Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět

Který článek napsaný prodejcem je lepší?

"Dvojka" - (Místečka na slunci 2)
12
55%
"Jednička" - (Místečko na slunci 1)
4
18%
Nevím, dvojku se mi nepodařilo přečíst do konce.
6
27%
 
Celkem hlasů: 22

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od prodejce »

SkyEurope byl nesíťový low-cost, ne? :D

Takže se do toho nezaplétej a spíš odpověz na otázku rovnou: Bylo by lepší, aby mali sitovi dopravci (s malou siti, shodou okolnosti bazovani v malych zemich), přestali existovat?

Pokud ano, pro koho by to bylo lepší?

.. to snad není tak těžká otázka.


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4080
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od HighFlyer »

Takze nesitovy low-cost, ktery prodelava, musi zmizet z trhu, ale sitovy nelowcost, ktery prodelava uplne stejne, zmizet nemusi?

Nevim, kdo se do toho tady zapleta :mrgreen:

Procisteni trhu byva ve strednedobem horizontu nejlepsi pro vsechny zucastnene. Vznikla dira se relativne rychle zaplni.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od prodejce »

Teď už zbývá jen ta druhá část otázky:

Pokud ano, pro koho by to bylo lepší?

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4080
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od HighFlyer »

prodejce píše:Pokud ano, pro koho by to bylo lepší?

Procisteni trhu byva ve strednedobem horizontu nejlepsi pro vsechny zucastnene.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od prodejce »

.. takže pro zákazníky taky?? :shock:


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4080
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od HighFlyer »

Treba tim, ze se odstrani pokriveni trhu, kvuli kteremu nekteri jini dopravci z trhu odesli. Zakaznik ma kvuli tomu dnes mensi vyber.

Treba tim, ze se misto 2-5 mld. rocne na sanovani ztratovych CSA bude venovat jedna desetina teto castky na aktivni aeropolitiku na Zamini+MD, ktera vyjednaji prava pro dalsi dopravce pro spojeni na vychod.

Treba tim, ze kdyz stat nebude muset sanovat CSA, tak nebude tlacit na ekonomickou vykonnost od Letiste Praha a.s. (odkud preleva penize do CSA - dalsi pokriveni trhu). V dusledku toho by byl prostor pro pokles poplatku a tax v PRG.

Tech souvislosti je mnoho, situace je "rozkošatělá" a je nutne obcas zvednout zrak od monituru Amadea a neposuzovat stav trhu jenom podle toho, jestli na linku do Brunei nabihaji dva nebo tri dopravci.

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od sever2 »

Zajimava diskuze, takze se s dovolenim zapojenim.

Myslim, ze na jedne strane je opomijen pouze regionalni sit CSA, ktera se bude i nadale zmensovat. Sitovy efekt, jak pise HighFlyer se bude u CSA dlouhodobe snizovat i kdyby udelali proti tomu maximum. Jednak pujde o uzavreni neudrzitelnych linek ala Bolgna, kde sitovy efekt, pokud si mam tipnout nefunguje uz ted. Jednak se bude jednat o rozvoj linek v Evrope. Narust letecke dopravy v Evrope a zapojeni okrajiovych oblasti proste CSA ubere klinetelu at proti tomu budou bojovat nebo ne. V Evrope sitovy dopravci postupne vymizi. Podle mne ani LH, AF nebo BA tuto pozici v budoucnu neudrzi a jejich sit bude hlavne o rozvazeni cestujicich z dalkovych linkach plus o/d market mezi danymi mesty.

Nyni se u CSA jedna o Pobalti, Balkan. Za par let az EU uzavre (v ramci rozsirovani sveho vlivu) liberalni dohody s Ukrajinou, staty severni Afriky, Tureckem a v horizontu 20 let si umim predstavit i clear-sky s Ruskem), budou stejne situaci celit zde. V dlouhodobem horizontu je osud CSA spojen s Prahou jako takovou, vic nez si dokazeme predstavit.

Nas narodni dopravce proste nedokazal ve vhodne dobe vyrust alespon ve stredne-velkeho hrace, proto (ac se mi to nelibi) je odsouzen k zivoreni na vlastnim pisecku. Bohuzel situace je takova, ze CSA ceskym cestujicim dlouhodobe ukazuji prostrednicek, a tak je mimochodem zcela neprozirave naucili vyuzivat jine dopravce nebo dokonce ve velke mire vyuzivat letiste v jinych statech. Opravdu by mne zajimal celkovy podil "letajicich" Cechu, jejichz letiste odletu je DRS, MUC, VIE, BTS, KTW (muj osobni typ 15 - 20 %).

