Co bude po ČSA?
Co bude po ČSA?
Koukám, že téma, které jsem tu před pár lety založil (Co bude dál s ČSA) patří ke zdejším evergreenům. Upřímně řečeno, přijde mi méně a méně zajímavé, protože marná sláva, ať bude s ĆSA cokoli, asi to nebude nic veselýho, to je dneska už jasný.
Tak to pojďme prodiskutovat trošku dál do budoucnosti. Až ČSA zkrachujou, co bude dál s osobní leteckou dopravou v Praze?
Tak to pojďme prodiskutovat trošku dál do budoucnosti. Až ČSA zkrachujou, co bude dál s osobní leteckou dopravou v Praze?
Re: Co bude po ČSA?
Co by bylo? Vubec nic. Je tu takova spousta jinych dopravcu, kteri vedi, co delaji, ze si absence CSA nikdo nevsimne.
Naopak to snad konecne donuti ty kokoty na nasich ministerstvech zacit jednat o zmenach na linkach na vychod, protoze odvolavat se na smlouvu mezi CSSR a SSSR z roku 1969 a branit jinym dopravcum letat PRG-MOW mi v 21. stoleti prijde uchylne.
Naopak to snad konecne donuti ty kokoty na nasich ministerstvech zacit jednat o zmenach na linkach na vychod, protoze odvolavat se na smlouvu mezi CSSR a SSSR z roku 1969 a branit jinym dopravcum letat PRG-MOW mi v 21. stoleti prijde uchylne.
-
- autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
- Příspěvky: 1689
- Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
- Bydliště: CTU
- Stav: Offline
Re: Co bude po ČSA?
Ze by to nakonec cely prevzal Travel Servis a to vcetne novyho Malevu?
Re: Co bude po ČSA?
Já to vidím na tři možné směry vývoje:
nejpravděpodobnější - nestane se nic, poptávka se rozpustí mezi stávající dopravce, kteří pouze upraví let. řád, zvýší počet frekvencí a kapacitu. QS se dostane k linkám na východ.
pravděpodobná - nová báze LCC, např U2 nebo (nedej bože ) FR
nepravděpodobná - nová báze standartního cizího dopravce.
nejpravděpodobnější - nestane se nic, poptávka se rozpustí mezi stávající dopravce, kteří pouze upraví let. řád, zvýší počet frekvencí a kapacitu. QS se dostane k linkám na východ.
pravděpodobná - nová báze LCC, např U2 nebo (nedej bože ) FR
nepravděpodobná - nová báze standartního cizího dopravce.
-
- Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
- Příspěvky: 2109
- Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
- Stav: Offline
Re: Co bude po ČSA?
Už jsem se na toto téma vyjadřoval na vedlejším fóru, takže:
...A lepší to nebude. Tak silný síťový dopravce, jakým byly ČSA do roku (dejme tomu) 2005, už podle mého nikdy v Praze nebude. Takže nějaký rozvoj linek přichází v úvahu jen v podání zahraničních dopravců a upřímně řečeno, vůbec si nedělám iluze, že by měl někdo ambice expandovat zrovna v Česku.
Až ČSA padne, čekám, že to bude příležitost pro Ryanair k návratu na Ruzyni. (Vodochody v tu dobu ještě nebudou hotové)...
...A lepší to nebude. Tak silný síťový dopravce, jakým byly ČSA do roku (dejme tomu) 2005, už podle mého nikdy v Praze nebude. Takže nějaký rozvoj linek přichází v úvahu jen v podání zahraničních dopravců a upřímně řečeno, vůbec si nedělám iluze, že by měl někdo ambice expandovat zrovna v Česku.
Až ČSA padne, čekám, že to bude příležitost pro Ryanair k návratu na Ruzyni. (Vodochody v tu dobu ještě nebudou hotové)...
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 348
- Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
- Stav: Offline
Re: Co bude po ČSA?
Killer píše:Co by bylo? Vubec nic. Je tu takova spousta jinych dopravcu, kteri vedi, co delaji, ze si absence CSA nikdo nevsimne.
Naopak to snad konecne donuti ty kokoty na nasich ministerstvech zacit jednat o zmenach na linkach na vychod, protoze odvolavat se na smlouvu mezi CSSR a SSSR z roku 1969 a branit jinym dopravcum letat PRG-MOW mi v 21. stoleti prijde uchylne.
