníze zaměstnavatele už s nimi nepoletím.Určitě nejsem jediný....S Austrian mám stejnou zkušenost, volím tedy nohama a vybírám jinde.


CSA nejake zakazniky ma. Muzu sice slouzit jen ze svych cest (letos 8 segmentu do hubu SkyTeamu) a verejnych informaci, nicmene uplne prazdna letadla nemaji.

Navic je treba rict, ze loajalita zakazniku se dneska spise vytraci, takze pokud CSA nabidnou lepsi produkt, tak do pul roku poznaji (pozitivni) rozdil. A lepsi produkt NEJSOU 738 TVS.

Ja sice chapu, ze mas rad TVS a nemas rad CSA, nicmene nenech se ovlivnit svymi osobnimi pocity. Ja bych treba neletel Ryanairem, nicmene to neznamena, ze Ryanair ma spatny produkt.

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od dider »

FB: jen dodatek (otázka) k těm kongresům. Praha je určitě oblíbená, ale nejsem si jist, jestli se i v skutečnosti v Praze ty kongresy konají. Z čeho tvé tvrzení vychází?

Moje zkušenost je, že v reálu mnoho zaměstnaců velkých firem by sice ten kongres v Praze chtělo mít (mají to město rádi) ale rozhodnutí často padá na dostupnosti (vhodnosti) kongresových prostor, popřípadě na rozhodnutí uspořádat kongres v mnohem "kongresovější" destinaci. Důležitým kritériem je totiž dostupnost X-set pokojových hotelů schopných uspořádat venue pro 1000 a víc lidí. Je to na konci důležitější než krása destinace. Praha je možná dobrá pro menší konference, ale tam moc jednacího prostoru pro CSA nevidím.

Ale zpět k CSA, co by dle tebe mohlo udělat v tomto směru? Jak konkrétně nalákat ty líp platíci na své paluby?

Je tady ještě jeden fakt, který malinko hraje proti CSA. Spousta těch top manažerů bude preferovat renomované přepravce. Osobně mě docela překvapilo kolik lidí (manažerů) na západ od nás považuje aerolinky z východní evropy za druhořadé a upřednostní radši domáci produkci - KL,LH,BA atď.

Yirina
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Příspěvky: 740
Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
Pohlaví: žena
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Yirina »

ČSA úplně prázdná letadla nemají. Co si ale pamatuji, tak na letech po Evropě byl velmi silný podíl cestujících na codesharových kapacitách a letenkách vystavených na dokladech AF, KLM a Delta. Takže např. letadlo do AMS bylo plné, ale většina cesťáků měla letenky začínající 074 nebo 006 s jejich tarify. Čisté 064 letenky bývaly na letech do Ruska, Caira, Bejrútu, TLV, Damašku atd...


romul
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1004
Registrován: 26. 11. 2010, 16:21
Oblíbené typy letadel: B-777, TU-152
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od romul »

dider píše:FB: jen dodatek (otázka) k těm kongresům. Praha je určitě oblíbená, ale nejsem si jist, jestli se i v skutečnosti v Praze ty kongresy konají. Z čeho tvé tvrzení vychází?


konají...

http://www.pragueconvention.cz/cz/kalendar-udalosti/

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od dider »

Dík za odkaz. A je tohle dostatečný počet? :?

Praha je určitě top co se týče CEE, ale nejsem si jist, jestli v evropském rozměru tohle není jen kapka v moři. Možná to chce ještě postavit jeden nebo dva Hiltny :)

ICERTIAS - TOP "BEST BUY AWARD" MICE CITIES
MICE = (meetings, incentives, conferencing, exhibitions).
1. New York = 10.6%
2. London = 7.2%
3. Singapore = 5.8%
4. Paris = 5.6%
5. Chicago = 4.4%
6. Frankfurt = 3.2%
7. Toronto = 3.1%
8. Hong Kong = 2.8%
9. Barcelona = 2.6%
10. Las Vegas = 2.4%
11. Shanghai= 2.2%
12. Moscow = 1.7%
13. Geneva = 1.6%
14. Cologne = 1.3%
15. Tokyo = 1.2%
16. Beijing = 1.0%
17. Dusseldorf = 0.9%
18. Berlin = 0.7%
19. Vienna = 0.6%
20. Milan = 0.4%

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od flyingblue »

dider píše:Dík za odkaz. A je tohle dostatečný počet? :?