A pokud jde o ten interlining. Kdo kdy tady naposledy vyuzil interlining CSA misto code-sharingu? Ja jeste nikdy, ma blizka rodina nikdy. A zamestnanci CSA a podobni non-revenue pax se please zdrzte hlasovani.

To HF,

Swissair/Sabena nebyl pripad ztraty point-to-point traffic? Ne ze bych s tebou jinak nesouhlasil, ze se to nedeje, ale tyhle spolecnosti krachly driv, nez se LCC epidemie stacila z ostrovu dostat na kontinent Evropy (2001/2002).

Swissair podle financnich ukazatelu jednoznacne zarval na silene "investice" do Sabeny, Air Liberte, LOTu, TAPu a podobneho hegese, ktery spolehlive dokazal odsat jakykoliv cash, ktery jinak celkem zdravy SR koncem devadesatych let vyprodukoval. Nehoda MD-11 a 9/11 samozrejme take zrovna nepomohly, ale primarni pricina krachu je v te jejich silenosti doted nazyvane Atlantic Excellence Alliance.

tot mala exkurze do historie....:-)

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od flyingblue »

sever2 píše:Nas narodni dopravce proste nedokazal ve vhodne dobe vyrust alespon ve stredne-velkeho hrace, proto (ac se mi to nelibi) je odsouzen k zivoreni na vlastnim pisecku. Bohuzel situace je takova, ze CSA ceskym cestujicim dlouhodobe ukazuji prostrednicek, a tak je mimochodem zcela neprozirave naucili vyuzivat jine dopravce nebo dokonce ve velke mire vyuzivat letiste v jinych statech. Opravdu by mne zajimal celkovy podil "letajicich" Cechu, jejichz letiste odletu je DRS, MUC, VIE, BTS, KTW (muj osobni typ 15 - 20 %).


Priznam se, ze tehle narodni vetesi z devatenactyho stoleti nerozumim :-)

Pokud mezi Tve osloveni "Cesi" patri i obyvatele "asijske casti vychodne od Jihlavy", tak se neni cemu divit. Stav parodie na dalnici jmenem D1 je takovy, ze se nedivim, ze houfne mizej do Vidne. Zaroven vzdalenost Praha-Brno spolecne s velikosti trhu podle me neprinasi zadny rozumny byznysmodel.

Pokud by stat udrzoval infrastrukturu v poradku (misto rozsirovani hranic "socialniho statu", kdy prozirame budoucnost), tak by normalni Brnak mohl byt na Ruzyni plus minus stejne rychle jako na Schwechatu.

Prirovnani s prostrednickem nerozumim, ale to bude asi tou narodoveckou vetesi okolo.

PDan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 603
Registrován: 27. 08. 2009, 22:59
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od PDan »

flyingblue píše:
sever2 píše:Nas narodni dopravce proste nedokazal ve vhodne dobe vyrust alespon ve stredne-velkeho hrace, proto (ac se mi to nelibi) je odsouzen k zivoreni na vlastnim pisecku. Bohuzel situace je takova, ze CSA ceskym cestujicim dlouhodobe ukazuji prostrednicek, a tak je mimochodem zcela neprozirave naucili vyuzivat jine dopravce nebo dokonce ve velke mire vyuzivat letiste v jinych statech. Opravdu by mne zajimal celkovy podil "letajicich" Cechu, jejichz letiste odletu je DRS, MUC, VIE, BTS, KTW (muj osobni typ 15 - 20 %).


Prirovnani s prostrednickem nerozumim, ale to bude asi tou narodoveckou vetesi okolo.


sever2 to vyjadril naprosto presne. Specializace na zahranicni klientelu a prostrednicek na Cechy naucila (sakra ja ho jen opakuji :-D )...

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4080
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od HighFlyer »

flyingblue píše:Pokud mezi Tve osloveni "Cesi" patri i obyvatele "asijske casti vychodne od Jihlavy"

Usilujes o nominaci na intelektualni vyrok desetileti?

Prirovnani s prostrednickem nerozumim, ale to bude asi tou narodoveckou vetesi okolo.

Zkus si projit diskuze o cenach CSA pro lety zacinajici v Cesku. Pak si projdi vlakna o tom, co se deje kolem spoju do Ostravy a Brna. Mozna to stale nebudes chapat, ale aspon budes mit pocit, ze jsi pro to neco udelal.

