ČSA v Bratislavě

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?

ČSA v Bratislavě jsou..

Výborný nápad vedení ČSA, který přinese nové zisky
21
16%
Úlet, který vydrží několik max několik měsíců a skončí se ztrátami
72
55%
Projekt, který skončí při nejlepším na nule a nebude se dál rozšiřovat
37
28%
 
Celkem hlasů: 130

OR
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1026
Registrován: 10. 02. 2004, 18:40
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod OR » 11. 04. 2014, 21:04

s543 píše:No tomu se asi není co divit.
Život po mě chtěl jet do asi před 2 týdny do BTS na cca 1,5 dne. Z určitých důvodů jsem zavrhl jinak na bíledni auto a zkoumal co a jak. Letadlo 3067,- Kč - doba letu 1 hodina + cca hodina na letišti + cca 1 hodina na letiště + cca 1 hodina z letiště tedy celkem cca 4 hodiny. Cena něco přes 3000 + cesta na letiště, nebo parkování... K tomu odlet z PRG 0600 hod t.j. z domova něky po 0400 - Brrrrr.
Zvolil jsem tedy po váhání vlak ("rychlíkem" jsem nejel snad posledních 25let) - doba jízdy 4 hod z centra do centra. Vlak tam i zpět zcela na čas v kupé jsme byli tam 3 zpět 2 - vlak čistý vše zcela v pohodě. Cena cca 800,- Kč. Doba odjezdu "lidská".

Tedy ?????


Navic u vlaku:
+ jsem v klidu a cele 4 hodiny muzu neco delat, cist, spat (krome 2 podani listku pruvodcim)
+ hospoda na koleckach
+ kdyz skoncim odriv nebo pozdeji muzu jet jinym vlakem (jednou za 2 hodiny primo, v prokladu mezi tim s rychlym prestupem v Breclavi)


vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod vitezslav » 13. 04. 2014, 00:35

OR: To máš sice pravdu, ale vůbec nezohledňuješ, že málo co je hnusnější než vlak, a málo co hezčí než letadlo :lol: To je asi podobné, jako srovnávat Roomster (opravdu odporné auto) s Bentley Continental. Jasně, ten první má lepší spotřebu, nižší náklady na údržbu a stojí desetkrát míň. Ale co duše ??

podunaj
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 20
Registrován: 22. 10. 2011, 20:55
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod podunaj » 13. 04. 2014, 07:23

s543 píše: Letadlo 3067,- Kč - doba letu 1 hodina + cca hodina na letišti + cca 1 hodina na letiště + cca 1 hodina z letiště tedy celkem cca 4 hodiny. Cena něco přes 3000 + cesta na letiště, nebo parkování... K tomu odlet z PRG 0600 hod t.j. z domova něky po 0400 - Brrrrr.
Zvolil jsem tedy po váhání vlak ("rychlíkem" jsem nejel snad posledních 25let) - doba jízdy 4 hod z centra do centra. Vlak tam i zpět zcela na čas v kupé jsme byli tam 3 zpět 2 - vlak čistý vše zcela v pohodě. Cena cca 800,- Kč. Doba odjezdu "lidská".

To čo píšeš o časových stratách je pravda, aj keď v Blave si z letiska v centre za normálnych okolností do pol hodiny verejnou dopravou. Čo je otrasné a s tým súhlasím, je najmä ten odlet z Prahy o šiestej, to je naozaj vo vražednom čase. S čím naopak zásadne nesúhlasím je zrovnávanie cien, pretože zrovnávaš nezrovnateľné. Ten lístok na vlak je silno dotovaný z verejných prostriedkov, lebo keby nebol, tak a) by tá cena bola úplne zrovnateľná, b) nikto by vlakom nechodil.
(pre rxd L-) - dotácia letiska BTS, tak ako tu bola diskutovaná, je v tomto prípade marginálna, na jeden kilometer (!) železníc doplácame z daní cca 7-10 € a v Čechách obdobne - cca 240 Kč)
s543 píše:Tedy ?????

Hlasujem za zrovnoprávnenie leteckej dopravy =)) !

