HighFlyer píše:
Z MNS 2.0 jsme se nedozvedeli:
- zda tak maly trh jako Ceska republika ma sanci sitoveho dopravce dlouhodobe uzivit (jinymi slovy, jaka je kriticka minimalni velikost trhu na to, aby sitoveho dopravce uzivil?)
- pokud velikost ceskeho trhu neprevysuje tuto minimalni kritickou uroven, jake jsou maximalni ospravedlnitelne vydaje z verejnych rozpoctu na jeho udrzovani?
- jake jsou alternativy k narodnimu sitovemu dopravci, podporovaneho ze statniho rozpoctu?
Vznikla poměrně značná diskuze, ale obávám se, že na základě nesprávného předpokladu. Klasického síťového dopravce (předpokladám, že tím míníte hub-and-spoke) živí pouze z malé části domácí trh, z větší části právě síť. Klasicky to bývá 25% domácí trh, 75% cizí trhy. Viz největší síťové dopravce - KLM a Emirates. Pokud by se jejich velikost měla odvíjet od síly jejich domácího trhu, tak KLM by musely být 10x menší a Emirates by patrně neměly vůbec začít létat.
Velikost domácího trhu je důležitá, ale zdaleka to není jediný faktor rozhodující o opodstatněnosti existence dopravce, obzvláště síťového. Nejvíce záleží na tom, zda management dokáže pro jimi řízenou společnost nalézt správnou strategii, pozici na trhu, jinými slovy své místo na slunci.