Co bude po ČSA?

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
dydzej
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 686
Registrován: 28. 01. 2009, 01:34
Bydliště: PU
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od dydzej »

HighFlyer píše:Nezadal jsem o shodnoceni svych nazoru, ucel fora je o tech nazorech debatovat, ne je hodnotit.

Sorry za OT, ale to Tvoje shodnoceni hrozne bije do oci. Slo by to opravit? :)


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4083
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od HighFlyer »

dydzej píše:Sorry za OT, ale to Tvoje shodnoceni hrozne bije do oci. Slo by to opravit? :)

Opraveno. Cervenam se :oops: . Dik.

PDan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 603
Registrován: 27. 08. 2009, 22:59
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od PDan »

Co bude po ČSA ? - Air ČSA :-)

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od františek dobrota »

Coz mi neda se zepat: Jsi byvaly nebo soucasny zamestnanec CSA nebo LP? Ti se tady na foru poznaji tim, ze ostatnim vykaji a maji presne tuto tendenci autoritativne hodnotit nazory ostatnich a vyjadrovat se o nich s despektem.


HF:Což mi nedá nezeptat se kterýpak to podle tebe asi jsou ? :D

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4083
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od HighFlyer »

Jsou to predevsim ti, kteri se k tomu priznali ;-) A pak ti, kteri se priznat nechteli, ale sami se prozradili :))


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4083
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od HighFlyer »

cimarosa píše:Nejsem a nebyl jsem zaměstancem ani jedné z uvedených institucí a vykání prostě považuji za slušnost.

Vitej na airways.cz, tady si (skoro) vsichni tykame ;-)

Jinak respektuji každý relevatní názor a rozhodně jsem neměl v úmyslu hodnotit jiný názor s despektem.

To beru.

Problém ČSA je bohužel i problémem letiště a kolaps ČSA bude znamenat i zásadní problémy pro letiště, fungování letiště je vždy úzce spojené s fungováním rozhodujícího, domácího (nemyslím tím nutně vlajkového) dopravce na daném letišti.

Ovsem daleko vetsi problem pro letiste bude, az z nej CSA vysaje vsechny volne prostredky a strhne ho s sebou do hlubin. Nazor zakladam na jedne zasadni premise: CSA uz nikdy ziskove nebudou (pres vsechny restrukturalizace, reorganizace a optimalizace), jejich business model odumrel a zadny jiny se nenabizi. Alternativni cesta je bolestiva (docasny pokles zpusobeny ztratou nekterych linek), ale je to cesta ze zavislosti na jednom extremne pruserovem zakaznikovi.

...ale nesouhlasím s tím, že jediný výnos z transferového cestujícího je taxa, naopak si myslím, resp. ze zkušenosti vím, že transferový cestující je velmi zajímavý "substrát", který se každě letiště, které má ambice být (větší nebo menší) hub, snaží získat.

Tim se dotykame jadra problemu: Muze v dnesni dobe jeste prezit "mensi hub"? Neudal se v tomto odvetvi nejaky zasadni posun, srovnatelny s prechodem od obchudku na rohu ulice k hypermarketum? Sleduji ten vyvoj velmi pozorne cca od roku 2002 a co vidim je, ze sitovy model a uzlova letiste (hubs) prosla radikalnim vyvojem, kdy je misto jen pro ty nejvetsi (FRA, LHR, CDG) a jeste trochu pro ty stredni (MAD, AMS, MUC...), ale pro ty tzv. mini-hubs a niche-networks (PRG, VIE, BUD, WAW) uz misto neni. Ti moudrejsi se snazi nove realite prizpusobit a svuj model podnikani predefinovat, ti mene moudri vedou boj s vetrnymi mlyny a pumpuji miliardy z vlastnich nebo verejnych zdroju do zachrany nezachranitelnych. Pokud me nekdo chce presvedcovat o opaku, rad si vyslechnu protiargumenty. Veskery vyvoj za poslednich 7 let ale nasvedcuje moji verzi. Mohl bych se rozepsat dal, ale je to uz skoro na nove vlakno...