PavelD
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 983
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod PavelD » 13. 04. 2014, 15:21

podunaj píše:Ten lístok na vlak je silno dotovaný z verejných prostriedkov, lebo keby nebol, tak a) by tá cena bola úplne zrovnateľná, b) nikto by vlakom nechodil.


Chápu, že jsme v leteckém fóru, ale na toto musím reagovat. Železniční dotace jsou jen o bordelu v obou státech. Jsem přesvědčen, že Regiojet i LEO by daly Blavu za 800,- return bez dotací, kdyby někdo ??? nekřivil podmínky. Již několikrát padlo, že PRG OSR může být po kolejích zisková od 260kč one way. A o co dál je Blava? Tak pozor !!!

OR
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1026
Registrován: 10. 02. 2004, 18:40
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod OR » 13. 04. 2014, 16:10

vitezslav píše:OR: To máš sice pravdu, ale vůbec nezohledňuješ, že málo co je hnusnější než vlak, a málo co hezčí než letadlo :lol: To je asi podobné, jako srovnávat Roomster (opravdu odporné auto) s Bentley Continental. Jasně, ten první má lepší spotřebu, nižší náklady na údržbu a stojí desetkrát míň. Ale co duše ??


Šotouši jsou vláčkoví, i letadýlkový, tady záleží na úhlu pohledu. Beru to tak, že většinová populace hodnotí jiný věci než jak je natřený letadlo, vlak ....

flame on
No, s Bentley Continental nevim co bych delal (pokud bych ho musel mit a nesmel bych to prodat). Možná jsem v Tvých očích divnej, ale rozhodně bych se nechtěl vozit stejným vozidlem a strhávat na sebe pozornost např jako ex-šéf Sazky. Beru to v kontextu Prahy - Bratislavy a okolí.
V lepších kruzích ve Windsoru a Brightonu to je možná jiná.
flame off


OR
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1026
Registrován: 10. 02. 2004, 18:40
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod OR » 13. 04. 2014, 16:22

PavelD píše:
podunaj píše:Ten lístok na vlak je silno dotovaný z verejných prostriedkov, lebo keby nebol, tak a) by tá cena bola úplne zrovnateľná, b) nikto by vlakom nechodil.


Chápu, že jsme v leteckém fóru, ale na toto musím reagovat. Železniční dotace jsou jen o bordelu v obou státech. Jsem přesvědčen, že Regiojet i LEO by daly Blavu za 800,- return bez dotací, kdyby někdo ??? nekřivil podmínky. Již několikrát padlo, že PRG OSR může být po kolejích zisková od 260kč one way. A o co dál je Blava? Tak pozor !!!


Ono to s tou dotací na těchto linkách není tak divoké ani u státních molochů ČD a ŽSSK. Ty ceny za kilometr, které se všude uvádí jsou bez jízdného.
Běžně se vlak dotuje tak, že se spočítá cen za kilometr a od té se odečte předpokládaná tržba z jízdného.
Sice jsem na leteckém fóru, ale podle mě i podle většiny středo a západoevropských politiků je civilizovaná veřejná vlaková (na střední vzdálenosti) a autobusová (na kratší vzdálenosti) veřejný zájem a měla by být dotovaná. Na komerční riziko může na některých relacích jezdit pár spojů ve špičče, ale trochu oddotovat bude třeba sedlo a mimošpičková období.

MMch, když si u Student Agency spočítáte, kolik stojí stát dorovnání studentského a důchodcovského jízdného a řeknete si, že je to taky dotace, už to vůbec není tak černobílé, že RegioJet je levný a státní dráhy drahé.
Edit: nikde nezpochybňuji, že státní dráhy jsou moloch, kde se efektivita zlepšuje pomalu.

tempranilo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod tempranilo » 13. 04. 2014, 17:38

PavelD píše:
podunaj píše:Ten lístok na vlak je silno dotovaný z verejných prostriedkov, lebo keby nebol, tak a) by tá cena bola úplne zrovnateľná, b) nikto by vlakom nechodil.