Bohužel všimne, dopad by byl značný. Po krachu SR se z toho Curych hrabal šest let a to je přece jen z hlediska klientely a její bonity jiná liga než Praha. O té spoustě dopravců, myšleno síťových, bych rovněž pochyboval, vzhledem k tomu, že většina má dost starostí sama se sebou. A point to point nebo low cost dopravci výpadek nenahradí, ani z hlediska objemů, ani z hlediska finančního přínosu.
Pokud jde o změny na linkách na východ, tak mohu pochopit Vaši asi obecnou frustraci z úředníků (a asi mnohdy oprávněnou), ale v tomto případě jste dost vedle. Bilaterální smlouvy, jako například ta, která upravuje přepravní práva mezi ČR a Ruskem, jsou uzavírány mezi dvěma státy a proto je třeba, aby změny obě smluvní strany odsouhlasily. Pokud jde třeba o Rusko, tak změna současné smluvní úpravy je prakticky nepravděpodobná pro postoj ruské strany. A to bez ohledu na to, že nelze než souhlasit, že úprava je úchylná. Jenže pro změnu dohod s Ruskem bude potřeba dohoda na úrovni EU. Pokud jde o ostatní postsovětské státy, tak pro některé státy je situace mnohem lepší a smlouvy umožňují, za splnění podmínek, poskytnout přepravní práva více dopravcům.
-
- Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
- Příspěvky: 2109
- Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
- Stav: Offline
Re: Co bude po ČSA?
tempranilo píše:Bohužel všimne, dopad by byl značný. Po krachu SR se z toho Curych hrabal šest let a to je přece jen z hlediska klientely a její bonity jiná liga než Praha. O té spoustě dopravců, myšleno síťových, bych rovněž pochyboval, vzhledem k tomu, že většina má dost starostí sama se sebou. A point to point nebo low cost dopravci výpadek nenahradí, ani z hlediska objemů, ani z hlediska finančního přínosu.
Přesně tak!
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Co bude po ČSA?
tempranilo píše:Bohužel všimne, dopad by byl značný. Po krachu SR se z toho Curych hrabal šest let a to je přece jen z hlediska klientely a její bonity jiná liga než Praha. O té spoustě dopravců, myšleno síťových, bych rovněž pochyboval, vzhledem k tomu, že většina má dost starostí sama se sebou. A point to point nebo low cost dopravci výpadek nenahradí, ani z hlediska objemů, ani z hlediska finančního přínosu.
Ale ale. Kdyz se podivas na linky, ze kterych se CSA stahly za posledni 3-4 roky, tak pouze malou cast z tech zrusenych linek nenahradil jiny dopravce. Na drtivou vetsinu prisel nekdo jiny (nekdy sitovy, nekdy LC). V nekterych pripadech ne hned, ale do jednoho roku temer vzdy. A na ta klicova spojeni (LHR, FRA, MUC) to bylo velmi rychle. Pocet frekvenci je stejny, jako byl predtim nez CSA linky zrusily nebo omezily.
Jedine, o co by Letiste Praha prislo, jsou transferovi cestujici. A to uz jsme si tady nekolikrat pocitali, jaka ztrata by to byla. Transitni taxa je 190Kc. Transitnich pax je v PRG milion az milion a pul (nikdo neni schopen to rict presne). Takze ztrata techto pax by snizila vynosy Letiste Praha o nejakych 200-300 mil. Kc. To je o rad nizsi castka nez kterou CSA vysavaji z verejnych rozpoctu kazdym rokem.
-
- Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
- Příspěvky: 2109
- Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
- Stav: Offline
Re: Co bude po ČSA?
HighFlyer píše:tempranilo píše:Bohužel všimne, dopad by byl značný. Po krachu SR se z toho Curych hrabal šest let a to je přece jen z hlediska klientely a její bonity jiná liga než Praha. O té spoustě dopravců, myšleno síťových, bych rovněž pochyboval, vzhledem k tomu, že většina má dost starostí sama se sebou. A point to point nebo low cost dopravci výpadek nenahradí, ani z hlediska objemů, ani z hlediska finančního přínosu.