Praha je určitě top co se týče CEE, ale nejsem si jist, jestli v evropském rozměru tohle není jen kapka v moři. Možná to chce ještě postavit jeden nebo dva Hiltny :)


Ten seznam neni urcite kompletni.

Co se tyce poctu, vychazim z toho, ze jsem se motal kolem organizace dvou kongresu (jeden 500 lidi a druhy 1300 lidi), oba produkovany ze zahranici (jeden v Clarionu, druhy v Hiltonu) a nebylo uplne jednoduche najit volne misto v sezone (jaro-podzim).

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od flyingblue »

Yirina píše:ČSA úplně prázdná letadla nemají. Co si ale pamatuji, tak na letech po Evropě byl velmi silný podíl cestujících na codesharových kapacitách a letenkách vystavených na dokladech AF, KLM a Delta. Takže např. letadlo do AMS bylo plné, ale většina cesťáků měla letenky začínající 074 nebo 006 s jejich tarify. Čisté 064 letenky bývaly na letech do Ruska, Caira, Bejrútu, TLV, Damašku atd...


Ahoj Jirinko,
i za let, ktery je vystaveny na cizim dokladu, je treba zaplatit. A soucast revenue managementu je i to, aby byla cena, za kterou se to prodava, alespon na urovni nakladu.

Nebo se pletu a CSA to dava svym partnerum zadarmo? :-)

Jinak myslim ze zrovna na trati do AMS se A319/A320 uzivi. Ostatne byvaly doby, kdy ranni AMS litala plna A321.

romul
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1004
Registrován: 26. 11. 2010, 16:21
Oblíbené typy letadel: B-777, TU-152
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od romul »

dider píše:Dík za odkaz. A je tohle dostatečný počet? :?


Dotaz zněl jestli kongresy jsou. Odpovídám tedy příkladem že ano. A nejsou tam určitě zdaleka všechny. Stačí se podívat na seznam akcí jedné (byť asi největší) kongresové agentury v Praze (Guarant). Určitě by jich mohlo být i víc...

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od flyingblue »

romul píše:
dider píše:Dík za odkaz. A je tohle dostatečný počet? :?


Dotaz zněl jestli kongresy jsou. Odpovídám tedy příkladem že ano. A nejsou tam určitě zdaleka všechny. Stačí se podívat na seznam akcí jedné (byť asi největší) kongresové agentury v Praze (Guarant). Určitě by jich mohlo být i víc...


http://www.guarant.cz/akce/2014.html

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od dider »

flyingblue píše:[
Jinak myslim ze zrovna na trati do AMS se A319/A320 uzivi. Ostatne byvaly doby, kdy ranni AMS litala plna A321.


No já pamatuji, že v časech kdy jsem pracoval pro SQ, prorate na OK byl snad o polovinu levnější než na KL. A CSA přípoj byl proto velice populární zejména pro skupiny.

Tenhle rok jsem pár segmentů mezi PRG a AMS dal a můžu říct, že je to tak 50:50 - někdy je 319ka tak z 90ti procent plná, někdy tak max 60%. KL je na tom "pocitově" líp, ale je to jen subjektivní pocit. Druhá stránka věci je, že CSA je často mnohem mnohem levnější než KL. Nedávno jsem koupil letenku do Prahy 10 dnů před odletem za 109EUR - k mé radosti samozřejmě. Ale nevím, jestli mělo podobnou radost i CSA. Další nabídka byla snad o 90EUR dražší a jsem si tak říkal, že revenue management asi spí. Překvapením pro mě byl letos let TLV-PRG kde nás nebylo víc než 50-60. A podobnou zkušenost měl známy, který letěl tu linku několik dnů po mě.

Yirina
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Příspěvky: 740
Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
Pohlaví: žena
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od Yirina »

flyingblue píše:Ahoj Jirinko,
i za let, ktery je vystaveny na cizim dokladu, je treba zaplatit. A soucast revenue managementu je i to, aby byla cena, za kterou se to prodava, alespon na urovni nakladu.

Nebo se pletu a CSA to dava svym partnerum zadarmo? :-)


Samozrejme ze to CSA nedava svym partnerum zadarmo, operujici spolenost penize dostane dle smlouvy, ty muzou byt postaveny vselijak, napr. pevnou cenou za obsazenou sedacku nebo pomernou cenou z tarifu atd. A co vim, tak CSA to prave moc vyhodne nastavene nemelo. Ale treba se to zmenilo...

ngb
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 171
Registrován: 14. 05. 2006, 21:14
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od ngb »

HighFlyer píše:
dider píše:Nevěřím, že by výměna železa pomohla. Je to teď spíš takovej evergreen tvrdit, že CSA potřebuji vhodnějsí letadla. Ale ruku na srdce, co by se tím vyřešilo? Jak konkrétně by to pomohlo?