Chápu, že jsme v leteckém fóru, ale na toto musím reagovat. Železniční dotace jsou jen o bordelu v obou státech. Jsem přesvědčen, že Regiojet i LEO by daly Blavu za 800,- return bez dotací, kdyby někdo ??? nekřivil podmínky. Již několikrát padlo, že PRG OSR může být po kolejích zisková od 260kč one way. A o co dál je Blava? Tak pozor !!!

No já nevím, pokud jsem četl, tak zrovna na PRG-OSR všichni krvácejí, ale nejsem odborník na železnice. Asi by RJ i Leo daly BTS za 800, ale při jakém vytížení? Totéž platí pro OSR. Bohužel musím souhlasit s Podunajem, srovnáváme nesrovnatelné. Je pochopitelné, že letadlo bude vždy v průměru o něco dražší, ale ten rozdíl (800 vs. 3000) je dle mého opravdu výsledkem netržních zásahů (tj. dotací) směřujících do železnice. Navíc, cestující v letecké dopravě musejí platit i za služby, které cestující na železnici neplatí (např. bezpečnostní kontrola) a to není jediná taková položka, navyšující cenu letecké dopravy pro koncového uživatele a tím de facto dále znevýhodňující leteckou dopravu.

tempranilo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod tempranilo » 13. 04. 2014, 17:51

OR píše:Sice jsem na leteckém fóru, ale podle mě i podle většiny středo a západoevropských politiků je civilizovaná veřejná vlaková (na střední vzdálenosti) a autobusová (na kratší vzdálenosti) veřejný zájem a měla by být dotovaná.

Bohužel přesně s tímto nemohu souhlasit, tento postoj politiků je podle mě naprosto chybný a účelový. Veřejný zájem, na čemž se asi shodneme, je zajištění mobility obecně a letecká doprava už není něco exkluzivního a určeného pro high society a je třeba, aby konečně začala být považovaná za stejně civilizovaný druh veřejné dopravy pro masy, jako je vlak nebo autobus. Nevidím proto důvod, proč dotovat jen určité druhy dopravy. Asi je možné souhlasit s tím, že městská a příměstská doprava by dotovaná být měla, ale cokoliv ostatní je dle mého nadbytečné.

don_quijote
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 276
Registrován: 10. 07. 2011, 18:14
Bydliště: Pitěr
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod don_quijote » 13. 04. 2014, 18:45

tempranilo píše: Nevidím proto důvod, proč dotovat jen určité druhy dopravy. Asi je možné souhlasit s tím, že městská a příměstská doprava by dotovaná být měla, ale cokoliv ostatní je dle mého nadbytečné.


To ,co je k tomu třeba připočíst jsou externality (hl. na životním prostředí), které vytváří letecká a železniční doprava. Pokud musí stát nějakým způsobem (třeba zpřísněním norem pro průmysl) sanovat škodu na životním prostředí způsobenou tím kterým druhem dopravy, tak je to potom taky svým způsobem dotace.

Disclaimer: Osobně jsem velký fanoušek letecký dopravy, vlakem jsem v Čechách nejel ani nepamatuju a lítám občas i na krátký vzdálenosti, jenom abych se proletěl.

PavelD
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 983
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod PavelD » 13. 04. 2014, 19:06

tempranilo píše:No já nevím, pokud jsem četl, tak zrovna na PRG-OSR všichni krvácejí, ale nejsem odborník na železnice. Asi by RJ i Leo daly BTS za 800, ale při jakém vytížení?


Krvácení spočívá v cenové válce. Pokud by se jezdilo za těch 260, jsou v plusu oba, možná i rychlíky ČD, jen Pendolino tahá za nejkratší provaz. Ale navrhuji v případě zájmu pokračovat přes SZ, ať to tu nezaplevelíme.

velpa.66
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 241
Registrován: 26. 08. 2012, 17:49
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod velpa.66 » 13. 04. 2014, 19:09

vitezslav píše:OR: To máš sice pravdu, ale vůbec nezohledňuješ, že málo co je hnusnější než vlak, a málo co hezčí než letadlo :lol: To je asi podobné, jako srovnávat Roomster (opravdu odporné auto) s Bentley Continental. Jasně, ten první má lepší spotřebu, nižší náklady na údržbu a stojí desetkrát míň. Ale co duše ??