Ale ale. Kdyz se podivas na linky, ze kterych se CSA stahly za posledni 3-4 roky, tak pouze malou cast z tech zrusenych linek nenahradil jiny dopravce. Na drtivou vetsinu prisel nekdo jiny (nekdy sitovy, nekdy LC). V nekterych pripadech ne hned, ale do jednoho roku temer vzdy. A na ta klicova spojeni (LHR, FRA, MUC) to bylo velmi rychle. Pocet frekvenci je stejny, jako byl predtim nez CSA linky zrusily nebo omezily.
Jedine, o co by Letiste Praha prislo, jsou transferovi cestujici. A to uz jsme si tady nekolikrat pocitali, jaka ztrata by to byla. Transitni taxa je 190Kc. Transitnich pax je v PRG milion az milion a pul (nikdo neni schopen to rict presne). Takze ztrata techto pax by snizila vynosy Letiste Praha o nejakych 200-300 mil. Kc. To je o rad nizsi castka nez kterou CSA vysavaji z verejnych rozpoctu kazdym rokem.
Je pár destinací, u nichž si tou rychlou náhradou vůbec nejsem jistý - když to vezmu podle abecedy: Almaty, Beirut, Donetsk, Larnaca, Lviv, Minsk, Odessa, Rostov-on-Don, Samara, Skopje, Sofia, Tbilisi, Yerevan,Tashkent (non-schengen), Berlin-Tegel, Bratislava, Hamburg, Hanover, Helsinki, Košice, Kraków, Ljubljana, Ostrava, Poprad-Tatry, Strasbourg, Vilnius, Žilina (schengen)
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Co bude po ČSA?
kuba.biker píše:Almaty, Beirut, Donetsk, Larnaca, Lviv, Minsk, Odessa, Rostov-on-Don, Samara, Skopje, Sofia, Tbilisi, Yerevan,Tashkent (non-schengen), Berlin-Tegel, Bratislava, Hamburg, Hanover, Helsinki, Košice, Kraków, Ljubljana, Ostrava, Poprad-Tatry, Strasbourg, Vilnius, Žilina (schengen)
U mnoha z techto linek bych si dovolil vznest dotaz, jaky je jejich prinos pro ceskou ekonomiku a ceske verejne finance. Nebo jinak: Proc potrebuje Praha spojeni s Odesou, Tbilisi, Taskentem nebo Jerevanem? A nespadaji nahodou tyto destinace prave do tech 20-30% tranzitnich pax, ktere se vyplati obetovat, ma-li byt ucinen konec vysavani verejnych rozpoctu?
U jinych bych zase poznamenal, ze nejsou zivotaschopne (Bratislava, Zilina, Poprad) a jejich zanik je ekonomicky prirozeny.
Re: Co bude po ČSA?
HighFlyer píše:kuba.biker píše:Almaty, Beirut, Donetsk, Larnaca, Lviv, Minsk, Odessa, Rostov-on-Don, Samara, Skopje, Sofia, Tbilisi, Yerevan,Tashkent (non-schengen), Berlin-Tegel, Bratislava, Hamburg, Hanover, Helsinki, Košice, Kraków, Ljubljana, Ostrava, Poprad-Tatry, Strasbourg, Vilnius, Žilina (schengen)
U mnoha z techto linek bych si dovolil vznest dotaz, jaky je jejich prinos pro ceskou ekonomiku a ceske verejne finance. Nebo jinak: Proc potrebuje Praha spojeni s Odesou, Tbilisi, Taskentem nebo Jerevanem? A nespadaji nahodou tyto destinace prave do tech 20-30% tranzitnich pax, ktere se vyplati obetovat, ma-li byt ucinen konec vysavani verejnych rozpoctu?
U jinych bych zase poznamenal, ze nejsou zivotaschopne (Bratislava, Zilina, Poprad) a jejich zanik je ekonomicky prirozeny.
Myslím, že řada cestujících na tebou zmíněných linkách EVN,TBS,GYD... v Praze bydlí a ten tah tyto linky zřídit tu byl vždy, když se nelétaly. Samozřejmě na point-to-point by stačily 2-3 frekvence.
Re: Co bude po ČSA?
HighFlyer píše:Ale ale. Kdyz se podivas na linky, ze kterych se CSA stahly za posledni 3-4 roky, tak pouze malou cast z tech zrusenych linek nenahradil jiny dopravce. Na drtivou vetsinu prisel nekdo jiny (nekdy sitovy, nekdy LC). V nekterych pripadech ne hned, ale do jednoho roku temer vzdy. A na ta klicova spojeni (LHR, FRA, MUC) to bylo velmi rychle. Pocet frekvenci je stejny, jako byl predtim nez CSA linky zrusily nebo omezily.