No, ja nevim, nechci zde suplovat odborniky, ale neco mi rika, ze by mohla fungovat takova skoro az vulgarni matematika:
100 lidi v letadle pro 160 = ztrata
100 lidi v letadle pro 120 = zisk (nebo aspon neztrata)
Ted si ale nejsem jist, jestli mam dat ruku na srdce nebo ruku rovnou do ohne :think:


Tato uvaha sa zda byt logicka ale je to jeden velky omyl, pretoze mensie lietadlo ma v prvom rade vacsie naklady na jednu sedacku. To je fakt. Cize ak sa chces dostat aspon na naklady musis zmenit strukturu cien, na kazdu linku - pochopitelne cim menej sedaciek tym menej lacnych PROMO leteniek. Ak dnes na A319 nepradas dajme tomu 8 miest v Business a 20 Flexi sedadiel (full fare eco) co je priblizne 20% kapacity tak tych istych najzaujimavejsich 20 % nepredas ale ani v Embraeri 175, zaroven ale ked dnes predas 30 leteniek v tarife PROMO, tak ani tie uz v embraeri nepredas pretoze tolko lacnych tam nemas a nie kazdy ti zaplati automaticky viac. Cize to co sa zda ze bude na 100% vytazeny EMB 175 v realite bude iba 60%. Takato zmena typu moze preto uspesne fungovat na linkach kde je vela drahych tarifov, klapajuca business class cize linky ako Brusel, Strassburg...atd. Vtedy samozrejme nevadi ze uz sa nebude ani ponukat ani predavat povodny pocet lacnych tarifov. To vsetko samozrejme suvisi s tym ze u fungujucej a ziskovej airline sa ti pax vhodne namixuju v pomere - Business, Point to Point, Transfer do toho este nejake cargo a ancillary revenue... Obavam sa ze platiacich pax v business a ani transferov uz CSA nema. Na segmente point to point sa zas nedostane na uroven lowcostov alebo full service spolocnosti co na rovnakych linkach lietaju a budu lietat s vacsimi lietadlami. Napokon na niecom podobnom sa CSA uz popalili ked v roku 2012 skusili viac spolupracovat s Jobairom - vtedy bola idea podobna previest linky ako LJU, BER, ZAG, HAJ...kde bola ATR42 "velka" a lietalo dovtedy na nich priemerne 30 pax tak sa zdalo logicke ze nasadia SAAB a lietadla budu plne no po preceneni tarifov na vsetkych tychto trasach zacalo okamzite lietat menej ludi a neuzivil sa ani Saab 340.


Porovnavat situaciu inych spolocnosti z inych trhov a robit trend z toho ake typy pouzivaju je vytrhnute z kontextu a rozhodne nie navod na uspech.

MS743
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1639
Registrován: 12. 02. 2003, 11:16
Stav: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvek od MS743 »

http://ihned.cz/c1-62918290-csa-potrebuje-ziskat-tri-ctvrte-miliardy-korun-hledani-kapitalu-vsak-vazne

Uvedomuji si ze jsme v situaci kde neni presne jasne jak dal. To znamena ze noviny a novinari v panice pisi pomalu cokoli.

Korejci jsou velmi konzervativni a kdyby jak receno "ztratili" tvar po Babisovym krokem, tak mame noveho kandidata na poskozeni OK a jejich zanik! Ale jak rikam, panika.

Nikdo nevi presne co se deje za zavrenymi dvermi a politicka jednani jiste jsou 24/7... Ale co ted znmena ze CSA nepotrebuje penize na provoz ale nybrz na rozvoj?

Vim ze KE je rozlobene kvuli zmena v managementu, ale je to dostatecne aby vse stoply? Nebyla podminka smlouvy ze 1. prodat mohou az za 5 let 2. Pomoci pri rozvoji OK?

Obrázek

Pocet letounu a odhad je silne tristni a nemohu si vubec pomyslet jak muze s tim OK cokoli budovat.





a uplne off-topic ... zajimava "skoro" reklama pro CSA training center (i kdyz se mi zda ze slecny jsou az moc vesele!) http://www.youtube.com/watch?v=iNTqQHwf47A


Odpovědět