Sice vlak není hezčí než letadlo a letadla mám moc rád,jen si myslím si že na této trase vede vlak-jak časově tak servisem.Nemám pocit že by ATRka ČSA nabízely nějaký komfort proti vlakům které na této trase jezdí.Navíc když ještě jezdily pendolína,tak byly pohodlím hodně výš.Podobně to vidím i na trase PRG- OSR.

s543
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 382
Registrován: 11. 05. 2013, 20:42
Status: Offline

Re: ČSA v Bratislavě

Příspěvekod s543 » 13. 04. 2014, 20:59

To jsem netušil co vyvolám za odezvu :crazy:

PRG BTS a PRG OSR je + - 20 km stejně daleko.
Pokud tedy "šotoušům" na této trase stačí 260,- Kč pak nechápu kde je problém pokud to stojí 400,- Kč ? Asi v tom, že tam jezdí jen státní dráhy a ty.... :sick:

Já chtěl v podstatě jenom říct, že letecká doprava má smysl až pro "větší" vzdálenosti. Lze diskutovat co je větší vzdálenost, ale podle mne to je třeba přes 500,- km nebo tak nějak. Krátké trasy můžou fungovat jenom jako feed - viz třeba PRG-MUC. ČSA tam samozřejmě nemělo sebemenší šanci - LH tam žije ale ne z této linky ta nemůže být jinak než ztrátová (taky tu lentenku bez návaznosti prodávají za peníze, které jsou absurdní) - ale z letenek které prodají dál, díky tomu, že tam tento skok mají - je to mimochodem zase to samé + - 20 km jako ty dvě zmíněné nahoře - jinými slovy cca 3 hodiny autem.

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Status: Offline

Re: ČSA v Bratislavě

Příspěvekod vitezslav » 13. 04. 2014, 21:15

s543 píše:To jsem netušil co vyvolám za odezvu :crazy:

PRG BTS a PRG OSR je + - 20 km stejně daleko.
Pokud tedy "šotoušům" na této trase stačí 260,- Kč pak nechápu kde je problém pokud to stojí 400,- Kč ? Asi v tom, že tam jezdí jen státní dráhy a ty.... :sick:

Já chtěl v podstatě jenom říct, že letecká doprava má smysl až pro "větší" vzdálenosti. Lze diskutovat co je větší vzdálenost, ale podle mne to je třeba přes 500,- km nebo tak nějak. Krátké trasy můžou fungovat jenom jako feed - viz třeba PRG-MUC. ČSA tam samozřejmě nemělo sebemenší šanci - LH tam žije ale ne z této linky ta nemůže být jinak než ztrátová (taky tu lentenku bez návaznosti prodávají za peníze, které jsou absurdní) - ale z letenek které prodají dál, díky tomu, že tam tento skok mají - je to mimochodem zase to samé + - 20 km jako ty dvě zmíněné nahoře - jinými slovy cca 3 hodiny autem.


S tím nelze než souhlasit. Sám jsem za posledních deset let nejel v ČR vlakem jinou trasu než PRG-OSR-PRG, protože je to prostě nejrychlejší, nejpohodlnější a nejlevnější. A ač jsou mi vlaky úplně ukradené, pořád u mě osobně vede staré dobré pendolino.
Jen nerozumím větě, že LH prodává letenky PRG-MUC za absurdní ceny. Sám jsem tam párkrát letěl, v cenovém rozmezí 2300-3500 za RT, což se mi zdá za evropskou krátkou linku celkem OK (ani málo, ani moc).

rXD
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 649
Registrován: 26. 07. 2011, 00:48
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: ČSA v Bratislavě