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od františek dobrota »

Jsou to predevsim ti, kteri se k tomu priznali ;-) A pak ti, kteri se priznat nechteli, ale sami se prozradili :))

A tak to se Vám omlouvám, já nepochopil že to byla lest na mne,já se zase skreju do ilegality :D ale s despektem... :wink:

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od flyingblue »

HighFlyer píše:Tim se dotykame jadra problemu: Muze v dnesni dobe jeste prezit "mensi hub"? Neudal se v tomto odvetvi nejaky zasadni posun, srovnatelny s prechodem od obchudku na rohu ulice k hypermarketum? Sleduji ten vyvoj velmi pozorne cca od roku 2002 a co vidim je, ze sitovy model a uzlova letiste (hubs) prosla radikalnim vyvojem, kdy je misto jen pro ty nejvetsi (FRA, LHR, CDG) a jeste trochu pro ty stredni (MAD, AMS, MUC...), ale pro ty tzv. mini-hubs a niche-networks (PRG, VIE, BUD, WAW) uz misto neni. Ti moudrejsi se snazi nove realite prizpusobit a svuj model podnikani predefinovat, ti mene moudri vedou boj s vetrnymi mlyny a pumpuji miliardy z vlastnich nebo verejnych zdroju do zachrany nezachranitelnych. Pokud me nekdo chce presvedcovat o opaku, rad si vyslechnu protiargumenty. Veskery vyvoj za poslednich 7 let ale nasvedcuje moji verzi. Mohl bych se rozepsat dal, ale je to uz skoro na nove vlakno...


Zajimave zajimave - to mi prinasi do pameti jakousi studii, ktera porovnavala hub concept Airbusu (zalozeny na velkych letistich, kde budou pristavat A380 s rozvozem lidi A320 family) a P2P concept Boeingu (zalozeny vetsim poctu P2P spojeni).

No a dneska Boeing resuscitoval 747 a Airbus usilovne pracuje na svem bakelitaku A350XWB :-)

BlueSky
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 170
Registrován: 09. 08. 2010, 02:51
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od BlueSky »

Pratele, porcujete medveda, ktery jeste beha (spise se potaci) po lese!

loupeznik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 626
Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
Bydliště: ČB/ZH
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od loupeznik »

HighFlyer píše:Tim se dotykame jadra problemu: Muze v dnesni dobe jeste prezit "mensi hub"? Neudal se v tomto odvetvi nejaky zasadni posun, srovnatelny s prechodem od obchudku na rohu ulice k hypermarketum? Sleduji ten vyvoj velmi pozorne cca od roku 2002 a co vidim je, ze sitovy model a uzlova letiste (hubs) prosla radikalnim vyvojem, kdy je misto jen pro ty nejvetsi (FRA, LHR, CDG) a jeste trochu pro ty stredni (MAD, AMS, MUC...), ale pro ty tzv. mini-hubs a niche-networks (PRG, VIE, BUD, WAW) uz misto neni. Ti moudrejsi se snazi nove realite prizpusobit a svuj model podnikani predefinovat, ti mene moudri vedou boj s vetrnymi mlyny a pumpuji miliardy z vlastnich nebo verejnych zdroju do zachrany nezachranitelnych. Pokud me nekdo chce presvedcovat o opaku, rad si vyslechnu protiargumenty. Veskery vyvoj za poslednich 7 let ale nasvedcuje moji verzi. Mohl bych se rozepsat dal, ale je to uz skoro na nove vlakno...

Ať se dívám na statistiky jak se dívám, nezdá se, že by potvrzovaly výše uvedené. Třeba vývoj počtu cestujících v 2010:
LHR -0.2% (LHR mimochodem stagnuje už někdy od 2005)
CDG +0.5%
FRA +4.1%
ale:
FCO +7.5%
MUC +6.2%
IST +8.0%
BCN +6.9%
VIE +8.7%
MXP +8.0%
a to nezmiňuju letiště, která rostou dvouciferně (Moskva, Turecko,...)

V čerstvém ACI Europe reportu píšou, že nejrychleji rostoucí skupinou letišť jsou ty odbavující 5-10 milionů lidí ročně. Možná to tedy s těmi velkými a malými huby nebude až tak černobílé...

creyman
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 899
Registrován: 24. 09. 2008, 14:29
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od creyman »

Příští rok zisk v letectní poklesne o polovinu.. / http://www.novinky.cz/ekonomika/252847- ... l?ref=boxD

mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 396
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od mandrinka »

Zajímavá informace http://www.airliners.net/aviation-forum ... n/5326862/

Když to klapne, tak asi o ČSA už zájem mít nebudou.

cimarosa
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 188
Registrován: 20. 09. 2011, 20:55
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od cimarosa »

HighFlyer píše:Vitej na airways.cz, tady si (skoro) vsichni tykame ;-)


Tak ja s dovolením zůstanu v té (skoro) skupině, vyhovuje mi to lépe :).