Jedine, o co by Letiste Praha prislo, jsou transferovi cestujici. A to uz jsme si tady nekolikrat pocitali, jaka ztrata by to byla. Transitni taxa je 190Kc. Transitnich pax je v PRG milion az milion a pul (nikdo neni schopen to rict presne). Takze ztrata techto pax by snizila vynosy Letiste Praha o nejakych 200-300 mil. Kc. To je o rad nizsi castka nez kterou CSA vysavaji z verejnych rozpoctu kazdym rokem.
Není nad odbornou debatu.... bohužel výše uvedené názory jsou poněkud amatérské. Převzetí linek jinými dopraci se kromě jejich efektivity bude řídit i dalšími faktory, které mají stejnou váhu jako profitabilita (soulad s letovým řádem, dispozice flotily, soulad s plánem rozvoje a další). Jistě, lukrativní linky, zejména do hubů, budou nahrazeny rychle, ale to je jen relativně malá číst linek. Část linek by nepochybně zanikla bez náhrady.
Co se týče transferových cestujících, tak problém není jen výpadek příjmů z taxy. Nižší úroveň transferové taxy má právě za cíl zatraktivnit transfer přes Prahu (pro zajímavost, mezinárodní instituce - ICAO, IATa - rozdílné výše transferové a odletové taxy dost kritizují), protože kromě přímého výnosu z taxy je zde mnohem zajímavější výnos z "pobytu" cestujícího, který při transferu nakupuje, stravuje se apod. Takže aritmetické cvičení je sice matematicky správné, ale naprosto neodpovídající realitě.
Re: Co bude po ČSA?
HighFlyer píše:kuba.biker píše:Almaty, Beirut, Donetsk, Larnaca, Lviv, Minsk, Odessa, Rostov-on-Don, Samara, Skopje, Sofia, Tbilisi, Yerevan,Tashkent (non-schengen), Berlin-Tegel, Bratislava, Hamburg, Hanover, Helsinki, Košice, Kraków, Ljubljana, Ostrava, Poprad-Tatry, Strasbourg, Vilnius, Žilina (schengen)
U mnoha z techto linek bych si dovolil vznest dotaz, jaky je jejich prinos pro ceskou ekonomiku a ceske verejne finance. Nebo jinak: Proc potrebuje Praha spojeni s Odesou, Tbilisi, Taskentem nebo Jerevanem? A nespadaji nahodou tyto destinace prave do tech 20-30% tranzitnich pax, ktere se vyplati obetovat, ma-li byt ucinen konec vysavani verejnych rozpoctu?
U jinych bych zase poznamenal, ze nejsou zivotaschopne (Bratislava, Zilina, Poprad) a jejich zanik je ekonomicky prirozeny.
Problém vysávání veřejných rozpočtů (u ČSA) je v tom, že si vlastník, stát, nebyl schopen pohlídat svůj business (když už ho nedokázal efektivně privatizovat) nebo považoval firmu za vhodnou trafiku pro spřízněné osoby, které nebyly schopny zajistit normální fungování. Jinak ale myslím, že výše uvedené linky ČR potřebuje, protože jsou to potenciálně zajímavé trhy a pokud se na ně "vykašleme" i tím, že s nimi nebude rozumné spojení, tak nebude ani obchod. Životaschopnost linek (konkrétně slovenských) je věcí názoru. Já bych to neviděl tak jednoznačně. Ono totiž vše souvisí se vším. Dokud bylo možné přes Prahu rozumně cestovat (a nejen na dálkovky), tj. dokud mělo ČSA v rámci možností atraktivní produkt, tak ty linky byly životaschopné (z BTS určitě). Ale když se vlivem rušení destinací ztrácí šíťový efekt, tak pochopitelně klesá i zájem o feedingové linky a tím přestávají tyto být životaschopné.....
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Co bude po ČSA?
cimarosa píše:Není nad odbornou debatu.... bohužel výše uvedené názory jsou poněkud amatérské.
Nezadal jsem o hodnoceni svych nazoru, ucel fora je o tech nazorech debatovat, ne je hodnotit.