Příspěvekod rXD » 15. 04. 2014, 09:47

Podobne, ako je dnes jasne ekonomicky nezmyselne lietadlo P2P na trase PRG-BTS, sa rovnakym nezmyslom stava cim dalej tym viac aj KSC-BTS, kedze dialnica Kosice-Zvolen-Blava (a KE-BP-BA) je uz z velkej casti hotova, a cesta trva od cca 4hod, a IC vlak Kosice-Blava je za 5 hod a tiez sa to kazdorocne zlepsuje. Naviac ak teraz pride RegioJet (http://kosice.korzar.sme.sk/c/7170327/r ... icami.html), tak zrazu bude medzi KE-BA 8 IC denne, cim sa dufam rozsiri cas odchodov prichodov a strhne sa taka cenova vojna, ze lety KE-BA pojdu rovno do muky. KSC-PRG (ale aj KSC-VIE-PRG) moze ale nadalej fungovat, lebo tam rozumna alternativa zeleznic ani dialnic este dllllho nebude.

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1034
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Status: Offline

Re: ČSA v Bratislavě

Příspěvekod Tony Smoke » 15. 04. 2014, 10:35

rXD píše:Podobne, ako je dnes jasne ekonomicky nezmyselne lietadlo P2P na trase PRG-BTS, sa rovnakym nezmyslom stava cim dalej tym viac aj KSC-BTS, kedze dialnica Kosice-Zvolen-Blava (a KE-BP-BA) je uz z velkej casti hotova, a cesta trva od cca 4hod, a IC vlak Kosice-Blava je za 5 hod a tiez sa to kazdorocne zlepsuje. Naviac ak teraz pride RegioJet (http://kosice.korzar.sme.sk/c/7170327/r ... icami.html), tak zrazu bude medzi KE-BA 8 IC denne, cim sa dufam rozsiri cas odchodov prichodov a strhne sa taka cenova vojna, ze lety KE-BA pojdu rovno do muky. KSC-PRG (ale aj KSC-VIE-PRG) moze ale nadalej fungovat, lebo tam rozumna alternativa zeleznic ani dialnic este dllllho nebude.


Tvrdis tu, ze cestne spojenie medzi BA a KE je vyhovujuce, lebo z velkej casti je dialnica a preto lety nemaju zmysel. Medzi BA a VIE je kompletna (!!!) dialnica (40-45 min), ergo by lety KSC-VIE mali byt podla tvojej logiky rovnaka blbost.

Co sa tyka RJ a ZSSK na trati BA-KE: Velmi sa netes na cenovu vojnu. ZSSK je uz teraz na trati stratova (tusim 3mil EUR rocne), tak nema absolutne ziadny priestor na znizovanie ceny. Pri cenovej urovni okolo 20€ one way je tlak nakladov taky vysoky, ze nizsie sa neda ist. Vies co je pravdepodobnejsie? Zaloba RJ na Slovensko za dotovanie IC vlakov, ktore by nemali byt dotovane (doplnanie straty je dotacia) statom, co moze mat za vysledok, ze ZSSK bude este nutena zdvihnut cenu listkov na IC, aby im aspon pokryli naklady, alebo celkove sa stiahnutie z tohto segmentu.
Navyse uz pomaly 15 rokov sa tu "modernizuje" trat medzi BA a KE, co sposobuje caste meskania. Prichodom RJ na tuto trat sa zintenzivni hustota premavky a meskania sa mozu este zhorsit. Si nemysli, ze RJ a ZSSK si to pekne rozdelia, ze "ja pojdem teraz a ty o hodinku, potom zase ja..." IC budu odchadzat naraz v minutovych intervaloch a potom zase diera. Zacne meskat jeden, bude aj druhy.
Linky BTS-KSC resp. KSC-BTS su podla dostupnych info aj dnes slusne vyuzivane a ceny su aj dnes daleko vyssie od vlakov. Lietadla maju inu klientelu ako studakov resp. junior analytikov, ktori setria na kazdom rohu, resp. este vyuzivaju EURO26 zlavy.

Velmi pekne selektujes informacie, ktore vyuzivas vo svoj prospech. Co tak spomenut aj prichod Leo Express na linku Praha - Kosice od decembra. Neovplyvnuje to relevanciu linky KSC-PRG, hm?



Zpět na “ČSA - České aerolinie”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 hostů