HighFlyer píše:Tim se dotykame jadra problemu: Muze v dnesni dobe jeste prezit "mensi hub"? Neudal se v tomto odvetvi nejaky zasadni posun, srovnatelny s prechodem od obchudku na rohu ulice k hypermarketum? Sleduji ten vyvoj velmi pozorne cca od roku 2002 a co vidim je, ze sitovy model a uzlova letiste (hubs) prosla radikalnim vyvojem, kdy je misto jen pro ty nejvetsi (FRA, LHR, CDG) a jeste trochu pro ty stredni (MAD, AMS, MUC...), ale pro ty tzv. mini-hubs a niche-networks (PRG, VIE, BUD, WAW) uz misto neni. Ti moudrejsi se snazi nove realite prizpusobit a svuj model podnikani predefinovat, ti mene moudri vedou boj s vetrnymi mlyny a pumpuji miliardy z vlastnich nebo verejnych zdroju do zachrany nezachranitelnych. Pokud me nekdo chce presvedcovat o opaku, rad si vyslechnu protiargumenty. Veskery vyvoj za poslednich 7 let ale nasvedcuje moji verzi. Mohl bych se rozepsat dal, ale je to uz skoro na nove vlakno...


Ano, je vidět, že to sledujete delší dobu, skutečně tyto názory byly a v některých případech stále jsou brány jako nevyhnutelný vývoj, ale i zde nastává posun. Do roku 2030 se má objem letecké dopravy zdvojnásobit a kapacita mnoha letišť, zejména velkých hubů, je prakticky naplněná. Pokud jde o LHR, tak tam už není kam jít, protože po zákazu výstavby třetí dráhy prostě nemá možnost své kapacity navýšit. FRA sice s otevřením nové dráhy kapacitu navýšil, ale ta byla fakticky redukována zákazem nočních letů. Proto je takový tlak na etablování MUC jako rovnocenného hubu. Abych to zkrátil, myslím, že teorie o tom, že pro letiště typu PRG, VIE atd. není místo, se nepotvrdí.
Pokud zůstaneme u letišť, tak myslím, že bude hodně málo letišť, do kterých někdo pumpuje peníze (asi menší a malá regionální, s počtem cestujících tak do 1 až 1,5 miliónů ročně, ale i mezi těmi jsou úspěšné výjimky). Pokud jde o ČR, tak nározem všech vlád bylo a je, že letiště musejí být samofinancovatelná, že do letišť ze státních prostředků žádné finance nepůjdou. Ale i kdyby tomu tak nebylo, nechápu, proč jsou letiště pořád brána jako něco zvláštního a jejich jakékoliv veřejné financovaní je bráno za nehoráznost a zároveň nikomu nevadí veřejné financování infrastruktry pro provoz vlaků a autobusů (silnic, kolejí, nádraží). A přitom jde v principu o totéž, totiž veřejnou dopravní infrastrukturu.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4083
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od HighFlyer »

flyingblue píše:Zajimave zajimave - to mi prinasi do pameti jakousi studii, ktera porovnavala hub concept Airbusu (zalozeny na velkych letistich, kde budou pristavat A380 s rozvozem lidi A320 family) a P2P concept Boeingu (zalozeny vetsim poctu P2P spojeni).

No a dneska Boeing resuscitoval 747 a Airbus usilovne pracuje na svem bakelitaku A350XWB :-)

A kam s nimi letaji / budou letat? Do tech nejvetsich hubu nebo do nejakych regionalnich mini-hubu? ;-)

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4083
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Co bude po ČSA?

Příspěvek od HighFlyer »

loupeznik píše:V čerstvém ACI Europe reportu píšou, že nejrychleji rostoucí skupinou letišť jsou ty odbavující 5-10 milionů lidí ročně. Možná to tedy s těmi velkými a malými huby nebude až tak černobílé...

Dekuji za odkaz na velmi zajimavy material, ktery rozhodne nevyvraci, ale spis podporuje to, co jsem napsal.
Jako priklady nejrychleji rostoucich v te kategorii 5-10M pax tam jsou uvedeni VCE (+34%), KBP (+20%), IBZ (+20%) a TFS (15%). Kiev je z nich jediny hub, jinak u VCE, IBZ i TFS to v zadnem pripade nebudou tranziti. (Navic ten mohutny rust na VCE je jiste zpusoben tim, ze bylo nekolik mesicu uzavrene Treviso).


Odpovědět