Coz mi neda se zepat: Jsi byvaly nebo soucasny zamestnanec CSA nebo LP? Ti se tady na foru poznaji tim, ze ostatnim vykaji a maji presne tuto tendenci autoritativne hodnotit nazory ostatnich a vyjadrovat se o nich s despektem.
Část linek by nepochybně zanikla bez náhrady.
No a jaka cast by to byla? O kolik cestujicich rocne by se jednalo? A jake % tvori z celkoveho objemu?
Co se týče transferových cestujících, tak problém není jen výpadek příjmů z taxy. Nižší úroveň transferové taxy má právě za cíl zatraktivnit transfer přes Prahu..., protože kromě přímého výnosu z taxy je zde mnohem zajímavější výnos z "pobytu" cestujícího, který při transferu nakupuje, stravuje se apod.
Pobyt cestujiciho taky muze byt desetiminutovy sprint z terminalu na terminal, pri nemz jeho jedina konzumace je cerstvy vzduch. S pravdepodobnosti hranicici s jistotou utraty transferovych cestujicich nezvysuji prijmy LP o řád, tj. nejsou to miliardy, ktere existence CSA odcerpava z verejnych rozpoctu kazdym rokem.
Takže aritmetické cvičení je sice matematicky správné, ale naprosto neodpovídající realitě.
Takze jeste jednou: Mas nejaka presnejsi cisla? Abychom odpovidali realite?
edit: pravopis
Naposledy upravil(a) HighFlyer dne 07. 12. 2011, 19:29, celkem upraveno 2 x.
Re: Co bude po ČSA?
HighFlyer píše:Nezadal jsem o shodnoceni svych nazoru, ucel fora je o tech nazorech debatovat, ne je hodnotit.
Coz mi neda se zepat: Jsi byvaly nebo soucasny zamestnanec CSA nebo LP? Ti se tady na foru poznaji tim, ze ostatnim vykaji a maji presne tuto tendenci autoritativne hodnotit nazory ostatnich a vyjadrovat se o nich s despektem.
Nejsem a nebyl jsem zaměstancem ani jedné z uvedených institucí a vykání prostě považuji za slušnost. Jinak respektuji každý relevatní názor a rozhodně jsem neměl v úmyslu hodnotit jiný názor s despektem. Na druhou stranu ale do té problematiky vidím natolik, že považuji za nutné některé názory korigovat.
HighFlyer píše:cimarosa píše:Část linek by nepochybně zanikla bez náhrady.
No a jaka cast by to byla? O kolik cestujicich rocne by se jednalo? A jake % tvori z celkoveho objemu
Odhaduji cca 15-20%, návrat na dnešní objemy by trval tak 4 roky (za normální situace, bez ekonomických či jiných krizí).
HighFlyer píše:cimarosa píše:Co se týče transferových cestujících, tak problém není jen výpadek příjmů z taxy. Nižší úroveň transferové taxy má právě za cíl zatraktivnit transfer přes Prahu..., protože kromě přímého výnosu z taxy je zde mnohem zajímavější výnos z "pobytu" cestujícího, který při transferu nakupuje, stravuje se apod.
Pobyt cestujiciho taky muze byt desetiminutovy sprint z terminalu na terminal, pri nemz jeho jedina konzumace je cerstvy vzduch. S pravdepodobnosti hranicici s jistotou utraty transferovych cestujicich nezvysuji prijmy LP o řád, tj. nejsou to miliardy, ktere existence CSA odcerpava z verejnych rozpoctu kazdym rokem.
Může, ale většinou to tak není. Problém ČSA je bohužel i problémem letiště a kolaps ČSA bude znamenat i zásadní problémy pro letiště, fungování letiště je vždy úzce spojené s fungováním rozhodujícího, domácího (nemyslím tím nutně vlajkového) dopravce na daném letišti.
HighFlyer píše:cimarosa píše:Takže aritmetické cvičení je sice matematicky správné, ale naprosto neodpovídající realitě.
Takze jeste jednou: Mas nejaka presnejsi cisla? Abychom odpovidali realite?
Nemám a mít nemohu, pokud jde o Prahu, ale nesouhlasím s tím, že jediný výnos z transferového cestujícího je taxa, naopak si myslím, resp. ze zkušenosti vím, že transferový cestující je velmi zajímavý "substrát", který se každě letiště, které má ambice být (větší nebo menší) hub, snaží získat.