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od sever2 »

Flying blue,

v tvem prispevku je dobra poznamka o infrastrukture, ktera je take dilcim problemem. Nicmene neni to klicove. Nemyslim si, ze by Moravaci frceli po super nove D1 do Prahy na letiste, kdyz by je letenka z PRG stala mnohem vice nez letenka z VIE. Ale je pravda, ze je to dilci faktor.

Ta cisla samozrejme, jak uvadim, tipuji - vestim. Nicmene cisla nejsou ta hlavni message, zminuju to, protoze si myslim, ze se jedna o nezanedbatelny pocet cestujicich. V zadnem pripade jim nevycitam, ze takto litaji. Sam jsem PRG naposledy vyuzil v dobe NE. S ruzynskym letistem si rozhodne servitky neberu, kdyz mohu byt za cca podobny cas v MUC, kde si stabilne mohu najit letenky i o 30 procent levneji. V posledni dobe mi navic prijde, ze cela PRG zacina mit problem s konektivitou do evropskych metropoli. Dalkovky a Rusko okay, ale to hlavni jim ponekud stagnuje.

A prirovnani s prostednickem. Myslim, ze to vystihuje pripad, kdy napriklad letenka do Larnacy stoji z Prahy pro ceskeho cestujiciho (zakoupena na webu CSA nebo u nejake CK) temer dvojnasobek, nez za ktery ji poridi skopcak na expedia.de, ktery navic pak leti o polovinu vice segmentu. Jestli tohle neni ukazani prostrednicku ceske klientele, tak co tedy?

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od flyingblue »

sever2 píše:Flying blue,

v tvem prispevku je dobra poznamka o infrastrukture, ktera je take dilcim problemem. Nicmene neni to klicove. Nemyslim si, ze by Moravaci frceli po super nove D1 do Prahy na letiste, kdyz by je letenka z PRG stala mnohem vice nez letenka z VIE. Ale je pravda, ze je to dilci faktor.

Ta cisla samozrejme, jak uvadim, tipuji - vestim. Nicmene cisla nejsou ta hlavni message, zminuju to, protoze si myslim, ze se jedna o nezanedbatelny pocet cestujicich. V zadnem pripade jim nevycitam, ze takto litaji. Sam jsem PRG naposledy vyuzil v dobe NE. S ruzynskym letistem si rozhodne servitky neberu, kdyz mohu byt za cca podobny cas v MUC, kde si stabilne mohu najit letenky i o 30 procent levneji. V posledni dobe mi navic prijde, ze cela PRG zacina mit problem s konektivitou do evropskych metropoli. Dalkovky a Rusko okay, ale to hlavni jim ponekud stagnuje.

A prirovnani s prostednickem. Myslim, ze to vystihuje pripad, kdy napriklad letenka do Larnacy stoji z Prahy pro ceskeho cestujiciho (zakoupena na webu CSA nebo u nejake CK) temer dvojnasobek, nez za ktery ji poridi skopcak na expedia.de, ktery navic pak leti o polovinu vice segmentu. Jestli tohle neni ukazani prostrednicku ceske klientele, tak co tedy?


To je zajimave, ze podobnou vec delala (a mozna i nadale dela) KLM pro nemecky trh :-) Tj. ceny pro skopcaky jsou nizsi nez pri odletech z Amsterdamu.

Zda jsou dalkovky z PRG OK, to si fakt nemyslim. I kdyz je to asi maximum mozneho v aktualni ekonomicke situaci.

Jinak, pokud jsi povazoval za schudne v PRG pouze ceny NE, tak musim konstatovat, ze nejsi zajimavy zakaznik. Cena se sice ridi prumetem nabidky a poptavky, lec dlouhodobe se pod naklady poskytovat neda. Zjistili to uz i akcionari NE.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od flyingblue »

HighFlyer píše:
flyingblue píše:Pokud mezi Tve osloveni "Cesi" patri i obyvatele "asijske casti vychodne od Jihlavy"

Usilujes o nominaci na intelektualni vyrok desetileti?


Precti si kontext. Ja chapu, ze obcas muhou byt ironie a sarkasmus tezko pochopitelnymi, lec mel jsem za to, ze zde byl kontext zcela jasny (viz "vetes").

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od sever2 »

to FlyingBlue,

ad1,

KLM je zajimavy pripad a zdaleka take ne vubec idealni. Nemely na svou sit linek odpovidajici o/d market. Je to stejny pripad jako CSA akorat ve velkem. Long-hauly musi jeste vice nez ostatni doplnovat zahranicnimi zakazniky, v tom jsou si s CSA (samozrejme v evopskem meritku) podobne. Dale jsou si ale s CSA podobne take v tom, ze jejich strategicka pozici a market-share na trhu v Evrope byl pomerne nestabilni a ackoliv bylo hospodareni u KLM dobre, tak management jiz v polovine devadesatych let vedel, ze timto stylem (samostatne) to dlouho nepujde.

Viz. prvni pionyrske JV s Northwest Airlines pres Atlantik (spojeni dvou relativne v oblasti severniho Atlantiku slabych hracu za ucelem ochrany jejich pozic), viz. zkrachovala sit evropskych alianci s Air UK, Air Regional, Eurowings, Braathens. Tri ze ctyr techto aerolinii KLM rekli behem nekolika malo let bye bye pote, co je neomalene odkoupily Air France, Lufthansa atd, coz byl ve sve dobe pro KLM sakra problem. Viz. vecne hledani velkeho bratra v podobe BA a pozdeji AF (ruku do ohne bych nedal za to, ze s LH se o tom take nebavily). Viz. konecne pomerne promptni spojeni s AF po krizovych letech 2001-2003.

To, ze si KLM vybudovaly postaveni na transferu je jiz dlouho dobu nuti k zapojovani do vetsich celku, protoze sami uz to nemohly sefovat. To same opet plati pro CSA, problemem je, ze CSA jsou jako cil prevzeti znacne neatraktivni a z jejich privatizace dokonce sam od sebe vycouval i jejich aliancni partner. (ktery je mimochodem ve stredni Evrope pri chuti - viz. nabidka na Austrian, a JPP zpravy, ze se pravdepodobne zucastni i privatizace LOTu). Ja si to osobne myslim take, protoze by to byla dokonala facka LH, jez nema v Polsku (40 milionovem rozvijejicicm se trhu) zatim nic jiste. To by byl pro CSA zajimavy vyvoj. Navic regionalni dosah u CSA je take o necem jinem nez dosah KLM.

Ad2,

Co se tyce NE a PRG. Nevim, kde beres tu jistotu, ze jsem byl typickym zakaznikem petisetkorunovych akci, ale budiz, taky jsem se asi dvakrat svezl za tyhle ultra low ceny. To ostatni si priste muzes nechat od cesty, nejsem v ekonomicke oblasti analfabet. U NE jsem narazel na neco, co jsi minul. Slo mi tady predevsim o relativni spolehlivost NE (pred fazi klinicke smrti samozrejme), unosny styl cestovani a uchazejici letovy rad do klicovych destinaci. Revenue management te spolecnosti a podivne cileni na ruznorode segmenty cestujicich, byl pravdepodobne nejvetsi Achilllova pata a do ted pro mne zustava zahadou.

Nejsem zajimavy zakaznik pouze v tom, ze odmitam AF, BA, LH za jejich sluzby out of PRG zbytecne platit tisice navic, kdyz je z jinych dostupnych letist nabizi za vyrazne nizsi ceny out of VIE, MUC. A ne...neni to problem v poplatcich. Problem je temer vzdy v zakladnim faru, ktery jde do kapsy letecke spolecnosti. Na long-haul nekdy rozdil az dva/tri tisice one-way :shock:
Naposledy upravil(a) sever2 dne 22. 08. 2010, 21:20, celkem upraveno 1 x.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Místečka na slunci II - o interliningu a SPA (článek)

Příspěvek od flyingblue »

sever2 píše:to FlyingBlue,

ad1,

KLM je zajimavy pripad a zdaleka take ne vubec idealni. Nemely na svou sit linek odpovidajici o/d market. Je to stejny pripad jako CSA akorat ve velkem. Long-hauly musi jeste vice nez ostatni doplnovat zahranicnimi zakazniky, v tom jsou si s CSA (samozrejme v evopskem meritku) podobne. Dale jsou si ale s CSA podobne take v tom, ze jejich strategicka pozici a market-share na trhu v Evrope byl pomerne nestabilni a ackoliv bylo hospodareni u KLM dobre, tak management jiz v polovine devadesatych let vedel, ze timto stylem (samostatne) to dlouho nepujde.


OK, podobnou strategii pred nedavnem uplatnovaly na nemeckem trhu AF :-)

Klidne muzes rict, ze je to nestandardni aerolinka ...


Odpovědět